Sector WIZ
Rapportage 4de Kwartaal 2005
t.b.v. College van B&W
(t.k.n. commissie WZO)
Inhoudsopgave
1.1.1 Ontwikkeling
Uitkeringen & Klanten
1.1.2 Samenstelling
Uitkeringsbestand
1.4 (Andere)
Inkomensondersteunende maatregelen
1.4.1 Delft
Uitkeringen Informatie Team (DUIT)
2.1.1 Ontwikkeling
reïntegratieaanbod
2.1.2 Ontwikkeling
trajecten Fase 4 – Oudkomers
2.1.3 Sluitende
aanpak 16-23 jarigen
2.1.4 Collegedoelstelling
Fase 4
2.2.5 I/D-Banen
(In- en Doorstroombanen)
In het beleidsplan is aangegeven dat we voor 2005
een stijging van 3% tot 6% van het aantal uitkeringen verwachten. In 2004
hadden we een gemiddeld aantal uitkeringen van 3.143. Tot en met het 4de
kwartaal van 2005 is het gemiddeld aantal uitkeringen 3.006. Ten opzichte van
2004 is een daling van 4,4% te constateren. Landelijk is er een stijging
van het aantal uitkeringen t.o.v. 2004 van 0,89 %.
|
|
2000 |
2001 |
2002 |
2003 |
2004 |
2005 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1e kw |
2e kw |
3e kw |
4e kw |
Totaal |
|
Uitkeringen – start peilperiode |
|
|
2.979 |
2.943 |
3.050 |
3.115 |
3.114 |
3.056 |
2.984 |
2.937 |
3.114 |
|
Instroom in uitkering * |
|
1.121 |
1.216 |
1.183 |
1.204 |
140 |
196 |
191 |
183 |
710 |
||
Uitstroom uit uitkering ** |
|
1.157 |
1.109 |
1.118 |
1.205 |
198 |
268 |
238 |
228 |
932 |
||
Uitkeringen – eind peilperiode |
2.979 |
2.943 |
3.050 |
3.115 |
3.114 |
3.056 |
2.984 |
2.937 |
2.892 |
2.892 |
||
Uitkeringen – gemiddeld |
|
|
|
|
3.143 |
3.097 |
3.048 |
2.965 |
2.914 |
3.006 |
||
% groei gemiddeld aantal
uitkeringen tov 2004 |
% |
|
|
|
|
|
-1,5% |
-3,0% |
-5,7% |
-7,3% |
-4,4% |
Het aantal klanten is groter dan het aantal
uitkeringen. Dit heeft te maken met de wettelijke systematiek en de daaraan
verbonden registratiemethodiek. Zo worden tussen 500 en 600 uitkeringen
verstrekt aan gezinnen, zijnde twee partners met of zonder kinderen, in het
aantal uitkeringen tellen deze éénmaal mee. Voor de aantallen klanten tellen
beide partners mee, vandaar de discrepantie.
Met betrekking tot de fase-indeling is het volgende
van belang:
Met ingang van 9 juli 2004 is gestart met de
herbeoordeling van het klantenbestand WIZ in het kader van de WWB. Per 1
januari 2006 zijn alle WWB-klanten waarvoor een wettelijke verplichting was
herbeoordeeld.
|
2004 |
2005 |
|
|
|
|
|
1e kw |
2e kw |
3e kw |
4e kw |
|
aantal |
|
|
|
|
Klanten met uitkering |
3.520 |
3.577 |
3.535 |
3.422 |
3.354 |
waarvan: |
|
|
|
|
|
Fase 1 |
14 |
137 |
142 |
119 |
140 |
Fase 2 |
321 |
322 |
313 |
312 |
275 |
Fase 3 |
828 |
813 |
798 |
789 |
778 |
Fase 4 |
2.251 |
2.226 |
2.198 |
1.992 |
679 |
Fase 4 - Sociale
activering |
|
|
|
|
475 |
Fase 4 - Zorg |
|
|
|
|
790 |
Nader te bepalen |
106 |
79 |
84 |
210 |
217 |
In het 4de kwartaal van 2005 is een
start gemaakt met het invoeren van de nieuwe fase-4 indicering. Dit zal in het
1ste kwartaal van 2006 worden afgerond.
|
|
Uitkeringsduur |
|
|
Totaal 2005 |
||
|
|
1 jaar of korter |
1-2 jaar |
2-3 jaar |
3 jaar of langer |
|
|
|
|
aantal |
|
|
|
|
% |
Aanvang studie |
|
11 |
4 |
5 |
3 |
23 |
2,5% |
Aangaan relatie |
|
20 |
7 |
5 |
12 |
44 |
4,7% |
Bereiken leeftijd van 65 jaar |
|
2 |
2 |
2 |
30 |
36 |
3,9% |
Overlijden |
|
4 |
3 |
2 |
11 |
20 |
2,1% |
Arbeid dienstbetr./uitk.ziekte |
|
143 |
49 |
32 |
70 |
294 |
31,5% |
Additionele arbeidsplaats |
|
8 |
6 |
|
4 |
18 |
1,9% |
Zelfstandig beroep of bedrijf |
|
12 |
6 |
2 |
|
20 |
2,1% |
Uitkering werkeloosheid |
|
4 |
|
1 |
|
5 |
0,5% |
Uitkering arbeidsongeschikth. |
|
5 |
|
|
3 |
8 |
0,9% |
Alimentatie |
|
1 |
|
|
|
1 |
0,1% |
Ander inkomen |
|
16 |
8 |
9 |
10 |
43 |
4,6% |
Geen inlichtingen |
|
67 |
27 |
17 |
30 |
141 |
15,1% |
Verhuizing naar and. gemeente |
|
51 |
20 |
13 |
30 |
114 |
12,2% |
Verhuizing naar buitenland |
|
6 |
14 |
6 |
19 |
45 |
4,8% |
Oorzaak bij partner |
|
8 |
5 |
3 |
5 |
21 |
2,3% |
Andere oorzaak |
|
50 |
15 |
9 |
21 |
95 |
10,2% |
Onbekend |
|
2 |
1 |
1 |
|
4 |
0,4% |
Totaal |
|
410 |
167 |
107 |
248 |
932 |
100% |
|
% |
44,0% |
17,9% |
11,5% |
26,6% |
100% |
|
|
Geslacht |
|
Uitkeringsduur |
|
|
Totaal |
|
|
|
M |
V |
1 jaar of korter |
1-2 jaar |
2-3 jaar |
3 jaar of langer |
|
|
|
aantal |
|
|
|
|
|
|
% |
-22 |
44 |
72 |
85 |
19 |
9 |
3 |
116 |
4,0% |
23-29 |
121 |
223 |
159 |
85 |
46 |
54 |
344 |
11,9% |
30-39 |
291 |
375 |
231 |
114 |
86 |
235 |
666 |
23,0% |
40-49 |
354 |
411 |
168 |
116 |
80 |
401 |
765 |
26,5% |
50-57 |
230 |
235 |
63 |
48 |
46 |
308 |
465 |
16,1% |
58-64 |
164 |
180 |
33 |
34 |
40 |
237 |
344 |
11,9% |
65+ |
87 |
105 |
34 |
28 |
19 |
111 |
192 |
6,6% |
Totaal |
1291 |
1601 |
773 |
444 |
326 |
1349 |
2892 |
100% |
|
Geslacht |
|
Uitkeringsduur |
|
|
Totaal |
|
|
|
M |
V |
1 jaar of korter |
1-2 jaar |
2-3 jaar |
3 jaar of langer |
|
|
|
aantal |
|
|
|
|
|
|
% |
Alleenstaand |
865 |
791 |
417 |
242 |
186 |
811 |
1656 |
57,3% |
Alleenstaande ouder |
28 |
740 |
217 |
138 |
93 |
320 |
768 |
26,6% |
Gehuwd |
397 |
68 |
137 |
63 |
47 |
218 |
465 |
16,1% |
Anders |
1 |
2 |
2 |
1 |
0 |
0 |
3 |
0,1% |
Totaal |
1291 |
1601 |
773 |
444 |
326 |
1349 |
2892 |
100% |
|
Geslacht |
|
Uitkeringsduur |
|
|
Totaal |
|
|
|
M |
V |
1 jaar of korter |
1-2 jaar |
2-3 jaar |
3 jaar of langer |
|
|
|
aantal |
|
|
|
|
|
|
% |
Nederlandse |
936 |
1311 |
581 |
325 |
247 |
1094 |
2247 |
77,7% |
Overig EU |
11 |
10 |
2 |
3 |
4 |
12 |
21 |
0,7% |
Afghaanse |
38 |
11 |
10 |
12 |
2 |
25 |
49 |
1,7% |
Iraakse |
107 |
62 |
52 |
29 |
26 |
62 |
169 |
5,8% |
Iraanse |
37 |
38 |
16 |
10 |
5 |
44 |
75 |
2,6% |
Marokkaanse |
28 |
23 |
18 |
12 |
2 |
19 |
51 |
1,8% |
Somalische |
19 |
23 |
16 |
4 |
6 |
16 |
42 |
1,5% |
Turkse |
33 |
29 |
21 |
11 |
10 |
20 |
62 |
2,1% |
Overig niet-EU |
38 |
61 |
21 |
22 |
15 |
41 |
99 |
3,4% |
Onbekend |
44 |
33 |
36 |
16 |
9 |
16 |
77 |
2,7% |
Totaal |
1291 |
1601 |
773 |
444 |
326 |
1349 |
2892 |
100% |
Over de periode juni tot december 2005 is in het
kader van het project Streng aan de Poort bij iedere WWB aanvraag via het
Centrum Werk en Inkomen een huisbezoek verricht. De eindconclusie uit de
evaluatie is dat het instrument huisbezoek voldoet aan de doelstelling dat er
een beperking in uitkeringen c.q. uitkeringslasten van minimaal 10% is vast te
stellen. Op basis van deze conclusie heeft het instrument huisbezoek een vaste
plaats gekregen in de aanvraagprocedure. Naar aanleiding hiervan zal de
registratie Huisbezoeken vanaf het tweede kwartaal 2006 hierop worden
aangepast. Onderstaande tabellen zijn de resultaten exclusief de pilot.
|
2004 |
|
2005 |
|
|
|
|
|
|
|
|
1e kw |
2e kw |
3e kw |
4e kw |
Totaal |
|
|
aantal |
% |
aantal |
|
|
|
|
% |
Huisbezoeken |
343 |
|
155 |
166 |
167 |
179 |
667 |
100% |
waarvan: |
|
|
|
|
|
|
|
|
Onaangekondigd |
335 |
97,7% |
122 |
105 |
147 |
168 |
542 |
81,3% |
Percentage is aantal onaangekondigde huisbezoeken t.o.v. Huisbezoeken |
|
|
|
|
|
Bron:
SDV
|
2004 |
|
2005 |
|
|
|
|
|
|
|
|
1e kw |
2e kw |
3e kw |
4e kw |
Totaal |
|
|
aantal |
% |
aantal |
|
|
|
|
% |
Totaal bezochte klanten |
226 |
100% |
100 |
84 |
100 |
105 |
389 |
100% |
waarvan: |
|
|
|
|
|
|
|
|
Inrichtingskosten |
155 |
68,6% |
62 |
50 |
55 |
64 |
231 |
59,4% |
Twijfel situatie |
71 |
31,4% |
38 |
34 |
45 |
41 |
158 |
40,6% |
Percentage is aantal per Reden t.o.v. Totaal bezochte klanten |
|
|
|
|
|
|
Bron:
SDV
Het aantal bezoeken is
hoger dan het aantal bezochte klanten, omdat klanten meerdere keren bezocht
kunnen worden.
|
2004 |
|
2005 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Doel- |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
stelling |
1e kw |
2e kw |
3e kw |
4e kw |
Totaal |
|
|
aantal |
% |
|
aantal |
|
|
|
|
% |
Totaal |
226 |
100% |
|
100 |
84 |
89 |
67 |
340 |
100% |
Huisbezoeken zonder direct gevolg |
102 |
45,1% |
|
48 |
50 |
49 |
38 |
185 |
54,4% |
Huisbezoeken met direct gevolg |
124 |
54,9% |
50,0% |
52 |
34 |
40 |
29 |
155 |
45,6% |
waarvan: |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Aanvraag afwijzen /Uitkering beëindigen |
51 |
22,6% |
|
14 |
22 |
18 |
9 |
63 |
18,5% |
Aanvraag buiten behandeling / Intrekken
leenbijstand |
0 |
0,0% |
|
|
2 |
2 |
2 |
6 |
1,8% |
Gedeeltelijke toekenning / Uitkering
aanpassen |
57 |
25,2% |
|
35 |
9 |
15 |
13 |
72 |
21,2% |
Melding BO |
16 |
7,1% |
|
3 |
1 |
5 |
5 |
14 |
4,1% |
Percentage is aantal per Reden t.o.v. Totaal aantal acties |
|
|
|
|
|
|
|
Bron:
SDV
|
|
2002 |
2003 |
2004 |
2005 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1e kw |
2e kw |
3e kw |
4e kw |
Totaal |
Behandelde fraudezaken |
aantal |
256 |
348 |
329 |
111 |
103 |
108 |
112 |
434 |
waarvan*: |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Regulier |
|
165 |
189 |
214 |
|
|
|
|
|
belastingen / IB |
|
91 |
159 |
115 |
|
|
|
|
|
% stijging behandelde
fraudezaken |
% |
7,4% |
35,9% |
-5,5% |
|
|
|
|
31,9% |
* Er kan momenteel geen
onderscheid worden gemaakt tussen regulier en belasting/IB zaken.
|
|
2002 |
2003 |
2004 |
2005 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1e kw |
2e kw |
3e kw |
4e kw |
Totaal |
Teruggevorderd bedrag |
euro |
837.709 |
1.016.486 |
1.500.982 |
368.812 |
684.369 |
383.378 |
571.368 |
2.007.927 |
% stijging
teruggevorderd bedrag |
% |
23,4% |
21,3% |
47,7% |
|
|
|
|
33,8% |
|
2004 |
|
|
2005 |
|
|
|
|
|
|
|
Productie- |
Realisatie |
|
Productie- |
Realisatie |
|
|
|
|
|
|
prognose |
|
|
prognose |
1e kw |
2e kw |
3e kw |
4e kw |
Totaal |
|
|
aantal |
|
% |
aantal |
|
|
|
|
|
% |
Verstrekkingen Totaal |
9.200 |
8.781 |
95,4% |
8.000 |
2.024 |
1.943 |
2.044 |
1.905 |
7.916 |
99,0% |
Verstrekkingen Bijz. bijstand |
9.000 |
8.537 |
94,9% |
7.800 |
1.969 |
1.908 |
1.828 |
1.807 |
7.512 |
96,3% |
waarvan: |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Eenmalig |
4.000 |
3.697 |
92,4% |
3.400 |
892 |
764 |
834 |
701 |
3.191 |
93,9% |
Periodiek |
5.000 |
4.840 |
96,8% |
4.400 |
1.077 |
1.144 |
994 |
1.106 |
4.321 |
98,2% |
Verstrekkingen Armoedebeleid |
200 |
244 |
122,0% |
200 |
55 |
35 |
216 |
98 |
404 |
202,0% |
Percentage is Realisatie t.o.v. Productieprognose |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2005 |
|
|
2004 |
|
(Voorlopige cijfers) |
|
||
(bedragen in € x 1.000) |
Realisatie |
Begroting |
Verschil |
Realisatie |
|
|
|
|
|
Uitgaven |
|
|
|
|
Totaal uitgaven Bijzondere Bijstand |
3.897 |
3.895 |
-2 |
3.940 |
Personeels/apparaatskosten |
1.853 |
1.853 |
0 |
1.774 |
Reguliere verstrekkingen Bijz. Bijstand |
1251 |
1328 |
77 |
1.447 |
Verstrekkingen armoedebeleid |
45 |
0 |
-45 |
40 |
Computers en Bijstand |
75 |
211 |
136 |
97 |
Voorschool |
8 |
40 |
32 |
3 |
werkervaring/scholingskosten |
4 |
83 |
79 |
0 |
Collectieve ziektekostenverzekering |
321 |
355 |
34 |
172 |
Klantenkrant |
24 |
20 |
-4 |
16 |
Overige uitgaven |
37 |
5 |
-32 |
55 |
Eenmalige uitkering 2005 |
128 |
0 |
-128 |
336 |
Afwikkeling verantwoording KO 2004 |
151 |
0 |
-151 |
0 |
Totaal uitgaven Minimabeleid |
561 |
573 |
12 |
596 |
Personeels/Apparaatkosten |
139 |
139 |
0 |
118 |
Delftpas |
361 |
353 |
-8 |
373 |
Thowe |
15 |
45 |
30 |
57 |
Sportfonds |
46 |
36 |
-10 |
48 |
Totaal uitgaven |
4.458 |
4.468 |
10 |
4.536 |
|
|
|
|
|
Baten |
|
|
|
|
Totaal inkomsten Bijzondere Bijstand |
-340 |
-542 |
-202 |
566 |
Inkomsten BB op cliëntniveau |
-326 |
-528 |
-202 |
539 |
Inkomsten DSW |
-14 |
-14 |
0 |
27 |
Reserve werk en inkomen |
0 |
|
0 |
|
Totaal inkomsten Minima Beleid |
-161 |
-170 |
-9 |
255 |
Inkomsten Delftpas |
-161 |
-170 |
-9 |
255 |
Totaal baten |
-501 |
-712 |
-211 |
821 |
|
|
|
|
|
Totaal bijdrage algemene dienst (Saldo
uitgaven/baten) |
3.957 |
3.756 |
-201 |
-3.715 |
Het financiële resultaat Bijzondere Bijstand en
Minimabeleid tot en met het 4e kwartaal 2005 (voorlopige cijfers) wijkt 5%
nadelig af ten opzichte van de begroting (Tabel 1.3b). Het tekort van de
bijzondere bijstand (voorlopig € 204.000) komt bij de jaarrekening 2005 ten
laste van de reserve werk en inkomen. Enkele opvallende zaken :
1.
Achterblijven uitgaven en inkomsten Bijzondere
Bijstand (circa € 109.000 voordeel) enerzijds als gevolg van minder
verstrekkingen t/m het vierde kwartaal anderzijds als gevolg van gewijzigde
systematiek verantwoording inkomsten vanaf 2004.
2.
Verstrekken eenmalige uitkering 2005 (€ 162.000
nadeel).
3.
De afwikkeling van de verantwoording Rijkssubsidie
kinderopvang 2004 pakt negatief uit voor een bedrag van € 151.000,- euro. Het
bedrag waarvoor de gemeente daadwerkelijk in aanmerking komt is aanzienlijk
lager. In de jaarrekening 2004 is rekening gehouden met de maximale
Rijkssubsidie (€ 597.000)
|
2004 |
|
|
2005 |
|
|
|
|
|
|
|
Productie- |
Realisatie |
|
Productie- |
Realisatie |
|
|
|
|
|
|
prognose |
|
|
Prognose |
1e kw |
2e kw |
3e kw |
4e kw |
Totaal |
|
|
aantal |
|
% |
aantal |
|
|
|
|
|
% |
Klantcontactgesprekken |
600 |
2.304 |
384,0% |
660 |
397 |
339 |
363 |
460 |
1.559 |
236,2% |
Huisbezoeken |
200 |
278 |
139,0% |
220 |
129 |
71 |
95 |
96 |
391 |
177,7% |
Percentage is Realisatie t.o.v. Productieprognose |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Doel- |
Realisatie |
|
|
|
|
|
|
stelling |
1e kw |
2e kw |
3e kw |
4e kw |
Totaal |
|
|
aantal |
|
|
|
|
|
% |
2003 |
4.000 |
3.291 |
864 |
520 |
75 |
4.750 |
118,8% |
2004 |
5.100 |
3.455 |
1.655 |
868 |
111 |
6.089 |
119,4% |
2005 |
6.000 |
3.263 |
1.806 |
812 |
268 |
6.149 |
102,5% |
Percentage is Realisatie t.o.v.
Doelstelling |
|
|
|
|
|
|
Van het totaal aantal verkochte passen is 50,8%
verkocht aan minima (incl. kinderen). In 2004 was dat 41,4%.
|
2003 |
|
2004 |
|
2005 |
|
|
Doel- |
Realisatie |
Doel- |
Realisatie |
Doel- |
Realisatie |
|
stelling |
|
stelling |
|
stelling |
|
|
% |
|
|
|
|
|
Bijstandsgerechtigden |
80 |
56 |
80 |
54 |
80 |
58 |
WIW-ers & Overige Minima |
30 |
35 |
30 |
37 |
30 |
42 |
De evaluatie over het
gebruik van de AV-Delft (Het percentage deelname en de aard en omvang van de
verstrekkingen) vindt eens per jaar plaats. Twee keer per jaar geeft DSW een
overzicht van de vanuit de AV-Delft betaalde vergoedingen voor de aanspraken op
zorg.
De deelname aan de AV-Delft
onder bijstandgerechtigden was sinds 2002 licht gedaald, maar is in 2005 weer
gestegen. Ook onder de overige minima is sprake van een stijging. In 2005 is
een actieve campagne gevoerd. Doel is het vergroten van de deelname aan de
AV-Delft.
|
2004 |
2005 |
|
|
|
|
|
|
1e kw |
2e kw |
3e kw |
4e kw |
Totaal |
|
aantal |
|
|
|
|
|
Nieuwe aanvragen |
745 |
171 |
115 |
140 |
179 |
605 |
Afgehandelde aanvragen |
755 |
233 |
106 |
104 |
170 |
613 |
De aanvragen sportfonds blijven achter t.o.v. het
jaar 2004. Het teruglopen van het aantal aanvragen valt te verklaren door de
vereenvoudigde systematiek van toetsen.
De gemeente Delft heeft de volgende doelstellingen:
1.
Bieden van een sluitende reïntegratieaanpak aan de
nieuwe instroom werkzoekenden klanten Fase-2 , Fase-3 en Fase-4 (inclusief de
niet-uitkeringsgerechtigden en ANW-ers) alsook aan WWB klanten Fase-2 en Fase-3
die al langer een uitkering ontvangen
2.
Intensievere Fase-4 aanpak
3.
Ontwikkelen van en invulling geven aan nieuw
instrumentarium (gesubsidieerd werk) vastgelegd in de Delftse
reïntegratieverordening Werk en Bijstand
De reïntegratietrajecten worden extern ingekocht
middels contracten bij private reïntegratiebedrijven. Het vakteam T&M
verzorgt de toeleiding naar deze contracten en houdt vervolgens regie
(monitoring) op de voortgang van de trajecten en op de contractafspraken die
met elk reïntegratiebedrijf zijn vastgelegd. Tevens verzorgt dit vakteam de
toeleiding en monitoring naar het nieuw instrumentarium en naar het vakteam
Activering.
De totale instroom in trajecten is hoger dan
geprognosticeerd. De vraaggerichte aanpak in 2005 (Extra Opstapbanen/vraaggerichte
arbeidsmarktprojecten) heeft extra instroom gegenereerd.
De productieprognose NUG (niet
uitkeringsgerechtigden ) is niet actief door WIZ te beïnvloeden. Voor de
productieprognose zwaar/Fase-4 geldt dat tov het vorig kwartaal (57,5%) meer
instroom gerealiseerd is, mede doordat een nieuwe doelgroep in beeld gekomen is
voor zorgtrajecten.De instroom bij vakteam Activering blijft achter bij de
productieprognose, zie hiervoor de toelichting bij tabel 2.1.2.
De specificatie uitval geldt voor deelnemers die
tussen de aanmelding en de start van een traject om diverse redenen uitgevallen
zijn. Veelal zijn deze redenen niet verwijtbaar aan de kwaliteit van het
reïntegratiebedrijf maar heeft dit te maken met de problematiek van de klant,
de kwaliteit van doorverwijzing van WIZ of de “No show” van de klant. Op al
deze onderdelen vindt er op dit moment kwaliteitsslagen plaats om dit aantal te
verkleinen. Voorbeelden hierbij zijn: een strenger en stringenter
interventiebeleid bij “No show” en de inkoop van meer gespecialiseerde
medisch/psychische advisering. Met de reïntegratiebedrijven is contractueel
vastgelegd dat het uitvalspercentage niet hoger mag zijn dan 20%. Tot en met
het 4de kwartaal 2005 komt het uitvalpercentage op 15,8 % (164 uitval
t.o.v. 1.039 instroom).
|
2004 |
|
|
2005 |
|
|
|
|
|
|
|
Productie- |
Realisatie |
|
Productie- |
Realisatie |
|
|
|
|
|
|
prognose |
|
|
prognose |
1e kw |
2e kw |
3e kw |
4e kw |
Totaal |
|
|
aantal |
|
% |
aantal |
|
|
|
|
|
% |
Klanten in traject - start peilperiode |
|
816 |
|
|
809 |
953 |
1.007 |
1.070 |
809 |
|
Instroom in traject |
900 |
721 |
80,1% |
910 |
297 |
218 |
246 |
278 |
1.039 |
114,2% |
waarvan: |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Zwaar (Fase 4) |
535 |
285 |
53,3% |
445 |
143 |
76 |
87 |
131 |
437 |
78,4% |
Middelzwaar (Fase 2/3) |
150 |
257 |
171,3% |
150 |
78 |
44 |
17 |
36 |
175 |
109,3% |
Licht (Nuggers) |
90 |
35 |
38,9% |
40 |
4 |
3 |
1 |
5 |
13 |
32,5% |
Proefplaatsing / Opstapbaan/
Participatiebaan |
125 |
144 |
115,2% |
285 |
72 |
95 |
141 |
106 |
414 |
145,3% |
Uitval voor traject |
|
126 |
|
|
22 |
35 |
51 |
56 |
164 |
|
Uitstroom uit traject |
|
602 |
|
|
131 |
126 |
134 |
187 |
578 |
|
waarvan: |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Betaald of gesubsidieerd werk |
|
132 |
|
|
44 |
31 |
38 |
84 |
197 |
|
Vrijwilliger of in de sfeer van beschermd
werk |
|
86 |
|
|
13 |
9 |
11 |
8 |
41 |
|
Zorg |
|
384 |
|
|
24 |
45 |
36 |
39 |
144 |
|
Overig |
|
|
|
|
50 |
41 |
49 |
56 |
196 |
|
Klanten in traject - eind peilperiode |
|
809 |
|
|
953 |
1.007 |
1.070 |
1.103 |
1.103 |
|
waarvan: |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
werkzaam en in de nazorg |
|
|
|
|
|
|
|
|
58 |
|
werkzaam op opstapbaan |
|
26 |
|
|
40 |
77 |
114 |
152 |
152 |
|
Percentage is Realisatie t.o.v.
Productieprognose |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
In 2005 zijn 197 klanten via een trajectaanpak
duurzaam uitgestroomd naar regulier werk en 41 klanten naar gesubsidieerd werk.
Ultimo 2005 zijn er 1.103 nog in traject. Daarvan
zijn er 58 personen regulier aan het werk en uit de uitkering, maar loopt hun
nazorg van 6 maanden nog. Tenslotte is eind 2005 bij 152 klanten de uitkering
beëindigd door het aanvaarden van een Opstapbaan.
De doelgroep van Activering zijn de Fase-4
Oudkomers met een taalachterstand. Het hoofdbestanddeel van de
activeringstraject is taaleducatie. Met de klanten worden diagnosegesprekken
gevoerd die moeten leiden tot een trajectplan gericht op arbeidsactivering,
sociale activering of maatschappelijke activering. Arbeidsactivering houdt in
dat er voor de klant door taaleducatie, coachen en monitoren van de klant een
herfasering van Fase-4 naar fase 2/3 kan plaatsvinden. Na herfasering zal de klant
een vervolgtraject krijgen tot arbeid bij een RIB.
Een klant wordt door T&M aangemeld bij
Activering. De klant wordt gescreend of het een klant is die door Activering
geholpen kan worden. Verder wordt bekeken of het een nieuwe aanmelding is of
dat de klant al eerder een intake heeft gehad bij Activering. Als er verder
geen belemmeringen zijn dan zal er een intake plaatsvinden en wordt de klant
uitgenodigd om zich te melden voor een diagnosegesprek.
|
2004 |
|
|
2005 |
|
|
|
|
|
|
|
Productie- |
Realisatie |
|
Productie- |
Realisatie |
|
|
|
|
|
|
prognose |
|
|
prognose |
1e kw |
2e kw |
3e kw |
4e kw |
Totaal |
|
|
aantal |
|
% |
aantal |
|
|
|
|
|
% |
Klanten in traject – start peilperiode1 |
|
156 |
|
|
212 |
223 |
215 |
195 |
212 |
|
Instroom in traject * |
200 |
171 |
85,5% |
190 |
34 |
21 |
21 |
20 |
96 |
50,5% |
Uitval voor traject |
|
30 |
|
|
8 |
6 |
3 |
3 |
20 |
|
Uitstroom uit traject |
|
85 |
|
|
15 |
23 |
38 |
17 |
93 |
|
waarvan **: |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Betaald of gesubsidieerd werk |
|
4 |
4,7% |
|
0 |
0 |
1 |
1 |
2 |
2,2% |
Vrijwilliger of in de sfeer van beschermd
werk |
|
56 |
65,9% |
|
7 |
12 |
11 |
8 |
38 |
40,9% |
Zorg & Overig |
|
25 |
29,4% |
|
8 |
11 |
26 |
8 |
53 |
57,0% |
Klanten in traject – eind peilperiode |
|
212 |
|
|
223 |
215 |
195 |
195 |
195 |
|
*
Percentage is Realisatie t.o.v. Productieprognose |
|
|
|
|
|
|
|
|||
**
Percentage is Realisatie Uitstroom per reden t.o.v. Realisatie Uitstroom
totaal |
|
|
|
|
|
|
Het lage instroomcijfer heeft te maken met het feit
dat binnen de doelgroep van Activering sprake is van een afroming van deze
doelgroep. Er komen landelijk minder inburgeraars binnen en verder heeft een
deel van de doelgroep al eens eerder in traject gezeten bij Activering.
In verband met de
bezuinigingstaakstelling 2006 op het vakteam A&I vindt er vanaf 1 januari
2006 geen instroom van uitkeringsgerechtigde oudkomers meer plaats bij het
onderdeel Activering. Vanaf 1 januari 2006 wordt deze taak voor wat betreft
nieuwe instroom overgenomen door externe reïntegratiebedrijven en voor een deel
door de BWD (Breed Welzijn Delft).
Doel van het Jongerenloket RMC is te komen tot een
sluitende aanpak voor jongeren in de leeftijd van 16 tot 23 jaar die niet op
eigen kracht onderwijs kunnen volgen of werk kunnen vinden. In het
Jongerenloket RMC (Regionale Meld- en Coördinatiefunctie voortijdig
schoolverlaten) werken medewerkers van het jongerenwerk en de sector Werk
Inkomen Zorg (WIZ) nauw samen met RMC medewerkers.
|
2004 |
|
|
2005 |
|
|
|
Doel- |
Realisatie |
|
Doel- |
Realisatie |
|
|
stelling1 |
|
|
stelling1 |
|
|
|
aantal |
|
% |
aantal |
|
% |
Jongeren geregistreerd
voortijdige schoolverlater * |
175 |
361 |
206,3% |
160 |
311 |
194,4% |
waarvan **: |
|
|
|
|
|
|
uitgestroomd naar
onderwijs |
|
155 |
43% |
|
134 |
43% |
uitgestroomd naar werk |
|
90 |
25% |
|
71 |
23% |
uitgestroomd naar
hulpverlening (incl. overig; detentie ziekte) |
|
49 |
14% |
|
47 |
15% |
uitgestroomd naar een
leer-werktraject |
|
67 |
19% |
|
59 |
19% |
Jongeren in begeleiding
- Ultimo |
|
203 |
|
|
178 |
|
* Percentage is Realisatie t.o.v.
Doelstelling |
|
|
|
|
|
|
** Percentage is Realisatie uitgestroomd
naar type t.o.v. Realisatie Totaal Jongeren geregistreerd voortijdige
schoolverlater |
Het College heeft in het Collegeprogramma 2002-2006
“Voorzetten en doorzetten” de
volgende doelstellingen inzake het klantenbestand
Fase-4 geformuleerd:
·
Aan het einde van de collegeperiode zijn alle
bijstandklanten in begeleiding of in traject;
·
Van de klanten Fase-4 is een derde uitgestroomd
naar werk (betaald of gesubsidieerd), een derde sociaal geactiveerd (actief als
vrijwilliger of in de sfeer van beschermd werk) en een derde uitgestroomd naar
zorg/overig.
De omvang van de doelgroep Fase-4 klanten is op 1
april 2002 vastgesteld op 2.239 klanten. Onderstaande tabel laat ultimo zien
welke resultaten er zijn geboekt met deze klanten op het gebied van werk,
sociale activering, zorg en overig.
De klanten, en zeker de Fase-4 klanten, kunnen
gedurende een periode van een aantal jaren vaker dan 1 keer een reïntegratie of
begeleidingsaanbod krijgen welke afgesloten wordt met een resultaat. In de
presentatie van deze resultaten is gekozen om het 1e behaalde resultaat vanaf
april 2002 als vertrekpunt te nemen en deze via onderstaande systematiek te
presenteren. Onze intentie is om aan het eind van de collegeperiode opnieuw te
kijken naar de resultaten en daarbij het laatst behaalde resultaat gedurende de
collegeperiode als uitgangspunt te nemen.
|
Doel- |
Realisatie t/m |
Doel- |
Realisatie t/m |
|||||
|
stelling |
2004 |
|
stelling |
1e kw ‘05 |
2e kw ‘05 |
3e kw ‘05 |
4e kw ‘05 |
|
|
aantal |
|
% |
aantal |
|
|
|
|
% |
Totaal – Resultaat (inclusief in traject) |
2.239 |
1.290 |
57,6% |
2.239 |
1.456 |
1.604 |
1.633 |
2.058 |
91,9% |
waarvan: |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Werk |
746 |
280 |
37,5% |
746 |
284 |
296 |
310 |
315 |
42,2% |
Sociaal geactiveerd |
746 |
163 |
21,8% |
746 |
166 |
198 |
198 |
204 |
27,3% |
Zorg / Overig |
746 |
847 |
113,5% |
746 |
879 |
976 |
982 |
1.435 |
192,4% |
Gestart in traject |
|
122 |
|
|
127 |
134 |
143 |
104 |
|
Nog opnemen in traject |
|
827 |
|
|
783 |
635 |
606 |
181 |
8,1% |
Percentage Realisatie t.o.v. Doelstelling |
|
|
|
|
|
|
|
|
Reeds in vorige Kwarap’s was de trend zichtbaar dat
de groep zorg/overig waarschijnlijk groter zou zijn dan de beoogde 33% van het
bestand.
Deze lijn heeft zich in 2005 voortgezet, waardoor
het behalen van de overige doelstellingen (eenderde werk en eenderde sociaal
geactiveerd) onder druk zijn komen te staan en niet behaald zijn.
De omvang van de groep zorg is afgelopen jaar
inzichtelijker geworden door de bestandsanalyses en aanvullende gesprekken die
hebben plaatsgevonden met deze fase 4 doelgroep. In 2006 worden voor deze
zorgklanten speciale acties uitgezet in de vorm van inkoop van trajecten en
instrumenten.
De groep waarmee nog geen resultaat is behaald (181
klanten) - en potentiële klanten voor een trajectaanpak zijn - zal in het 1e
kwartaal 2006 in beeld worden gebracht en versneld aangemeld worden voor een
traject.
Het uitgangspunt is dat alle nieuwe instroom wordt
toegeleid naar een proefplaatsing. De prognose voor 2005 die hieraan is
gerelateerd, is bepaald op basis van een gemiddelde instroom en de
samenstelling van de instroom naar doelgroep. De acquisitie van en het
begeleiden tijdens de proefplaatsing wordt uitgevoerd door 2 organisaties:
Combiwerk en Werkplan.
In de tabel is geen onderscheid gemaakt tussen de
aanmelding naar één van deze organisaties en de daadwerkelijke start op een
proefplaatsing. De organisaties hebben 2 maanden de tijd om een werkplek te
vinden die aansluit bij opleiding en werkervaring van de klant. Na deze 2
maanden geldt het principe dat iedere werkplek kan gelden voor de invulling van
een geschikte proefplaatsing.
|
2004 |
|
|
2005 |
|
|
|
|
|
|
|
|
Productie- |
Realisatie |
|
Productie- |
Realisatie |
|
|
|
|
|
|
|
prognose |
|
|
prognose |
1e kw |
2e kw |
3e kw |
4e kw |
Totaal |
|
|
|
aantal |
|
% |
aantal |
|
|
|
|
|
% |
|
Aangemeld naar
Proefplaatsing |
|
55 |
|
|
43 |
48 |
51 |
57 |
199 |
|
|
In afwachting start |
|
3 |
|
|
|
|
|
|
88 |
|
|
Gestart op
Proefplaatsing |
65 |
10 |
15,4% |
135 |
9 |
37 |
21 |
23 |
90 |
66,7% |
|
Niet gestart op
Proefplaatsing |
|
20 |
|
|
|
|
|
|
43 |
|
|
waarvan: |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Regulier werk |
|
8 |
|
|
|
|
|
|
13 |
|
|
Zorg |
|
6 |
|
|
|
|
|
|
18 |
|
|
Overig |
|
6 |
|
|
|
|
|
|
12 |
|
|
Uitstroom uit
Proefplaatsing |
|
2 |
|
|
2 |
5 |
10 |
35 |
52 |
|
|
waarvan: |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Regulier werk |
|
1 |
|
|
|
|
|
|
11 |
|
|
Zorg |
|
1 |
|
|
|
|
|
|
14 |
|
|
Overig |
|
|
|
|
|
|
|
|
27 |
|
|
Klanten op
Proefplaatsing - eind peilperiode |
|
8 |
|
|
15 |
47 |
58 |
46 |
46 |
|
|
Percentage is Realisatie
t.o.v. Productieprognose |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
De aanmeldingen voor een proefplaatsing lopen goed,
dit mede door de verruimde criteria (totaal in 2005 199 klanten). Van alle
aanmeldingen in 2004 en 2005 heeft bijna 40% geleid tot een daadwerkelijke
start op een proefplaatsing.
Ultimo 2005 waren er 88 klanten in afwachting van
een werkplek. Een zorgwekkende ontwikkeling, die in conflict is met de Work
First gedachte, is dat meer dan de helft van de klanten in afwachting op een
proefplaatsing langer dan de afgesproken maximumtermijn van 2 maanden wacht.
Klanten die uiteindelijk niet starten op een
proefplaatsing (43 geregistreerd in 2005) kunnen als uitval worden gezien. Toch
is de reden voor de uitval vaak een positieve reden, nl. dat klanten zelf werk
hebben gevonden en geen gebruik maken van dit instrument of in de uitkering
komen (30% geregistreerd in 2005). Daarnaast zijn er redenen zoals zware
medische psychische problematiek waardoor het instrument proefplaatsing niet
tot stand kan komen.
Opstapbanen zijn gesubsidieerde banen voor maximaal
1 jaar, bedoeld voor klanten die perspectief hebben op regulier werk, maar een
tekort aan recente en relevante werkervaring, uit te laten stromen naar
regulier werk.
De uitvoering van de opstapbanen wordt op dit
moment uitgevoerd door 2 organisaties: Combiwerk en Werkplan.
Om extra uitstroom uit de uitkering te genereren
worden 100 extra opstapbanen ingezet bovenop de genoemde inkoop van 140
plekken.
Door een sluitende aanpak te realiseren tussen
bemiddelingsrijpe klanten uit reïntegratietrajecten naar de opstapbaan zijn er
meer mensen gestart met een opstapbaan dan geprognosticeerd.
|
2004 |
|
|
2005 |
|
|
|
|
|
|
|
|
Productie- |
Realisatie |
|
Productie- |
Realisatie |
|
|
|
|
|
|
|
prognose |
|
|
prognose |
1e kw |
2e kw |
3e kw |
4e kw |
Totaal |
|
|
|
aantal |
|
% |
aantal |
|
|
|
|
|
% |
|
Aangemeld voor Opstapbaan |
|
89 |
|
|
30 |
47 |
89 |
51 |
217 |
|
|
In afwachting start |
|
3 |
|
|
|
|
|
|
72 |
|
|
Gestart op Opstapbaan |
60 |
30 |
50,0% |
140 |
16 |
37 |
42 |
60 |
155 |
110,7% |
|
Niet gestart op Opstapbaan |
|
16 |
|
|
|
|
|
|
30 |
|
|
waarvan: |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Regulier werk |
|
4 |
|
|
|
|
|
|
6 |
|
|
Zorg |
|
4 |
|
|
|
|
|
|
10 |
|
|
Overig |
|
8 |
|
|
|
|
|
|
14 |
|
|
Uitstroom uit Opstapbaan |
|
4 |
|
|
2 |
0 |
5 |
22 |
29 |
|
|
waarvan: |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Regulier werk |
|
4 |
|
|
|
|
|
|
13 |
|
|
Zorg |
|
|
|
|
|
|
|
|
7 |
|
|
Overig |
|
|
|
|
|
|
|
|
9 |
|
|
Klanten op Opstapbaan - eind peilperiode |
|
26 |
|
|
40 |
77 |
114 |
152 |
152 |
|
|
Percentage is Realisatie t.o.v.
Productieprognose |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Op dit moment heeft er nog geen aanmelding
plaatsgevonden naar een participatiebaan. Er zijn criteria voor een
participatiebaan vastgesteld en op basis hiervan is een bestandsanalyse
gemaakt, echter door de afbouw van de ID-regeling is het op dit moment niet
duidelijk hoeveel participatiebanen er beschikbaar en ingevuld kunnen worden.
|
2004 |
|
|
2005 |
|
|
|
|
|
|
|
Productie- |
Realisatie |
|
Productie- |
Realisatie |
|
|
|
|
|
|
prognose |
|
|
prognose |
1e kw |
2e kw |
3e kw |
4e kw |
Totaal |
|
|
aantal |
|
% |
aantal |
|
|
|
|
|
% |
Instroom in
Participatiebaan |
|
0 |
|
10 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0,0% |
Percentage is Realisatie
t.o.v. Productieprognose |
|
|
|
|
|
|
|
|
Het aantal loonkostensubsidies is in het 2e
kwartaal met 10 opgehoogd i.v.m. het tuinbouwproject. Het aantal
loonkostensubsidies blijft achter bij de verwachtingen. In het beleidsplan
Gezamenlijk Armoede te Lijf , kwestie van korte en lange adem, 2006-2009 is een
hoger subsidiebedrag vastgesteld waardoor het voor werkgevers aantrekkelijker
wordt een WWB-klant op een reguliere functie aan te nemen.
|
2004 |
|
|
2005 |
|
|
|
|
|
|
|
Productie- |
Realisatie |
|
Productie- |
Realisatie |
|
|
|
|
|
|
prognose |
|
|
prognose |
1e kw |
2e kw |
3e kw |
4e kw |
Totaal |
|
|
aantal |
|
% |
aantal |
|
|
|
|
|
% |
Verstrekkingen subsidie |
50 |
5 |
10% |
35 |
0 |
5 |
2 |
3 |
10 |
29% |
waarvan: |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Regulier |
|
|
|
25 |
0 |
3 |
1 |
3 |
7 |
28% |
Tuinbouwproject |
|
|
|
10 |
0 |
2 |
1 |
0 |
3 |
30% |
Percentage is Realisatie t.o.v.
Productieprognose |
|
|
|
|
|
|
|
|
Het aandeel structureel gesubsidieerde banen moet
in 2006 zijn gedaald naar circa 110 banen. Om het aantal ID-banen te laten
dalen worden er diverse instrumenten ingezet. Werkgevers worden o.a. middels
premies gestimuleerd de ID-werknemers regulier in dienst te nemen.
ID-medewerkers krijgen, indien er mogelijkheden tot uitstroom zijn, een traject
aangeboden. Er worden extra acquisiteurs ingezet om geschikte banen te vinden
en het CWI biedt haar instrumentarium aan.
Uiteindelijk wordt de ID-regeling volledig
afgebouwd en vervangen door andere vormen van gesubsidieerd werk.
|
2003 |
|
2004 |
|
2005 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
aantal |
% |
aantal |
% |
aantal |
% |
Klanten met I/D-baan – start peilperiode |
264 |
|
238 |
|
205 |
|
Instroom in I/D-baan |
22 |
|
0 |
|
0 |
|
Uitstroom uit I/D-baan |
48 |
|
33 |
|
52 |
|
waarvan: |
|
|
|
|
|
|
Regulier werk |
26 |
54,2% |
13 |
39,4% |
29
|
55,8% |
Anders |
22 |
45,8% |
20 |
60,6% |
23 |
44,2% |
Klanten met I/D-baan – eind peilperiode |
238 |
|
205 |
|
153 |
|
Percentage is Uitstroom per reden t.o.v. Uitstroom totaal |
|
|
|
|
Dit onderwerp is nieuw in de Kwarap en op
dit moment kan (kunnen) er nog geen tabel(len) over worden samengesteld. |
Samenlopers zijn klanten die naast een
gemeentelijke uitkering een gedeeltelijke WAO-uitkering ontvangen. In
samenwerking met het UWV en gefinancierd door EZH-middelen is een project
opgestart met als doel samenlopers een passend reïntegratietraject aan te
bieden. Het project is gestart 1 november 2003. Tot 1 januari 2005 konden voor
dit project deelnemers worden aangemeld. Aangezien trajecten maximaal tweejarig
kunnen duren loopt de uitvoering van dit convenant door tot januari 2007.
|
01-11-03 tot 01-01-05 |
|
|
aantal |
% |
Klanten gescreend door WIZ |
95 |
|
Klanten aangeleverd door WIZ bij UWV |
83 |
|
Klanten aangeleverd door UWV bij
Reïntegratiebedrijf voor diagnose |
73 |
|
resultaat diagnose: |
|
|
Instroom Reïntegratietraject |
22 |
30,1% |
Instroom Sociale activering |
15 |
20,5% |
Geen instroom traject, reden: Zorg |
27 |
37,0% |
Geen instroom traject, reden: Overig |
9 |
12,3% |
Percentage
is resultaat diagnose t.o.v. totaal aantal klanten door UWV aangeleverd.
|
|
01-11-03 tot 01-01-05 |
|
Aantal |
Uitstroom Reïntegratietraject |
20 |
Werk |
5 |
Medische redenen |
8 |
Persoonlijke
omstandigheden |
3 |
Motivatieproblemen |
3 |
Verhuisd |
1 |
Uitstroom Sociale activering |
13 |
Werk |
1 |
Wachtlijst combiwerk |
1 |
Medische redenen |
4 |
Persoonlijke
omstandigheden |
3 |
Motivatieproblemen |
2 |
Verhuisd |
2 |
Er blijven bij dit project nog 4 klanten in traject
(2 in een Reïntegratietraject en 2 in Traject Sociale actvering). Binnenkort
verschijnt een evaluatie over het project.
|
2004 |
|
|
2005 |
|
|
|
|
|
|
|
Productie- |
Realisatie |
|
Productie- |
Realisatie |
|
|
|
|
|
|
Prognose |
|
|
prognose |
1e kw |
2e kw |
3e kw |
4e kw |
Totaal |
|
|
Aantal |
|
% |
aantal |
|
|
|
|
|
% |
Instroom in project |
15 |
24 |
160% |
40 |
7 |
7 |
4 |
2 |
18 |
45% |
Percentage is Realisatie t.o.v. Productieprognose |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Productieprognose geldt voor 2005 en 2006. Instroom
in het project loopt door tot 1 april 2006.
|
2004 |
|
|
2005 |
|
|
|
|
|
|
|
Doel- |
Realisatie |
|
Doel- |
Realisatie |
|
|
|
|
|
|
stelling |
|
|
stelling |
1e kw |
2e kw |
3e kw |
4e kw |
Totaal |
|
|
aantal |
|
% |
aantal |
|
|
|
|
|
% |
Klanten in uitkering – start peilperiode |
|
752 |
|
|
774 |
784 |
784 |
764 |
774 |
|
Instroom in uitkering |
|
281 |
|
|
56 |
34 |
26 |
27 |
143 |
|
Uitstroom uit uitkering |
|
259 |
|
|
43 |
52 |
51 |
30 |
176 |
|
Klanten in uitkering – eind peilperiode |
|
774 |
|
|
784 |
784 |
764 |
761 |
761 |
|
Afname aantal klanten |
-60 |
22 |
-36,7% |
-20 |
|
|
|
|
-13 |
65,0% |
Percentage is Realisatie Afname aantal klanten t.o.v.
Doelstelling afname |
|
|
|
|
|
|
|
Bij de invoering van de WWB was een belangrijk punt
het verdwijnen van de wettelijke vrijstelling van de arbeidsverplichtingen voor
één-ouders met kinderen jonger dan 5 jaar. De WWB is voor nieuwe klanten van
toepassing per 1 januari 2004.
Voor de wettelijk verplichte herbeoordeling zijn de
bestaande klanten opgenomen in een herbeoordelingschema dat is gestart na
inwerkingtreding van de gemeentelijke verordeningen per 1 juli 2004. WIZ heeft
gekozen voor koppeling van de herbeoordeling WWB aan de reeds geplande
heronderzoeken. Dit is een arbeidsintensievere methode dan herbeoordeling op
basis van uitsluitend dossieronderzoek, reden hiervoor was de wens om de
zorgvuldigheid met name bij het voor het eerst opleggen van
arbeidsverplichtingen te waarborgen. In deze systematiek is immers de
herbeoordeling gekoppeld aan een gesprek.
Om de kansen op uitstroom te vergroten is aan de
reïntegratiebedrijven verzocht een specifieke één-ouder-aanpak te formuleren.
Deze is onderdeel geweest van de besluitvorming bij de inkoop van trajecten in
2005. Volgende projecten in het één-ouder-beleid zijn gericht op het
trajectklaar maken van klanten, die nu nog niet plaatsbaar zijn. Een eerste
initiatief op dit vlak is de Intensieve Taaltraining bij Mondriaan.
Het vakteam Activering en Inburgering voert de Wet
inburgering nieuwkomers (WIN) uit voor de gemeente Delft. De gemeente heeft
verder het mandaat om de WIN voor de gemeente Pijnacker-Nootdorp uit te voeren.
|
2003 |
2004 |
2005 |
|
|
|
|
|
|
|
Realisatie |
Realisatie |
Productie- |
Realisatie |
|
|
|
|
|
|
|
|
prognose |
1e kw |
2e kw |
3e kw |
4e kw |
Totaal |
|
|
aantal |
|
|
|
|
|
|
|
% |
Beschikkingen |
207 |
155 |
97 |
54 |
47 |
66 |
38 |
205 |
211,3% |
waarvan: |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Delft |
190 |
137 |
|
45 |
39 |
60 |
33 |
177 |
|
Pijnacker/Nootdorp |
12 |
15 |
|
9 |
8 |
6 |
5 |
28 |
|
Schipluiden |
5 |
3 |
|
|
|
|
|
|
|
Vrijstellingen |
8 |
5 |
|
2 |
1 |
0 |
1 |
4 |
|
Verhuisd naar de regio |
|
12 |
|
7 |
3 |
5 |
1 |
16 |
|
Verklaringen |
206 |
188 |
67 |
73 |
52 |
24 |
17 |
166 |
246,3% |
Percentage is Realisatie t.o.v. Productieprognose |
|
|
|
|
|
|
|
|
De komst van de Wet Inburgering Buitenland (per 1
maart 2006) en de nieuwe Wet Inburgering (najaar 2006) zijn een belangrijke en
ingrijpende ontwikkelingen voor komend jaar. Dit zal zeker gevolgen hebben voor
de nieuwe instroom van klanten.
|
2004 |
|
|
2005 |
|
|
|
|
|
|
|
Doel- |
Realisatie |
|
Doel- |
Realisatie |
|
|
|
|
|
|
stelling |
|
|
stelling |
1e kw |
2e kw |
3e kw |
4e kw |
Totaal |
|
|
aantal |
|
% |
aantal |
|
|
|
|
|
% |
Deelnemers |
144 |
139 |
96,5% |
144 |
38 |
19 |
44 |
48 |
149 |
103,5% |
waarvan: |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Niet-uitkeringsgerechtigd (NUG) |
96 |
70 |
72,9% |
96 |
23 |
6 |
37 |
32 |
98 |
102,1% |
Uitkeringsgerechtigd (UG) |
48 |
69 |
143,8% |
48 |
15 |
13 |
7 |
16 |
51 |
106,3% |
Percentage is Realisatie
t.o.v. Doelstelling |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
De werving van oudkomerstrajecten is in het
voorjaar van 2005 gestart. De doelstelling 2005 is gerealiseerd mede dankzij
een zeer gerichte en uitgebreide wervingsactie vanuit A&I.
|
|
2004 |
2005 |
|
|
|
|
|
|
|
1e kw |
2e kw |
3e kw |
4e kw |
Totaal |
|
|
aantal |
|
|
|
|
|
Klanten in opleiding – start peilperiode |
|
|
911 |
946 |
837 |
975 |
911 |
Instroom |
|
|
214 |
99 |
295 |
90 |
698 |
Uitstroom |
|
|
179 |
208 |
157 |
133 |
677 |
waarvan: |
|
|
|
|
|
|
|
certificaat gehaald |
|
|
62 |
71 |
11 |
27 |
171 |
einde cursus/opleiding |
|
|
15 |
13 |
64 |
15 |
107 |
Uitval |
|
|
102 |
124 |
82 |
91 |
399 |
Klanten in opleiding – eind peilperiode |
|
911 |
946 |
837 |
975 |
932 |
932 |
|
2003 |
2004 |
2005 |
|
|
|
|
|
|
1e kw |
2e kw |
3e kw |
4e kw |
|
% |
|
|
|
|
|
% verzuim |
22,0% |
19,5% |
22,7% |
22,6% |
18,1% |
21,2% |
waarvan: |
|
|
|
|
|
|
% geoorloofd |
|
10,0% |
15,0% |
15,1% |
10,4% |
14,6% |
% ongeoorloofd* |
|
9,5% |
7,7% |
7,5% |
7,7% |
6,6% |
|
|
2004 |
2005 |
|
|
|
|
|
|
1e kw |
2e kw |
3e kw |
4e kw |
|
|
aantal |
|
|
|
|
Totaal |
|
108 |
50 |
50 |
42 |
93 |
waarvan: |
|
|
|
|
|
|
Geplaatst |
|
98 |
43 |
47 |
41 |
92 |
Niet geplaatst |
|
10 |
7 |
3 |
1 |
1 |
|
2005 |
|
|
2004 |
|
(Voorlopige
cijfers) |
|
||
Bedragen
x € 1.000 |
Realisatie |
Begroting |
Verschil |
Realisatie |
|
|
|
|
|
Inkomsten |
|
|
|
|
Bijdrage Rijk /
Inkomsten Abwz |
-136 |
-97 |
39 |
-104 |
Bijdrage uit
algemene middelen |
-6.846 |
-6.846 |
0 |
-7.120 |
WVG ontvangsten
incidenteel |
-18 |
|
18 |
-52 |
Totaal
inkomsten |
-7.000 |
-6.943 |
57 |
-7.276 |
|
|
|
|
|
Uitgaven |
|
|
|
|
Apparaatskosten |
1.727 |
1.741 |
14 |
1.709 |
|
|
|
|
|
Verstrekkingen |
3.997 |
4.485 |
488 |
5.120 |
Woonvoorzieningen |
845 |
1.735 |
890 |
1.431 |
Rolstoelvoorzieningen |
1.066 |
909 |
-157 |
1.576 |
Vervoersvoorzieningen
(incl.Scootmobielen) |
2.086 |
1.618 |
-468 |
1.849 |
Storting
WVG vereveningsreserve |
|
223 |
223 |
263 |
Advisering |
469 |
717 |
248 |
471 |
Kosten
indicering (incl. CIZ) |
469 |
717 |
248 |
471 |
Totaal
uitgaven |
6.193 |
6.943 |
750 |
7.300 |
|
|
|
|
|
Saldo
begroting(nota) / realisatie |
-807 |
0 |
807 |
-24 |
Algemeen beeld
De realisatie t.o.v. begroting blijft fors (€ 8
ton, ca. 11%) achter conform de prognose uit de nota Stand van zaken WVG 2005
(nr. 814726). Ook uit de cijfers van het CIZ blijkt dat het jaar 2005 qua
aanvragen rustiger is geweest.
Woonvoorzieningen
De onderbesteding op de woonvoorzieningen zit in de
teruglopende realisatie van de grote en kleine woningaanpassingen en de
verhuiskostenvergoedingen. Sinds 2004 wordt een strenger beleid gehanteerd ten
aanzien van de aanvragen voor kleine woningaanpassingen en voor de
verhuiskostenvergoeding. Een aantal sanitaire voorzieningen zijn algemeen
gebruikelijk en worden daarom niet meer vergoed en om in aanmerking te komen
voor een verhuiskostenvergoeding moet aan extra criteria worden voldaan. Dit
werkt ook door in de realisatiecijfers van 2005. De grootste onderbesteding zit
echter in de kosten voor grote woningaanpassingen. Een concrete oorzaak is niet
gevonden. Zowel bij het CIZ als bij het vakteam zijn er geen achterstanden van
de werkvoorraad.
Rolstoelvoorzieningen/Vervoersvoorzieningen/Scootmobielen
Hier is sprake van een behoorlijke overbesteding (€
6 ton, ca. 25%). Tot en met het tweede kwartaal leek deze post nog redelijk
neutraal te eindigen. Echter vanaf dat kwartaal is in de cijfers van de
realisatie op een nauwkeurige manier rekening gehouden met nog niet geboekte
posten. De onderhoudskosten voor de koopvoorzieningen zijn hoofdveroorzaker van
de overbesteding. Deze kosten waren niet meegenomen in de raming.
Daarnaast kent het collectief vervoer (Regio Taxi)
een overbesteding. De raming voor 2005 liep niet in de pas met de toename van
het aantal gebruikers (t.o.v. 2004 een toename van 5% in het aantal verstrekte
WVG-vervoerspassen)
Kosten indicering
Er is in 2004 minder geïndiceerd dan begroot. Dit
heeft tot een aanpassing van het voorschot bedrag in 2005 geleid, echter niet
tot een aanpassing in de begroting. De voorschotten zijn uitgegaan van een
realisatie van € 536.000. op jaarbasis. Ook in werkelijkheid blijkt het aantal
adviezen van het CIZ af te nemen. Enerzijds wordt dit veroorzaakt door de
genomen maatregelen ten aanzien van de advisering en anderzijds blijkt de
afname in het aantal WVG-aanvragen een landelijke tendens te zijn.
|
2004 |
2005 |
|
|
|
|
|
|
1e kw |
2e kw |
3e kw |
4e kw |
Totaal |
|
aantal |
|
|
|
|
|
Instroom |
429 |
108 |
116 |
131 |
124 |
479 |
Uitstroom |
436 |
124 |
124 |
97 |
111 |
456 |
waarvan: |
|
|
|
|
|
|
geslaagde bemiddelingen |
44 |
11 |
11 |
20 |
9 |
51 |
Klanten in behandeling - ultimo |
277 |
261 |
261 |
295 |
243 |
243 |
waarvan: |
|
|
|
|
|
|
Schuldregeling |
201 |
182 |
191 |
221 |
170 |
170 |
Budgetbeheer |
76 |
79 |
70 |
74 |
73 |
73 |
De trend van de afgelopen jaren, een toename van
het aantal huishoudens dat een beroep doet op de diensten van de Budgetwinkel,
zet zich voort. De instroom van het aantal aanvragers is in 2005 met 12 %
gestegen ten opzichte van 2004. Hiermee loopt Delft iets achter op de
landelijke trend. Ook het aantal afgehandelde aanvragen is gestegen ten
opzichte van 2004.
Het aantal dossiers in de schuldregeling is
gedaald, dit vanwege een scherpere beoordeling van binnenkomende dossiers op de
geschiktheid voor verdere hulp. Uiteindelijk leidt deze screening tot een
lichte stijging van het aantal geslaagde schuldregelingen.
Het aantal dossiers in ”Budgetbeheer” is stabiel
gebleven, de verwachting is dat dit zo al blijven of een gelijkmatige lichte
stijging zal vertonen in 2006.
Er is geen sprake meer van een wachttijd.
|
2004 |
2005 |
|
|
|
|
|
|
1e kw |
2e kw |
3e kw |
4e kw |
Totaal |
|
aantal |
|
|
|
|
|
Werkvoorraad begin
peilperiode |
0 |
4 |
16 |
15 |
10 |
4 |
Bij: Nieuw ingekomen
peilperiode |
38 |
14 |
15 |
8 |
8 |
45 |
Af: Aantal afgehandelde
klachten |
34 |
2 |
16 |
13 |
16 |
47 |
Totaal in behandeling
eind peilperiode |
4 |
16 |
15 |
10 |
2 |
2 |
|
2004
|
|
2005
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1e kw
|
2e kw
|
3e kw
|
4e kw
|
Totaal
|
|
|
aantal |
% |
aantal |
|
|
|
|
% |
(Deels-)gegrond |
12 |
35,3% |
|
7 |
3 |
7 |
17 |
36,2% |
waarvan: |
|
|
|
|
|
|
|
|
bereikbaarheid fysiek en telefonisch |
|
|
|
|
|
1 |
1 |
|
hulpvaardigheidsvermogen |
|
|
|
3 |
|
3 |
6 |
|
overige eisen van onbehoorlijkheid |
|
|
|
1 |
|
|
1 |
|
overschrijding afhandelingstermijn |
|
|
|
3 |
3 |
2 |
8 |
|
overig |
|
|
|
|
|
1 |
1 |
|
Ongegrond |
20 |
58,8% |
|
7 |
6 |
1 |
14 |
29,8% |
Herzien en ingetrokken |
|
|
|
|
|
1 |
1 |
2,1% |
Ingetrokken |
|
|
|
|
2 |
|
2 |
4,3% |
Niet bevoegd |
|
|
|
|
|
2 |
2 |
4,3% |
Niet-ontvankelijk |
|
|
|
|
|
1 |
1 |
2,1% |
Geen beoordeling |
2 |
5,9% |
2 |
2 |
2 |
4 |
10 |
21,3% |
Totaal |
34 |
100% |
2 |
16 |
13 |
16 |
47 |
100% |
Percentage is aantal per resultaat t.o.v.
Totaal |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2003 |
2004 |
2005 |
|
|
|
|
|
|
|
1e kw |
2e kw |
3e kw |
4e kw |
Totaal |
|
aantal |
|
|
|
|
|
|
Bezwaarschriften |
430 |
570 |
164 |
139 |
145 |
156 |
604 |
waarvan: |
|
|
|
|
|
|
|
Inkomen |
374 |
470 |
141 |
125 |
133 |
151 |
550 |
WVG |
56 |
100 |
23 |
14 |
12 |
5 |
54 |
|
2003 |
2004 |
2005 |
|
|
|
|
|
|
|
|
1e kw |
2e kw |
3e kw |
4e kw |
Totaal |
|
|
aantal |
|
|
|
|
|
|
% |
Uitgebrachte adviezen |
327 |
337 |
144 |
174 |
119 |
158 |
595 |
100% |
waarvan: |
|
|
|
|
|
|
|
|
Gegrond |
28 |
56 |
12 |
32 |
22 |
24 |
90 |
15,1% |
Gedeeltelijk gegrond |
49 |
35 |
17 |
18 |
12 |
26 |
73 |
12,3% |
Ongegrond |
212 |
203 |
97 |
108 |
72 |
91 |
368 |
61,8% |
Niet-ontvankelijk |
38 |
43 |
18 |
16 |
13 |
17 |
64 |
10,8% |
Percentage is aantal t.o.v. totaal
uitgebrachte adviezen |
|
|
|
|
|
|
|
|
Over de afhandeling van de bezwaarschriften het
volgende:
Op 1 juni is de nota FHIRBB (fundamenteel
herbezinning van de inrichting van het rechtsbeschermingbedrijf) door het GMT
vastgesteld; hierin zijn verbetervoorstellen opgenomen om de afhandeling van
bezwaarschriften in de keten efficiënter te laten verlopen. De
verbetervoorstellen zijn inmiddels uitgewerkt in actiepunten die in 2006 zullen
worden opgepakt.