Internettekst
Burgerjaarverslag: tekst is onderverdeeld in drie niveaus volgens de
internetindeling: 1,2,3.
<1> Burgerjaarverslag
2005
<2> Inleiding: een
open en toegankelijk gemeente
Tekst uit de stadskrant
<2> Wat is een BJV
(link)
<2> Burgerparticipatie
(link)
<2> Dienstverlening
(link)
<2> Beroep en bezwaar
(link)
<2>Delftenaren in het
zonnetje (link)
In 2005 zijn enkele
Delftenaren in het zonnetje gezet. Vaak gebeurde dat vanwege hun bijzondere
inzet voor de medemens of de samenleving. Op verschillende manieren heeft het
gemeentebestuur daar aandacht aan geschonken: via een koninklijke
onderscheiding, de gemeentepenning, een bezoek van de burgemeester en met de
Delftse Pluim en Veer.
<3>Koninklijke
onderscheidingen
In 2005 hebben tien Delftenaren
een koninklijke onderscheiding gekregen. Zij hebben zich op bijzondere wijze
ingezet voor onze samenleving. En de samenleving heeft op haar beurt die inzet
zo gewaardeerd dat deze mensen zijn voorgedragen voor een lintje.
T.A. Fransen Ridder
Oranje-Nassau voorzitter VNO-
NCW
Delft + div.
functie
J.I.A. Geers Lid
Oranje-Nassau vrijwilliger
Woon-
Zorgcentrum
Stefanna
A. Koen Lid
Oranje-Nassau Vrijwilliger
Ouderen
Mevrouw C.J. Koen-Stigter Lid Oranje-Nassau Vrijwilliger Ouderen
Ned.
Hervormde
Kerk
D.G. de Kruijff Lid Oranje-Nassau Hervormde Kerk
Mevrouw W. de la
Rambelje-Mergler Lid Oranje-Nassau Vogelasiel
Mevrouw H.J. Sikking-Schrier Lid
Oranje-Nassau De
Robbedoezen
J. van Veen Lid
Oranje-Nassau Vitesse
J. Wiltenburg Lid
Oranje-Nassau Bibliotheek
Mevrouw M.J.A.E.E. van
Eijndhoven
-Feskens Lid
Oranje-Nassau Bestuurslid
St.
Carolushuis,
Eigenaar
De
Kokkerie
T.J. Mulder Lid Oranje-Nassau Informatica
J.E.J. van Bergen Ridder
Oranje-Nassau vice-voorzitter
College
v bestuur
Universiteit
Leiden
<3>Gemeentepenningen
De Delftse gemeentepenning
wordt uitgereikt voor bijzondere verdiensten die door veel inwoners worden
gedeeld. Delftenaren kunnen stadsgenoten voordragen bij het college van
burgemeester en wethouders. De gemeenteraad beslist over de toekenning. In 2005
is de gemeentepenning twee keer uitgereikt.
F. van der Zwan DZV (Delft Zwem- en Waterpolovereniging)
R. Steijger Westerpop
<3>Burgemeester op
bezoek
Bij bijzondere jubilea komt de burgemeester van Delft graag op bezoek om
persoonlijk zijn gelukwensen over te brengen. In 2005 kon hij maar liefst
dertien Delftenaren feliciteren die honderd jaar werden of zelfs ouder.
Daarnaast vierden 49 echtparen een bijzonder huwelijksjubileum van 60 jaar of
meer.
<3>Delftse Pluim &
Veer
Als blijk van waardering en
om het werk van de vrijwilliger te promoten, reikt de gemeente Delft jaarlijks
de Delftse Pluim en Veer uit. De pluim bestaat uit een geldprijs van € 1000.
Winnaars van de veren krijgen een plaquette, een keramisch aandenken en een
dinerbon om de huldiging ook in eigen kring te vieren. Op zaterdag 4 februari
organiseerde Breed Welzijn Delft onder grote belangstelling de ‘tribute-avond’
in wijkcentrum De Vleugel.
De Pluim ging naar:
Vijf veren gingen naar :
<1>Burgerparticipatie
Inwoners van Delft kunnen
invloed uitoefenen op het beleid van de gemeente. Dat gebeurt via
burgerparticipatie. In Delft zijn daar verschillende instrumenten voor.
Delftenaren kunnen hun mening geven via panels, inspraak tijdens de
gemeenteraadsvergaderingen, via het burgerinitiatief en interactieve
beleidsvorming, door te participeren in de Wijkaanpak en via digitaal contact.
Veel Delftenaren weten de
weg naar de gemeente en de politiek al te vinden; ook u bent daarvoor van harte
uitgenodigd. De gemeente luistert graag naar uw mening en is vaak bereid het
beleid aan te passen als u uw mening laat horen. Want burgerparticipatie komt
niet alleen de burgers ten goede. Ook de gemeente en de politiek zijn er bij
gebaat. Als burgerparticipatie goed is geregeld, kan het gemeentelijk beleid
rekenen op een breed draagvlak waardoor het beleid sneller wordt geaccepteerd
en daardoor beter uitwerkt.
<2>Burgerparticipatie
in 2005
Vorig
jaar heeft de gemeente nieuwe mogelijkheden geïntroduceerd voor burgers om hun
stem te laten horen. Een belangrijke ontwikkeling in 2005 was Delft Doét!
Delft doét! is een initiatief van de gemeente om zich
samen met partners, bewoners, bedrijven en bezoekers extra in te zetten voor
een schone, veilige, vriendelijke en leefbare stad. Delft doét! informeert over
de regels en over het belang dat iedereen zich aan de regels houdt. Daarnaast
worden Delftenaren aangesproken op hun rol en verantwoordelijkheid. Zij kunnen
elkaar attenderen op hoe het wel en niet moet en vragen, ideeën en klachten aan
de gemeente doorgeven. Tot slot is er ook controle op het naleven van de
regels. Overtreders riskeren een boete of een andere sanctie. Maar als het goed
gaat, laat de gemeente dat ook graag weten. Kortom: Een prettige stad… dat doen
we met elkaar!
In 2005 heeft Delft Doét! zich gericht op de ergernis
over loslopende honden en hondenpoep, geluidsoverlast en zwerfvuil. In een
later stadium kan het ook gaan over bouw- en milieuvergunningen, het gedrag van
horecabezoekers of het fietsparkeren. De gemeente geeft gerichte informatie
over activiteiten en resultaten van Delft doét! via bijvoorbeeld de lokale
media, folders en de website.
<2>Panels
Panels hebben een belangrijke
functie in burgerparticipatie. Via panels kunt u deelnemen aan discussies en uw
mening geven. In totaal doen enkele duizenden Delftenaren mee in panels van de
gemeente en andere organisaties. De panels verschillen sterk qua grootte, doel,
oorsprong, samenstelling en werkwijze. Maar ze hebben ook een gezamenlijk
kenmerk: ze zijn een belangrijke informatiebron voor zowel het gemeentebestuur
als de ambtenaren en een belangrijk ontmoetingspunt voor burger en gemeente.
<3>Allochtone
BusinessClub Delft
Doorlink?
http://www.gemeentedelft.info/gvscriptvk/dspage.asp?sessionid=14uZxzY@p1K38LdWzmQW2wD5FIo9vhsYlCp3M0aKBFh@OqKEXXlWdpD8XH5Wf8xG&pageid=19&objectid=636
De Allochtone BusinessClub
Delft (ABCD) heeft als doel het ondernemerschap onder allochtonen in Delft
bevorderen. De businessclub behartigt de belangen van de leden, maar biedt ook
ruimte voor netwerken en verstrekt informatie aan startende ondernemers. ABCD heeft vorig jaar drie
bijeenkomsten georganiseerd over uiteenlopende onderwerpen. Zo was er een
lezing over maatschappelijk verantwoord ondernemen, een introductie van MKB
Nederland en een reisverslag van een bezoek aan Syrië, Egypte, Sudan en
Iran.
<3>Binnenstadsforum
Doorlink?
Het binnenstadsforum
fungeert als klankbord voor het college van burgemeester en wethouders: in een
vroegtijdig stadium kunnen beleidsvoornemens voor de binnenstad worden getoetst
op maatschappelijk draagvlak. Het binnenstadsforum bestaat uit achttien leden:
bewoners, ondernemers uit detailhandel en horeca, maar ook bezoekers en
gebruikers van de binnenstad en leden afkomstig uit maatschappelijke
organisaties.
In 2005 is het
binnenstadsforum vier keer bijeen geweest. Behandelde onderwerpen waren de
Vastgoed Ontwikkelingsmaatschappij, de nadeelcompensatie, de spoorzone,
stadsmarketing, het waterplan, de digitale bezoekerskaart, de evaluatie fase
1/3 autoluwe binnenstad en de invoering van fase 4 van het autoluwplusgebied.
Standaard agendapunt is de stand van zaken binnenstadsmanagement. Hierbij wordt
de voortgang besproken van alle projecten die onder binnenstadsmanagement
vallen.
<3>Club van 100,
praten over integratie
Delftse burgers bij elkaar
brengen om samen te praten over integratievraagstukken. Dat was ook voor 2005
de insteek van de Club van 100. Deze club is een gezelschap van betrokken
Delftenaren die actief aan de slag gaan met integratie. Daarbij streeft de Club
van 100 naar het bouwen aan een beter begrip voor elkaar in de samenleving.
Vorig jaar werden drie themabijeenkomsten gehouden volgens de zogenoemde Lagerhuisdebatformule.
Elke bijeenkomst kon rekenen op zo’n 35 belangstellenden.
‘De held van Delft’ werd
gekozen naar aanleiding van een debat over de betekenis van helden in onze
samenleving. Een tweede bijeenkomst stond in het teken van ‘Inburgeren in Delft’.
Bij het debat over ‘Goede buren, botsende leefstijlen’ werd aan de hand van
prikkelende stellingen gekeken naar de overeenkomsten én verschillen in
culturen. De conclusie van die avond was dat er heel veel overeenkomsten zijn
met mensen uit andere culturen. Er is alleen een klein duwtje in de rug nodig
om elkaar te ontmoeten en begrip voor elkaar te tonen.
<3>Delft Internet Panel (DIP)
De gemeente Delft vraagt
regelmatig naar de mening van Delftenaren via het Delft Internet Panel (DIP).
Het DIP heeft inmiddels 2150 volwassen leden en 350 jongeren (t/m 17 jaar). In
2005 zijn de volwassen leden vier keer ondervraagd en de jongeren drie keer
(twee keer in combinatie met de volwassenen). De resultaten van deze
meningspeilingen worden gebruikt voor het ontwikkelen en evalueren van beleid
en het opstellen van communicatieplannen.
De volwassen
leden hebben hun mening kunnen geven over de leefbaarheid, de sociale cohesie
en de veiligheid in de wijk. Deze resultaten zijn opgenomen in de
wijkbarometers die in de eerste helft van 2006 uitkomen. Andere onderwerpen
waren de communicatiecampagne van het nieuwe grofvuilbeleid, het Openbaar
Vervoerboekje en de maatschappelijke participatie van Delftenaren in onder andere
sport en cultuur. Ook de jongeren in het DIP zijn ondervraagd over hun sport-
en cultuurdeelname. Daarnaast heeft de Jongerenraad Delft samen met de gemeente
jongeren om hun mening gevraagd over uitgaan, vrijetijdsvoorzieningen,
veiligheid, school, hulpverlening en politiek. Zij konden aangeven hoe zij van
Delft een nog leukere stad voor jongeren zouden maken. Deze resultaten zijn bij
de lokale politieke partijen aangekaart.
In 2005 is het DIP in
gemeentelijk beheer genomen. Het voordeel hiervan is dat de gemeente vaker de
burger kan raadplegen en sneller kan reageren op vragen vanuit het DIP. Een
verbeterpunt voor 2006 is dat de resultaten eerder worden teruggekoppeld aan de
panelleden. Er wordt een nieuwsbrief gemaakt om de DIP-leden na elke meting op
de hoogte te brengen van de uitkomsten.
<3>Delftse Kring
De Delftse Kring heeft geen
adres, duikt telkens ergens anders op en heeft geen vaste plaats van
samenkomst. De Delftse Kring bestaat niet in die zin, maar heeft wel een
doelstelling: het dragen van de zorg en verantwoordelijkheid voor het welzijn
in en de welvaart van de stad Delft. De 250 leden komen uit de politiek,
instellingen, grote bedrijven, specifieke bedrijven, zorg, onderwijs,
maatschappelijk leven en besturen. Kringgenoten ontmoeten elkaar tien keer per
jaar ‘ergens in Delft’ voor een Delfts debat. Bijeenkomsten vinden iedere
eerste dinsdag van de maand plaats, met uitzondering van juli en augustus. Drie
maal per jaar vindt onder auspiciën van de Delftse Kring een bijeenkomst plaats
waar andere kringen voor worden uitgenodigd.
<3>Duurzaamheidsplatform
Vertegenwoordigers van allerlei maatschappelijke verenigingen en de
milieuwethouder voeren in het duurzaamheidsplatform overleg over actuele zaken
in het Delftse duurzaamheidsbeleid. Dit overleg vindt een keer per kwartaal
plaats. Punten als de luchtkwaliteit in Delft, het waterbeheer en de stand van
de Delftse natuur en het beheer ervan stonden in 2005 op de agenda.
<3>Internationale Business Club Netwerk
Doorlink
?
Op 16 november 2005 is op
initiatief van AdveXis het Internationale Business Club Netwerk (IBC Netwerk)
opgericht. De voornaamste doelstelling van het IBC Netwerk is om de Nederlandse
economie te helpen door een brug te vormen tussen Nederlandse bedrijven en
andere landen. IBC Netwerk wil betrouwbare en gerichte informatie bieden en een
netwerk zijn van ondernemende (allochtone) mensen die Nederlandse bedrijven
helpen in hun landen van herkomst. Op 20 december organiseerde IBC Netwerk een speciale
kerstbijeenkomst. Er waren zo’n veertig mensen aanwezig om te netwerken.
Daarnaast is een kort overzicht gegeven van de acties van de afgelopen drie
jaar om ondernemerschap onder allochtonen te bevorderen en om ondernemers
bewust te maken van de meerwaarde die allochtone ondernemers kunnen hebben. Ook
de Stichting Kleinschalige Bedrijven heeft zich gepresenteerd.
<3>Natuur en
Milieukring
Doorlink
http://www.delft.nl/content.jsp?objectid=34118
Delftse natuur- en
milieuorganisaties komen als de Natuur en Milieukring ieder half jaar bijeen in
Natuur- en milieucentrum De Papaver en stemmen daar activiteiten af. Die worden
gepubliceerd in de halfjaarlijkse Natuur en Milieuagenda. De gemeente
ondersteunt de verenigingen ondermeer door maandelijks bekendheid aan
deze agenda te geven in de Stadskrant Delft en op de website
www.delft.nl/natuurenmilieu.
<3>Onbenut Talent
Doorlink ?
http://sv08311/bestanden/WijkEnStadszaken/afdeling/intranet/Leefbaarheid/%28Lunch%29bijeenkomsten/Folder%20Onbenut%20Talent.pdf
Ook in 2005 heeft Onbenut
Talent hoogopgeleide allochtonen geholpen bij het aanboren van netwerken en
begeleid naar vrijwilligerswerk. Daarbij ging het onder andere om
bestuursfuncties binnen de Stichting Ouderenwerk en Stichting Zorginstellingen
Pieter van Foreest. Ook zijn kandidaten via Onbenut Talent aan de slag gegaan
in een betaalde baan. In september 2005 werd een bijeenkomst georganiseerd in
het World Art Centre Delft met als thema ‘Onbenut Talent en Besturen’ .
Daarnaast heeft Onbenut Talent meegewerkt aan de organisatie van de eerste
Delftse Beursvloer, die op 1 september 2005 in theater De Veste’ door Bureau
Vrijwilligers Werk werd georganiseerd.
Een overzicht van de resultaten
De
diversiteit in besturen is vergroot met het plaatsen van tien allochtone
talenten in bestuursfuncties, commissiefuncties en / of het vergroten van
actieve betrokkenheid binnen een personeelsvereniging. Inmiddels zijn 25
deelnemers vanuit het project en netwerk Onbenut Talent actief op meerdere
terreinen.
Raad van Toezicht St. Zorginstellingen P. van Foreest 1
Klankbordgroep St. Ouderenwerk
4
Bestuur St. Ouderenwerk 1
Cliëntenraad St. Ouderenwerk 1
Bestuur Rode Kruis 1
MR-lid scholen 2
Coaches project “Leve Leven” 4
Mentoren basisonderwijs 10
Inzet activiteit Brede School 1_
Totaal 25
Op 31 december 2005 stonden
153 kandidaten bij Onbenut Talent ingeschreven. Voor deze kandidaten is het
volgende gebeurd:
·
reïntegratietrajecten gestart 11
·
vrijwilligerswerk gestart 8
(excl. meebesturen)
·
stageplekken 2
·
gestart met opleiding 6
·
betaalde baan 16
·
proefplaatsing 1
Twee kandidaten hebben in
2005 de mogelijkheid gekregen om via een reïntegratiebedrijf werk aan te boren
in het buitenland. Dit gebeurde in het kader van internationale handelsbetrekkingen.
<3>Panel Gehandicapten
Doorlink ?
In het Panel
Gehandicaptenbeleid zijn zowel belangenorganisaties als professionele
organisaties vertegenwoordigd. Zij spreken namens mensen met een
functiebeperking. In 2005 is op initiatief van het panel voor de eerste keer
een verkiezing van het meest toegankelijke gebouw in Delft georganiseerd.
Panden in twee categorieën deden mee: winkels en gezondheidscentra. Winnaar
werd de winkel van C-1000 aan het Bastiaansplein.
Vorig jaar heeft het Panel
Gehandicaptenbeleid tien keer vergaderd. Er is gesproken over het
klanttevredenheidsonderzoek onder Wvg-cliënten, de prestatieafspraken WZW en de
inrichting van woonservicezones, het persoonsgebonden budget bij
rolstoelverstrekkingen, het plan van aanpak WMO, het Lokaal Verkeers- en
Vervoersplan, de aanbesteding van de Regiotaxi, de Nota stand van zaken Wvg
2005 en een voorstel tot wijziging van de Verordening Voorzieningen
gehandicapten. Het Panel heeft in 2005 ook zijn eigen functioneren geëvalueerd.
Hieruit zijn aanbevelingen voortgekomen die in de loop van 2006 ter hand worden
genomen.
<3>Panel Werk en Inkomen
Doorlink?
Het Panel Werk en Inkomen
adviseert het gemeentebestuur gevraagd en ongevraagd over het beleid (en de
uitvoering daarvan) op het gebied van werk en inkomen. In 2005 is het panel
zeven keer bij elkaar geweest. De belangrijkste adviezen van het Panel in 2005
hadden betrekking op de beleidsplannen voor de
Wet Werk en Bijstand (zowel plan 2005 als 2006) en het beleidsplan
Hoogwaardig Handhaven. Andere adviezen gingen over de beleidsregels, de
computerregeling en gesubsidieerd werk.
Naast de gevraagde adviezen heeft het panel in 2005 eenmaal ongevraagd advies
uitgebracht. Dit advies had betrekking op vrijwilligerswerk binnen de WWB.
<3>Platform Delftse
Hout
In het platform Delftse Hout komen organisaties die actief zijn de Delftse
Hout, in de Delftse Hout gevestigde ondernemers en de gemeente bijeen om
initiatieven in en voor het gebied te ondernemen. Het platform geeft vier keer
per jaar een nieuwsbrief uit. In 2005 is het platform ondermeer betrokken
geweest bij een actie om zwerfvuil op te ruimen, de evaluatie van handhaving en
toezicht in de Delftse Hout en het opstellen van een lichtplan. Het platform
heeft verder een plan voor bewegwijzering naar de Delftse Hout gemaakt. Voor
2006 staat het ontwikkelen van een gebiedsvisie op de agenda.
<2>Burger en
gemeenteraad
Delftenaren kunnen invloed
hebben op de gemeentelijke besluitvorming via de gemeenteraad. Dat kan
bijvoorbeeld door in te spreken in een raadscommissie. In het
Raadsinformatiesysteem (RIS) <doorlink> vindt
u online alle agenda’s en vergaderstukken van de raads- en
commissievergaderingen. Daarnaast kunt u vanaf deze site onder het kopje
‘bestuur en organisatie’ doorklikken naar de gemeenteraad en de verschillende
politieke partijen.
<3>Inspreken bij
raadscommissies
Iedere burger kan zijn of
haar mening te geven over een onderwerp dat op de agenda staat van een
raadscommissie. De raadsleden luisteren naar uw opmerkingen en kunnen ze
meenemen bij het bepalen van hun standpunt. Delftenaren die willen spreken
tijdens de commissievergaderingen krijgen daarvoor drie minuten. Ook in 2005
hebben veel burgers gebruik gemaakt van deze mogelijkheid. In sommige gevallen
leidde het inspreken ertoe dat het gemeentebestuur opnieuw met bewoners ging
overleggen of dat plannen werden aangepast. Voor insprekers is op het
raadsinformatiesysteem <doorlink>
http://www.gemeentedelft.info/gvscriptvk/dspage.asp?sessionid=11jmf5WxRze8Ge59bo5Wz8Z!no7p!cnlbdoWM9x@GwuCBPegM35UuUCWRV1zyOvo&pageid=19&objectid=2098
een praktische handleiding geplaatst.
De gemeenteraad vindt het
belangrijk dat Delftse burgers zo vroeg mogelijk worden betrokken bij het maken
van plannen voor de stad. Daarom heeft de raad in november vorig jaar de nieuwe
Inspraak- en Participatieverordening vastgesteld. In de verordening staat hoe
Delftenaren al bij de voorbereiding van gemeentelijk beleid kunnen worden
betrokken via interactieve beleidsvorming. Dat komt de kwaliteit van het beleid
ten goede en verkort de tijdsduur van de besluitvorming. Want als ideeën van
belanghebbenden direct in de plannen worden verwerkt, is het minder vaak nodig
om achteraf nog bezwaar te maken.
<3>Commissies Extern
De gemeenteraad heeft in
2005 twee keer een Commissie Extern <doorlink> georganiseerd.
Dat is een bijzondere commissievergadering waarbij raadsleden, burgers en
instellingen met elkaar van gedachten wisselen over een bepaald onderwerp.
Vervolgens wordt met elkaar en met de raadsleden van gedachten gewisseld over
het onderwerp. In de ‘gewone’ commissievergaderingen is er sprake van
eenrichtingsverkeer: de burger spreekt en de raad luistert. In een Commissie
Extern is er sprake van debat. Maar voorop blijft staan dat de raad wil
kennisnemen van de opvattingen en ideeën van Delftse burgers.
In 2005 ging het een keer
over de invoering van de Wet Maatschappelijke Ondersteuning (WMO). Zo’n 125
mensen waren aanwezig bij deze bijeenkomst. Hun inbreng wordt in 2006
meegenomen bij de uitwerking van de WMO op lokaal niveau. De andere Commissie
Extern ging over de vraag hoe hoog we willen bouwen in Delft. Aan deze
discussie deden 90 Delftenaren mee. De commissie Duurzaamheid heeft de
uitkomsten verwerkt in het gemeentelijk beleid.
<3>Politieke markt
Op 18 april organiseerde de
gemeenteraad een Politieke Markt in het Stadhuis. Onderwerp van gesprek was de
eerstvolgende gemeentebegroting. Delftenaren konden hun mening naar voren
brengen over belangrijke onderwerpen, zoals voorgenomen bezuinigingen. Zo’n 85
mensen maakten van die gelegenheid gebruik. De politieke partijen hebben de
inbreng van burgers en organisaties gebruikt om te bepalen waar in 2005 op
bezuinigd kon worden en welke beleidsterreinen gespaard moesten blijven.
<2>Burgerinitiatief
De gemeenteraad heeft in
2004 de verordening op het burgerinitiatief aangenomen. Dat betekent dat
burgers vanaf die datum het recht hebben om zelf onderwerpen op de agenda van
de gemeenteraad te zetten. Als u vindt dat de gemeenteraad een bepaalde zaak
moet oppakken, kunt u daar dus zelf voor zorgen. De raad heeft zichzelf
verplicht om vervolgens over het aangedragen onderwerp te discussiëren. Het
doel van het burgerinitiatief is Delftenaren een (extra) instrument te geven om
de politiek te beïnvloeden. Burgers kunnen hun invloed op de besluitvorming
vergroten en tegelijkertijd kan het gat tussen de politiek en de burger worden
verkleind. In 2005 is geen gebruik gemaakt van het burgerinitiatief.
Iedereen kan een onderwerp
indienen. Er wordt geen minimumleeftijd gehanteerd en u hoeft zelfs niet in
Delft te wonen. Waar moet u dan wel aan voldoen? Het voorstel mag geen bezwaar
of klacht zijn en de gemeenteraad moet bevoegd zijn om er over te beslissen.
Minstens 300 inwoners uit Delft van 12 jaar en ouder moeten het voorstel
ondersteunen. Als u 100 handtekeningen heeft opgehaald, kunt u zich al wenden
tot de burgemeester met het verzoek om een oproep in de stadskrant te plaatsen
voor meer handtekeningen. Voor hulp bij het indienen van een voorstel, kunnen
initiatiefnemers ook contact opnemen met de raadsgriffier.
<2>Interactieve beleidsvorming
De gemeente wil het
gemeentebeleid zoveel mogelijk in samenspraak met burgers en betrokken
organisaties vormgeven. Dat is interactieve beleidsvorming: burgers en
organisaties vooraf om hun mening vragen. In 2005 heeft de gemeenteraad daarom de nieuwe Inspraak- en Participatieverordening
vastgesteld. Hierin
staat hoe Delftenaren kunnen worden
betrokken bij de voorbereiding van gemeentelijk beleid. Daarmee is de basis
voor interactieve beleidsvorming gelegd. Maar er moet nog wel wat gebeuren om
deze vorm van burgerparticipatie goed bruikbaar te maken. Dit jaar wordt daarom de
‘gereedschapskist’ met interactieve instrumenten opgesteld - de instrumenten
waarmee een beleidsonderwerp interactief kan worden opgepakt. Vervolgens kan de
gemeente per onderwerp gaan bekijken hoe burgers en organisaties vooraf kunnen
meepraten. In de nabije toekomst moet dat leiden tot heldere participatie en betere
resultaten. Want door een beroep te doen op de deskundigheid en creativiteit
van burgers, komen andere oplossingen naar voren en verbetert de kwaliteit van
het beleid.
<2>Inspraak
Sommige vormen van
burgerparticipatie zijn wettelijk vastgelegd. Dat geldt ook voor het recht op
inspraak bij procedures op het gebied van ruimtelijke ordening en milieu.
Burgers reageren via inspraak op het voorgestelde beleid van de gemeente. In
2005 organiseerde de gemeente inspraakavonden voor uiteenlopende plannen. Om
inzicht te geven in de verscheidenheid aan onderwerpen, zijn enkele voorbeelden
uitgewerkt.
<3>Spoortunnel
http://www.gemeentedelft.info/gvscriptvk/dspage.asp?objectid=9733&sessionid=11jmf5WxRze8Ge59bo5Wz8Z!no7p!cnlbdoWM9x@GwuCBPegM35UuUCWRV1zyOvo
De gemeenteraad heeft in
februari 2006 het bestemmingsplan voor de Spoorzone kunnen vaststellen. Dit
gebeurde na een jaar waarin het plan uitgebreid is toegelicht en besproken met
de stad. Delftenaren maakten ruim gebruik van de mogelijkheden om te reageren: het
voorontwerp bestemmingsplan leverde maar liefst 150 reacties op, en het ontwerp
bestemmingsplan nog eens 75. De plannen zijn ook besproken met het Platform
Spoor, waarin belangenorganisaties in het gebied zijn vertegenwoordigd.
De discussie spitste zich
toe op de inrichting van het gebied Phoenixstraat/Spoorsingel en op de
verkeersdruk en bebouwing aan de Coenderstraat. De reacties en discussies
hebben geleid tot aanpassingen in het plan, zoals een nieuwe plek voor de
singel in de Phoenixstraat. Voor de Coenderstraat is vastgelegd dat de
parkeergarages onder de nieuwbouw niet in het zicht komen en dat de gevels
direct langs de weg lager worden.
In oktober konden de
overeenkomsten voor de Spoorzone worden beklonken. Aan de feestelijke
ondertekening namen minister Peijs van Verkeer en Waterstaat en minister Dekker
van VROM deel.
<3>Sportpark
Brasserskade
Het gemeentebestuur heeft in 2005 besloten om €
42.000 te besteden aan het project ‘Modernisering sportpark Brasserskade’. Met
dit geld wordt een aantal varianten voor de toekomst van het sportpark
onderzocht. Die moeten inspelen op de huidige ontwikkelingen en een oplossing
bieden voor bestaande knelpunten. Er wordt bijvoorbeeld rekening gehouden met
de toekomst van de sporthal Brasserskade, de renovatie van de atletiekbaan
AV40, de toekomst van het DHC-stadion en het toepassen van kunstgras voor de
voetbalsport. Het sportpark wordt geschikt gemaakt voor de komende 30 jaar.
De gemeente betrekt de gebruikers van het sportpark
nauw bij dit proces. Er wordt vaak overlegd met de klankbordgroep die bestaat
uit gebruikers van het sportpark, zoals de voetbalverenigingen, AV40, Midi en
het squashcentrum. De klankbordgroep is in het leven geroepen om de plannen
beter te laten aansluiten op het dagelijks gebruik. De groep geeft advies op de
voorstellen voor de aanpak van het park. In 2006 worden de varianten aan het
college van burgemeester en wethouders voorgelegd.
Dienstencentrum Over de
Brug voor dak- en thuislozen en verslaafden gaat verhuizen naar een andere
locatie. Het huidige pand is te klein en voldoet niet meer aan de eisen.
In 2005 zijn op de ruimtelijke onderbouwing voor het
pand aan de Surinamestraat 34 inspraakreacties binnengekomen en beantwoord. De gemeente
heeft daarnaast diverse bijeenkomsten georganiseerd voor betrokken burgers en
organisaties. Hier werden de plannen toegelicht en kregen de aanwezigen de
mogelijkheid hun mening te geven.
In maart was er een
informatiebijeenkomst in het Mondriaan voor omwonenden en omliggende bedrijven.
Deze bijeenkomst werd bijgewoond door zo'n 200 belangstellenden. In mei volgde
een informatiebijeenkomst in Delfstede over het beheerplatform en beheerplan
voor de Surinamestraat en omgeving. In de Lindenhof werd in oktober een inspraakavond
georganiseerd. Op de agenda stond de ruimtelijke onderbouwing die nodig is om
vrijstelling te krijgen van de huidige bedrijfsbestemming van het nieuwe pand.
De eerste bijeenkomst van het beheerplatform Surinamestraat en omgeving was in
november. Deelnemers aan de bijeenkomst waren vertegenwoordigers van Politie
Delft, de Mondriaan Onderwijsgroep, Dienstencentrum Over de Brug (directie en
bezoekers) en de gemeente Delft (wijkcoördinator en adviseur integrale
veiligheid). De deelnemers spraken over het doel en de werkwijze van het
platform.
<3> Sport in Delft
In het najaar van 2005 is
het project Sportvisie 2000+6 (bekend als Sport in Delft) officieel afgesloten.
Tijdens de finalebijeenkomst werd feestelijk afscheid genomen van de achttien
leden van de twee werkteams. Zij hebben de afgelopen zes jaar een grote
bijdrage geleverd aan het beleid op het gebied van sport, spel en bewegen voor
de komende jaren in Delft. De werkteams
bestonden uit betrokken stadgenoten van diverse groepen uit de Delftse samenleving:
sport, buurtwerk, wijkwerk , jongerenwerk, ouderenwerk én
(bewegings-)onderwijs. De werkteams realiseerden onder andere het inrichten van
een Platform Sport, Spel en Bewegen, de website Sport in
Delft, sportactiviteiten van meer dan dertig sportclubs in het brede
schoolprogramma, vijf samenwerkingsverbanden tussen sportverenigingen en
kinderopvangorganisaties, uitvoering van verenigingsondersteuning én invoering
van de landelijke norm Gezond Bewegen. De uitkomsten van het project
Sportvisie 2000+6 worden verwerkt in de sportnota ‘Alles uit de kast’.
<2>De Delftse
wijkaanpak in 2005
Ook in 2005 heeft de
wijkaanpak bijgedragen aan leefbare, veilige, schone en sociale wijken. Bewoners,
gemeente en partners in de wijken zoals corporaties, politie,
welzijnorganisatie BWD, Stichting Ouderwerk Delft en diverse bedrijven hebben
daar met elkaar hard aan gewerkt. De wijkprogramma’s 2005 vormden daarbij een
belangrijke leidraad. In iedere wijk werd ook direct ingespeeld op nieuwe
ontwikkelingen, problemen of ideeën die naar voren kwamen. Daarnaast waren er
zaken die in alle zeven wijken speelden en dus om stedelijke activiteiten
vroegen.
Er is in 2005 in alle wijken veel aandacht besteed aan het
verbeteren van de verkeersveiligheid. Daarbij speelden projecten als Kinderen
Veiliger door Delft en Groene Golf een belangrijke rol. Daarnaast zijn er vorig
jaar veel initiatieven genomen om de onderlinge contacten in de wijk te
bevorderen. Denk bijvoorbeeld aan de activiteiten rondom het programma Kunst in
de Wijken en de vele straat-, buurt en wijkfeesten die zijn gehouden. In veel buurten en straten is vorig jaar opnieuw
gewerkt aan het op orde houden en verbeteren van de inrichting van de straten
en pleinen. Niet alleen om het aantal zogenaamde ‘enge plekken’ <doorlink>
http://www.gemeentedelft.info/gvscriptvk/dspage.asp?sessionid=1agM35UuYCWNZ5zySvobBaqCs3l14uVxDY@p5G7cL9!DmM!2Az1FIodrhoUhCp3M&pageid=19&objectid=15721
in de wijken terug te dringen, maar ook om de buurt ‘fleuriger’ te maken
via Fleur Delft Op acties. Tot slot is veel energie gestopt in het terugdringen
en tegengaan van allerlei vormen van overlast in de wijken, zoals vervuiling,
geluidshinder of overlast van jongeren. Dit gebeurde met meer toezicht en
handhaving, maar ook door het afspreken van leefregels met elkaar.
Meer gedetailleerde
informatie over de wijkaanpak in 2005 vindt u in het jaarverslag wijkaanpak
2005 op www.gemeentedelft.info/wijkaanpak.
Of bekijk de special in de Stadskrant Delft van 12 februari jl. Doorlink naar pdf.
<3>De wijkverslagen
Voor iedere wijk is een
eigen wijkverslag opgesteld, net als in voorgaande jaren. Daaruit blijkt dat er
per wijk verschillen zijn in wat is aangepakt en welke initiatieven zijn
genomen. Iedere wijk heeft immers eigen specifieke problemen, ideeën en wensen.
Om helder te krijgen wat er speelt in de wijken en zo te bepalen waarmee aan de
slag moet worden gegaan, hebben wijkcoördinatoren en de partners tientallen
keren overleg gevoerd met bewoners. Ook is er volop contact geweest per brief,
e-mail en telefoon.
<link naar
wijkverslagen>
http://www.gemeentedelft.info/gvscriptvk/dspage.asp?sessionid=1ySvofBaqCs3l54uVBDU@p5G7cLd!DmM!6Az1FIsdrhsUhCp3M4aGxJh@OuGEX@h&pageid=19&objectid=14733
<3>Buurthuizen
Sinds 2004 wordt het beheer en de
exploitatie van buurthuizen en wijkaccommodaties gefaseerd overdragen aan de
Stichting Brede Welzijnsorganisatie Delft (BWD). Vrijwilligers van de
buurthuizen kunnen vervolgens in een programmaraad hun inbreng leveren. In 2005
gebeurde dat voor wijkaccommodatie Delft Noord en buurtgebouw Sint Olof. Er is
daarnaast succesvol onderhandeld met wijkaccommodaties Wippolder, De Wending en
buurtgebouw Voorhof II over een overgang in 2006.
<3>Stedelijke
activiteiten
In 2005 was er soms actie
nodig voor alle wijken, zogenoemde stedelijke activiteiten. Dat gebeurde onder
andere bij de aanpak van ergernis en overlast en de aanpak van
verkeersveiligheid. Daarnaast zijn er ook enkele activiteiten georganiseerd
voor alle wijken samen: een bedankavond voor actieve bewoners in juni, de grote
wijkenmarkt op de Markt en in het stadhuis op 8 oktober en de Leukste Straat
van Delft 2005.
De wijkenmarkt trok dit jaar
meer bezoekers dan vorig jaar. Er was in de tenten volop gelegenheid om te
kijken naar de initiatieven die er dat jaar waren genomen. Zo kon iedereen
ideeën opdoen over hoe je zelf kunt werken aan je eigen wijk en ook wat dat kan
opleveren. Daarnaast waren er tal van workshops, muziek en demonstraties. Op de
wijkenmarkt werden ook de winnaars van de Leukste straat van Delft 2005 onder
grote belangstelling bekend gemaakt. Vanaf begin van het jaar heeft de krant
Delft op Zondag elke twee weken een ‘leukste’ straat geportretteerd. Lezers van
de krant konden in september de winnaar van de publieksprijs kiezen. Dat werd
Delfshove aan het Vorrinkplein. Een vakjury riep de Debussyflat uit als
winnaar. De Mackaystraat, Donkerstraat en Slokkerbuurt wonnen een kerstpakket.
<3> Wijkbudgetten
De wijken werken al vier
jaar met zogenoemde wijkbudgetten. In 2005 werd daarvan de werking geëvalueerd.
Een bijstelling bleek niet nodig, maar een aparte ‘knelpuntenpot’ naast het
wijkbudget was niet langer noodzakelijk. De knelpuntenbudgetten zijn daarom in
2005 samengegaan met de wijkbudgetten. Met ingang van 2005 zijn de
wijkbudgetten ook structureel geregeld.
<3> Organisatie van
wijkgericht werken
Om goed te kunnen
samenwerken in de wijken is het ook belangrijk dat alle partners in de
wijkaanpak regelmatig met elkaar van gedachten wisselen. Dit gebeurt in het
partneroverleg wijkaanpak. Ieder kwartaal hebben directieleden van de
corporaties, politie, de welzijnsorganisatie BWD, voortgezet onderwijs, de
Stichting Ouderenwerk Delft en de gemeente overleg. En binnen de gemeentelijke
organisatie werd ook in 2005 verder gewerkt aan het versterken van een meer
vraaggerichte en resultaatgerichte cultuur en organisatie. Zo heeft de sector
Stadsbeheer wijkteams gevormd om beter wijkgericht te kunnen werken.
<3> Communicatie met
en in de wijken
Bewoners en partners moeten
goed worden geïnformeerd over wat er gebeurt in de wijken en de wijkaanpak.
Daarin spelen de Stadskrant Delft, de wijkkranten, de gemeentelijke website en
de WijkWebs een belangrijke rol. In de stadskrant heeft ook in 2005 de tweewekelijkse
rubriek ‘Samen werken in de wijken’ gestaan. Delftenaren hebben daarnaast beter
zicht gekregen op de verplichte publicaties die voor hun woonomgeving van
belang zijn. De verplichte gemeentepublicaties worden in de stadskrant per wijk
weer gegeven. Ook is er met regelmaat een katern gevuld met de belangrijkste
resultaten van de wijkaanpak.
Om bewoners te ondersteunen
bij hun activiteiten heeft de gemeente een cursus voor alle redactieleden van
wijkkranten georganiseerd. Deze cursus werd begin april feestelijk afgerond. De
cursus heeft ervoor gezorgd dat inmiddels in alle wijken een redactie actief is
en alle wijken een eigen wijkkrant hebben, met uitzondering van de binnenstad.
Daar weten bewoners echter goed de weg te vinden naar het wijkweb.
In 2005 zijn de WijkWebs
omgebouwd van informatieve websites tot interactieve wijkcommunities waarop
wijkbewoners zelf kunnen publiceren. Op de WijkWebs kunnen Delftenaren
discussiëren, een persoonlijke pagina aanmaken en tweedehands spulletjes te koop
aanbieden. De WijkWebs maken daarmee op een unieke manier gebruik van DigiD, de
digitale identiteit waarmee burgers met overheidsinstellingen kunnen
communiceren. Omdat de bewoners niet anoniem zijn op het WijkWeb kunnen zij
elkaar leren kennen. de digitale ontmoetingen dragen bij tot de leefbaarheid in
de wijk.
Want dat is het doel van de
WijkWebs: het versterken van het 'buurtgevoel' en het vergroten van de
leefbaarheid in de wijk. Door onderlinge contacten tussen wijkbewoners mogelijk
te maken, leveren de WijkWebs hier een bijdrage aan. Ook diverse organisaties
doen mee aan de WijkWebs: woningcorporaties, politie, sportverenigingen en
redacties van de wijkkranten. Het aantal
deelnemers is nog niet zo hoog, maar stijgt wel gestaag - zeker nu de DigiD steeds
bekender wordt. Het aantal bezoekers is wel heel hoog: zo’n 30.000 bezoekers
per maand. De
WijkWebs zijn te benaderen via www.delft.nl
of via www.delft.nl/naam van de wijk.<doorlink
maken>
<2>Delft digitaal
Internet is niet alleen een goed middel om
Delftenaren te informeren over het gemeentebeleid. Het biedt ook mogelijkheden
voor burgers om invloed uit te oefenen op het beleid. De gemeentesite www.gemeentedelft.info is daarvoor het eerste
instrument. Zo zijn onder andere de webpagina’s van de leden van het
gemeentebestuur te bezoeken. Maar ook het Raadsinformatiesysteem is te
raadplegen. Daar zijn de agenda’s en vergaderstukken van de raads- en
commissievergaderingen te vinden.
Naast de algemene gemeentesite en de WijkWebs zijn
er via www.delft.nl diverse portals te bezoeken waar uitgebreide informatie is
geplaatst per thema: nieuwsberichten, achtergrondinformatie en
wetenswaardigheden. De portals zijn er voor
Sport
http://www.delft.nl/content.jsp?objectid=34500 ,
Onderwijs
http://www.delft.nl/content.jsp?objectid=34287 ,
de Delftpas
http://www.delft.nl/content.jsp?objectid=34069 ,
Kunst in de wijken http://www.delft.nl/content.jsp?objectid=36382 en
natuur en milieu http://www.delft.nl/content.jsp?objectid=34116.
<doorlinks>
<2>Stadskrant 10 jaar
In
april 2005 bestond de Stadskrant Delft tien jaar. 'De gemeente wil beter
contact onderhouden met de bevolking en zocht daarvoor een geschikt medium.' Zo
viel te lezen in de eerste Stadskrant Delft, die verscheen op donderdag 20
april 1995. Aad Bonthuis (Stadsbelangen) was indertijd als wethouder
verantwoordelijk voor de verschijning van de krant. Volgens de wethouder zou de
stadskrant wekelijks antwoord moeten geven op vragen als: "Wat doet de
gemeente? Waarom nemen bestuurders bepaalde beslissingen? Waar signaleert de
burger lacunes in het beleid? Wat leeft er aan wensen en ideeën onder de
bevolking". Dat doet de stadskrant door artikelen te plaatsen die beleid
toelichten en daarover ook betrokken Delftenaren aan het woord te laten.
Een
goed voorbeeld hiervan zijn de publicaties in 2005 over de keuze voor de nieuwe
locatie voor de dagopvang van verslaafden en daklozen. Een beladen onderwerp.
In de stadskrant is ruim uitgelegd hoe de procedure bij het kiezen van een
nieuwe locatie zou verlopen. Vervolgens zijn over de inspraakavonden reportages
verschenen. Over de keuze die het college heeft gemaakt, hebben alle fracties
uit de gemeenteraad zich in de krant kunnen uitspreken. Ook de mening van
buurtbewoners is in diverse artikelen weergegeven.
De
belangrijkste veranderingen in de stadskrant in 2005 waren de raadsrubriek en
de indeling per wijk van de verplichte publicaties. In de raadsrubriek kunnen
raadsfracties hun mening geven over een actueel onderwerp. In de meeste
gevallen gaat het om zaken die op de agenda van de gemeenteraad staan. Door de
verplichte publicaties per wijk in te delen, kunnen bewoners sneller
publicaties vinden die betrekking hebben op hun directe omgeving.
<2>Kinderen en
jongeren
Ook kinderen en jongeren
hebben mogelijkheden om te participeren. Een aantal instrumenten zijn specifiek
op hen gericht, zoals brede school, de kinderactieraad en de jongerenraad.
<3> Brede school
Kinderen
in hun eigen buurt laten leren, spelen en gezond bewegen; daar staat brede
school Delft voor. Een dag vol leuke en leerzame activiteiten. Scholen,
kinderopvang en tal van verenigingen en instellingen werken hierin samen. In de brede school
ontwikkeling investeert de gemeente Delft in een programma van naschoolse
activiteiten in en om scholen. Dit kan tot stand komen door de samenwerking
tussen scholen, buitenschoolse opvang en zo’n vijftig instellingen en
verenigingen.
Ook
in de samenwerking en samenhang wordt geïnvesteerd, door de inzet van brede
school makelaars die vraag en aanbod bij elkaar brengen. In de brede school
ontwikkeling draait dus alles om participatie en samenwerking. In de eerste
jaren is vooral aandacht geweest voor de activiteiten. Nu gaat het meer om de
inhoud en de samenwerking tussen de partners. Hierbij horen ook de kinderen
zélf.
Bij de ontwikkeling van
brede school programma’s wordt steeds meer aangesloten op de ideeën en de vraag
van scholen, bso's, de ouders en kinderen. Die vraag stond bijvoorbeeld in het
najaar van 2005 centraal in de wijkwerkgroepen. Ook hebben de brede school
makelaars gesprekken met leerlingen gevoerd over hun wensen. Basisschool De
Horizon heeft samen met de brede school makelaar en andere partijen het project
SLIM ontwikkeld: ouders en kinderen volgen samen een cursus onder de naam Samen
leren in de middag (SLIM). Inmiddels gaan ook andere scholen aan de slag met
dit project.
In het voortgezet onderwijs
werkt de brede school aan participatie door de vorming van jongerenraden op het
vmbo. Dat bleek niet eenvoudig: de raden zijn er, maar het resultaat is
vooralsnog matig. Desondanks geloven de scholen en de gemeente in het concept
en daarom worden de jongerenraden ook in 2006 voortgezet.
<3>Kinderactieraad
De gemeente wil niet alleen
kinderen mee laten praten over de brede school activiteiten, maar wil via het
brede schoolproject kinderen ook betrekken bij de wijk. Een bijzonder project
is de Kinderactieraad. In het belangenplatform Tanthof werd vorig jaar de
behoefte aan kinderactiviteiten geuit. De wijkcoördinator en de brede
schoolmakelaar hebben samen met De Nieuwe Amateur de Kinderactieraad
ontwikkeld. Doel daarvan is de kinderparticipatie in de wijk vergroten. De
onderwerpen waarmee de kinderen aan de slag zijn gegaan, hebben ze zelf
aangedragen, zoals pesten, overlast van hondenpoep en de wens van een
kinderdisco. In tien bijeenkomsten hebben de kinderen een presentatie gemaakt
van hun plannen, persberichten geschreven en een programma voor het slotfeest
bedacht en voorbereid. De Kinderactieraad gaat door en draait in het voorjaar
van 2006 in Hof van Delft.
<3>Jongerenraad
In jongerencentra zijn in
2005 een programmaraden gevormd, zodat de jongeren hun eigen programma kunnen
samenstellen. Daarnaast heeft Delft een jongerenraad die signalen van jongeren
weet te vertalen in concrete ideeën. Die ideeën legt de Jongerenraad voor aan
de gemeente. De burgemeester is hun adviseur en er wordt regelmatig overleg
gevoerd. Op verzoek van de jongerenraad heeft de gemeente onderzoek gedaan naar
wat er leeft onder Delftse jongeren.
<1>Dienstverlening
Als inwoner van Delft mag u
erop rekenen dat uw contact met de gemeente goed verloopt. Of dat nu aan de
balie, per brief, website, telefoon, e-mail of de website
www.gemeentedelft.info gebeurt. De gemeente heeft ook in 2005 gewerkt aan het
verbeteren van die dienstverlening. Het streven is u snel en in één keer goed
van dienst te zijn - het liefst via één loket.
Daarnaast moet de gemeente
voldoen aan de doelstellingen van de rijksoverheid. De rijksoverheid verlangt
dat begin 2007 alle gemeenten minimaal 65% van de dienstverlening ook digitaal
kunnen leveren. Daarnaast wordt gestreefd naar transparante processen door alle
lagen van de overheid heen, naar vermindering van administratieve lasten en naar
versnelling van allerlei procedures. In die ontwikkeling moeten de gemeenten de
'eerste ingang' worden voor burgers en bedrijven. Of dat nu de ingang voor de
belastingdienst, de Informatiebeheergroep, de provincie of het waterschap is.
Om de dienstverlening te
verbeteren en de einddoelen te halen, moet er veel gebeuren. Daarvoor zijn de
programma’s Dienstverlening, burger@delft.nl en bedrijven@delft.nl in het leven
geroepen. Het programma Dienstverlening zorgt ervoor dat het handelen van de
gemeente voor u transparanter wordt. En met het ontwikkelen en publiceren van
servicenormen weet u wat u van de gemeente mag verwachten.
<2> Dienstverlening in
2005
Vorig jaar zijn de
servicenormen van de gemeente onder de loep genomen. Een servicenorm maakt direct
duidelijk waar u als klant van de gemeente op mag rekenen. Dan gaat het
bijvoorbeeld om wachttijden, reactietijden, toegankelijkheid van de gemeente,
privacy en gedrag. De servicenormen vindt u bij de producten en diensten op
internet en in een brochure. Inmiddels zijn er ruim 80 servicenormen van
kracht. De gemeente ziet er op toe dat de beloofde normen ook worden
waargemaakt.
Ook is afgesproken dat in 2006 één servicenorm geldt voor de maximale wachttijd
aan de balie: u wordt binnen 30 minuten geholpen als u zonder afspraak
langskomt. Voor een aantal producten kan een afspraak worden gemaakt. U wordt
dan binnen vijf minuten geholpen. Bovendien is het aantal servicenormen voor
2006 uitgebreid. Bijvoorbeeld met de beoordeling van een aanvraag voor een huisvestigingsvergunning
(wettelijk maximaal acht weken, maar Delft streeft naar een afhandeltijd van
twee weken) of een reactie op een e-mail (binnen 24 uur). En als u op werkdagen
voor 13.00 uur digitaal een uittreksel aanvraagt en betaalt, heeft u het uittreksel
de volgende dag in de bus.
Ook de dienstverlening op
www.gemeentedelft.info is uitgebreid en er is onderzoek gedaan naar de
verbetering van de dienstverlening aan bedrijven.
<2>Waardering voor
dienstverlening
Klanten van de Publieksbalie
zijn tevreden over de geboden service en de locatie waar de dienst of het
product wordt afgenomen. Dat blijkt uit een onderzoek van TNS NIPO naar de
klanttevredenheid bij de Publieksbalie. Op beide onderdelen scoorde Delft dit
jaar weliswaar iets lager (drietiende punt) dan in 2004, maar nog steeds een
dikke voldoende. Ondervraagde Delftenaren gaven het cijfer 7.8 voor de geboden
service en het cijfer 7.5 voor de locatie. Delft plaatste zich daarmee in de
top vijf van de hoogst scorende
gemeenten. Het onderzoek vond tegelijkertijd plaats bij vijftig andere
gemeenten in Nederland en maakte deel uit van een onderlinge vergelijking
(benchmark). TNS NIPO vroeg in totaal 5255 bezoekers van de Publieksbalies in
de deelnemende gemeenten om een oordeel.
De relatief hoge score voor
Delft ten opzichte van andere gemeenten betekent niet automatisch ook een
betere dienstverlening dan elders. Het heeft ook te maken met het
verwachtingspatroon van de bezoeker. In 2004 had 34% van de Delftse
ondervraagden voorafgaande aan het bezoek een lagere verwachting van de
dienstverlening dan het uiteindelijke oordeel na afloop van het bezoek. In 2005
was dit slechts 7% van de ondervraagden. Voor 72% van de bezoekers kwam het
bezoek overeen met de verwachting die zij hadden van het bezoek. In 2004 was
dat nog 43% van de bezoekers.
Hoe Delft de service aan
klanten verder wil verbeteren, staat in het meerjarenplan ‘dienstverlening’ <doorlink>
http://www.gemeentedelft.info/gvscriptvk/dspage.asp?sessionid=1d!zmQ!2AD1JIodrhoUlCp3M4aGBJl@SuKEX@hWdpz8@H1!b8xG1jif1WxRze8Ga&pageid=19&objectid=3022.
De gemeente streeft naar een uitbreiding van het aantal producten dat digitaal
wordt aangeboden of op afspraak kan worden verkregen. Daarmee zal het gemak
voor klanten toenemen.
Bij de Publieksbalie kunt u
terecht voor producten en diensten op het gebied van Burgerzaken, Bouwen,
Wonen, Parkeren, Belastingen, Burgerlijke Stand en algemene (gemeentelijke)
informatie. Vlak voor aanvang van het nieuwe jaar kreeg de wereld te maken met
een tsunami-ramp van ongekende omvang in Azië. Als steunbetuiging en blijk van
medeleven werd besloten direct een actie op te starten om geld in te zamelen
voor de Stichting Samenwerkende Hulporganisaties (giro 555). Gedurende de
eerste maand van 2005 zamelde het publiek en medewerkers gezamenlijk een mooi
bedrag van ruim €1.800 in.
<3>Publieksbalie
Ook in 2005 werd de
Publieksbalie aan de Phoenixstraat 16 druk bezocht. Ruim 98.000 mensen brachten
een bezoek. Door te werken volgens de servicenormen werden lange wachttijden
zoveel mogelijk voorkomen. De medewerkers streefden naar een maximale wachttijd
van 30 minuten voor producten op het gebied van parkeren, nieuwkomers (in
Nederland) en naturalisaties (aanvragen Nederlandse nationaliteit). Bijna 98%
van de bezoekers werd binnen deze wachttijd geholpen. Voor alle overige
producten van de Publieksbalie werd gestreefd naar een maximale wachttijd van
20 minuten. Dit werd in 96,8% van alle bezoeken gerealiseerd. De gemiddelde wachttijd over 2005
bedroeg slechts 9 minuten (in 2004 nog 11 minuten); gemiddeld waren acht minuten nodig om een product of dienst te
leveren (hetzelfde als in 2004).
Reisdocumenten
Ruim 14.000 Delftenaren
kregen in 2005 persoonlijk bericht van de gemeente. Deze mensen werden eraan
herinnerd dat hun rijbewijs, paspoort en/of identiteitsbewijs binnen twee
maanden zou verlopen. In juni was de Publieksbalie bovendien een hele week in
de avonduren geopend voor het aanvragen van reisdocumenten op afspraak. Zo werd
de piektijd voor de zomervakantie enigszins gespreid. Veel Delftenaren maakten
gebruik van de tijdelijk verruimde openingstijden.
Op afspraak
Een kleine 5.600 mensen
maakten in 2005 gebruik van het afnemen van een product op afspraak. Daarbij
streefde de gemeente naar een maximale wachttijd van 5 minuten. In 93% van de
bezoeken op afspraak werd dit gerealiseerd, 5% van de bezoekers was op tijd
voor de afspraak maar moest toch langer dan 5 minuten wachten en 2% van de
bezoekers kwam te laat op de afspraak. In 2006 worden er meer producten en
diensten op afspraak aangeboden.
Verbeteringen
Er was in 2005 niet alleen
aandacht voor wachttijden en transactietijden; er is ook geïnvesteerd in twee
extra balies aan de Phoenixstraat 16 om meer mensen tegelijk te kunnen helpen.
Ook zijn de nummerdisplays in de wachtruimte vervangen door informatieschermen.
Nieuw in 2005 waren de bezoeken aan Delftse verpleeg- en verzorgingscentra.
Bewoners van deze centra kunnen sinds vorig jaar de noodzakelijke
identiteitsbewijzen op hun eigen locatie aanvragen en ontvangen.
Aanvragen huursubsidie
In 2005 was de Publieksbalie
nog verantwoordelijk voor de beoordeling van aanvragen voor huursubsidie. De
beoordeling van een aanvraag mocht acht weken in beslag nemen. De Publieksbalie
hanteerde in 2005 echter een servicenorm van zes weken voor het gehele
beoordelingsproces (van aanvraag tot beschikking op de aanvraag). Slechts één
aanvraag kende een iets langere doorlooptijd.
<3>Meldpunt
Toezicht Openbare Ruimte
<doorlink> http://www.gemeentedelft.info/gvscriptvk/dspage.asp?objectid=1343&sessionid=10aGBJh@OuKIX@lWdtD8XH5Wf8xG1nmf5!BNDacKa19fs1WzcV!js3tW8jhb9oWM
Sinds 2004 kunt u met vragen en meldingen over
parkeren terecht bij het Meldpunt Toezicht Openbare Ruimte (TOR). Dan gaat het
om parkeren in de breedste zin van het woord, zoals:
- hulp bij de aangifte via het internet van diefstal
of vernieling;
- betalen van elektronisch ontvangen
naheffingsaanslagen parkeerbelasting;
- hulp bij het indienen van een bezwaarschrift tegen
de ontvangen naheffingsaanslag
parkeerbelasting;
- het verwijderen van aangelegde wielklemmen
- een verzoek om teruggave van een weggesleepte auto
of (brom-)fiets.
Ook voor andere taken van de sector Toezicht Openbare
Ruimte is het meldpunt bereikbaar. Denk bijvoorbeeld aan meldingen van
(brom)fietswrakken, autowrakken, illegaal geparkeerde aanhangers en
recreatievoertuigen, defecte parkeerapparatuur en overbodige, ontbrekende of
tegenstrijdige bebording.
In 2005 hebben 315 mensen de weg naar het Meldpunt
TOR weten te vinden. Het bezoekersaantal is daarmee lager dan verwacht. Het
meldpunt is bedoeld als extra service voor de bezoekers en de burgers van
Delft. Daarom is het wenselijk om het meldpunt meer te profileren. De gemeente
heeft daarvoor in 2005 samenwerking gezocht met onder andere TAS (tourist
assist service), de politie, TIP en infopunt stadsbeheer. Dat wordt in 2006
voortgezet.
<2>Callcenter
Telefonisch contact met de
gemeente verloopt voornamelijk via callcenters, bereikbaar via 260 2222. In
2005 is het aantal telefoontjes fors toegenomen: 65.861 telefonische contacten
in 2005 tegenover 45.385 in 2004. Dit komt omdat begin 2005 ook de telefonische
contacten van de (gemeentelijke) afdeling Belastingen zijn overgenomen.
In 2005 is de gemiddelde
wachttijd en gespreksduur wel iets toegenomen. De gemiddelde wachttijd bedroeg
1 minuut en 19 seconden (56 seconden in 2004) en de gemiddelde gespreksduur
liep op tot 3 minuten en 14 seconden (2 minuten en 54 seconden in 2004). Dit
heeft vooral te maken met het feit dat telefoongesprekken over gemeentelijke
belastingen een langere doorlooptijd kennen. In 2006 hoopt de Publieksbalie de
wachttijd en gespreksduur bij het callcenter terug te brengen door onder andere
het bieden van een directe afspraakmogelijkheid via www.gemeentedelft.info. Door
uitbreiding van de digitale dienstverlening zal naar verwachting de druk op het
callcenter geleidelijk afnemen.
<3>Infopunt
Stadsbeheer
In 2005 zijn voor het schoonhouden en onderhoud van de
openbare ruimte stapsgewijs servicenormen ingevoerd. Voor 2006 zijn die normen
verder aangescherpt. Zo wordt na een melding over het schoonhouden van de
openbare ruimte de locatie binnen 48 uur opgeruimd. Is een reparatie nodig, dan
gebeurt dat binnen tien dagen na de desbetreffende melding.
In 2005 zijn bij het
Infopunt 21.023 meldingen over de openbare ruimte binnengekomen. Ten opzichte
van 2004 is dit aantal met 1 % afgenomen. De meeste meldingen hebben betrekking
op het inzamelen van grofvuil, maar ook voor de ongediertebestrijding wordt
regelmatig gebeld. In 2005 is ruim 85% van alle binnengekomen meldingen binnen
10 werkdagen afgehandeld.
2004 |
2005 |
resultaat |
21.240 |
21.023 |
-1% |
Grofvuil
Het aantal grofvuilmeldingen
is in 2005 behoorlijk toegenomen.
|
2004 |
2005 |
resultaat |
Digitale meldingen |
6.785 |
10.267 |
+51 % |
Telefonische meldingen |
17.560 |
26.158 |
+49% |
Totaal |
24.345 |
36.425 |
+50 % |
Grofvuil meldingen die via
het internet binnenkomen, worden volledig automatisch verwerkt. Het kost de
gemeente dus minder om deze te verwerken dan wanneer een melding telefonisch
wordt gedaan. Het percentage meldingen dat via internet wordt gedaan, is in
2005 echter amper gegroeid ten opzichte van 2004 van 27,9% naar 28,2%.
Overlaadstation
Het aantal bezoeken van particulieren aan het Overlaadstation is gestegen:
25.678 bezoekers (3000 meer bezoeken dan in 2004). De zaterdagmiddag openstelling van het Overlaadstation voorziet
in een behoefte; ruim 730 bezoekers meer dan in 2004 op zaterdagmiddag (+26%).
Van de kortingsregeling voor aanhangwagens wordt ook goed gebruik gemaakt: meer
dan 400 inwoners profiteerden in 2005 van de €10 korting op de huur van een
aanhangwagen voor het wegbrengen van vuil.
Gesprekken
Bij het Infopunt zijn in
2005 iets meer dan 76.000 telefoontjes binnengekomen. In de grafiek vindt u een
totaaloverzicht van het aantal gesprekken verdeeld over de dag. Vooral tussen
9.00 en 10.00 uur wordt veel gebeld.
<2> Delft Digitaal
<3>burger@delft.nl
Met het programma burger@delft.nl werkt de gemeente aan
verbetering van met name de digitale dienstverlening. Steeds meer producten en
diensten worden digitaal aangeboden (48 in 2005 ten opzichte van 30 in 2004) en
de gemeentesite wordt steeds toegankelijker en gebruiksvriendelijker. Meer en
meer burgers en bedrijven weten de digitale producten en diensten te vinden:
het aantal digitale transacties is in 2005 met 89% toegenomen ten opzichte van
2004.
Ook het fysieke loket en de
telefonische bereikbaarheid van de gemeente vraagt aandacht. Een onderzoek uit
2005 toont aan dat er nog veel winst is te behalen door nog meer diensten te
combineren volgens de zogenoemde 1-loket gedachte. Zo zijn er nog steeds
diverse locaties met eigen loketten. Ook staan er nog veel verschillende telefoonnummers
in de telefoongids. Dat kan beter, zeker omdat we als gemeente willen uitgaan
van ‘de logica van de burger’. In 2006 worden daarom verbetervoorstellen
gedaan.
<3>bedrijven@delft.nl
In
2005 is onderzoek gedaan naar een verbeterde dienstverlening voor bedrijven. De
dienstverlening aan bedrijven is nog niet zo georganiseerd als die voor
burgers. Bedrijven en instellingen kunnen nog niet rekenen op dienstverlening
volgens de 1-loket gedachte en veel procedures worden door verschillende
gemeentelijke organisatieonderdelen uitgevoerd. Dit is voor een bedrijf niet
altijd even prettig en levert ook niet altijd een optimaal resultaat op. In de
nota bedrijven@delft.nl is beschreven hoe de gemeente de komende tijd deze
dienstverlening wil optimaliseren.
<3>
Digitale meldingen
In 2005 gaven 8.282 mensen
de voorkeur aan digitaal contact via e-mail (nagenoeg gelijk aan 2004: 8.286
mensen) en ruim 6.600 mensen namen via de website een gemeentelijk product af
(4.500 in 2004). De gemeente zal in 2006 de minder gebruikte (digitale)
mogelijkheden onder de aandacht brengen van de Delftenaar. Dat gebeurt onder
andere via de vaste informatiecolumn in de Stadskrant Delft waarover de
Publieksbalie sinds 2005 beschikt.
<2>Vergunningen en
ontheffingen
De gemeente geeft op een
breed terrein vele soorten vergunningen en ontheffingen af: van standaard tot
maatwerk. Aanvragen voor vergunningen worden getoetst aan de betreffende
verordening of andere wetgeving. Daarbij kan een spanningsveld ontstaan: een
burger wil iets van de gemeente en tegelijkertijd vragen omwonenden om
bescherming van de omgeving. Bij het verlenen van vergunningen en ontheffingen
zijn er dus twee soorten klantgerichtheid. Het is aan de gemeente om daar
heldere afwegingen in te maken. In dit burgerjaarverslag komen twee
veelvoorkomende vergunningen aan de orde: parkeervergunningen en
bouwvergunningen.
<3>Parkeervergunningen
In 2005 heeft de gemeente
8.441 parkeervergunningen en 6.879 bezoekerskaarten verkocht. Hierbij werd 28
procent van de vergunningen en bezoekerskaarten betaald en verstrekt aan de
Publieksbalie. 55 procent van de parkeervergunningen en bezoekerskaarten werd
verstrekt in de reguliere bulkuitgifte. Opvallend is dat er steeds meer
parkeerproducten worden verkocht via internet. In 2005 is 27 procent van alle
vergunningen en bezoekerskaarten via de gemeentesite aangeschaft. Dit zijn
4.117 parkeerproducten.
<3>Bouwvergunningen
Wie (ver)bouwplannen heeft,
kan zelf op www.gemeentedelft.info bekijken welke eisen de gemeente stelt aan
het verlenen van een bouwvergunning.. U kunt dus thuis achter de pc al zien of
uw plan aan de eisen voldoet. Door verbeteringen in de behandelprocedures van
bouwaanvragen, is de gemiddelde behandeltijd in 2005 aanzienlijk korter
geworden: twee tot drie weken korter dan de wettelijke maximale termijnen. De
wettelijke termijn voor een lichte bouwvergunning is 6 weken en voor een
reguliere bouwvergunning 12 weken.
In 2005 zijn er bijna 20%
minder bouwvergunningen verleend dan het jaar daarvoor: 388 vergunningen in
2005 tegen 470 in 2004. Grote aanvragen waren er in 2005 voor het bouwplan
Ceram Boeroe en de vervolgaanvragen voor het Zuidpoort-gebied en het
VDD-terrein.
Verdeeld naar soort zijn de
volgende in 2005 de volgende bouwvergunningen verleend.
lichte bouwvergunning 133
reguliere bouwvergunning 251
gefaseerde bouwvergunning
fase 1 2
gefaseerde bouwvergunning
fase 2 2
Daarnaast zijn nog de
volgende aan bouw te relateren vergunningen verleend:
monumentenvergunning 41
splitsingsvergunning 1
sloopvergunning 82
<2> Dienstverlening in de wijken
Naast het gewone onderhoud
is er in 2005 extra aandacht besteed aan gezamenlijke schoonmaakacties in de
wijken. Begin april startte zo’n gezamenlijke schoonmaakactie aan de
Brasserskade. Deze actie werd gevolgd door een groot aantal 14-daagse
schoonmaakacties door heel Delft. Zo is de binnenstand onder handen genomen,
maar ook de volgende straten: Tweemolentjeskade, Oostblok, Professor
Krausstraat/Wipmolen, Kloosterkade, Herenpad, Camerlingstraat, Donker
Curtiusstraat, Isaac Hoornbeekstraat, Glenn Millerstraat, Ada van
Hollandstraat, Vrijheidslaan, Haydnlaan, Abtswoude, Bikolaan e.o., Koekamp
e.o., Fuutlaan e.o..
De resultaten van de Delftse
Wijkaanpak vindt u onder ‘Burgerparticipatie’ <doorlink>
http://www.gemeentedelft.info/gvscriptvk/dspage.asp?pageid=19&objectid=5716
<3>Stadsbeheer en
wijkgericht werken
Wijkgericht werken van de
sector stadsbeheerstaat voor een gezamenlijke aanpak van verschillende
diensten. Begin 2005 kenden de teams Groen, Civiel (bestratingen, rioleringen)
en Technische Dienst (o.a. straatmeubilair) hun eigen beheer- en
onderhoudsprogramma’s. In de praktijk
kwam het erop neer, dat u die disciplines op verschillende momenten in het jaar
in uw straat of wijk tegenkomt, terwijl een gezamenlijke actie en voor
de burger prettiger is – maar één keer overlast - en een efficiëntere
manier van werken inhoudt.
In de zomer zijn bij de
sector Stadsbeheer voorbereidingen gestart om tot een herindeling te komen.
Eind oktober is het eerste wijkteam van start gegaan. Dit team verzorgt
integraal de wijken Binnenstad, Vrijenban en Wippolder. Rond de jaarwisseling
was voorzichtig al te constateren, dat het een succes is: minder klachten en
meldingen; meer tevredenheid bij de burgers en bedrijven. In de eerste helft
van 2006 gaan de andere wijkteams van start.
<3>Graffitibestrijding
In november 2005 startte de
gemeente de actie ‘Delft pakt graffiti aan’. In drie maanden tijd reed
door alle wijken van Delft een graffitiwagen om tags (gespoten of geschilderde
‘handtekeningen’) van gemeentelijk eigendom te verwijderen. De gemeente haalt altijd al discriminerende
teksten en tekens weg, maar tijdens deze actie werd alle graffiti verwijderd
van gemeentelijk eigendom, zoals: vuilcontainers, bruggen, wijkinformatieborden
en heel veel verkeersborden. Van de objecten zijn ‘voor en na’ foto’s
gemaakt.
<1>Bezwaarschriften,
klachten, nadeelcompensatie
<2>Bezwaarschriften
Delftenaren die het niet
eens zijn met een besluit van de gemeente of een klacht hebben, kunnen daar
iets mee doen: bezwaar maken bijvoorbeeld of een klacht indienen. Een snelle
afhandeling daarvan is natuurlijk prettig. De gemeente is vorig jaar begonnen
met een project om de behandeling van bezwaarschriften daadwerkelijk binnen de
wettelijke termijn te laten plaatsvinden. Dit project begon reeds in 2005 zijn
vruchten af te werpen. In 2006 wordt bekeken of we als gemeente echt op de
goede weg zitten om de bezwaarschriften binnen de wettelijke termijnen af te
handelen.
Wie het niet eens is met een
besluit van de gemeente, heeft het recht om bezwaar te maken. De besluiten
worden gepubliceerd in de Stadskrant Delft. Daarbij staat ook aangegeven hoe
iemand bezwaar kan maken. De onafhankelijk Adviescommissie behandelt de bezwaarschriften
en brengt een advies uit aan het college van burgemeester en wethouders. Op
basis van dit advies neemt de gemeente een nieuw besluit. Dit alles hoort
binnen een wettelijke termijn van 10 tot 14 weken plaats te vinden. Wie het met
het nieuwe besluit opnieuw niet eens is, kan in beroep gaan bij de rechter.
De Adviescommissie voor
bezwaarschriften is verdeeld in vier Kamers:
Kamer I :
bezwaarschriften op het gebied van bouwen, wonen en verkeer
Kamer II :
bezwaarschriften op het gebied van werk, inkomen en zorg
Kamer III : bezwaarschriften die niet in Kamer I, II of
IV horen
Kamer IV : bezwaarschriften van eigen werknemers van de
gemeente
Instroom en uitstroom
bezwaarschriften 2005
|
Aantal bezwaarschriften op
1 jan. 2005 |
Nieuw ingekomen |
Advies uitgebracht |
Teruggetrokken /
afgehandeld zonder advies |
Kamer
I |
103 |
667 |
606 |
25 |
Kamer
II |
380 |
604 |
595 |
184 |
Kamer
III |
22 |
63 |
31 |
25 |
Kamer
IV |
9 |
28 |
23 |
9 |
Soms wordt er op één
bezwaarschrift twee adviezen geschreven of andersom. Hierdoor kunnen de cijfers
in een afwijkende optelling resulteren.
Openstaande bezwaarschriften
Het aantal openstaande
bezwaarschriften is nog altijd te hoog. Wel is er vorig jaar een inhaalslag
gemaakt, zoals uit onderstaand overzicht blijkt. Bij een hoeveelheid van 215
openstaande bezwaarschriften spreken wij van een normale werkvoorraad. Al het
meerdere aan openstaande bezwaarschriften op enig moment zorgt voor
vertragingen in het reguliere proces.
|
Aantal openstaande
bezwaarschriften op 31 dec. 2005 |
Aantal openstaande
bezwaarschriften op 31 dec. 2004 |
|
Kamer I |
139 |
103 |
|
Kamer II |
217 |
380 |
|
Kamer III |
29 |
22 |
|
Kamer IV |
5 |
9 |
|
Oordelen
Onderstaande grafiek geeft
aan hoe de Adviescommissie voor bezwaarschriften heeft geoordeeld over
bezwaarschriften (in procenten).
De stijging in 2005 naar 40
% (deels) gegrondverklaringen wordt grotendeels veroorzaakt door de
gegrondverklaring van een honderdtal gelijkluidende bezwaarschriften tegen
één-en-dezelfde kapvergunning. Het percentage geeft dus een vertekend beeld,
want in feite hebben ten opzichte van vorig jaar slechts enkele besluiten meer
geen stand weten te houden in de bezwaarfase. Niet gelijk een reden om de
kwaliteit van de primaire besluitvorming in zijn algemeenheid in twijfel te
trekken.
Wilt u meer weten over de
Adviescommissie voor bezwaarschriften? De commissie brengt een eigen
jaarverslag uit, dat ongeveer gelijktijdig met dit burgerjaarverslag
verschijnt. Doorlink
<3> Kamer I
Kamer I van de
Adviescommissie heeft in 2005 enkele keren te maken gekregen met een grote
hoeveelheid bezwaarschriften tegen één en hetzelfde besluit. Het ging daarbij
vaak om kopietjes van een bezwaarschrift die door verschillende mensen als
individueel bezwaarschrift werden ingezonden. Zo waren er 105 bezwaarschriften
gericht tegen de verleende bouwvergunning voor het Koepoortproject en 64
bezwaarschriften tegen de ingestelde omleidingsroute in verband met de
afsluiting van de Maria Duystlaan. Voorgaande jaren kwamen dergelijke acties
eigenlijk niet voor.
<3> Kamer II
Kamer II van de
Adviescommissie voor bezwaarschriften behandelt de sociale zaken. Vanwege de
nieuwe Wet Werk en Bijstand en de verslechterende economische omstandigheden
heeft deze Kamer een groot aantal extra bezwaarschriften ontvangen. In 2005 was
dat 6% meer dan het voorgaande jaar. En dat terwijl in 2004 al een 32% hogere
instroom gerealiseerd was ten opzichte van 2003. Ondanks deze toename is het
toch gelukt het aantal openstaande bezwaarschriften in 1 jaar terug te brengen
van 380 naar 217 stuks, een afname van 43%. Dat is gebeurt met de inzet van
externe medewerkers. Ook heeft de Adviescommissie vaker hoorzittingen gehouden.
<3> Kamer III
Vanaf de tweede helft van
2005 heeft Kamer III van de Adviescommissie tijdelijk externe ondersteuning
gekregen en meer hoorzittingen gehouden. Vanaf het laatste kwartaal 2005 is ook
het secretariaat structureel versterkt om de hoeveelheid bezwaarschriften af te
handelen. Deze uitbreiding is het resultaat van het project om de afhandeling
van bezwaarschriften te verbeteren.
<2>Interne
klachtafhandeling
Burgers die niet tevreden
zijn over de manier waarop de gemeente hen heeft behandeld, kunnen een klacht
indienen. Het gaat dan dus niet om een genomen besluit, maar om het verloop van
contact met de gemeente. De klacht wordt gericht tot de gemeente. De directeur
van de afdeling/ambtenaar waarover de klacht gaat, geeft namens het college van
burgemeester en wethouders via een brief een reactie. Wanneer de klacht gegrond
is bevonden, kan dit leiden tot maatregelen om bijvoorbeeld herhaling te
voorkomen.
Een overzicht van alle
klachten en de bijbehorende afhandeling wordt besproken in het Gemeentelijke
Management Team (GMT). Hierin hebben de directeuren en de gemeentesecretaris
zitting. Voor de hele gemeente geldt dezelfde regeling, zodat het mogelijk is
om vergelijkingen te maken tussen de verschillende organisatieonderdelen en
voorgaande jaren. Daarbij gaat het om aantallen, soorten klachten, aantal
gegronde klachten en de termijn van afhandeling. In 2005 werden 121 klachten
ingediend en zijn honderd klachten afgehandeld waarvan er dertig gegrond of
deels gegrond werden verklaard. Er zijn veertig klachten op andere wijze
afgehandeld. De overige klachten waren ongegrond, niet-ontvankelijk of zijn
ingetrokken.
<2>Ombudscommissie
In 2005 konden Delftenaren
zich wenden tot de Gemeentelijke Ombudscommissie als ze het niet eens waren met
de afhandeling van een klacht. De Gemeentelijke Ombudscommissie is een
onafhankelijke instantie en werkt hetzelfde als de Adviescommissie voor
bezwaarschriften. De Ombudscommissie brengt een rapport uit waarin wordt
aangegeven of het gedrag van de gemeente behoorlijk of onbehoorlijk is geweest.
Daarnaast kan de commissie een aanbeveling doen om een soortgelijke situatie in
de toekomst te voorkomen. Eind 2005 heeft de gemeenteraad besloten om vanaf 1
januari 2006 de Ombudscommissie van de gemeente op te heffen en zich aan te
sluiten bij de Nationale Ombudsman.
In 2005 ontving de
Gemeentelijke Ombudscommissie 28 klachten. Daarvan waren er dertien
niet-ontvankelijk. Over één klacht concludeerde de Ombudscommissie dat er
sprake was van een onbehoorlijke gedraging. Evenals de Adviescommissie voor
bezwaarschriften heeft de Gemeentelijke Ombudscommissie een eigen jaarverslag
uitgebracht, dat in dezelfde periode verschijnt als dit burgerjaarverslag. Doorlink
<2>Nadeelcompensatie
Een besluit van de gemeente
of de uitvoering ervan kan een burger of bedrijf financieel benadelen.
Bijvoorbeeld als de gemeente besluit een weg aan te leggen of te verleggen
omdat het algemeen belang daarmee gediend is. In principe dient elke burger een
zeker ongerief en/of financieel nadeel te dulden als daar het gemeenschappelijk
belang van alle burgers mee is gediend. Maar soms is het nadeel ernstiger dan
het ‘normaal maatschappelijk risico’. Daardoor kan het onredelijk zijn om de
persoon of het bedrijf de schade helemaal zelf te laten dragen. Voor die
gevallen heeft de gemeente een regeling tot planschadevergoeding en een
nadeelcompensatieverordening. Meer informatie over die regeling vindt u op (www.gemeentedelft.info). (doorlink)
Vorig jaar zijn twee
aanvragen om nadeelcompensatie volgens de nadeelcompensatieregeling autoluwe
binnenstad, afgewezen. Eén aanvraag op grond van de algemene
nadeelcompensatieverordening is nog in behandeling. Overige
nadeelcompensatieverzoeken zijn in 2005 niet ingediend bij de gemeente.
In 2005 zijn ook dertig
verzoeken ingediend om planschadevergoeding. Zeven daarvan zijn
niet-ontvankelijk verklaard en 23 zijn nog in behandeling. Eén verzoek dat in
2004 was ingediend, is in 2005 afgewezen.
<2>Beroepszaken
Bij een bezwaar neemt het
college van burgemeester en wethouders op basis van het advies van de
Adviescommissie een nieuw besluit. Wie het daar opnieuw niet mee eens is, kan
ook tegen dit nieuwe besluit in beroep. Dat gebeurt bij de rechter. In 2005
werden in totaal 96 beroepszaken tegen de gemeente aangespannen. In onderstaand
overzicht is te zien om welke zaken het ging en wat de uitkomsten waren.
Totaal aantal rechtszaken
|
Bestuursrechter |
Voorlopige voorziening |
Hoger beroep
(bestuursrechtelijk) |
Civiele
rechter |
Totaal
|
Gemeente in gelijk gesteld |
35 |
1 |
3 |
1 |
40 |
Reclamant in gelijk
gesteld |
2 |
|
|
|
2 |
reclamant gedeeltelijk in
gelijk gesteld |
1 |
2 |
|
|
3 |
Zaak ingetrokken |
12 |
|
|
1 |
13 |
Zaak geschikt |
3 |
|
|
1 |
4 |
Nog geen uitspraak |
26 |
|
6 |
2 |
34 |
Totaal |
79 |
3 |
9 |
5 |
96 |