1. Aanleiding

In de commissie Bestuur en Werk is op 16 september jl gesproken over het

raadsvoorstel Reglement van Orde van de gemeenteraad en Verordening

op de raadscommissies en nieuwe commissie-indeling.

 

Naar aanleiding van die bespreking heeft het presidium toegezegd op een

aantal punten met nadere voorstellen te komen. Die zijn in deze notitie

opgenomen en zullen op 7 oktober a.s. worden besproken in de commissie.

Hierbij kan ook eerder de aangekondigde collegereactie worden betrokken.

 

Indien de commissie zich kan vinden in de voorstellen, zullen deze – met de

bijbehorende toelichting - worden verwerkt in het genoemde raadsvoorstel

ten behoeve van de besluitvorming in de raad van 16 oktober a.s.

 

 

2. Advies

De commissie wordt voorgesteld de bijgaande voorstellen te onderschrijven en het presidium te verzoeken deze te verwerken in het raadsvoorstel.

 

 

3. Toelichting

Raadsbesluit A) Reglement van Orde

 

Presidium

Gelet op de discussie in de commissie wordt voorgesteld het vijfde lid als volgt te wijzigen:

 

Artikel 4, vijfde lid (Presidium)

5. De agenda en besluitenlijst van het presidium zijn openbaar, tenzij het presidium anders bepaalt.

 

Voor het fractievoorzittersoverleg zal het raadsvoorstel op dit punt op eenzelfde wijze worden aangepast.

 

Interpellatie

Het vijfde lid bevat voor interpellaties nu een ‘ja, tenzij-bepaling’. De uitzonderingsgronden lijken limitatief maar zijn dat niet. Indien de raad bijvoorbeeld een interpellatieverzoek zou willen weigeren over een zaak waar hij geen bevoegdheid heeft, kan dat met de huidige verordening niet.

Het al dan niet toestaan van een interpellatie is vooral een politieke afweging. Aangezien de interpellatie een zwaar instrument is dat kan leiden tot een motie van afkeuring, zou uitdrukkelijke toestemming van de raad (‘ het verlof vragen’, artikel 155, Gemeentewet) meer voor de hand liggen. De nu genoemde uitzonderingsgronden zouden daarbij in de toelichting als toetsingscriteria kunnen worden opgenomen.

Voorgesteld wordt het vijfde lid dan te wijzigen in:

 

Artikel 40, vijfde lid (interpellatie)

5. Indien de raad instemt met het verzoek, stelt hij tevens het moment vast waarop de interpellatie zal worden gehouden.

 

 

Raadsbesluit B) Commissieverordening

 

Insprekers

Gelet op de discussie in de commissie over de aanmeldtermijnen en de spreektijden wordt voorgesteld het artikel als volgt te wijzigen:

 

Artikel 14 (spreekrecht burgers)

1.     De voorzitter inventariseert wie gebruik wenst te maken van het spreekrecht.

2.     Per instelling/groepering is één spreker toegestaan.

3.     Per spreker is drie minuten spreektijd beschikbaar. De voorzitter kan voorstellen dat dit wordt verlengd. Na het inspreken is een korte vragenronde mogelijk.

4.     De voorzitter kan toestaan dat ook voor de aanvang van de tweede termijn in de commissie een tweede inspreekronde plaatsvindt. De spreektijd is dan twee minuten.

5.     Insprekers wordt verzocht zich tijdig bij de griffie aan te melden. Schriftelijke bijdragen kunnen vooraf worden ingediend bij de griffie. De brieven worden behandeld als een ingekomen stuk en worden onder alle leden van de commissie verspreid.

6.     Indien er ingesproken wordt op een niet geagendeerd onderwerp, bespreekt de commissie na de inspreker gehoord te hebben, op welke wijze de commissie een vervolg geeft aan het onderwerp waarover is ingesproken.

 

Geloofsbrieven commissieleden/niet raadsleden

Voorgesteld wordt dat ook onderzoek plaatsvindt naar de geloofsbrieven van de commissieleden/niet-raadsleden. Het onderzoeken van de geloofsbrieven wordt gerechtvaardigd omdat de commissieleden/niet-raadsleden in commissievergaderingen doorgaans dezelfde bevoegdheden en rechten hebben als raadsleden. Ook hebben zij het recht op schriftelijke vragen te stellen aan college en burgemeester. Dergelijke bevoegdheden rechtvaardigen een meer formeel onderzoek van commissieleden/niet-raadsleden.

Overigens blijft het wettelijk afleggen van de eed of gelofte voorbehouden aan raadsleden. Dat geldt, gelet op de wettelijke bepalingen, ook voor de toegang tot besloten raadsvergaderingen.

 

Voorgesteld wordt een achtste lid toe te voegen aan artikel 4:

 

Artikel 4 (samenstelling commissies)

8. Op het onderzoek van de geloofsbrieven van de kandidaat commissieleden/niet raadsleden is het bepaalde in artikel 6, eerste en tweede lid, van het Reglement van Orde van de gemeenteraad van toepassing. Ten behoeve van dit onderzoek legt het kandidaat commissielid/niet raadslid de daarvoor benodigde stukken over aan de raad.

 

Besloten vergadering

Naar aanleiding van een vraag over de besloten commissievergadering stelt het presidium voor om voor de duidelijkheid een lid toe te voegen aan het artikel over de besloten vergadering. De tekst vindt zijn basis in artikel 82, vijfde lid, Gemeentewet.

Voorgesteld wordt om als tweede lid, onder vernummering van het tweede en derde lid, toe te voegen:

 

Artikel 20 (Besloten vergadering)

2. Voor afloop van de besloten vergadering beslist de commissie overeenkomstig artikel 86, Gemeentewet, of omtrent de inhoud van de stukken en het verhandelde geheimhouding zal gelden. De commissie kan besluiten de geheimhouding op te heffen

 

Commissie-indeling

Een aantal fracties heeft suggesties gedaan om de commissie-indeling aan te passen. Het presidium stelt voor om de volgende wijziging in het raadsvoorstel op te nemen.

a) Bestuur en organisatie verhuizen naar de commissie Middelen en economie die daarmee wordt verbreed tot de commissie Bestuur, Middelen en Economie.

b) Omwille van de werkverdeling tussen de commissies verhuist het onderdeel toerisme en recreatie dan naar de commissie Veiligheid en stad. Milieu en duurzame ontwikkeling blijven in deze commissie.

 

Verder wordt voorgesteld om in verband met de nieuwe wet RO, de commissie Ruimte en verkeer als laatste commissie te plannen in de maandelijke cyclus. Anders zal de wettelijke inperking van 16 naar 12 weken problemen gaan geven in de besluitvorming door de raad.

 

De indeling komt er dan als volgt uit te zien.

 

Artikel 2 Instelling commissies

1. De raad stelt de volgende commissies in:

 

a. de commissie Samenleving en Volkshuisvesting

b. de commissie Veiligheid, Stad en Milieu

c. de commissie Bestuur, Middelen en Economie

d.  de commissie Ruimte en Verkeer

 

2. De commissie Samenleving en Volkshuisvesting adviseert en overlegt over de volgende onderwerpen: Integratie, Inburgering en Emancipatie, Jeugd en jongerenbeleid, Welzijn, Zorg en Onderwijs, Werk en Inkomen, Sport en Wijkwerk, Cultuur, Wonen en Volkshuisvesting.

Tijdstip: eerste dinsdag van de maand

 

3. De commissie Veiligheid, Stad en Milieu adviseert en overlegt over de volgende onderwerpen;  Stadsbeheer, Veiligheid en Openbare Orde, Gemeenschappelijke regelingen, Milieu en Duurzame Ontwikkeling, Toerisme en Recreatie.

Tijdstip: eerste donderdag van de maand

 

4. De commissie Bestuur, Middelen en Economie adviseert en overlegt over de volgende onderwerpen: Bestuur en Organisatie, Financiën, Vastgoed, Grondzaken, Economie en Kennis, Dienstverlening en Communicatie.

Tijdstip: tweede dinsdag van de maand

 

5. De commissie Ruimte en Verkeer adviseert en overlegt over de volgende onderwerpen: Ruimtelijke Ordening; Verkeer en Vervoer.

Tijdstip: tweede donderdag van de maand

 

Zoals gezegd is bij het opstellen gelet op de inhoudelijke samenhang van de onderwerpen en de werkverdeling tussen de commissies.

Indien voor bepaalde projecten niet direct duidelijk is in welke commissie deze thuishoren, zal het presidium daar zo nodig een knoop over doorhakken.

 

Commissie Algemeen

Het presidium stelt voor om de commissie Algemeen te handhaven en die functie, zoals eerder voorgesteld, niet over te dragen aan de commissie Bestuur en Werk. Dit om duidelijk aan te geven dat het een commissie betreft waar onderwerpen uit verschillende commissies aan de orde kunnen zijn. Het huidige artikel wordt dan ook gehandhaafd.

 

Mededelingen

Mededelingen van het college zijn momenteel geen formeel agendapunt op de commissieagenda, en worden dat ook niet in de nieuwe werkwijze. Dit om geen onvoorbereide discussies te starten in een commissievergadering.

Mocht om praktische redenen een wethouder verzoeken tóch een mededeling te doen aan het begin van de vergadering, kan de voorzitter dit bij de vaststelling van de agenda aan de commissie voorleggen.

Het is voor een goede orde wenselijk belang dat de portefeuillehouder vooraf bij de commissievoorzitter of – griffier meldt dat hij/zij een mededeling wil doen.

 

 

Overige zaken

 

Handhaving orde commissies

De handhaving van de orde in commissies en het ontzeggen van de toegang tot de commissievergadering heeft zijn basis in de Gemeentewet met betrekking tot raadsvergaderingen (artikel 26, eerste en tweede lid). Aangezien de raad ook voor de commissievergaderingen de orde dient te bepalen, is deze bepaling overeenkomstig overgenomen.

 

Aanwezigheid ambtenaren besloten vergaderingen

Verder wordt voorgesteld, in lijn met de afspraak begin dit jaar tussen presidium en college, om in het Reglement van Orde en in de Commissieverordening op te nemen dat de voorzitter van de raad respectievelijk de commissievoorzitter bepalen, van welke ambtenaren de aanwezigheid noodzakelijk is bij een besloten vergadering.

Voor raadsvergaderingen doet de voorzitter dat op advies van de griffier respectievelijk de gemeentesecretaris voor de onder hen vallende ambtenaren.

In commissievergadering overlegt de commissievoorzitter met de betrokken portefeuillehouder(s) van welke collegeambtenaren de aanwezigheid noodzakelijk is.

 

Afsplitsingen

Naar aanleiding van de recente afsplitsing vlak vóór het zomerreces stelt het presidium voor om de huidige bepaling aan te passen. Nu worden wijzigingen van kracht na de eerstvolgende raadsvergadering. Voorgesteld wordt dit te wijzigen in de eerste dag van de maand volgend op de afsplitsing.

De huidige bepaling is opgenomen omdat zich onduidelijkheden kunnen voordoen inzake de naamgeving van de nieuwe fractie, de samenstelling, fractiebudgetten etc. Met de huidige verordening heeft de raad nog een mogelijkheid daar ter vergadering een uitspraak over te doen.

Het presidium vindt het echter zwaarder wegen dat een afsplitsing in praktijk zo spoedig mogelijk in kan gaan, en stelt om die reden voor de huidige bepaling te wijzigen.

 

Evaluatie

Tot slot zal de eerder afgesproken evaluatie na een jaar worden opgenomen in het raadsvoorstel.

 

 

- o -