Inhoud Burgerjaarverslag in Stadskrant Delft
Pagina |
Onderwerp |
Bestandsnaam |
Foto |
Woorden |
1 |
Inleiding Bas Verkerk |
inleiding |
|
490 |
Hoogtepunten/Conclusies
|
|
|
152 |
|
Wat is een bjv |
Wat is een BJV |
|
125 |
|
Nieuwe opzet Waar op internet en hoe |
Nieuwe opzet |
|
165 |
|
|
932 |
|||
2 max |
Burgerparticipatie Ontwikkelingen 2005 |
Hoofdartikel participatie |
|
420 |
Burger en gemraad |
Burger en raad |
|
255 |
|
Panels |
panels |
|
100 |
|
Burgerinitiatief |
burgerinitiatief |
|
140 |
|
Interactieve beleidsvorming |
Interactieve beleidsvorming |
|
150 |
|
Inspraak |
Inspraak |
|
180 |
|
|
1245 |
|||
3 max |
Dienstverlening ontwikkelingen 2005 |
Hoofdartikel dienstverlening |
|
410 |
Waardering |
Waardering dienstverlening |
|
95 |
|
Aan de balie |
Aan de balie |
|
135 |
|
Call
center |
Call
center |
|
160 |
|
Digitale dienstverlening |
Delft digitaal |
|
125 |
|
Vergunningen en ontheffingen |
Vergunningen |
|
115 |
|
Dienstverlening in de wijken |
In de wijken |
|
120 |
|
|
1160 |
4 max |
Beroep en bezwaar en ontwikkelingen 2005 |
Bezwaar klachten |
|
640 |
In het zonnetje |
lintjes |
|
270 |
|
Wijkaanpak* |
Wijkaanpak |
|
220 |
|
Digitaal contact via WijkWebs* |
Digitaal contact |
|
75 |
|
|
1205 |
*in verband met aantal woorden verschoven van pagina 2 naar
4
SK BJV
Pagina 1
‘inleiding’
490 woorden + foto Bas Verkerk
‘Een open en toegankelijke gemeente’
Burgemeester Verkerk: “De gemeente Delft wil open en toegankelijk zijn voor haar burgers. U moet ons goed kunnen bereiken: telefonisch, bij de balies, maar ook bijvoorbeeld via e-mail. En wij moeten ervoor zorgen dat u werkelijk kunt meedenken, meepraten en meedoen. Hoe we daar vorig jaar aan hebben gewerkt, leest u in het vierde burgerjaarverslag van de gemeente Delft. Niet in een boekje zoals voorgaande jaren, maar in de Stadskrant en op internet.”
“In het burgerjaarverslag informeer ik u over de dienstverlening van de gemeente. Hoe zorgen we dat we goed bereikbaar zijn? En hoe kunt u ons laten weten wat u belangrijk vindt? Op die vragen geven we antwoord. En u zult zien dat we belangrijke stappen hebben gezet om daarin te verbeteren. Bijvoorbeeld als het gaat om onze digitale dienstverlening. Voor steeds meer producten en diensten hoeft u de deur niet meer uit: op de gemeentesite kunt u van alles regelen. Niet voor niets staat de Delftse website al jaren in de top 5 van beste gemeentesites. En daar zijn we trots op! Voor die keren dat u wel naar de Publieksbalie moet, werken we aan een snelle en correcte afhandeling. Met servicenormen geven we aan wat u van de gemeente mag verwachten.”
“In het burgerjaarverslag leest u ook hoe u als inwoner van Delft invloed kunt uitoefenen op het beleid van de gemeente. Op verschillende manieren kunt u de politiek en de ambtenaren laten weten wat u belangrijk vindt. U bent van harte welkom om daaraan mee te doen! Alleen dan kunnen we bij het maken van beleid rekening houden met uw wensen, mening of belang. Met name op wijkniveau loopt dat goed in Delft. Daar komen participatie en dienstverlening zelfs samen. Wijkbewoners kunnen via de Delftse Wijkaanpak het initiatief nemen om hun buurt leuker en veiliger te maken. En de gemeente heeft daarvoor de dienstverlening uitgebreid. Zo heeft elke wijk een eigen wijkweb gekregen waar wijkbewoners elkaar kunnen ontmoeten en met elkaar kunnen discussiëren. En in 2006 wordt de gezamenlijke aanpak van de wijkteams verder uitgebreid: in een wijk verzorgt één team het groen, de bestratingen, de riolering en het straatmeubilair.”
“Uw mening is voor ons belangrijk. Toch kunnen we als
gemeente niet elke suggestie of wens overnemen. Want we zijn er voor alle
burgers en we maken beleid in het algemeen belang. Dat kan soms tot botsingen
leiden. Maar als we open en eerlijk blijven, ben ik ervan overtuigd dat we er
gezamenlijk wel uitkomen. Want we willen uiteindelijk allemaal hetzelfde: fijn
wonen en werken in onze mooie stad. Het is ook om die reden dat ik elke donderdagochtend spreekuur houd in
het Stadhuis. U kunt een afspraak maken om langs te komen met vragen,
opmerkingen, tips of problemen over zaken die het wel en wee van Delft aangaan
en tot het takenpakket horen van de burgemeester, zoals openbare orde en
veiligheid en handhaving. Ik sta u graag te woord!
SK BJV
Pagina 1
‘hoogtepunten/conclusies’
152 woorden
De dienstverlening van de gemeente was over het geheel genomen in 2005 weer beter dan in 2004 en de dienstverlening wordt ook met een dikke voldoende beoordeeld. Door TNS NIPO ondervraagde Delftenaren gaven gemiddeld een 7,8 voor de service, waarmee Delft zich (net als in 2004) in de top 5 van hoogst scorende gemeenten plaatst.
Met name op het gebied van digitale dienstverlening timmert Delft goed aan de weg. In 2005 waren 48 producten en diensten digitaal beschikbaar, tegen 30 in 2004 en ook de burger weet de gemeente steeds beter digitaal te bereiken. Het aantal digitaal afgenomen diensten en producten steeg van 4500 in 2004 naar 6600 in 2005.
Ook op het gebied van burgerparticipatie is Delft in 2005 in
beweging. Belangrijkste ontwikkeling in 2005 is dat in november van dat jaar
een nieuwe Inspraak en participatieverordening is vastgesteld, waarmee een
gerichte start wordt gemaakt met interactieve beleidsvorming.
SK BJV
Pagina 1
‘waarom bjv’
130 woorden
Wat is een burgerjaarverslag?
Elk jaar brengt de burgemeester van elke Nederlandse gemeente een burgerjaarverslag uit. Dat is wettelijk verplicht. Er moet verslag worden gedaan over de kwaliteit van de gemeentelijke dienstverlening. Ook de manieren waarop burgers kunnen participeren in het beleid van de gemeente moeten aan de orde komen. In Delft schenken we daarnaast aandacht aan de afhandeling van bezwaarschriften, klachten, maar ook de onderscheidingen die vorig jaar zijn uitgereikt. Met het burgerjaarverslag krijgt u dus inzicht in de relatie tussen burger en gemeentebestuur. In Delft maakt burgemeester Verkerk het burgerjaarverslag openbaar via de Stadskrant Delft en de gemeentesite. Zo weet u hoe u de gemeente Delft kunt benaderen, hoe de gemeente omgaat met uw vragen en klachten en op welke manier er wordt gewerkt aan verbeteringen.
SK BJV
Pagina 1
‘nieuwe opzet’
165 woorden
Burgerjaarverslag op internet
Op deze pagina’s leest u een samenvatting van het burgerjaarverslag. De gehele tekst is op de gemeentesite te vinden: www.gemeentedelft.info/burgerjaarverslag. Er komt dus geen apart boekje zoals voorgaande jaren. Waarom is hiervoor gekozen? In de eerste plaats gaat het erom dat we u en de leden van de gemeenteraad goed informeren. Dat kan natuurlijk met een boekje, maar het gaat er ook om dat we u goed weten te bereiken. Daarom hebben we de opzet van het burgerjaarverslag gewijzigd: de samenvatting wordt in de stadskrant huis aan huis verspreid zodat iedere Delftenaar zich daarvan op de hoogte kan stellen. Mensen die meer willen weten, kunnen terecht op de gemeentesite. Daar is de hele tekst te lezen, aangevuld met links naar relevante pagina’s en informatie op andere websites. Op deze manier geven we een nieuwe invulling aan de wettelijke verplichting om een burgerjaarverslag te maken. We zijn heel benieuwd wat u van deze nieuwe opzet vindt! Laat het ons weten via burgerjaarverslag@delft.nl
SK BJV
Pagina 2
‘hoofdartikel participatie’
420 woorden
Burgerparticipatie: doe mee!
U kunt als inwoners van Delft invloed uitoefenen op het beleid van de gemeente. Dat gebeurt via burgerparticipatie. In Delft zijn daar verschillende instrumenten voor. U kunt uw mening geven via panels, inspraak tijdens speciale inspraakavonden en commissievergaderingen van de gemeenteraad, via het burgerinitiatief, door te participeren in de Wijkaanpak en via digitaal contact. Vorig jaar is een nieuwe methode in een verordening vastgelegd: interactieve beleidsvorming.
Burgerparticipatie betekent niet dat burgers direct beslissen over het te voeren beleid. Daar zijn de gekozen leden van de gemeenteraad voor. Maar uw kunt wel meedenken, meepraten en meedoen. Gelukkig weten veel Delftenaren nu al de weg naar de gemeente en de politiek te vinden. In de wijken doen vele Delftenaren mee aan de wijkaanpak. Ze nemen zelf initiatief om hun wijk schoner en leefbaarder te maken. En via panels geven enkele duizenden Delftenaren hun mening over het voorgestelde beleid van de gemeente. Ze zijn daarmee een belangrijke informatiebron.
Vooraf meepraten
Burgerparticipatie verloopt in Delft vaak via inspraak. Dat betekent dat Delftenaren hun mening kunnen geven over het voorgestelde beleid van de gemeente. Maar de gemeenteraad vindt het belangrijk dat Delftse burgers eerder worden betrokken bij het maken van plannen voor de stad. Dat komt de kwaliteit van het beleid ten goede en kan de tijdsduur van de besluitvorming verkorten. Daarnaast geldt dat als ideeën van belanghebbenden direct in de plannen worden verwerkt, minder vaak achteraf bezwaar wordt gemaakt. Daarom heeft de raad in november vorig jaar de nieuwe Inspraak- en Participatieverordening vastgesteld.
In de verordening staat hoe Delftenaren al bij de voorbereiding van gemeentelijk beleid kunnen worden betrokken via interactieve beleidsvorming. In 2006 gaat de gemeente verder aan de slag met interactieve beleidsvorming en komt er duidelijkheid welke instrumenten daarvoor kunnen worden gebruikt. Dat betekent niet dat er nog geen gebruik is gemaakt van deze nieuwe vorm van participatie. In de voorbereiding op de nota Stadsmarketing hebben belanghebbenden elektronisch mee kunnen discussiëren. En bij de voorbereiding van de nota ontwikkelingsstrategie Schieoevers zijn belanghebbenden ook nauw betrokken geweest.
Geef uw mening
Ook u bent van harte uitgenodigd om uw mening te geven. De gemeente luistert graag naar u en is vaak bereid het beleid aan te passen als u uw mening laat horen. Want burgerparticipatie komt niet alleen de burgers ten goede in hun directe leefomgeving. Ook de gemeente en de politiek zijn er bij gebaat. Als burgerparticipatie goed is geregeld, kan het gemeentelijk beleid rekenen op een breed draagvlak waardoor het beleid goed wordt geaccepteerd en daardoor beter uitwerkt.
SK BJV
Pagina 2
‘burger en raad’
255 woorden
Burger en gemeenteraad
Delftenaren kunnen invloed hebben op de gemeentelijke besluitvorming via de gemeenteraad. Dat kan in een raadscommissie, maar ook via een zogenoemde Commissie Extern. U heeft het recht om uw mening te geven over een onderwerp dat op de agenda staat van een raadscommissie. De raadsleden luisteren naar uw opmerkingen en kunnen ze meenemen bij het bepalen van hun standpunt.
De gemeenteraad heeft in 2005 twee keer een Commissie Extern georganiseerd. Dat is een bijzondere commissievergadering waarbij raadsleden, burgers en instellingen met elkaar van gedachten wisselen over een bepaald onderwerp. In 2005 ging het over de invoering van de Wet Maatschappelijke Ondersteuning (WMO). Zo’n 125 mensen waren aanwezig bij deze bijeenkomst. Hun inbreng wordt in 2006 meegenomen bij de uitwerking van de WMO op lokaal niveau. De andere Commissie Extern ging over de vraag hoe hoog we willen bouwen in Delft. Aan deze discussie deden 90 Delftenaren mee. De commissie Duurzaamheid heeft de uitkomsten verwerkt in het gemeentelijk beleid. Ook de Politieke Markt die op 1 april werd georganiseerd, kon rekenen op veel bezoekers: 85 in totaal. Onderwerp van gesprek was de eerstvolgende gemeentebegroting. De politieke partijen hebben de inbreng van burgers en organisaties gebruikt om te bepalen waar in 2005 op bezuinigd kon worden en welke beleidsterreinen gespaard moesten blijven.
Raadsinformatiesysteem
In het Raadsinformatiesysteem (RIS) vindt u alle agenda’s en
vergaderstukken van de raads- en commissievergaderingen. Daarnaast kunt u vanaf
deze site onder het kopje ‘bestuur en organisatie’ doorklikken naar de
gemeenteraad en de verschillende politieke partijen. Het RIS is bereikbaar via www.gemeentedelft.info.
SK BJV
Pagina 2
‘panels’
100 woorden
Panels hebben een belangrijke functie in burgerparticipatie. Via panels kunt u deelnemen aan discussies en uw mening geven. In totaal doen enkele duizenden Delftenaren mee in verschillende panels van de gemeente. De panels verschillen sterk maar hebben ook een gezamenlijk kenmerk: zij zijn een belangrijke informatiebron voor zowel het gemeentebestuur als de ambtenaren en een belangrijk ontmoetingspunt voor burger en gemeente. Voorbeelden zijn het Delft Internet Panel (DIP) dat in 2005 vier keer is geraadpleegd, en het Panel Gehandicaptenbeleid. Dit panel organiseerde vorig jaar voor de eerste keer de verkiezing van het meest toegankelijke gebouw van Delft.
SK BJV
Pagina 2
‘burgerinitiatief’
140 woorden
Burgerinitiatief
Sinds 2004 hebben
burgers het recht om zelf onderwerpen op de agenda van de gemeenteraad te
zetten. Burgers kunnen zo hun invloed op de besluitvorming vergroten. Als u
vindt dat de raad een bepaalde zaak moet oppakken, kunt u daar dus zelf voor
zorgen. In 2005 is daar geen gebruik van gemaakt.
Iedereen kan een onderwerp indienen. Er wordt geen minimumleeftijd gehanteerd
en u hoeft zelfs niet in Delft te wonen. Waar moet u dan wel aan voldoen? Het
voorstel mag geen bezwaar of klacht zijn en de gemeenteraad moet bevoegd zijn
om er over te beslissen. Minstens 300 inwoners uit Delft van 12 jaar en ouder
moeten het voorstel ondersteunen. Als u 100 handtekeningen heeft opgehaald,
kunt u zich al wenden tot de burgemeester met het verzoek om een oproep in de
stadskrant te plaatsen voor meer handtekeningen.
SK BJV
Pagina 2
‘interactieve beleidsvorming’
150 woorden
Interactieve
beleidsvorming
De gemeente wil het
gemeentebeleid zoveel mogelijk in samenspraak met burgers en betrokken
organisaties vormgeven. Dat is interactieve beleidsvorming: burgers en
organisaties vooraf om hun mening vragen. In 2005 heeft de gemeenteraad daarom de
nieuwe Inspraak- en Participatieverordening vastgesteld. Hierin staat hoe Delftenaren kunnen
worden betrokken bij de voorbereiding van gemeentelijk beleid. Daarmee is de
basis voor interactieve beleidsvorming gelegd. Maar er moet nog wel wat
gebeuren om deze vorm van burgerparticipatie goed bruikbaar te maken. In 2006 wordt daarom de ‘gereedschapskist’
met interactieve instrumenten opgesteld - de instrumenten waarmee een
beleidsonderwerp interactief kan worden opgepakt. Vervolgens kan de gemeente
per onderwerp gaan bekijken hoe burgers en organisaties vooraf kunnen
meepraten. In de nabije toekomst moet dat leiden tot heldere participatie en
betere resultaten. Want door een beroep te doen op de deskundigheid en
creativiteit van burgers, komen andere oplossingen naar voren en verbetert de
kwaliteit van het beleid.
SK BJV
Pagina 2
´inspraak´
180 woorden
Inspraak
Sommige vormen van burgerparticipatie zijn wettelijk vastgelegd. Bijvoorbeeld het recht op inspraak bij procedures op het gebied van ruimtelijke ordening en milieu. Burgers reageren via inspraak op het voorgestelde beleid van de gemeente. Zo kan iedereen in een raadscommissie zijn mening geven over een onderwerp dat op de agenda staat. In 2005 waren er ook diverse inspraakavonden. Zo reageerden veel Delftenaren op de plannen voor de nieuwe spoortunnel: het voorontwerp bestemmingsplan leverde maar liefst 150 reacties op en het ontwerp bestemmingsplan nog eens 75. De plannen zijn ook besproken met het Platform Spoor, waarin belangenorganisaties in het gebied zijn vertegenwoordigd. De reacties en discussies hebben geleid tot aanpassingen in het plan, zoals een nieuwe plek voor de singel in de Phoenixstraat.
Ook
de verhuizing van Dienstencentrum Over de Brug heeft in 2005 veel
inspraakreacties tot gevolg gehad. Op de ruimtelijke onderbouwing voor het pand
aan de Surinamestraat zijn 34 inspraakreacties binnengekomen en beantwoord. De gemeente heeft
over dit onderwerp diverse bijeenkomsten georganiseerd voor betrokken burgers
en organisaties. Hier werden de plannen toegelicht en kregen de aanwezigen de
mogelijkheid hun mening te geven.
SK BJV
Pagina 3
‘hoofdartikel dienstverlening’
410 woorden
Dienstverlening: wat mag u verwachten?
Als inwoner van Delft mag u erop rekenen dat uw contact met de gemeente goed verloopt. Of dat nu aan de balie, per brief, website, telefoon of e-mail gebeurd. De gemeente heeft ook in 2005 gewerkt aan het verbeteren van die dienstverlening. Het streven is u snel en in één keer goed van dienst te zijn - het liefst via één loket.
Naast de eigen ambities moet de gemeente ook voldoen aan de doelstellingen van de rijksoverheid. De rijksoverheid verlangt dat begin 2007 alle gemeenten minimaal 65% van de dienstverlening ook digitaal kunnen leveren. Daarnaast wordt gestreefd naar transparante processen door alle lagen van de overheid heen, naar vermindering van administratieve lasten en naar versnelling van allerlei procedures. In die ontwikkeling moeten de gemeenten 'eerste ingang' worden voor burgers en bedrijven. Of dat nu de ingang voor de belastingdienst, de Informatiebeheergroep, de provincie of het waterschap is.
Om de dienstverlening te verbeteren en de einddoelen te halen, moet er veel gebeuren. Daarvoor zijn diverse programma’s opgesteld. Het programma Dienstverlening zorgt ervoor dat het handelen van de gemeente voor u transparanter wordt. En met het ontwikkelen en publiceren van servicenormen weet u wat u van de gemeente mag verwachten. Een servicenorm maakt direct duidelijk waar u als klant van de gemeente op mag rekenen. Dan gaat het bijvoorbeeld om wachttijden, reactietijden, toegankelijkheid van de gemeente, privacy en gedrag. Eén van de prioriteiten voor 2006 is de verdere ontwikkeling van servicenormen. Vorig jaar is afgesproken dat in 2006 één servicenorm geldt voor de maximale wachttijd aan de balie: u wordt binnen 30 minuten geholpen als u zonder afspraak langskomt. Het pakket van servicenormen is voor 2006 verder uitgebreid. Bijvoorbeeld met de beoordeling van een aanvraag voor een huisvestigingsvergunning (wettelijk maximaal acht weken, maar Delft streeft naar een afhandeltijd van twee weken)) of een reactie op een e-mail (binnen 24 uur). En als u op werkdagen voor 13.00 uur digitaal een uittreksel aanvraagt en betaalt, heeft u het uittreksel de volgende dag in de bus.
In 2005 heeft de gemeente het aantal producten en diensten op afspraak uitgebreid. Zo hoeft u niet lang te wachten bij de Publieksbalie maar wordt u binnen vijf minuten geholpen. Met het programma burger@delft.nl is ook de digitale dienstverlening op de gemeentesite uitgebreid. Ook is onderzoek gedaan naar de verbetering van de dienstverlening aan bedrijven. Dat heeft geleid tot het programma bedrijven@delft.nl. De uitvoering van dit programma is een belangrijke prioriteit voor 2006.
SK BJV
Pagina 3
‘waardering dienstverlening’
95 woorden
Klanten waarderen service
Klanten van de Publieksbalie zijn over het algemeen tevreden over de geboden service en de locatie waar de dienst of het product wordt afgenomen. Dat blijkt uit een onderzoek van TNS NIPO naar de klanttevredenheid bij de Publieksbalie. Op beide onderdelen scoorde Delft dit jaar weliswaar iets lager (drietiende punt) dan in 2004, maar nog steeds een dikke voldoende. Ondervraagde Delftenaren gaven in 2005 een 7.8 voor de geboden service en een 7.5 voor de locatie. Delft plaatste zich daarmee opnieuw in de top 5 van de hoogst scorende gemeenten.
SK BJV
Pagina 3
‘aan de balie’
135 woorden
Aan de balie
Bij de Publieksbalie kunt u terecht voor producten en
diensten op het gebied van Burgerzaken, Bouwen, Wonen, Parkeren, Belastingen,
Burgerlijke Stand en algemene (gemeentelijke) informatie. Ruim 98.000 mensen
brachten in 2005 een bezoek aan de balies. De gemiddelde wachttijd bedroeg 9 minuten (in 2004 nog 11 minuten);
gemiddeld waren acht minuten nodig om
een product of dienst te leveren (hetzelfde als in 2004). Een kleine 5.600
mensen maakten in 2005 gebruik van het afnemen van een product op afspraak.
Daarbij streefde de gemeente naar een maximale wachttijd van 5 minuten. In 93%
van de bezoeken op afspraak werd dit gerealiseerd. Maar er was vorig jaar niet
alleen aandacht voor wachttijden en transactietijden. In de hal van de locatie
Phoenixstraat 16 zijn bijvoorbeeld twee extra balies gebouwd om meer mensen
tegelijk te kunnen helpen.
SK BJV
Pagina 3
‘callcenter’
160 woorden
Bellen en e-mailen met de gemeente
In 2005 is het aantal telefoontjes dat binnenkwam bij de
callcenters fors toegenomen: van 45.385 in 2004 naar 65.861 in 2005. Dit komt
omdat de telefonische contacten van de (gemeentelijke) afdeling Belastingen
zijn overgenomen. In 2005 is de gemiddelde wachttijd iets toegenomen tot 1
minuut en 19 seconden. De gemiddelde gespreksduur liep op tot 3 minuten en 14
seconden. Dit komt omdat telefoongesprekken over gemeentelijke belastingen een
langere doorlooptijd kennen. In 2006 wil de gemeente de wachttijd en
gespreksduur terugbrengen door het bieden van een directe afspraakmogelijkheid
via de website www.gemeentedelft.info.
Bovendien wordt de dienstverlening op internet uitgebreid waardoor naar
verwachting het telefonisch contact weer iets zal afnemen.
In 2005 hebben 8.282 mensen digitaal contact gezocht met de gemeente via
e-mail. En ruim 6.600 mensen namen via de website een gemeentelijk product af
(4.500 in 2004). De Publieksbalie zal in 2006 de minder gebruikte (digitale)
mogelijkheden promoten via de vaste informatiecolumn in de Stadskrant Delft.
SK BJV
Pagina 3
‘Delft digitaal’
125 woorden
Met het programma burger@delft.nl werkt de gemeente aan verbetering van met name de digitale dienstverlening. Steeds meer producten en diensten worden digitaal aangeboden: 48 in 2005 ten opzichte van 30 in 2004. Ook de gemeentesite wordt steeds toegankelijker en gebruiksvriendelijker. Meer en meer burgers en bedrijven weten dan ook de digitale producten en diensten te vinden: het aantal digitale transacties is in 2005 met 89% toegenomen ten opzichte van 2004. Vooral het aanbieden van grofvuil via internet is populair geworden. Er kwamen in 2005 ruim 10.250 meldingen binnen, tegen bijna 6.800 in2004.
De dienstverlening aan bedrijven is nog niet zo georganiseerd als die voor burgers. Met het project bedrijven@delft.nl wil de gemeente de komende tijd ook deze dienstverlening optimaliseren.
SK BJV
Pagina 3
‘Vergunningen’
115 woorden
Vergunningen en ontheffingen
De gemeente geeft
op een breed terrein vele soorten vergunningen en ontheffingen af. De bekendste
vergunning is wellicht die voor het parkeren. In 2005 heeft de gemeente 8.441
parkeervergunningen en 6.879 bezoekerskaarten verkocht. Opvallend is dat steeds
meer mensen hun parkeervergunning kopen via internet. In 2005 is 27 procent van
alle parkeervergunningen en bezoekerskaarten via de gemeentesite aangeschaft.
Een andere veel aangevraagde vergunning is de bouwvergunning. Vorig jaar heeft de gemeente iets minder bouwvergunningen verleend dan het jaar daarvoor: 388 vergunningen tegenover 470 in 2004. Door verbeteringen in de behandelprocedures van bouwaanvragen, is de gemiddelde behandeltijd in 2005 aanzienlijk korter geworden: twee tot drie weken korter dan de wettelijke maximale termijnen.
SK BJV
Pagina 3
‘in de wijken’
120 woorden
In de wijken
De gemeente heeft vorig jaar extra aandacht besteed aan schoonmaakacties in de wijken. Begin april startte zo’n schoonmaakactie aan de Brasserskade. Deze actie werd gevolgd door een groot aantal 14-daagse schoonmaakacties door heel Delft.
Maar wijkgericht werken gaat nog een stap verder. Het betekent een gezamenlijke aanpak van verschillende diensten van stadsbeheer, zoals bestratingen, riolering, straatmeubilair en groenonderhoud. In oktober vorig jaar is het eerste wijkteam van start gegaan met de verschillende disciplines ‘aan boord’. Dit wijkteam verzorgt de wijken Binnenstad, Vrijenban en Wippolder. Rond de jaarwisseling was voorzichtig te constateren dat het een succes is: minder klachten en meldingen en meer tevredenheid bij de burgers en bedrijven. Dit jaar gaan de andere wijkteams van start.
SK BJV
Pagina 4
‘bezwaren klachten’
640 woorden
Het kan gebeuren dat u het niet eens bent met een besluit van de gemeente. Of dat u een klacht heeft over de manier waarop u bent behandeld. Daar kunt u iets mee doen: bezwaar maken bijvoorbeeld of een klacht indienen. Een snelle afhandeling daarvan is natuurlijk prettig. De gemeente is vorig jaar begonnen met een project om de behandeling van bezwaarschriften daadwerkelijk binnen de wettelijke termijnen te laten plaatsvinden. Het project is erop gericht om in 2006 resultaten te laten zien, maar in de loop van 2005 zijn de eerste voorzichtige effecten reeds merkbaar geworden.
Als u bezwaar maakt, behandelt de onafhankelijke Adviescommissie uw bezwaarschrift en brengt een advies uit. Op basis van dit advies neemt de gemeente een nieuw besluit. De Adviescommissie bestaat uit vier Kamers. Kamer II behandelt de sociale zaken en krijgt de meeste bezwaarschriften binnen. Vanwege de nieuwe Wet Werk en Bijstand en de verslechterende economische omstandigheden heeft deze Kamer een groot aantal extra bezwaarschriften ontvangen. In 2005 was dat 6% meer dan het voorgaande jaar. En dat terwijl in 2004 al 32% meer bezwaarschriften waren binnengekomen dan in 2003. Ondanks deze toename is het toch gelukt het aantal openstaande bezwaarschriften in één jaar terug te brengen van 380 naar 217 stuks, een afname van 43%. Dat is gebeurd met de inzet van externe medewerkers. Ook heeft de Adviescommissie vaker hoorzittingen gehouden.
Beroepszaken
Het college neemt op basis van het advies van de Adviescommissie een nieuw
besluit. Als u het daar opnieuw niet mee eens bent, kunt u ook tegen dit nieuwe
besluit in beroep. Dat gebeurt bij de rechter. In 2005 werden in totaal 96
beroepszaken tegen de gemeente aangespannen.
Wanneer u niet tevreden bent over de manier waarop de gemeente u heeft behandeld, kunt u een klacht indienen. Wanneer de klacht gegrond wordt bevonden, kan dit leiden tot maatregelen om bijvoorbeeld herhaling te voorkomen. In 2005 werden 121 klachten ingediend; 100 klachten zijn afgehandeld waarvan er 30 gegrond of deels gegrond werden verklaard. Er zijn 40 klachten op andere wijze afgehandeld. De overige klachten waren ongegrond, niet-ontvankelijk of zijn ingetrokken.
Vorig jaar kon u zich wenden Gemeentelijke Ombudscommissie als u het niet eens was met de afhandeling van uw klacht. De Ombudscommissie geeft aan of het gedrag van de gemeente behoorlijk of onbehoorlijk is geweest. Daarnaast kan de commissie een aanbeveling doen om een soortgelijke situatie in de toekomst te voorkomen. In 2005 ontving de Gemeentelijke Ombudscommissie 28 klachten. Daarvan waren er 13 niet-ontvankelijk. Over één klacht concludeerde de Ombudscommissie dat er sprake was van een onbehoorlijke gedraging. Met ingang van 2006 heeft de Nationale Ombudsman de rol van de Gemeentelijke Ombudscommissie overgenomen.
Een besluit van de gemeente of de uitvoering ervan kan een burger of bedrijf financieel benadelen. En soms is dat nadeel ernstiger dan het ‘normaal maatschappelijk risico’. Dan kan het onredelijk zijn om de persoon of het bedrijf de schade helemaal zelf te laten dragen. Voor die gevallen heeft de gemeente twee regelingen: voor planschadevergoeding en voor nadeelcompensatie. Vorig jaar zijn twee aanvragen om nadeelcompensatie afgewezen. Eén aanvraag is nog in behandeling. In 2005 zijn ook 30 verzoeken ingediend om planschadevergoeding. Zeven daarvan zijn niet-ontvankelijk verklaard en 23 zijn nog in behandeling.
<kader>
|
Aantal bezwaarschriften op 1 jan. 2005 |
Nieuw ingekomen |
Advies uitgebracht |
Teruggetrokken / afgehandeld zonder advies |
Kamer I |
103 |
667 |
606 |
25 |
Kamer II |
380 |
604 |
595 |
184 |
Kamer III |
22 |
63 |
31 |
25 |
Kamer IV |
9 |
28 |
23 |
9 |
Soms wordt er op één bezwaarschrift twee adviezen
geschreven of andersom. Hierdoor kunnen de cijfers in een foutieve optelling
resulteren.
Het aantal openstaande bezwaarschriften is nog altijd te hoog. Wel is er vorig jaar een inhaalslag gemaakt, zoals uit onderstaand overzicht blijkt. Bij een hoeveelheid van 215 openstaande bezwaarschriften spreken wij van een normale werkvoorraad. Al het meerdere aan openstaande bezwaarschriften op enig moment zorgt voor vertragingen in het reguliere proces.
|
Aantal openstaande bezwaarschriften op 31
dec. 2005 |
Aantal openstaande bezwaarschriften op 31
dec. 2004 |
|
Kamer I |
139 |
103 |
|
Kamer II |
217 |
380 |
|
Kamer III |
29 |
22 |
|
Kamer IV |
5 |
9 |
|
SK BJV
Pagina 4
‘in het zonnetje’
270 woorden
Delftenaren in het zonnetje
In 2005 zijn veel Delftenaren in het zonnetje gezet. Maar liefst tien Delftenaren hebben een koninklijke onderscheiding gekregen. Zij hebben zich op bijzondere wijze ingezet voor onze samenleving. En de samenleving heeft op haar beurt die inzet zo gewaardeerd dat deze mensen zijn voorgedragen voor een lintje. Wie zich heeft onderscheiden in de Delftse samenleving, kan ook in aanmerking komen voor een gemeentepenning. Met deze penning spreekt de gemeente haar waardering uit voor de verdiensten van die persoon. In 2005 mochten twee Delftenaren de gemeentepenning in ontvangst nemen.
Als blijk van waardering en om het werk van de vrijwilliger te promoten, reikt de gemeente Delft jaarlijks de Delftse Pluim en Veer uit. Burgemeester Verkerk: “Het werk van vrijwilligers is van onschatbare waarde voor onze stad. Je zou kunnen zeggen dat ze het cement van onze samenleving vormen. Daarom zetten we één keer per jaar vrijwilligers in het zonnetje en die waardering verdienen ze stuk voor stuk!” Op zaterdag 4 februari 2005 organiseerde Breed Welzijn Delft onder grote belangstelling de ‘tribute-avond’ in wijkcentrum De Vleugel. Op voordracht van een onafhankelijke jury werden de winnaars van de Pluim en de vijf Veren van het afgelopen jaar bekendgemaakt.
Tot slot is het een goede gewoonte dat bij bijzondere jubilea de burgemeester van Delft op bezoek komt om persoonlijk zijn gelukwensen over te brengen. In 2005 waren er maar liefst dertien Delftenaren die honderd jaar werden of zelfs ouder. Daarnaast konden 49 echtparen een bijzonder huwelijksjubileum vieren van 60 jaar of meer.
Op www.gemeentedelft.info/burgerjaarverslag zijn alle namen van de Delftenaren te vinden die vorig jaar in het zonnetje zijn gezet.
SK BJV
Pagina 4
‘wijkaanpak’
220 woorden
Wijkaanpak in 2005
Ook in 2005 heeft
de wijkaanpak bijgedragen aan leefbare, veilige, schone en sociale wijken.
Bewoners, gemeente en partners in de wijken hebben daar met elkaar hard aan
gewerkt. De wijkprogramma’s
2005 vormden daarbij een belangrijke leidraad. Opvallend is dat er in 2005 in
alle wijken veel aandacht is besteed aan het verbeteren van de
verkeersveiligheid. Daarbij speelden projecten als Kinderen Veiliger door Delft
en Groene Golf een belangrijke rol.
Daarnaast hebben bewoners vorig jaar weer veel initiatieven
genomen om de onderlinge contacten in de wijk te bevorderen. Denk bijvoorbeeld
aan de activiteiten rondom het programma Kunst in de Wijken en de vele straat-,
buurt en wijkfeesten die zijn gehouden. In veel buurten en straten is vorig jaar opnieuw gewerkt aan het op orde
houden en verbeteren van de inrichting van de straten en pleinen. Niet alleen
om het aantal door bewoners aangedragen ‘enge plekken’ terug te dringen, maar
ook om de buurt ‘fleuriger’ te maken via Fleur Delft Op acties. Tot slot is
veel energie gestopt in het terugdringen en tegengaan van allerlei vormen van
overlast in de wijken, zoals vervuiling, geluidshinder of overlast van
jongeren. Dit gebeurde met meer toezicht en handhaving, maar ook door het
afspreken van leefregels met elkaar.
SK BJV
Pagina 4
‘wijkwebs’
75 woorden
WijkWebs
Via de digitale wegwijzer www.delft.nl zijn de websites voor de wijken te vinden. Zo’n 30.000 bezoekers per maand surfen op internet naar de WijkWebs om alles te weten te komen over hun wijk. De zeven WijkWebs zijn in maart 2005 veranderd in een digitale ontmoetingsplaats voor bewoners, instellingen en bedrijven. Bewoners kunnen met hun DigiD meedoen op de wijkwebs. Ze kunnen discussiëren, berichten plaatsen en chatten. WijkWeb is dé plek om buren te leren kennen.