De verdeling van aanleunwoningen in Delft

 

Aanleunwoningen zijn woningen die direct naast een zorginstelling liggen en waar de bewoners zorg kunnen ontvangen vanuit die zorginstelling.

 

Het dagelijks bestuur van het stadsgewest Haaglanden heeft besloten om per 01-01-2006 binnen het stadsgewest een uniforme toewijzingsprocedure in te voeren voor het te huur aanbieden van  aanleunwoningen.

Alle aanleunwoningen worden aangeboden via de woonkrant ‘Beter Wonen in Haaglanden’ en via internet. Doel van het besluit was:

  1. Om hiermee de woningzoekenden de gelegenheid te geven om ook buiten hun eigen gemeente te zoeken naar een aanleunwoning.
  2. Actieve zoekers te belonen en bestaande wachtlijsten op te lossen.

 

Delft is wat de verdeling van de woonruimten betreft gehouden aan hetgeen in het stadsgewest Haaglanden is overeengekomen en moet daarom ook de aanleunwoningen in de woonkrant adverteren. Omdat de voorbereiding om tot deze nieuwe werkwijze te komen nogal wat tijd in beslag nam is besloten om pas te gaan adverteren vanaf 18-04-2006. Vanaf die datum kan men nl. in het woningzoekendensysteem een zoekopdracht plaatsen.

 

De aanleunwoningen in Delft worden beheerd en verhuurd door de zorginstellingen. Conform het besluit van het stadsgewest zullen de aanleunwoningen die vrijkomen door die zorginstellingen worden leeggemeld aan de corporaties. In beginsel worden de leeggemelde woningen vervolgens door de corporaties in de woonkrant geadverteerd.

 

Standaard werkwijze urgentieverlening t.b.v. aanleunwoningen

Om met voorrang in aanmerking te komen voor een woning binnen het stadsgewest is een urgentie nodig. Het afgeven van urgenties is een gemeentelijke verantwoordelijkheid. De gemeente Delft heeft de afweging om voor een urgentie in aanmerking te komen gedelegeerd aan de woningcorporaties. De afweging en de advisering aan burgemeester en wethouders vindt plaats in de DTV (Delftse toetsingscommissie voorrangsbepaling). Voor de aanvraag van een urgentie is leges verschuldigd, in 2006 gaat het om een bedrag van € 31,72.

 

Omdat er niet voldoende aanleunwoningen aanwezig zijn, is het belangrijk dat met name de mensen voor wie een verhuizing naar een aanleunwoning noodzakelijk is, ook daadwerkelijk naar een aanleunwoning kunnen verhuizen. Daarom wordt de noodzaak  tot de verhuizing naar een aanleunwoning getoetst door het CIZ. Het CIZ geeft een indicatie advies  conform de criteria die door het stadsgewest zijn vastgesteld. De indicering kost zo’n 250 euro per aanvraag. Deze keuringskosten worden door de gemeente betaald. De inschatting is dat het om zo’n 180 aanvragen per jaar zal gaan.

 

De geldigheidsduur van een nieuw verstrekte urgentie aanleunwoning is een jaar. Na deze periode moet de woningzoekende vragen om verlenging van de urgentie. Automatisch verlengen is vanuit de Huisvestings-verordening uitdrukkelijk verboden. Bij het behandelen van het verzoek om verlenging wordt het zoekgedrag meegewogen, een herkeuring is een optie. Het kan nl. zijn dat de situatie inmiddels verslechterd is en dat de oudere beter kan verhuizen naar een verzorgingshuis.

 

Overgangsregeling voor bestaande geďndiceerden

In tegenstelling tot omringende gemeenten heeft Delft een lange wachtlijst voor aanleunwoningen. Voor ouderen die per 18-04-2006 reeds een indicatie voor een aanleunwoning hadden is een overgangsmaatregel overeengekomen. In de overgangsregeling worden de huidige indicaties omgezet in een urgentie aanleunwoning die een jaar geldig is.

Op grond van dit omzettingsbesluit kan men met voorrang gaan reageren op de aanleunwoningen in de woonkrant.

 

Vangnetregeling

De nieuwe toewijzingsregels gaan ervan uit dat mensen in staat zijn zelfstandig via de woonkrant of via internet te reageren op het woningaanbod.

Deze regels houden echter geen rekening met mensen, die niet zelf kunnen reageren of die vanwege dringende redenen niet kunnen wachten tot er geschikte woonruimte via het verdeelsysteem beschikbaar komt.

 

In Delft wijken we daarom middels een Vangnetregeling op drie onderdelen af van de Haaglanden regeling:

1.           Tot maximaal 25% van de aanleunwoningen kan indien noodzakelijk buiten de woonkrant om aangeboden en toegewezen worden.

Deze voorziening is met name bedoeld voor acute medische noodgevallen en indien een echtpaar wordt gescheiden in verband met opname van één van de echtgenoten op de verpleeghuisafdeling van het verzorgingshuis.

2.           Omdat tot maximaal 25% van de woningen in noodgevallen buiten de woonkrant om aangeboden en toegewezen zal worden, kan minimaal 75% van de aanleunwoningen conform de regeling van Haaglanden in de woonkrant worden geadverteerd. De verwachting is echter dat een deel van de groep nieuwe urgenten niet actief zal proberen om de urgentie te gaan verzilveren. Daarvoor is een aantal al te gebrekkig of anderszins niet in staat om te reageren. Het is dus belangrijk dat deze mensen begeleid en gevolgd worden.

 

3.           De verwachting is tevens dat ook in de bestaande groep van geďndiceerden, die straks op grond van de overgangsregeling een urgentie krijgen, nog mensen zitten die niet meer (volledig) zelfstandig kunnen deelnemen aan het aanbodmodel. Ook deze mensen moeten aanspraak kunnen maken op begeleiding.

 

 

Ad 1.  De toewijzing van aanleunwoningen buiten de krant om:

 

Criteria:

q      Men houdt door een medische aandoening een ziekenhuis- of een verpleeghuisbed bezet en kan in verband met de aandoening niet terugkeren naar de thuissituatie.

q      Men kan zelf niet op de woonmarkt opereren of kan een eventuele bestaande of toekomstige urgentie vanwege de bestaande wachtlijstproblematiek niet op tijd verzilveren.

q      Men voldoet aan de criteria voor een aanleunwoning.

q      Er is sprake van een meeverhuizende partner vanuit een zelfstandige woning, waardoor minimaal twee kamers nodig zijn.

 

De mensen die voldoen aan de criteria worden buiten de woonkrant om door corporaties en zorginstellingen actief begeleid en bemiddeld naar een aanleunwoning.

Onderhandse bemiddeling vindt enkel plaats als het absoluut noodzakelijk is. Er worden geen woningen voor dit doel leeg gehouden/gereserveerd.

 

Ad 2.  Begeleiding en monitoring ‘nieuwe’ urgenten

Het CIZ advies aan de DTV omvat tevens een uitspraak over de mate van zelfredzaamheid van de aanvrager op de woningmarkt. Dus: is de oudere in staat of heeft deze een voldoende sociaal netwerk om op het aanbod in de woonkrant te (laten) reageren.

Deze analyse maakt standaard deel uit van elk CIZ advies. Niet-zelfredzame urgenten krijgen begeleiding van het ouderenloket aangeboden. Het ouderenloket kan net als een corporatie assisteren bij het zoeken, helpen met het aanvragen van een woonpas, maar kan het zoeken naar woonruimte desgewenst ook volledig van de woningzoekende overnemen. Het loket reageert dan in naam van de woningzoekende en neemt telefonisch contact op, zodra deze in aanmerking komt voor een woning.

Het reactiegedrag van de overige ‘nieuwe’ urgenten aanleunwoningen wordt door medewerkers van het ouderenloket elk kwartaal geëvalueerd op zelfredzaamheid. Indien men niet/nauwelijks reageert wordt met de woningzoekende contact opgenomen en waar nodig hulp aangeboden.

 

Ad 3.  Begeleiding en monitoring bestaande geďndiceerden

Aan het einde van elk kwartaal worden de reacties van bestaande geďndiceerden geëvalueerd door medewerkers van het ouderenloket.

Indien nodig worden woningzoekenden telefonisch benaderd en wordt begeleiding aangeboden.


De keuze voor een actieve bemiddelingsrol van het ouderenloket wordt mede ingegeven door de huidige lange wachtlijst voor aanleunwoningen in Delft. De verwachting is dat de Delftse urgent woningzoekende met behulp van het ouderenloket sneller een aanleunwoning zal kunnen vinden.

 

Evaluatie regeling

Binnen de sector Leefbaarheid van de gemeente Delft zal het programma Wonen, Zorg en Welzijn elk halfjaar de regeling evalueren met de betrokken partijen. Het stadsgewest Haaglanden wordt middels een jaarlijkse rapportage op de hoogte gebracht.

 

Communicatie

De ouderen in Delft moeten worden geďnformeerd dat er een nieuwe procedure komt om voor een aanleunwoning in aanmerking te komen. Hiertoe is recentelijk zowel de urgentie brochure van de gemeente aangepast, als de gemeentelijke website. Met de corporaties is afgesproken dat zij op hun sites doorlinken naar de gemeentesite.

 

Begin april wordt in de stadskrant en de nieuwsbrief Wvg de aandacht gevestigd op de nieuwe regels. Tenslotte wordt in alle publicaties verwezen naar het ouderenloket alsmede de informatiemedewerker van Leefbaarheid, die telefonisch of per e-mail aanvullende informatie kunnen geven. De informatiemedewerker is ook de gemeentelijke contactpersoon voor de uitvoering van de regeling, alsmede de monitoring van de vangnetregeling.

 

Bestaande geďndiceerden krijgen eind maart een informatiebrief over de omzetting. Middels een antwoordstrook kan men hulp vragen bij het zoeken. Het omzettingsbesluit wordt begin-half april toegestuurd. Per 18 april 2006 kan men vervolgens met voorrang gaan reageren op het woningaanbod.

 

Financiering

De door het ouderenloket geďnde leges voor nieuwe urgentieaanvragen worden op de rekening van de gemeente bijgeschreven.

In Haaglanden verband is op 11 oktober 2005 met de SVH afgesproken dat herstructureringskandidaten vrijgesteld zijn van het betalen van inschrijfgeld en legeskosten over de periode dat men herstructureringskandidaat is.

In de geest van deze regeling stellen wij voor om voor de bestaande geďndiceerden geen legeskosten te heffen voor de omzetting van hun indicatie in een urgentie. Tevens verzoeken wij de SVH (Sociale Verhuurders Haaglanden) geen inschrijfgeld in rekening te brengen voor bestaande geďndiceerden, die nog geen woonpas hebben.

 

Voorstel:

  1. Per 18 april de vrijgekomen aanleunwoningen in de krant ‘Beter wonen in Haaglanden” aan te bieden.
  2. De bestaande indicaties aanleunwoningen per 18 april om te zetten in een urgentieverklaring aanleunwoningen.
  3. Een vangnetregeling in te voeren inhoudende:

Woningzoekenden met een urgentie aanleunwoning die onvoldoende in staat zijn om zelfstandig te opereren op de woningmarkt begeleiding te geven bij het zoeken naar een aanleunwoning.

  1. Om maximaal 25 % van de vrijgekomen aanleunwoningen buiten de woonkrant toe te wijzen aan acute gevallen.

5.      De onder 2 genoemde personen vrij te stellen van het betalen van leges voor hun urgentie.

  1. De Sociale Verhuurders Haaglanden te verzoeken de onder 2 genoemde personen vrij te stellen van het inschrijfgeld als woningzoekende.

 

-----