JAARVERSLAG HANDHAVINGSPROGRAMMA 2005

 

GEMEENTE DELFT

 

 

Kenmerk: 20048925

 

 

6 april 2006
Jaarverslag Handhavingsprogramma 2005

 

6 april 2006

 

Inleiding

 

In het afstemmingsproces rondom het programma Integraal Veiligheids Beleid, het Handhavingsprogramma en het werkplan van de politie is besloten ook de diverse jaarverslagen  gezamenlijk te laten verschijnen. Daardoor maakt het jaarverslag van het Handhavingsprogramma geen onderdeel meer uit van het programma, maar wordt dit apart opgesteld.

 

Natuurlijk is het wenselijk om in een jaarverslag over handhaving na te gaan of de voorgenomen controles zijn verricht, welke overtredingen we zoal tegenkomen en of deze overtredingen snel zijn beëindigd. Nog interessanter is de vraag of het naleefgedrag van burgers en bedrijven in positieve zin is veranderd en of daarmee de leefbaarheid en de veiligheid van de stad zijn toegenomen. We krijgen hier pas goed zicht op als we betrouwbare gegevens daarover hebben en deze gegevens ten opzichte van elkaar kunnen vergelijken. Hoewel we in dit jaarverslag een aanzet daartoe doen, heeft het ontwikkelen van ken- en stuurgetallen de komende jaren verdere aandacht nodig. Daarbij gaat het ook om het meten van naleefgedrag.

 

Niettemin is duidelijk dat Delft op de goede weg is met de inzet op programmatisch handhaven. Voor iedereen moet duidelijk zijn welke de prioriteiten zijn, waarom het juist die prioriteiten zijn en dat handhavingscapaciteit – in kwalitatieve en kwantitatieve zin – beschikbaar moet zijn voor de uitvoering. Voor een goed resultaat is het onontbeerlijk intern samen te werken en met externe partners, zoals de politie en de brandweer. Ook dat lijkt steeds beter vorm te krijgen.

 

De indeling van dit jaarverslag is analoog aan de indeling van het Handhavingsprogramma. Het verslag begint met een algemeen deel, waarna het onderdeel Gebouw en Gebruik aan de orde komt. Daarna wordt ingegaan op het onderdeel Openbare Ruimte

 

 

Delft, april 2006

 


Hoofdstuk 1 Algemeen

 

 

1.1 Handhavingsorganisatie

 

In 2005 is een start gemaakt met het Integraal Handhavingsoverleg Openbare Ruimte (IHOR). Hierin zijn verschillende vakteams vertegenwoordigd - Handhaving en Toezicht, de Reinigingsinspectie, Wijkzaken - en de politie (een van de wijkteamchefs). Voorzitter is de handhavingsregisseur. In het IHOR vindt voorbereiding plaats van beleidsstukken en vindt nadere uitwerking plaats van de door het bestuur aangegeven prioriteiten. Ook voor het onderdeel Gebouw en Gebruik is een integraal handhavingsoverleg ingesteld (IHOG) met soortgelijke taken. De inhoudelijke raakvlakken bij dit onderdeel zijn echter wat minder dan bij het onderdeel openbare ruimte. Dit hangt samen met het verschil in doelgroepen.

De voordelen van de programmatische aanpak, de onderlinge samenwerking en gecoördineerde aanpak – ook in afstemming met politie en brandweer - lijken steeds duidelijker te worden als het gaat om de inzet en resultaten van handhaving. Prioriteiten worden door het college gesteld en besproken in de commissie Leefbaarheid; de invulling en precieze inzet vindt vervolgens ambtelijk plaats. 

 

Najaar 2005 is bestuurlijk besloten de functie van handhavingsregisseur – gezien de raakvlakken tussen veiligheid en handhaving - onder te brengen bij het programma Integraal Veiligheidsbeleid.

 

Project professionalisering van de Handhaving

Het project Professionalisering van de Handhaving dat eisen stelde aan de handhaving op het gebied van milieu(toezicht) was afgesloten per 1 januari 2005. In februari 2005 heeft een externe toetsing plaatsgevonden, waarbij het oordeel luidde dat Delft voor 100% voldeed aan de gestelde criteria.

 

VROM-inspectie

In het najaar kreeg Delft bezoek van de VROM inspectie. Hierbij zijn de vergunning- en handhavingstaken bekeken van Bouw- en Woningtoezicht, Milieu(toezicht), Brandweer en Ruimtelijke Ordening. Ook hiervan was de uitslag voor Delft zonder meer goed te noemen. Op enkele onderdelen worden verdere verbeteringen aangebracht.

 

1.2 Ontwikkelingen handhavingscapaciteit en functies

 

Gezien de beperkte capaciteit voor handhaving in de openbare ruimte is bij de programmabegroting voor 2006 3,0 fte extra toegewezen. Deze extra ruimte wordt in 2006 ingezet t.b.v. de Delftse Hout, fietsoverlast en hondenbeleid.

 

1.3 Gemeentelijke regelgeving

Conform de afspraken heeft in 2005 een aanpassingsronde plaatsgevonden van de APV. In dit traject is ook de politie vertegenwoordigd. Het werken met een jaarlijkse update en een vaste werkgroep heeft een aantal voordelen:

·         Aanpassingen vinden gecoördineerd plaats;

·         Snelle aanpassing aan recente wijzigingen in wet- en regelgeving;

·         Bewuster omgaan met het instrument van de APV als middel m.b.t. openbare orde problematiek;

·         Expertise ontwikkeling van de werkgroepleden.

Naast aanpassingen van meer tekstuele aard en wat kleinere wijzigingen, is een belangrijke wijziging dat per 1 januari 2006 ook de opdrachtgever voor illegaal plakken en kladden strafbaar gesteld.

 

1.4 Handhaafbaarheidstoets

Hier is in 2005 alleen in het kader van de APV expliciet aandacht besteed. Verdere implementatie is nodig.

 

1.5 Ken- en stuurgetallen

Mede in het kader van het project Professionalisering van de Handhaving is aandacht besteed aan reguliere kwartaal- en jaarrapportages vindt opslag van kwantitatieve gegevens plaats. Veel verdere ontwikkeling heeft in 2005 nog niet plaatsgevonden, dit is een aandachtspunt voor 2006. 

 

 

1.6 Communicatie

Gedurende het gehele jaar 2005 heeft dit punt aandacht gehad. In de tweede helft van 2005 is besloten tot een gezamenlijke aanpak van communicatie rondom handhaving en communicatie rondom de delftse variant van de stadsetiquette. Dit heeft erin geresulteerd dat begin 2006 gestart kon worden met Delft doet! In deze aanpak wordt uitgegaan van 3 stappen:

-          uitleg en voorlichting over de regels en het hoe en waarom;

-          bevorderen van het naleefgedrag;

-          handhaven bij overtredingen

Accenten liggen daarbij op eigen verantwoordelijkheid van de gemeente, burgers, bedrijven en externe organisaties; het zoeken van een dialoog, externe samenwerking, maar ook optreden als dat nodig is.

 

 

Hoofdstuk 2 Gebouw en Gebruik

 

 

Milieutoezicht

 

Kwantitatieve verantwoording

·         In 2005 zijn 199 preventieve milieucontroles uitgevoerd. Dat is nagenoeg overeenkomstig de doelstelling (200). Het blijkt echter dat er te weinig controles bij bedrijven met veel milieubelasting zijn uitgevoerd, en teveel  bij de bedrijven met een relatief kleinere milieubelasting. Over het algemeen komt dit doordat gedurende het jaar verzoeken of andere signalen worden ontvangen naar aanleiding waarvan de planning wordt aangepast.

·         Er is een groot aantal bezoeken en/ of voorlichtende gesprekken gepland en uitgevoerd met nieuwe horecaondernemers. Dit vindt onder meer plaats in het kader van aanvragen van vergunningen.

·         Alle – bedrijfsmatige - locaties met ondergrondse tanks zijn administratief gecontroleerd. Locaties met onvolkomenheden zijn aangeschreven.

·         Er zijn ruim 700 inventariserende controles uitgevoerd. Deze controles zijn met name van belang voor een actueel bedrijvenbestand en een goede planning van de controle activiteiten.

·         Er zijn 39 milieuklachten behandeld met betrekking tot horecabedrijven en 31 milieuklachten over andere bedrijven. Beide categorieën omvatten voornamelijk geluidsklachten en op de tweede plaats geurklachten.

·         Er zijn slechts 10 van de 40 geplande controles met betrekking tot geluidsbegrenzers bij horeca-inrichtingen uitgevoerd. Deze betreffen juist wel de locaties waar meldingen over geluidsoverlast van zijn ontvangen. 

·         De geplande integrale controle van het bedrijvenparkje naast het regionale overslagstation voor wit- en bruingoed is niet uitgevoerd; dit stond vervolgens gepland voor 1e kwartaal 2006, inmiddels is het bedrijvenpakje echter gesloten in verband met de ontwikkelingen in het spoorzone project.

·         Er is in 2005 ruim 1000 uren besteedt aan de risico-inventarisatie (dit is ruim 3x de vooraf geplande tijd). Het project blijkt ingrijpender dan vooraf ingeschat. De risico-inventarisatie is uitgevoerd in het kader van de rampenbestrijdingsorganisatie, in opdracht van de provincie Zuid-Holland.

·         Tijdens de milieucontroles zijn in totaal 158 overtredingen aangetroffen waarbij een vervolgactie is ondernomen. Hieronder is een specificatie van de overtredingen op het thema veiligheid opgenomen.

 

Overtredingen

Niet opgelost (vervolgaktie loopt nog)

Opgelost

Totaal

Veiligheid - Brandblusmiddelen

4

8

12

Veiligheid - Constructie

1

 

1

Veiligheid - Keuringen  

2

3

5

Veiligheid – Onderhoud en keuring CV

10

13

23

Veiligheid - Opslag gassen in flessen

7

14

21

Veiligheid - Opslag gassen in tanks

1

 

1

Veiligheid - Opslag gevaarlijke stoffen

2

7

9

Veiligheid – Overige

2

3

5

Veiligheid - Registratie 

2

1

3

Veiligheid - Roken en open vuur verbod

 

1

1

Totaal veiligheid

31

50

81

Overige overtredingen

27

50

77

Eindtotaal overtredingen

58

100

158

 

 

Conclusies:

·         Het thema veiligheid krijgt tijdens de milieucontroles veel aandacht. Het merendeel van de milieu overtreding waar vervolgactie noodzakelijk is heeft betrekking op veiligheid.

·         De meeste milieuklachten worden nog steeds veroorzaakt door geluidsoverlast van horecabedrijven. De klachten komen van een beperkt aantal ondernemers. Aanpak van deze geluidsoverlast kost veel tijd. In 2006 wordt ook expliciet aandacht gegeven aan preventieve maatregelen, zoals voorlichting.

 

Milieu

 

Besluit Opslaan in Ondergrondse Tanks (BOOT)

In 2005 is door het vakteam Milieutoezicht en Milieu een start gemaakt om de oude ondergrondse tanks te laten voldoen aan de eisen zoals die worden gesteld het BOOT. In 2005 is door Milieutoezicht gestart controleren van bedrijfstanks die de afgelopen 10 jaar niet gecontroleerd waren. In 2006 wordt dit voorgezet.

Door het vakteam Milieu is begonnen met het maken van een inventarisatie van de handhavingsdossiers van particuliere tanks die niet voldoen aan het BOOT.  Het opbouwen van dossiers is de voorbereiding op aanschrijvingen en vergt veel tijd. Daarnaast is een tankdatabase met informatie gevuld. Dit is een hulpmiddel om de gegevens bij te houden. In 2005 zijn geen meldingen gedaan en controles uitgevoerd voor het (her)saneren van oude particuliere tanks.

Conclusie: Het project heeft enige vertraging opgelopen, maar wordt in  2006 afgerond.

 

Grondverzet en Bouwstoffenbesluit

In het kader van de Vrijstellingsregeling Grondverzet en het Bouwstoffenbesluit zijn in 2005 de volgende werkzaamheden uitgevoerd:

 

Activiteit

Planning 2005

Realisatie 2005

Beoordelen meldingen Vrijstellingsregeling grondverzet

50

34

(18 extern)

(16 intern)

Beoordelen meldingen Bouwstoffenbesluit

 

1

Controles Vrijstellingsregeling grondverzet

30

20*

Controles Bouwstoffenbesluit

20

1

Controles Bouwstoffenbesluit (administratief)

15

1

Controles n.a.v. signalen

Nvt

2

Overtredingen kernvoorschriften

 

0

Voorlichting

 

continu

*Binnen Delft zijn er enkele grotere toepassingslocaties waar diverse partijen grond worden toegepast. Voor de toe te passen grond worden verschillende meldingen gedaan. Op deze locaties worden soms meerdere meldingen tegelijk gecontroleerd, dit verklaart het verschil met het aantal meldingen.

 

In 2005 is voor het eerst gewerkt vanuit de structuur van de kwaliteitscriteria en de vastgestelde handhavingsprogramma’s. De doelstelling, het voorkomen van mogelijke bodemverontreinigingen, het realiseren van beter naleefgedrag en dat 75% van grondtoepassingen aan de voorschriften voldoet, is gehaald. Alle toepassingen zijn gecontroleerd.  De administratieve controles zijn onderbelicht gebleven. De opgedane ervaringen in 2005 zullen worden gebruikt ter verbetering van de handhavingprocessen in 2006.

 

Vanwege de herziening van het grondstromenplan en de bodemkwaliteitskaart is gewacht met een brede voorlichtingscampagne naar de verschillende doelgroepen. Deze laatste stukken zijn eind 2005 definitief bestuurlijk vastgesteld. Momenteel wordt ook het bodembeleid geactualiseerd. In 2006 wordt de voorlichting opgepakt. Naast voorlichting is meer inspanning noodzakelijk op het administratieve toezicht. In de praktijk is gebleken dat voorlichting en toezicht bij handhaving van grondverzet een goed middel is om het naleefgedrag van de doelgroep te bevorderen.

De ingezette capaciteit voor bodem komt globaal overeen met de begrootte capaciteit. De inventarisatie voor het onderdeel van Ondergrondse Tanks vergde meer tijd.

Conclusie:  Het aantal geplande controles blijft gelijk. Aan administratief toezicht en voorlichting moet extra aandacht worden besteed. Daarnaast worden de opgedane ervaringen verwerkt in de handhavingprocessen.

 

Illegale stortingen

In 2005 hebben zich geen handhavingszaken m.b.t. grootschalige illegale grondstortingen voorgedaan. Er is in 2005 begonnen met de aanzet voor een beleidsnotitie, maar deze is niet afgerond. Met betrokken partijen (vakteams Milieu, Reiniging, Milieutoezicht en de Provincie Zuid-Holland) wordt nu eerst een beleidsnotitie inzake de verantwoordelijkheid en uitvoering van deze taak (de handhaving van grondstortingen) opgesteld.

Conclusie :

Hoewel er geen handhavingszaken in 2005 waren, is niet voldaan aan de  doelstelling inzake het gereed hebben van een beleidsnotitie. Er zal extra inspanning nodig zijn in 2006. Doelstelling is deze in 2006 af te ronden. De ingezette capaciteit voor handhavingstaken t.a.v. bodem komt globaal overeen met de begrootte capaciteit.

 

Bouw- en Woningtoezicht

 

Bouw-en woningtoezicht heeft op de volgende wijze invulling gegeven aan zijn handhavingstaken in 2005. Op dit moment is de effectiviteit van het handelen in termen van naleving niet meetbaar te maken, wel kan inzicht worden gegeven in de productiviteit en capaciteit die wordt ingezet voor de producten die geleverd worden.

 

Prioriteit op basis van risico

Doelstelling algemeen

1.                  realisatie bouwwerk in afwijking van de vergunning;

2.                  niet voldoen aan vereiste bestaande bouw;

3.                  realisatie verbouw zonder vereiste vergunning;

4.                  vergunningsvrij bouwen in afwijking bouwbesluit;

5.                  slopen in afwijking van vergunning;

6.                  gebruik in strijd met bestemmingsplan;

7.                  slopen zonder vergunning

8.                  realisatie bouwwerk in afwijking van de vergunning nieuwbouw;

9.                  realisatie bouwwerk in afwijking van de vergunning verbouw

Doelstellingen  specifiek

Programmatisch handelen bij handhaving temmingsplanouwbesluit;eest mijn mail te bekijken.

bij sloop- nieuw- verbouw van gebouwen met de functie “nachtverblijf”, zoals woningen, hotels, ziekenhuizen, enz., en bij gebruik bedrijventerreinen.

Controle reguliere bouwvergunning

(doelstelling 1,8.9)

Aantal vergunningen :    251

Aantal inspecties:         1144

 

Controle lichte bouwvergunning

(1,2,9)

Aantal vergunningen :    193

Aantal inspecties :        237

Controle sloopvergunningen

(5,7)

Aantal vergunningen :   78

Aantal meldingen:         10

Aantal inspecties :         104

Controle vergunningvrij (4)

Aantal inspecties :        11

 

Handhaving

(2,3,6)

Aantal handhavingszaken afgedaan : 39 (totaal 128)

Aantal handhavingszaken lopend :  68

Controle Bouwplaatsinrichting

Aantal inspecties :         46

Aantal inspecties :         78

Regelgeving

Woningwet; Bouwbesluit: Gemeentelijke Bouwverordening; WRO; APV

Beleid

Handhavingsbeleid Bouw- en Woningtoezicht

Handhaving-strategie

Idem

Capaciteit

Toezicht reguliere vergunning:      4469 uur

Toezicht lichte vergunning:            119 uur

Toezicht sloop:                             126 uur

Toezicht bouwplaats:                     348 uur

Bijzonderheden

.

 

Het aantal reguliere vergunningen blijft wat achter ten opzichte van de raming in het programma van 2005, het aantal lichte vergunningen is echter hoger, samen komen zij overeen met de ramingen. Nieuw opgenomen is de handhaving van de sloopvergunningen. Deze waren niet genoemd en zijn nu toegevoegd in het resultaat van 2005. Het aantal bestede uren ligt ongeveer 1000 uur hoger dan geraamd, maar dit komt onder meer omdat meer activiteiten genoemd zijn zoals sloop en bouwplaats. Wel komt naar voren dat inspectie en toezicht op reguliere vergunningen een groter tijdsbeslag krijgen en ongeveer 500 uur hoger uitkomen.

 

Prioriteit op basis van gemeentelijk beleid

Doelstelling algemeen

1                    gebruik in strijd met bestemmingsplan binnenstad

2                    niet voldoen aan redelijke eisen welstand met name in de binnenstad;

3                    reclame-uitingen in de binnenstad

4                    slechte panden binnenstad

Doelstellingen  specifiek

Alle gebouwen en gebouwtypen, detailhandel. 

Strijdigheid bestemmingsplan (doelstelling 1)

Aantal inspecties:  integraal gehele binnenstad

Controle FLS

(1)

Aantal vergunningen:      25

Aantal inspectiesjks vergunningen  :           25

Controle reclame en welstand(2,3)

Aantal vergunningen zie MBK

 

Programma slechte panden (4)

Aantal inspecties:            60

Aantal aanschrijvingen :   0

Horeca en bezoek vuurwerklokaties

Integrale horecainspecties:  4

Controles vuurwerk :            4

Regelgeving

WRO; WW; Bouwbesluit; Bouwverordening.

Beleid

Welstandsbeleid; reclamebeleid

Handhaving-strategie

Idem

Capaciteit

Inspecties binnenstad : 173 uur

Inspecties FLS :  55 uur

Bijzonderheden

 

 

Zoals elk jaar is de hele binnenstad gecontroleerd op basis van de registratie van het functie-limiteringsoverzicht, hieruit volgde geen verdere handhavingsancties. In de praktijk blijken afhaalwinkels soms voor discussie te zorgen wat betreft het onderscheid horeca versus detailhandel. In de aanpassing van het bestemmingsplan zal een betere definitie nodig zijn. Voor het project slechte panden zijn alle panden extra geïnventariseerd op basis van het overzicht wat vastgesteld is door het college en is een aanzet gemaakt tot het doen van de eerste melding aan de eigenaren, deze activiteiten lopen nog de komende twee/drie jaren door.

 

Prioriteit op basis van handhaving bestemmingsplannen

Doelstelling algemeen

Controle op gebruik en illegale bouw

Doelstellingen  specifiek

Handhaven van de (recent) vastgestelde bestemmingsplannen op gebruik en illegale bouw woningbouw,  kantoor en bedrijven

Controle  vastgestelde bestemmingsplannen

Aantal controles: gedurende het gehele jaar bij regulier toezicht leir toezicht

Reguliere controle bestemmingsplannen

Aantal controles: gedurende het gehele jaar bij regulier toezicht

 

Inhaalslag actualiseren bestemmingsplannen

Aantal onderzoeken: 5 bestemmingsplangebieden

 

Programmatisch controle delftechpark

Aantal controles:           1

Regelgeving

Bestemmingsplan binnenstad; overige bestemmingsplannen

Beleid

Handhavingsbeleid BWT

Handhaving-strategie

Idem

Capaciteit

Aanschrijven en handhaving :   394 uur

Handhaven illegaal gebruik :     139 uur

Handhaven bestemmingsplan : 468 uur

Bijzonderheden

 

 

Voor de actualisering van bestemmingsplannen is capaciteit ingehuurd omdat het door de lopende grote plannen niet paste in de reguliere capaciteit. Voor de totale handhaving zijn 128 zaken opgepakt, dit is meer dan de doelstelling genoemd aantal van 120. Het betreft zowel illegale zaken als handhaving op bouwplannen en gebruik gebouwen(zie eerste overzicht). Het aantal uren blijft achter (met name toezicht op bouwen zonder vergunning) ten opzichte van geraamd, de verschuiving heeft plaatsgevonden ten gunste van regulier toezicht.  Desondanks is toch een groot aantal zaken opgepakt.

Het rapport van de VROM-inspectie spreek waardering uit voor de wijze van handhaving, met name voor het consequent doorvoeren van eenmaal gestarte handhavingstrajecten.

 

Brandweer

 

Afdeling Preventie

Inleiding

De afdeling preventie heeft als taak het Bestuur van Brandweer Delft-Rijswijk te informeren omtrent al hetgeen verband houdt met de fysieke (brand)veiligheid van de inwoners van de beide gemeenten en heeft als doel het voorkomen en beperken van brand. Bovendien wordt een groot deel van de voorlichting aan burgers, bedrijven en instellingen (de niet-wettelijke taken) eveneens door de afdeling verzorgd. Verder adviseert de afdeling preventie samen met de afdeling pro-actie andere onderdelen van de gemeenten Delft en Rijswijk over milieu- en bouwvergunningen, bestemmingsplannen en bouw- en infrastructurele voorzieningen.

 

Vergunningverlening

Ook de medewerkers vergunningverlening en handhaving zullen in 2006 hun werkplek vinden in de  nieuwbouw in Delft. Na een aantal opstartproblemen maken alle medewerkers thans gebruik van hetzelfde softwarepakket. Hierin worden alle gegevens van de vergunde bedrijven in opgeslagen evenals de procedurebewaking. Ook wordt een pilot gedaan met zogenaamde PDA’s bij controle. Hiermee wordt het eenvoudiger “op straat” de gegevens in te voeren waardoor aan de kazerne slechts de brieven behoeven te worden uitgedraaid. Hiermee wordt een aanzienlijke tijdsbesparing verwacht en met de komst van één nieuwe medewerker vergunningverlening en handhaving in 2005 en één in 2006 zullen naar verwachting alle panden met een gebruiksvergunning minimaal één keer door de afdeling kunnen worden gecontroleerd op de brandveiligheid.

 

 

 

Totaal aantal te verstrekken gebruiksvergunningen in 2005*

670

Totaal aantal t/m 31 dec. 2005 verstrekte gebruiksvergunningen

594

Totaal aantal gebruiksvergunningen op 31 dec. 2005 in procedure

  76

Geschatte einddatum verstrekking (inhaalslag) gebruiksvergunningen

Inhaalslag af te ronden in 2006

* Betrof een schatting op basis van eerdere inventarisatie

 

Bijzonderheden vergunningverlening

De vergunningverlening aan met name scholen en kamerverhuurbedrijven in Delft verloopt minder soepel dan vooraf ingeschat was. Bij scholen blijkt de bouwkundige staat in veel gevallen niet te voldoen aan de hedendaagse brandveiligheidseisen (zoals bijvoorbeeld de loopafstanden die in geval van brand door de rook zouden moeten worden afgelegd). Dit brengt in geen enkel concreet geval acuut brandgevaar met zich mee, maar dient wel te worden opgelost voordat tot vergunningverlening kan worden overgegaan. In 1997-1998 heeft een traject op het gebied van brandveiligheid (naar aanleiding van controles door de brandweer) geleid tot aanpassingen die moesten worden uitgevoerd. De eigenaar/beheerder van de scholen is verantwoordelijk voor het uitvoeren van de aanpassingen. Hiervoor is destijds gemeentelijk budget beschikbaar gesteld. Omdat de brandweer van Delft jarenlang slechts 1 fte handhavingscapaciteit beschikbaar heeft gehad is er na dit traject niet structureel gecontroleerd op scholen. In 2002 is er nieuwe regelgeving op het gebied van brandveiligheid ontstaan. Met name de eisen voor ontvluchting zijn verscherpt. De scholen zijn in 2005 opnieuw bezocht en er wordt geïnventariseerd in hoeverre de eerdere aanpassingen zijn uitgevoerd en wat de nieuwe eisen betekenen voor eventuele extra aanpassingen voor scholen.

 

Bij kamerverhuur blijkt dat een aantal (m.n. particuliere) verhuurders te laat of helemaal niet reageren op aansporingen tot het aanvragen van een vergunning. Ook komt het voor dat het proces in een later stadium (tijdens de behandeling van de vergunningaanvraag) stokt door het ontbreken van medewerking van de verhuurder. Omdat dit allemaal hetzelfde type (juridische) aansporing met dezelfde termijnen vergt, zullen deze gevallen in een later stadium allemaal in dezelfde periode en op dezelfde manier in projectvorm worden aangepakt. Daar is inmiddels mee gestart.

 

Controle en handhaving

In 2005 zijn de volgende controles gehouden:

 

 

Aantal controles

Aantal hercontroles

Aantal voorwaarschuwingen dwangsom/ bestuursdwang

Aantal opgelegde dwangsommen

Totaal aantal controles

232

124

33

3

Zorginstellingen[1]

13

-

-

-

Kinderdagverblijven[2]

61

4

-

-

Horeca-instellingen

116[3]

66

2

-

Kamerverhuur[4]

63

44

30

3

Scholen[5]

8

7

-

-

Vuurwerkcontroles

4

-

-

-

Kerstcontroles[6]

24

3

1

-

 

 

Bijzonderheden controle en handhaving

Voor wat betreft de voorwaarschuwingen dwangsom en dwangsommen gaat het om niet (op tijd) uitgevoerde maatregelen. Overigens staat het de afdeling preventie voor te handhaven in twee stappen, namelijk de genoemde voorwaarschuwing dwangsom en de dwangsom. In de praktijk blijkt dat bij geringe omissies een stap vóór de hier genoemde twee stappen, namelijk het versturen van de gewone controlebrief, voldoende effect heeft en hierdoor de relatie met de gebruiker van het pand niet wordt verstoord. Met name in Rijswijk heeft men goede ervaringen met die werkwijze.Ook in Den Haag wordt deze “Three-strikes out”-methode naar tevredenheid toegepast. In 2006 zal deze methode breder worden gebruikt. Omdat de brandweer de komende jaren meer zal controleren wordt ook in Delft een daling van het aantal opgelegde dwangsommen verwacht.

 

Openbaar Meldsysteem

Eén medewerker van de afdeling is belast met het de behandeling en afhandeling van alle aanvragen van de aansluiting op het openbaar meldsysteem. Door de fusie is een aanzienlijke vermeerdering ontstaan van het aantal abonnees waarmee contact dient te worden onderhouden. Met name de wijzigingen in tenaamstellingen, adreswijzigingen door de verkoop van de panden en leegstand kost veel tijd. De prognose voor 2006 is dat een geringe stijging van het aantal abonnees is te verwachten. Mede door een intensieve controle na een automatische brandmelding en een juiste registratie zijn in 2005 ruim 100 uitrukken minder geweest dan in 2004.

 

Monumentenzorg en bouwkwaliteit

 

Planning 2005

Handhavingstaak 

Invulling

slopen of (ver)bouwen zonder monumenten vergunning

6 controlerondes langs alle monumenten; controle op alles wat vanaf de openbare weg zichtbaar is.

slopen of (ver)bouwen in afwijking van vergunning

100 controles van ca. 50 monumentenvergunningen (norm is minimaal 2 controles per monumentenvergunning)

kwaliteitsslag gevelreclames

1000 controles;  van alle gevelreclames

200 aanschrijvingen met afwijkingen van gestelde eisen

20 handhavinggevallen met flagrante afwijkingen van eisen

 

Realisatie:

Totaal zijn er 4 controlerondes langs alle monumenten gehouden om eventuele illegale sloop en verbouwingswerkzaamheden te constateren. Deze rondes leveren zo weinig op dat gedurende het jaar de frequentie van de voorgenomen 6 rondes is verlaagd naar 4 controlerondes. In 2006 zal worden uitgezocht of er meer effect bereikt kan worden met een andere inzet.

 

Er zijn totaal 38 vergunningen voor het wijzigen van monumenten verleend en daar zijn minimaal 2 controles per vergunning gerealiseerd. Deze controle aantallen blijken echter nog niet uit de cijfers/registraties; daar zal nader aandacht aan moeten worden gegeven. Daarnaast zijn 17 gereedmeldingen op subsidieaanvragen gecontroleerd.

 

De kwaliteitsslag gevelreclame is geheel uitgevoerd. Er zijn ca. 1200 gevelreclames beoordeeld en elke onderneming heeft een brief gekregen of de reclame wel of niet voldoet. Ca. 550 reclames voldoen niet volledig aan de eisen, maar zullen niet worden gehandhaafd. In die gevallen gaat het namelijk om reclames die aangebracht zijn voor 1 januari 2005 en die niet als flagrant strijdig met de per 1 januari 2005 geldende criteria zijn aangemerkt. Dit alles conform het voor gevelreclame vastgestelde handhavingsbeleid. Totaal 35 reclames zijn als flagrant afwijkend aangemerkt en daarvoor is een handhavingtraject gestart. Hiervan is inmiddels 1 tot een dwangsombeschikking gekomen, waarop bezwaar is ingediend. De jaarlijkse controleronde is eind 2005 weer uitgevoerd en is een goed en praktisch instrument om de reclames te handhaven zonder dat er vergunningsverlening vooraf nodig is.

 

 

 


Hoofdstuk 3 Openbare Ruimte

 

 

Handhaving en Toezicht (TOR)

 

 

: In 2005 is het overgrote deel van de zogenoemde “vrije” handhavingscapaciteit besteed aan de wijkhandhaving en de handhaving in het stationsgebied[7]. Bij de wijkhandhaving – die geschiedt in multidisciplinaire teams, waarbij ook de reinigingsinspecteurs en politie zijn betrokken - gaat het om verschillende aspecten in de openbare ruimte, zoals fietsoverlast, afval, hondenbeleid, parkeeroverlast, winkelwagens e.d.

De inzet in uren is als volgt gerealiseerd

 

THEMA

Controleurs[8]

Stads-toezicht-houders

 

Totaal

 

In uren

In %

In uren

In %

In uren

In %

Delftse Hout

 

154

5,5

120

2,4

274

3,5

Fietsoverlast

 

71[9]

2,5

418

8,3

489

6,3

Stationsgebied[10]

 

822

29,3

586,5

11,7

1408,5

18,0

Hondenoverlast[11]

 

36

1,3

45

0,9

81

1,0

Schieoevers

 

254

9,1

-

-

254

3,3

Wijkhandhaving/ wijkgerichte werkzaamheden

1401

50,0

944

18,8

2345

30,0

Evenementen

 

64

2,3

36

0,7

100

1,3

Surveillance taken (incl. op marktdagen)

-

-

2838

56,6

2838

36,3

Werkzaamheden Oud en Nieuw

-

-

24

0,5

 24

0,3

 

 

 

 

 

 

 

Totaal

2802

100

5011,5

100

7813,5

100

 

 

De fietsverwijderingsacties Oude Langendijk (fietsoverlast) betreffen het voorbereiden van de handhaving zoals deze in 2006 van start is gegaan.

Naast de capaciteit vindt handhaving plaats op “geoormerkte” onderwerpen zoals gevelreclame 0,25 fte, zie hoofdstuk 2 onder Monumentenzorg en Bouwkwaliteit), aanhangwagens (0,5 te), 

 

De uren m.b.t. wijkhandhaving zijn als volgt onder te verdelen:

 

Wijkgerichte werkzaamheden

Aantal uren

In % van totaal

Project wijkteams i.s.m. stadsbeheer

542

23,1

Westerkwartier

192

8,2

Gilliswijk

832

35,5

Olofsbuurt

120

5,1

Hof van Delft

47

2

Overige wijken                                          

612

26,1

 

De resultaten van de handhaving met betrekking tot fietsoverlast in het stationsgebied is als volgt:

 

Fietswrakken

Weesfietsen

Verkeerd geparkeerde fietsen

Totaal

587

274

983

1455

 

 

 

 

 

In het laatste kwartaal van 2005 is terughoudend gehandhaafd op verkeerd geparkeerde fietsen vanwege een tekort aan fietsparkeerplaatsen op de piekmomenten, Het aantal vrij beschikbare parkeerplaatsen kwam regelmatig onder de 5% van de capaciteit.

 

In 2005 is de “vrije” inzet bepaald door het noodgedwongen maken van keuzes. Het afbouwen van het team stadstoezicht (wegvallen ID-regeling) en de beperkte hoeveelheid uren die voor de COR hiervoor beschikbaar zijn is hier debet aan. De keuzes (lees prioriteitstelling) zijn gemaakt in het Intergraal Handhavingsoverleg, zodat een brede gedragen afweging gegarandeerd was.

Voor wat betreft de inzet op de gekozen thema’s:

Ø       Delftse Hout. Hier is slechts de helft van het aantal geprognosticeerde uren op ingezet. Vanwege het matige zomerweer gedurende de schoolvakanties was er minder behoefte aan toezicht in juist die periode, die normaal gesproken zorgdraagt voor topdrukte in dit recreatiegebied. Aangezien inzet in de Delftse Hout onderhevig is aan seizoens- maar vooral weersinvloeden is inzet nagenoeg niet te plannen. Gemiddeld is een inzet van 456 gewenst. Inmiddels is er een goed samenwerkingsverband ontstaan tussen alle betrokken partners in de Delftse Hout (Horeca,  recreatie, gemeente, politie en div. belangenverenigingen) waarbij het houden van toezicht op de afgesproken momenten noodzakelijk is voor de continuïteit van de  samenwerking. Evenals de politie is een richtlijn (vakantie en boven de 20oC) gesteld voor het bepalen van inzet.

Ø       Fietsoverlast. In bovenstaand overzicht is te zien hoeveel fietsen van de openbare weg zijn verwijderd. Het overgrote gedeelte heeft betrekking op het stationsplein, maar ook in de rest van Delft zijn 389 fietswrakken verwijderd, hetgeen een verbetering van het straatbeeld en vermindering van de overlast oplevert. Gezien de eerder gememoreerde handhaving die per 1 maart 2006 plaatsvindt op drie aangewezen locaties (Markt, Oude Lange Dijk en Sebastiaansplein) is behoefte aan uitbreiding van het aantal uren inzet. Ook zal op het stationsplein medio april 2006 een uitbreiding van het aantal fietsparkeerplekken worden gerealiseerd om handhaving te kunnen blijven rechtvaardigen.

Ø       Stationsgebied. Met de politie is ingesproken om met name in de ochtenduren extra te surveilleren cq aanwezig te zijn. Deze “blauwe” aanwezigheid heeft als voordeel dat de politie in de ochtenuren nagenoeg geen inzet pleegt waardoor hun beschikbare capaciteit in de middag- en avonduren kan worden benut.

Ø       Hondenoverlast. Dit is een samenwerkingsverband tussen reinigingsinspectie en stadstoezicht waarbij de rein. inspectie leidend is. In het hoofdstuk bij de reinigingsinspectie wordt een toelichting gegeven op dit thema.

Ø       Schieoevers.  Na de herstructurering van dit bedrijventerrein is een inzet afgesproken om de behaalde kwaliteitsverbetering te continueren. Door frequente surveillance en daadwerkelijke handhaving is dit gerealiseerd. Continuïteit is noodzakelijk, dit gezien het intensieve gebruik van dit gebied door veel partijen met elk hun eigen belangenafweging. De inzet van TOR om de grote gemeenschappelijk deler te vertegenwoordigen met als leidraad de regelgeving is essentieel.

Ø       Wijkhandhaving. Vanuit het vakteam wijkzaken worden prioriteiten aangedragen met het verzoek voor handhaving. Deze verzoeken worden in het IHOR besproken en indien nodig uren ter beschikking gesteld. Soms voor voortschrijdende acties (Bijv . Gillis, Westerkwartier) en soms voor kortlopende projecten (Nassaulaan, Indische buurt parkeeroverlast). Bij de kortlopende acties gaat het om een overlast weg te nemen door  een gedragsverandering te realiseren, dit vaak in samenwerking met de politie. Bij de voortschrijdende acties is het om een behaald resultaat te behouden.

Ø       Evenementen. Bij de Jaarplanner was opgenomen dat er geen inzet (meer) gepleegd zou worden bij de grotere evenementen zoals : Mooi Weer Spelen, Jazz en Bluesfestival etc. De behoefte aan meer blauw op straat bij deze massale evenementen  was echter dusdanig dat in het IHOR is afgesproken hier alsnog aan tegemoet te komen in het kader van wijkhandhaving (Centrum).

Ø       Surveillance taken op marktdagen. Ook hiervoor geldt dat hier geen inzet meer op gepleegd kon worden, echter ook hier was de behoefte aan blauw dusdanig dat in het kader van wijkhandhaving hier aan tegemoet is gekomen. Ook weer na in het IHOR te zijn besproken.

Ø       Werkzaamheden Oud en Nieuw. Ten behoeve van de vreugdevuren worden containers geleverd om de kerstbomen in te verzamelen. Om te bewaken dat dit conform de afspraken verloopt is hier toezicht op nodig tijdens de zgn. “vultijden”. Dit toezicht is door stadstoezicht gedaan.

 

 

 

 Reinigingsinspectie

 

In 2005 is de Reinigingsinspectie meer repressief gaan optreden. Dit betekent dat de feitelijke inzet in de eerste helft van 2005 geconcentreerd is op de handhaving van verkeerd aangeboden huis- en grofvuil. Enerzijds is dit een algehele controle in geheel Delft en anderzijds gericht op specifieke probleemsituaties. Voor wat betreft het laatste zijn de volgende acties ondernomen:

Ø       controle van verkeerd aangeboden huis- en bedrijfsafval gedurende het weekend. In de praktijk bleek namelijk dat er op zaterdag in de Binnenstad van Delft veel huisvuil werd aangeboden terwijl het afval dat op zaterdag wordt ingezameld alleen bedrijfsafval kan en mag zijn voor klanten die daarvoor betalen.

Ø       Controle op te vroeg aangeboden huisvuil in de binnenstad. Veel huisvuil wordt de avond voor de inzameling al op straat aangeboden. Met name in de binnenstad leidt dit tot problemen omdat de inzameling middels huisvuilzakken plaats vindt. Het gevolg is een directe overlast door opengetrapte zakken en meeuwen en katten die de zakken open scheuren.

Ø       In 2005 is er een start gemaakt met handhaving van bedrijfsafvalcontainers die continue in de openbare ruimte staan. Alle bedrijven hebben een voorwaarschuwing gekregen waarin staat vermeld dat de gemeente Delft na een lange periode van gedogen vanaf 1 januari 2006 handhavend op gaat treden. Dit heeft reeds in veel gevallen geleid tot aanpassingen van inzamelvorm of contract waardoor het feitelijke probleem minder is geworden. Bestuursrechtelijke handhaving gaat, indien nodig, plaatsvinden in 2006.

 

De bezetting van de Reinigingsinspectie vormde in 2005 een probleem doordat 1 medewerker benoemd is in een andere functie elders. Een andere medewerker, die tijdelijk was aangesteld voor de extra handhaving van het grofvuilbeleid is tevens aan het eind van 2005 elders in de organisatie benoemd. Naar aanleiding daarvan is er een organisatie wijziging voorgesteld en geaccordeerd hetgeen betekent dat de lijn om repressief op te treden verder is bevestigd en om een senior medewerker aan te trekken.

 

Ondanks de interne perikelen is er flink handhavend opgetreden. In totaal zijn 443 opruimingsbonnen voor huisvuil en bedrijfsvuil uitgeschreven. Dit vertegenwoordigt een bedrag van Є 15.202,67.

 

Tevens is in 2005 de  handhaving van het hondenbeleid ter hand genomen. In eerste aanleg zijn de medewerkers getraind voor deze vorm van handhaving. Vanaf juli 2005 is de feitelijke handhaving gestart. Dit heeft in 2005 geleid tot 26 processen verbaal voor het niet aangelijnd hebben van een hond en 12 processen verbaal voor het niet opruimen van de hondenpoep.

 



[1] GGZ en  Reinier de Graaff worden in het kader van nieuw- en verbouw regelmatig bezocht, dit is niet in deze rapportage opgenomen

[2] inclusief peuterspeelzalen

[3] Inclusief sportkantines en hotels/pensions

[4] De meeste kamerverhuurbedrijven zijn bezocht i.h.k.v. de vergunningverlening. Hercontroles en voorwaarschuwingen zijn derhalve niet geregistreerd. De aantallen betreffen een schatting. Het aantal dwangsommen klopt wel precies.

[5] De meeste scholen zijn bezocht i.h.k.v. de vergunningverlening. Hier zijn alleen de controles in het kader van de handhaving opgenomen.

[6] Extra controles i.v.m. versiering en bijzondere drukte; In Delft betreft dit met name de grootwinkelbedrijven.

[7] In dit overzicht is niet opgenomen de capaciteit die wordt ingezet op parkeren/parkeeroverlast. 

[8] Hierin zijn opgenomen uren van de controleurs openbare ruimte, de senior-controleurs en de team-leider

[9] Betreft Oude Langendijk

[10] Inclusief fietsoverlast

[11] Handhaving en Toezicht verricht op dit onderdeel ondersteuning aan de reinigingsinspectie; zie voor de inzet aldaar