1. Aanleiding
In de commissie Bestuur en Werk is op 16
september jl gesproken over het
raadsvoorstel Reglement van Orde van de
gemeenteraad en Verordening
op de raadscommissies en nieuwe
commissie-indeling.
Naar aanleiding van die bespreking heeft het
presidium toegezegd op een
aantal punten met nadere voorstellen te
komen. Die zijn in deze notitie
opgenomen en zullen op 7 oktober a.s. worden
besproken in de commissie.
Hierbij kan ook eerder de aangekondigde
collegereactie worden betrokken.
Indien de commissie zich kan vinden in de
voorstellen, zullen deze – met de
bijbehorende toelichting - worden verwerkt
in het genoemde raadsvoorstel
ten behoeve van de besluitvorming in de raad
van 16 oktober a.s.
2. Advies
De commissie wordt
voorgesteld de bijgaande voorstellen te onderschrijven en het presidium te
verzoeken deze te verwerken in het raadsvoorstel.
Raadsbesluit A) Reglement
van Orde
Gelet op de
discussie in de commissie wordt voorgesteld het vijfde lid als volgt te
wijzigen:
Artikel 4, vijfde lid
(Presidium)
5. De agenda en
besluitenlijst van het presidium zijn openbaar, tenzij het presidium anders
bepaalt.
Voor het
fractievoorzittersoverleg zal het raadsvoorstel op dit punt op eenzelfde wijze worden
aangepast.
Interpellatie
Het vijfde lid bevat voor interpellaties nu een
‘ja, tenzij-bepaling’. De uitzonderingsgronden lijken limitatief maar zijn dat
niet. Indien de raad bijvoorbeeld een interpellatieverzoek zou willen weigeren
over een zaak waar hij geen bevoegdheid heeft, kan dat met de huidige
verordening niet.
Het al dan niet toestaan van een interpellatie is
vooral een politieke afweging. Aangezien de interpellatie een zwaar instrument
is dat kan leiden tot een motie van afkeuring, zou uitdrukkelijke toestemming
van de raad (‘ het verlof vragen’, artikel 155, Gemeentewet) meer voor de hand
liggen. De nu genoemde uitzonderingsgronden zouden daarbij in de toelichting
als toetsingscriteria kunnen worden opgenomen.
Voorgesteld wordt het
vijfde lid dan te wijzigen in:
Artikel 40, vijfde lid
(interpellatie)
5. Indien de raad instemt
met het verzoek, stelt hij tevens het moment vast waarop de interpellatie zal
worden gehouden.
Raadsbesluit B)
Commissieverordening
Insprekers
Gelet op de discussie in
de commissie over de aanmeldtermijnen en de spreektijden wordt voorgesteld het
artikel als volgt te wijzigen:
Artikel 14 (spreekrecht
burgers)
1. De voorzitter inventariseert wie gebruik wenst
te maken van het spreekrecht.
2. Per instelling/groepering is één spreker
toegestaan.
3.
Per spreker is drie
minuten spreektijd beschikbaar. De voorzitter kan voorstellen dat dit wordt
verlengd. Na het inspreken is een korte vragenronde mogelijk.
4.
De voorzitter kan
toestaan dat ook voor de aanvang van de tweede termijn in de commissie een
tweede inspreekronde plaatsvindt. De spreektijd is dan twee minuten.
5.
Insprekers wordt verzocht zich tijdig bij de griffie aan te melden. Schriftelijke bijdragen kunnen vooraf worden
ingediend bij de griffie. De brieven worden behandeld als een ingekomen stuk en
worden onder alle leden van de commissie verspreid.
6.
Indien er
ingesproken wordt op een niet geagendeerd onderwerp, bespreekt de commissie na
de inspreker gehoord te hebben, op welke wijze de commissie een vervolg geeft
aan het onderwerp waarover is ingesproken.
Voorgesteld wordt dat ook onderzoek plaatsvindt
naar de geloofsbrieven van de commissieleden/niet-raadsleden. Het onderzoeken
van de geloofsbrieven wordt gerechtvaardigd omdat de
commissieleden/niet-raadsleden in commissievergaderingen doorgaans dezelfde
bevoegdheden en rechten hebben als raadsleden. Ook hebben zij het recht op
schriftelijke vragen te stellen aan college en burgemeester. Dergelijke
bevoegdheden rechtvaardigen een meer formeel onderzoek van
commissieleden/niet-raadsleden.
Overigens blijft het wettelijk afleggen van de eed
of gelofte voorbehouden aan raadsleden. Dat geldt, gelet op de wettelijke
bepalingen, ook voor de toegang tot besloten raadsvergaderingen.
Voorgesteld wordt een achtste lid toe te voegen aan
artikel 4:
Artikel 4 (samenstelling commissies)
8. Op het onderzoek van de geloofsbrieven van de
kandidaat commissieleden/niet raadsleden is het bepaalde in artikel 6, eerste
en tweede lid, van het Reglement van Orde van de gemeenteraad van toepassing.
Ten behoeve van dit onderzoek legt het kandidaat commissielid/niet raadslid de
daarvoor benodigde stukken over aan de raad.
Besloten vergadering
Naar aanleiding van een
vraag over de besloten commissievergadering stelt het presidium voor om voor de
duidelijkheid een lid toe te voegen aan het artikel over de besloten
vergadering. De tekst vindt zijn basis in artikel 82, vijfde lid, Gemeentewet.
Voorgesteld wordt om als
tweede lid, onder vernummering van het tweede en derde lid, toe te voegen:
Artikel 20 (Besloten
vergadering)
2. Voor afloop van de
besloten vergadering beslist de commissie overeenkomstig artikel 86,
Gemeentewet, of omtrent de inhoud van de stukken en het verhandelde
geheimhouding zal gelden. De commissie kan besluiten de geheimhouding op te
heffen
Commissie-indeling
Een aantal fracties heeft
suggesties gedaan om de commissie-indeling aan te passen. Het presidium stelt
voor om de volgende wijziging in het raadsvoorstel op te nemen.
a) Bestuur en organisatie verhuizen naar de commissie
Middelen en economie die daarmee wordt verbreed tot de commissie
Bestuur, Middelen en Economie.
b) Omwille van de werkverdeling tussen de
commissies verhuist het onderdeel toerisme en recreatie dan naar de commissie
Veiligheid en stad. Milieu en duurzame ontwikkeling blijven in deze
commissie.
Verder wordt voorgesteld om in verband met de
nieuwe wet RO, de commissie Ruimte en verkeer als laatste commissie te plannen
in de maandelijke cyclus. Anders zal de wettelijke inperking van 16 naar 12
weken problemen gaan geven in de besluitvorming door de raad.
De indeling komt er dan als volgt uit te zien.
Artikel 2 Instelling commissies 1. De raad stelt de volgende commissies in: a. de commissie
Samenleving en Volkshuisvesting b. de
commissie Veiligheid, Stad en Milieu c. de commissie Bestuur, Middelen en
Economie d. de commissie Ruimte en Verkeer 2. De commissie Samenleving en Volkshuisvesting
adviseert en overlegt over de volgende onderwerpen: Integratie, Inburgering
en Emancipatie, Jeugd en jongerenbeleid, Welzijn, Zorg en Onderwijs, Werk en
Inkomen, Sport en Wijkwerk, Cultuur, Wonen en Volkshuisvesting. Tijdstip: eerste dinsdag van de maand 3. De commissie Veiligheid, Stad en
Milieu adviseert en overlegt over de volgende onderwerpen; Stadsbeheer,
Veiligheid en Openbare Orde, Gemeenschappelijke regelingen, Milieu
en Duurzame Ontwikkeling, Toerisme en Recreatie. Tijdstip: eerste donderdag van de maand 4. De commissie Bestuur, Middelen en
Economie adviseert en overlegt over de volgende onderwerpen: Bestuur en
Organisatie, Financiën, Vastgoed, Grondzaken, Economie en Kennis,
Dienstverlening en Communicatie. Tijdstip: tweede dinsdag van de maand 5. De commissie
Ruimte en Verkeer adviseert en overlegt over de volgende onderwerpen:
Ruimtelijke Ordening; Verkeer en Vervoer. Tijdstip: tweede donderdag van de maand |
Zoals gezegd is bij het
opstellen gelet op de inhoudelijke samenhang van de onderwerpen en de
werkverdeling tussen de commissies.
Indien voor bepaalde
projecten niet direct duidelijk is in welke commissie deze thuishoren, zal het
presidium daar zo nodig een knoop over doorhakken.
Commissie Algemeen
Het presidium stelt voor
om de commissie Algemeen te handhaven en die functie, zoals eerder voorgesteld,
niet over te dragen aan de commissie Bestuur en Werk. Dit om duidelijk aan te
geven dat het een commissie betreft waar onderwerpen uit verschillende
commissies aan de orde kunnen zijn. Het huidige artikel wordt dan ook gehandhaafd.
Mededelingen
Mededelingen van het
college zijn momenteel geen formeel agendapunt op de commissieagenda, en worden
dat ook niet in de nieuwe werkwijze. Dit om geen onvoorbereide discussies te
starten in een commissievergadering.
Mocht om praktische
redenen een wethouder verzoeken tóch een mededeling te doen aan het begin van
de vergadering, kan de voorzitter dit bij de vaststelling van de agenda aan de
commissie voorleggen.
Het is voor een goede
orde wenselijk belang dat de portefeuillehouder vooraf bij de
commissievoorzitter of – griffier meldt dat hij/zij een mededeling wil doen.
Overige zaken
Handhaving orde
commissies
De handhaving van de orde
in commissies en het ontzeggen van de toegang tot de commissievergadering heeft
zijn basis in de Gemeentewet met betrekking tot raadsvergaderingen (artikel 26,
eerste en tweede lid). Aangezien de raad ook voor de commissievergaderingen de
orde dient te bepalen, is deze bepaling overeenkomstig overgenomen.
Aanwezigheid ambtenaren
besloten vergaderingen
Verder wordt voorgesteld,
in lijn met de afspraak begin dit jaar tussen presidium en college, om in het
Reglement van Orde en in de Commissieverordening op te nemen dat de voorzitter
van de raad respectievelijk de commissievoorzitter bepalen, van welke
ambtenaren de aanwezigheid noodzakelijk is bij een besloten vergadering.
Voor raadsvergaderingen
doet de voorzitter dat op advies van de griffier respectievelijk de
gemeentesecretaris voor de onder hen vallende ambtenaren.
In commissievergadering
overlegt de commissievoorzitter met de betrokken portefeuillehouder(s) van
welke collegeambtenaren de aanwezigheid noodzakelijk is.
Afsplitsingen
Naar aanleiding van de
recente afsplitsing vlak vóór het zomerreces stelt het presidium voor om de
huidige bepaling aan te passen. Nu worden wijzigingen van kracht na de
eerstvolgende raadsvergadering. Voorgesteld wordt dit te wijzigen in de eerste
dag van de maand volgend op de afsplitsing.
De huidige bepaling is opgenomen omdat zich
onduidelijkheden kunnen voordoen inzake de naamgeving van de nieuwe fractie, de
samenstelling, fractiebudgetten etc. Met de huidige verordening heeft de raad
nog een mogelijkheid daar ter vergadering een uitspraak over te doen.
Het presidium vindt het echter zwaarder wegen dat
een afsplitsing in praktijk zo spoedig mogelijk in kan gaan, en stelt om die
reden voor de huidige bepaling te wijzigen.
Evaluatie
Tot slot zal de eerder
afgesproken evaluatie na een jaar worden opgenomen in het raadsvoorstel.
-
o -