Kwartaalrapportage
IV:januari, februari, maart 2006
betreffende
de verplaatsing van de dagopvang voor dak- en thuislozen en verslaafden
(Dienstencentrum) naar Surinamestraat 1
Het college besloot op 24 februari 2005, nadat
de commissie voor Werk, Zorg en Onderwijs hierover positief adviseerde, de
locatie Surinamestraat 1 definitief aan te wijzen als locatie voor de dagopvang
voor dak- en thuislozen en verslaafden. De commissie Werk, Zorg en Onderwijs
verzocht het college per kwartaal te rapporteren over de stand van zaken van de
verplaatsing van de dagopvang naar de Surinamestraat.
Dit betreft de vierde rapportage.
De verplaatsing van de het Dienstencentrum
valt in verschillende onderdelen uiteen, te weten:
Rapportage vindt plaats over de voortgang van
deze onderdelen. Naast een feitelijke weergave van de stand van zaken zal per
onderdeel ook worden ingegaan op het vervolg. In deze rapportage wordt tevens
ingegaan op de gang van zaken rond het projectleiderschap.
Voor de verplaatsing van Dienstencentrum Over
de Brug schakelde de gemeente Seinpost in. Mevrouw T. Ossewaarde van dit
adviesbureau bekleedde de functie van projectleider. Mevrouw Ossewaarde vond
een andere baan buiten Seinpost. Voor haar opvolging koos de gemeente voor een
vertrouwd gezicht: de heer N. de Leeuw. De heer De Leeuw was betrokken bij de
start van het project ‘Verplaatsing Dienstencentrum’. Met de omwonenden en de
omliggende bedrijven en instellingen is hierover via een brief en via de
Nieuwsbrief gecommuniceerd.
Om bewoners en omliggende bedrijven,
instellingen en instanties regelmatig op de hoogte te houden van de stand van
zaken rondom de verplaatsing van het Dienstencentrum en ter vergroting van hun
betrokkenheid wordt op regelmatige basis (minimaal 4 keer per jaar) een
Nieuwsbrief verspreid in de omgeving van de Surinamestraat. In de Nieuwsbrief
wordt de voortgang van de verschillende deeltrajecten besproken, worden
procedures aangekondigd, komen betrokken professionals, omwonenden, bedrijven,
instellingen en instanties aan het woord en kan (achtergrond)informatie worden
gegeven.
In maart 2006 is de vierde Nieuwsbrief
‘Dagopvang naar Surinamestraat’ verspreid onder 700 huishoudens en de bedrijven
en instellingen in de omgeving van de Surinamestraat. In deze nieuwsbrief werd
het proces rond het bouwplan toegelicht, werd aandacht besteed aan de
nulmeting, is de stand van zaken rond het beheerplatform en plan belicht en is
er aandacht besteed aan de wisseling van het projectleiderschap.
5.1 Het beheerplatform
Het platform Beheer
Surinamestraat e.o. bereidt het beheerplan voor. Hiertoe komt zij vanaf
3 november 2005 één keer
per drie à vier weken bijeen. In het beheerplatform hebben op dit moment
vertegenwoordigers van de volgende partijen zitting:
·
Het Dienstencentrum
(directie en bezoekers);
·
Politie Haaglanden;
·
De Mondriaan
Onderwijsgroep;
·
Gemeente Delft
(projectleider, wijkcoördinator, adviseur veiligheid en stadsbeheer).
In februari sloten zich ook omwonenden aan bij
het beheerplatform. Het betreffen 2 bewoners van de Pauwhof (Rijswijk) en een
bewoner van de Indische Buurt. Het contact met deze omwonenden werd gelegd via
de wijkschouwen. De genoemde personen nemen deel op persoonlijke titel.
Inmiddels heeft ook de huurdersvereniging Pauwhof aangegeven dat zij in het
beheerplatform plaats wil nemen. Met de deelname van omwonenden is het
beheerplatform in oprichting overgegaan in platform Beheer Surinamestraat e.o.
Het Beheerplatform kwam in de afgelopen
periode bij elkaar op 5 januari, 26 januari, 21 februari,
21 maart en op 4 april. Tijdens deze bijeenkomsten
werd een communicatieplan besproken en werden de eerste contouren van een
beheerplan op papier gezet. Tevens werd gesproken over de resultaten van de
wijkschouwen en de nulmeting. Er is een inventarisatie gemaakt van alle door
omwonenden genoemde kwetsbaarheden. In de komende periode zal het
beheerplatform bezien hoe hier mee omgegaan kan worden.
De vastgestelde verslagen van 5 januari, 26
januari, 21 februari en 21 maart zijn als bijlage aan deze rapportage
toegevoegd. De verslagen worden ook gezonden naar de deelnemers aan de
wijkschouw, de belangenverenigingen en naar de gemeente en politie Rijswijk. Ook
zijn de verslagen op de website van de gemeente te vinden. Tevens worden alle
betrokkenen via de Nieuwsbrief op de hoogte gehouden van de vorderingen van het
beheerplatform.
Voor partijen die nu niet willen of kunnen
deelnemen aan het platform blijft het mogelijk om zich desgewenst op een later
tijdstip aan te sluiten bij het platform.
Het voorzitterschap van het beheerplatform
werd in de opstartfase bekleed door de projectleider Verplaatsing
Dienstencentrum. Momenteel wordt door het beheerplatform gezocht naar een
onafhankelijk voorzitter. In eerste instantie zal het gaan om een professional
die ervaring heeft met processen die vergelijkbaar zijn met ‘het ontwikkelen
van een beheerplan samen met verschillende partijen’. Na vaststelling en
implementatie van het beheerplan zal gezocht worden naar een voorzitter uit de
Delftse samenleving. Hiermee wordt het platform meer een lokale aangelegenheid.
5.2 Het
beheerplan
In het beheerplan komen de volgende zaken aan
de orde:
Om tot een objectief beeld van de eventuele
overlast door de komst van het Dienstencentrum te komen, heeft in januari en
februari een onderzoek (nulmeting) door onderzoeksbureau Dimensus
plaatsgevonden naar de leefbaarheid en veiligheid in het beheergebied.
Gebruik is gemaakt van objectieve gegevens
(zoals gegevens van de politie) en van de mening van omwonenden. In de genoemde
periode zijn zowel omwonenden als vertegenwoordigers van de omliggende
bedrijven via een telefonische enquête geïnterviewd (202 omwonenden en 21
vertegenwoordigers van bedrijven). Bewoners en bedrijven zijn hierover in
januari schriftelijk geïnformeerd door de gemeente. Voor een verdieping van de
enquêteresultaten zijn nog gesprekken gevoerd met in het beheergebied werkende
professionals, vertegenwoordigers van Stichting Dienstencentrum Over de Brug en
vertegenwoordigers van de bewoners en bedrijven en instellingen in het
beheergebied.
De definitieve resultaten van de nulmeting
worden eind april verwacht.
6. Verwerving/verbouwing van het pand
Uit de ruimtelijke onderbouwing die eind vorig jaar is vastgesteld
blijkt dat het stedenbouwkundig en functioneel aanvaardbaar is dat in het pand
aan Surinamestraat 1 een dagopvang wordt gerealiseerd. Voor de verbouw van het
pand heeft de eigenaar nu een verzoek om vrijstelling van het bestemmingsplan
ingediend. Ook is een bouwvergunning aangevraagd. Het bouwplan betreft de
interne verbouwing van de bedrijfsruimte en de bovenwoningen van het pand tot
een dagopvang voor dak- en thuislozen en verslaafden. Van 13 februari tot en
met 26 maart j.l. lag het bouwplan ter inzage en konden burgers schriftelijk
hun zienswijze geven. Er werden 31 schriftelijke zienswijzen ontvangen.
Op 29 maart j.l. organiseerde de gemeente in De Lindenhof een
hoorzitting over het bouwplan en het verzoek om vrijstelling. Zeven omwonenden
en vertegenwoordigers van omwonenden en bedrijven lieten mondeling hun
zienswijze horen.
Na het afwegen van alle belangen (de ingekomen zienswijzen) besluit het
college tot het al dan niet verlenen van de vrijstelling en de bouwvergunning.
Na de afgifte van een ‘bruikbare’ bouwvergunning start de verbouw van
het pand Surinamestraat 1.
Voor wat betreft de verwerving van het pand zal voor die tijd een
uitgebreide koopovereenkomst tussen de gemeente en de eigenaar worden gesloten
(in februari 2005 werd al een koopovereenkomst op hoofdlijnen gesloten).
4.4
Dienstverlening
Door het Dienstencentrum wordt een
bezoekersmonitor gehanteerd. De monitorgegevens van 233 bezoekers zijn
geactualiseerd.
Enkele conclusies:
Door de directies van Stichting
Dienstencentrum Over de Brug en de Stichting MoVo (voor 1 januari 2007 fuseren
de Stichting Dienstencentrum Over de Brug, Stichting Maatschappelijke
Opvang/Woon-begeleiding, Stichting Jeroen en VOZH Ricardis tot Stichting MoVo)
wordt in samenspraak met de gemeente en overige bij de doelgroep van het
Dienstencentrum betrokken instanties een zorgconcept voor het dienstencentrum
in de Surinamestraat ontwikkeld. Naast opvang zullen door- en uitstroom
belangrijke uitgangspunten worden van de aan de doelgroep aan te bieden
activiteiten, zonodig in samenwerking met andere organisaties (ketenaanpak).
Een toelatingsbeleid en huisregels zullen belangrijke instrumenten worden om te
bepalen wie er aan welke activiteiten deelnemen, wat het doel is van deelname
en wat de voorwaarden zijn om deel te mogen nemen aan de activiteiten.
Naast de kwaliteit van de dienstverlening
wordt momenteel veel aandacht besteed aan de veiligheid in en om het huidige
Dienstencentrum. Regelmatig vindt hierover overleg plaats tussen
vertegenwoordigers van het Dienstencentrum, de politie en de gemeente
(wijkzaken, veiligheid en zorg). Doel is de situatie zoals die tot op heden was
en is qua veiligheid te handhaven tot het moment van verhuizing en daar waar
mogelijk ook al in te spelen op de nieuwe situatie.
Bijlagen:
-
Bezoekersmonitor maart
2006
- Verslagen Beheerplatform (5/1,
26/1, 21/2, 21/3)
-
Nieuwsbrief 4