Nota inrichting fysiek WZW/WMO-loket
Per 1 januari 2007 is de Wet Maatschappelijke
Ondersteuning (WMO) ingevoerd.
Hoofddoel van de WMO is dat alle inwoners de kans
krijgen om mee te (blijven) doen in de samenleving. Maar meedoen is niet voor
iedereen – en met name voor kwetsbare doelgroepen als ouderen en mensen met een
beperking – vanzelfsprekend. Zij hebben hierbij een steuntje in de rug nodig,
zodat zij zolang mogelijk zelfstandig kunnen blijven wonen en werken. Gemeenten
worden binnen de WMO verplicht om voorzieningen te treffen ter ondersteuning
van deze kwetsbare doelgroepen. Een van deze voorzieningen is het bieden van informatie, advies
en ondersteuning op het gebied van de WMO (prestatieveld 3). In
de Programmabegroting 2007 is een bedrag van € 150.000,-- opgenomen voor de
inrichting van een breed geďntegreerd loket voor Wonen,
Zorg en Welzijn (WZW) en de WMO in Delft.
Deze nota betreft het bestedingsvoorstel voor de
inrichting van dit fysieke loket.
Locatie
fysiek WZW/WMO-loket
Voor de huisvesting van het fysieke hoofdloket van
het WZW/WMO-loket zijn diverse mogelijke locaties in de stad bekeken. Uit dit
huisvestingsonderzoek blijkt huisvesting van het WZW/WMO-loket in de hal van
het pand aan de Van Bleyswijckstraat 91 het meest geschikt. Zo is het pand goed
bereikbaar met zowel openbaar vervoer als de auto. Ook is het pand goed
toegankelijk voor mensen met een beperking en ouderen. Bovendien is in de
onderhandelingen cq het huisvestingsonderzoek met vakteam Vastgoed (namens de
gemeente Delft verantwoordelijk voor de verhuur van dit pand) afgesproken
zoveel mogelijk maatschappelijke partners mede te huisvesten in dit pand, zodat
een versterkend effect op klantenstromen en herkenbaarheid van het fysieke
WZW/WMO-loket bereikt kan worden.
Inmiddels hebben Kwadraad, Breed Welzijn Delft (met
oa Vluchtelingenwerk en Bureau Vrijwilligerswerk) en Bureau Informele Zorg
toegezegd om naar deze locatie aan de Van Bleyswijckstraat 91 te verhuizen. Ook
het Jongeren Informatie Punt (JIP) Delft heeft aangegeven mee te verhuizen naar
de nieuwe locatie aan de Van Bleyswijckstraat.
Met genoemde partijen worden nadere afspraken
gemaakt over inrichting en (mede) gebruik van faciliteiten en de hal waarin de
frontoffices van het WZW/WMO-loket, het JIP en Bureau Vrijwilligerswerk
gevestigd zullen worden. Streven is de inrichting en huisvesting van het brede
geďntegreerde WZW/WMO-loket met genoemde partners in de nieuwe locatie aan de
Van Bleyswijckstraat 91 per 2 juli 2007 te realiseren.
Een
communicatiecampagne is nodig om het loket breed bekend te maken onder de
doelgroep, zodat de doelgroep de weg naar het loket weet te vinden. Gerichte
communicatie draagt daar aan bij. Dit geldt ook voor een goede, herkenbare
naamgeving voor het WZW/WMO-loket. Derhalve is gekozen voor de
nieuwe naam Startpunt wonen zorg welzijn. Belangrijke uitgangs-punten in de
gewenste uitstraling van het Startpunt zijn warmte, welkom,
klantvriendelijkheid en professionaliteit. Start van de communicatie-campagne is
gekoppeld aan de opening van het nieuwe pand per 2 juli a.s.
Een eerste begroting voor
de inrichting van het Delftse WZW/WMO-loket is in bijgaande begroting opgesteld
(zie bijlage). Dit betreft een globale opzet aangezien nog een aantal zaken op
het gebied van onder meer inrichting nieuwe huisvesting, communicatie, etc.
niet exact bekend is. Echter, het geeft wel een indicatie van de benodigde
kosten waarmee rekening gehouden moet worden bij de opzet en inrichting van het
WZW/WMO-loket. In de Programma-begroting 2007 is € 150.000,-- voor eenmalige
inrichtingskosten van het WMO-loket begroot.
Mei 2007
Gemeente Delft
Nicolette
Hendriks
Projectleider
WZW/WMO-loket a.i.
Bijlage
1: Begroting eenmalige investeringskosten inrichting fysiek WZW/WMO-loket
Begroting eenmalige investeringskosten
|
|
|
|
Inrichtingskosten
frontoffice en werkplekken Startpunt nieuw pand |
|
Computereiland
met 8 pc's |
15.000 |
Leestafel
met 6 stoelen |
3.000 |
Spreektafels
consulenten met 4 stoelen |
3.000 |
Pinautomaat |
3.000 |
Klantvolg/reg.
Systeem |
10.000 |
Folderrekken/archiefkasten |
10.000 |
Laptops
voor 2 consulenten |
4.000 |
Uitbreiding
telefooncentrale en aanschaf draadloze telefoons consulenten en gastvrouwen |
10.000 |
ICT-netwerkbekabeling
plus software |
5.000 |
Vloer/wandafwerking |
5.000 |
Communicatiekosten |
|
Introductiecampagne |
10.000 |
Ontwikkelen
logo/huisstijl |
5.000 |
Folders/briefpapier/visitekaartjes,
etc. |
10.000 |
Restyling
website |
8.000 |
Begeleidingskosten |
|
Projectleiding
DIM |
45.000 |
Verbouwingskosten |
|
Verbeteren/verfraaien
toegang achterkant |
pm |
Totale
kosten (exclusief pm en onvoorzien) |
146.000 |
Beschikbaar
in Programmabegroting 2007 |
150.000,-- |