Registratienummer 20019383

 

 

                                         RAAMOVEREENKOMST FINANCIËLE

                                                 AFSPRAKEN BOMENWIJK

                                                             TE DELFT

 

 

 

Ondergetekenden:

 

 

  1. De GEMEENTE DELFT, zetelende aan de Martinus Nijhofflaan 2, Postbus 78,

2600 ME te Delft, te dezen vertegenwoordigd door de heer ir. H.J. Grashoff, in zijn

      hoedanigheid van wethouder en daartoe gemachtigd door de burgemeester, de heer

      mr. drs. G.A.A. Verkerk, handelend op basis van het besluit van het college van

      burgemeester en wethouders van Delft d.d. 7 maart 2006, hierna te noemen

      ‘de Gemeente’

 

en

 

  1. De STICHTING VESTIA GROEP, hier h.o.d.n. Vestia Delft, gevestigd Oostblok 1,

Postbus 5079, 2600 GB te Delft, te dezen rechtsgeldig vertegenwoordigd door haar

Directeur, de heer drs. G.P.M. Den Ouden, hierna te noemen ‘Vestia Delft’;

 

 

      de Gemeente en Vestia Delft, worden hierna ook genoemd ‘partij’ en gezamenlijk ‘partijen’,

 

 

Overwegende als volgt:  

 

In de ‘Aanpak Bomenwijk; afspraken en intenties’ is tussen partijen voor Deelplan 1 (Lindenplein/Elzenlaan) een programma  overeengekomen. Tevens is hierin aangegeven dat voor Deelplan 2 (het gebied tussen Goudenregenlaan en Meidoornlaan)  in de periode april/mei 2006 programma-afspraken worden gemaakt. Dit deelplan 2 bevat ongeveer de helft van het aantal flats en duplexwoningen die over zijn na uitvoering van Deelplan 1.

 

 

Parallel aan de uitwerking van Deelplan 2 wordt tussen partijen een ontwikkelingsovereenkomst opgesteld waarin definitieve afspraken voor de gehele Bomenwijk worden gemaakt. Een en ander met inachtneming van het dynamische eindbeeld dat nog geruime tijd voor de Bomenwijk zal blijven bestaan.

 

 

De ‘Aanpak Bomenwijk; afspraken en intenties’ worden in de vergadering van het college van burgemeester en wethouders van Delft van 7 maart vastgesteld. Van het ‘Sociaal Plan’ wordt kennis genomen. Daarnaast wordt eveneens besloten tot het aangaan van een ‘Raamovereenkomst Financiële Afspraken Bomenwijk’ waarin de financiële afspraken worden vastgelegd die tot nu toe zijn gemaakt. De ingrediënten uit deze raamovereenkomst worden opgenomen in de nog op te stellen ‘Ontwikkelingsovereenkomst Bomenwijk’. Deze ontwikkelingsovereenkomst wordt in de komende zomer voorgelegd ter besluitvorming aan het college van burgemeester en wethouders van Delft. De ontwikkelingsovereenkomst wordt ter kennisname aan de Raad gezonden, tegelijkertijd met het ontwikkelingsplan dat door de Raad wordt vastgesteld.

 

In de op te stellen ‘Ontwikkelingsovereenkomst Bomenwijk’ worden naast de financiële en programma-afspraken ook nadere afspraken gemaakt over o.a.:

 

 

 

Over een aantal financiële aspecten en intenties zijn partijen het eens. Partijen hechten eraan deze aspecten en intenties nu reeds als een  bijlage bij de eerder genoemde ‘Aanpak Bomenwijk; afspraken en intenties’ vast te leggen:

- Vestia Delft draagt voor eigen rekening en risico  zorg voor de vernieuwing van de Bomenwijk;

- de daadwerkelijk realisatie is niet alleen afhankelijk van het exploitatiesaldo voor de gehele

  Bomenwijk, maar ook van de financiële afspraken die bij het aangaan van de

  ontwikkelingsovereenkomst met de Gemeente worden gemaakt;

- Vestia Delft zal de exploitatie-uitkomsten en onderbouwing van verschillende scenario’s

   voor de Bomenwijk toetsbaar aan de Gemeente presenteren;

- De financiële afspraken zijn herkenbaar in de exploitatieopzet.

 

 

Komen overeen als volgt:

 

 

Artikel 1  Programma

1.1.

Na uitvoering van de vernieuwing van de Bomenwijk zal de totale woningvoorraad circa 450 tot 500  woningen bevatten. In nader overleg wordt gestreefd naar maximalisatie van het aantal woningen in de eindsituatie.

 

Die woningvoorraad ziet er als volgt uit:

sociale huurwoningen    40%

sociale koop [1]               15%

koop                                        45%.

1.2.

Hierbij wordt gestreefd naar voldoende differentiatie in het aanbod, zowel wat betreft  typologie, huur- en koopprijzen alsmede grootte.

 

 

Artikel 2  Openbare ruimte en wateropgave

2.1.

De Gemeente stelt in samenspraak met Vestia Delft een PVE openbare ruimte op aan de hand waarvan ontwikkelaar voor eigen risico en rekening het openbaar gebied aanpast en herinricht ten behoeve van haar bouwplannen voor bestaande bouw en nieuwbouw.

In dit PVE wordt eveneens de te hanteren parkeernorm aangegeven en hiermee de parkeeropgave geformuleerd.

2.2.

De Gemeente  zal de inzet van haar beheerbudgetten in het kader van openbare ruimte en beheerplanningen afstemmen op de werkzaamheden in verband met de herstructurering.
2.3

Gedurende de afwikkeling van de herstructurering Bomenwijk wordt het regenwater afgekoppeld van het rioleringsysteem. Dit betekent dat er een zogeheten tweede afvoerbuis wordt aangelegd. Op deze wijziging wordt de nieuwe waterstructuur aangepast. De kosten voor het inpandige dubbele systeem zijn voor rekening van de ontwikkelaar. De kosten die betrekking hebben op het aanbrengen van de tweede afvoerbuis in grond van Vestia Delft zijn voor rekening van Vestia Delft. De kosten vanaf de perceelgrens tot aan de verzamelbuis zijn voor rekening van de ontwikkelaar. Overige kosten in verband met werkzaamheden aan de riolering in het openbaar gebied zijn voor rekening van de Gemeente.

2.4.

De gemeente spant zich in voor het beschikbaar stellen van voldoende financiële middelen door het waterschap voor het bekostigen van de open waterverbinding tussen Elzenlaan en Wilgenlaan langs de Tweemolentjeskade, inclusief de daarbij behorende noodzakelijke voorzieningen zoals bruggen en duikers. Het financiële risico is voor de gemeente.

2.5.

Om de onder 4.4. bedoelde watertoevoeging mogelijk te maken zal Vestia Delft medio 2015 de 16 eengezinswoningen aan de Tweemolentjeskade slopen. Vestia Delft zal, voorafgaand aan dat moment, geen verkooptransacties verrichten met betrekking tot deze woningen. Tevens zal Vestia Delft uit haar bezit langs de Tweemolentjeskade een strook grond aan de Gemeente om niet leveren voor het aanleggen van de waterverbinding.

2.6.

De Gemeente en Vestia Delft werken in het tweede en derde kwartaal van 2006 de technische- en financiële haalbaarheid van het waterverband nader uit. De uitkomsten hiervan worden opgenomen in de ontwikkelingsovereenkomst. De precieze maatvoering van de te leveren strook grond door Vestia wordt bepaald in relatie tot het aanleggen van het waterverband en het te ontwikkelen vastgoed aan de nieuwe Tweemolentjeskade.

 

 

Artikel 3  Inzet ISV middelen

3.1.

Voor de planvoorbereiding stelt de Gemeente in het kader van de inzet van ISV middelen, voor de herontwikkeling van de Bomenwijk ca. €  300.000 beschikbaar over de volgende jaarschijven:

-     80.000

-  € 100.000

-  € 120.000.

3.2.

Van deze middelen is de Gemeente budgethouder. Ze zijn bestemd voor zowel voorbereidings-kosten (projectleiding en communicatie) als uitvoeringskosten.

 

 

Artikel 4  Duurzaamheid en milieu

4.1.

Partijen streven bij de herstructurering van De Bomenwijk naar een CO2-reductie van 25% op wijkniveau. Als deze ambitie wordt gerealiseerd, ontvangt Vestia Delft van de Gemeente een financiële bijdrage van 25% van de meerkosten voor energiemaatregelen met een maximum van € 244.750,--(prijspeil 2005) voor de gehele Bomenwijk.

4.2.

Vestia Delft laat voor de te handhaven woningen tijdig een EPA-advies opstellen.

4.3.

Indien sprake zal zijn van collectieve warmtesystemen geldt het uitgangspunt ‘Niet meer dan anders’ , d.w.z. dat de eindgebruikers gedurende de exploitatieperiode niet meer betalen dan in de situatie waarin de woningen zijn aangesloten op een conventioneel gas- en elektriciteitsnet.

 

 

5. BLS-subsidie

5.1.

Voor nieuwe en verbeterde sociale sectorwoningen die voor 1-1-2010 door Vestia Delft worden gerealiseerd, stelt de Gemeente BLS-subsidie beschikbaar. Hierbij wordt uitgegaan van het ontwikkelen tot 2010 van ca. 130 nieuwbouwwoningen in de sociale sector  (koop en huur) en van ingrijpende woningverbetering (minimum ingreep van ca. € 23.000) aan ca. 180 woningen.

5.2.

Het exacte subsidiebedrag wordt bepaald bij de vaststelling van de BLS verordening door de gemeenteraad. Tevens worden bij de uitwerking van de BLS-subsidie nadere voorwaarden overeengekomen m.b.t de  minimumtermijn binnen welke de gesubsidieerde woningen in de sociale sector gehouden dienen worden.

 

 

6. Communicatie

6.1.

De communicatiekosten op projectniveau worden door Vestia Delft gedragen.

6.2.

De kosten voor communicatie en PR- plannen op wijk/buurtniveau worden tot aan de start van de eerste bouwactiviteiten op 50-50-basis door Vestia Delft en de Gemeente gedeeld. Het gemeentelijk deel komt ten laste van het gereserveerde ISV-budget voor de Bomenwijk.

6.3.

Door beide partijen worden, wanneer dat nodig is, tijdig mensen en middelen ingezet om het communicatieproces zo soepel mogelijk te laten verlopen. Partijen maken nadere afspraken over communicatieprogrammering na de start van de bouwactiviteiten en de bekostiging hiervan.

 

 

7. Buurthuis

7.1.

De huidige buurthuisvoorziening aan het Lindenplein wordt vooruitlopend op de sloop van de winkels  verplaatst. Voor een nieuwe tijdelijke (10-15 jaar)  voorziening heeft de Gemeente circa € 7.800 per jaar beschikbaar. Als eenmalige bijdrage voor de herinrichting van het buurthuis stelt de Gemeente   € 50 per m2 beschikbaar.

7.2.

Partijen realiseren een nieuwe locatie in de Bomenwijk voor de buurtvoorziening, die door Vestia Delft  gecombineerd wordt met het ‘Project-informatiepunt Bomenwijk’. 

 

 

8.   Politie Keurmerk Veilig Wonen

Vestia Delft en de Gemeente streven ernaar de Bomenwijk te herontwikkelen conform keurmerk veilig wonen, waarbij onderscheid wordt gemaakt tussen nieuwbouw en bestaande bouw. De kosten hiervoor worden in de totale plankosten verwerkt.

 

 

9.   Leegstandwet

De Gemeente en Vestia Delft streven naar het efficiënt inzetten van de instrumenten van de Leegstandwet, met het oog op het  mogelijk maken van tijdelijke verhuurcontracten in de eerste fasen van de herstructurering.

 

 

10. Overdracht contractspositie

Vestia Delft is gerechtigd de voor haar uit deze overeenkomst voortvloeiende rechten en verplichtingen, geheel of gedeeltelijk over te dragen aan een derde, mits zij nakoming van deze overeenkomst door de betreffende rechtsopvolger garandeert  jegens de gemeente in een schriftelijke verklaring, welke door de rechtsopvolger alsmede de Gemeente mede voor akkoord getekend wordt. In een zodanig geval gaan alle betrokken rechten   en verplichtingen die voorVestia voortvloeien uit de overeenkomst – i.e. de raamovereenkomst financiële afspraken  Bomenwijk -  over op de rechtsopvolger van Vestia Delft.

 

 

11. Duur en beëindiging van de overeenkomst

Deze overeenkomst eindigt op het moment dat hetgeen daarin bepaald is, al dan niet na wijziging met wederzijdse instemming van partijen, is opgenomen in de door partijen te zijner tijd op te stellen en te sluiten ontwikkelingsovereenkomst. Deze ontwikkelingsovereenkomst zal tezamen met het ontwikkelingsplan aan de Raad worden voorgelegd.

 

 

12. Geschillenregeling en toepasselijk recht

12.1

Tussen partijen gerezen geschillen met betrekking tot deze overeenkomst en daaruit voortvloeiende overeenkomsten worden in eerste instantie beslecht door de bevoegde rechter te ’s-Gravenhage. Een geschil wordt door een partij niet aan de rechter voorgelegd dan nadat zij getracht heeft om het geschil in der minne te schikken en deze pogingvoor haar onvoldoende resultaat heeft opgeleverd.

12.2

 Deze overeenkomst, de daaruit voortvloeiende overeenkomsten en de totstandkoming van deze overeenkomsten worden beheerst door het Nederlands recht.

 

 

13. Overige bepalingen

13.1

Wijzigingen in of aanvullingen op deze overeenkomst binden partijen uitsluitend indien en voorzover die wijzigingen of aanvullingen schriftelijk zijn overeengekomen, onder vermelding van de datum met ingang waarvan de wijzigingen en/of aanvullingen gelden.

13.2

Deze overeenkomst wordt, gelet op het bepaalde in art. 169 lid 4 Gemeentewet, aangegaan onder voorbehoud van de gevolgen van mogelijke wensen en bedenkingen die de raad ten aanzien van de ‘Ontwikkelingsovereenkomst Bomenwijk’ naar voren zou kunnen brengen.

13.3

De tussen partijen d.d. 27 april 2004 gesloten intentieovereenkomst en de vervolgens door het bestuurlijk overleg Vestia Delft en de Gemeente vastgestelde besluiten gelden onverkort, onder voorbehoud van definitieve vaststelling door partijen van de ‘Ontwikkelingsovereenkomst Bomenwijk’. De in de ‘Overeenkomst Financiële Afspraken Bomenwijk’ gemaakte afspraken zijn een aanvulling op de eerdere intentieovereenkomst en de vastgesteld besluiten. Daar waar strijdigheid bestaat tussen het gestelde in deze overeenkomst en genoemde intentieovereenkomst en vastgesteld besluiten, prevaleert het gestelde in deze overeenkomst.

 

 


Aldus overeengekomen en getekend in tweevoud te Delft op 8 maart 2006.

 

De Gemeente Delft                                                   Stichting Vestia Groep,

                                                                                   h.o.d.n. Vestia Delft

 

………………………………                                        ………………………………………

 

Naam: ir. H.J. Grashoff                                              Naam: drs. G.P.M. den Ouden

            Wethouder                                                     directeur

 

 



[1] De maximale verkoopprijs voor en sociale koopwoning bedraagt € 156.500 (prijspeil 2005)