In het
afstemmingsproces rondom het programma Integraal Veiligheids Beleid, het Handhavingsprogramma
en het werkplan van de politie is besloten ook de diverse jaarverslagen gezamenlijk te laten verschijnen. Daardoor
maakt het jaarverslag van het Handhavingsprogramma geen onderdeel meer uit van het
programma, maar wordt dit apart opgesteld.
Natuurlijk is het
wenselijk om in een jaarverslag over handhaving na te gaan of de voorgenomen
controles zijn verricht, welke overtredingen we zoal tegenkomen en of deze
overtredingen snel zijn beëindigd. Nog interessanter is de vraag of het naleefgedrag
van burgers en bedrijven in positieve zin is veranderd en of daarmee de
leefbaarheid en de veiligheid van de stad zijn toegenomen. We krijgen hier pas
goed zicht op als we betrouwbare gegevens daarover hebben en deze gegevens ten
opzichte van elkaar kunnen vergelijken. Hoewel we in dit jaarverslag een aanzet
daartoe doen, heeft het ontwikkelen van ken- en stuurgetallen de komende jaren
verdere aandacht nodig. Daarbij gaat het ook om het meten van naleefgedrag.
Niettemin is
duidelijk dat Delft op de goede weg is met de inzet op programmatisch
handhaven. Voor iedereen moet duidelijk zijn welke de prioriteiten zijn, waarom
het juist die prioriteiten zijn en dat handhavingscapaciteit – in kwalitatieve
en kwantitatieve zin – beschikbaar moet zijn voor de uitvoering. Voor een goed
resultaat is het onontbeerlijk intern samen te werken en met externe partners,
zoals de politie en de brandweer. Ook dat lijkt steeds beter vorm te krijgen.
De indeling van dit
jaarverslag is analoog aan de indeling van het Handhavingsprogramma. Het
verslag begint met een algemeen deel, waarna het onderdeel Gebouw en Gebruik
aan de orde komt. Daarna wordt ingegaan op het onderdeel Openbare Ruimte
Delft, april 2006
In 2005 is een
start gemaakt met het Integraal Handhavingsoverleg Openbare Ruimte (IHOR).
Hierin zijn verschillende vakteams vertegenwoordigd - Handhaving en Toezicht,
de Reinigingsinspectie, Wijkzaken - en de politie (een van de wijkteamchefs).
Voorzitter is de handhavingsregisseur. In het IHOR vindt voorbereiding plaats
van beleidsstukken en vindt nadere uitwerking plaats van de door het bestuur
aangegeven prioriteiten. Ook voor het onderdeel Gebouw en Gebruik is een
integraal handhavingsoverleg ingesteld (IHOG) met soortgelijke taken. De
inhoudelijke raakvlakken bij dit onderdeel zijn echter wat minder dan bij het
onderdeel openbare ruimte. Dit hangt samen met het verschil in doelgroepen.
De voordelen van de
programmatische aanpak, de onderlinge samenwerking en gecoördineerde aanpak –
ook in afstemming met politie en brandweer - lijken steeds duidelijker te
worden als het gaat om de inzet en resultaten van handhaving. Prioriteiten
worden door het college gesteld en besproken in de commissie Leefbaarheid; de
invulling en precieze inzet vindt vervolgens ambtelijk plaats.
Najaar 2005 is
bestuurlijk besloten de functie van handhavingsregisseur – gezien de
raakvlakken tussen veiligheid en handhaving - onder te brengen bij het
programma Integraal Veiligheidsbeleid.
Het project
Professionalisering van de Handhaving dat eisen stelde aan de handhaving op het
gebied van milieu(toezicht) was afgesloten per 1 januari 2005. In februari 2005
heeft een externe toetsing plaatsgevonden, waarbij het oordeel luidde dat Delft
voor 100% voldeed aan de gestelde criteria.
In het najaar kreeg
Delft bezoek van de VROM inspectie. Hierbij zijn de vergunning- en
handhavingstaken bekeken van Bouw- en Woningtoezicht, Milieu(toezicht),
Brandweer en Ruimtelijke Ordening. Ook hiervan was de uitslag voor Delft zonder
meer goed te noemen. Op enkele onderdelen worden verdere verbeteringen
aangebracht.
1.2 Ontwikkelingen
handhavingscapaciteit en functies
Gezien de beperkte
capaciteit voor handhaving in de openbare ruimte is bij de programmabegroting
voor 2006 3,0 fte extra toegewezen. Deze extra ruimte wordt in 2006 ingezet
t.b.v. de Delftse Hout, fietsoverlast en hondenbeleid.
1.3 Gemeentelijke regelgeving
Conform de afspraken
heeft in 2005 een aanpassingsronde plaatsgevonden van de APV. In dit traject is
ook de politie vertegenwoordigd. Het werken met een jaarlijkse update en een
vaste werkgroep heeft een aantal voordelen:
·
Aanpassingen
vinden gecoördineerd plaats;
·
Snelle
aanpassing aan recente wijzigingen in wet- en regelgeving;
·
Bewuster
omgaan met het instrument van de APV als middel m.b.t. openbare orde
problematiek;
·
Expertise
ontwikkeling van de werkgroepleden.
Naast aanpassingen
van meer tekstuele aard en wat kleinere wijzigingen, is een belangrijke
wijziging dat per 1 januari 2006 ook de opdrachtgever voor illegaal plakken en
kladden strafbaar gesteld.
1.4 Handhaafbaarheidstoets
Hier is in 2005
alleen in het kader van de APV expliciet aandacht besteed. Verdere implementatie
is nodig.
1.5 Ken- en stuurgetallen
Mede in het kader
van het project Professionalisering van de Handhaving is aandacht besteed aan
reguliere kwartaal- en jaarrapportages vindt opslag van kwantitatieve gegevens
plaats. Veel verdere ontwikkeling heeft in 2005 nog niet plaatsgevonden, dit is
een aandachtspunt voor 2006.
1.6 Communicatie
Gedurende het
gehele jaar 2005 heeft dit punt aandacht gehad. In de tweede helft van 2005 is
besloten tot een gezamenlijke aanpak van communicatie rondom handhaving en
communicatie rondom de delftse variant van de stadsetiquette. Dit heeft erin
geresulteerd dat begin 2006 gestart kon worden met Delft doet! In deze aanpak
wordt uitgegaan van 3 stappen:
-
uitleg en
voorlichting over de regels en het hoe en waarom;
-
bevorderen van
het naleefgedrag;
-
handhaven bij
overtredingen
Accenten liggen
daarbij op eigen verantwoordelijkheid van de gemeente, burgers, bedrijven en
externe organisaties; het zoeken van een dialoog, externe samenwerking, maar
ook optreden als dat nodig is.
·
In 2005 zijn
199 preventieve milieucontroles uitgevoerd. Dat is nagenoeg overeenkomstig de
doelstelling (200). Het blijkt echter dat er te weinig controles bij bedrijven
met veel milieubelasting zijn uitgevoerd, en teveel bij de bedrijven met een relatief kleinere milieubelasting. Over
het algemeen komt dit doordat gedurende het jaar verzoeken of andere signalen
worden ontvangen naar aanleiding waarvan de planning wordt aangepast.
·
Er is een
groot aantal bezoeken en/ of voorlichtende gesprekken gepland en uitgevoerd met
nieuwe horecaondernemers. Dit vindt onder meer plaats in het kader van
aanvragen van vergunningen.
·
Alle –
bedrijfsmatige - locaties met ondergrondse tanks zijn administratief
gecontroleerd. Locaties met onvolkomenheden zijn aangeschreven.
·
Er zijn ruim
700 inventariserende controles uitgevoerd. Deze controles zijn met name van
belang voor een actueel bedrijvenbestand en een goede planning van de controle
activiteiten.
·
Er zijn 39
milieuklachten behandeld met betrekking tot horecabedrijven en 31
milieuklachten over andere bedrijven. Beide categorieën omvatten voornamelijk
geluidsklachten en op de tweede plaats geurklachten.
·
Er zijn
slechts 10 van de 40 geplande controles met betrekking tot geluidsbegrenzers
bij horeca-inrichtingen uitgevoerd. Deze betreffen juist wel de locaties waar
meldingen over geluidsoverlast van zijn ontvangen.
·
De geplande
integrale controle van het bedrijvenparkje naast het regionale overslagstation
voor wit- en bruingoed is niet uitgevoerd; dit stond vervolgens gepland voor 1e
kwartaal 2006, inmiddels is het bedrijvenpakje echter gesloten in verband met
de ontwikkelingen in het spoorzone project.
·
Er is in 2005
ruim 1000 uren besteedt aan de risico-inventarisatie (dit is ruim 3x de vooraf
geplande tijd). Het project blijkt ingrijpender dan vooraf ingeschat. De risico-inventarisatie is uitgevoerd in het
kader van de rampenbestrijdingsorganisatie, in opdracht van de provincie
Zuid-Holland.
·
Tijdens de
milieucontroles zijn in totaal 158 overtredingen aangetroffen waarbij een
vervolgactie is ondernomen. Hieronder is een specificatie van de overtredingen
op het thema veiligheid opgenomen.
Overtredingen |
Niet opgelost
(vervolgaktie loopt nog) |
Opgelost |
Totaal |
Veiligheid - Brandblusmiddelen |
4 |
8 |
12 |
Veiligheid -
Constructie |
1 |
|
1 |
Veiligheid - Keuringen |
2 |
3 |
5 |
Veiligheid – Onderhoud en keuring CV |
10 |
13 |
23 |
Veiligheid - Opslag gassen in flessen |
7 |
14 |
21 |
Veiligheid - Opslag gassen in tanks |
1 |
|
1 |
Veiligheid -
Opslag gevaarlijke stoffen |
2 |
7 |
9 |
Veiligheid – Overige |
2 |
3 |
5 |
Veiligheid - Registratie |
2 |
1 |
3 |
Veiligheid - Roken en open vuur verbod |
|
1 |
1 |
Totaal veiligheid |
31 |
50 |
81 |
Overige overtredingen |
27 |
50 |
77 |
Eindtotaal overtredingen |
58 |
100 |
158 |
Conclusies:
·
Het thema
veiligheid krijgt tijdens de milieucontroles veel aandacht. Het merendeel van
de milieu overtreding waar vervolgactie noodzakelijk is heeft betrekking op veiligheid.
·
De meeste
milieuklachten worden nog steeds veroorzaakt door geluidsoverlast van
horecabedrijven. De klachten komen van een beperkt aantal ondernemers. Aanpak
van deze geluidsoverlast kost veel tijd. In 2006 wordt ook expliciet aandacht
gegeven aan preventieve maatregelen, zoals voorlichting.
Besluit Opslaan in
Ondergrondse Tanks (BOOT)
In 2005 is door het
vakteam Milieutoezicht en Milieu een start gemaakt om de oude ondergrondse
tanks te laten voldoen aan de eisen zoals die worden gesteld het BOOT. In 2005
is door Milieutoezicht gestart controleren van bedrijfstanks die de afgelopen
10 jaar niet gecontroleerd waren. In 2006 wordt dit voorgezet.
Door het vakteam
Milieu is begonnen met het maken van een inventarisatie van de
handhavingsdossiers van particuliere tanks die niet voldoen aan het BOOT. Het opbouwen van dossiers is de
voorbereiding op aanschrijvingen en vergt veel tijd. Daarnaast is een
tankdatabase met informatie gevuld. Dit is een hulpmiddel om de gegevens bij te
houden. In 2005 zijn geen meldingen gedaan en controles uitgevoerd voor het (her)saneren
van oude particuliere tanks.
Conclusie: Het project heeft enige vertraging
opgelopen, maar wordt in 2006 afgerond.
In het kader van de
Vrijstellingsregeling Grondverzet en het Bouwstoffenbesluit zijn in 2005 de volgende
werkzaamheden uitgevoerd:
Activiteit |
Planning 2005 |
Realisatie 2005 |
Beoordelen meldingen Vrijstellingsregeling
grondverzet |
50 |
34 (18 extern) (16 intern) |
Beoordelen meldingen Bouwstoffenbesluit |
|
1 |
Controles Vrijstellingsregeling grondverzet |
30 |
20* |
Controles Bouwstoffenbesluit |
20 |
1 |
Controles Bouwstoffenbesluit (administratief) |
15 |
1 |
Controles
n.a.v. signalen |
Nvt |
2 |
Overtredingen kernvoorschriften |
|
0 |
Voorlichting |
|
continu |
*Binnen Delft
zijn er enkele grotere toepassingslocaties waar diverse partijen grond worden
toegepast. Voor de toe te passen grond worden verschillende meldingen gedaan.
Op deze locaties worden soms meerdere meldingen tegelijk gecontroleerd, dit
verklaart het verschil met het aantal meldingen.
In 2005 is voor het
eerst gewerkt vanuit de structuur van de kwaliteitscriteria en de vastgestelde
handhavingsprogramma’s. De doelstelling, het voorkomen van mogelijke
bodemverontreinigingen, het realiseren van beter naleefgedrag en dat 75% van
grondtoepassingen aan de voorschriften voldoet, is gehaald. Alle toepassingen
zijn gecontroleerd. De administratieve
controles zijn onderbelicht gebleven. De opgedane ervaringen in 2005 zullen
worden gebruikt ter verbetering van de handhavingprocessen in 2006.
Vanwege de
herziening van het grondstromenplan en de bodemkwaliteitskaart is gewacht met
een brede voorlichtingscampagne naar de verschillende doelgroepen. Deze laatste
stukken zijn eind 2005 definitief bestuurlijk vastgesteld. Momenteel wordt ook
het bodembeleid geactualiseerd. In 2006 wordt de voorlichting opgepakt. Naast
voorlichting is meer inspanning noodzakelijk op het administratieve toezicht.
In de praktijk is gebleken dat voorlichting en toezicht bij handhaving van
grondverzet een goed middel is om het naleefgedrag van de doelgroep te
bevorderen.
De ingezette
capaciteit voor bodem komt globaal overeen met de begrootte capaciteit. De
inventarisatie voor het onderdeel van Ondergrondse Tanks vergde meer tijd.
Conclusie:
Het aantal geplande controles blijft gelijk. Aan administratief toezicht
en voorlichting moet extra aandacht worden besteed. Daarnaast worden de
opgedane ervaringen verwerkt in de handhavingprocessen.
In 2005 hebben zich
geen handhavingszaken m.b.t. grootschalige illegale grondstortingen voorgedaan.
Er is in 2005 begonnen met de aanzet voor een beleidsnotitie, maar deze is niet
afgerond. Met betrokken partijen (vakteams Milieu, Reiniging, Milieutoezicht en
de Provincie Zuid-Holland) wordt nu eerst een
beleidsnotitie inzake de verantwoordelijkheid en uitvoering van deze taak (de
handhaving van grondstortingen) opgesteld.
Conclusie :
Hoewel er geen
handhavingszaken in 2005 waren, is niet voldaan aan de doelstelling inzake het gereed hebben van
een beleidsnotitie. Er zal extra inspanning nodig zijn in 2006. Doelstelling is
deze in 2006 af te ronden. De ingezette capaciteit voor handhavingstaken t.a.v.
bodem komt globaal overeen met de begrootte capaciteit.
Doelstellingen specifiek |
|
Controle
reguliere bouwvergunning (doelstelling
1,8.9) |
Aantal
vergunningen : 251 |
Controle lichte
bouwvergunning (1,2,9) |
Aantal
vergunningen : 193 Aantal inspecties
: 237 |
Controle
sloopvergunningen (5,7) |
Aantal
vergunningen : 78 Aantal meldingen: 10 |
Controle
vergunningvrij (4)
|
Aantal inspecties
: 11 |
Handhaving
(2,3,6) |
|
Controle
Bouwplaatsinrichting
|
|
Regelgeving
|
|
Beleid |
Handhavingsbeleid
Bouw- en Woningtoezicht |
Handhaving-strategie |
|
Capaciteit |
Toezicht
reguliere vergunning: 4469 uur Toezicht lichte
vergunning: 119 uur Toezicht sloop: 126 uur Toezicht
bouwplaats: 348 uur |
Bijzonderheden |
. |
Het aantal
reguliere vergunningen blijft wat achter ten opzichte van de raming in het
programma van 2005, het aantal lichte vergunningen is echter hoger, samen komen
zij overeen met de ramingen. Nieuw opgenomen is de handhaving van de
sloopvergunningen. Deze waren niet genoemd en zijn nu toegevoegd in het
resultaat van 2005. Het aantal bestede uren ligt ongeveer 1000 uur hoger dan
geraamd, maar dit komt onder meer omdat meer activiteiten genoemd zijn zoals
sloop en bouwplaats. Wel komt naar voren dat inspectie en toezicht op reguliere
vergunningen een groter tijdsbeslag krijgen en ongeveer 500 uur hoger uitkomen.
Doelstellingen specifiek |
|
Strijdigheid
bestemmingsplan (doelstelling 1) |
Aantal
inspecties: integraal gehele
binnenstad |
Controle FLS (1) |
Aantal
vergunningen: 25 |
Controle reclame
en welstand(2,3) |
Aantal
vergunningen zie MBK |
Programma slechte
panden (4) |
Aantal
inspecties: 60 Aantal
aanschrijvingen : 0 |
Horeca en bezoek
vuurwerklokaties |
|
Regelgeving
|
|
Beleid |
Welstandsbeleid;
reclamebeleid |
Handhaving-strategie |
|
Capaciteit |
Inspecties
binnenstad : 173 uur Inspecties FLS
: 55 uur |
Bijzonderheden |
|
Zoals elk jaar is
de hele binnenstad gecontroleerd op basis van de registratie van het
functie-limiteringsoverzicht, hieruit volgde geen verdere handhavingsancties.
In de praktijk blijken afhaalwinkels soms voor discussie te zorgen wat betreft
het onderscheid horeca versus detailhandel. In de aanpassing van het
bestemmingsplan zal een betere definitie nodig zijn. Voor het project slechte
panden zijn alle panden extra geïnventariseerd op basis van het overzicht wat
vastgesteld is door het college en is een aanzet gemaakt tot het doen van de
eerste melding aan de eigenaren, deze activiteiten lopen nog de komende
twee/drie jaren door.
Doelstellingen specifiek |
|
Controle vastgestelde bestemmingsplannen |
Aantal controles:
gedurende het gehele jaar bij regulier toezicht |
Reguliere
controle bestemmingsplannen |
Aantal controles:
gedurende het gehele jaar bij regulier toezicht |
Inhaalslag
actualiseren bestemmingsplannen
|
Aantal
onderzoeken: 5 bestemmingsplangebieden |
Programmatisch
controle delftechpark
|
|
Regelgeving
|
|
Beleid |
Handhavingsbeleid
BWT |
Handhaving-strategie |
|
Capaciteit |
Aanschrijven en
handhaving : 394 uur Handhaven
illegaal gebruik : 139 uur Handhaven
bestemmingsplan : 468 uur |
Bijzonderheden |
|
Voor
de actualisering van bestemmingsplannen is capaciteit ingehuurd omdat het door
de lopende grote plannen niet paste in de reguliere capaciteit. Voor de totale
handhaving zijn 128 zaken opgepakt, dit is meer dan de doelstelling genoemd
aantal van 120. Het betreft zowel illegale zaken als handhaving op bouwplannen
en gebruik gebouwen(zie eerste overzicht). Het aantal uren blijft achter (met
name toezicht op bouwen zonder vergunning) ten opzichte van geraamd, de
verschuiving heeft plaatsgevonden ten gunste van regulier toezicht. Desondanks is toch een groot aantal zaken
opgepakt.
Het
rapport van de VROM-inspectie spreek waardering uit voor de wijze van
handhaving, met name voor het consequent doorvoeren van eenmaal gestarte
handhavingstrajecten.
De afdeling
preventie heeft als taak het Bestuur van Brandweer Delft-Rijswijk te informeren
omtrent al hetgeen verband houdt met de fysieke (brand)veiligheid van de
inwoners van de beide gemeenten en heeft als doel het voorkomen en beperken van
brand. Bovendien wordt een groot deel van de voorlichting aan burgers,
bedrijven en instellingen (de niet-wettelijke taken) eveneens door de afdeling
verzorgd. Verder adviseert de afdeling preventie samen met de afdeling pro-actie andere onderdelen van de gemeenten Delft
en Rijswijk over milieu- en bouwvergunningen, bestemmingsplannen en bouw- en
infrastructurele voorzieningen.
Ook de medewerkers
vergunningverlening en handhaving zullen in 2006 hun werkplek vinden in de nieuwbouw in Delft. Na een aantal
opstartproblemen maken alle medewerkers thans gebruik van hetzelfde
softwarepakket. Hierin worden alle gegevens van de vergunde bedrijven in
opgeslagen evenals de procedurebewaking. Ook wordt een pilot gedaan met
zogenaamde PDA’s bij controle. Hiermee wordt het eenvoudiger “op straat” de
gegevens in te voeren waardoor aan de kazerne slechts de brieven behoeven te
worden uitgedraaid. Hiermee wordt een aanzienlijke tijdsbesparing verwacht en
met de komst van één nieuwe medewerker vergunningverlening en handhaving in
2005 en één in 2006 zullen naar verwachting alle panden met een
gebruiksvergunning minimaal één keer door de afdeling kunnen worden
gecontroleerd op de brandveiligheid.
|
|
Totaal aantal te
verstrekken gebruiksvergunningen in 2005* |
670 |
Totaal aantal t/m
31 dec. 2005 verstrekte gebruiksvergunningen |
594 |
Totaal aantal
gebruiksvergunningen op 31 dec. 2005 in procedure |
76 |
Geschatte
einddatum verstrekking (inhaalslag) gebruiksvergunningen |
Inhaalslag af te
ronden in 2006 |
* Betrof een schatting op basis van eerdere
inventarisatie
De
vergunningverlening aan met name scholen en kamerverhuurbedrijven in Delft
verloopt minder soepel dan vooraf ingeschat was. Bij scholen blijkt de
bouwkundige staat in veel gevallen niet te voldoen aan de hedendaagse
brandveiligheidseisen (zoals bijvoorbeeld de loopafstanden die in geval van
brand door de rook zouden moeten worden afgelegd). Dit brengt in geen enkel
concreet geval acuut brandgevaar met
zich mee, maar dient wel te worden opgelost voordat tot vergunningverlening kan
worden overgegaan. In 1997-1998 heeft een traject op het gebied van
brandveiligheid (naar aanleiding van controles door de brandweer) geleid tot
aanpassingen die moesten worden uitgevoerd. De eigenaar/beheerder van de
scholen is verantwoordelijk voor het uitvoeren van de aanpassingen. Hiervoor is
destijds gemeentelijk budget beschikbaar gesteld. Omdat de brandweer van Delft
jarenlang slechts 1 fte handhavingscapaciteit beschikbaar heeft gehad is er na
dit traject niet structureel gecontroleerd op scholen. In 2002 is er nieuwe
regelgeving op het gebied van brandveiligheid ontstaan. Met name de eisen voor
ontvluchting zijn verscherpt. De scholen zijn in 2005 opnieuw bezocht en er
wordt geïnventariseerd in hoeverre de eerdere aanpassingen zijn uitgevoerd en
wat de nieuwe eisen betekenen voor eventuele extra aanpassingen voor scholen.
Bij kamerverhuur
blijkt dat een aantal (m.n. particuliere) verhuurders te laat of helemaal niet
reageren op aansporingen tot het aanvragen van een vergunning. Ook komt het
voor dat het proces in een later stadium (tijdens de behandeling van de
vergunningaanvraag) stokt door het ontbreken van medewerking van de verhuurder.
Omdat dit allemaal hetzelfde type (juridische) aansporing met dezelfde
termijnen vergt, zullen deze gevallen in een later stadium allemaal in dezelfde
periode en op dezelfde manier in projectvorm worden aangepakt. Daar is
inmiddels mee gestart.
In 2005 zijn de
volgende controles gehouden:
|
Aantal
controles |
Aantal
hercontroles |
Aantal
voorwaarschuwingen dwangsom/ bestuursdwang |
Aantal
opgelegde dwangsommen |
Totaal aantal
controles |
232 |
124 |
33 |
3 |
Zorginstellingen[1] |
13 |
- |
- |
- |
Kinderdagverblijven[2] |
61 |
4 |
- |
- |
Horeca-instellingen |
116[3] |
66 |
2 |
- |
Kamerverhuur[4] |
63 |
44 |
30 |
3 |
Scholen[5] |
8 |
7 |
- |
- |
Vuurwerkcontroles |
4 |
- |
- |
- |
Kerstcontroles[6] |
24 |
3 |
1 |
- |
Voor wat betreft de
voorwaarschuwingen dwangsom en dwangsommen gaat het om niet (op tijd)
uitgevoerde maatregelen. Overigens staat het de afdeling preventie voor te
handhaven in twee stappen, namelijk de genoemde voorwaarschuwing dwangsom en de
dwangsom. In de praktijk blijkt dat bij
geringe omissies een stap vóór de hier genoemde twee stappen, namelijk het
versturen van de gewone controlebrief,
voldoende effect heeft en hierdoor de relatie met de gebruiker van het pand
niet wordt verstoord. Met name in Rijswijk heeft men goede ervaringen met die
werkwijze.Ook in Den Haag wordt deze “Three-strikes out”-methode naar tevredenheid
toegepast. In 2006 zal deze methode breder worden gebruikt. Omdat de brandweer
de komende jaren meer zal controleren wordt ook in Delft een daling van het
aantal opgelegde dwangsommen verwacht.
Eén medewerker van
de afdeling is belast met het de behandeling en afhandeling van alle aanvragen
van de aansluiting op het openbaar meldsysteem. Door de fusie is een
aanzienlijke vermeerdering ontstaan van het aantal abonnees waarmee contact
dient te worden onderhouden. Met name de wijzigingen in tenaamstellingen,
adreswijzigingen door de verkoop van de panden en leegstand kost veel tijd. De
prognose voor 2006 is dat een geringe stijging van het aantal abonnees is te
verwachten. Mede door een intensieve controle na een automatische brandmelding
en een juiste registratie zijn in 2005 ruim 100 uitrukken minder geweest dan in
2004.
Planning 2005
Handhavingstaak |
Invulling |
slopen of
(ver)bouwen zonder monumenten vergunning |
6 controlerondes
langs alle monumenten; controle op alles wat vanaf de openbare weg zichtbaar
is. |
slopen of
(ver)bouwen in afwijking van vergunning |
100 controles van
ca. 50 monumentenvergunningen (norm is minimaal 2 controles per
monumentenvergunning) |
kwaliteitsslag
gevelreclames |
1000 controles; van alle gevelreclames 200
aanschrijvingen met afwijkingen van gestelde eisen 20
handhavinggevallen met flagrante afwijkingen van eisen |
Realisatie:
Er zijn totaal 38
vergunningen voor het wijzigen van monumenten verleend en daar zijn minimaal 2
controles per vergunning gerealiseerd. Deze controle aantallen blijken echter
nog niet uit de cijfers/registraties; daar zal nader aandacht aan moeten worden
gegeven. Daarnaast zijn 17 gereedmeldingen op subsidieaanvragen gecontroleerd.
De kwaliteitsslag
gevelreclame is geheel uitgevoerd. Er zijn ca. 1200 gevelreclames beoordeeld en
elke onderneming heeft een brief gekregen of de reclame wel of niet voldoet.
Ca. 550 reclames voldoen niet volledig aan de eisen, maar zullen niet worden
gehandhaafd. In die gevallen gaat het namelijk om reclames die aangebracht zijn
voor 1 januari 2005 en die niet als flagrant strijdig met de per 1 januari 2005
geldende criteria zijn aangemerkt. Dit alles conform het voor gevelreclame
vastgestelde handhavingsbeleid. Totaal 35 reclames zijn als flagrant afwijkend
aangemerkt en daarvoor is een handhavingtraject gestart. Hiervan is inmiddels 1
tot een dwangsombeschikking gekomen, waarop bezwaar is ingediend. De jaarlijkse
controleronde is eind 2005 weer uitgevoerd en is een goed en praktisch
instrument om de reclames te handhaven zonder dat er vergunningsverlening
vooraf nodig is.
Handhaving en Toezicht (TOR)
:
In 2005 is het overgrote deel van de zogenoemde “vrije” handhavingscapaciteit
besteed aan de wijkhandhaving en de handhaving in het stationsgebied[7].
Bij de wijkhandhaving – die geschiedt in multidisciplinaire teams, waarbij ook
de reinigingsinspecteurs en politie zijn betrokken - gaat het om verschillende
aspecten in de openbare ruimte, zoals fietsoverlast, afval, hondenbeleid,
parkeeroverlast, winkelwagens e.d.
De inzet in uren is
als volgt gerealiseerd
THEMA
|
Controleurs[8]
|
Stads-toezicht-houders
|
Totaal
|
|||
|
In
uren |
In
% |
In
uren |
In
% |
In
uren |
In
% |
Delftse
Hout |
154 |
5,5
|
120
|
2,4 |
274
|
3,5
|
Fietsoverlast |
71[9]
|
2,5
|
418 |
8,3
|
489 |
6,3
|
Stationsgebied[10] |
822 |
29,3 |
586,5
|
11,7
|
1408,5
|
18,0 |
Hondenoverlast[11]
|
36 |
1,3 |
45 |
0,9 |
81 |
1,0 |
Schieoevers
|
254
|
9,1
|
- |
- |
254
|
3,3 |
Wijkhandhaving/
wijkgerichte werkzaamheden |
1401
|
50,0
|
944 |
18,8
|
2345
|
30,0 |
Evenementen
|
64
|
2,3
|
36 |
0,7 |
100 |
1,3 |
Surveillance
taken (incl. op marktdagen) |
- |
- |
2838
|
56,6
|
2838 |
36,3 |
Werkzaamheden
Oud en Nieuw |
- |
- |
24 |
0,5
|
24 |
0,3 |
|
|
|
|
|
|
|
Totaal
|
2802
|
100 |
5011,5
|
100
|
7813,5 |
100 |
De
fietsverwijderingsacties Oude Langendijk (fietsoverlast) betreffen het
voorbereiden van de handhaving zoals deze in 2006 van start is gegaan.
Naast
de capaciteit vindt handhaving plaats op “geoormerkte” onderwerpen zoals
gevelreclame 0,25 fte, zie hoofdstuk 2 onder Monumentenzorg en Bouwkwaliteit),
aanhangwagens (0,5 te),
De uren m.b.t.
wijkhandhaving zijn als volgt onder te verdelen:
Wijkgerichte
werkzaamheden |
Aantal uren |
In % van totaal
|
Project wijkteams
i.s.m. stadsbeheer |
542 |
23,1 |
Westerkwartier |
192 |
8,2 |
Gilliswijk |
832 |
35,5 |
Olofsbuurt |
120 |
5,1 |
Hof van Delft |
47 |
2 |
Overige
wijken |
612 |
26,1 |
De resultaten van
de handhaving met betrekking tot fietsoverlast in het stationsgebied is als
volgt:
Fietswrakken |
Weesfietsen |
Verkeerd
geparkeerde fietsen |
Totaal |
587 |
274 |
983 |
1455 |
|
|
|
|
In het laatste
kwartaal van 2005 is terughoudend gehandhaafd op verkeerd geparkeerde fietsen
vanwege een tekort aan fietsparkeerplaatsen op de piekmomenten, Het aantal vrij
beschikbare parkeerplaatsen kwam regelmatig onder de 5% van de capaciteit.
In 2005 is de
“vrije” inzet bepaald door het noodgedwongen maken van keuzes. Het afbouwen van
het team stadstoezicht (wegvallen ID-regeling) en de beperkte hoeveelheid uren
die voor de COR hiervoor beschikbaar zijn is hier debet aan. De keuzes (lees
prioriteitstelling) zijn gemaakt in het Intergraal Handhavingsoverleg, zodat
een brede gedragen afweging gegarandeerd was.
Voor wat betreft de
inzet op de gekozen thema’s:
Ø
Delftse Hout.
Hier is slechts de helft van het aantal geprognosticeerde uren op ingezet.
Vanwege het matige zomerweer gedurende de schoolvakanties was er minder
behoefte aan toezicht in juist die periode, die normaal gesproken zorgdraagt
voor topdrukte in dit recreatiegebied. Aangezien inzet in de Delftse Hout
onderhevig is aan seizoens- maar vooral weersinvloeden is inzet nagenoeg niet
te plannen. Gemiddeld is een inzet van 456 gewenst. Inmiddels is er een goed
samenwerkingsverband ontstaan tussen alle betrokken partners in de Delftse Hout
(Horeca, recreatie, gemeente, politie
en div. belangenverenigingen) waarbij het houden van toezicht op de afgesproken
momenten noodzakelijk is voor de continuïteit van de samenwerking. Evenals de politie is een richtlijn (vakantie en
boven de 20oC) gesteld voor het bepalen van inzet.
Ø
Fietsoverlast.
In bovenstaand overzicht is te zien hoeveel fietsen van de openbare weg zijn
verwijderd. Het overgrote gedeelte heeft betrekking op het stationsplein, maar
ook in de rest van Delft zijn 389 fietswrakken verwijderd, hetgeen een
verbetering van het straatbeeld en vermindering van de overlast oplevert.
Gezien de eerder gememoreerde handhaving die per 1 maart 2006 plaatsvindt op
drie aangewezen locaties (Markt, Oude Lange Dijk en Sebastiaansplein) is
behoefte aan uitbreiding van het aantal uren inzet. Ook zal op het
stationsplein medio april 2006 een uitbreiding van het aantal
fietsparkeerplekken worden gerealiseerd om handhaving te kunnen blijven
rechtvaardigen.
Ø
Stationsgebied.
Met de politie is ingesproken om met name in de ochtenduren extra te
surveilleren cq aanwezig te zijn. Deze “blauwe” aanwezigheid heeft als voordeel
dat de politie in de ochtenuren nagenoeg geen inzet pleegt waardoor hun
beschikbare capaciteit in de middag- en avonduren kan worden benut.
Ø
Hondenoverlast.
Dit is een samenwerkingsverband tussen reinigingsinspectie en stadstoezicht
waarbij de rein. inspectie leidend is. In het hoofdstuk bij de reinigingsinspectie
wordt een toelichting gegeven op dit thema.
Ø
Schieoevers. Na de herstructurering van dit
bedrijventerrein is een inzet afgesproken om de behaalde kwaliteitsverbetering
te continueren. Door frequente surveillance en daadwerkelijke handhaving is dit
gerealiseerd. Continuïteit is noodzakelijk, dit gezien het intensieve gebruik
van dit gebied door veel partijen met elk hun eigen belangenafweging. De inzet
van TOR om de grote gemeenschappelijk deler te vertegenwoordigen met als
leidraad de regelgeving is essentieel.
Ø
Wijkhandhaving.
Vanuit het vakteam wijkzaken worden prioriteiten aangedragen met het verzoek
voor handhaving. Deze verzoeken worden in het IHOR besproken en indien nodig
uren ter beschikking gesteld. Soms voor voortschrijdende acties (Bijv . Gillis,
Westerkwartier) en soms voor kortlopende projecten (Nassaulaan, Indische buurt
parkeeroverlast). Bij de kortlopende acties gaat het om een overlast weg te
nemen door een gedragsverandering te
realiseren, dit vaak in samenwerking met de politie. Bij de voortschrijdende
acties is het om een behaald resultaat te behouden.
Ø
Evenementen.
Bij de Jaarplanner was opgenomen dat er geen inzet (meer) gepleegd zou worden
bij de grotere evenementen zoals : Mooi Weer Spelen, Jazz en Bluesfestival etc.
De behoefte aan meer blauw op straat bij deze massale evenementen was echter dusdanig dat in het IHOR is
afgesproken hier alsnog aan tegemoet te komen in het kader van wijkhandhaving
(Centrum).
Ø
Surveillance
taken op marktdagen. Ook hiervoor geldt dat hier geen inzet meer op gepleegd
kon worden, echter ook hier was de behoefte aan blauw dusdanig dat in het kader
van wijkhandhaving hier aan tegemoet is gekomen. Ook weer na in het IHOR te
zijn besproken.
Ø
Werkzaamheden
Oud en Nieuw. Ten behoeve van de vreugdevuren worden containers geleverd om de
kerstbomen in te verzamelen. Om te bewaken dat dit conform de afspraken
verloopt is hier toezicht op nodig tijdens de zgn. “vultijden”. Dit toezicht is
door stadstoezicht gedaan.
Reinigingsinspectie
In 2005 is de
Reinigingsinspectie meer repressief gaan optreden. Dit betekent dat de
feitelijke inzet in de eerste helft van 2005 geconcentreerd is op de handhaving
van verkeerd aangeboden huis- en grofvuil. Enerzijds is dit een algehele
controle in geheel Delft en anderzijds gericht op specifieke probleemsituaties.
Voor wat betreft het laatste zijn de volgende acties ondernomen:
Ø
controle van
verkeerd aangeboden huis- en bedrijfsafval gedurende het weekend. In de
praktijk bleek namelijk dat er op zaterdag in de Binnenstad van Delft veel
huisvuil werd aangeboden terwijl het afval dat op zaterdag wordt ingezameld
alleen bedrijfsafval kan en mag zijn voor klanten die daarvoor betalen.
Ø
Controle op te
vroeg aangeboden huisvuil in de binnenstad. Veel huisvuil wordt de avond voor
de inzameling al op straat aangeboden. Met name in de binnenstad leidt dit tot
problemen omdat de inzameling middels huisvuilzakken plaats vindt. Het gevolg
is een directe overlast door opengetrapte zakken en meeuwen en katten die de
zakken open scheuren.
Ø
In 2005 is er
een start gemaakt met handhaving van bedrijfsafvalcontainers die continue in de
openbare ruimte staan. Alle bedrijven hebben een voorwaarschuwing gekregen
waarin staat vermeld dat de gemeente Delft na een lange periode van gedogen
vanaf 1 januari 2006 handhavend op gaat treden. Dit heeft reeds in veel
gevallen geleid tot aanpassingen van inzamelvorm of contract waardoor het
feitelijke probleem minder is geworden. Bestuursrechtelijke handhaving gaat,
indien nodig, plaatsvinden in 2006.
De bezetting van de Reinigingsinspectie vormde in 2005 een probleem
doordat 1 medewerker benoemd is in een andere functie elders. Een andere
medewerker, die tijdelijk was aangesteld voor de extra handhaving van het
grofvuilbeleid is tevens aan het eind van 2005 elders in de organisatie
benoemd. Naar aanleiding daarvan is er een organisatie wijziging voorgesteld en
geaccordeerd hetgeen betekent dat de lijn om repressief op te treden verder is
bevestigd en om een senior medewerker aan te trekken.
Ondanks de interne perikelen is er flink handhavend opgetreden. In
totaal zijn 443 opruimingsbonnen voor huisvuil en bedrijfsvuil uitgeschreven.
Dit vertegenwoordigt een bedrag van Є 15.202,67.
Tevens is in 2005 de handhaving
van het hondenbeleid ter hand genomen. In eerste aanleg zijn de medewerkers
getraind voor deze vorm van handhaving. Vanaf juli 2005 is de feitelijke
handhaving gestart. Dit heeft in 2005 geleid tot 26 processen verbaal voor het
niet aangelijnd hebben van een hond en 12 processen verbaal voor het niet
opruimen van de hondenpoep.
[1] GGZ en Reinier de Graaff worden in het kader van nieuw- en verbouw regelmatig bezocht, dit is niet in deze rapportage opgenomen
[2] inclusief peuterspeelzalen
[3] Inclusief sportkantines en hotels/pensions
[4] De meeste kamerverhuurbedrijven zijn bezocht i.h.k.v. de vergunningverlening. Hercontroles en voorwaarschuwingen zijn derhalve niet geregistreerd. De aantallen betreffen een schatting. Het aantal dwangsommen klopt wel precies.
[5] De meeste scholen zijn bezocht i.h.k.v. de vergunningverlening. Hier zijn alleen de controles in het kader van de handhaving opgenomen.
[6] Extra controles i.v.m. versiering en bijzondere drukte; In Delft betreft dit met name de grootwinkelbedrijven.
[7] In dit overzicht is niet opgenomen de capaciteit die wordt ingezet op parkeren/parkeeroverlast.
[8] Hierin zijn opgenomen uren van de controleurs openbare ruimte, de senior-controleurs en de team-leider
[9] Betreft Oude Langendijk
[10] Inclusief fietsoverlast
[11] Handhaving en Toezicht verricht op dit onderdeel ondersteuning aan de reinigingsinspectie; zie voor de inzet aldaar