Sector WIZ
Rapportage 2de Kwartaal 2006
t.b.v. College van B&W
(t.k.n. commissie Bestuur & Werk)
Inhoudsopgave
1.1.1 Ontwikkeling Uitkeringen & Klanten
1.4 (Andere) Inkomensondersteunende maatregelen
1.4.1 Delft Uitkeringen Informatie Team (DUIT)
2.1.1 Ontwikkeling reïntegratieaanbod
2.1.2 Sluitende aanpak 16-23 jarigen
2.2.5 ID-banen (In- en Doorstroombanen)
|
|
2002 |
2003 |
2004 |
2005 |
2006 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1e kw |
2e kw |
3e kw |
4e kw |
Totaal |
Uitkeringen – start peilperiode |
aantal |
2.943 |
3.050 |
3.115 |
3.114 |
2.883 |
2.887 |
|
|
2.883 |
Instroom in uitkering * |
|
1.216 |
1.183 |
1.204 |
701 |
225 |
136 |
|
|
361 |
Uitstroom uit uitkering ** |
|
1.109 |
1.118 |
1.205 |
932 |
221 |
151 |
|
|
372 |
waarvan: |
|
|
||||||||
Arbeid dienstbetr./uitk.ziekte |
|
|
|
294 |
70 |
53 |
|
|
123 |
|
Uitkeringen – eind peilperiode |
|
3.050 |
3.115 |
3.114 |
2.883 |
2.887 |
2.872 |
|
|
2.872 |
Uitkeringen – gemiddeld |
|
|
|
3.143 |
3.006 |
2.888 |
2.887 |
|
|
|
% groei gemiddeld aantal
uitkeringen tov 2005 |
% |
|
|
|
|
-3,9% |
-4,0% |
|
|
|
|
|
2002 |
2003 |
2004 |
2005 |
2006 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1e kw |
2e kw |
3e kw |
4e kw |
Totaal |
Uitkeringen –
start peilperiode |
aantal |
|
|
2.833 |
2.814 |
2.610 |
2.609 |
|
|
2.610 |
Instroom in
uitkering * |
|
|
|
|
|
209 |
130 |
|
|
339 |
Uitstroom uit
uitkering ** |
|
|
|
|
|
210 |
146 |
|
|
356 |
waarvan: |
|
|
||||||||
Arbeid
dienstbetr./uitk.ziekte |
|
|
|
294 |
70 |
53 |
|
|
123 |
|
Uitkeringen –
eind peilperiode |
|
|
|
2.814 |
2.610 |
2.609 |
2.593 |
|
|
2.593 |
Uitkeringen –
gemiddeld |
|
|
|
2.839 |
2.714 |
2.609 |
2.610 |
|
|
|
% groei gemiddeld aantal uitkeringen tov 2005 |
% |
|
|
|
|
-3,9% |
-3,8% |
|
|
|
In het beleidsplan 2006 is de volgende concrete
doelstelling voor 2006 geformuleerd: uitstroom uit de WWB van mensen tot 65
jaar is groter dan de instroom in de WWB van mensen tot 65 jaar.
De uitstroom t/m 2e
kwartaal (356) is hoger dan de instroom (339). Eind 2de kwartaal 2006 liggen we
voor wat betreft de concrete doelstelling uit het beleidsplan 2006 voor de
categorie tot 65 jaar dus op koers.
Gezien de cijfers t/m 2e kwartaal 2006 is de
prognose dat het exploitatieresultaat WWB 2006 ca. 4 ton positief zal zijn. Dit
is inclusief de
€ 1 miljoen die de gemeente in de
programmabegroting 2006-2009 extra, naast de rijksbijdrage WWB, beschikbaar
heeft gesteld
Het aantal klanten is groter dan het aantal
uitkeringen. Dit heeft te maken met de wettelijke systematiek en de daaraan
verbonden registratiemethodiek. Zo worden plusminus 500 uitkeringen verstrekt
aan gezinnen, zijnde twee partners met of zonder kinderen, in het aantal
uitkeringen tellen deze éénmaal mee. Voor de aantallen klanten tellen beide
partners mee, vandaar de discrepantie.
|
2004 |
2005 |
2006 |
|
|
|
|
|
|
1e kw |
2e kw |
3e kw |
4e kw |
|
aantal |
|
|
|
|
|
Klanten met uitkering |
3.520 |
3.354 |
3.348 |
3.312 |
|
|
waarvan: |
|
|
|
|
|
|
Fase 1 |
14 |
140 |
140 |
125 |
|
|
Fase 2 |
321 |
275 |
285 |
273 |
|
|
Fase 3 |
828 |
778 |
771 |
765 |
|
|
Fase 4 |
2.251 |
679 |
124 |
129 |
|
|
Fase 4 - Sociale activering |
|
475 |
556 |
556 |
|
|
Fase 4 - Zorg |
|
790 |
1.233 |
1.229 |
|
|
Nader te bepalen |
106 |
217 |
239 |
235 |
|
|
Ontwikkeling
ontvangers Periodieke uitkering en partners
De
omzetting werd in 2006 voortgezet v.w.b. de 65+ klanten. Echter blijkt nu dat
aan het einde van het tweede kwartaal nog immer 129 klanten niet zijn omgezet
naar Sociale Activering of Zorg. Lijstwerk is gegeneerd zodat eind 3e kwartaal
de omzetting volledig gereed zal zijn.
|
2004 |
|
2005 |
|
2006 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1e kw |
2e kw |
3e kw |
4e kw |
Totaal |
|
|
aantal |
% |
aantal |
% |
aantal |
|
|
|
|
% |
Totaal bezochte klanten |
226 |
|
807 |
|
256 |
209 |
|
|
465 |
|
waarvan: |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Nieuwe aanvraag
uitkering* |
|
|
418 |
51,8% |
153 |
136 |
|
|
289 |
62,2% |
Inrichtingskosten |
155 |
68,6% |
231 |
28,6% |
53 |
53 |
|
|
106 |
22,8% |
Twijfel situatie |
71 |
31,4% |
158 |
19,6% |
50 |
53 |
|
|
103 |
22,2% |
Percentage is aantal per Reden t.o.v. Totaal bezochte klanten |
|
|
|
|
|
|
|
|
Bron:
SDV
*
In tweede helft van 2005 is begonnen met afleggen van huisbezoeken van alle
klanten die een nieuwe aanvraag levensonderhoud deden.
|
|
2004 |
2005 |
2006 |
|
|
|
|
|
|
|
|
1e kw |
2e kw |
3e kw |
4e kw |
Totaal |
Behandelde fraudezaken |
aantal |
329 |
434 |
81 |
115 |
|
|
196 |
% stijging behandelde
fraudezaken |
% |
-5,5% |
31,9% |
|
|
|
|
|
|
|
2004 |
2005 |
2006 |
|
|
|
|
|
|
|
|
1e kw |
2e kw |
3e kw |
4e kw |
Totaal |
Teruggevorderd bedrag |
euro |
1.500.982 |
2.007.927 |
263.480 |
978.723 |
|
|
1.242.203 |
% stijging teruggevorderd bedrag |
% |
47,7% |
33,8% |
|
|
|
|
|
|
2005 |
|
|
2006 |
|
|
|
|
|
|
|
Productie- |
Realisatie |
|
Productie- |
Realisatie |
|
|
|
|
|
|
prognose |
|
|
prognose |
1e kw |
2e kw |
3e kw |
4e kw |
Totaal |
|
|
aantal |
|
% |
aantal |
|
|
|
|
|
% |
Verstrekkingen Bijz. bijstand |
7.800 |
7.512 |
96,3% |
8.000 |
1.985 |
1.881 |
|
|
3.866 |
48,3% |
waarvan: |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Eenmalig |
3.400 |
3.191 |
93,9% |
3.500 |
995 |
722 |
|
|
1.717 |
49,1% |
Periodiek |
4.400 |
4.321 |
98,2% |
4.500 |
990 |
1.159 |
|
|
2.149 |
47,8% |
Percentage is Realisatie t.o.v. Productieprognose |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Met de invoering van de Wet Werk en Bijstand is de
mogelijkheid tot het verstrekken van categoriale bijzondere bijstand vervallen.
De hiermee corresponderende tabelregel Verstrekkingen Armoebeleid is om deze
reden verwijderd.
|
2004 |
2005 |
2006 |
|
|
(bedragen in € x 1.000) |
Realisatie |
Realisatie |
Realisatie |
Begroting |
Verschil |
Uitgaven |
|
|
|
|
|
Totaal uitgaven Bijzondere Bijstand |
4.069 |
3.931 |
2.018 |
2.029 |
11 |
Personeels/apparaatskosten |
1.771 |
1.842 |
1.021 |
1.021 |
|
Reguliere verstrekkingen Bijz. Bijstand |
1.447 |
1.251 |
548 |
663 |
115 |
Verstrekkingen armoedebeleid |
40 |
45 |
1 |
|
-1 |
Computers en Bijstand |
97 |
75 |
123 |
75 |
-48 |
Voorschool |
3 |
8 |
3 |
10 |
7 |
werkervaring/scholingskosten |
46 |
4 |
|
20 |
20 |
Stichting leergeld |
|
|
31 |
16 |
-15 |
Formulierenbrigade |
|
|
36 |
18 |
-18 |
Budgetbegeleiding |
|
|
45 |
13 |
-32 |
Collectieve ziektekostenverzekering |
172 |
334 |
171 |
162 |
- 9 |
Klantenkrant |
16 |
24 |
|
13 |
13 |
Overige uitgaven |
7 |
69 |
6 |
5 |
-1 |
Delftse armoedemonitor |
|
|
|
13 |
13 |
Eenmalige uitkering 2004/2005 |
336 |
128 |
33 |
|
-33 |
Afwikkeling verantwoording KO 2004 |
134 |
151 |
|
|
|
Totaal uitgaven Minimabeleid |
596 |
580 |
259 |
301 |
42 |
Personeels/Apparaatkosten |
114 |
138 |
72 |
72 |
|
Delftpas |
373 |
361 |
126 |
187 |
61 |
Thowe / TWK |
57 |
35 |
28 |
23 |
-5 |
Sportfonds |
48 |
46 |
33 |
19 |
-14 |
Totaal uitgaven |
4.665 |
4.511 |
2.277 |
2.330 |
53 |
Baten |
|
|
|
|
|
Totaal inkomsten Bijzondere Bijstand |
1.376 |
587 |
231 |
279 |
48 |
Inkomsten BB op cliëntniveau |
1.626 |
369 |
131 |
164 |
33 |
Inkomsten DSW |
27 |
14 |
|
15 |
15 |
Reserve werk en inkomen |
-277 |
204 |
100 |
100 |
0 |
Totaal inkomsten Minima Beleid |
255 |
161 |
102 |
92 |
-10 |
Inkomsten Delftpas |
255 |
161 |
102 |
92 |
-10 |
Totaal baten |
1.631 |
748 |
333 |
371 |
38 |
|
|
|
|
|
|
Totaal bijdrage algemene dienst (Saldo uitgaven/baten) |
3.034 |
3.763 |
1.944 |
1.959 |
15 |
|
2005 |
|
|
2006 |
|
|
|
|
|
|
|
Productie- |
Realisatie |
|
Productie- |
Realisatie |
|
|
|
|
|
|
prognose |
|
|
Prognose |
1e kw |
2e kw |
3e kw |
4e kw |
Totaal |
|
|
aantal |
|
% |
aantal |
|
|
|
|
|
% |
Klantcontactgesprekken |
660 |
1.559 |
236,2% |
1.660 |
604 |
527 |
|
|
1.131 |
68,1% |
Huisbezoeken |
220 |
391 |
177,7% |
390 |
99 |
63 |
|
|
162 |
41,5% |
Percentage is Realisatie t.o.v. Productieprognose |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Productie- |
Realisatie |
|
|
|
|
|
|
prognose |
1e kw |
2e kw |
3e kw |
4e kw |
Totaal |
|
|
aantal |
|
|
|
|
|
% |
2004 |
5.100 |
3.455 |
1.655 |
868 |
111 |
6.089 |
119,4% |
2005 |
6.000 |
3.263 |
1.806 |
812 |
268 |
6.149 |
102,5% |
2006 |
6.500 |
3.942 |
1.689 |
|
|
5.631 |
86,6% |
Percentage is Realisatie t.o.v.
Doelstelling |
|
|
|
|
|
|
Van het totaal aantal verkochte passen is 46.8%
verkocht aan minima (incl. kinderen). In 2005 was dat 50,8%.
De groei van het aantal
pashouders is redelijk gelijk verdeeld over alle doelgroepen. Met een daling
van 1% ten opzichte van 2005 blijft het aandeel minima iets achter. In absolute
aantallen steeg het aantal minima met een Delftpas met ca. 220.
|
2003 |
|
2004 |
|
2005 |
|
2006 |
|
|
Doel- |
Realisatie |
Doel- |
Realisatie |
Doel- |
Realisatie |
Doel- |
Realisatie |
|
stelling |
|
stelling |
|
stelling |
|
stelling |
|
|
% |
|
|
|
|
|
|
|
Bijstandsgerechtigden |
80 |
56 |
80 |
54 |
80 |
58 |
80 |
|
WIW-ers & Overige Minima |
30 |
35 |
30 |
37 |
30 |
42 |
30 |
|
Op dit moment zijn er geen recente
gegevens beschikbaar. Sinds 1 januari 2006 registreert de gemeente zelf het
gebruik van AV-Delft. Uit de registratie is het nog niet mogelijk monitor
gegevens te halen. |
|
2004 |
2005 |
2006 |
|
|
|
|
|
|
|
1e kw |
2e kw |
3e kw |
4e kw |
Totaal |
|
aantal |
|
|
|
|
|
|
Nieuwe aanvragen |
745 |
605 |
179 |
118 |
|
|
297 |
Afgehandelde aanvragen |
755 |
613 |
141 |
178 |
|
|
319 |
In de eerste helft van 2006 zijn 11
aanvragen meer gedaan dan in de eerste helft van 2005. Verwachting is dat het
gemiddelde verstrekte bedrag voor de meeste aanvragen lager uit zal vallen (€
80,00 i.p.v. € 120,00) dan begroot. Hiermee zullen we binnen de begroting
blijven.
De gemeente Delft heeft de volgende doelstellingen:
1.
Bieden van een sluitende reïntegratieaanpak aan de
nieuwe instroom werkzoekenden klanten Fase-2, Fase-3 en Fase-4 (inclusief de
niet-uitkeringsgerechtigden en ANW-ers) alsook aan WWB klanten Fase-2 en Fase-3
die al langer een uitkering ontvangen
2.
Intensievere Fase-4 aanpak
3.
Ontwikkelen van en invulling geven aan nieuw
instrumentarium (gesubsidieerd werk) vastgelegd in de Delftse
reïntegratieverordening Werk en Bijstand
De reïntegratietrajecten worden extern ingekocht
middels contracten bij private reïntegratiebedrijven. Het vakteam T&M
verzorgt de toeleiding naar deze contracten en houdt vervolgens regie
(monitoring) op de voortgang van de trajecten en op de contractafspraken die
met elk reïntegratiebedrijf zijn vastgelegd. Tevens verzorgt dit vakteam de
toeleiding en monitoring naar het instrumentarium Proefplaatsing en Opstapbaan.
De inkoop van de verschillende vormen van trajecten
vindt plaats o.b.v. de collegedoelstellingen en de analyse van het bestand.
Desondanks kan het voorkomen dat het aantal klanten per doelgroep (analyse) en
het aantal beschikbare trajecten(inkoop) niet geheel sluitend is. Instroom van
klanten vallend onder de doelgroep nieuw in de uitkering of klanten zonder
uitkering(NUG) is bijvoorbeeld niet te beïnvloeden door de gemeente.
|
2004 |
|
2005 |
|
2006 |
|
|
|
|
|
|
Productie- |
Realisatie |
Productie- |
Realisatie |
Productie- |
Realisatie |
|
|
|
|
|
prognose |
|
prognose |
|
prognose |
1e kw |
2e kw |
3e kw |
4e kw |
Totaal |
|
aantal |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Klanten in traject – start peilperiode |
|
816 |
|
809 |
|
1.106 |
1.159 |
|
|
|
Instroom in traject |
900 |
721 |
910 |
1.039 |
1.050 |
271 |
192 |
|
|
463 |
waarvan: |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Zwaar (Fase 4) |
535 |
285 |
445 |
437 |
425 |
78 |
33 |
|
|
111 |
Middelzwaar (Fase 2/3) |
150 |
257 |
150 |
175 |
190 |
26 |
35 |
|
|
61 |
Licht (Nuggers) |
90 |
35 |
40 |
13 |
40 |
0 |
2 |
|
|
2 |
Proefplaatsing / Opstapbaan/
Participatiebaan |
125 |
144 |
285 |
414 |
395 |
148 |
88 |
|
|
236 |
Projecten |
|
|
|
|
|
19 |
34 |
|
|
53 |
Uitval voor traject |
|
126 |
|
164 |
|
52 |
63 |
|
|
115 |
Uitstroom uit traject |
|
602 |
|
578 |
|
166 |
210 |
|
|
376 |
waarvan: |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Betaald of gesubsidieerd werk |
|
132 |
|
197 |
|
56 |
48 |
|
|
104 |
Vrijwilliger of in de sfeer van beschermd
werk |
|
86 |
|
41 |
|
15 |
18 |
|
|
33 |
Zorg |
|
384 |
|
144 |
|
37 |
46 |
|
|
83 |
Overig |
|
|
|
196 |
|
58 |
98 |
|
|
156 |
Klanten in traject – eind peilperiode |
|
809 |
|
1.106 |
|
1.159 |
1.078 |
|
|
|
waarvan: |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
werkzaam en in de nazorg |
|
|
|
58 |
|
71 |
86 |
|
|
|
werkzaam op opstapbaan |
|
26 |
|
163 |
|
189 |
239 |
|
|
|
Percentage is Realisatie t.o.v.
Productieprognose |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Meer dan de helft van de instroom in trajecten gaat
naar de proefplaatsing (nieuwe instroom) en opstapbaan. In het 2e
kwartaal 2006 heeft er een verhoging van de instroom plaatsgevonden in
projecten. Het gaat hier veelal werkgerichte projecten (zie hiervoor ook
hoofdstuk 2.3 Projecten).
De specificatie Uitval geldt voor deelnemers die
tussen de aanmelding en de start van een traject om diverse redenen uitgevallen
zijn. Veelal zijn deze redenen niet verwijtbaar aan de kwaliteit van het
reïntegratiebedrijf, maar heeft dit te maken met de problematiek van de klant
(medisch/psychische redenen, motivatieproblematiek), ‘no show’ van de klant
(verhuizing, detentie/fraude, zelf werk gevonden) en de kwaliteit van
doorverwijzing van WIZ. De doelgroep die in dit verband is uitgevallen krijgt
bijzondere aandacht via de aanpak klantmanagement.
Met de komst van de arbeidsmarktprojecten is er een
andere uitvalreden bijgekomen, namelijk het niet voldoen aan het functieprofiel
van de vacature. De stijging van het uitvalpercentage in 2006 wordt grotendeels
verklaard door niet voldoen aan het functieprofiel.
Dit kwartaal zijn er 48 klanten via een
trajectaanpak duurzaam uitgestroomd naar regulier werk en 18 naar
vrijwilligerswerk. Van de 1.078 klanten die in traject zijn hebben 86 klanten
regulier werk gevonden, maar vallen nog onder de nazorgfase ( 6 maanden). Bij
239 klanten is de uitkering beëindigd door het aanvaarden van een Opstapbaan.
De verhoging in het aantal dat met uitstroomreden
overig uitstroomt, wordt met name door de afsluitingen van de proefplaatsingen
veroorzaakt. In verband met het
bereiken van de maximale trajectduur. Zoals in het vorig kwartaal is aangegeven
is de duur van de proefplaatsing van 6 naar 3 maanden gegaan (zie ook hoofdstuk
2.2.1)
Een van de belangrijkste doelen van het
Jongerenloket is te komen tot een sluitende aanpak voor jongeren in de leeftijd
van 16 tot 23 jaar.
Dit wordt als volgt mogelijk gemaakt;
-
een intensieve begeleiding ; middels
klantmanagement worden jongeren die dit niet uit zichzelf behalen, alsnog
begeleid naar een opleiding die tot een startkwalificatie leidt.
-
Jongeren die niet in staat zijn een startkwalificatie te behalen, worden
begeleid naar het hoogst haalbare niveau op de arbeidsmarkt dan wel passende
hulpverlening
-
De uitkeringsverstrekking voor jongeren
vindt plaats in het jongerenloket
De sluitende aanpak 16 –23 jaar wordt uitgevoerd
door consulenten vanuit de disciplines onderwijs, werk-inkomen-zorg en het
jongerenwerk allen werkzaam in het jongerenloket. Voor de 16en 17 jarigen (de partieel leerplichtigen) is er een
nauwe samenwerking met de collega’s leerplicht, ook werkzaam binnen dit
jongerenloket
|
2005 |
2006 |
|
|
|
|
|
|
1e kw |
2e kw |
3e kw |
4e kw |
Totaal |
|
|
|
|
|
|
|
Instroom in begeleiding |
|
63 |
63 |
|
|
126 |
Uitstroom / Resultaat
begeleiding |
311 |
16 |
40 |
|
|
56 |
waarvan: |
|
|
|
|
|
|
uitgestroomd naar
onderwijs |
134 |
5 |
7 |
|
|
12 |
uitgestroomd naar werk |
71 |
3 |
9 |
|
|
12 |
uitgestroomd naar
hulpverlening (incl. overig; detentie ziekte) |
47 |
7 |
19 |
|
|
26 |
uitgestroomd naar een
leer-werktraject |
59 |
1 |
5 |
|
|
6 |
Jongeren in begeleiding
– eind peilperiode |
209 |
256 |
279 |
|
|
|
|
2005 |
2006 |
|
|
|
|
|
|
1e kw |
2e kw |
3e kw |
4e kw |
Totaal |
|
|
|
|
|
|
|
Instroom in uitkering |
89 |
36 |
23 |
|
|
59 |
Uitstroom / Resultaat
begeleiding |
113 |
27 |
21 |
|
|
48 |
waarvan: |
|
|
|
|
|
|
onderwijs / studie |
10 |
0 |
0 |
|
|
0 |
werk |
36 |
12 |
7 |
|
|
19 |
anders |
67 |
15 |
16 |
|
|
31 |
Geen doelgroep (bereiken
lft 23 jr) |
20 |
8 |
11 |
|
|
19 |
Jongeren in begeleiding
– eind peilperiode |
118 |
119 |
110 |
|
|
|
De uitstroom van jongeren in het begeleidingsaanbod zal zijn piek kennen in
het 3e en 4e kwartaal. In deze periode vangt het nieuwe
schooljaar aan en zullen relatief veel jongeren die nu in begeleiding zijn bij
het jongerenloket kunnen aanvangen met
hun nieuwe school Hierdoor kan de begeleiding vanuit positieve gronden
stopgezet worden.
Het uitgangspunt is dat alle nieuwe instroom
(m.u.v. zorgklanten) wordt toegeleid naar een proefplaatsing. De prognose is
hieraan gerelateerd, is bepaald op basis van een gemiddelde instroom en de
samenstelling van de instroom naar doelgroep. De acquisitie van en het
begeleiden tijdens de proefplaatsing wordt uitgevoerd door 2 organisaties:
Combiwerk en Werkplan.
In de tabel is geen onderscheid gemaakt tussen de
aanmelding naar één van deze organisaties en de daadwerkelijke start op een
proefplaatsing. De organisaties hebben 2 maanden de tijd om een werkplek te
vinden die aansluit bij opleiding en werkervaring van de klant. Na deze 2
maanden geldt het principe dat iedere werkplek kan gelden voor de invulling van
een geschikte proefplaatsing.
|
2004 |
|
2005 |
|
2006 |
|
|
|
|
|
|
Productie- |
Realisatie |
Productie- |
Realisatie |
Productie- |
Realisatie |
|
|
|
|
|
prognose |
|
prognose |
|
prognose |
1e kw |
2e kw |
3e kw |
4e kw |
Totaal |
|
aantal |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Aangemeld naar
Proefplaatsing |
|
55 |
|
203 |
|
100 |
40 |
|
|
|
In afwachting start |
|
3 |
|
88 |
|
68 |
50 |
|
|
|
Gestart op
Proefplaatsing |
65 |
10 |
135 |
98 |
185 |
71 |
62 |
|
|
133 |
Niet gestart op
Proefplaatsing |
|
20 |
|
43 |
|
15 |
30 |
|
|
45 |
waarvan: |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Regulier werk |
|
8 |
|
13 |
|
7 |
10 |
|
|
17 |
Zorg |
|
6 |
|
18 |
|
2 |
8 |
|
|
10 |
Overig |
|
6 |
|
12 |
|
6 |
12 |
|
|
18 |
Uitstroom uit
Proefplaatsing |
|
2 |
|
52 |
|
16 |
58 |
|
|
74 |
waarvan: |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Regulier werk |
|
1 |
|
11 |
|
2 |
9 |
|
|
11 |
Zorg |
|
1 |
|
14 |
|
3 |
13 |
|
|
16 |
Overig |
|
|
|
27 |
|
11 |
36 |
|
|
47 |
Klanten op
Proefplaatsing – eind peilperiode |
|
8 |
|
54 |
|
109 |
113 |
|
|
|
Percentage is Realisatie
t.o.v. Productieprognose |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
In 1e en 2e kwartaal 2006
zijn extra acties uitgezet voor nader inzicht in de groep mensen die in
afwachting van start proefplaatsing is. Dit heeft geresulteerd in een verlaging
van het aantal, doordat een deel van de mensen een ander trajectaanbod heeft
gekregen, gezien de wachttijd. Daarnaast
hebben er administratie correcties plaatsgevonden. Het komende kwartaal
zullen de ontwikkelingen hierin nauwgezet gevolgd worden.
De uitstroom naar werk uit de proefplaatsing is
toegenomen t.o.v. het 1e kwartaal. Overigens blijft het aantal
mensen dat voor start van de proefplaatsing werk vindt hoger dan na start
proefplaatsing.
De forse uitstroom uit de
proefplaatsing op reden Overig komt door de wijziging in trajectduur van 6
maanden naar 3 maanden
Opstapbanen zijn gesubsidieerde banen voor maximaal
1 jaar, bedoeld voor klanten die perspectief hebben op regulier werk, maar een
tekort aan recente en relevante werkervaring, uit te laten stromen naar
regulier werk. De uitvoering van de opstapbanen wordt op dit moment uitgevoerd
door 2 organisaties: Combiwerk en Werkplan.
De uitstroom uit de opstapbaan
komt gezien de looptijd van de contracten (maximaal 1 jaar) op gang. Naast
uitstroom naar regulier werk geldt dat voor klanten die niet succesvol zijn
uitgestroomd naar werk het contract veelal niet verlengd is (uitstroom overig).
Deze groep mensen komt in aanmerking voor een WW-uitkering. De uitstroom op
Zorg betreft klanten die door omstandigheden niet in een opstapbanen kunnen
blijven.
|
2004 |
|
2005 |
|
2006 |
|
|
|
|
|
|
Productie- |
Realisatie |
Productie- |
Realisatie |
Productie- |
Realisatie |
|
|
|
|
|
prognose |
|
prognose |
|
prognose |
1e kw |
2e kw |
3e kw |
4e kw |
Totaal |
|
aantal |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Aangemeld voor Opstapbaan |
|
89 |
|
217 |
|
48 |
45 |
|
|
|
In afwachting start |
|
3 |
|
72 |
|
43 |
51 |
|
|
|
Gestart op Opstapbaan |
60 |
30 |
140 |
166 |
210 |
39 |
36 |
|
|
75 |
Niet gestart op Opstapbaan |
|
16 |
|
30 |
|
13 |
20 |
|
|
33 |
Waarvan: |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Regulier werk |
|
4 |
|
6 |
|
1 |
3 |
|
|
4 |
Zorg |
|
4 |
|
10 |
|
5 |
9 |
|
|
14 |
Overig |
|
8 |
|
14 |
|
7 |
8 |
|
|
15 |
Uitstroom uit Opstapbaan |
|
4 |
|
29 |
|
17 |
30 |
|
|
47 |
Waarvan: |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Regulier werk |
|
4 |
|
13 |
|
6 |
9 |
|
|
15 |
Zorg |
|
|
|
7 |
|
5 |
4 |
|
|
9 |
Overig |
|
|
|
9 |
|
6 |
17 |
|
|
23 |
Klanten op Opstapbaan – eind peilperiode |
|
26 |
|
163 |
|
189 |
195 |
|
|
|
Percentage is Realisatie t.o.v.
Productieprognose |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
In het 2e kwartaal is gestart
met de werving en selectie voor de invulling van een vijftal
participatiebanen. In het 3e
kwartaal zal hier uitgebreid op worden ingegaan.. |
|
2005 |
|
|
2006 |
|
|
|
|
|
|
|
Productie- |
Realisatie |
|
Productie- |
Realisatie |
|
|
|
|
|
|
Prognose |
|
|
prognose |
1e kw |
2e kw |
3e kw |
4e kw |
Totaal |
|
|
aantal |
|
% |
aantal |
|
|
|
|
|
% |
Verstrekkingen subsidie |
35 |
10 |
29% |
|
6 |
11 |
|
|
17 |
|
waarvan: |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Regulier |
25 |
7 |
28% |
|
5 |
7 |
|
|
12 |
|
Tuinbouwproject |
10 |
3 |
30% |
|
1 |
4 |
|
|
5 |
|
Percentage is Realisatie t.o.v.
Productieprognose |
|
|
|
|
|
|
|
|
Het aandeel structureel gesubsidieerde banen moet
in 2006 zijn gedaald naar circa 110 banen. Om het aantal ID-banen te laten
dalen worden er diverse instrumenten ingezet. Werkgevers worden o.a. middels
premies gestimuleerd de ID-werknemers regulier in dienst te nemen.
ID-medewerkers krijgen, indien er mogelijkheden tot uitstroom zijn, een traject
aangeboden. Er worden extra acquisiteurs ingezet om geschikte banen te vinden
en het CWI biedt haar instrumentarium aan.
Uiteindelijk wordt de ID-regeling volledig
afgebouwd en vervangen door andere vormen van gesubsidieerd werk.
|
2004 |
|
2005 |
|
2006 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1e kw |
2e kw |
3e kw |
4e kw |
Totaal |
|
|
aantal |
% |
aantal |
% |
aantal |
|
|
|
|
% |
Klanten met ID-baan – start peilperiode |
233 |
|
199 |
|
147 |
142 |
|
|
|
|
Uitstroom uit ID-baan |
34 |
|
52 |
|
5 |
3 |
|
|
8 |
|
waarvan: |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Regulier werk |
16 |
47,1% |
29 |
55,8% |
5 |
3 |
|
|
8 |
100,0% |
Anders |
18 |
52,9% |
23 |
44,2% |
0 |
0 |
|
|
0 |
0,0% |
Klanten met ID-baan – eind peilperiode |
199 |
|
147 |
|
142 |
139 |
|
|
|
|
Percentage is Realisatie t.o.v.
Productieprognose |
|
|
|
|
|
|
|
|
De gemeente Delft is in 2005 gestart met een aantal
vraaggerichte arbeidsmarkt/activeringsprojecten. De reden hiervoor is dat de
gemeente steeds meer concrete kansen en mogelijkheden wordt geboden door
organisaties en werkgevers die in samenwerking met de gemeente een project
willen starten. Veelal betreft het hier concrete vacatures en
activeringsplaatsen, met het verzoek kandidaten te leveren. Elk project kent
zijn eigen dynamiek.
Arbeidsmarktprojecten zijn gericht op de uitstroom
naar werk. Activeringsprojecten zijn aanvullend op een bestaand
reïntegratietraject als extra werkelement in de vorm van een stage. De
doelgroep, de toeleidingseisen en geldende afspraken kunnen per project
verschillend zijn.
|
|
2005 |
2006 |
|
|
|
|
|
|
Productie- |
Realisatie |
Realisatie |
|
|
|
|
|
|
Prognose* |
|
1e kw |
2e kw |
3e kw |
4e kw |
Totaal |
|
|
aantal |
|
|
|
|
|
|
% |
Enter At Work |
25 |
5 |
2 |
1 |
|
|
8 |
32,0% |
Combi Beveiliging |
15 |
15 |
0 |
0 |
|
|
15 |
100,0% |
PRB |
10 |
7 |
1 |
0 |
|
|
8 |
80,0% |
Wings |
45 |
8 |
4 |
7 |
|
|
19 |
42,2% |
|
|
|
|
|
|
|
Het project Combiwerk
beveiliging is vorm gegeven via opstapbanen. De instroom heeft volledig plaats
gevonden in 2005. Het project loopt echter door in 2006. Door de 100%
realisatie heeft er geen nieuwe instroom in 2006 plaats gevonden. In het derde
kwartaal van 2006 wordt een nieuw beveiligingsproject in samenwerking met
Combiwerk gestart.
In zeer korte tijd zijn vorig jaar 25 klanten
geselecteerd voor de Wereldzaak. De doelstelling van dit project is om middels
opleiding- en werkervaring in de horeca uiteindelijk door te stromen naar een
reguliere baan. De Wereldzaak biedt gedurende een periode van 1 jaar gemiddeld
25 stageplaatsen aan voor klanten met een WWB-uitkering. Klanten kunnen met
behoud van hun uitkering maximaal 9 maanden werkervaring opdoen.
|
2005 |
2006 |
|
|
|
|
|
|
1e kw |
2e kw |
3e kw |
4e kw |
Totaal |
|
aantal |
|
|
|
|
|
Klanten – start peilperiode |
10 |
23 |
27 |
|
|
23 |
Instroom |
15 |
5 |
1 |
|
|
6 |
Uitstroom |
2 |
1 |
1 |
|
|
2 |
Klanten –eind peilperiode |
23 |
27 |
27 |
|
|
27 |
Binnen dit project doen deelnemers onder
begeleiding alle voorkomende werkzaamheden in een fietsenwerkplaats. Het
project is bestemd voor mensen met een zeer grote afstand tot de arbeidsmarkt
(fase 4) en is zeer laagdrempelig. De nadruk ligt op zinvolle dagbesteding, het
verwerven van sociale vaardigheden. Klanten kunnen hier 6 tot max. 12 maanden
met behoud van hun uitkering werkervaring opdoen.
|
2005 |
2006 |
|
|
|
|
|
|
1e kw |
2e kw |
3e kw |
4e kw |
Totaal |
|
aantal |
|
|
|
|
|
Klanten – start peilperiode |
17 |
21 |
26 |
|
|
|
Instroom |
20 |
8 |
8 |
|
|
|
Uitstroom |
16 |
3 |
3 |
|
|
|
Klanten – eind peilperiode |
21 |
26 |
31 |
|
|
|
Delft heeft zich de taak gesteld om
alleenstaande ouders een op maat gesneden aanbod te doen. Bij het opstarten van
trajecten dient rekening gehouden te worden met een verantwoorde invulling van
de combinatie werk en zorg. Het tweede kwartaal laat een dalende tendens zien.
Voor de periode 1 juli 2006 – 1 juli 2007 zijn 100 voortrajecten ingekocht.
Doel van deze trajecten is de deelnemers voor te bereiden op verdere toeleiding
naar de arbeidsmarkt.
|
2004 |
2005 |
2006 |
|
|
|
|
|
|
|
1e kw |
2e kw |
3e kw |
4e kw |
Totaal |
|
aantal |
|
|
|
|
|
|
Klanten in uitkering – start peilperiode |
752 |
774 |
761 |
763 |
|
|
|
Instroom in uitkering |
281 |
143 |
50 |
21 |
|
|
71 |
Uitstroom uit uitkering |
259 |
176 |
48 |
28 |
|
|
76 |
Klanten in uitkering – eind peilperiode |
774 |
761 |
763 |
756 |
|
|
|
Verloop aantal klanten |
22 |
-13 |
2 |
-7 |
|
|
|
Het vakteam Activering en Inburgering voert de Wet
inburgering nieuwkomers (WIN) uit voor de gemeente Delft. De gemeente heeft
verder het mandaat om de WIN voor de gemeente Pijnacker-Nootdorp uit te voeren.
De komst van de Wet Inburgering Buitenland per 1
maart 2006 en nieuwe Wet Inburgering (invoeringsdatum nu verschoven naar 1
januari 2007) hebben gevolgen (gehad) voor de instroom van nieuwe klanten. Deze
instroom neemt namelijk af. Deze tendens werd reeds gesignaleerd in het 4e
kwartaal 2005 en heeft zich versterkt voortgezet in 2006.
|
2004 |
2005 |
2006 |
|
|
|
|
|
|
|
1e kw |
2e kw |
3e kw |
4e kw |
Totaal |
|
Aantal |
|
|
|
|
|
|
Beschikkingen |
152 |
205 |
31 |
18 |
|
|
49 |
waarvan: |
|
|
|
|
|
|
|
Delft |
137 |
177 |
25 |
14 |
|
|
39 |
Pijnacker/Nootdorp |
15 |
28 |
5 |
4 |
|
|
9 |
Vrijstellingen |
5 |
4 |
1 |
0 |
|
|
1 |
Verklaringen |
188 |
166 |
39 |
5 |
|
|
44 |
De doelstelling voor de werving van
oudkomerstrajecten 2006 was bepaald op 74 trajecten. Deze doelstelling was
vastgesteld voor de periode tot 1 juli 2006 (de oude invoeringsdatum van de
nieuwe Wet Inburgering). Doordat de invoeringsdatum van de WI inmiddels is
verschoven naar 1 januari 2007 is de doelstelling naar boven toe bijgesteld tot
148.
|
2004 |
2005 |
2006 |
|
|
|
|
|
|
|
|
doelstelling |
1e kw |
2e kw |
3e kw |
4e kw |
Totaal |
|
aantal |
|
|
|
|
|
|
|
Deelnemers |
139 |
149 |
148 |
20 |
26 |
|
|
46 |
waarvan: |
|
|
|
|
|
|
|
|
Niet-uitkeringsgerechtigd (NUG) |
70 |
98 |
|
20 |
19 |
|
|
39 |
Uitkeringsgerechtigd (UG) |
69 |
51 |
|
|
7 |
|
|
|
|
|
2005 |
2006 |
|
|
|
|
|
|
|
1e kw |
2e kw |
3e kw |
4e kw |
Totaal |
|
|
aantal |
|
|
|
|
|
Klanten in opleiding – start peilperiode |
|
911 |
932 |
995 |
|
|
|
Instroom |
|
698 |
158 |
87 |
|
|
245 |
Uitstroom |
|
677 |
95 |
111 |
|
|
206 |
waarvan: |
|
|
|
|
|
|
|
certificaat gehaald |
|
171 |
8 |
2 |
|
|
10 |
einde cursus/opleiding |
|
107 |
12 |
19 |
|
|
31 |
Uitval |
|
399 |
75 |
90 |
|
|
165 |
Klanten in opleiding – eind peilperiode |
|
932 |
995 |
971 |
|
|
1.966 |
|
2004 |
2005 |
2006 |
|
|
|
|
|
|
1e kw |
2e kw |
3e kw |
4e kw |
|
% |
|
|
|
|
|
% verzuim |
19,5% |
21,2% |
20,7% |
20,9% |
|
|
waarvan: |
|
|
|
|
|
|
% geoorloofd |
10,0% |
14,6% |
13,8% |
13,9% |
|
|
% ongeoorloofd* |
9,5% |
6,6% |
6,9% |
7,0% |
|
|
|
2004 |
2005 |
2006 |
|
|
Bedragen x € 1.000 |
Realisatie |
Realisatie |
Realisatie |
Begroting |
Verschil |
Inkomsten |
|
|
|
|
|
Bijdrage Rijk / Inkomsten
Abwz |
104 |
136 |
52 |
53 |
1 |
Bijdrage uit algemene
middelen |
7.120 |
6.846 |
3.450 |
3.451 |
1 |
WVG ontvangsten
incidenteel |
52 |
17 |
5 |
|
-5 |
Totaal inkomsten |
7.276 |
6.999 |
3.507 |
3.504 |
-3 |
Uitgaven |
|
|
|
|
|
Apparaatskosten |
1.709 |
1.727 |
927 |
927 |
0 |
|
|
|
|
|
|
Verstrekkingen |
5.120 |
4.752 |
1.967 |
2.387 |
420 |
Woonvoorzieningen |
1.431 |
845 |
486 |
665 |
179 |
Rolstoelvoorzieningen |
1.576 |
1.067 |
484 |
495 |
11 |
Vervoersvoorzieningen
(incl.Scootmobielen) |
1.849 |
2.086 |
997 |
932 |
-65 |
Storting WVG
vereveningsreserve |
263 |
754 |
|
295 |
295 |
Advisering |
471 |
469 |
186 |
190 |
4 |
Kosten indicering (incl.
CIZ) |
471 |
469 |
186 |
190 |
4 |
Totaal uitgaven |
7.300 |
6.948 |
3.080 |
3.504 |
424 |
|
|
|
|
|
|
Saldo begroting(nota) /
realisatie |
-24 |
51 |
427 |
0 |
-427 |
De realisatie tot en met het tweede kwartaal
2006 komt redelijk overeen met de begroting 2006 zoals vastgesteld in de nota
Stand van zaken WVG 2005.
Daarnaast is er geen sprake van
achterstanden, zowel administratief als in de afhandeling van de aanvragen.
Indicatiestelling
Ook het CIZ loopt qua advisering op schema.
De realisatiecijfers van het CIZ (Centrum Indicatiestelling Zorg) van het 1ste
kwartaal 2006 zijn passend bij de begroting 2006. Dit geldt ook voor de
aantallen
Woonvoorzieningen
De post woonvoorzieningen loopt achter bij
de gestelde begroting (+ 179.000). Het realisatieniveau ligt echter voor ongeveer
meer dan € 100.000,= hoger dan in het 2de kwartaal 2005. Gezien de
forse daling in 2005 is dit conform de verwachting. In de nota Stand van zaken
2005 is dan ook rekening gehouden met een gemiddelde realisatie 2004/2005.
Vervoersvoorzieningen
Ondanks iets achterblijvende kapitaalslasten
overschrijdt deze post enigszins de begroting.
Rolstoelvoorzieningen
Deze post kent een gelijk aan de begroting
lopende realisatie. Ook de kapitaalslasten lopen redelijk volgens verwachting.
Reserve WVG
Zoals vermeld in de nota Stand van zaken Wvg
2005 wordt het werkelijk voordeel toegevoegd aan de reserve WVG. Verwacht wordt
dat het werkelijk voordeel hoger zal zijn dan begroot. Volgens deze half jaar
cijfers zou het een voordelig saldo van ca. € 800.000,= betreffen.
Vanwege de mogelijke financiële risico’s van
de WMO zal het voordelig exploitatieresultaat 2006 worden toegevoegd aan de
reserve WVG. Wanneer meer zicht is op de invoering van de
WMO zullen nadere besluiten worden genomen over de hoogte van het WVG-budget en
de WVG/WMO-reserve.
De toename van het aantal aanmeldingen
handhaaft zich op een hoog niveau, de prognose voor het totale jaar 2006 komt
nu uit boven de 700.
De
uitstroom is in het tweede kwartaal ten
opzichte van het eerste kwartaal
gedaald. Inmiddels is deze sinds 01-07-06 weer gestegen. De prognose voor het
totale jaar 2006 komt nu, medio
augustus, uit op 650.
|
2004 |
2005 |
2006 |
|
|
|
|
|
|
|
1e kw |
2e kw |
3e kw |
4e kw |
Totaal |
|
aantal |
|
|
|
|
|
|
Instroom |
429 |
479 |
154 |
222 |
|
|
376 |
Uitstroom |
436 |
456 |
173 |
126 |
|
|
299 |
waarvan: |
|
|
|
|
|
|
|
geslaagde bemiddelingen |
44 |
51 |
7 |
3 |
|
|
10 |
|
|
|
|
|
|
|
|
Klanten in behandeling – eind peilperiode |
277 |
243 |
200 |
351 |
|
|
|
waarvan: |
|
|
|
|
|
|
|
Schuldregeling |
201 |
170 |
130 |
75 |
|
|
|
Budgetbeheer |
76 |
73 |
70 |
80 |
|
|
|
|
2004 |
2005 |
2006 |
|
|
|
|
|
|
|
1e kw |
2e kw |
3e kw |
4e kw |
Totaal |
|
aantal |
|
|
|
|
|
|
Werkvoorraad – begin
peilperiode |
0 |
4 |
3 |
9 |
|
|
|
Ingediende klachten |
38 |
45 |
14 |
6 |
|
|
20 |
Afgehandelde klachten |
34 |
47 |
8 |
8 |
|
|
16 |
Waarvan: |
|
|
|
|
|
|
|
(Deels-)gegrond |
12 |
17 |
1 |
2 |
|
|
3 |
Ongegrond |
20 |
14 |
4 |
6 |
|
|
10 |
Nog in behandeling –
eind peilperiode |
4 |
3 |
9 |
7 |
|
|
|
|
2004 |
2005 |
2006 |
|
|
|
|
|
|
|
|
1e kw |
2e kw |
3e kw |
4e kw |
Totaal |
|
|
aantal |
|
|
|
|
|
|
% |
Werkvoorraad – begin peilperiode |
|
|
217 |
212 |
|
|
212 |
|
Ingediende bezwaarschriften |
570 |
604 |
142 |
141 |
|
|
283 |
|
waarvan*: |
|
|
|
|
|
|
|
|
Inkomen |
470 |
550 |
131 |
130 |
|
|
261 |
92% |
WVG |
100 |
54 |
11 |
11 |
|
|
22 |
8% |
Ingetrokken / Herzien |
|
|
35 |
28 |
|
|
63 |
|
Uitgebrachte adviezen |
337 |
595 |
112 |
82 |
|
|
194 |
|
waarvan**: |
|
|
|
|
|
|
|
|
Gegrond |
56 |
90 |
15 |
15 |
|
|
30 |
15% |
Gedeeltelijk gegrond |
35 |
73 |
17 |
5 |
|
|
22 |
11% |
Ongegrond |
203 |
368 |
63 |
57 |
|
|
120 |
62% |
Niet-ontvankelijk |
43 |
64 |
17 |
5 |
|
|
22 |
11% |
Nog in behandeling – eind peilperiode |
|
|
212 |
243 |
|
|
243 |
|
* Percentage is aantal t.o.v. Totaal
Ingediende bezwaarschriften; **Percentage is aantal t.o.v. Totaal
Uitgebrachte adviezen |