Stuk 96 I

20062697

                                                                                                       Delft, 15 mei 2006

 

Onderwerp:       instellen raadscommissies /
wijziging verordening op de raadscommissies
en
de verordening op de rekeningencommissie.

                       
.

 

Aan de Gemeenteraad.

 

 

Geachte dames en heren,

 

Op grond van het bepaalde in het 1e lid van artikel 82 van de Gemeentewet kan de raad raadscommissies instellen die besluitvorming van de raad kunnen voorbereiden en met het college of de burgemeester kunnen overleggen. Hij regelt daarbij de taken, de bevoegdheden, de samenstelling en de werkwijze.

Op 25 april 2002 is door de gemeenteraad naar aanleiding daarvan de verordening op de raadscommissies vastgesteld, waarna deze is gewijzigd op resp. 30 mei 2002, 27 mei 2004 en 27 januari 2005.

Na de installatie van de nieuwe gemeenteraad zijn het presidium en de fractievoorzitters bijeengekomen op 20 april 2006. In deze vergadering is een eerste conceptvoorstel voorgelegd tot wijziging van de huidige commissie-indeling. Vervolgens is op 25 april jl. een 2e concept van dit voorstel besproken.
Na beide bijeenkomst is besloten de huidige raadscommissies niet te handhaven en over te gaan tot het instellen van nieuwe raadscommissies. Een concept wijzigingsbesluit voor de indeling van de nieuwe raadscommissies en daarmee een wijziging van de verordening op de raadscommissies wordt hierbij aan u voorgelegd.

Voorgesteld wordt:

I.                     De verordening op de raadscommissies als volgt te wijzigen:

De tekst van het huidige artikel 2 - Instelling raadscommissies wordt geschrapt en vervangen door de volgende tekst:

Artikel 2 Instelling raadscommissies

1.         De raad stelt de volgende raadscommissies in:

- de raadscommissie bestuur en werk;

- de raadscommissie ruimtelijke ordening;

- de raadscommissie jeugd, zorg en onderwijs;

- de raadscommissie economie, milieu, cultuur en recreatie;

- de raadscommissie wijk, verkeer en beheer;

- de algemene commissie.

2.         De raadscommissie bestuur en werk adviseert en overlegt over de volgende onderwerpen: bestuur en organisatie, financiën, werk, inkomen en emancipatie, dienstverlening en communicatie.


Stuk 96 I                                                          pag. 2



3.         De raadscommissie ruimtelijke ordening adviseert en overlegt over de volgende onderwerpen: ruimtelijke ordening, grondzaken en vastgoed.

4.         De raadscommissie jeugd, zorg en onderwijs adviseert en overlegt over de volgende onderwerpen: jeugd en jongerenbeleid, zorg, onderwijs, welzijn, integratie en inburgering, volkshuisvesting en sport.

5.         De raadscommissie economie, milieu, cultuur en recreatie adviseert en overlegt over de volgende onderwerpen: economie, kennis, milieu en duurzame ontwikkeling, cultuur, toerisme en recreatie.

6.         De raadscommissie wijk, verkeer en beheer adviseert en overlegt over de volgende onderwerpen: verkeer en vervoer, veiligheid en openbare orde, wijkwerk, stadsbeheer.

7.         De algemene commissie adviseert en overlegt  over de in het tweede tot en met zesde lid genoemde onderwerpen in die perioden van het jaar waarin reguliere vergaderingen van de genoemde raadscommissies niet plaatsvinden.

8.         Indien een onderwerp meer raadscommissies aangaat wordt dit behandeld in de raadscommissie die het onderwerp het meest aangaat, tenzij  de voorzitters van de betrokken raadscommissies in overleg beslissen dat het onderwerp in een gezamenlijke vergadering van de raadscommissies zal worden behandeld.

9.         Indien een gezamenlijke vergadering van raadscommissies wordt belegd, vervult de voorzitter van de raadscommissie die het onderwerp het meest aangaat, de taken van de voorzitter.

10.      Een raadscommissie kan bij de behandeling van bijzondere onderwerpen, presentaties, startdiscussies over brede trajecten, gesprekken met “de stad” en dergelijke betrokken personen en instanties uitnodigen en deze eventueel deel laten nemen aan de beraadslagingen. Zo een commissie wordt een commissie extern genoemd.

en n.a.v. deze wijziging:

 

II.                   de verordening op de rekeningencommissie als volgt te wijzigen:
Artikel 2 lid 2:
De zin: ‘De commissie is een subcommissie van de commissie Middelen & Bestuur.’en de zinsnede: ’Alleen leden uit de commissie Middel en Bestuur kunnen deel uitmaken van de Rekeningencommissie,..’ worden geschrapt en vervangen door:
’De commissie is een subcommissie van de commissie Bestuur en Werk.’ en ‘Alleen leden uit de commissie Bestuur en Werk kunnen deel uitmaken van de Rekeningencommissie,…’

Artikel 2 lid 7 sub b
de zinsnede ‘als hij ophoudt lid van de commissie Middelen & Bestuur te zijn,”…. ’ wordt geschrapt en vervangen door:
’als hij ophoudt lid van de commissie Bestuur en Werk te zijn, ….

Tevens wordt aan u voorgesteld, daar op dit moment in de huidige verordening op de rekeningencommissie geen mogelijkheid is opgenomen om plaatsvervangende leden aan te wijzen en het wenselijk is dat  de continuďteit van de rekeningencommissie wordt gewaarborgd, deze mogelijkheid alsnog expliciet te regelen en de verordening hierop als volgt aan te passen.


Stuk 96 I                                                                     pag. 3

 

 

 

Artikel 2
Aan artikel 2 wordt een nieuw lid 4 toegevoegd luidend:
’De raad  benoemt een genoegzaam aantal plaatsvervangend leden.’

De huidige leden 4 t/m 7 worden vernummerd tot lid 5 t/m 8.

 

Hoogachtend,

Het presidium van de gemeente Delft,

 

N.A.J.M. van Doeveren   ,voorzitter.

 

Y. van Delft                               ,griffier.

 


Stuk 96 II


De raad van de gemeente Delft,

gelet op de art. 82 van de Gemeentewet;

gelezen het voorstel van het presidium van de gemeenteraad;

b e s l u i t :

I.           De verordening op de raadscommissies als volgt te wijzigen:

De tekst van het huidige artikel 2 - Instelling raadscommissies wordt geschrapt en vervangen door:

Artikel 2 Instelling raadscommissies

1.    De raad stelt de volgende raadscommissies in:

a.                  de raadscommissie bestuur en werk;

b.                  de raadscommissie ruimtelijke ordening;

c.                  de raadscommissie jeugd, zorg en onderwijs;

d.                  de raadscommissie economie, milieu, cultuur en recreatie;

e.                  de raadscommissie wijk, verkeer en beheer;

f.                    de algemene commissie.

2.    De raadscommissie bestuur en werk adviseert en overlegt over de volgende onderwerpen: bestuur en organisatie, financiën, werk, inkomen en emancipatie, dienstverlening en communicatie.

3.    De raadscommissie ruimtelijke ordening adviseert en overlegt over de volgende onderwerpen: ruimtelijke ordening, grondzaken en vastgoed.

4.    De raadscommissie jeugd, zorg en onderwijs adviseert en overlegt over de volgende onderwerpen: jeugd en jongerenbeleid, zorg, onderwijs, welzijn, integratie en inburgering, volkshuisvesting en sport.

5.    De raadscommissie economie, milieu, cultuur en recreatie adviseert en overlegt over de volgende onderwerpen: economie, kennis, milieu en duurzame ontwikkeling, cultuur, toerisme en recreatie.

6.    De raadscommissie wijk, verkeer en beheer adviseert en overlegt over de volgende onderwerpen: verkeer en vervoer, veiligheid en openbare orde, wijkwerk, stadsbeheer.

7.    De algemene commissie adviseert en overlegt  over de in het tweede tot en met zesde lid genoemde onderwerpen in die perioden van het jaar waarin reguliere vergaderingen van de genoemde raadscommissies niet plaatsvinden.

8.    Indien een onderwerp meer raadscommissies aangaat wordt dit behandeld in de raadscommissie die het onderwerp het meest aangaat, tenzij  de voorzitters van de betrokken raadscommissies in overleg beslissen dat het onderwerp in een gezamenlijke vergadering van de raadscommissies zal worden behandeld.

9.    Indien een gezamenlijke vergadering van raadscommissies wordt belegd, vervult de voorzitter van de raadscommissie die het onderwerp het meest aangaat, de taken van de voorzitter.


Stuk 96 II                                                                     pag. 2

 

 

 

10.   Een raadscommissie kan bij de behandeling van bijzondere onderwerpen, presentaties, startdiscussies over brede trajecten, gesprekken met “de stad” en dergelijke betrokken personen en instanties uitnodigen en deze eventueel deel laten nemen aan de beraadslagingen. Zo een commissie wordt een commissie extern genoemd.

 

II.         de verordening op de Rekeningencommissie als volgt te wijzigen:

Artikel 2 lid 2:
De zin: ‘De commissie is een subcommissie van de commissie Middelen & Bestuur.’en de zinsnede: ’Alleen leden uit de commissie Middel en Bestuur kunnen deel uitmaken van de Rekeningencommissie,..’ worden geschrapt en vervangen door:
’De commissie is een subcommissie van de commissie Bestuur en Werk.’ en ‘Alleen leden uit de commissie Bestuur en Werk kunnen deel uitmaken van de Rekeningencommissie,…’

Artikel 2 lid 7 sub b
De zinsnede ‘als hij ophoudt lid van de commissie Middelen & Bestuur te zijn,”…. ’ wordt geschrapt en vervangen door:
’als hij ophoudt lid van de commissie Bestuur en Werk te zijn, ….    

Aan artikel 2 wordt een nieuw lid vier toegevoegd luidend:
’De raad  benoemt een genoegzaam aantal plaatsvervangend leden.

De huidige leden 4 t/m 7 van artikel 2 worden vernummerd tot lid 5 t/m 8.

Aldus vastgesteld in de openbare raadsvergadering van 1 juni 2006.

 

                                                           ,burgemeester.

 

                                                           ,griffier.