Inleiding

 

Door de Hulpverleningsregio Haaglanden (HRH) is aan de raden van de deelnemende gemeenten de ontwerpconceptbegroting 2007/meerjarenbegroting 2008-2010 (inclusief aanbiedingsbrief) toegezonden. Conform het bepaalde in de gemeenschappelijke regeling HRH wordt de begroting voorgelegd aan de afzonderlijke gemeenteraden van de deelnemende gemeenten en worden zij in de gelegenheid gesteld om schriftelijk commentaar te leveren. Dit commentaar kan vervolgens betrokken worden bij de besluitvorming in het Algemeen Bestuur van de HRH. De begrotingsprocedure is er op gericht om uiterlijk 24 mei 2006 de (eventueel op basis van gemaakte opmerkingen aangepaste) ontwerpbegroting formeel ter vaststelling te kunnen toezenden aan het Algemeen Bestuur (AB) HRH, dat op 7 juni 2006 in vergadering bijeen komt. Eerst daarna kan de vastgestelde HRH-begroting binnen de daartoe gestelde termijnen worden toegezonden aan Gedeputeerde Staten van Zuid-Holland in het kader van het formele toezicht. In verband daarmee verzoekt de HRH om eventuele op- en aanmerkingen uiterlijk per 19 mei schriftelijk kenbaar te maken.

 

De thans voorliggende conceptbegroting HRH 2007/meerjarenbegroting 2008-2010 heeft de instemming van het AB HRH bij wijze van voorlopig besluit zoals is besloten in de vergadering van het Algemeen Bestuur van 1 maart 2006. Behalve m.b.t. de voorliggende conceptbegroting 2007/meerjarenbegroting 2008-2010, heeft het AB HRH ook een aantal geamendeerde besluiten genomen die direct verband houden c.q. direct van invloed zijn op de te presenteren conceptbegroting 2007/meerjarenbegroting 2008-2010.

 

Financiële consequenties

In de vergadering van het AB HRH van 1 maart jl. zijn los van de begroting, voorstellen besproken die beogen de kwaliteit van de hulpverlening in de regio naar een hoger niveau te tillen. Het betreft drie voorstellen, te weten een voorstel met betrekking tot de Geneeskundige Hulpverlening bij Ongevallen en Rampen (GHOR) Haaglanden, een voorstel met betrekking tot de bedrijfsvoering binnen de sector Operationele Voorbereiding en een voorstel met betrekking tot de reorganisatie van de Regionale Alarmcentrale. Deze drie specifieke punten, ten aanzien waarvan een positief besluit is genomen, hebben financiële gevolgen voor de begroting van de gemeente over het jaar 2007 lopend t/m 2013. In deze bijbehorende financiële consequentie voorziet de huidige begroting niet. Bij de toelichting op de conceptbegroting treft u een toelichting op de drie amendementen aan.

 

De concept ontwerp Meerjarenbegroting 2007- 2010 van de GR HRH is gebaseerd op een bijdrage van € 2,71 per inwoner. Voor de gemeente Delft betekent dit een bijdrage van afgerond € 258.000 voor het jaar 2007. Dit is budgettair neutraal.

 

De aanvullende besluiten leiden tot een verhoging van de bijdrage per inwoner van € 0,90. Dit is een verhoging van afgerond € 86.000. Dit dient meegenomen te worden in de afwegingen bij de Programmabegroting 2007-2010 van de gemeente Delft.

 

De financiële consequenties van de aanvullende besluiten zullen in de rekening 2006 meegenomen worden. Dit leidt voor de gemeente Delft tot een tegenvaller van maximaal afgerond € 27.000.

 

 

1.         Conceptbegroting 2007/meerjarenbegroting 2008-2010

 

De voorliggende ontwerp-begroting2007/meerjarenbegroting 2008-2010 is gebaseerd op de door het AB HRH in december 2005 geaccordeerde “kaderbrief”. Uitgangspunten binnen deze kaderbrief zijn o.a. de vastgestelde begroting 2006, het trendmatig verhogen en het versnellen van de procedure. Dit alles resulteert er in dat het tarief voor 2007 van de bijdrage per inwoner 2,71 euro (2006;  2,68 euro) zal bedragen op basis van 1,25% trend. In de voorliggende begroting is tevens de besluitvorming opgenomen m.b.t. de budgettair neutrale leaseconstructie voor de C-2000 randapparatuur met de lokale brandweerkorpsen.

 

Voorliggend concept richt zich met name op bestaand beleid en de financiële gegevens zijn gebaseerd op trendgegevens. Hier zitten verder geen haken en ogen aan. Er is daarom geen zwaarwegend argument om niet in te stemmen met voorliggende conceptbegroting.

Wel is het raadzaam om over de aangegeven financiële risico’s die door de HRH onderkend worden, te weten de beheerskosten van GMS/C2000 en het te vervangen BZK materieel, onze zorg uit te spreken en het verzoek in te dienen om op korte termijn hier duidelijkheid over te verschaffen. Dit geldt ook voor de onzekerheden omtrent de FLO-regeling en het nieuwe meldkamersysteem

 

 

2.         Amendementen

 

2.1. GHOR Haaglanden op weg naar 2010

Het voorstel  “Geneeskundige Hulpverlening Regio Haaglanden op weg naar 2010” heeft te maken met een toename van het werkpakket van het GHOR-bureau als gevolg van onderwerpen die met enige regelmaat  aan de orde zijn binnen Haaglanden. Nationale en internationale ontwikkelingen, zoals terrorismebestrijding, de massavaccinatie pokken en de influenza-epidemie hebben grote gevolgen voor de regio Haaglanden. Zowel landelijk als regionaal wordt intensief samengewerkt om de slagkracht van de hulpverleningsdiensten te vergroten. Deze ontwikkelingen van de afgelopen jaren en van dit moment hebben tot gevolg gehad dat hogere eisen worden gesteld aan de regionale GHOR bureaus. Door de regionale kenmerken en het uitblijven van een daarop afgestemde financiering is de achterstand ten opzichte van andere GHOR-regio’s opgelopen. Zonder bijsturing zal dat op termijn betekenen dat de organisatie onvoldoende op orde is, hetgeen een negatief effect heeft op de resultaten en noodzakelijke activiteiten van GHOR Haaglanden. Gevolg van de veeleisende omgeving van de GHOR Haaglanden is dat de operationele organisatie laagdrempelig opschaalt. GHOR Haaglanden heeft naar aanleiding hiervan kritisch gekeken naar wat dat voor de organisatie van het bureau betekent in activiteiten, mensen en middelen. In de bijgevoegde nota “GHOR op weg naar 2010” staat dit uitvoerig uitgewerkt. 

De uitspraak dat de GHOR op termijn onvoldoende op orde zou raken, is niet onderbouwd. Het is wenselijk hiervoor een normenkader te ontwikkelen.

 

Op 1 maart 2006  is  deze nota voorgelegd aan het Algemeen Bestuur van de HRH. Bij de bestuurlijke vaststelling van deze nota is aangegeven dat het AB HRH van mening is dat terrorismebestrijding primair een rijksverantwoordelijkheid is, maar dat het GHOR-bureau financiën c.q. menskracht nodig heeft om de regionale samenwerking vorm en inhoud te geven en zodoende tot een volwassen organisatie kan uitgroeien. Het AB HRH heeft besloten gezamenlijk structureel te investeren in de noodzakelijk geachte voortgang der ontwikkeling. Concreet gaat het daarbij om een uitbreiding van het GHOR-bureau met 3,5 fte wat resulteert in een stijging van de inwonerbijdrage met 0,32 cent. Het bestuur heeft echter aanvullend aangegeven een meer specifieke onderbouwing te wensen van de noodzakelijk geachte uitbreiding van de capaciteit van het Bureau GHOR Haaglanden voor advisering bij evenementen.

 

·         In de nota “GHOR op weg naar 2010” wordt aangegeven dat 1,0 fte bestemd is voor het opleiden en oefenen 2006-2009. Dit komt overeen met de nota Multidisciplinair Opleidings- en Oefenbeleidsplan, zoals die op 1 maart 2006door het Algemeen Bestuur van de HRH is vastgesteld. In dit beleidsplan staan de noodzakelijk geachte opleidingen en oefeningen helder verwoord en de daarvoor benodigde uitbreiding van het Bureau GHOR. De totaal hiermee gemoeide capaciteit wordt hiermee op het voor uitvoering van deze nota vereiste niveau van 2,0 fte gebracht.

·         Een volledige formatieplaats wordt ingeruimd voor HKZ certificering en communicatie & voorlichting. Landelijk zijn eisen gesteld aan de regionaal GHOR bureaus ten aanzien van certificering. Naast de initiële en noodzakelijke activiteiten om gecertificeerd te geraken, vergt de instandhouding van een kwalitatieve operationele organisatie, inclusief draaiboeken en protocollen, een wezenlijke structurele aandacht. Ook na daadwerkelijke certificering zal de noodzaak blijven bestaan om hier structureel in te voorzien. Dit binnen de kaders van de zuiver wettelijke vastgelegde taken. Daarnaast speelt dat op het terrein van communicatie & voorlichting tot op heden slechts sprake is van een zeer beperkte invulling. Voor beide functies (HKZ-certificering en communicatie & voorlichting) is uitbreiding met 1,0 fte aan de orde.

·         Opgenomen is ook 1,0 fte uitbreiding voor specifieke planvorming. Met betrekking tot specifieke projectmatige planvorming leert de ervaring dat landelijke ontwikkelingen hun lokale weerslag hebben. Zowel het Draaiboek Massavaccinatie Pokken, als het Regionaal Draaiboek Influenzapandemie en alle activiteiten met betrekking tot Terrorisme maken duidelijk dat ten behoeve van het lokale en het regionale openbaar bestuur veel inzet vanuit de GHOR noodzakelijk is. Hierbij speelt dat de specifieke situatie van de regio Haaglanden met betrekking tot risicovolle en gevoelige objecten en personen. Vanuit de standaard BDUR financiering kan in deze wezenlijke bijdrage van de GHOR niet worden voorzien, zonder dat het ten koste gaat van de kwaliteit en effectiviteit van de operationele organisatie. Daarmee zal een gat ontstaan in de voorbereiding op actuele ontwikkelingen en in de samenwerking met partners als Brandweer, Politie en gemeenten. Bovendien past een mindere voorbereiding (zowel kwantitatief als kwalitatief) niet bij de prominente positie van Haaglanden in Nederland.

·         In navolging van het vorige punt kan aangegeven worden dat Haaglanden in vergelijking met andere regio’s bovenmatig veel inzetten kent. Naast een taak in de evaluatie van en ondersteuning aan de operationele organisatie hebben de meeste bureaumedewerkers ook een operationele functie. Daarmee vormt de operationele kant van de GHOR in Haaglanden een relatief grote belasting voor de bureauorganisatie. De geschiedenis leert dat ook een aanzienlijk percentage van de tijd wordt besteed aan daadwerkelijk inzetten. Dit betreft de hiervoor in de nota opgenomen 0,5 fte.

 

Bij dit besluit is de advisering over evenementen in het kader van GHOR buiten beschouwing gebleven. Ter versterking van het bureau op het gebied van de evenementenadvisering is uitbreiding met 0,5 fte wenselijk. In het AB is echter besloten dat financiering van advisering vanuit de GHOR, en daarmee de dekking van de uitbreiding van het bureau met 0,5 fte, dient te gaan geschieden op declaratiebasis. De dekking van deze 0,5 fte (0,04 cent inwonerbijdrage) komt derhalve niet ten laste van de structurele gemeentelijke bijdrage.

De Algemene Plaatselijke Verordening van de gemeente Delft dient hierop wel aangepast te worden.

 

De inwonerbijdrage die daarom bij dit punt wordt gevraagd ter versterking van het GHOR bureau, heeft uiteindelijk betrekking op een uitbreiding met 3,5 fte en resulteert in een structurele stijging van de inwonerbijdrage met 0,32 U wordt geadviseerd in te stemmen met deze structurele verhoging van afgerond € 30.000 Het nadeel voor het jaar 2006 wordt ten laste van de reserve GHOR gebracht. Aangenomen wordt dat deze toereikend is.

 

 

2.2 Bedrijfsvoering sector Operationele Voorbereiding

De taken binnen de sector OV laten zich verdelen in wettelijke taakstelling en de daarbij benodigde ondersteuning, rendabele taken en taken die de ontwikkeling van de regionale brandweer ondersteunen.

Met het oog op de ontwikkeling van de regionalisering van de brandweer zullen er ter voorbereiding steeds meer regionale initiatieven worden ontplooid. Gezien de strategische ontwikkelingen, de prioriteitstelling vanuit de actualiteit en de lopende reguliere taken dient de huidige bezetting te worden uitgebreid om aan de gestelde taken te kunnen voldoen. Met betrekking tot deze uitbreiding is echter wel van belang de discussie over de regionalisering van de brandweer c.q. het al dan niet komen tot een veiligheidsregio in ogenschouw te nemen. Het AB HRH heeft dan ook niet ingestemd met structurele personele uitbreiding voor het maken van een overstap naar regionale brandweer (1,5 fte). In reactie op het standpunt van het AB HRH ter zake wordt thans voorgesteld om bedoelde 1,5 fte incidenteel in te zetten tot medio 2008 op projectmatige basis.

Regionalisatie zal en moet gaan plaatsvinden. De vraag is nu nog op welke wijze dat gaat gebeuren. Regionalisatie zal niet zonder reorganisatie kunnen en een herschikking van brandweerpersoneel op zowel uitvoerend als ook beleidsniveau zal onvermijdelijk zijn. U wordt geadviseerd in te stemmen met het nieuwe voorstel de bedoelde 1,5 fte incidenteel in te zetten tot medio 2008 op projectmatige basis.

 

Voor herstructurering van de sector is extra budget nodig net als voor het multidisciplinair oefenen en het bestrijden van de gevolgen van terrorisme. De kosten hiervan bedragen € 0,36 cent per inwoner. De uiteindelijke uitbreiding die wordt voorgesteld, komt voor dit onderdeel neer op een structurele verhoging van de inwonerbijdrage met € 0,36. U wordt geadviseerd in te stemmen met deze structurele verhoging. De kosten die in het verband van voorstel worden gemaakt in 2006, zullen op een later moment ten laste worden gebracht van de deelnemende gemeenten via de rekening 2006.

 

 

2.3. Reorganisatie RAC

Op het gebied van de brandweerzorg is een aantal landelijke en regionale ontwikkelingen van grote invloed op de organisatie van de RAC. De ingebruikname van GMS en C2000 leiden tot veranderingen van werkzaamheden voor de RAC-centralisten en scheppen voorwaarden voor betere samenwerking met de andere disciplines. Daarnaast zijn er ontwikkelingen om te komen tot een Gemeenschappelijke Meldkamer Haaglanden (GMH). Gelet op deze ontwikkelingen, is een reorganisatie van de RAC aan de orde. Het AB HRH heeft besloten tot deze reorganisatie. Er ligt een gedegen plan onder de reorganisatie van de RAC. Gezien de ontwikkelingen de laatste jaren (GMS, C2000) en de ervaringen op de werkvloer is het vanuit operationeel oogpunt ook geen overbodige luxe. Het AB HRH heeft conform het voorstel besloten waardoor het voorstel expliciet onderdeel uitmaakt van de conceptbegroting 2007/meerjarenbegroting 2008-2010. De kosten die in het verband van de reorganisatie RAC worden gemaakt in 2006, worden op een later moment ten laste van de deelnemende gemeenten gebracht via de rekening 2006. De kosten voor het verbeteren en op een kwalitatief goed niveau houden van de gezamenlijke meldkamer resulteren in een structurele stijging van de inwonerbijdrage met € 0,22 cent. Dit staat los van de kosten van de centrale beheerslasten van C2000 waarover separaat voorstellen zullen worden gedaan. U wordt geadviseerd in te stemmen met deze structurele verhoging van afgerond € 21.000.

Samenvatting

U wordt voorgesteld:

  1. Akkoord te gaan met de conceptbegroting 2007/meerjarenbegroting  2007-2010 van de GR HRH

2.       Akkoord te gaan met verhoging van de inwonerbijdrage € 0,32 voor versterking van de GHOR

3.       Akkoord te gaan met verhoging van de inwonerbijdrage van € 0,36 voor de sector Operationele Voorbereiding HRH

4.       Akkoord te gaan met verhoging van de inwonerbijdrage van € 0,22 voor reorganisatie van de regionale meldkamer.

5.       De APV aan te laten passen zodat de door de GHOR voor de adviezen bij evenementen in rekening gebrachte kosten aan de organisator van het evenement doorberekend worden

  1. De risico’s uit hoofde van de beheerskosten van GMS/C2000, het te vervangen BZK materieel, het vervallen van de FLO-regeling en het nieuwe meldkamersysteem uit te spreken en het verzoek in te dienen om op korte termijn hier duidelijkheid over te verschaffen.

7.       Een verzoek in te dienen om op korte termijn een normenkader voor het bureau GHOR op te stellen.

 

Deze voorstellen, resulteren over de jaren 2007-2013 in totaal in een structurele verhoging van de inwonersbijdrage van € 0,90 cent per inwoner boven de bijdrage van € 2,71 vanwege de conceptbegroting 2007/meerjarenbegroting  2008-2010. Zie hiervoor ook het bijgevoegde overzicht. Dit leidt tot een verhoging van de bijdrage van de gemeente Delft aan de GR HRH van afgerond € 86.000.

U wordt geadviseerd om bovengenoemde punten in een brief formeel kenbaar te maken aan de hulpverleningsregio. Deze brief dient binnen de daarvoor gestelde termijn te worden ingediend. Daar deze termijn voor de eerstvolgende raadsvergadering ligt, wordt spoedshalve gevraagd na positieve commissiebehandeling over te gaan tot het formeel indienen van de brief en dit formeel te laten bekrachtigen in de eerstvolgende raadsvergadering.


Financiële toelichting op effecten inwonerbijdrage 

 

 

                                                                                 

Notitie

Bedrag

Fte’s

Begroting 2007 inwoner-

bijdrage

Begroting 2007 declaratie

-basis

Bijzonderheden

 

 

 

 

 

 

Voorstel

 

 

 

 

 

Concept-begroting

 

 

€ 2,71

 

 

-          tarief 2006

-          trend 2007 (1,25%)

 

 

€ 2,68

€ 0,03

 

 

 

 

 

 

 

 

Reorganisatie RAC

€ 210.000

1,9

€ 0,22

 

2006 op rekening basis

-   aanpassing organisatie en functies

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Bedrijfsvoering sector Operationele Voorbereiding

€ 695.000

8,1

 € 0,36

 

2006 op rekening basis

-   leidraad oefenen MAP II

-   externe veiligheid

-   multidisciplinair opleiden en oefenen

-   terrorismegevolgbestrijding, ontwikkelen van operationele regelingen en beleid, invoering van Multi-Team en implementatie van C2000

-   herstructurering sector OV

€ 207.000

   76.000

€ 152.000

€ 160.000

 

 

 

   100.000

3

1

2

2,1

 

 

 

 

nihil

nihil

€ 0,15

€ 0,16

 

 

 

 € 0,05

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

GHOR Haaglanden op weg naar 2010

€ 350.000

4,0

€ 0,32

€ 0,04

2006 t.l.v. voorziening

-   multidisciplinair opleiden en oefenen

-   advisering evenementen

-   HKZ-certificering, communicatie en voorlichting

-   projectmatige planvorming (bijv. influenzapandemie, terrorisme)

-   operationele inzetten 

   88.000

   44.000

   87.000

 

   87.000

 

   44.000

1

0,5

1

 

1

 

0,5

€ 0,09

 

€ 0,09

 

€ 0,09

 

€ 0,05

 

€ 0,04