JAARVERSLAG PROGRAMMA INTEGRAAL VEILIGHEIDSBELEID 2005

 

GEMEENTE DELFT

 

 

nummer 20040896

 

 

 

April 2006
Jaarverslag Programma Integraal Veiligheidsbeleid (IVB) 2005  

 

In februari 2004 is door de raad de nota ‘Naar een veiliger Delft (registratienummer 338454), Integraal Veiligheidsbeleid in Delft, Plan van aanpak 2004 – 2006’ vastgesteld. In deze nota worden verschillende thema’s van het integraal veiligheidsbeleid beschreven.

 

Hieronder treft u het jaarverslag van het Integraal Veiligheidsbeleid aan over 2005. Puntsgewijs worden de thema’s zoals opgenomen in het werkprogramma 2005  nagelopen en wordt de stand van zaken gemeld. Separaat is opgesteld het werkprogramma IVB 2006 waar het college in december 2005 mee heeft ingestemd en dat op 12 januari 2006 in de commissie leefbaarheid is besproken.

 

 

Thema 1 Daderaanpak

1.1   Halt

Er zijn voorlichtingslessen op de basisscholen gegeven en ook lessen over oud en nieuw. De exacte getallen komen in het jaarverslag van Halt dat nu nog niet gereed is.

 

1.2 Geweld binnenshuis 

Plegers van huiselijk geweld worden door politie standaard doorverwezen naar dadertherapie. Plegers volgen of vrijwillig of gedwongen therapie. In toenemende mate wordt hierbij het slachtoffer/ de partner betrokken.

 

1.3   Veelplegers, verslaafden

In december 2004 is aan de Raad de nota ‘Maatschappelijk herstel veelplegers’ aangeboden. En een vervolg nota eind 2005/begin 2006. Conclusie is dat de aanpak succesvol is. Afgelopen jaar zijn de criminaliteitscijfers die met name door deze groep gepleegd worden gedaald. Voor ongeveer de helft van de veelplegers is een behandeltraject gestart. 1 veelpleger heeft succesvol deelgenomen aan het nieuwe resocialisatieproject (De Remise) van de verslavingsreclassering.

 

 

Thema 2 Slachtofferzorg

2.1 bureau slachtofferzorg

In 2005 is gesproken met Bureau Slachtofferhulp en TAS over de prestaties en doelstellingen voor 2006. Slachtofferhulp heeft in 2005 gewerkt aan plan van aanpak voor doorverwijzing van jongeren, de verbetering van monitoring geweldszaken en een inventarisatie van de behoefte van scholen in Delft aan een lespakket. De doelstelling van TAS om in 2005 met betrekking tot toeristen werd niet gehaald. Omdat dit ook in voorganade jaren niet werd gehaald is met TAS gesproken over hoe de bekendheid van Tas bij toersiten kan worden verbeterd.

 

2.2  slachtoffers geweld binnenshuis

Dankzij de nieuwe werkwijze van het Advies en Steunpunt Huiselijk Geweld is een veel groter aantal slachtoffers bereikt en begeleid naar hulp (2004: 84, 2005 t/m nov: 124). Gezinnen die willen stoppen met het geweld zijn begeleiding door het ambulante hulpverleningsproject Op de rails. Er heeft opnieuw een publiekscampagne plaatsgevonden

De samenwerkingsovereenkomst huiselijk geweld is uitgebreid naar Westland en Oostland

Er is een start gemaakt met beleid rond eer gerelateerd geweld.

 

 

Thema 3 Handhaving 

Het jaarverslag 2005 over het handhavingprogramma wordt separaat opgesteld. Wel wordt gestreefd naar gelijke indiening bij het college van jaarverslag integrale veiligheid en jaarverslag handhavingprogramma

 

 

Thema 4 Jongeren

4.1.1 Interventieteam/signaleringsoverleg

In heel 2005 is het interventieteam actief geweest.

Er zijn 14 groepen/plaatsen in 2005 door het interventieteam nader bekeken en ook besproken in het signaleringsoverleg. Voor enkele groepen is of wordt een apart traject gestart. Wel is gebleken dat het vaak om een weerbarstige problematiek gaat die ene integrale aanpak vereist.

 

4.1.2 jeugdige daders

Basta

Dit project  is met name bedoeld voor leerlingen met ernstig verzuim. In 2005 heeft Justitie 20 maal aan Delftse leerlingen Basta opgelegd.

 

Halt en beginnend schoolverzuim

In 2004-2005 heeft een pilot gedraaid in Den Haag naar een adequate afdoening van matig en (licht) schoolverzuim. In het najaar van 2005 heeft het Openbaar Ministerie besloten het project naar o.a. Delft te verbreden. Hierover is eind 2005 overlegd. Een en ander wordt nu verder uitgewerkt zodat het project met het nieuwe schooljaar in 2006 kan starten.

 

4.2.1   Veilig recreëren en 4.2.2. veilig uitgaan zie paragraaf 5

 

4.2.3   Geweld binnenshuis

Wanneer er sprake is van kindermishandeling wordt contact opgenomen met het Algemeen Meldpunt Kindermishandeling. De betrokkenheid van kinderen heeft prioriteit binnen de aanpak van huiselijk geweld. Voor kinderen als toeschouwer van huiselijk geweld is een meld- en hulpverleningtraject gestart (traject Kindspoor), waarin AMK, Bureau Jeugdzorg en de Raad vd Kinderbescherming participeren. Vanuit Politie en het ASHG wordt dit traject standaard ingeschakeld.

 

4.2.4          Veilige school   

Begin 2005 heeft  een directielid van het Stanislas College het voorzitterschap overgenomen. Er is een themadag gehouden in 2005 met als onderwerp omgaan met ongewenst groepsgedrag.

Verder heeft het onderzoek naar de veiligheidsbeleving onder personeel en leerlingen plaatsgevonden. Naar aanleiding daarvan is een werkconferentie gehouden voor de rectoren, locatiedirecteuren en leden van de werkgroep veilige school. Dit heeft geresulteerd in een aantal thema’s die de komende periode worden aangepakt waaronder digitale onveiligheid en het verstevigen van de rol van de veiligheidscoördinator.

 

4.2.5          Kinderen veiliger door Delft

Samenwerken aan een veilige schoolomgeving

Op woensdag 23 maart 2005 ondertekenden drie Delftse scholen (Bonte Pael, Cornelis Mussius en Delftsche Schoolvereninging), ouders, politie en  Jan Torenstra ( wethouder welzijn) in het Stadhuis aan de Markt een uitvoeringsconvenant. Hiermee spraken de partijen af er met elkaar zorg voor te dragen om de omgeving  bij hun scholen verkeersveiliger voor kinderen te maken. Werken aan een verkeersveilige schoolomgeving  is één van de onderdelen van het project ‘Kinderen veiliger door Delft’. De problemen rond een drietal pilot-scholen zijn in 2004/2005 in kaart gebracht. In Tanthof (De Bonte Pael), Wippolder (Cornelis Musiusschool) en de Binnenstad (Delftsche Schoolvereeniging) hebben kinderen, ouders, scholen, politie, verkeersveiligheids­organisaties en gemeente samengewerkt aan concrete maatregelen-op-maat. Het gaat om een compleet pakket aan maatregelen om de verkeersveiligheid rond de scholen te verbeteren. Er is eerst een ‘schouw’ geweest om samen met de kinderen knelpunten bloot te leggen. Bij ieder gevaarlijk punt is vervolgens gezocht naar een oplossing. Soms is dat een verkeerskundige  oplossing. Een andere keer zal de politie strenger moeten optreden of wordt er een (ludieke) actie gehouden door ouders. Daarmee wordt geprobeerd gedrag te veranderen, van automobilisten en fietsers. Hiermee wordt de situatie rondom de scholen verbeterd, worden routes naar scholen aangepakt en worden kinderen, ouders, scholen en verkeersdeelnemers bewuster van verkeers­veiligheid. Na 23 maart 2005 zijn alle partijen aan de slag gegaan met de uitvoering van de maatregelen uit het convenant. Dit moet in 2006 zijn afgerond.

 

4.3            Preventie/Jongerenloket RMC voortijdig schoolverlaten

Binnen het Jongerenloket werken leerplichtambtenaren en casemanagers van onderwijs, sociale dienst en het jongerenwerk nauw samen om jongeren die voortijdig de school verlaten terug te leiden naar onderwijs, werk en of hulpverlening. In 2005 zijn 320 jongeren in begeleiding genomen. Door de leerplichtambtenaren zijn in 2005 30 processenverbaal opgemaakt naar aanleiding van meldingen van ongeoorloofd verzuim. Tevens heeft er in 2005 een bestandsvergelijking plaatsgevonden tussen de registratie van de politie en de gemeentelijke registratie leerplicht en het Jongerenloket. Op basis van deze bestandsvergelijking is er geëxperimenteerd met het regievoeren op criminele en overlastgevende jongeren.

 

Thema 5 Veiligheid en vrije tijd

5.1 veiligheid recreatiegebied Delftse Hout

In 2005 is met het platform Delftse Hout (ondernemers en belanghebbenden) gewerkt aan een eerste opzet voor een beheerplan. Veiligheid maakt deel uit van het beheerplan. Vooruitlopend zijn in het platform enkele eerste afspraken gemaakt op het gebied van veiligheid. Er is een jaarlijkse cyclus afgesproken waarin een schouw, een voorbespreking en een evaluatie zijn opgenomen. De handhavingcapaciteit voor de Delftse Hout is besproken en opgenomen in het Handhavingprogramma 2006.

 

5.2 Veiligheid recreatiegebied Kerkpolder 

Sinds oktober 2005 is door een werkgroep bestaande uit belanghebbenden en gemeentelijke vakteams gewerkt aan alternatieven voor de verbetering van de inrichting en ontsluiting van het Kerkpoldergebied. In het recreatiegebied zijn het zwembad Kerkpolder, de natuurijsvereniging en sportvelden gelegen. Aanleiding is de behoefte aan beschermende maatregelen voor amfibieën tijdens de periodieke paddentrek. Bij de planvorming is ook rekening gehouden met verbeteringen ten aanzien van verkeersveiligheid en sociale veiligheid.

 

5.3 veiligheid en sportparken 

Op basis van een probleemanalyse rond het sportpark Brasserskade is gezocht naar concrete maatregelen om aan de knelpunten tegemoet te komen.

Vanuit verkeers- en sociale veiligheid geredeneerd, zou een scheiding van de verkeers­soorten de meest gewenste maatregel zijn. Dat betekent dat het bestemmings­verkeer van en naar de sportvelden conflictvrij zou moeten worden afgewikkeld ten opzichte van het doorgaande fietsverkeer. Ook de huidige openbare verlichting op de Brasserskade moet in dit geval worden aangepast aan de functie en de parkeerterreinen dienen te worden voorzien van verlichting.

Gezien de recente ontwikkelingen rond het sportpark is in 2005/2006 alleen

de openbare verlichting aangepakt.

 

5.4.1 veilig uitgaan in de commerciële horeca

Deze werkgroep is in 2004 gestart en heeft allereerst een evaluatie laten uitvoeren naar het oude project Veilig uitgaan. Op basis daarvan en op basis van de thans beschikbare informatie is een tussenrapportage opgesteld waarbij ook gewerkt is aan het herzien van de tekst zoals die in de horeca nota staat. De definitieve aanbevelingen van de werkgroep komen als de resultaten van een onderzoek naar genotmiddelengebruik onder jongeren is afgerond. Dit onderzoek is in 2004/ 2005 door Parnassia verricht, in opdracht van de Gemeente Delft. Omdat de onderzoeksresultaten op zich lieten wachten is besloten om in 2006 dit weer op te pakken en toe te werken naar een overeenkomst tussen de horeca, gemeente en politie.

 

5.4.2 veilig uitgaan in de niet commerciële horeca

Deze werkgroep is in 2005 nog niet gestart vanwege capaciteitsproblemen. Wel zijn door de Sportraad kantine analyses uitgevoerd waarbij de alcoholverstrekking onderwerp van gesprek is geweest. Daarnaast is het bovengenoemde onderzoek door Parnassia  input voor deze werkgroep. Inmiddels hebben in 2006 reeds 2 overleggen plaatsgevonden.

 

Thema 6 Wijkveiligheid

6.1 Aanpak enge plekken

In februari 2005 heeft in de stadskrant en op de wijkwebs een oproep gestaan om ‘enge plekken’ aan te geven. Daar zijn 20 reacties van bewoners/groepen op gekomen.

Alle indieners hebben persoonlijk bericht gehad van de afhandeling van hun reactie.

 

6.2 Veiligheid in herstructureringsprojecten

Voor de herstructureringsgebieden Poptahof en de Bomenwijk is in 2005 gewerkt aan een plan voor het fysieke beheer tijdens de herstructurering. Veiligheid maakt deel uit van de plannen. De plannen worden in 2006 verder uitgewerkt. De ontwerpen van Poptahof zijn ter beoordeling voorgelegd aan een bouwplanadviseur Politie Keurmerk Veilig Wonen (PKVW). Ten aanzien van de Bomenwijk is er met de woningcorporatie gesproken over de toepassing van het PKVW in de herstructurering. In 2005 is een start gemaakt met de uitvoering van een Veiligheid Effectrapportage voor de bouw van het nieuwe Reinier de Graaff Gasthuis. Aan de hand van de uitkomsten kan bekeken worden in hoeverre de richtlijnen van PKVW en andere richtlijnen op het gebied van sociale veiligheid (bijvoorbeeld het Keurmerk Veilig Ondernemen) kunnen worden benut. Ook in andere kleine herstructureringen, zoals de afsluiting van een binnenplein, zijn de uitgangspunten van het PKVW betrokken.

 

6.3 Politie Keurmerk Veilig Wonen (PKVW)

Met ingang van het raadsbesluit van 22 januari 2002 wordt indien mogelijk het PKVW verplicht gesteld bij nieuwbouw. In november 2004 is de tweede nota PKVW (reg nummer 465094) door de Raad goedgekeurd. Met deze nota moet het PKVW een manier van werken worden binnen de gemeente Delft. In december 2004 is er een eendaagse cursus PKVW gegeven aan de ontwerpers binnen de Gemeente Delft. In 2005 is uitvoering gegeven aan het nieuwe ketenproces bouwinitiatieven. Nieuwe bouwinitiatieven moeten worden getoetst aan de hand van een checklist. Het PKVW maakt deel uit van de checklist. De woningen van het nieuwbouwproject voldoen aan de eisen van het PKVW en verkrijgen naar verwachting allen het certificaat Veilig Wonen. Bij het project Harnaschpolder wordt gewerkt conform de richtlijnen van het PKVW. PKVW is een zaak van lange adem: voor de nieuwbouw zijn in Delft nog geen PKVW-certificaten verstrekt, 2006 moet het eerste oogstjaar worden.

 

6.4 Graffiti aanpak

Er is in 2005 nader onderzoek gedaan naar de situatie rondom illegale graffiti, de mogelijkheden en problemen bij verwijdering ervan en de mogelijkheden voor opsporing en handhaving. Met dit onderzoek is duidelijk geworden dat er erg veel geld en inspanningen mee gemoeid zijn met het houden van een grote schoonmaak in de stad en met vervolgens het jaarlijks tegengaan van het verschijnen van nieuwe graffiti. Het realiseren van een graffitivrij Delft bleek met de beschikbare middelen daarom niet haalbaar in 2005 en ook in 2006 jaar zullen de beschikbare middelen hiertoe nog niet toereikend zijn.

 

Het beperkte bedrag dat in 2005 voor de aanpak van graffiti beschikbaar was, is ingezet bij de aanpak van hot spots. Hiertoe heeft de gemeente in november de actie 'Gemeente pakt graffiti aan ' gestart. Gedurende drie maanden reed er in opdracht van de gemeente Delft door alle wijken van Delft een graffitiwagen om tags (lelijke gespoten of geschilderde ‘handtekeningen’) van gemeentelijk eigendom te verwijderen. Het ging hierbij bijvoorbeeld om tags op vuilcontainers, trafokastjes, bruggen, wijkinformatieborden en heel veel verkeersborden. Van de objecten werd een ‘voor en na’ foto gemaakt. Ruim 1500 objecten zijn in die periode ontdaan van graffiti. De politie heeft in die periode ook extra aandacht aan het probleem besteed en een aantal daders op heterdaad kunnen betrappen. Bewoners in de stad gaven regelmatig aan heel blij te zijn met de actie.

 

Stadsbeheer zal in 2006 capaciteit inzetten om naast het weghalen van racistische en discriminerende teksten of tekens ook het overige graffiti van gemeentelijk eigendom te verwijderen. 

 

6.5 Keurmerk Veilig Ondernemen (KVO)

De winkeliersvereniging van De Hoven Passage nam in 2004 initiatief om te komen tot een certificering voor het KVO. De winkeliersvereniging ontving van de gemeente een subsidie voor verdere uitvoering. In 2005 is onder regie van de gemeente gewerkt aan een samenwerkingsverband en het opstellen van een plan van aanpak voor verbetering van de veiligheid. In september ontving het project het certificaat KVO en is een start gemaakt met de uitvoering van het plan van aanpak. In het plan zijn 26 operationele en 4 ondersteunende maatregelen opgenomen. In 2005 is ook onderzoek gedaan naar de interesse voor een KVO certificering bij ondernemers in andere winkelgebieden. Zo is er een informatieavond georganiseerd voor de winkeliers van De Veste en Zuidpoort. De belangstelling bleek in eerste instantie gering. In een later stadium is door winkeliers van de Zuidpoort meer interesse getoond. Tijdens een bijeenkomst van deze winkeliers is een korte toelichting op het KVO gegeven.

 

6.6 Jong en oud in de wijk

In zowel de wijken Vrijenban als Buitenhof  is in 2005 onderzoek gedaan naar de veiligheidsbeleving van ouderen door de SOD. Ook is de SOD begonnen met de voorbereiding van hetzelfde onderzoek in Hof van Delft/Voordijkshoorn.

 

Breed Welzijn Delft heeft in het afgelopen jaar verschillende intergenerationele projecten in Wippolder en Voorhof uitgevoerd en afgerond. De resultaten hiervan zijn deels te bekijken op de website (www.blockrunners.nl). In het najaar van 2005 zijn voorbereidingen voor de wijk Vrijenban getroffen.

 

Begin februari 2006 is er een jong & oud project in Vrijenban van start gegaan in de buurt ‘Het Heilige Land’. Hierbij wordt nauw samengewerkt met de SOD, wijkzaken en Woonbron. Daarnaast wordt er een project voorbereidt in Delft Noord, een andere buurt in Vrijenban. Momenteel worden er tevens voorbereidingen voor in Buitenhof getroffen.

 

 

6.7 Fietsdiefstal

In 2005 is het aantal fietsklemmen weer verder uitgebreid onder andere bij het station cs, Zuidpoort en in de binnenstad door fietsenklemmen (tulips of nietjes) waar de fiets gemakkelijk en goed aan vastgemaakt kan worden. Bij het station zijn er het afgelopen jaar ruim 200 klemmen bijgeplaatst. In 2006 zullen er nog ongeveer 300 bijgeplaatst worden. Daarnaast zijn er in de binnenstad de afgelopen maanden ongeveer 750 fietsklemmen type nietje extra geplaatst en zijn er ongeveer 400 oude klemmen vervangen.

 

 

Thema 7 Stationsgebied 

In mei 2004 is de nota ‘Veilig verkeren op en rond het station Delft’ door de raad goedgekeurd. Naast de aanpak van een 7-tal prioriteiten is het de bedoeling uiteindelijk te komen tot een beheerconvenant en handhavingconvennat voor dit gebied.

In 2005 is gewerkt aan de opstelling hiervan. En op 20 februari 2006 worden beide ondertekend.

 

Daarnaast is verder gegaan met de handhaving van fietsen en het toezicht op groepen en personen op het station

 

Cameratoezicht

Begin 2005 is het definitieve rapport ‘Functionele en Technische Eisen voor het Cameratoezicht’ opgeleverd. Vervolgens heeft de raad in haar vergadering van 31 maart 2005 ingestemd met de plaatsing van camera’s in het stationsgebied. In 2005 is hiervoor een inhoudelijk projectleider aangetrokken en is de aanbesteding verricht. Begin januari 2006 is de aanbestedingsprocedure afgerond en begin februari 2006 wordt met de aanleg gestart.

 

Op 30 juni 2005 is de Wet cameratoezicht op openbare plaatsen tot stand gekomen; deze is per 1 februari 2006 (gedeeltelijk) in werking getreden. De wet behelst een wijziging van de Gemeentewet en de Wet politieregisters; in artikel 151c Gemeentewet wordt bepaald dat de gemeenteraad bij verordening de burgemeester de bevoegdheid kan verlenen om voor een bepaalde duur cameratoezicht op openbare plaatsen uit te voeren. T.b.v. het project cameratoezicht is aanpassing van de APV nodig.

 

Thema 8 Oud en nieuw

Hiervoor is in 2005 weer een stuurgroep actief geweest waaraan de politie, gemeente en BWD deelnamen. De evaluatie Oud en Nieuw 2005-2006 wordt separaat opgesteld en zal ter kennisneming aan de raad worden gezonden.

 

Thema 9 beheerssituatie dagopvang.

In 2005 zijn de beheerafspraken voor de huidige locatie van de dagopvang voor daklozen aan de Oostsingel tweemaandelijks met DodB, de politie en de wijkcoördinator geëvalueerd. De situatie rond de nieuwbouw  van de naastgelegen Koepoortgarage is in dit overleg betrokken. In verband met de verhuizing van de dagopvang naar een nieuwe locatie aan de Surinamestraat is dit jaar voor die nieuwe locatie met een projectmatige aanpak gestart met de uitwerking van een beheerplan. Veiligheid maakt deel uit van het plan. Voor de uitwerking is een beheerplatform opgericht. Het beheerplatform is nog in oprichting en bestond aan het einde van 2005 uit de gemeente, politie, het Mondriaancollege, gemeente Rijswijk en politie Rijswijk. Bewoners uit de omgeving van de Surinamestraat zijn uitgenodigd om deel te nemen in het platform.