JAARVERSLAG PROGRAMMA INTEGRAAL VEILIGHEIDSBELEID 2005
GEMEENTE DELFT
nummer 20040896
April 2006
Jaarverslag Programma Integraal Veiligheidsbeleid (IVB) 2005
In februari 2004 is door de raad de nota ‘Naar een veiliger
Delft (registratienummer 338454), Integraal Veiligheidsbeleid in Delft, Plan
van aanpak 2004 – 2006’ vastgesteld. In deze nota worden verschillende thema’s
van het integraal veiligheidsbeleid beschreven.
Hieronder
treft u het jaarverslag van het Integraal Veiligheidsbeleid aan over 2005.
Puntsgewijs worden de thema’s zoals opgenomen in het werkprogramma 2005 nagelopen en wordt de stand van zaken
gemeld. Separaat is opgesteld het werkprogramma IVB 2006 waar het college in
december 2005 mee heeft ingestemd en dat op 12 januari 2006 in de commissie
leefbaarheid is besproken.
1.1
Halt
Er
zijn voorlichtingslessen op de basisscholen gegeven en ook lessen over oud en
nieuw. De exacte getallen komen in het jaarverslag van Halt dat nu nog niet
gereed is.
1.2
Geweld binnenshuis
Plegers van huiselijk geweld worden door politie standaard
doorverwezen naar dadertherapie. Plegers volgen of vrijwillig of gedwongen
therapie. In toenemende mate wordt hierbij het slachtoffer/ de partner betrokken.
1.3
Veelplegers, verslaafden
In december 2004 is aan de Raad de nota ‘Maatschappelijk
herstel veelplegers’ aangeboden. En een vervolg nota eind 2005/begin 2006.
Conclusie is dat de aanpak succesvol is. Afgelopen jaar zijn de
criminaliteitscijfers die met name door deze groep gepleegd worden gedaald.
Voor ongeveer de helft van de veelplegers is een behandeltraject gestart. 1
veelpleger heeft succesvol deelgenomen aan het nieuwe resocialisatieproject (De
Remise) van de verslavingsreclassering.
2.1 bureau slachtofferzorg
In 2005 is gesproken met Bureau Slachtofferhulp en TAS over
de prestaties en doelstellingen voor 2006. Slachtofferhulp heeft in 2005
gewerkt aan plan van aanpak voor doorverwijzing van jongeren, de verbetering
van monitoring geweldszaken en een inventarisatie van de behoefte van scholen
in Delft aan een lespakket. De doelstelling van TAS om in 2005 met betrekking
tot toeristen werd niet gehaald. Omdat dit ook in voorganade jaren niet werd
gehaald is met TAS gesproken over hoe de bekendheid van Tas bij toersiten kan
worden verbeterd.
2.2 slachtoffers
geweld binnenshuis
Dankzij de nieuwe werkwijze van het Advies en Steunpunt
Huiselijk Geweld is een veel groter aantal slachtoffers bereikt en begeleid
naar hulp (2004: 84, 2005 t/m nov: 124). Gezinnen die willen stoppen met het
geweld zijn begeleiding door het ambulante hulpverleningsproject Op de rails.
Er heeft opnieuw een publiekscampagne plaatsgevonden
De samenwerkingsovereenkomst huiselijk geweld is uitgebreid
naar Westland en Oostland
Er
is een start gemaakt met beleid rond eer gerelateerd geweld.
Het
jaarverslag 2005 over het handhavingprogramma wordt separaat opgesteld. Wel
wordt gestreefd naar gelijke indiening bij het college van jaarverslag
integrale veiligheid en jaarverslag handhavingprogramma
Thema 4 Jongeren
4.1.1 Interventieteam/signaleringsoverleg
In
heel 2005 is het interventieteam actief geweest.
Er zijn 14 groepen/plaatsen in 2005 door het interventieteam
nader bekeken en ook besproken in het signaleringsoverleg. Voor enkele groepen
is of wordt een apart traject gestart. Wel is gebleken dat het vaak om een
weerbarstige problematiek gaat die ene integrale aanpak vereist.
4.1.2 jeugdige daders
Basta
Dit project is met
name bedoeld voor leerlingen met ernstig verzuim. In 2005 heeft Justitie 20
maal aan Delftse leerlingen Basta opgelegd.
Halt en beginnend schoolverzuim
In 2004-2005 heeft een pilot gedraaid in Den Haag naar een
adequate afdoening van matig en (licht) schoolverzuim. In het najaar van 2005
heeft het Openbaar Ministerie besloten het project naar o.a. Delft te
verbreden. Hierover is eind 2005 overlegd. Een en ander wordt nu verder
uitgewerkt zodat het project met het nieuwe schooljaar in 2006 kan starten.
4.2.1 Veilig
recreëren en 4.2.2. veilig uitgaan zie paragraaf 5
4.2.3 Geweld
binnenshuis
Wanneer er sprake is van kindermishandeling wordt contact
opgenomen met het Algemeen Meldpunt Kindermishandeling. De betrokkenheid van
kinderen heeft prioriteit binnen de aanpak van huiselijk geweld. Voor kinderen
als toeschouwer van huiselijk geweld is een meld- en hulpverleningtraject
gestart (traject Kindspoor), waarin AMK, Bureau Jeugdzorg en de Raad vd
Kinderbescherming participeren. Vanuit Politie en het ASHG wordt dit traject
standaard ingeschakeld.
4.2.4
Veilige school
Begin 2005 heeft een
directielid van het Stanislas College het voorzitterschap overgenomen. Er is
een themadag gehouden in 2005 met als onderwerp omgaan met ongewenst
groepsgedrag.
Verder heeft het onderzoek naar de veiligheidsbeleving onder
personeel en leerlingen plaatsgevonden. Naar aanleiding daarvan is een
werkconferentie gehouden voor de rectoren, locatiedirecteuren en leden van de
werkgroep veilige school. Dit heeft geresulteerd in een aantal thema’s die de
komende periode worden aangepakt waaronder digitale onveiligheid en het
verstevigen van de rol van de veiligheidscoördinator.
4.2.5
Kinderen veiliger door Delft
Samenwerken
aan een veilige schoolomgeving
Op woensdag 23 maart 2005
ondertekenden drie Delftse scholen (Bonte Pael, Cornelis Mussius en Delftsche
Schoolvereninging), ouders, politie en
Jan Torenstra ( wethouder welzijn) in het Stadhuis aan de Markt een
uitvoeringsconvenant. Hiermee spraken de partijen af er met elkaar zorg voor te
dragen om de omgeving bij hun scholen
verkeersveiliger voor kinderen te maken. Werken aan een verkeersveilige
schoolomgeving is één van de onderdelen
van het project ‘Kinderen veiliger door Delft’. De problemen rond een drietal
pilot-scholen zijn in 2004/2005 in kaart gebracht. In Tanthof (De Bonte Pael),
Wippolder (Cornelis Musiusschool) en de Binnenstad (Delftsche
Schoolvereeniging) hebben kinderen, ouders, scholen, politie,
verkeersveiligheidsorganisaties en gemeente samengewerkt aan concrete
maatregelen-op-maat. Het gaat om een compleet pakket aan maatregelen om de
verkeersveiligheid rond de scholen te verbeteren. Er is eerst een ‘schouw’
geweest om samen met de kinderen knelpunten bloot te leggen. Bij ieder
gevaarlijk punt is vervolgens gezocht naar een oplossing. Soms is dat een
verkeerskundige oplossing. Een andere
keer zal de politie strenger moeten optreden of wordt er een (ludieke) actie
gehouden door ouders. Daarmee wordt geprobeerd gedrag te veranderen, van automobilisten
en fietsers. Hiermee wordt de situatie rondom de scholen verbeterd, worden
routes naar scholen aangepakt en worden kinderen, ouders, scholen en
verkeersdeelnemers bewuster van verkeersveiligheid. Na 23 maart 2005 zijn alle
partijen aan de slag gegaan met de uitvoering van de maatregelen uit het
convenant. Dit moet in 2006 zijn afgerond.
4.3
Preventie/Jongerenloket RMC voortijdig schoolverlaten
Binnen
het Jongerenloket werken leerplichtambtenaren en casemanagers van onderwijs,
sociale dienst en het jongerenwerk nauw samen om jongeren die voortijdig de
school verlaten terug te leiden naar onderwijs, werk en of hulpverlening. In
2005 zijn 320 jongeren in begeleiding genomen. Door de leerplichtambtenaren
zijn in 2005 30 processenverbaal opgemaakt naar aanleiding van meldingen van
ongeoorloofd verzuim. Tevens heeft er in 2005 een bestandsvergelijking
plaatsgevonden tussen de registratie van de politie en de gemeentelijke
registratie leerplicht en het Jongerenloket. Op basis van deze
bestandsvergelijking is er geëxperimenteerd met het regievoeren op criminele en
overlastgevende jongeren.
Thema 5 Veiligheid en vrije tijd
5.1 veiligheid recreatiegebied Delftse Hout
In 2005 is met het platform Delftse Hout (ondernemers en
belanghebbenden) gewerkt aan een eerste opzet voor een beheerplan. Veiligheid
maakt deel uit van het beheerplan. Vooruitlopend zijn in het platform enkele
eerste afspraken gemaakt op het gebied van veiligheid. Er is een jaarlijkse
cyclus afgesproken waarin een schouw, een voorbespreking en een evaluatie zijn
opgenomen. De handhavingcapaciteit voor de Delftse Hout is besproken en
opgenomen in het Handhavingprogramma 2006.
5.2 Veiligheid recreatiegebied Kerkpolder
Sinds
oktober 2005 is door een werkgroep bestaande uit belanghebbenden en
gemeentelijke vakteams gewerkt aan alternatieven voor de verbetering van de
inrichting en ontsluiting van het Kerkpoldergebied. In het recreatiegebied zijn
het zwembad Kerkpolder, de natuurijsvereniging en sportvelden gelegen.
Aanleiding is de behoefte aan beschermende maatregelen voor amfibieën tijdens
de periodieke paddentrek. Bij de planvorming is ook rekening gehouden met
verbeteringen ten aanzien van verkeersveiligheid en sociale veiligheid.
5.3
veiligheid en sportparken
Op
basis van een probleemanalyse rond het sportpark Brasserskade is gezocht naar
concrete maatregelen om aan de knelpunten tegemoet te komen.
Vanuit verkeers- en sociale veiligheid geredeneerd, zou een
scheiding van de verkeerssoorten de meest gewenste maatregel zijn. Dat
betekent dat het bestemmingsverkeer van en naar de sportvelden conflictvrij
zou moeten worden afgewikkeld ten opzichte van het doorgaande fietsverkeer. Ook
de huidige openbare verlichting op de Brasserskade moet in dit geval worden
aangepast aan de functie en de parkeerterreinen dienen te worden voorzien van
verlichting.
Gezien de recente ontwikkelingen rond het sportpark is in
2005/2006 alleen
de
openbare verlichting aangepakt.
5.4.1 veilig uitgaan in de commerciële horeca
Deze werkgroep is in 2004 gestart en heeft allereerst een
evaluatie laten uitvoeren naar het oude project Veilig uitgaan. Op basis
daarvan en op basis van de thans beschikbare informatie is een tussenrapportage
opgesteld waarbij ook gewerkt is aan het herzien van de tekst zoals die in de
horeca nota staat. De definitieve aanbevelingen van de werkgroep komen als de
resultaten van een onderzoek naar genotmiddelengebruik onder jongeren is
afgerond. Dit onderzoek is in 2004/ 2005 door Parnassia verricht, in opdracht
van de Gemeente Delft. Omdat de onderzoeksresultaten op zich lieten wachten is
besloten om in 2006 dit weer op te pakken en toe te werken naar een
overeenkomst tussen de horeca, gemeente en politie.
5.4.2 veilig uitgaan in de niet commerciële horeca
Deze werkgroep is in 2005 nog niet gestart vanwege
capaciteitsproblemen. Wel zijn door de Sportraad kantine analyses uitgevoerd
waarbij de alcoholverstrekking onderwerp van gesprek is geweest. Daarnaast is
het bovengenoemde onderzoek door Parnassia
input voor deze werkgroep. Inmiddels hebben in 2006 reeds 2 overleggen
plaatsgevonden.
Thema 6 Wijkveiligheid
6.1 Aanpak enge plekken
In februari 2005 heeft in de stadskrant en op de wijkwebs
een oproep gestaan om ‘enge plekken’ aan te geven. Daar zijn 20 reacties van
bewoners/groepen op gekomen.
Alle
indieners hebben persoonlijk bericht gehad van de afhandeling van hun reactie.
6.2 Veiligheid in herstructureringsprojecten
Voor de herstructureringsgebieden Poptahof en de Bomenwijk
is in 2005 gewerkt aan een plan voor het fysieke beheer tijdens de
herstructurering. Veiligheid maakt deel uit van de plannen. De plannen worden
in 2006 verder uitgewerkt. De ontwerpen van Poptahof zijn ter beoordeling
voorgelegd aan een bouwplanadviseur Politie Keurmerk Veilig Wonen (PKVW). Ten
aanzien van de Bomenwijk is er met de woningcorporatie gesproken over de
toepassing van het PKVW in de herstructurering. In 2005 is een start gemaakt
met de uitvoering van een Veiligheid Effectrapportage voor de bouw van het
nieuwe Reinier de Graaff Gasthuis. Aan de hand van de uitkomsten kan bekeken
worden in hoeverre de richtlijnen van PKVW en andere richtlijnen op het gebied
van sociale veiligheid (bijvoorbeeld het Keurmerk Veilig Ondernemen) kunnen
worden benut. Ook in andere kleine herstructureringen, zoals de afsluiting van
een binnenplein, zijn de uitgangspunten van het PKVW betrokken.
6.3 Politie Keurmerk Veilig Wonen (PKVW)
Met
ingang van het raadsbesluit van 22 januari 2002 wordt indien mogelijk het PKVW
verplicht gesteld bij nieuwbouw. In november 2004 is de tweede nota PKVW (reg
nummer 465094) door de Raad goedgekeurd. Met deze nota moet het PKVW een manier
van werken worden binnen de gemeente Delft. In december 2004 is er een
eendaagse cursus PKVW gegeven aan de ontwerpers binnen de Gemeente Delft. In
2005 is uitvoering gegeven aan het nieuwe ketenproces bouwinitiatieven. Nieuwe
bouwinitiatieven moeten worden getoetst aan de hand van een checklist. Het PKVW
maakt deel uit van de checklist. De woningen van het nieuwbouwproject voldoen
aan de eisen van het PKVW en verkrijgen naar verwachting allen het certificaat
Veilig Wonen. Bij het project Harnaschpolder wordt gewerkt conform de
richtlijnen van het PKVW. PKVW is een zaak van lange adem: voor de nieuwbouw
zijn in Delft nog geen PKVW-certificaten verstrekt, 2006 moet het eerste
oogstjaar worden.
6.4 Graffiti aanpak
Er is in
2005 nader onderzoek gedaan naar de situatie rondom illegale graffiti, de
mogelijkheden en problemen bij verwijdering ervan en de mogelijkheden voor
opsporing en handhaving. Met dit onderzoek is duidelijk geworden dat er erg
veel geld en inspanningen mee gemoeid zijn met het houden van een grote
schoonmaak in de stad en met vervolgens het jaarlijks tegengaan van het
verschijnen van nieuwe graffiti. Het realiseren van een graffitivrij Delft
bleek met de beschikbare middelen daarom niet haalbaar in 2005 en ook in 2006
jaar zullen de beschikbare middelen hiertoe nog niet toereikend zijn.
Het
beperkte bedrag dat in 2005 voor de aanpak van graffiti beschikbaar was, is
ingezet bij de aanpak van hot spots. Hiertoe heeft de gemeente in november de
actie 'Gemeente pakt graffiti aan ' gestart. Gedurende drie maanden reed
er in opdracht van de gemeente Delft door alle wijken van Delft een
graffitiwagen om tags (lelijke gespoten of geschilderde ‘handtekeningen’) van
gemeentelijk eigendom te verwijderen. Het ging hierbij bijvoorbeeld om tags op
vuilcontainers, trafokastjes, bruggen, wijkinformatieborden en heel veel
verkeersborden. Van de objecten werd een ‘voor en na’ foto gemaakt. Ruim 1500
objecten zijn in die periode ontdaan van graffiti. De politie heeft in die
periode ook extra aandacht aan het probleem besteed en een aantal daders op
heterdaad kunnen betrappen. Bewoners in de stad gaven regelmatig aan heel blij
te zijn met de actie.
Stadsbeheer zal in 2006
capaciteit inzetten om naast het weghalen van racistische en discriminerende
teksten of tekens ook het overige graffiti van gemeentelijk eigendom te verwijderen.
6.5 Keurmerk Veilig Ondernemen (KVO)
De winkeliersvereniging van De Hoven Passage nam in 2004
initiatief om te komen tot een certificering voor het KVO. De
winkeliersvereniging ontving van de gemeente een subsidie voor verdere
uitvoering. In 2005 is onder regie van de gemeente gewerkt aan een
samenwerkingsverband en het opstellen van een plan van aanpak voor verbetering
van de veiligheid. In september ontving het project het certificaat KVO en is
een start gemaakt met de uitvoering van het plan van aanpak. In het plan zijn
26 operationele en 4 ondersteunende maatregelen opgenomen. In 2005 is ook
onderzoek gedaan naar de interesse voor een KVO certificering bij ondernemers
in andere winkelgebieden. Zo is er een informatieavond georganiseerd voor de
winkeliers van De Veste en Zuidpoort. De belangstelling bleek in eerste
instantie gering. In een later stadium is door winkeliers van de Zuidpoort meer
interesse getoond. Tijdens een bijeenkomst van deze winkeliers is een korte
toelichting op het KVO gegeven.
6.6 Jong en oud in de wijk
In zowel de wijken Vrijenban als Buitenhof is in 2005 onderzoek gedaan naar de
veiligheidsbeleving van ouderen door de SOD. Ook is de SOD begonnen met de
voorbereiding van hetzelfde onderzoek in Hof van Delft/Voordijkshoorn.
Breed Welzijn Delft heeft in het afgelopen jaar
verschillende intergenerationele projecten in Wippolder en Voorhof uitgevoerd
en afgerond. De resultaten hiervan zijn deels te bekijken op de website
(www.blockrunners.nl). In het najaar van 2005 zijn voorbereidingen voor de wijk
Vrijenban getroffen.
Begin februari 2006 is er een jong & oud project in
Vrijenban van start gegaan in de buurt ‘Het Heilige Land’. Hierbij wordt nauw
samengewerkt met de SOD, wijkzaken en Woonbron. Daarnaast wordt er een project
voorbereidt in Delft Noord, een andere buurt in Vrijenban. Momenteel worden er
tevens voorbereidingen voor in Buitenhof getroffen.
6.7 Fietsdiefstal
In 2005 is het aantal fietsklemmen weer verder uitgebreid
onder andere bij het station cs, Zuidpoort en in de binnenstad door
fietsenklemmen (tulips of nietjes) waar de fiets gemakkelijk en goed aan
vastgemaakt kan worden. Bij het station zijn er het afgelopen jaar ruim 200
klemmen bijgeplaatst. In 2006 zullen er nog ongeveer 300 bijgeplaatst worden.
Daarnaast zijn er in de binnenstad de afgelopen maanden ongeveer 750
fietsklemmen type nietje extra geplaatst en zijn er ongeveer 400 oude klemmen
vervangen.
Thema 7 Stationsgebied
In mei 2004 is de nota ‘Veilig verkeren op en rond het
station Delft’ door de raad goedgekeurd. Naast de aanpak van een 7-tal
prioriteiten is het de bedoeling uiteindelijk te komen tot een beheerconvenant
en handhavingconvennat voor dit gebied.
In 2005 is gewerkt aan de opstelling hiervan. En op 20
februari 2006 worden beide ondertekend.
Daarnaast is verder gegaan met de handhaving van fietsen en
het toezicht op groepen en personen op het station
Cameratoezicht
Begin 2005 is het definitieve
rapport ‘Functionele en Technische Eisen voor het Cameratoezicht’ opgeleverd.
Vervolgens heeft de raad in haar vergadering van 31 maart 2005 ingestemd met de
plaatsing van camera’s in het stationsgebied. In 2005 is hiervoor een
inhoudelijk projectleider aangetrokken en is de aanbesteding verricht. Begin
januari 2006 is de aanbestedingsprocedure afgerond en begin februari 2006 wordt
met de aanleg gestart.
Op 30 juni 2005 is de Wet cameratoezicht op
openbare plaatsen tot stand gekomen; deze is per 1 februari 2006 (gedeeltelijk)
in werking getreden. De wet behelst een wijziging van de Gemeentewet en de Wet
politieregisters; in artikel 151c Gemeentewet wordt bepaald dat de gemeenteraad
bij verordening de burgemeester de bevoegdheid kan verlenen om voor een
bepaalde duur cameratoezicht op openbare plaatsen uit te voeren. T.b.v. het
project cameratoezicht is aanpassing van de APV nodig.
Thema 8 Oud en nieuw
Hiervoor is in 2005 weer een stuurgroep actief geweest
waaraan de politie, gemeente en BWD deelnamen. De evaluatie Oud en Nieuw
2005-2006 wordt separaat opgesteld en zal ter kennisneming aan de raad worden
gezonden.
Thema 9 beheerssituatie dagopvang.
In 2005 zijn de beheerafspraken voor de huidige locatie van
de dagopvang voor daklozen aan de Oostsingel tweemaandelijks met DodB, de
politie en de wijkcoördinator geëvalueerd. De situatie rond de nieuwbouw van de naastgelegen Koepoortgarage is in dit
overleg betrokken. In verband met de verhuizing van de dagopvang naar een
nieuwe locatie aan de Surinamestraat is dit jaar voor die nieuwe locatie met een
projectmatige aanpak gestart met de uitwerking van een beheerplan. Veiligheid
maakt deel uit van het plan. Voor de uitwerking is een beheerplatform
opgericht. Het beheerplatform is nog in oprichting en bestond aan het einde van
2005 uit de gemeente, politie, het Mondriaancollege, gemeente Rijswijk en
politie Rijswijk. Bewoners uit de omgeving van de Surinamestraat zijn
uitgenodigd om deel te nemen in het platform.