20051175
Aanvullende
maatregelen om te komen tot veilige evenementen op het terrein van Lijm en
Cultuur.
Om tot overeenstemming te komen over de operationele
gevolgen van het organiseren van evenementen op het terrein van Lijm en
Cultuur, wordt aan de hand van een aantal scenario’s een voorschot genomen op
enkele feitelijke randvoorwaarden die aanwezig moeten zijn om tot een veilig en
verantwoord evenement te komen.
De diverse partijen hebben in eerste aanleg overeenstemming
bereikt over deze randvoorwaarden.
Uitdrukkelijk vermeld dient te worden dat via de weg van
vergunningverlening alle unieke details van een betreffend evenement zal worden
gewogen en beoordeeld.
De diverse scenario’s zijn derhalve niet bindend maar vormen
een uitgangspunt waarbinnen in het veiligheidsoverleg, bestaande uit Gemeente
Delft, politie, brandweer, TU Delft en
consensus is bereikt over de te nemen maatregelen.
Partijen zijn het eens over de intentie om een algehele
schouw tijdens het eerste jaar van exploitatie van het terrein informatie te
verrichten.
Deze schouw moet dienen om data te verzamelen, de verzamelde
informatie zal worden gebruikt om te komen tot nauwkeurige analyse van de
evenementen.
Doel is om te komen tot verfijning van de reeds bestaande
kennis om vervolgens met de opgedane kennis eventuele nieuwe maatregelen te
nemen.
Met als doel de analyse van de verschillende
veiligheidsrisico’s te vereenvoudigen is gebruik gemaakt van drie type
evenementen. Een type is een combinatie van omvang, bezoekers- en evenementenprofiel.
Omvang
Publiekscategorie
|
Laag risico |
Middelmatig risico |
Hoog risico |
< 2.000 personen |
A |
A |
B |
2.000 >< 5.000 personen |
A |
B |
C |
5.000 >< 10.000 personen |
B |
C |
C |
De omvang van een evenement is
onderverdeeld in drie categorieën:
Kleine evenementen < 2.000 bezoekers
Middelgrote evenementen 2.000 >< 5.000 bezoekers
Grote evenementen 5.000 >< 10.000
bezoekers
Het bezoekersprofiel en het
evenementenprofiel bepalen samen de mate van risico. In voorliggende studie
wordt onderscheid gemaakt in drie soorten risico:
Ad. A. Evenementen met een laag risico zijn evenementen waarbij de aard
van de activiteit rustig is en/of het publiek zich naar verwachting rustig zal
gedragen.
Activiteiten die in deze categorie vallen zijn:
-
Toneel/theater voorstellingen
-
Optreden van bijv. Chris de Burgh, Boudewijn de Groot, Nieuw
Nederlands Peil etc.
-
Bedrijfsevenementen
-
Kindervoorstellingen
-
Circusvoorstellingen
-
Bioscoop- supermarktbezoek
Ad. B. Evenementen met een middelmatig risico zijn evenementen waarbij de
aard van de activiteit rustig is en/of het publiek zich naar verwachting
levendig zal gedragen, of waarbij de activiteit niet rustig is. Activiteiten
die in deze categorie vallen zijn:
Ad. C. Evenementen met een verhoogd risico zijn die evenementen waarbij
de aard van de activiteit extreem is en/of het publiek zich naar verwachting
uiterst actief zal gedragen. Activiteiten die in deze categorie vallen zijn:
In deze opzet wordt uitgegaan van 9 scenario’s:
1. Klein evenement met
publiekscategorie laag risico.
2. Klein evenement met
publiekscategorie middelmatig risico.
3. Klein evenement met
publiekscategorie hoog risico.
4. Middelgroot evenement met
publiekscategorie laag risico.
5. Middelgroot evenement met
publiekscategorie middelmatig risico.
6. Middelgroot evenement met
publiekscategorie hoog risico.
7. Groot evenement met
publiekscategorie laag risico.
8. Groot evenement met
publiekscategorie middelmatig risico.
9. Groot evenement met
publiekscategorie hoog risico.
1. Klein evenement met publiekscategorie met een laag
risico.
Aanvullende maatregelen:
1. Plaatsen van bewegwijzeringborden om
bezoekers te wijzen richting evenement locatie en/of parkeergelegenheid.
2. Plaatsen
van (tijdelijke) hekwerk voor fiets parkeergelegenheid.
3. Wanneer er wordt verwacht dat
parkeergelegenheid niet voldoende is op het terrein dan zal er vroegtijdige
afstemming plaatsvinden met in elk geval de TU en de politie. Dit geldt tevens
voor busparkeerplaatsen.
9. Inzet
van (evenementen) beveiligingsmedewerkers wordt bepaald per evenement.
11. Inzet van EHBO personeel wordt bepaald per evenement.
13. Inzet van brandwachten wordt bepaald per
evenement, er zal een overweging plaatsvinden of de inzet van een liaison van
de brandweer ter plaatse noodzakelijk is.
2. Klein evenement met publiekscategorie met een middelmatig
risico.
Aanvullende maatregelen:
1. Plaatsen van bewegwijzeringborden om
bezoekers te wijzen richting evenement locatie en/of parkeergelegenheid.
2. Plaatsen
van (tijdelijke) hekwerk voor fiets parkeergelegenheid.
3. Wanneer er wordt verwacht dat
parkeergelegenheid niet voldoende is op het terrein dan zal er vroegtijdige
afstemming plaatsvinden met in elk geval de TU en de politie. Dit geldt tevens
voor busparkeerplaatsen.
10. Er is inzet van (evenementen)
beveiligingsmedewerkers, de aantallen zullen aan de hand van nader overleg
worden vastgesteld.
12. Er is inzet van EHBO personeel, de aantallen
zullen aan de hand van nader overleg worden vastgesteld.
13. Inzet van brandwachten wordt bepaald per
evenement, er zal een overweging plaatsvinden of de inzet van een liaison van
de brandweer ter plaatse noodzakelijk is.
14. Er zal fysieke controle plaatsvinden op het
aantal bezoekers (mogelijk door middel van genummerde kaarten en telling door
“klikkers”)
15. Er wordt een beveiligingsplan overlegd, met als
inhoud een risico analyse, incidenten opvolging alsmede ontruimingprocedure en
de inzet van (evenementen) beveiligingsmedewerkers, door een particulier
(evenementen) beveiligingsbedrijf. Leidraad voor het opstellen van de vereiste
documenten is de NTA 8020-30: Evenementenbeveiliging en
publieksbeveiligingsdiensten.
16. De politie zal gericht toezicht houden bij het vertrek van de
bezoekers.
3. Klein evenement met publiekscategorie met een hoog
risico.
Aanvullende maatregelen:
1. Plaatsen van bewegwijzeringborden om
bezoekers te wijzen richting evenement locatie en/of parkeergelegenheid.
2. Plaatsen
van (tijdelijke) hekwerk voor fiets parkeergelegenheid.
3. Wanneer er wordt verwacht dat
parkeergelegenheid niet voldoende is op het terrein dan zal er vroegtijdige
afstemming plaatsvinden met in elk geval de TU en de politie. Dit geldt tevens
voor busparkeerplaatsen.
6. Er wordt een melding gedaan, door de
locatiebeheerder naar de openbaar vervoer diensten in verband met het te
verwachten bezoekersprofiel.
10. Er is inzet van (evenementen)
beveiligingsmedewerkers, de aantallen zullen aan de hand van nader overleg worden
vastgesteld.
12. Er is inzet van EHBO personeel, de aantallen
zullen aan de hand van nader overleg worden vastgesteld.
13. Inzet van brandwachten wordt bepaald per
evenement, er zal een overweging plaatsvinden of de inzet van een liaison van
de brandweer ter plaatse noodzakelijk is.
14. Er zal fysieke controle plaatsvinden op het
aantal bezoekers (mogelijk door middel van genummerde kaarten en telling door
“klikkers”)
15. Er wordt een beveiligingsplan overlegd, met als
inhoud een risico analyse, incidenten opvolging alsmede ontruimingprocedure en
de inzet van (evenementen) beveiligingsmedewerkers, door een particulier
(evenementen) beveiligingsbedrijf. Leidraad voor het opstellen van de vereiste
documenten is de NTA 8020-30: Evenementenbeveiliging en publieksbeveiligingsdiensten.
17. De politie zal gericht toezicht houden bij de
aankomst en vertrek van de bezoekers, de voetgangersroute van parkeerterreinen
naar het evenemententerrein zal vallen onder dit toezicht.
18. De politie zal toezicht houden tijdens het
evenement, mogelijk zal er toezicht plaatsvinden door politie (in overleg) op
het evenemententerrein.
19. Er zal een communicatie procedure worden
afgesproken tussen organisator van het evenement en relevante partijen.
4. Middelgroot evenement met publiekscategorie met een laag
risico.
Aanvullende maatregelen:
1. Plaatsen van bewegwijzeringborden om
bezoekers te wijzen richting evenement locatie en/of parkeergelegenheid.
2. Plaatsen
van (tijdelijke) hekwerk voor fiets parkeergelegenheid.
4. Er zal vroegtijdige afstemming plaatsvinden
met in elk geval de TU en de politie over de te gebruiken parkeergelegenheden.
Dit geldt tevens voor busparkeerplaatsen.
5. Er zal een analyse plaatsvinden van de te
verwachten bezoekersstromen (modal split), naar gelang de uitkomst van deze
analyse worden maatregelen getroffen om te komen tot een adequate
verkeersstroom begeleiding en/of opvang van de bezoekers.
7. De Rotterdamseweg zal worden afgesloten,
tussen de Cornelis Drebbelweg en de Balthasar van de Polweg, voor snelverkeer.
10. Er is inzet van (evenementen)
beveiligingsmedewerkers, de aantallen zullen aan de hand van nader overleg
worden vastgesteld.
12. Er is inzet van EHBO personeel, de aantallen
zullen aan de hand van nader overleg worden vastgesteld.
13. Inzet van brandwachten wordt bepaald per
evenement, er zal een overweging plaatsvinden of de inzet van een liaison van
de brandweer ter plaatse noodzakelijk is.
14. Er zal fysieke controle plaatsvinden op het
aantal bezoekers (mogelijk door middel van genummerde kaarten en telling door
“klikkers”)
15. Er wordt een beveiligingsplan overlegd, met als
inhoud een risico analyse, incidenten opvolging alsmede ontruimingprocedure en
de inzet van (evenementen) beveiligingsmedewerkers, door een particulier
(evenementen) beveiligingsbedrijf. Leidraad voor het opstellen van de vereiste
documenten is de NTA 8020-30: Evenementenbeveiliging en
publieksbeveiligingsdiensten.
17. De politie zal gericht toezicht houden bij de
aankomst en vertrek van de bezoekers, de voetgangersroute van parkeerterreinen
naar het evenemententerrein zal vallen onder dit toezicht.
5. Middelgroot evenement met publiekscategorie met een
middelmatig risico.
Aanvullende maatregelen:
1. Plaatsen van bewegwijzeringborden om
bezoekers te wijzen richting evenement locatie en/of parkeergelegenheid.
2. Plaatsen
van (tijdelijke) hekwerk voor fiets parkeergelegenheid.
4. Er zal vroegtijdige afstemming plaatsvinden
met in elk geval de TU en de politie over de te gebruiken parkeergelegenheden.
Dit geldt tevens voor busparkeerplaatsen.
5. Er zal een analyse plaatsvinden van de te
verwachten bezoekersstromen (modal split), naar gelang de uitkomst van deze
analyse worden maatregelen getroffen om te komen tot een adequate verkeersstroom
begeleiding en/of opvang van de bezoekers.
7. De Rotterdamseweg zal worden afgesloten,
tussen de Cornelis Drebbelweg en de Balthasar van de Polweg, voor snelverkeer.
10. Er is inzet van (evenementen)
beveiligingsmedewerkers, de aantallen zullen aan de hand van nader overleg
worden vastgesteld.
12. Er is inzet van EHBO personeel, de aantallen
zullen aan de hand van nader overleg worden vastgesteld.
13. Inzet van brandwachten wordt bepaald per
evenement, er zal een overweging plaatsvinden of de inzet van een liaison van
de brandweer ter plaatse noodzakelijk is.
14. Er zal fysieke controle plaatsvinden op het
aantal bezoekers (mogelijk door middel van genummerde kaarten en telling door
“klikkers”)
15. Er wordt een beveiligingsplan overlegd, met als
inhoud een risico analyse, incidenten opvolging alsmede ontruimingprocedure en
de inzet van (evenementen) beveiligingsmedewerkers, door een particulier
(evenementen) beveiligingsbedrijf. Leidraad voor het opstellen van de vereiste
documenten is de NTA 8020-30: Evenementenbeveiliging en
publieksbeveiligingsdiensten.
17. De politie zal gericht toezicht houden bij de
aankomst en vertrek van de bezoekers, de voetgangersroute van parkeerterreinen
naar het evenemententerrein zal vallen onder dit toezicht.
6. Middelgroot evenement met publiekscategorie met een hoog
risico.
Aanvullende maatregelen:
1. Plaatsen van bewegwijzeringborden om
bezoekers te wijzen richting evenement locatie en/of parkeergelegenheid.
2. Plaatsen
van (tijdelijke) hekwerk voor fiets parkeergelegenheid.
4. Er zal vroegtijdige afstemming plaatsvinden
met in elk geval de TU en de politie over de te gebruiken parkeergelegenheden.
Dit geldt tevens voor busparkeerplaatsen.
5. Er zal een analyse plaatsvinden van de te
verwachten bezoekersstromen (modal split), naar gelang de uitkomst van deze
analyse worden maatregelen getroffen om te komen tot een adequate
verkeersstroom begeleiding en/of opvang van de bezoekers.
6. Er wordt een melding gedaan, door de
locatiebeheerder naar de openbaar vervoer diensten in verband met het te
verwachten bezoekersprofiel.
7. De Rotterdamseweg zal worden afgesloten,
tussen de Cornelis Drebbelweg en de Balthasar van de Polweg, voor snelverkeer.
10. Er is inzet van (evenementen)
beveiligingsmedewerkers, de aantallen zullen aan de hand van nader overleg
worden vastgesteld.
12. Er is inzet van EHBO personeel, de aantallen
zullen aan de hand van nader overleg worden vastgesteld.
13. Inzet van brandwachten wordt bepaald per
evenement, er zal een overweging plaatsvinden of de inzet van een liaison van
de brandweer ter plaatse noodzakelijk is.
14. Er zal fysieke controle plaatsvinden op het
aantal bezoekers (mogelijk door middel van genummerde kaarten en telling door
“klikkers”)
15. Er wordt een beveiligingsplan overlegd, met als
inhoud een risico analyse, incidenten opvolging alsmede ontruimingprocedure en
de inzet van (evenementen) beveiligingsmedewerkers, door een particulier
(evenementen) beveiligingsbedrijf. Leidraad voor het opstellen van de vereiste
documenten is de NTA 8020-30: Evenementenbeveiliging en
publieksbeveiligingsdiensten.
17. De politie zal gericht toezicht houden bij de
aankomst en vertrek van de bezoekers, de voetgangersroute van parkeerterreinen
naar het evenemententerrein zal vallen onder dit toezicht.
18. De politie zal toezicht houden tijdens het
evenement, mogelijk zal er toezicht plaatsvinden door politie (in overleg) op
het evenemententerrein.
19. Er zal een communicatie procedure worden
afgesproken tussen organisator van het evenement en relevante partijen.
20. Er zal een overweging worden gemaakt of er een CTPI zal worden
ingericht.
7. Groot evenement met publiekscategorie met een laag
risico.
Aanvullende maatregelen:
1. Plaatsen van bewegwijzeringborden om
bezoekers te wijzen richting evenement locatie en/of parkeergelegenheid.
2. Plaatsen
van (tijdelijke) hekwerk voor fiets parkeergelegenheid.
4. Er zal vroegtijdige afstemming plaatsvinden
met in elk geval de TU en de politie over de te gebruiken parkeergelegenheden.
Dit geldt tevens voor busparkeerplaatsen.
5. Er zal een analyse plaatsvinden van de te
verwachten bezoekersstromen (modal split), naar gelang de uitkomst van deze
analyse worden maatregelen getroffen om te komen tot een adequate
verkeersstroom begeleiding en/of opvang van de bezoekers.
8. De Rotterdamseweg zal tussen de Cornelis
Drebbelweg en de Balthasar van de Polweg, volledig worden gestremd voor
verkeer.
10. Er is inzet van (evenementen)
beveiligingsmedewerkers, de aantallen zullen aan de hand van nader overleg
worden vastgesteld.
12. Er is inzet van EHBO personeel, de aantallen
zullen aan de hand van nader overleg worden vastgesteld.
13. Inzet van brandwachten wordt bepaald per
evenement, er zal een overweging plaatsvinden of de inzet van een liaison van
de brandweer ter plaatse noodzakelijk is.
14. Er zal fysieke controle plaatsvinden op het
aantal bezoekers (mogelijk door middel van genummerde kaarten en telling door
“klikkers”)
15. Er wordt een beveiligingsplan overlegd, met als
inhoud een risico analyse, incidenten opvolging alsmede ontruimingprocedure en
de inzet van (evenementen) beveiligingsmedewerkers, door een particulier
(evenementen) beveiligingsbedrijf. Leidraad voor het opstellen van de vereiste
documenten is de NTA 8020-30: Evenementenbeveiliging en
publieksbeveiligingsdiensten.
17. De politie zal gericht toezicht houden bij de
aankomst en vertrek van de bezoekers, de voetgangersroute van parkeerterreinen
naar het evenemententerrein zal vallen onder dit toezicht.
18. De politie zal toezicht houden tijdens het
evenement, mogelijk zal er toezicht plaatsvinden door politie (in overleg) op
het evenemententerrein.
8. Groot evenement met publiekscategorie met een middelmatig
risico.
Aanvullende maatregelen:
1. Plaatsen van bewegwijzeringborden om
bezoekers te wijzen richting evenement locatie en/of parkeergelegenheid.
2. Plaatsen
van (tijdelijke) hekwerk voor fiets parkeergelegenheid.
4. Er zal vroegtijdige afstemming plaatsvinden
met in elk geval de TU en de politie over de te gebruiken parkeergelegenheden.
Dit geldt tevens voor busparkeerplaatsen.
5. Er zal een analyse plaatsvinden van de te
verwachten bezoekersstromen (modal split), naar gelang de uitkomst van deze
analyse worden maatregelen getroffen om te komen tot een adequate verkeersstroom
begeleiding en/of opvang van de bezoekers.
8. De Rotterdamseweg zal tussen de Cornelis
Drebbelweg en de Balthasar van de Polweg, volledig worden gestremd voor
verkeer.
10. Er is inzet van (evenementen)
beveiligingsmedewerkers, de aantallen zullen aan de hand van nader overleg
worden vastgesteld.
12. Er is inzet van EHBO personeel, de aantallen
zullen aan de hand van nader overleg worden vastgesteld.
13. Inzet van brandwachten wordt bepaald per
evenement, er zal een overweging plaatsvinden of de inzet van een liaison van
de brandweer ter plaatse noodzakelijk is.
14. Er zal fysieke controle plaatsvinden op het
aantal bezoekers (mogelijk door middel van genummerde kaarten en telling door
“klikkers”)
15. Er wordt een beveiligingsplan overlegd, met als
inhoud een risico analyse, incidenten opvolging alsmede ontruimingprocedure en
de inzet van (evenementen) beveiligingsmedewerkers, door een particulier
(evenementen) beveiligingsbedrijf. Leidraad voor het opstellen van de vereiste
documenten is de NTA 8020-30: Evenementenbeveiliging en
publieksbeveiligingsdiensten.
17. De politie zal gericht toezicht houden bij de
aankomst en vertrek van de bezoekers, de voetgangersroute van parkeerterreinen
naar het evenemententerrein zal vallen onder dit toezicht.
18. De politie zal toezicht houden tijdens het
evenement, mogelijk zal er toezicht plaatsvinden door politie (in overleg) op
het evenemententerrein.
20. Er zal een overweging worden gemaakt of er een CTPI zal worden
ingericht.
9. Groot evenement met publiekscategorie met een hoog
risico.
Aanvullende maatregelen:
1. Plaatsen van bewegwijzeringborden om
bezoekers te wijzen richting evenement locatie en/of parkeergelegenheid.
2. Plaatsen
van (tijdelijke) hekwerk voor fiets parkeergelegenheid.
4. Er zal vroegtijdige afstemming plaatsvinden
met in elk geval de TU en de politie over de te gebruiken parkeergelegenheden.
Dit geldt tevens voor busparkeerplaatsen.
5. Er zal een analyse plaatsvinden van de te
verwachten bezoekersstromen (modal split), naar gelang de uitkomst van deze
analyse worden maatregelen getroffen om te komen tot een adequate
verkeersstroom begeleiding en/of opvang van de bezoekers.
6. Er wordt een melding gedaan, door de
locatiebeheerder naar de openbaar vervoer diensten in verband met het te
verwachten bezoekersprofiel.
8. De Rotterdamseweg zal tussen de Cornelis
Drebbelweg en de Balthasar van de Polweg, volledig worden gestremd voor
verkeer.
10. Er is inzet van (evenementen)
beveiligingsmedewerkers, de aantallen zullen aan de hand van nader overleg
worden vastgesteld.
12. Er is inzet van EHBO personeel, de aantallen
zullen aan de hand van nader overleg worden vastgesteld.
13. Inzet van brandwachten wordt bepaald per
evenement, er zal een overweging plaatsvinden of de inzet van een liaison van
de brandweer ter plaatse noodzakelijk is.
14. Er zal fysieke controle plaatsvinden op het
aantal bezoekers (mogelijk door middel van genummerde kaarten en telling door
“klikkers”)
15. Er wordt een beveiligingsplan overlegd, met als
inhoud een risico analyse, incidenten opvolging alsmede ontruimingprocedure en
de inzet van (evenementen) beveiligingsmedewerkers, door een particulier
(evenementen) beveiligingsbedrijf. Leidraad voor het opstellen van de vereiste
documenten is de NTA 8020-30: Evenementenbeveiliging en
publieksbeveiligingsdiensten.
17. De politie zal gericht toezicht houden bij de
aankomst en vertrek van de bezoekers, de voetgangersroute van parkeerterreinen
naar het evenemententerrein zal vallen onder dit toezicht.
18. De politie zal toezicht houden tijdens het
evenement, mogelijk zal er toezicht plaatsvinden door politie (in overleg) op
het evenemententerrein.
19. Er zal een communicatie procedure worden
afgesproken tussen organisator van het evenement en relevante partijen.
21. Er zal een CTPI worden ingericht.
Aanbevelingen, opmerkingen adv. de diverse bijeenkomsten:
Matrix,
maatregelen per evenementenprofiel
|
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
11 |
12 |
13 |
14 |
15 |
16 |
17 |
18 |
19 |
20 |
21 |
1 |
X |
X |
X |
|
|
|
|
|
X |
|
X |
|
X |
|
|
|
|
|
|
|
|
2 |
X |
X |
X |
|
|
|
|
|
|
X |
|
X |
X |
X |
X |
X |
|
|
|
|
|
3 |
X |
X |
X |
|
|
X |
|
|
|
X |
|
X |
X |
X |
X |
|
X |
X |
X |
|
|
4 |
X |
X |
|
X |
X |
|
X |
|
|
X |
|
X |
X |
X |
X |
|
X |
|
|
|
|
5 |
X |
X |
|
X |
X |
|
X |
|
|
X |
|
X |
X |
X |
X |
|
X |
|
|
|
|
6 |
X |
X |
|
X |
X |
X |
X |
|
|
X |
|
X |
X |
X |
X |
|
X |
X |
X |
X |
|
7 |
X |
X |
|
X |
X |
|
|
X |
|
X |
|
X |
X |
X |
X |
|
X |
X |
|
|
|
8 |
X |
X |
|
X |
X |
|
|
X |
|
X |
|
X |
X |
X |
X |
|
X |
X |
|
X |
|
9 |
X |
X |
|
X |
X |
X |
|
X |
|
X |
|
X |
X |
X |
X |
|
X |
X |
X |
|
X |
Verticaal 1 t/m 9
evenementenprofielen |
Horizontaal 1 t/m 21 aanvullende
maatregelen |
Opsomming evenementen profiel:
Opsomming maatregelen: