Geacht
college,
In
het vierde kwartaal van 2005 is een lezersonderzoek gehouden om te kunnen
bepalen wat het bereik en de meerwaarde van de Klantenkrant WIZ (de KWIZ) is.
Op basis van een steekproef werden 579 cliënten geselecteerd. Uiteindelijk
hebben 303 (52%) cliënten meegewerkt aan het onderzoek. De vragen aan cliënten
over de KWIZ werden telefonisch afgenomen.
Directe
aanleiding voor dit onderzoek was een vraag vanuit de commissie WZO. Tijdens de
commissievergadering waarin besloten werd deze krant op te zetten, werd
gevraagd (met name door mevrouw Van der Hoek) om een evaluatie na één jaar. De
eerste KWIZ verscheen april 2003. Daarnaast vindt WIZ het van groot belang via dit lezersonderzoek de beoogde meerwaarde
en doelstellingen te verifiëren. De kwaliteit van de klantenkrant kan met de
uitkomsten van het onderzoek aangescherpt worden.
Het
onderzoek heeft plaatsgevonden in november 2005. De vragen zijn deels gebaseerd
op de inhoud van de KWIZ van oktober 2005, die twee weken voor het onderzoek is
verspreid.
Het
onderzoek richtte zich zijdelings op de Stadskrant, internet en de folders die
door WIZ worden uitgegeven.
De
belangrijkste uitkomsten
Ontvangst van de Klantenkrant
Ruim vier op de vijf klanten ontvangen de Klantenkrant, waarvan driekwart
direct aangeeft de Klantenkrant te ontvangen, 8% herkent de Klantenkrant na het
geven van een toelichting.
Leesintensiteit van de Klantenkrant
De Klantenkrant wordt door een groot deel van de ontvangers van KWIZ
gelezen (ruim driekwart van de klanten die de Klantenkrant ontvangt). De
Klantenkrant wordt daarnaast intensief gelezen. Ruim een derde van de lezers
leest de krant helemaal of grotendeels. Slechts 4% leest de krant nauwelijks.
In de Klantenkrant van november 2005 stond een artikel over de zorgtoeslag
en de huurtoeslag. Dit is door vrijwel alle lezers gelezen. Meer dan de
helft van de lezers heeft de artikelen
gelezen over tandartskosten en bijzondere bijstand, restaurant de Wereldzaak,
de arbeidsmarktprojecten, Nederlands leren via de Gemeente, betaalbaar sporten
via het sportfonds en de leuke betaalbare uitjes. De Column wordt het minst
gelezen, hoewel ook deze rubriek door eenderde van de lezers van KWIZ is
gelezen.
Nadat de krant is gelezen
Ruim de helft van de lezers gooit de Klantenkrant weg nadat deze is
gelezen, ruim een derde van hen bewaart de krant.
Acties naar aanleiding van de Klantenkrant
Naar aanleiding van informatie in de Klantenkrant heeft één op de vijf
lezers (21%) extra informatie gevraagd bij de gemeente. Een iets groter deel
van de lezers (26%) heeft een aanvraag ingediend voor een extra voorziening.
Men heeft vooral een voorziening aangevraagd voor bijzondere bijstand,
een eenmalige uitkering of een langdurigheidstoeslag. Andere voorzieningen
betreffen vooral een tegemoetkoming in de studiekosten, een huishoudelijk
apparaat of extra middelen om te sporten vanuit het sportfonds.
Toegevoegde waarde van KWIZ
Over het algemeen zijn de lezers zeer te spreken over de Klantenkrant.
Men vindt dat KWIZ vol staat met handige informatie ondanks het feit dat iets
meer dan de helft van de lezers aangeeft dat men de meeste dingen die in KWIZ
staan al wist. De overgrote meerderheid (80%) zou het jammer vinden als KWIZ
zou verdwijnen.
Beoordeling van KWIZ
De leesbaarheid, de lay-out, het formaat en de inhoud krijgen allemaal
een 7 of meer als rapportcijfer van de lezers. De leesbaarheid wordt het best
beoordeeld met een 7,5, aan de inhoud geven de lezers een 7,2 als
rapportcijfer.
Eén op de vijf lezers geeft aan onderwerpen te missen of noemt aspecten
die beter kunnen. Het meest genoemd zijn informatie voor ouderen en het
inruimen van ruimte in de krant om klanten aan het woord te laten om ervaringen
te delen, reacties te geven of vragen of problemen naar voren te brengen. Als
men al verbeteringen noemt, dan betreft het vooral meer duidelijkheid over waar
men terecht voor meer informatie.
KWIZ en internet
Bijna tweederde van de ontvangers van KWIZ heeft toegang tot internet.
Ruim de helft van hen heeft zelf een aansluiting, een klein deel heeft elders
toegang tot internet. Ontvangers van KWIZ tot 45 jaar hebben vaker toegang tot
internet. Het is echter niet zo dat de ouderen niet over internet beschikken.
Zo heeft 41% van de 60-plussers zelf een internetaansluiting.
Website van de gemeente
Bijna de helft van de klanten die toegang hebben tot internet, heeft de
website van de gemeente wel eens bezocht. De site heeft men vaak maar een
enkele keer of slechts enkele keren bezocht.
Gebruik van KWIZ als deze op internet zou worden aangeboden
Wanneer KWIZ op internet zou worden aangeboden, zou één op de vijf
klanten die over internet kunnen beschikken, KWIZ op internet lezen. Een even
grote groep zou zowel gebruik maken van de internetversie als van de papieren
versie. De voorkeur van iets meer dan de helft van deze klanten gaat echter nog
steeds uit naar de papieren versie.
Het zijn vooral klanten tot en met 35 jaar die vaker de internetversie
zouden raadplegen (33%). 60-Plussers zouden hiervan beduidend minder gebruik
maken (7%). Zij geven duidelijk de voorkeur aan de papieren versie (71%).
Ontvangst en leesdichtheid van het blauwe foldertje/
de bijsluiter die elke maand mee verzonden wordt met het IF.
Ruim de helft van de ontvangers van KWIZ heeft het blauwe foldertje
(oktober) over “formulier zorgtoeslag en huurtoeslag” en “geld terug als u op
kamers woont” ontvangen. Ruim een kwart van hen geeft aan deze folder niet te
hebben ontvangen. De overige 17% weet het niet meer. De folder is iets minder
vaak terechtgekomen bij mannen, allochtonen en 60-plussers.
Diegenen die de folder hebben ontvangen, hebben deze ook veelal gelezen
(77%). 60-Plussers hebben de folder minder vaak gelezen.
Stadskrant
Ruim de helft van de ontvangers van KWIZ leest de Stadskrant wekelijks.
Eén op de vijf ontvangers leest de Stadskrant (vrijwel) nooit. De Stadskrant
wordt minder gelezen door niet-westerse allochtonen en door klanten tot 45
jaar.
Kosten
In de begroting 2005 was een bedrag van € 20.144,00 opgenomen in de
begroting. De werkelijke kosten bedragen € 24.200,00. Voor dit bedrag
verschijnt de KWIZ 4 keer per jaar.
Conclusie
De Klantenkrant KWIZ voorziet duidelijk in een behoefte, gezien het
bereik van de krant en de mate waarin de krant wordt gelezen. Over de opzet van
de Klantenkrant zijn de klanten zeer te spreken. Als men al zaken mist betreft
dit vooral informatie specifiek gericht op ouderen. Daarnaast geeft men vaker
aan dat het een leuk idee is klanten zelf aan het woord te laten in de
Klantenkrant. Wanneer KWIZ via internet zou worden aangeboden trekt dit zeker
lezers. De papieren versie kan echter absoluut nog niet worden gemist,
aangezien een belangrijk deel van de klanten uitsluitend van dit medium gebruik
maakt.
Nu blijkt dat de KWIZ in een duidelijke behoefte voorziet en voorlopig
niet gemist kan worden is het wenselijk om het begrote bedrag in
overeenstemming te brengen met de werkelijke kosten.
-
De
klantenkrant continueren.
-
Meer
aandacht voor enkele specifieke wensen van de klant, zoals aandacht voor
ouderen en klanten aan het woord.
- Tevens wordt voorgesteld het begrote bedrag
te verhogen naar
€ 25.000,00. Dekking hiervoor kan gevonden worden
binnen het bestaande budget voor bijzondere bijstand.
R. Diemers