1. Inleiding,

In 2002 is de wet Structuur Uitvoering Werk en Inkomen (SUWI) van kracht geworden. In deze wet wordt aan gemeenten, CWI en UWV gevraagd samen te werken om de inschakeling van uitkeringsgerechtigden en werkzoekenden in het arbeidsproces te bevorderen. De afgelopen jaren heeft deze samenwerking ook vorm gekregen, alleen bleef een grote beperking dat geen gezamenlijke huisvesting kon worden gerealiseerd. Dit werd wel door de Minister bepleit alleen het werd aan de lokale partijen overgelaten of en op welke wijze een bedrijfsverzamelgebouw (BVG) op het terrein van werk en inkomen kon worden gerealiseerd. 

 

Met name het laatste jaar is de BVG-vorming vooral ook vanuit de landelijke organisaties van VNG, CWI en UWV sterk bepleit en wordt deze ontwikkeling ook actief ondersteund. Vanuit de gemeente Delft bleek ook sterke behoefte aan een bedrijfsverzamelgebouw. Het perspectief om vanuit  één locatie, een samenhangend loket voor de klant aan te bieden voor vraagstukken rond werk en inkomen, bleef uitdagend. Alleen in een BVG zou het mogelijk zijn een gezamenlijk dienstverleningsconcept aan werkzoekenden en werkgevers aan te bieden.

 

Het vinden van een geschikte locatie bleek tot medio 2005 geen haalbare kaart. Wel hadden de partners zich eerder reeds uitgesproken dat het nieuwe stadskantoor het structurele lange/termijn/perspectief zou zijn, maar dat lag (te) ver in de toekomst. Medio 2005 kwam als locatie de “rode haan” in beeld en is bij de raad van bestuur van het CWI gepolst of dit een geschikte locatie voor de overgangsperiode zou zijn. Dankzij een positieve reactie konden de onderhandelingen omtrent het nieuwe huurcontract met het CWI (incl. het UWV) begin 2006 worden afgerond.  Dat was tevens het startpunt voor de besprekingen over een op te stellen visie op een gezamenlijk dienstverleningsconcept van betrokken partijen, welke ondertussen ook is afgerond en aan het college kan worden aangeboden.

 

2. Opbouw van deze nota.

In deze nota wordt  samenvattend ingegaan op:

·         De inhoud van de samenwerking in het nieuwe BVG, door aanbieding van de notitie “visie op het dienstverleningsconcept” (bijlage 1), inclusief  de benodigde vervolgstappen daarin. (hoofdstuk 3)

·         De benodigde investeringen en de financiële exploitatie van het kantorengebouw op de lokatie “rode haan”, waarin inzicht wordt gegeven in krediet, kosten en dekking. (hoofdstuk 4).

 

3. Bedrijfsverzamelgebouw, visie op een gezamenlijk dienstverleningsconcept tussen WIZ, CWI en UWV.

 

Direct nadat bekend werd dat in de “Rode Haan” een bedrijfsverzamelgebouw kon worden gerealiseerd met de ketenpartners WIZ, CWI en UWV, zijn gesprekken gevoerd met de leidinggevenden van deze partijen. De conclusie is getrokken dat als eerste stap een gezamenlijk dienstverleningsconcept zou moeten worden opgesteld. Daarvan afgeleid zou, als tweede stap, een programma van eisen aan de orde zijn, waarmee het project “inhuizing BVG” van start zou kunnen gaan.

 

Bijgaand treft U separaat de visie aan op het dienstverleningsconcept tussen de 3 ketenpartners. Dit resultaat is bereikt, met gebruikmaking van professionele ondersteuning vanuit Radar Adviesbureau, tesamen met het BKWI ( bureau ketenondersteuning voor werk en inkomen). De visie beschrijft de missie en visie van de samenwerkende partijen op het terrein van dienstverlening aan de klantgroepen werkzoekenden en werkgevers.

 

Gemakshalve wordt verwezen naar blz 5 van het dienstverleningsconcept, waarin een samenvatting wordt gegeven. 

 

De uitkomst is dat partijen zich willen vastleggen op het realiseren van een geïntegreerd aanbod van dienstverlening aan de 2 klantgroepen. Daarbij staat de vraag van de klant centraal en zullen de partners de dienstverlening achter  “ het loket“ zodanig aanbieden, dat de klant het best wordt geholpen. Het betekent daarbij goed kijken wie, welke kwaliteiten heeft, en hoe werkprocessen onderling beter op elkaar kunnen aansluiten. In grote lijn zal het ertoe leiden dat de gemeente ( en UWV) het complete pakket van dienstverlening rond “inkomensverstrekking en activering” doet en het CWI vooral haar kwaliteiten inzet op “vacature- acquisitie en –bemiddeling”. De onderlinge samenwerking worden gewaarborgd door het gezamenlijke vormgeven van klantmanagement.

 

WIZ is zich op deze nieuwe samenwerking reeds aan het voorbereiden. In mei heeft het college ook het veranderplan van WIZ ontvangen. In dat document wordt o.a. beschreven hoe WIZ in de toekomst een nieuw concept “klantmanagement” gaat vormgeven. Dat verandertraject kent zijn eigen aanleiding en achtergrond en heeft ook een breder perspectief, maar de daarin geschetste ontwikkeling past uitstekend in de visie, welke thans door de suwi-partners wordt nagestreefd.  

 

De visie van de betreffende organisaties is ambitieus en past in de landelijke ontwikkelingen, waarin partijen elkaar steeds meer vinden. Ook op centraal niveau zullen de komende periode beslissingen moeten worden genomen over de toekomstige uitvoeringsorganisatie voor Werk en Inkomen. De zgn. SUWI- evaluatie staat het komend halfjaar ingepland. Op lokaal niveau hebben wij in dit document ervoor gekozen alvast de samenwerkingsambities vast te leggen en ook vervolgstappen te formuleren, opdat wij lokaal de noodzakelijke stappen zetten om de dienstverlening aan de klant te verbeteren.

 

De implementatieactiviteiten richten zich op:

-          Inrichten werkgeversbenadering;

-          Inrichten dienstverlening voor werkzoekenden ( route A en B)

-          Gezamenlijk definiëren van het arbeidsmarktbeleid;

-          definiëren van gezamenlijk in te zetten producten en instrumenten.

-          Ontwikkelen competenties medewerkers (klantmanagement).

-          Inregelen management (overleg) structuur.

-          Inzetten van een cultuurtraject gericht op samenwerking.

-          Definiëren van een gezamenlijk informatiseringsbeleid.

-          Inregelen van gezamenlijke prestatie-indicatoren.

 

Deze activiteiten zullen starten medio mei en dienen te worden afgerond rond de verhuizing naar het nieuwe Bedrijfsverzamelgebouw. Teneinde dit te realiseren zal een nieuw projectteam van start gaan, samengesteld uit vertegenwoordigers van betrokken organisaties en wederom onder begeleiding van de Radar. Aan dit traject zijn incidentele kosten verbonden waarvoor geen dekking binnen de lopende begroting beschikbaar is. De volgende uitgaven worden geraamd:

 

Inzet Radar / BKWI: (tot op heden)                                                                                   38.000.

inzet offerte Radar / BKWI:                                                                                           € 128.000.

inzet pilot nieuwe samenwerking klantmanagement CWI/ WIZ/UWV:                                  74.000.

onderzoek implementatie werkgeversloket:                                                                       45.000.

onvoorzien:                                                                                                                    15.000.

Totaal                                                                                                                            300.000.     

 

Naast deze gemeentelijke financiële inzet, wordt door de andere ketenpartners ten behoeve van de pilot klantmanagement en het werkgeversloket personele inzet gerealiseerd.  Wij zijn van mening dat deze investeringen noodzakelijk zijn om het BVG straks goed te kunnen laten draaien.

 

Voor de dekking hiervoor willen we in 2006 eenmalig een beroep doen op de reserve Werk en Inkomen. In deze reserve zit ultimo 2005 circa € 9.5 miljoen, waarvan € 5.4 miljoen min of meer bestemd is.

 

Samenvattend wordt gevraagd akkoord te gaan met:

·         De visie dienstverleningsconcept WIZ, CWI en gemeente

·         Bovengenoemde incidentele kosten  ten laste te brengen van de reserve werk en inkomen.

 

 

4. Investeringen en financiële exploitatie kantorengebouw de Rode Haan.

De gezamenlijke huisvesting van CWI en WIZ met betrekking tot werk, inkomen en zorg betekent een betere service naar de burger en een verbetering van de samenwerking en synergie tussen WIZ en CWI. In deze paragraaf wordt ingegaan op de stichtingskosten en dekking van de herhuisvesting van WIZ en CWI in de kantoren van De Rode Haan aan de Westlandseweg te Delft. Huisvesting van WIZ en CWI in de kantoren betekent:

 

Financieel

Praktisch

-    afdekking van het leegstandrisico

-    beperkte onrendabele top van
€ 66.360

-    kostprijsdekkende huur van WIZ ligt onder markthuur (€106<€130)

-       samenwerking en synergie tussen WIZ en CWI

-       verbetering werkomgeving en arbo

-       ruimtegebruik WIZ conform gemeentelijke ruimtenorm

 

 

Voor de huisvesting betekent dit:

-          verhuizing van WIZ uit Hooikade 13 en Hooikade 30;

-          verhuizing van RMC (13 fte) uit Barbarasteeg 2;

-          verhuizing van CWI uit Nieuwelaan 178;

-          huisvesting van WIZ, RMC en CWI in kantoor Rode Haan
(tot definitieve huisvesting in nieuwe Stadskantoor);

-          verhuur van Hooikade 30 aan MEE;

-          verkoop van Hooikade 13 in de huidige staat;

-          herontwikkeling van Nieuwelaan;

-          verkoop kantoor Rode Haan bij ingebruikname van de definitieve huisvesting in het nieuwe Stadskantoor in 2015.

 

Op basis van de huidige inzichten is door het Ingenieursbureau een berekening opgesteld van de stichtingskosten van het kantoorgebouw voor WIZ/CWI.  Alle kosten tot en met bouwlaag 2 zijn daarbij aan de brandweerkazerne toegerekend en alle kosten voor de bovenliggende bouwlagen aan het kantoorgebouw.

 

Investeringen

·         Stichtingskosten Kantoorgebouw

tabel 1: stichtingskosten De Rode Haan: kantoor in €.

 stichtingskosten CWI/WIZ

 

Kantoorgebouw

verrekening

Totaal

 

 

excl. BTW

niet ver-

incl. niet

positief saldo

excl. BTW

incl. niet

 

 

 

rekenbare

verrekenbare

grond-

 

verrekenbare

 

 

 

bare BTW

BTW)

exploitatie

 

BTW)

 

12.922.281

641.459

13.563.740

-1.100.000*

22.677.097

22.218.556

* gewijzigd in MPV 2005-2008

 

 

 

 

 

 

 

 

·         Eenmalige kosten WIZ a.g.v. investering inbouwpakket

Met de verhuizing van WIZ naar de Rode Haan zijn de onderstaande  investeringen en eenmalige kosten gemoeid.

tabel 2: eenmalige kosten en investeringen inbouwpakket WIZ, verhuizing en ICT

1. Aanpassingen casco gebouw De Rode Haan

      55.000

2. Kosten inbouwpakket, inrichting gemeente

€ 2.100.000

3. ICT aanpassingen

    690.000

4. Eenmalige kosten verhuizing gemeente

      95.200

Totaal

€ 2.940.200

 

5. Reservering t.b.v. verhuisvergoeding MEE

      25.000

6. Reservering t.b.v. Verhuisvergoeding CWI

      25.000

Totaal

      50.000

 

Aan eenmalige kosten is een investering van ca € 3 miljoen voor inbouwpakket en verhuizing benodigd. Voorgesteld wordt op het inbouwpakket nog een taakstellend bezuinigingsbedrag van € 440.000 op te nemen. Het totaal benodigde bedrag is dan ruim € 2,5 miljoen.

 

 

·         Dekking deel stichtingskosten en eenmalige kosten

Voorgesteld wordt een deel van de investeringskosten en eenmalige kosten (onrendabele top) als volgt ineens af te dekken.

 

Positief saldo grondexploitatie                                                         € 1.100.000

Onttrekking aan de reserve huisvesting                                            € 1.500.000

Onttrekking reserve Werk en Inkomen                                             € 1.400.000

Totaal                                                                                           € 4.000.000

 

Hierdoor ontstaat het volgende beeld met betrekking de structurele huisvestingslasten WIZ:

Huisvestingslasten WIZ

Uit de berekeningen van de exploitatie van het kantorendeel De Rode Haan blijkt dat de kostendekkende huur voor de te huisvesten gemeentelijke onderdelen € 106,-/m² VVO bedraagt. Bij het benodigde metrage komt dit over een periode van 10 jaar neer op een bedrag aan huisvestingskosten van circa € 8,3 miljoen. Het huidige huisvestingsbudget van WIZ en RMC is echter lager. Een voortzetting van de huidige budgetten over 10 jaar zou resulteren in een beschikbaar huisvestingsbudget van € 4,3 miljoen. Of wel een gemiddelde huur van € 66,-/m².

Deze huidige kosten zijn zeer laag. Dit wordt enerzijds veroorzaakt door de kwalitatief mindere staat van de huidige huisvesting (met name Hooikade 13) en anderzijds door de gehanteerde boekhoudkundige methoden. Tenslotte zijn bij een voortgezet gebruik de in de komende jaren eventuele benodigde kwalitatieve verbeteringen en investeringen niet opgenomen. De huidige huisvestingslasten à € 66,-/m² geven daarom een gunstiger beeld dan de in deze situatie werkelijk te verwachten kosten en daarbij is de huidige huisvesting in kwalitatief opzicht duidelijk minder dan de huisvesting in de Rode Haan.

Rekening houdende met de voorgestelde afdekking ineens van eenmalige kosten (onrendabele top) ad € 1,5 miljoen bedraagt de totale investering € 6,8 miljoen. Op basis hiervan is het huisvestingsbudget (kapitaallasten/huurlasten) voor het casco te berekenen op € 690.000. Het huidige huisvestingsbudget voor WIZ zal dan bij vestiging van het BVG in De Rode Haan moeten worden verhoogd. In het totaal is dit € 250.000 per jaar. Dit kan gedekt worden uit:

- taakstellend bedrag voor WIZ, structureel                         200.000.*
- toepassing kapitaalmarktrente, structureel                          50.000.

 

 

* Toelichting taakstellend bedrag voor WIZ, structureel

De achtergrond is hierbij dat door de gebundelde samenwerking WIZ/CWI het mogelijk moet zijn de doorstroom/uitstroom van de bijstand te bevorderen, uiteraard los van autonome exogene (economische) ontwikkelingen die daar hun eigen invloed op hebben. In dit verband wordt de taakstelling dan ook ingeboekt als € 150.000 besparing door lagere uitkeringslasten WWB (ca 12,5 klanten minder) en € 50.000 besparing op de apparaatskosten van WIZ.

 

5.       Beslispunten

 

Aan de raad voorstellen:

a.       akkoord te gaan met de visie dienstverleningsconcept WIZ, CWI en gemeente

b.       voor de implementatiekosten van het dienstverleningsconcept een incidenteel budget ten bedrage van € 300.000 beschikbaar te stellen, en ten laste te brengen van de reserve werk en inkomen.

c.       Voor de investeringen in het Bedrijfsverzamelgebouw en het Inbouwpakket een eenmalig bedrag ad € 4 miljoen beschikbaar te stellen en dit te dekken vanuit:

- positief saldo grondexploitatie                    € 1.100.000      
- reserve huisvesting                                   € 1.500.000
- reserve werk en inkomen               € 1.400.000.

d.       het huisvestingbudget van WIZ (thans € 440.000) te verhogen met 250.000 voor een periode van 10 jaar en dit als volgt te dekken:

-          taakstellende besparing uitkeringslasten WWB, structureel         € 150.000

-          taakstellende besparing apparaatskosten WIZ, structureel              50.000

-          toepassing kapitaalmarktrente, structureel                                                50.000

 

e.       hiertoe de begroting te wijzigen door middel van de xxxxxe wijziging