Door de Hulpverleningsregio Haaglanden (HRH) is aan
de raden van de deelnemende gemeenten de ontwerpconceptbegroting
2007/meerjarenbegroting 2008-2010 (inclusief aanbiedingsbrief) toegezonden.
Conform het bepaalde in de gemeenschappelijke regeling HRH wordt de begroting
voorgelegd aan de afzonderlijke gemeenteraden van de deelnemende gemeenten en
worden zij in de gelegenheid gesteld om schriftelijk commentaar te leveren. Dit
commentaar kan vervolgens betrokken worden bij de besluitvorming in het
Algemeen Bestuur van de HRH. De begrotingsprocedure is er op gericht om
uiterlijk 24 mei 2006 de (eventueel op basis van gemaakte opmerkingen
aangepaste) ontwerpbegroting formeel ter vaststelling te kunnen toezenden aan
het Algemeen Bestuur (AB) HRH, dat op 7 juni 2006 in vergadering bijeen komt.
Eerst daarna kan de vastgestelde HRH-begroting binnen de daartoe gestelde
termijnen worden toegezonden aan Gedeputeerde Staten van Zuid-Holland in het
kader van het formele toezicht. In verband daarmee verzoekt de HRH om eventuele
op- en aanmerkingen uiterlijk per 19 mei schriftelijk kenbaar te maken.
De thans voorliggende conceptbegroting HRH
2007/meerjarenbegroting 2008-2010 heeft de instemming van het AB HRH bij wijze
van voorlopig besluit zoals is besloten in de vergadering van het Algemeen
Bestuur van 1 maart 2006. Behalve m.b.t. de voorliggende conceptbegroting
2007/meerjarenbegroting 2008-2010, heeft het AB HRH ook een aantal geamendeerde
besluiten genomen die direct verband houden c.q. direct van invloed zijn op de
te presenteren conceptbegroting 2007/meerjarenbegroting 2008-2010.
In de vergadering van het AB HRH van 1 maart jl.
zijn los van de begroting, voorstellen besproken die beogen de kwaliteit van de
hulpverlening in de regio naar een hoger niveau te tillen. Het betreft drie
voorstellen, te weten een voorstel met betrekking tot de Geneeskundige
Hulpverlening bij Ongevallen en Rampen (GHOR) Haaglanden, een voorstel met
betrekking tot de bedrijfsvoering binnen de sector Operationele Voorbereiding
en een voorstel met betrekking tot de reorganisatie van de Regionale
Alarmcentrale. Deze drie specifieke punten, ten aanzien waarvan een positief
besluit is genomen, hebben financiële gevolgen voor de begroting van de gemeente
over het jaar 2007 lopend t/m 2013. In deze bijbehorende financiële
consequentie voorziet de huidige begroting niet. Bij de toelichting op de
conceptbegroting treft u een toelichting op de drie amendementen aan.
De concept ontwerp Meerjarenbegroting 2007- 2010
van de GR HRH is gebaseerd op een bijdrage van € 2,71 per inwoner. Voor de
gemeente Delft betekent dit een bijdrage van afgerond € 258.000 voor het jaar
2007. Dit is budgettair neutraal.
De aanvullende besluiten leiden tot een verhoging
van de bijdrage per inwoner van € 0,90. Dit is een verhoging van afgerond €
86.000. Dit dient meegenomen te worden in de afwegingen bij de
Programmabegroting 2007-2010 van de gemeente Delft.
De financiële consequenties van de aanvullende
besluiten zullen in de rekening 2006 meegenomen worden. Dit leidt voor de
gemeente Delft tot een tegenvaller van maximaal afgerond € 27.000.
De voorliggende
ontwerp-begroting2007/meerjarenbegroting 2008-2010 is gebaseerd op de door het
AB HRH in december 2005 geaccordeerde “kaderbrief”. Uitgangspunten binnen deze
kaderbrief zijn o.a. de vastgestelde begroting 2006, het trendmatig verhogen en
het versnellen van de procedure. Dit alles resulteert er in dat het tarief voor
2007 van de bijdrage per inwoner 2,71 euro (2006; 2,68 euro) zal bedragen op basis van 1,25% trend. In de
voorliggende begroting is tevens de besluitvorming opgenomen m.b.t. de
budgettair neutrale leaseconstructie voor de C-2000 randapparatuur met de lokale
brandweerkorpsen.
Voorliggend concept richt zich met name op bestaand
beleid en de financiële gegevens zijn gebaseerd op trendgegevens. Hier zitten
verder geen haken en ogen aan. Er is daarom geen zwaarwegend argument om niet
in te stemmen met voorliggende conceptbegroting.
Wel is het raadzaam om over de aangegeven
financiële risico’s die door de HRH onderkend worden, te weten de beheerskosten
van GMS/C2000 en het te vervangen BZK materieel, onze zorg uit te spreken en
het verzoek in te dienen om op korte termijn hier duidelijkheid over te
verschaffen. Dit geldt ook voor de onzekerheden omtrent de FLO-regeling en het
nieuwe meldkamersysteem
2. Amendementen
2.1. GHOR Haaglanden op weg naar 2010
Het voorstel “Geneeskundige Hulpverlening Regio Haaglanden
op weg naar 2010” heeft te maken met een toename van het werkpakket van het
GHOR-bureau als gevolg van onderwerpen die met enige regelmaat aan de orde zijn binnen Haaglanden.
Nationale en internationale ontwikkelingen, zoals terrorismebestrijding, de massavaccinatie
pokken en de influenza-epidemie hebben grote gevolgen voor de regio Haaglanden.
Zowel landelijk als regionaal wordt intensief samengewerkt om de slagkracht van
de hulpverleningsdiensten te vergroten. Deze
ontwikkelingen van de afgelopen jaren en van dit moment hebben tot gevolg gehad
dat hogere eisen worden gesteld aan de regionale GHOR bureaus. Door
de regionale kenmerken en het uitblijven van een daarop afgestemde financiering
is de achterstand ten opzichte van andere GHOR-regio’s opgelopen. Zonder
bijsturing zal dat op termijn betekenen dat de organisatie onvoldoende op orde
is, hetgeen een negatief effect heeft op de resultaten en noodzakelijke
activiteiten van GHOR Haaglanden. Gevolg van de veeleisende omgeving van de
GHOR Haaglanden is dat de operationele organisatie laagdrempelig opschaalt. GHOR Haaglanden heeft naar aanleiding hiervan
kritisch gekeken naar wat dat voor de organisatie van het bureau betekent in
activiteiten, mensen en middelen. In de bijgevoegde nota “GHOR op weg naar 2010”
staat dit uitvoerig uitgewerkt.
De uitspraak dat de GHOR op termijn onvoldoende op orde zou raken, is
niet onderbouwd. Het is wenselijk hiervoor een normenkader te ontwikkelen.
Op 1 maart 2006
is deze nota voorgelegd aan het
Algemeen Bestuur van de HRH. Bij de bestuurlijke vaststelling van deze nota is
aangegeven dat het AB HRH van mening is dat terrorismebestrijding primair een
rijksverantwoordelijkheid is, maar dat het GHOR-bureau financiën c.q.
menskracht nodig heeft om de regionale samenwerking vorm en inhoud te geven en
zodoende tot een volwassen organisatie kan uitgroeien. Het AB HRH heeft
besloten gezamenlijk structureel te investeren in de noodzakelijk geachte
voortgang der ontwikkeling. Concreet gaat het daarbij om een uitbreiding van het
GHOR-bureau met 3,5 fte wat resulteert in een stijging van de inwonerbijdrage
met 0,32 cent. Het bestuur heeft echter aanvullend aangegeven een meer
specifieke onderbouwing te wensen van de noodzakelijk geachte uitbreiding van
de capaciteit van het Bureau GHOR Haaglanden voor advisering bij evenementen.
·
In de nota “GHOR op weg naar
2010” wordt aangegeven dat 1,0 fte bestemd is voor het opleiden en oefenen
2006-2009. Dit komt overeen met de nota Multidisciplinair Opleidings- en
Oefenbeleidsplan, zoals die op 1 maart 2006door het Algemeen Bestuur van de HRH
is vastgesteld. In dit beleidsplan staan de noodzakelijk geachte opleidingen en
oefeningen helder verwoord en de daarvoor benodigde uitbreiding van het Bureau
GHOR. De totaal hiermee gemoeide capaciteit wordt hiermee op het voor
uitvoering van deze nota vereiste niveau van 2,0 fte gebracht.
·
Een volledige formatieplaats
wordt ingeruimd voor HKZ certificering en communicatie & voorlichting.
Landelijk zijn eisen gesteld aan de regionaal GHOR bureaus ten aanzien van
certificering. Naast de initiële en noodzakelijke activiteiten om
gecertificeerd te geraken, vergt de instandhouding van een kwalitatieve
operationele organisatie, inclusief draaiboeken en protocollen, een wezenlijke
structurele aandacht. Ook na daadwerkelijke certificering zal de noodzaak
blijven bestaan om hier structureel in te voorzien. Dit binnen de kaders van de
zuiver wettelijke vastgelegde taken. Daarnaast speelt dat op het terrein van
communicatie & voorlichting tot op heden slechts sprake is van een zeer
beperkte invulling. Voor beide functies (HKZ-certificering en communicatie
& voorlichting) is uitbreiding met 1,0 fte aan de orde.
·
Opgenomen is ook 1,0 fte uitbreiding voor
specifieke planvorming. Met betrekking tot specifieke projectmatige planvorming
leert de ervaring dat landelijke ontwikkelingen hun lokale weerslag hebben.
Zowel het Draaiboek Massavaccinatie Pokken, als het Regionaal Draaiboek
Influenzapandemie en alle activiteiten met betrekking tot Terrorisme maken
duidelijk dat ten behoeve van het lokale en het regionale openbaar bestuur veel
inzet vanuit de GHOR noodzakelijk is. Hierbij speelt dat de specifieke situatie
van de regio Haaglanden met betrekking tot risicovolle en gevoelige objecten en
personen. Vanuit de standaard BDUR financiering kan in deze wezenlijke bijdrage
van de GHOR niet worden voorzien, zonder dat het ten koste gaat van de
kwaliteit en effectiviteit van de operationele organisatie. Daarmee zal een gat
ontstaan in de voorbereiding op actuele ontwikkelingen en in de samenwerking
met partners als Brandweer, Politie en gemeenten. Bovendien past een mindere
voorbereiding (zowel kwantitatief als kwalitatief) niet bij de prominente
positie van Haaglanden in Nederland.
·
In navolging van het vorige
punt kan aangegeven worden dat Haaglanden in vergelijking met andere regio’s
bovenmatig veel inzetten kent. Naast een taak in de evaluatie van en
ondersteuning aan de operationele organisatie hebben de meeste
bureaumedewerkers ook een operationele functie. Daarmee vormt de operationele
kant van de GHOR in Haaglanden een relatief grote belasting voor de
bureauorganisatie. De geschiedenis leert dat ook een aanzienlijk percentage van
de tijd wordt besteed aan daadwerkelijk inzetten. Dit betreft de hiervoor in de
nota opgenomen 0,5 fte.
Bij dit besluit is de advisering over evenementen
in het kader van GHOR buiten beschouwing gebleven. Ter versterking van het
bureau op het gebied van de evenementenadvisering is uitbreiding met 0,5 fte
wenselijk. In het AB is echter besloten dat financiering van advisering vanuit
de GHOR, en daarmee de dekking van de uitbreiding van het bureau met 0,5 fte,
dient te gaan geschieden op declaratiebasis. De dekking van deze 0,5 fte (0,04
cent inwonerbijdrage) komt derhalve niet ten laste van de structurele gemeentelijke
bijdrage.
De Algemene Plaatselijke Verordening van de
gemeente Delft dient hierop wel aangepast te worden.
De inwonerbijdrage die daarom bij dit punt wordt
gevraagd ter versterking van het GHOR bureau, heeft uiteindelijk betrekking op
een uitbreiding met 3,5 fte en resulteert in een structurele stijging van de
inwonerbijdrage met 0,32 U wordt geadviseerd in te stemmen met deze structurele
verhoging van afgerond € 30.000 Het nadeel voor het jaar 2006 wordt ten laste
van de reserve GHOR gebracht. Aangenomen wordt dat deze toereikend is.
2.2 Bedrijfsvoering sector Operationele
Voorbereiding
De
taken binnen de sector OV laten zich verdelen in wettelijke taakstelling en de
daarbij benodigde ondersteuning, rendabele taken en taken die de ontwikkeling
van de regionale brandweer ondersteunen.
Met
het oog op de ontwikkeling van de regionalisering van de brandweer zullen er
ter voorbereiding steeds meer regionale initiatieven worden ontplooid. Gezien
de strategische ontwikkelingen, de prioriteitstelling vanuit de actualiteit en
de lopende reguliere taken dient de huidige bezetting te worden uitgebreid om
aan de gestelde taken te kunnen voldoen. Met betrekking tot deze uitbreiding is
echter wel van belang de discussie over de regionalisering van de brandweer
c.q. het al dan niet komen tot een veiligheidsregio in ogenschouw te nemen. Het
AB HRH heeft dan ook niet ingestemd met structurele personele uitbreiding voor
het maken van een overstap naar regionale brandweer (1,5 fte). In reactie op
het standpunt van het AB HRH ter zake wordt thans voorgesteld om bedoelde 1,5
fte incidenteel in te zetten tot medio 2008 op projectmatige basis.
Regionalisatie
zal en moet gaan plaatsvinden. De vraag is nu nog op welke wijze dat gaat
gebeuren. Regionalisatie zal niet zonder reorganisatie kunnen en een
herschikking van brandweerpersoneel op zowel uitvoerend als ook beleidsniveau
zal onvermijdelijk zijn. U wordt geadviseerd in te stemmen met het nieuwe
voorstel de bedoelde 1,5 fte incidenteel in te zetten tot medio 2008 op
projectmatige basis.
Voor
herstructurering van de sector is extra budget nodig net als voor het
multidisciplinair oefenen en het bestrijden van de gevolgen van terrorisme. De
kosten hiervan bedragen € 0,36 cent per inwoner. De uiteindelijke uitbreiding
die wordt voorgesteld, komt voor dit onderdeel neer op een structurele
verhoging van de inwonerbijdrage met € 0,36. U wordt geadviseerd in te stemmen
met deze structurele verhoging. De kosten die in het verband van voorstel worden
gemaakt in 2006, zullen op een later moment ten laste worden gebracht van de
deelnemende gemeenten via de rekening 2006.
2.3.
Reorganisatie RAC
Op het gebied van de brandweerzorg is een aantal
landelijke en regionale ontwikkelingen van grote invloed op de organisatie van
de RAC. De ingebruikname van GMS en C2000 leiden tot veranderingen van
werkzaamheden voor de RAC-centralisten en scheppen voorwaarden voor betere
samenwerking met de andere disciplines. Daarnaast zijn er ontwikkelingen om te
komen tot een Gemeenschappelijke Meldkamer Haaglanden (GMH). Gelet op deze
ontwikkelingen, is een reorganisatie van de RAC aan de orde. Het AB HRH heeft besloten
tot deze reorganisatie. Er ligt een gedegen plan onder de reorganisatie van de
RAC. Gezien de ontwikkelingen de laatste jaren (GMS, C2000) en de ervaringen op
de werkvloer is het vanuit operationeel oogpunt ook geen overbodige luxe. Het
AB HRH heeft conform het voorstel besloten waardoor het voorstel expliciet
onderdeel uitmaakt van de conceptbegroting 2007/meerjarenbegroting 2008-2010.
De kosten die in het verband van de reorganisatie RAC worden gemaakt in 2006,
worden op een later moment ten laste van de deelnemende gemeenten gebracht via
de rekening 2006. De kosten voor het verbeteren en op een kwalitatief goed
niveau houden van de gezamenlijke meldkamer resulteren in een structurele
stijging van de inwonerbijdrage met € 0,22 cent. Dit staat los van de kosten
van de centrale beheerslasten van C2000 waarover separaat voorstellen zullen
worden gedaan. U wordt geadviseerd in te stemmen met deze structurele verhoging
van afgerond € 21.000.
Samenvatting
U wordt voorgesteld:
2.
Akkoord
te gaan met verhoging van de inwonerbijdrage € 0,32 voor versterking van de
GHOR
3.
Akkoord
te gaan met verhoging van de inwonerbijdrage van € 0,36 voor de sector
Operationele Voorbereiding HRH
4.
Akkoord
te gaan met verhoging van de inwonerbijdrage van € 0,22 voor reorganisatie van
de regionale meldkamer.
5.
De
APV aan te laten passen zodat de door de GHOR voor de adviezen bij evenementen
in rekening gebrachte kosten aan de organisator van het evenement doorberekend
worden
7. Een verzoek in te dienen om op korte termijn een
normenkader voor het bureau GHOR op te stellen.
Deze
voorstellen, resulteren over de jaren 2007-2013 in totaal in een structurele
verhoging van de inwonersbijdrage van € 0,90 cent per inwoner boven de bijdrage
van € 2,71 vanwege de conceptbegroting 2007/meerjarenbegroting 2008-2010. Zie hiervoor ook het bijgevoegde
overzicht. Dit leidt tot een verhoging van de bijdrage van de gemeente Delft
aan de GR HRH van afgerond € 86.000.
U
wordt geadviseerd om bovengenoemde punten in een brief formeel kenbaar te maken
aan de hulpverleningsregio. Deze brief dient binnen de daarvoor gestelde
termijn te worden ingediend. Daar deze termijn voor de eerstvolgende
raadsvergadering ligt, wordt spoedshalve gevraagd na positieve
commissiebehandeling over te gaan tot het formeel indienen van de brief en dit
formeel te laten bekrachtigen in de eerstvolgende raadsvergadering.
Financiële toelichting op effecten
inwonerbijdrage
Notitie |
Bedrag |
Fte’s |
Begroting
2007 inwoner- bijdrage |
Begroting
2007 declaratie -basis |
Bijzonderheden
|
|
|
|
|
|
|
Voorstel |
|
|
|
|
|
Concept-begroting |
|
|
€
2,71 |
|
|
-
tarief 2006 -
trend 2007 (1,25%) |
|
|
€
2,68 €
0,03 |
|
|
|
|
|
|
|
|
Reorganisatie RAC |
€
210.000 |
1,9 |
€
0,22 |
|
2006
op rekening basis |
-
aanpassing organisatie en functies |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Bedrijfsvoering sector Operationele Voorbereiding |
€
695.000 |
8,1 |
€ 0,36 |
|
2006
op rekening basis |
-
leidraad oefenen MAP II -
externe veiligheid -
multidisciplinair opleiden en oefenen - terrorismegevolgbestrijding, ontwikkelen
van operationele regelingen en beleid, invoering van Multi-Team en
implementatie van C2000 - herstructurering sector OV |
€
207.000 € 76.000 €
152.000 €
160.000 € 100.000 |
3 1 2 2,1 |
nihil nihil €
0,15 €
0,16 € 0,05 |
|
|
|
|
|
|
|
|
GHOR Haaglanden op weg naar 2010 |
€
350.000 |
4,0 |
€
0,32 |
€
0,04 |
2006
t.l.v. voorziening |
-
multidisciplinair opleiden en oefenen - advisering
evenementen -
HKZ-certificering, communicatie en voorlichting -
projectmatige planvorming (bijv. influenzapandemie, terrorisme) -
operationele inzetten |
€ 88.000 € 44.000 € 87.000 € 87.000 € 44.000 |
1 0,5 1 1 0,5 |
€
0,09 €
0,09 €
0,09 €
0,05 |
€
0,04 |
|