Kwartaalrapportage IV:januari, februari, maart 2006

 

betreffende de verplaatsing van de dagopvang voor dak- en thuislozen en verslaafden (Dienstencentrum) naar Surinamestraat 1

 

  1. Aanleiding

 

Het college besloot op 24 februari 2005, nadat de commissie voor Werk, Zorg en Onderwijs hierover positief adviseerde, de locatie Surinamestraat 1 definitief aan te wijzen als locatie voor de dagopvang voor dak- en thuislozen en verslaafden. De commissie Werk, Zorg en Onderwijs verzocht het college per kwartaal te rapporteren over de stand van zaken van de verplaatsing van de dagopvang naar de Surinamestraat.

 

Dit betreft de vierde rapportage.

 

  1. Wijze van rapporteren

 

De verplaatsing van de het Dienstencentrum valt in verschillende onderdelen uiteen, te weten:

 

Rapportage vindt plaats over de voortgang van deze onderdelen. Naast een feitelijke weergave van de stand van zaken zal per onderdeel ook worden ingegaan op het vervolg. In deze rapportage wordt tevens ingegaan op de gang van zaken rond het projectleiderschap.

 

  1. Projectleiderschap

 

Voor de verplaatsing van Dienstencentrum Over de Brug schakelde de gemeente Seinpost in. Mevrouw T. Ossewaarde van dit adviesbureau bekleedde de functie van projectleider. Mevrouw Ossewaarde vond een andere baan buiten Seinpost. Voor haar opvolging koos de gemeente voor een vertrouwd gezicht: de heer N. de Leeuw. De heer De Leeuw was betrokken bij de start van het project ‘Verplaatsing Dienstencentrum’. Met de omwonenden en de omliggende bedrijven en instellingen is hierover via een brief en via de Nieuwsbrief gecommuniceerd.

 

  1. Communicatie

 

Om bewoners en omliggende bedrijven, instellingen en instanties regelmatig op de hoogte te houden van de stand van zaken rondom de verplaatsing van het Dienstencentrum en ter vergroting van hun betrokkenheid wordt op regelmatige basis (minimaal 4 keer per jaar) een Nieuwsbrief verspreid in de omgeving van de Surinamestraat. In de Nieuwsbrief wordt de voortgang van de verschillende deeltrajecten besproken, worden procedures aangekondigd, komen betrokken professionals, omwonenden, bedrijven, instellingen en instanties aan het woord en kan (achtergrond)informatie worden gegeven.

 

In maart 2006 is de vierde Nieuwsbrief ‘Dagopvang naar Surinamestraat’ verspreid onder 700 huishoudens en de bedrijven en instellingen in de omgeving van de Surinamestraat. In deze nieuwsbrief werd het proces rond het bouwplan toegelicht, werd aandacht besteed aan de nulmeting, is de stand van zaken rond het beheerplatform en plan belicht en is er aandacht besteed aan de wisseling van het projectleiderschap.

 

  1. Beheer van de nieuwe locatie en de omgeving

 

5.1   Het beheerplatform

 

Het platform Beheer Surinamestraat e.o. bereidt het beheerplan voor. Hiertoe komt zij vanaf

3 november 2005 één keer per drie à vier weken bijeen. In het beheerplatform hebben op dit moment vertegenwoordigers van de volgende partijen zitting:

·         Het Dienstencentrum (directie en bezoekers);

·         Politie Haaglanden;

·         De Mondriaan Onderwijsgroep;

·         Gemeente Delft (projectleider, wijkcoördinator, adviseur veiligheid en stadsbeheer).

In februari sloten zich ook omwonenden aan bij het beheerplatform. Het betreffen 2 bewoners van de Pauwhof (Rijswijk) en een bewoner van de Indische Buurt. Het contact met deze omwonenden werd gelegd via de wijkschouwen. De genoemde personen nemen deel op persoonlijke titel. Inmiddels heeft ook de huurdersvereniging Pauwhof aangegeven dat zij in het beheerplatform plaats wil nemen. Met de deelname van omwonenden is het beheerplatform in oprichting overgegaan in platform Beheer Surinamestraat e.o.

Het Beheerplatform kwam in de afgelopen periode bij elkaar op 5 januari, 26 januari, 21 februari,

21 maart en op 4 april. Tijdens deze bijeenkomsten werd een communicatieplan besproken en werden de eerste contouren van een beheerplan op papier gezet. Tevens werd gesproken over de resultaten van de wijkschouwen en de nulmeting. Er is een inventarisatie gemaakt van alle door omwonenden genoemde kwetsbaarheden. In de komende periode zal het beheerplatform bezien hoe hier mee omgegaan kan worden.

De vastgestelde verslagen van 5 januari, 26 januari, 21 februari en 21 maart zijn als bijlage aan deze rapportage toegevoegd. De verslagen worden ook gezonden naar de deelnemers aan de wijkschouw, de belangenverenigingen en naar de gemeente en politie Rijswijk. Ook zijn de verslagen op de website van de gemeente te vinden. Tevens worden alle betrokkenen via de Nieuwsbrief op de hoogte gehouden van de vorderingen van het beheerplatform.

 

Voor partijen die nu niet willen of kunnen deelnemen aan het platform blijft het mogelijk om zich desgewenst op een later tijdstip aan te sluiten bij het platform. 

 

Het voorzitterschap van het beheerplatform werd in de opstartfase bekleed door de projectleider Verplaatsing Dienstencentrum. Momenteel wordt door het beheerplatform gezocht naar een onafhankelijk voorzitter. In eerste instantie zal het gaan om een professional die ervaring heeft met processen die vergelijkbaar zijn met ‘het ontwikkelen van een beheerplan samen met verschillende partijen’. Na vaststelling en implementatie van het beheerplan zal gezocht worden naar een voorzitter uit de Delftse samenleving. Hiermee wordt het platform meer een lokale aangelegenheid. 

 

 

5.2       Het beheerplan

 

In het beheerplan komen de volgende zaken aan de orde:

 

Om tot een objectief beeld van de eventuele overlast door de komst van het Dienstencentrum te komen, heeft in januari en februari een onderzoek (nulmeting) door onderzoeksbureau Dimensus plaatsgevonden naar de leefbaarheid en veiligheid in het beheergebied.

Gebruik is gemaakt van objectieve gegevens (zoals gegevens van de politie) en van de mening van omwonenden. In de genoemde periode zijn zowel omwonenden als vertegenwoordigers van de omliggende bedrijven via een telefonische enquête geïnterviewd (202 omwonenden en 21 vertegenwoordigers van bedrijven). Bewoners en bedrijven zijn hierover in januari schriftelijk geïnformeerd door de gemeente. Voor een verdieping van de enquêteresultaten zijn nog gesprekken gevoerd met in het beheergebied werkende professionals, vertegenwoordigers van Stichting Dienstencentrum Over de Brug en vertegenwoordigers van de bewoners en bedrijven en instellingen in het beheergebied.

 

De definitieve resultaten van de nulmeting worden eind april verwacht.

 

 

6.         Verwerving/verbouwing van het pand

 

Uit de ruimtelijke onderbouwing die eind vorig jaar is vastgesteld blijkt dat het stedenbouwkundig en functioneel aanvaardbaar is dat in het pand aan Surinamestraat 1 een dagopvang wordt gerealiseerd. Voor de verbouw van het pand heeft de eigenaar nu een verzoek om vrijstelling van het bestemmingsplan ingediend. Ook is een bouwvergunning aangevraagd. Het bouwplan betreft de interne verbouwing van de bedrijfsruimte en de bovenwoningen van het pand tot een dagopvang voor dak- en thuislozen en verslaafden. Van 13 februari tot en met 26 maart j.l. lag het bouwplan ter inzage en konden burgers schriftelijk hun zienswijze geven. Er werden 31 schriftelijke zienswijzen ontvangen.

Op 29 maart j.l. organiseerde de gemeente in De Lindenhof een hoorzitting over het bouwplan en het verzoek om vrijstelling. Zeven omwonenden en vertegenwoordigers van omwonenden en bedrijven lieten mondeling hun zienswijze horen.

 

Na het afwegen van alle belangen (de ingekomen zienswijzen) besluit het college tot het al dan niet verlenen van de vrijstelling en de bouwvergunning.

 

Na de afgifte van een ‘bruikbare’ bouwvergunning start de verbouw van het pand Surinamestraat 1.

 

Voor wat betreft de verwerving van het pand zal voor die tijd een uitgebreide koopovereenkomst tussen de gemeente en de eigenaar worden gesloten (in februari 2005 werd al een koopovereenkomst op hoofdlijnen gesloten).

 

4.4 Dienstverlening

 

Door het Dienstencentrum wordt een bezoekersmonitor gehanteerd. De monitorgegevens van 233 bezoekers zijn geactualiseerd.

 

Enkele conclusies:

 

Door de directies van Stichting Dienstencentrum Over de Brug en de Stichting MoVo (voor 1 januari 2007 fuseren de Stichting Dienstencentrum Over de Brug, Stichting Maatschappelijke Opvang/Woon-begeleiding, Stichting Jeroen en VOZH Ricardis tot Stichting MoVo) wordt in samenspraak met de gemeente en overige bij de doelgroep van het Dienstencentrum betrokken instanties een zorgconcept voor het dienstencentrum in de Surinamestraat ontwikkeld. Naast opvang zullen door- en uitstroom belangrijke uitgangspunten worden van de aan de doelgroep aan te bieden activiteiten, zonodig in samenwerking met andere organisaties (ketenaanpak). Een toelatingsbeleid en huisregels zullen belangrijke instrumenten worden om te bepalen wie er aan welke activiteiten deelnemen, wat het doel is van deelname en wat de voorwaarden zijn om deel te mogen nemen aan de activiteiten.

 

Naast de kwaliteit van de dienstverlening wordt momenteel veel aandacht besteed aan de veiligheid in en om het huidige Dienstencentrum. Regelmatig vindt hierover overleg plaats tussen vertegenwoordigers van het Dienstencentrum, de politie en de gemeente (wijkzaken, veiligheid en zorg). Doel is de situatie zoals die tot op heden was en is qua veiligheid te handhaven tot het moment van verhuizing en daar waar mogelijk ook al in te spelen op de nieuwe situatie.

 

Bijlagen:

-          Bezoekersmonitor maart 2006

-     Verslagen Beheerplatform (5/1, 26/1, 21/2, 21/3)

-          Nieuwsbrief 4