Reglement van orde
Het
college van Delft;
gelet op
artikel 52 van de Gemeentewet;
besluit
vast te stellen het:
Reglement van orde voor de vergaderingen en andere werkzaamheden van het college
1. Het
college regelt de verdeling van zijn werkzaamheden door middel van een
portefeuilleverdeling.
2. Van de
portefeuilleverdeling wordt de gemeenteraad zo spoedig mogelijk in kennis
gesteld.
3. Het tweede
lid is van overeenkomstige toepassing, indien tijdens een raadsperiode een
wijziging in de verdeling van portefeuilles plaatsvindt.
1. Het
college regelt de onderlinge vervanging in geval van verhindering of
ontstentenis van één der wethouders.
2. Het
college regelt de vervanging van de burgemeester in geval van diens
verhindering of ontstentenis.
3. Een lid
van het college dat verhinderd is zijn activiteiten uit te oefenen, geeft
daarvan, en van de
(vermoedelijke) duur van de afwezigheid, zo spoedig mogelijk kennis aan de
secretaris.
1. Het
college vergadert in de regel eenmaal per week op een in onderling overleg vast
te stellen dag en tijdstip en voorts zo dikwijls de voorzitter of een wethouder
het nodig acht.
2. Het
college kan besluiten een vergadering geen doorgang te laten vinden.
3. In
bijzondere gevallen kan op verzoek van een van de leden een extra vergadering
plaatsvinden. De secretaris zorgt na overleg met de voorzitter voor een oproep
voor deze vergadering – onder vermelding van de te bespreken onderwerpen – die
zo mogelijk uiterlijk 24 uur van tevoren via de email of op andere geschikte
wijze aan de leden van het college wordt toegezonden.
1. Wanneer
een lid verhinderd is een vergadering geheel of gedeeltelijk bij te wonen, geeft
hij daarvan kennis aan de secretaris.
2. Wanneer de
secretaris verhinderd is een vergadering geheel of gedeeltelijk bij te wonen,
geeft hij daarvan tijdig kennis aan de voorzitter, alsmede aan degene die de
secretaris vervangt.
1. Voor elke
vergadering wordt, als regel twee maal 24 uur van tevoren, door de secretaris
aan de leden van het college een agenda met bespreekstukken toegezonden. De
volledige verzameling vergaderstukken ligt voor de leden bij vakteam BPS ter
inzage.
1. De
secretaris draagt zorg voor al hetgeen binnen de hem opgedragen taak nodig is
in het belang van een efficiënt verloop van de vergadering van het college.
2. Bij
de collegevergaderingen is in de regel een adjunct secretaris aanwezig die met
inachtneming van de aanwijzingen van het college zorgdraagt voor de
besluitenlijst van de vergadering en de ondersteuning van de secretaris bij (de
voorbereiding van) de collegevergaderingen.
3. Bij
de collegevergaderingen is in de regel een ambtenaar van communicatie aanwezig
die met inachtneming van de aanwijzingen van het college de publiciteit van
door het college genomen besluiten verzorgt, voorzover deze besluiten niet als
geheim zijn aangemerkt.
Het college
kan besluiten een ambtelijk medewerker of derden voor een vergadering uit te
nodigen teneinde zijn mening ten aanzien van een onderwerp te geven dan wel een
(nadere) toelichting te verschaffen op een agendapunt.
1. Indien een
lid van het college bij het nemen van een besluit stemming vraagt, wordt
mondeling gestemd, tenzij het tweede lid wordt toegepast.
2.
a. Indien een lid van het college dat verlangt, wordt bij
het nemen van een besluit over een benoeming, voordracht of aanbeveling van
personen gestemd bij gesloten en ongetekende briefjes.
b. Indien daarbij de stemming beperkt is tot
een persoon en de stemmen staken, beslist het lot.
c. Indien in de overige gevallen bij een
eerste stemming door niemand de volstrekte meerderheid is verkregen, heeft een
tweede stemming plaats tussen de twee personen die bij de eerste stemming de
meeste stemmen op zich hebben verenigd. Zijn bij die eerste stemming de meeste
stemmen over meer dan twee personen verdeeld, dan wordt bij een tussenstemming
uitgemaakt tussen welke twee personen de tweede stemming zal plaatshebben.
Indien bij de tussenstemming of bij de tweede stemming de stemmen staken,
beslist het lot.
1. De
secretaris is draagt zorg voor het bijhouden van de besluitenlijst van de
vergadering.
2. De
besluitenlijst bevat ten minste:
a. de
namen van de aanwezige leden;
b. de
namen van de andere personen die hebben deelgenomen aan de beraadslaging;
c. een
formulering van de door het college genomen besluiten.
3. Stemverhoudingen
worden alleen vermeld als een lid van het college daarom vraagt.
4. De
besluitenlijst wordt in de eerstvolgende vergadering vastgesteld.
5. Voorzover
de aard en de inhoud van de besluitvorming zich daartegen niet verzet, wordt de
vastgestelde besluitenlijst zo spoedig mogelijk na de vergadering waarin
vaststelling heeft plaatsgevonden openbaar gemaakt en ter beschikking gesteld
van de leden van de raad.
1. Dit
reglement treedt in werking op de dag na bekendmaking van het reglement.
2. Op dat
tijdstip vervalt het op 19 december 1887 vastgestelde – en door de gemeenteraad
op 11 januari 1888 goedgekeurde - reglement van orde voor de vergaderingen van
burgemeester en wethouders der gemeente Delft.
Aldus vastgesteld in de
vergadering van het college op …<datum>.
De burgemeester, De secretaris,
Dit reglement van orde is op
…<datum> aan de gemeenteraad medegedeeld.