Sector WIZ
Rapportage 1ste Kwartaal 2006
t.b.v. College van B&W
(t.k.n. commissie Bestuur & Werk)
Inhoudsopgave
1.1.1 Ontwikkeling Uitkeringen & Klanten
1.4 (Andere) Inkomensondersteunende maatregelen
1.4.1 Delft Uitkeringen Informatie Team (DUIT)
2.1.1 Ontwikkeling reïntegratieaanbod
2.1.2 Sluitende aanpak 16-23 jarigen
2.2.5 ID-banen (In- en Doorstroombanen)
In het beleidsplan
2006 is de volgende concrete doelstelling voor 2006 geformuleerd: uitstroom uit
de WWB van mensen tot 65 jaar is groter dan de instroom in de WWB van mensen
tot 65 jaar. De gemiddelde uitstroom over het 1e kwartaal 2006 (145) is
weliswaar 4 lager dan de gemiddelde instroom (149) maar dat is volledig toe te
schrijven aan de hogere instroom in de categorie ouder dan 65 jaar.
Eind 1ste
kwartaal 2006 liggen we voor wat betreft de concrete doelstelling uit het
beleidsplan 2006 voor de categorie tot 65 jaar op koers.
|
|
2002 |
2003 |
2004 |
2005 |
2006 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1e kw |
2e kw |
3e kw |
4e kw |
Totaal |
Uitkeringen – start peilperiode |
aantal |
2.943 |
3.050 |
3.115 |
3.114 |
2.892 |
|
|
|
|
Instroom in uitkering * |
|
1.216 |
1.183 |
1.204 |
710 |
149 |
|
|
|
149 |
Uitstroom uit uitkering ** |
|
1.109 |
1.118 |
1.205 |
932 |
145 |
|
|
|
145 |
waarvan: |
|
|
||||||||
Arbeid dienstbetr./uitk.ziekte |
|
|
|
294 |
43 |
|
|
|
43 |
|
Uitkeringen – eind peilperiode |
|
3.050 |
3.115 |
3.114 |
2.892 |
2.896 |
|
|
|
|
Uitkeringen – gemiddeld |
|
|
|
3.143 |
3.006 |
2.888 |
|
|
|
|
% groei gemiddeld aantal
uitkeringen tov 2005 |
% |
|
|
|
|
-3,9% |
|
|
|
|
Het aantal klanten is groter dan het aantal
uitkeringen. Dit heeft te maken met de wettelijke systematiek en de daaraan
verbonden registratiemethodiek. Zo worden plusminus 500 uitkeringen verstrekt
aan gezinnen, zijnde twee partners met of zonder kinderen, in het aantal
uitkeringen tellen deze éénmaal mee. Voor de aantallen klanten tellen beide
partners mee, vandaar de discrepantie.
|
2004 |
2005 |
2006 |
|
|
|
|
|
|
1e kw |
2e kw |
3e kw |
4e kw |
|
aantal |
|
|
|
|
|
Klanten met uitkering |
3.520 |
3.354 |
3.348 |
|
|
|
waarvan: |
|
|
|
|
|
|
Fase 1 |
14 |
140 |
140 |
|
|
|
Fase 2 |
321 |
275 |
285 |
|
|
|
Fase 3 |
828 |
778 |
771 |
|
|
|
Fase 4 |
2.251 |
679 |
124 |
|
|
|
Fase 4 - Sociale activering |
|
475 |
556 |
|
|
|
Fase 4 - Zorg |
|
790 |
1.233 |
|
|
|
Nader te bepalen |
106 |
217 |
239 |
|
|
|
In 2005 is een aanvang gemaakt met de uitsplitsing
van de fase 4 klanten naar zorg en sociale activering. De registratie is
voortvarend opgepakt en bijna 95% is thans omgezet. Onlangs bleek wel dat er in
het lijstwerk een fout was geslopen; op de omzettingslijst waren niet de
partners en 65+ klanten opgenomen, waardoor de volledig omzetting enige vertraging
heeft opgelopen. Eind mei zal de omzetting gereed zijn.
|
2004 |
|
2005 |
|
2006 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1e kw |
2e kw |
3e kw |
4e kw |
Totaal |
|
|
aantal |
% |
aantal |
% |
aantal |
|
|
|
|
% |
Totaal bezochte klanten |
226 |
|
807 |
|
256 |
|
|
|
256 |
|
waarvan: |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Nieuwe aanvraag
uitkering* |
|
|
418 |
51,8% |
153 |
|
|
|
153 |
59,8% |
Inrichtingskosten |
155 |
68,6% |
231 |
28,6% |
53 |
|
|
|
53 |
20,7% |
Twijfel situatie |
71 |
31,4% |
158 |
19,6% |
50 |
|
|
|
50 |
19,5% |
Percentage is aantal per Reden t.o.v. Totaal bezochte klanten |
|
|
|
|
|
|
|
|
Bron:
SDV
*
In tweede helft van 2005 is begonnen met afleggen van huisbezoeken van alle
klanten die een nieuwe aanvraag levensonderhoud deden.
|
|
2004 |
2005 |
2006 |
|
|
|
|
|
|
|
|
1e kw |
2e kw |
3e kw |
4e kw |
Totaal |
Behandelde fraudezaken |
aantal |
329 |
434 |
81 |
|
|
|
81 |
% stijging behandelde
fraudezaken |
% |
-5,5% |
31,9% |
|
|
|
|
|
|
|
2004 |
2005 |
2006 |
|
|
|
|
|
|
|
|
1e kw |
2e kw |
3e kw |
4e kw |
Totaal |
Teruggevorderd bedrag |
euro |
1.500.982 |
2.007.927 |
263.480 |
|
|
|
263.480 |
% stijging teruggevorderd bedrag |
% |
47,7% |
33,8% |
|
|
|
|
|
|
2005 |
|
|
2006 |
|
|
|
|
|
|
Productie- |
Realisatie |
|
Productie- |
Realisatie |
|
|
|
|
|
prognose |
|
|
prognose |
1e kw |
2e kw |
3e kw |
4e kw |
Totaal |
|
aantal |
|
% |
aantal |
|
|
|
|
|
Verstrekkingen Totaal |
8.000 |
7.916 |
99,0% |
8.000 |
1.988 |
|
|
|
1.988 |
Verstrekkingen Bijz. bijstand |
7.800 |
7.512 |
96,3% |
8.000 |
1.985 |
|
|
|
1.985 |
waarvan: |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Eenmalig |
3.400 |
3.191 |
93,9% |
3.500 |
995 |
|
|
|
995 |
Periodiek |
4.400 |
4.321 |
98,2% |
4.500 |
990 |
|
|
|
990 |
Verstrekkingen Armoedebeleid |
200 |
404 |
202,0% |
0 |
3 |
|
|
|
3 |
Percentage is Realisatie t.o.v. Productieprognose |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
De genoemde tabel over het 1ste
kwartaal 2006 kan niet worden aangeleverd, omdat de benodigde gegevens van
GWS 2006 nog niet in de financiële administratie zijn opgenomen. Dit heeft
alles te maken met de invoering van het nieuwe financiële systeem Decade. |
|
2005 |
|
|
2006 |
|
|
|
|
|
|
|
Productie- |
Realisatie |
|
Productie- |
Realisatie |
|
|
|
|
|
|
prognose |
|
|
Prognose |
1e kw |
2e kw |
3e kw |
4e kw |
Totaal |
|
|
aantal |
|
% |
aantal |
|
|
|
|
|
% |
Klantcontactgesprekken |
660 |
1.559 |
236,2% |
660 |
604 |
|
|
|
604 |
91,5% |
Huisbezoeken |
220 |
391 |
177,7% |
220 |
99 |
|
|
|
99 |
45,0% |
Percentage is Realisatie t.o.v. Productieprognose |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Productie- |
Realisatie |
|
|
|
|
|
|
prognose |
1e kw |
2e kw |
3e kw |
4e kw |
Totaal |
|
|
aantal |
|
|
|
|
|
% |
2004 |
5.100 |
3.455 |
1.655 |
868 |
111 |
6.089 |
119,4% |
2005 |
6.000 |
3.263 |
1.806 |
812 |
268 |
6.149 |
102,5% |
2006 |
6.500 |
3.942 |
|
|
|
|
60,6% |
Percentage is Realisatie t.o.v.
Doelstelling |
|
|
|
|
|
|
Van het totaal aantal verkochte passen is 47,0%
verkocht aan minima (incl. kinderen). In 2005 was dat 50,8%.
|
2003 |
|
2004 |
|
2005 |
|
2006 |
|
|
Doel- |
Realisatie |
Doel- |
Realisatie |
Doel- |
Realisatie |
Doel- |
Realisatie |
|
stelling |
|
stelling |
|
stelling |
|
stelling |
|
|
% |
|
|
|
|
|
|
|
Bijstandsgerechtigden |
80 |
56 |
80 |
54 |
80 |
58 |
80 |
|
WIW-ers & Overige Minima |
30 |
35 |
30 |
37 |
30 |
42 |
30 |
|
Op dit moment zijn er geen recente
gegevens beschikbaar. Sinds 1 januari 2006 registreert de gemeente zelf het
gebruik van AV-Delft. Uit de registratie is het nog niet mogelijk monitor
gegevens te halen. |
|
2004 |
2005 |
2006 |
|
|
|
|
|
|
|
1e kw |
2e kw |
3e kw |
4e kw |
Totaal |
|
aantal |
|
|
|
|
|
|
Nieuwe aanvragen |
745 |
605 |
179 |
|
|
|
179 |
Afgehandelde aanvragen |
755 |
613 |
141 |
|
|
|
141 |
Bij extrapolatie van het 1e kwartaal 2006 naar het
einde van het jaar zou het aantal aanvragen hoger uitkomen dan in 2005 nl. 4x179= 716 stuks. Uitgaande van het feit dat
in het 1e kwartaal er altijd sprake is van een verhoogde instroom en dat het
gemiddelde verstrekte bedrag voor de meeste aanvragen lager uit zal vallen (€
80,00 i.p.v. € 120,00) dan begroot, is de verwachting dat er in 2006 geen
overschrijding plaats zal vinden van het budget.
De gemeente Delft heeft de volgende doelstellingen:
1.
Bieden van een sluitende reïntegratieaanpak aan de
nieuwe instroom werkzoekenden klanten Fase-2 , Fase-3 en Fase-4 (inclusief de
niet-uitkeringsgerechtigden en ANW-ers) alsook aan WWB klanten Fase-2 en Fase-3
die al langer een uitkering ontvangen
2.
Intensievere Fase-4 aanpak
3.
Ontwikkelen van en invulling geven aan nieuw
instrumentarium (gesubsidieerd werk) vastgelegd in de Delftse
reïntegratieverordening Werk en Bijstand
De reïntegratietrajecten worden extern ingekocht
middels contracten bij private reïntegratiebedrijven. Het vakteam T&M
verzorgt de toeleiding naar deze contracten en houdt vervolgens regie
(monitoring) op de voortgang van de trajecten en op de contractafspraken die
met elk reïntegratiebedrijf zijn vastgelegd. Tevens verzorgt dit vakteam de
toeleiding en monitoring naar het instrumentarium Proefplaatsing en Opstapbaan.
De inkoop van de verschillende vormen van trajecten
vindt plaats o.b.v. de collegedoelstellingen en de analyse van het bestand.
Desondanks kan het voorkomen dat het aantal klanten per doelgroep (analyse) en
het aantal beschikbare trajecten(inkoop) niet geheel sluitend is. Instroom van
klanten vallend onder de doelgroep nieuw in de uitkering of klanten zonder
uitkering(NUG) is bijvoorbeeld niet te beïnvloeden door de gemeente.
|
2004 |
|
2005 |
|
2006 |
|
|
|
|
|
|
Productie- |
Realisatie |
Productie- |
Realisatie |
Productie- |
Realisatie |
|
|
|
|
|
prognose |
|
prognose |
|
prognose |
1e kw |
2e kw |
3e kw |
4e kw |
Totaal |
|
aantal |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Klanten in traject – start peilperiode |
|
816 |
|
809 |
|
1.106 |
|
|
|
|
Instroom in traject |
900 |
721 |
910 |
1.039 |
1.050 |
268 |
|
|
|
|
waarvan: |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Zwaar (Fase 4) |
535 |
285 |
445 |
437 |
425 |
79 |
|
|
|
|
Middelzwaar (Fase 2/3) |
150 |
257 |
150 |
175 |
190 |
26 |
|
|
|
|
Licht (Nuggers) |
90 |
35 |
40 |
13 |
40 |
0 |
|
|
|
|
Proefplaatsing / Opstapbaan/
Participatiebaan |
125 |
144 |
285 |
414 |
395 |
144 |
|
|
|
|
Instrumenten |
|
|
|
|
|
19 |
|
|
|
|
Uitval voor traject |
|
126 |
|
164 |
|
51 |
|
|
|
|
Uitstroom uit traject |
|
602 |
|
578 |
|
143 |
|
|
|
|
waarvan: |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Betaald of gesubsidieerd werk |
|
132 |
|
197 |
|
52 |
|
|
|
|
Vrijwilliger of in de sfeer van beschermd
werk |
|
86 |
|
41 |
|
11 |
|
|
|
|
Zorg |
|
384 |
|
144 |
|
35 |
|
|
|
|
Overig |
|
|
|
196 |
|
45 |
|
|
|
|
Klanten in traject – eind peilperiode |
|
809 |
|
1.103 |
|
1.180 |
|
|
|
|
waarvan: |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
werkzaam en in de nazorg |
|
|
|
58 |
|
71 |
|
|
|
|
werkzaam op opstapbaan |
|
26 |
|
163 |
|
189 |
|
|
|
|
Percentage is Realisatie t.o.v.
Productieprognose |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
De instroom in 2006 wordt grotendeels verklaard
door aanmelding naar de proefplaatsing (nieuwe instroom) en opstapbaan. In
tegenstelling tot 2005 blijven de aanmeldingen naar middelzware trajecten het
1e kwartaal 2006 achter op de prognose. Het komende kwartaal zullen de
ontwikkelingen hierin nauwgezet gevolgd worden of extra acties noodzakelijk
zijn.
De specificatie Uitval geldt voor deelnemers die
tussen de aanmelding en de start van een traject om diverse redenen uitgevallen
zijn. Veelal zijn deze redenen niet verwijtbaar aan de kwaliteit van het
reïntegratiebedrijf, maar heeft dit te maken met de problematiek van de klant
(medisch/psychische redenen, motivatieproblematiek), ‘no show’ van de klant
(verhuizing, detentie/fraude, zelf werk gevonden) en de kwaliteit van
doorverwijzing van WIZ.. De doelgroep die in dit verband is uitgevallen krijgt
bijzondere aandacht via de aanpak klantmanagement.
Met de komst van de arbeidsmarktprojecten is er een
andere uitvalreden bijgekomen, namelijk het niet voldoen aan het functieprofiel
van de vacature. Het uitvalpercentage voor 1e kwartaal 2006 komt uit op 19%
(51/268). Ten opzichte van het 4e kwartaal 2005 is dit een stijging van 3%,
welke grotendeels verklaard wordt door niet voldoen aan het functieprofiel.
Dit kwartaal zijn er 52 klanten via een
trajectaanpak duurzaam uitgestroomd naar regulier werk en 11 naar
vrijwilligerswerk. Van de 1.180 klanten die in traject zijn hebben 71 klanten
regulier werk gevonden, maar vallen nog onder de nazorgfase ( 6 maanden). Bij
189 klanten is de uitkering beëindigd door het aanvaarden van een Opstapbaan.
Doel van het Jongerenloket RMC is te komen tot een
sluitende aanpak voor jongeren in de leeftijd van 16 tot 23 jaar die niet op
eigen kracht onderwijs kunnen volgen of werk kunnen vinden. In het
Jongerenloket RMC (Regionale Meld- en Coördinatiefunctie voortijdig
schoolverlaten) werken medewerkers van het jongerenwerk en de sector Werk
Inkomen Zorg (WIZ) nauw samen met RMC medewerkers.
|
2004 |
2005 |
2006 |
|
|
|
|
|
|
|
1e kw |
2e kw |
3e kw |
4e kw |
Totaal |
|
aantal |
|
|
|
|
|
|
Jongeren in begeleiding
– begin peilperiode |
|
|
209 |
|
|
|
|
Instroom in begeleiding |
|
|
63 |
|
|
|
63 |
Uitstroom / Resultaat
begeleiding |
361 |
311 |
16 |
|
|
|
16 |
waarvan: |
|
|
|
|
|
|
|
uitgestroomd naar
onderwijs |
155 |
134 |
5 |
|
|
|
5 |
uitgestroomd naar werk |
90 |
71 |
3 |
|
|
|
3 |
uitgestroomd naar
hulpverlening (incl. overig; detentie ziekte) |
49 |
47 |
7 |
|
|
|
7 |
uitgestroomd naar een
leer-werktraject |
67 |
59 |
1 |
|
|
|
1 |
Jongeren in begeleiding
– eind peilperiode |
|
|
256 |
|
|
|
|
Het uitgangspunt is dat alle nieuwe instroom
(m.u.v. zorgklanten) wordt toegeleid naar een proefplaatsing. De prognose is
hieraan gerelateerd, is bepaald op basis van een gemiddelde instroom en de
samenstelling van de instroom naar doelgroep. De acquisitie van en het begeleiden
tijdens de proefplaatsing wordt uitgevoerd door 2 organisaties: Combiwerk en
Werkplan.
In de tabel is geen onderscheid gemaakt tussen de
aanmelding naar één van deze organisaties en de daadwerkelijke start op een
proefplaatsing. De organisaties hebben 2 maanden de tijd om een werkplek te
vinden die aansluit bij opleiding en werkervaring van de klant. Na deze 2
maanden geldt het principe dat iedere werkplek kan gelden voor de invulling van
een geschikte proefplaatsing.
|
2004 |
|
2005 |
|
2006 |
|
|
|
|
|
|
Productie- |
Realisatie |
Productie- |
Realisatie |
Productie- |
Realisatie |
|
|
|
|
|
prognose |
|
prognose |
|
prognose |
1e kw |
2e kw |
3e kw |
4e kw |
Totaal |
|
aantal |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Aangemeld naar
Proefplaatsing |
|
55 |
|
203 |
|
98 |
|
|
|
|
In afwachting start |
|
3 |
|
88 |
|
102 |
|
|
|
|
Gestart op
Proefplaatsing |
65 |
10 |
135 |
98 |
185 |
72 |
|
|
|
72 |
Niet gestart op
Proefplaatsing |
|
20 |
|
43 |
|
16 |
|
|
|
16 |
waarvan: |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Regulier werk |
|
8 |
|
13 |
|
7 |
|
|
|
7 |
Zorg |
|
6 |
|
18 |
|
2 |
|
|
|
2 |
Overig |
|
6 |
|
12 |
|
7 |
|
|
|
7 |
Uitstroom uit
Proefplaatsing |
|
2 |
|
52 |
|
15 |
|
|
|
15 |
waarvan: |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Regulier werk |
|
1 |
|
11 |
|
1 |
|
|
|
1 |
Zorg |
|
1 |
|
14 |
|
4 |
|
|
|
4 |
Overig |
|
|
|
27 |
|
10 |
|
|
|
10 |
Klanten op
Proefplaatsing – eind peilperiode |
|
8 |
|
54 |
|
111 |
|
|
|
|
Percentage is Realisatie
t.o.v. Productieprognose |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
De aanmeldingen voor een proefplaatsing lopen ook
in het 1e kwartaal 2006 goed. Momenteel zijn hierdoor meer mensen in afwachting
(102) van een werkplek dan dat er mensen geplaatst zijn op een werkplek (72).
Aangezien dit geen wenselijke situatie is, zeker gelet op de Work First
gedachte, zijn er afspraken gemaakt om de duur van de proefplaatsing van 6
maanden terug te brengen naar 3 maanden met een optie tot verlenging, indien
uitstroom naar regulier werk aanwezig is. Hierdoor komen er eerder werkplekken
vrij voor wachtenden.
Verder kan gesteld worden
dat het effect van de proefplaatsing als afschrikmiddel groter is dan als
instrument om aan het werk te komen. Er zijn meer mensen die voor aanvang van
de proefplaatsing werk vinden dan na start proefplaatsing. De maximale
trajectduur van 6 maanden wordt veelal doorlopen zonder positief resultaat
(uitstroom overig).
Opstapbanen zijn gesubsidieerde banen voor maximaal
1 jaar, bedoeld voor klanten die perspectief hebben op regulier werk, maar een
tekort aan recente en relevante werkervaring, uit te laten stromen naar
regulier werk. De uitvoering van de opstapbanen wordt op dit moment uitgevoerd
door 2 organisaties: Combiwerk en Werkplan.
De uitstroom uit de opstapbaan komt gezien de
looptijd van de contracten (maximaal 1 jaar) op gang. Naast uitstroom naar
regulier werk geldt dat voor klanten die niet succesvol zijn uitgestroomd naar
werk het contract veelal niet verlengd is (uitstroom overig). Deze groep mensen
komt in aanmerking voor een WW-uitkering. De uitstroom op Zorg betreft klanten
die door omstandigheden niet in een opstapbanen kunnen blijven.
|
2004 |
|
2005 |
|
2006 |
|
|
|
|
|
|
Productie- |
Realisatie |
Productie- |
Realisatie |
Productie- |
Realisatie |
|
|
|
|
|
prognose |
|
prognose |
|
prognose |
1e kw |
2e kw |
3e kw |
4e kw |
Totaal |
|
aantal |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Aangemeld voor Opstapbaan |
|
89 |
|
217 |
|
47 |
|
|
|
|
In afwachting start |
|
3 |
|
72 |
|
55 |
|
|
|
|
Gestart op Opstapbaan |
60 |
30 |
140 |
166 |
210 |
43 |
|
|
|
43 |
Niet gestart op Opstapbaan |
|
16 |
|
30 |
|
12 |
|
|
|
12 |
Waarvan: |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Regulier werk |
|
4 |
|
6 |
|
0 |
|
|
|
0 |
Zorg |
|
4 |
|
10 |
|
5 |
|
|
|
5 |
Overig |
|
8 |
|
14 |
|
7 |
|
|
|
7 |
Uitstroom uit Opstapbaan |
|
4 |
|
29 |
|
17 |
|
|
|
17 |
Waarvan: |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Regulier werk |
|
4 |
|
13 |
|
6 |
|
|
|
6 |
Zorg |
|
|
|
7 |
|
6 |
|
|
|
6 |
Overig |
|
|
|
9 |
|
5 |
|
|
|
5 |
Klanten op Opstapbaan – eind peilperiode |
|
26 |
|
163 |
|
189 |
|
|
|
|
Percentage is Realisatie t.o.v.
Productieprognose |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Op dit moment zijn er geen recente
gegevens beschikbaar over dit onderwerp. |
|
2005 |
|
|
2006 |
|
|
|
|
|
|
|
Productie- |
Realisatie |
|
Productie- |
Realisatie |
|
|
|
|
|
|
Prognose |
|
|
prognose |
1e kw |
2e kw |
3e kw |
4e kw |
Totaal |
|
|
aantal |
|
% |
aantal |
|
|
|
|
|
% |
Verstrekkingen subsidie |
35 |
10 |
29% |
|
6 |
|
|
|
|
|
waarvan: |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Regulier |
25 |
7 |
28% |
|
5 |
|
|
|
|
|
Tuinbouwproject |
10 |
3 |
30% |
|
1 |
|
|
|
|
|
Percentage is Realisatie t.o.v.
Productieprognose |
|
|
|
|
|
|
|
|
Het aandeel structureel gesubsidieerde banen moet
in 2006 zijn gedaald naar circa 110 banen. Om het aantal ID-banen te laten
dalen worden er diverse instrumenten ingezet. Werkgevers worden o.a. middels
premies gestimuleerd de ID-werknemers regulier in dienst te nemen.
ID-medewerkers krijgen, indien er mogelijkheden tot uitstroom zijn, een traject
aangeboden. Er worden extra acquisiteurs ingezet om geschikte banen te vinden
en het CWI biedt haar instrumentarium aan.
Uiteindelijk wordt de ID-regeling volledig
afgebouwd en vervangen door andere vormen van gesubsidieerd werk.
|
2004 |
|
2005 |
|
2006 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1e kw |
2e kw |
3e kw |
4e kw |
Totaal |
|
|
aantal |
% |
aantal |
% |
aantal |
|
|
|
|
% |
Klanten met ID-baan – start peilperiode |
238 |
|
205 |
|
153 |
|
|
|
|
|
Uitstroom uit ID-baan |
33 |
|
52 |
|
6 |
|
|
|
6 |
|
waarvan: |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Regulier werk |
13 |
39,4% |
29
|
55,8% |
6 |
|
|
|
6 |
100,0% |
Anders |
20 |
60,6% |
23 |
44,2% |
0 |
|
|
|
0 |
0,0% |
Klanten met ID-baan – eind peilperiode |
205 |
|
153 |
|
147 |
|
|
|
|
|
Percentage is Realisatie t.o.v.
Productieprognose |
|
|
|
|
|
|
|
|
De gemeente Delft is in 2005 gestart met een aantal
vraaggerichte arbeidsmarkt/activeringsprojecten. De reden hiervoor is dat de
gemeente steeds meer concrete kansen en mogelijkheden wordt geboden door
organisaties en werkgevers die in samenwerking met de gemeente een project
willen starten. Veelal betreft het hier concrete vacatures en
activeringsplaatsen, met het verzoek kandidaten te leveren. Elk project kent
zijn eigen dynamiek.
Arbeidsmarktprojecten zijn gericht op de uitstroom
naar werk. Activeringsprojecten zijn aanvullend op een bestaand
reïntegratietraject als extra werkelement in de vorm van een stage. De
doelgroep, de toeleidingseisen en geldende afspraken kunnen per project
verschillend zijn.
|
|
2005 |
2006 |
|
|
|
|
|
|
Productie- |
Realisatie |
Realisatie |
|
|
|
|
|
|
Prognose* |
|
1e kw |
2e kw |
3e kw |
4e kw |
Totaal |
|
|
aantal |
|
|
|
|
|
|
% |
Enter At Work |
25 |
3 |
13 |
|
|
|
16 |
64% |
Combi Beveiliging |
15 |
15 |
0 |
|
|
|
15 |
100% |
PRB |
10 |
5 |
1 |
|
|
|
6 |
60% |
Wings |
45 |
8 |
0 |
|
|
|
8 |
18% |
|
|
|
|
|
|
|
In zeer korte tijd zijn vorig jaar 25 klanten
geselecteerd voor de Wereldzaak. De doelstelling van dit project is om middels
opleiding- en werkervaring in de horeca uiteindelijk door te stromen naar een
reguliere baan. De Wereldzaak biedt gedurende een periode van 1 jaar gemiddeld
25 stageplaatsen aan voor klanten met een WWB-uitkering. Klanten kunnen met
behoud van hun uitkering maximaal 9 maanden werkervaring opdoen.
|
2005 |
2006 |
|
|
|
|
|
|
1e kw |
2e kw |
3e kw |
4e kw |
Totaal |
|
aantal |
|
|
|
|
|
Klanten – start peilperiode |
10 |
23 |
|
|
|
|
Instroom |
15 |
5 |
|
|
|
|
Uitstroom |
2 |
2 |
|
|
|
|
Klanten –eind peilperiode |
23 |
26 |
|
|
|
|
Binnen dit project doen deelnemers onder
begeleiding alle voorkomende werkzaamheden in een fietsenwerkplaats. Het
project is bestemd voor mensen met een zeer grote afstand tot de arbeidsmarkt
(fase 4) en is zeer laagdrempelig. De nadruk ligt op zinvolle dagbesteding, het
verwerven van sociale vaardigheden.Klanten kunnen hier 6 tot max. 12 maanden
met behoud van hun uitkering werkervaring opdoen.
|
2005 |
2006 |
|
|
|
|
|
|
1e kw |
2e kw |
3e kw |
4e kw |
Totaal |
|
aantal |
|
|
|
|
|
Klanten – start peilperiode |
17 |
21 |
|
|
|
|
Instroom |
20 |
9 |
|
|
|
|
Uitstroom |
16 |
0 |
|
|
|
|
Klanten – eind peilperiode |
21 |
30 |
|
|
|
|
Delft heeft zich de taak gesteld om alleenstaande
ouders een op maat gesneden aanbod te doen. Bij het opstarten van trajecten
dient rekening gehouden te worden met een verantwoorde invulling van de
combinatie werk en zorg.
|
2004 |
2005 |
2006 |
|
|
|
|
|
|
|
1e kw |
2e kw |
3e kw |
4e kw |
Totaal |
|
aantal |
|
|
|
|
|
|
Klanten in uitkering – start peilperiode |
752 |
774 |
761 |
|
|
|
|
Instroom in uitkering |
281 |
143 |
33 |
|
|
|
33 |
Uitstroom uit uitkering |
259 |
176 |
31 |
|
|
|
31 |
Klanten in uitkering – eind peilperiode |
774 |
761 |
763 |
|
|
|
|
Afname aantal klanten |
22 |
-13 |
2 |
|
|
|
|
Het vakteam Activering en Inburgering voert de Wet
inburgering nieuwkomers (WIN) uit voor de gemeente Delft. De gemeente heeft
verder het mandaat om de WIN voor de gemeente Pijnacker-Nootdorp uit te voeren.
De komst van de Wet Inburgering Buitenland per 1
maart 2006 en nieuwe Wet Inburgering (invoeringsdatum nu verschoven naar 1
januari 2007) hebben gevolgen (gehad) voor de instroom van nieuwe klanten. Deze
instroom neemt namelijk af. Deze tendens werd reeds gesignaleerd in het 4e
kwartaal 2005.
|
2004 |
2005 |
2006 |
|
|
|
|
|
|
|
1e kw |
2e kw |
3e kw |
4e kw |
Totaal |
|
Aantal |
|
|
|
|
|
|
Beschikkingen |
152 |
205 |
32 |
|
|
|
32 |
waarvan: |
|
|
|
|
|
|
|
Delft |
137 |
177 |
27 |
|
|
|
27 |
Pijnacker/Nootdorp |
15 |
28 |
5 |
|
|
|
5 |
Vrijstellingen |
5 |
4 |
1 |
|
|
|
1 |
Verklaringen |
188 |
166 |
15 |
|
|
|
15 |
De doelstelling voor de werving van
oudkomerstrajecten 2006 is bepaald op 74 trajecten. Deze doelstelling is
vastgesteld voor de periode tot 1 juli 2006 (de oude invoeringsdatum van de
nieuwe Wet Inburgering). Doordat de invoeringsdatum van de WI is verschoven
naar 1 januari 2007 is de verwachting dat de doelstelling naar boven toe zal worden
bijgesteld.
|
2004 |
2005 |
2006 |
|
|
|
|
|
|
|
1e kw |
2e kw |
3e kw |
4e kw |
Totaal |
|
aantal |
|
|
|
|
|
|
Deelnemers |
139 |
149 |
20 |
|
|
|
20 |
waarvan: |
|
|
|
|
|
|
|
Niet-uitkeringsgerechtigd (NUG) |
70 |
98 |
20 |
|
|
|
20 |
Uitkeringsgerechtigd (UG) |
69 |
51 |
|
|
|
|
|
|
|
2005 |
2006 |
|
|
|
|
|
|
|
1e kw |
2e kw |
3e kw |
4e kw |
Totaal |
|
|
aantal |
|
|
|
|
|
Klanten in opleiding – start peilperiode |
|
911 |
932 |
|
|
|
|
Instroom |
|
698 |
158 |
|
|
|
158 |
Uitstroom |
|
677 |
95 |
|
|
|
95 |
waarvan: |
|
|
|
|
|
|
|
certificaat gehaald |
|
171 |
8 |
|
|
|
8 |
einde cursus/opleiding |
|
107 |
12 |
|
|
|
12 |
Uitval |
|
399 |
75 |
|
|
|
75 |
Klanten in opleiding – eind peilperiode |
|
932 |
995 |
|
|
|
|
|
2004 |
2005 |
2006 |
|
|
|
|
|
|
1e kw |
2e kw |
3e kw |
4e kw |
|
% |
|
|
|
|
|
% verzuim |
19,5% |
21,2% |
20,7% |
|
|
|
waarvan: |
|
|
|
|
|
|
% geoorloofd |
10,0% |
14,6% |
13,8% |
|
|
|
% ongeoorloofd* |
9,5% |
6,6% |
6,9% |
|
|
|
De genoemde tabel over het 1ste
kwartaal 2006 kan niet worden aangeleverd, omdat de benodigde gegevens van
GWS 2006 nog niet in de financiële administratie zijn opgenomen. Dit heeft
alles te maken met de invoering van het nieuwe financiële systeem Decade. |
In het eerste kwartaal van ’06 is het aantal
aanvragen voor schuldhulpverlening (instroom) fors toegenomen in vergelijking
met het jaar 2005. Op jaarbasis wordt
een toename van minimaal 20 % verwacht
. De uitstroom ontwikkelt zich ook
positief, op jaarbasis is de prognose van
het aantal beëindigde dossiers 600 , hetgeen een toename van 30 % betekent. Een groot aantal klanten wordt (voorlopig) afgewezen, hetgeen
voor een deel de toename van de uitstroom verklaart. De verwachting is dat deze
categorie cliënten in een later stadium wederom een beroep zal doen op de
Budgetwinkel.
|
2004 |
2005 |
2006 |
|
|
|
|
|
|
|
1e kw |
2e kw |
3e kw |
4e kw |
Totaal |
|
aantal |
|
|
|
|
|
|
Instroom |
429 |
479 |
154 |
|
|
|
154 |
Uitstroom |
436 |
456 |
173 |
|
|
|
173 |
waarvan: |
|
|
|
|
|
|
|
geslaagde bemiddelingen |
44 |
51 |
7 |
|
|
|
7 |
|
|
|
|
|
|
|
|
Klanten in behandeling – eind peilperiode |
277 |
243 |
200 |
|
|
|
|
waarvan: |
|
|
|
|
|
|
|
Schuldregeling |
201 |
170 |
130 |
|
|
|
|
Budgetbeheer |
76 |
73 |
70 |
|
|
|
|
|
2004 |
2005 |
2006 |
|
|
|
|
|
|
|
1e kw |
2e kw |
3e kw |
4e kw |
Totaal |
|
aantal |
|
|
|
|
|
|
Werkvoorraad – begin
peilperiode |
0 |
4 |
3 |
|
|
|
|
Ingediende klachten |
38 |
45 |
14 |
|
|
|
14 |
Afgehandelde klachten |
34 |
47 |
8 |
|
|
|
8 |
Waarvan: |
|
|
|
|
|
|
|
(Deels-)gegrond |
12 |
17 |
1 |
|
|
|
1 |
Ongegrond |
20 |
14 |
4 |
|
|
|
4 |
Nog in behandeling –
eind peilperiode |
4 |
3 |
9 |
|
|
|
|
|
2004 |
2005 |
2006 |
|
|
|
|
|
|
|
1e kw |
2e kw |
3e kw |
4e kw |
Totaal |
|
aantal |
|
|
|
|
|
|
Werkvoorraad – begin peilperiode |
|
|
217 |
|
|
|
|
Ingediende bezwaarschriften |
570 |
604 |
142 |
|
|
|
142 |
waarvan: |
|
|
|
|
|
|
|
Inkomen |
470 |
550 |
131 |
|
|
|
131 |
WVG |
100 |
54 |
11 |
|
|
|
11 |
Ingetrokken / Herzien |
|
|
35 |
|
|
|
35 |
Uitgebrachte adviezen |
337 |
595 |
112 |
|
|
|
112 |
waarvan: |
|
|
|
|
|
|
|
Gegrond |
56 |
90 |
15 |
|
|
|
15 |
Gedeeltelijk gegrond |
35 |
73 |
17 |
|
|
|
17 |
Ongegrond |
203 |
368 |
63 |
|
|
|
63 |
Niet-ontvankelijk |
43 |
64 |
17 |
|
|
|
17 |
Nog in behandeling – eind peilperiode |
|
|
212 |
|
|
|
|