
naar agenda

naar agenda
29 augustus 2006
|
|
|
|
Voorzitter: |
Mevrouw Van der Hoek |
Commissiegriffier: |
Mevrouw Van Delft |
Portefeuillehouders: |
Wethouders Bolten en Koning |
Aanwezig: |
De dames Van Empel, El Marini, Dekker,
Thoolen en Loth
De heren Van den Ende, Oedit Doebé, Buis, Van Til, Tas,
Riphagen, Hoogendam, De Koning, Den Hollander, Vokurka,
Van Ewijk, Harpe, Van Tongeren en Van Doeveren
De heren Vermaas en Van Vliet (Deloitte)
De heren Den Uijl en Den Hertog (gemeente Delft)
|
|
|
|
1. |
Opening
De voorzitter opent de vergadering om 20.00 uur
|
|
|
2. |
Mededelingen |
|
De commissie Bestuur en Werk heeft een
vaste commissiegriffier, Anne Post, deze is echter vanavond verhinderd
en wordt vervangen door de raadsgriffier. Als afkorting van de
commissie Bestuur en Werk hanteren we voortaan BestWe. De
accountants, de heren Vermaas en Van Vliet van Deloitte, kunnen maar
tot 20.30 uur aanwezig zijn om vragen vanuit de commissie te
beantwoorden, vandaar dat eerst gelegenheid wordt geboden vragen te
stellen over de jaarrekening en het jaarverslag 2005. Na deze vragen
wordt de agenda normaal vervolgd.
|
3 |
Inventarisatie insprekers
Er zijn geen insprekers.
|
|
|
4. |
Vaststellen lijst niet te bespreken
stukken
De commissie gaat akkoord met de lijst niet te bespreken stukken.
|
|
|
5. |
Meerjarenprogramma Vastgoed 2006-2009
(20074591)
1e termijn commissie
Achtereenvolgens komen in de 1e termijn aan het woord:
De heren Oedit Doebé, Buis, Van Til, Tas, Riphagen
Mevrouw Dekker
De heren De Koning, Vokurka, Nijhof en Van Tongeren
De volgende onderwerpen komen aan de orde:
- Waarom veroorzaakt braakliggende grond 2,4 miljoen verlies bij het
grondbedrijf?
- Hoe komt het dat de algemene reserve van het grondbedrijf negatief
is?
- Welke maatregelen worden
getroffen en waarom was dit pas zo laat bekend? -
- Op welke wijze wordt de raad geďnformeerd de komende periode?
- Langetermijnperspectief?
- Waarom wordt zo lang gewacht met
het herontwikkelen van de Röntgenweg?
- Alle risico’s moeten in kaart
worden gebracht, ook kwantitatief.
- Oorzaak verliezen Technopolis?
- Op welke wijze wordt de raad
geďnformeerd de komende periode?
- Nut en noodzaak 332 objecten die in bezit van de gemeente zijn, maar
niet voor
beleid noodzakelijk?
- Eventuele vermindering erfpacht.
- Informatie over de Spoorzone in
het MPV van volgend jaar.
- Tempo herontwikkeling
GGZ-Delfland gebied.
Wethouder Koning legt uit dat het grondbedrijf verlies oplevert en dat
aan ontwik- keling van grond risico’s zijn verbonden. De vraag is nu
of het bestuur bereid is deze risico’s te nemen. Bij iedere aankoop
wordt een aanname gedaan over de opbrengst na ontwikkeling. Wanneer
gedurende de ontwikkeling blijkt dat de opbrengst in de toekomst
waarschijnlijk minder zal zijn, moet het verlies nu genomen worden. De
contracten van Technopolis worden opnieuw bekeken om de risico’s te
verminderen. De strategie inzake Technopolis wordt op dit moment nog
niet aangepast, wel vindt binnenkort een evaluatie plaats. Toezeggingen:
- Presentatie over de techniek van
grondexploitaties (netto contante waarde) in
de commissie RO.
- Voortaan wordt 2x per jaar een
overzicht gegeven van alle exploitaties (niet
alleen grondbedrijf, maar ook deelnemingen), bij voorkeur
gelijk met begroting.
- De Spoorzone wordt opgenomen in
het MPV volgend jaar, omdat het
Ontwikkelingsbedrijf Spoorzone (OBS) wordt opgenomen.
- De criteria voor Technopolis
worden in de commissie RO besproken.
Tweede termijn: Achtereenvolgens
komen in de 2e termijn aan het woord:
De heren Oedit Doebé, Buis, Van Til, Tas en Riphagen
Mevrouw Dekker
De heren De Koning, Vokurka, Nijhof en Van Tongeren
De fracties van Leefbaar Delft, ChristenUnie, GroenLinks, STIP en de
VVD adviseren positief. De fracties van de PvdA, SP, Stadsbelangen,
D66 en het CDA nemen het stuk mee terug naar de fractie.
|
|
|
6. |
Jaarrekening en Jaarverslag 2005
(20074558) 1e termijn
Achtereenvolgens komen in 1e termijn aan het woord: De
heren Van Til, Buis, Van Doeveren, Harpe, Vokurka en De koning,
Mevrouw Dekker
De heren Riphagen en Tas.
De volgende onderwerpen komen aan de orde:
- Zorgen over het financieel management
- Dwingende suggestie aan de wethouder de aanbevelingen van de
accountant en
de Rekeningencommissie over te nemen
- Stand van zaken bezuinigingen ontbreekt
- Zorgen over Technopolis en risico’s invoering WMO
- Eerder inzicht in kritische posten van de jaarrekening
- Nota Reserves en Voorzieningen
- Benodigde weerstandsvermogen
- Inzetten op een positief rechtmatigheidsoordeel voor de jaarrekening
2006. - - -
Geen oordeelsonthouding meer, wel eventueel een oordeel met
beperkingen
- Subsidiedossier, afwachten onderzoek Rekenkamer
- Volgend jaar meer tijd voor de Rekeningencommissie
- Geen verhoging van de OZB om tekorten te dekken
- € 834.000 aan niet geautoriseerde budgetoverschrijdingen, uitleg?
- Gevolgen halvering project Spoorzone voor rijkssubsidie
- Jaarrekening eerder opleveren, tussentijdse ‘softe’ afsluiting
- Verlies Vulcanusweg erg groot
- Meer aandacht voor budgetoverhevelingen
|
|
|
|
Korte schorsing |
|
|
|
Wethouder Bolten meldt dat alle
aanbevelingen van de accountant al zijn omge- zet in een actielijst.
Wat betreft de subsidies kan de wethouder melden dat het onderzoek van
de accountant in oktober 2005 heeft plaats gevonden. In decem- ber is
de commissie Middelen en Bestuur middels een raadsbrief geďnformeerd
over de verbeteracties. Het controleprotocol is aangescherpt, er is
een subsidie- volgsysteem geďmplementeerd en de regelgeving is
opgeschoond. De laatste correctieacties zullen in het 3e
kwartaal van 2006 plaats vinden. Een
overzicht van de bezuinigingen komt terug in de beheersrapportages en
in de begroting. Voor Technopolis
geldt vanaf 2005 een nieuwe berekeningsmethode, waardoor verliezen die
anders over meerdere jaren zouden zijn uitgespreid, dit jaar zijn
genomen. Het doel is het weerstandsvermogen te vermeerderen tot meer
dan €14 miljoen. De subsidie van de rijksoverheid voor de Spoorzone
is veilig, ook wan- neer het plan in magere vorm wordt uitgevoerd. Er
moet nog €134.000 achteraf door de raad worden goedgekeurd voor het
herstel- en afrondingsplan begraaf- plaatsen.
Toezeggingen:
- Volgend jaar meer tijd voor de Rekeningencommissie;
- Alle adviezen van de Rekeningencommissie en de accountant worden
overgenomen
- Elke 6 maanden een overzicht van exploitaties en een risicoanalyse
- Memo met uitleg over overige € 700.000 niet geautoriseerde
budgetoverschrijdingen
- Nota Reserves en Voorzieningen in 4e kwartaal 2006
- Memo over wanneer de rijkssubsidies voor de Spoorzone zijn te
verwachten en
of er risico’s zijn m.b.t. voorfinanciering
- Memo wethouder Merckx waarin wordt uitgelegd waarom slechts 42% van
de
gemeenteambtenaren een beoordelingsgesprek heeft gehad in 2005.
2e termijn: Achtereenvolgens
komen aan het woord:
De heren Van Til, Buis, Oedit Doebé, Van Tongeren, Harpe, Vokurka en
De Koning.
Mevrouw Dekker
De heren Riphagen en Tas
Wethouder Bolten beantwoordt resterende vragen en zegt een memo toe
waarin wordt uitgelegd waarom er een onderuitputting van €700.000 op
zorg is ontstaan.
De fracties van de ChristenUnie, PvdA, VVD, STIP en GroenLinks
adviseren posi- tief. De fracties
van Leefbaar Delft, CDA, D66, Stadsbelangen en de SP nemen het stuk
mee terug naar de fractie. De heer
De Koning vraagt naar aanleiding van het Burgerjaarverslag of er een
landelijke evaluatie komt m.b.t. het ‘instrument’
burgerjaarverslag. De voorzitter meldt dat deze vraag wordt doorgeleid
naar de burgemeester, die deze vraag in de raadsvergadering zal
beantwoorden.
|
|
|
7. |
Dienstverleningsconcept en Stappenplan
WIZ, CWI en gemeente (20075536)
1e termijn
Achtereenvolgens komen aan het woord:
De heren De Koning, Van der Starre, Van Ewijk, Van Doeveren en Oedit
Doebé
Mevrouw Thoolen
De heer Van Til
De dames El Marini, Van Empel en Dekker
De volgende onderwerpen komen aan de orde:
- Eventuele cofinanciering CWI
- Risico’s m.b.t. de financiering door exploitatiereserves in te
zetten voor
huisvesting (€150.000 van inkomensdeel WWB)
- Voordelen van bedrijfsverzamelgebouw met ketenpartners
- Mogelijkheden voor combinatie met WMO-loket
- Veiligheidsaspecten van bedrijfsverzamelgebouw
- Toekomst Hooikade
- Ervaringen andere gemeenten met het voorgestelde
dienstverleningsconcept?
- Kosten/baten verhuizing
- Budget inzetten voor verbetering computersysteem i.p.v. verhuizing
- Realiteitsgehalte van de voorgestelde taakstellende besparingen
- Details werkprojecten work-first (CAO-loon conform?)
Wethouder Bolten antwoordt dat een taakstelling van 12 minder
uitkeringsge- rechtigden realistisch is. Het CWI draagt d.m.v. huur
bij aan de exploitatie.
In de commissie ontstaat een discussie of het voorliggende document
alleen de samenwerking en het samenvoegen van de diensten betreft of
ook ander beleid wordt vastgesteld. De
heer Den Hertog, gemeente Delft, legt uit dat het stuk alleen het
samenvoegen betreft. Al het genoemde beleid is al eerder door de raad
vastgesteld. Het dienstverleningsconcept is niet gewijzigd. De
commissie kan deze beleidslijnen wijzigen bij de behandeling van het
beleidsplan Werk en Inkomen. De
commissie en wethouder komen overeen dat uitspraken m.b.t. beleid uit
het dienstverleningsconcept worden geschrapt. Het raadsvoorstel wordt
niet gewijzigd. Wethouder Bolten
vervolgt haar beantwoording. Zij meldt dat de veiligheid in het gebouw
een zeer belangrijk aandachtspunt is. De samenwerking is goed voor de
klanten, omdat er kortere lijnen komen. De voorbeelden van
samenwerking in andere gemeenten zijn er wel, maar die zijn nog jong.
Er moet ook een goed ict-systeem in het gebouw komen. Er is nog geen
nieuwe bestem- ming bekend voor de Hooikade. De Rode Haan wordt
volledig bezet.
2e termijn: Achtereenvolgens
komen aan het woord:
De heren De Koning, Van der Starre, Van Ewijk, Van Doeveren en Oedit
Doebé
Mevrouw Thoolen
De heer Van Til
Mevrouw Dekker
Alle fracties nemen het voorstel mee terug naar de fracties, waarbij
de fracties van Stadsbelangen, ChristenUnie en SP alvast aantekenen
niet akkoord te kunnen gaan, indien de dekking gehandhaafd blijft.
Toezeggingen wethouder Bolten:
- Kort na reces wordt het
beleidsplan Werk en Inkomen aangeboden, zodat
beleidskeuzen kunnen worden besproken;
- Memo met extra toelichting over
de taakstelling vňňr as. vrijdag.
|
|
|
8. |
Rondvraag
Geen vragen
|
|
|
9. |
Sluiting
De vergadering wordt om 23.55 uur gesloten.
|
|
|
|