Nota voor Burgermeester en Wethouders.

 

Voorstel statutenwijziging ENECO Holding N.V.

 

 

Inleiding

De gemeente Delft is voor 2,47% aandeelhouder van ENECO Holding N.V.

De statuten van ENECO Holding N.V. (hierna te noemen ENECO) dienen te worden gewijzigd door de algemene vergadering van aandeelhouders. Hiertoe zal op 13 februari 2006 een buitengewone vergadering van aandeelhouders (BAvA) plaatshebben te Rotterdam.

 

 

Aanleiding Statutenwijziging

Sinds 1 oktober 2004 is de Wet Herziening Structuurregeling van kracht. Hierdoor is vooral de rol en betrokkenheid van de aandeelhouders versterkt. Dit is in lijn met de doelstellingen, die ten grondslag liggen aan de Code Corporate Governance, zoals opgesteld door de Commissie Tabaksblat.

 

De huidige statuten van ENECO Holding N.V. zijn van kracht sinds juli 2000. Deze zijn tot stand gekomen na uitvoerig vooroverleg met alle bij de zogeheten ‘Dozijn-fusie’ betrokken aandeelhouders. Bij de overname van Remu in 2002 zijn de statuten ongewijzigd gebleven.

 

Het primaat om statuten te wijzigen ligt bij de aandeelhouders, met dien verstande dat een voorstel tot wijziging wordt gedaan door de Raad van Bestuur onder goedkeuring van de Raad van Commissarissen. Statutenwijzigingen vereisen een drievierde meerderheid van het aantal uitgebrachte stemmen, uitmakende minimaal tweederde van het geplaatste kapitaal.

 

De Raad van Bestuur en de Raad van Commissarissen stellen de aandeelhouders voor de statuten op een aantal punten te wijzigingen. Dit voorstel is in het voortraject voorwerp van intensief overleg met de AandeelhoudersCommissie (AHC) geweest. Deze heeft aangegeven de voorgestelde wijzigingen te onderschrijven. Er is nog één kwestie waarover nog geen volledige overeenstemming is bereikt. Ten aanzien van de kwaliteitseis bestaat bij de aandeelhouders de wens om deze niet in de nieuwe statuten op te nemen. Dit zou echter de B3-status van de werknemers van ENECO-Energie kunnen raken. Mocht het Algemeen Burgerlijk Pensioenfonds (ABP) zwaarwegende bezwaren hebben tegen het laten vervallen van de kwaliteitseis in de statuten, dan geldt een en ander zoals geregeld in de brief van de Raad van bestuur van 10 januari 2006, kenmerk RvB/05/00119. Indien het ABP geen overwegende bezwaren heeft tegen het niet opnemen van genoemde kwaliteitseis in de statuten, dan wordt voorgesteld, zonodig per amendement tijdens de Buitengewone Algemene Vergadering van Aandeelhouders op 13 februari 2006, de kwaliteitseis, zoals verwoord in artikel 5 lid 6 van de statuten te laten vervallen.

 

In het intensieve overleg is een aantal zaken besproken, die weliswaar de verhouding ondernemingsbestuur – aandeelhouders raakt, maar waarover is afgesproken deze zaken vast te leggen in een brief van de Raad van Bestuur en de Raad van Commissarissen aan de aandeelhouders. Dit betreft het eventueel voeren van een juridische procedure tegen de Splitsingswet, en de procedure met betrekking tot het dividendbeleid.

 


Governance van de onderneming

In de statuten zijn de posities en rollen van de bij de onderneming betrokken statutaire organen beschreven. Als gevolg van de Wet Herziening Structuurregeling is een aantal artikelen van kracht geworden. Hierdoor is vooral de rol en betrokkenheid van de aandeelhouders versterkt.

 

De rollen en posities van de statutaire organen, zoals de wetgeving die onderscheidt en zoals in de statuten beschreven, blijven onverminderd van kracht:

 

 

Belangrijkste wijzigingen voor de aandeelhouders

De belangrijkste wijzigingen hebben betrekking op de volgende onderwerpen:

 

In het algemeen geldt, dat de regels uit de nieuwe wet in de statuten moeten worden vastgelegd. In een aantal gevallen is het mogelijk van de wet af te wijken, mits dit uitdrukkelijk in de statuten is vastgelegd en dit plaatsvindt met goedkeuring van de Raad van Commissarissen en de Centrale Ondernemingsraad. In de voorliggende statutenwijziging wordt hiervan geen gebruik gemaakt.

 


Benoeming en bezoldiging van Commissarissen

In de te wijzigen statuten was bepaald, dat de commissarissen bij coöptatie werden benoemd, waarbij de aandeelhouders en de Centrale Ondernemingsraad het recht van bezwaar hadden. Drie van de huidige elf commissarissen werden benoemd op voordracht van aandeelhouders: één door de gemeente Rotterdam, één door de gemeente Den Haag en één door de gemeente Zoetermeer (namens de voormalige Dozijn-aandeelhouders). Twee commissarissen hebben het bijzondere vertrouwen van de Centrale Ondernemingsraad, maar zijn niet door hen voorgedragen.

 

De benoemingsregeling in de Wet Herziening Structuurregeling is als volgt geregeld: de leden van de Raad van Commissarissen worden door de Algemene Vergadering van Aandeelhouders benoemd op voordracht van de Raad van Commissarissen met inachtneming van het versterkte aanbevelingsrecht van de Centrale Ondernemingsraad en op basis van een vooraf door de Raad van Commissarissen goedgekeurd profiel, dat is besproken met de algemene vergadering van aandeelhouders en de ondernemingsraad.

 

Het versterkte aanbevelingsrecht van de Ondernemingsraad houdt in dat éénderde deel van het aantal commissarissen op een bindende voordracht van de Ondernemingsraad wordt benoemd. De algemene vergadering van aandeelhouders stelt de bezoldiging van de commissarissen vast. Een ander orgaan is daartoe niet bevoegd.

Voorgesteld wordt de wettelijke systematiek in de te wijzigen statuten vast te leggen en geen van de wet afwijkende regeling in de statuten op te nemen. Deze nieuwe benoemingsprocedure wordt inmiddels toegepast, voor het eerst in de op 20 mei 2005 gehouden Algemene Vergadering van Aandeelhouders van ENECO.

 

 

Belangrijke besluiten

Krachtens de Wet Herziening Structuurregeling dienen besluiten van het ondernemingsbestuur die een "belangrijke wijziging van de identiteit of het karakter van de vennootschap of de onderneming" tot gevolg hebben, ter goedkeuring aan de algemene vergadering te worden voorgelegd.

 

Belangrijke besluiten zijn de overdracht van (vrijwel) de gehele onderneming, het aangaan of verbreken van duurzame samenwerking indien dat van ingrijpende betekenis is voor de vennootschap en het nemen of afstoten van deelnemingen ter waarde van een derde of meer van het (al dan niet geconsolideerde) balanstotaal. Het ontbreken van goedkeuring heeft geen externe werking in de zin dat het de vertegenwoordigingsbevoegdheid van het bestuur en de bestuurders niet aantast.

 

Voorgesteld wordt de wettelijke systematiek in de te wijzigen statuten vast te leggen. Tevens wordt voorgesteld in te stemmen met het in de statuten opnemen van een specifieke regeling op basis waarvan bepaalde besluiten met majeure financiële consequenties van te voren door de Raad van Bestuur van ENECO wordt besproken met dan wel om advies worden voorgelegd aan de AandeelhoudersCommissie (AHC). Het gaat hierbij om de volgende afspraak:


 

 

goedkeuring door Raad van Commissarissen geldt voor voorstellen van de Raad van Bestuur:

 

 

tot € 350 miljoen *)

 

 

 

 

van € 350 tot € 450 miljoen

 

 

Na consultatie van AHC

 

van € 450 miljoen tot wettelijke grens

 

 

Na advies van AHC

 

vanaf wettelijke grens

 

 

door algemene vergadering met advies van AHC

 

 

*) de grens van € 350 miljoen geldt

-   om redenen van flexibiliteit van interne besluitvorming,

-   voortgang van uitvoering, en

-   het slechts reguliere onderwerpen in het kader van de operationele bedrijfsvoering
    regardeert,

-   het overeenkomt met de financieringscapaciteit van de onderneming.

 

 

Agenderingsrecht aandeelhouders

De nieuwe Wet bepaalt, dat aandeelhouders en/of certificaathouders die alleen of tezamen ten minste 1% van het geplaatste kapitaal vertegenwoordigen het recht krijgen te verzoeken dat onderwerpen op de agenda van de aandeelhoudersvergadering worden geplaatst. In de statuten kan de 1%-grens lager worden gesteld.

Het agenderingsrecht behoeft niet te worden gehonoreerd indien een zwaarwichtig belang van de vennootschap zich daartegen verzet. Het verzoek moet ten minste zestig dagen voor de dag van de aandeelhoudersvergadering door de vennootschap zijn ontvangen.

Voorgesteld wordt de wettelijke systematiek in de te wijzigen statuten vast te leggen en geen van de wet afwijkende regeling in de statuten op te nemen.

 

 

Bezoldiging bestuurders

De Algemene Vergadering van Aandeelhouders moet een beleid vaststellen op het terrein van de bezoldiging van bestuurders. In de Algemene Vergadering van Aandeelhouders op 20 mei 2005 is het Beloningsbeleid Raad van Bestuur ENECO Energie vastgesteld. Dit besluit is conform de Code Tabaksblat gepubliceerd op de webpage Corporate Governance van ENECO.

Voorgesteld wordt de wettelijke systematiek in de te wijzigen statuten vast te leggen.

 

 


Vaststelling jaarrekening

Onder het regime van de Wet Herziening Structuurregeling wordt de jaarrekening in het vervolg vastgesteld door de Algemene Vergadering van Aandeelhouders. Dit betekent echter niet dat de Algemene Vergadering van Aandeelhouders de jaarrekening kan amenderen zonder de medewerking van het bestuur en de Raad van Commissarissen. In de Algemene Vergadering van Aandeelhouders van 20 mei 2005 is deze nieuwe procedure reeds toegepast.

Voorgesteld wordt de wettelijke systematiek in de te wijzigen statuten vast te leggen en geen van de wet afwijkende regeling in de statuten op te nemen.

 

 

Dividendbeleid

De Raad van Commissarissen en de Raad van Bestuur hebben zich, conform de eerdere toezegging tijdens de Algemene Vergadering van Aandeelhouders, gebogen over een eventuele aanpassing van het dividendbeleid. De Wet Herziening Structuurregeling leidt niet tot een wijziging van de statuten.

 

In de te wijzigen statuten is thans opgenomen dat maximaal 50% van de winst kan worden uitgekeerd aan de aandeelhouders als dividend. Voorgesteld wordt deze bepaling zo te wijzigen dat jaarlijks tenminste 50% als dividend wordt uitgekeerd aan de aandeelhouders. Dit bedrag kan hoger zijn als de bedrijfssituatie dit toelaat of lager als de Raad van Commissarissen aannemelijk kan maken dat dit minder moet zijn. Daarbij wordt een procedure voorgesteld, waarbij jaarlijks het winstverdelings- en dividendvoorstel tijdig (voordat het wordt gezonden aan de Algemene Vergadering van Aandeelhouders en na de Raad van Commissarissen) te bespreken met de Aandeelhouderscommissie.

 

In het kader van het financieel meerjarenbeleid (= dividendstroom uit ENECO) van de aandeelhouders zal door ENECO een meerjarenprognose worden gemaakt met de verwachtingen met betrekking tot de ontwikkeling van het dividend van ENECO, gerelateerd aan de voor de continuïteit van de bedrijfsvoering vereiste financiële ratio’s (onder andere rating, kengetallen, financieringsbehoeften ten behoeve van majeure projecten).

Uitgangspunt hierbij is dat van de voor uitkering beschikbare winst jaarlijks tenminste 50% als dividend worden uitgekeerd. Dit percentage kan in enig jaar een hoger percentage zijn ingeval de ontwikkeling van de winst en de voor de continuïteit van de bedrijfsvoering vereiste financiële ratio’s dit op middellange en lange termijn toestaat.

Dit percentage kan lager zijn, indien Raad van Bestuur en Raad van Commissarissen aannemelijk maken dat een hogere uitkering onverantwoord is in het licht van de continuïteit van de onderneming.

Dit punt wordt in de genoemde brief van de Raad van Commissarissen en de Raad van Bestuur aan alle aandeelhouders bevestigd.

 

 

Procesrecht

Het besluit tot het voeren van een langlopende gerechtelijke procedure door ENECO tegen de Staat der Nederlanden over de Splitsingswet bij de Nederlandse rechter en het Europese Hof is een zwaarwegend en een verstrekkend besluit, dat niet anders dan door alle statutaire organen van de vennootschap (Raad van Bestuur met Raad van Commissarissen en Algemene Vergadering van Aandeelhouders) dient te worden genomen. Derhalve zullen deze partijen bij de besluitvorming hierover intensief worden betrokken en zal in gezamenlijkheid hierover moeten worden besloten met inachtneming en afweging van alle aan zo’n besluit ten grondslag liggende overwegingen, risico’s en aansprakelijkheden.

 


Het standpunt van de aandeelhouders geldt voor de Raad van Bestuur met Raad van Commissarissen als zwaarwegend. De Raad van Bestuur met Raad van Commissarissen dient echter in haar eindverantwoordelijkheid vanuit haar juridische aansprakelijkheid altijd het ultieme besluit te nemen. Zulks kan niet worden gedelegeerd. Zij behouden daarom de plicht om zelfstandig tot een uiteindelijk – mogelijk contrair - besluit te komen, zulks in afweging van het belang van de vennootschap en al haar stakeholders.

 

Het heeft niet de voorkeur deze specifieke regeling in de statuten te verwerken, gezien onder meer het publieke karakter van de statuten (= Kamer van Koophandel en de webpage Corporate Governance van ENECO). Derhalve wordt dit punt in de genoemde brief van de Raad van Commissarissen en de Raad van Bestuur aan alle aandeelhouders bevestigd.

 

 

Aanpassen kwaliteitseis (artikel5, lid 6)

Zodra ENECO wordt gesplitst in een leveringsbedrijf en een netwerkbedrijf en als het leveringsbedrijf zal worden vervreemd, dan moet de mogelijkheid bestaan dat de aandelen van het leveringsbedrijf worden overgedragen aan niet-publieke partijen.

 

Een kwaliteitseis opnemen in de statuten is alsdan onnodig complicerend. Een dergelijke eis zal dan ook alleen opgenomen worden indien het Algemeen Burgerlijk Pensioenfonds (ABP) ten behoeve van de zogeheten B3-status hun voorschrift met betrekking tot de onderhavige kwaliteitseis nodig acht. De uitkomst van het overleg dat door ENECO-Energie met het ABP wordt gevoerd hierover, zal worden medegedeeld in de aandeelhoudersvergadering op 13 februari 2006. Indien het ABP niet aan het opnemen van deze kwaliteitseis in de statuten hecht zal voorgesteld worden deze, zonodig per amendement, te laten vervallen (artikel 5 lid 6). Indien het ABP wel hecht aan deze bepaling dan zal artikel 5 lid 6 gehandhaafd moeten blijven en zal worden gehandeld met inachtneming van de afspraken inzake de blokkeringregeling in het Memorandum met de uitkomsten van het overleg met de AHC/RvB op 28 november 2005. Een dergelijk voorstel kan - onder toepassing van artikel 20, lid 3 van de statuten - ook worden gedaan door één of meer aandeelhouders.

 

 

Gevraagde beslissing

Voorgesteld wordt:

1.       Akkoord te gaan met de voorgestelde wijziging van de statuten van ENECO Holding N.V.;

2.       Wethouder Mooiweer te machtigen de gemeente tijdens de Buitengewone Vergadering van Aandeelhouders op 13 februari 2006 te Rotterdam te vertegenwoordigen en tijdens deze vergadering naar bevind van zaken te handelen in de geest van onderstaand voorstel.

 

 

C.A. van der Ende

30 januari 2006