Nota inrichting fysiek WZW/WMO-loket

 

Per 1 januari 2007 is de Wet Maatschappelijke Ondersteuning (WMO) ingevoerd.

Hoofddoel van de WMO is dat alle inwoners de kans krijgen om mee te (blijven) doen in de samenleving. Maar meedoen is niet voor iedereen – en met name voor kwetsbare doelgroepen als ouderen en mensen met een beperking – vanzelfsprekend. Zij hebben hierbij een steuntje in de rug nodig, zodat zij zolang mogelijk zelfstandig kunnen blijven wonen en werken. Gemeenten worden binnen de WMO verplicht om voorzieningen te treffen ter ondersteuning van deze kwetsbare doelgroepen. Een van deze voorzieningen is het bieden van informatie, advies en ondersteuning op het gebied van de WMO (prestatieveld 3). In de Programmabegroting 2007 is een bedrag van € 150.000,-- opgenomen voor de inrichting van een breed geďntegreerd loket voor Wonen, Zorg en Welzijn (WZW) en de WMO in Delft.

Deze nota betreft het bestedingsvoorstel voor de inrichting van dit fysieke loket.

 

Locatie fysiek WZW/WMO-loket

Voor de huisvesting van het fysieke hoofdloket van het WZW/WMO-loket zijn diverse mogelijke locaties in de stad bekeken. Uit dit huisvestingsonderzoek blijkt huisvesting van het WZW/WMO-loket in de hal van het pand aan de Van Bleyswijckstraat 91 het meest geschikt. Zo is het pand goed bereikbaar met zowel openbaar vervoer als de auto. Ook is het pand goed toegankelijk voor mensen met een beperking en ouderen. Bovendien is in de onderhandelingen cq het huisvestingsonderzoek met vakteam Vastgoed (namens de gemeente Delft verantwoordelijk voor de verhuur van dit pand) afgesproken zoveel mogelijk maatschappelijke partners mede te huisvesten in dit pand, zodat een versterkend effect op klantenstromen en herkenbaarheid van het fysieke WZW/WMO-loket bereikt kan worden.

 

Inmiddels hebben Kwadraad, Breed Welzijn Delft (met oa Vluchtelingenwerk en Bureau Vrijwilligerswerk) en Bureau Informele Zorg toegezegd om naar deze locatie aan de Van Bleyswijckstraat 91 te verhuizen. Ook het Jongeren Informatie Punt (JIP) Delft heeft aangegeven mee te verhuizen naar de nieuwe locatie aan de Van Bleyswijckstraat.

 

Met genoemde partijen worden nadere afspraken gemaakt over inrichting en (mede) gebruik van faciliteiten en de hal waarin de frontoffices van het WZW/WMO-loket, het JIP en Bureau Vrijwilligerswerk gevestigd zullen worden. Streven is de inrichting en huisvesting van het brede geďntegreerde WZW/WMO-loket met genoemde partners in de nieuwe locatie aan de Van Bleyswijckstraat 91 per 2 juli 2007 te realiseren.

 

Communicatie / naamgeving loket

Een communicatiecampagne is nodig om het loket breed bekend te maken onder de doelgroep, zodat de doelgroep de weg naar het loket weet te vinden. Gerichte communicatie draagt daar aan bij. Dit geldt ook voor een goede, herkenbare naamgeving voor het WZW/WMO-loket. Derhalve is gekozen voor de nieuwe naam Startpunt wonen zorg welzijn. Belangrijke uitgangs-punten in de gewenste uitstraling van het Startpunt zijn warmte, welkom, klantvriendelijkheid en professionaliteit. Start van de communicatie-campagne is gekoppeld aan de opening van het nieuwe pand per 2 juli a.s.

 

Kosten en financiering

Een eerste begroting voor de inrichting van het Delftse WZW/WMO-loket is in bijgaande begroting opgesteld (zie bijlage). Dit betreft een globale opzet aangezien nog een aantal zaken op het gebied van onder meer inrichting nieuwe huisvesting, communicatie, etc. niet exact bekend is. Echter, het geeft wel een indicatie van de benodigde kosten waarmee rekening gehouden moet worden bij de opzet en inrichting van het WZW/WMO-loket. In de Programma-begroting 2007 is € 150.000,-- voor eenmalige inrichtingskosten van het WMO-loket begroot.

 

Mei 2007

Gemeente Delft

Nicolette Hendriks

Projectleider WZW/WMO-loket a.i.


Bijlage 1: Begroting eenmalige investeringskosten inrichting fysiek WZW/WMO-loket

 

 

Begroting eenmalige investeringskosten

 

 

 

Inrichtingskosten frontoffice en werkplekken Startpunt nieuw pand

 

Computereiland met 8 pc's

15.000

Leestafel met 6 stoelen

3.000

Spreektafels consulenten met 4 stoelen

3.000

Pinautomaat

3.000

Klantvolg/reg. Systeem

10.000

Folderrekken/archiefkasten

10.000

Laptops voor 2 consulenten

4.000

Uitbreiding telefooncentrale en aanschaf draadloze telefoons consulenten en gastvrouwen

10.000

ICT-netwerkbekabeling plus software

5.000

Vloer/wandafwerking

5.000

Communicatiekosten

 

Introductiecampagne

10.000

Ontwikkelen logo/huisstijl

5.000

Folders/briefpapier/visitekaartjes, etc.

10.000

Restyling website

8.000

Begeleidingskosten

 

Projectleiding DIM

45.000

Verbouwingskosten

 

Verbeteren/verfraaien toegang achterkant

pm

Totale kosten (exclusief pm en onvoorzien)

146.000

Beschikbaar in Programmabegroting 2007

150.000,--