1. Inleiding,
In 2002 is de wet Structuur Uitvoering Werk en
Inkomen (SUWI) van kracht geworden. In deze wet wordt aan gemeenten, CWI en UWV
gevraagd samen te werken om de inschakeling van uitkeringsgerechtigden en
werkzoekenden in het arbeidsproces te bevorderen. De afgelopen jaren heeft deze
samenwerking ook vorm gekregen, alleen bleef een grote beperking dat geen
gezamenlijke huisvesting kon worden gerealiseerd. Dit werd wel door de Minister
bepleit alleen het werd aan de lokale partijen overgelaten of en op welke wijze
een bedrijfsverzamelgebouw (BVG) op het terrein van werk en inkomen kon worden
gerealiseerd.
Met name het laatste jaar is de BVG-vorming vooral ook
vanuit de landelijke organisaties van VNG, CWI en UWV sterk bepleit en wordt
deze ontwikkeling ook actief ondersteund. Vanuit de gemeente Delft bleek ook
sterke behoefte aan een bedrijfsverzamelgebouw. Het perspectief om vanuit één locatie, een samenhangend loket voor de
klant aan te bieden voor vraagstukken rond werk en inkomen, bleef uitdagend.
Alleen in een BVG zou het mogelijk zijn een gezamenlijk dienstverleningsconcept
aan werkzoekenden en werkgevers aan te bieden.
Het vinden van een geschikte locatie bleek tot
medio 2005 geen haalbare kaart. Wel hadden de partners zich eerder reeds
uitgesproken dat het nieuwe stadskantoor het structurele
lange/termijn/perspectief zou zijn, maar dat lag (te) ver in de toekomst. Medio
2005 kwam als locatie de “rode haan” in beeld en is bij de raad van bestuur van
het CWI gepolst of dit een geschikte locatie voor de overgangsperiode zou zijn.
Dankzij een positieve reactie konden de onderhandelingen omtrent het nieuwe
huurcontract met het CWI (incl. het UWV) begin 2006 worden afgerond. Dat was tevens het startpunt voor de besprekingen
over een op te stellen visie op een gezamenlijk dienstverleningsconcept van
betrokken partijen, welke ondertussen ook is afgerond en aan het college kan
worden aangeboden.
2. Opbouw van deze nota.
In deze nota wordt
samenvattend ingegaan op:
·
De inhoud van de samenwerking in het nieuwe BVG,
door aanbieding van de notitie “visie op het dienstverleningsconcept” (bijlage
1), inclusief de benodigde
vervolgstappen daarin. (hoofdstuk 3)
·
De benodigde investeringen en de financiële
exploitatie van het kantorengebouw op de lokatie “rode haan”, waarin inzicht
wordt gegeven in krediet, kosten en dekking. (hoofdstuk 4).
3. Bedrijfsverzamelgebouw, visie op een gezamenlijk
dienstverleningsconcept tussen WIZ, CWI en UWV.
Direct nadat bekend werd dat in de “Rode Haan” een
bedrijfsverzamelgebouw kon worden gerealiseerd met de ketenpartners WIZ, CWI en
UWV, zijn gesprekken gevoerd met de leidinggevenden van deze partijen. De
conclusie is getrokken dat als eerste stap een gezamenlijk
dienstverleningsconcept zou moeten worden opgesteld. Daarvan afgeleid zou,
als tweede stap, een programma van eisen aan de orde zijn, waarmee het
project “inhuizing BVG” van start zou kunnen gaan.
Bijgaand treft U separaat de visie aan op het
dienstverleningsconcept tussen de 3 ketenpartners. Dit resultaat is bereikt,
met gebruikmaking van professionele ondersteuning vanuit Radar Adviesbureau,
tesamen met het BKWI ( bureau ketenondersteuning voor werk en inkomen). De
visie beschrijft de missie en visie van de samenwerkende partijen op het
terrein van dienstverlening aan de klantgroepen werkzoekenden en werkgevers.
Gemakshalve wordt verwezen naar blz 5 van het
dienstverleningsconcept, waarin een samenvatting wordt gegeven.
De uitkomst is dat partijen zich willen vastleggen
op het realiseren van een geïntegreerd aanbod van dienstverlening aan de 2
klantgroepen. Daarbij staat de vraag van de klant centraal en zullen de
partners de dienstverlening achter “
het loket“ zodanig aanbieden, dat de klant het best wordt geholpen. Het betekent
daarbij goed kijken wie, welke kwaliteiten heeft, en hoe werkprocessen
onderling beter op elkaar kunnen aansluiten. In grote lijn zal het ertoe leiden
dat de gemeente ( en UWV) het complete pakket van dienstverlening rond
“inkomensverstrekking en activering” doet en het CWI vooral haar kwaliteiten
inzet op “vacature- acquisitie en –bemiddeling”. De onderlinge samenwerking
worden gewaarborgd door het gezamenlijke vormgeven van klantmanagement.
WIZ is zich op deze nieuwe samenwerking reeds aan het voorbereiden. In mei heeft het college ook het veranderplan van WIZ ontvangen. In dat document wordt o.a. beschreven hoe WIZ in de toekomst een nieuw concept “klantmanagement” gaat vormgeven. Dat verandertraject kent zijn eigen aanleiding en achtergrond en heeft ook een breder perspectief, maar de daarin geschetste ontwikkeling past uitstekend in de visie, welke thans door de suwi-partners wordt nagestreefd.
De visie van de betreffende organisaties is ambitieus en past in de landelijke ontwikkelingen, waarin partijen elkaar steeds meer vinden. Ook op centraal niveau zullen de komende periode beslissingen moeten worden genomen over de toekomstige uitvoeringsorganisatie voor Werk en Inkomen. De zgn. SUWI- evaluatie staat het komend halfjaar ingepland. Op lokaal niveau hebben wij in dit document ervoor gekozen alvast de samenwerkingsambities vast te leggen en ook vervolgstappen te formuleren, opdat wij lokaal de noodzakelijke stappen zetten om de dienstverlening aan de klant te verbeteren.
De implementatieactiviteiten richten zich op:
-
Inrichten werkgeversbenadering;
-
Inrichten dienstverlening voor werkzoekenden (
route A en B)
-
Gezamenlijk definiëren van het arbeidsmarktbeleid;
-
definiëren van gezamenlijk in te zetten producten
en instrumenten.
-
Ontwikkelen competenties medewerkers
(klantmanagement).
-
Inregelen management (overleg) structuur.
-
Inzetten van een cultuurtraject gericht op
samenwerking.
-
Definiëren van een gezamenlijk
informatiseringsbeleid.
-
Inregelen van gezamenlijke prestatie-indicatoren.
Deze activiteiten zullen starten medio mei en
dienen te worden afgerond rond de verhuizing naar het nieuwe
Bedrijfsverzamelgebouw. Teneinde dit te realiseren zal een nieuw projectteam
van start gaan, samengesteld uit vertegenwoordigers van betrokken organisaties
en wederom onder begeleiding van de Radar. Aan dit traject zijn incidentele
kosten verbonden waarvoor geen dekking binnen de lopende begroting beschikbaar
is. De volgende uitgaven worden geraamd:
Inzet Radar / BKWI: (tot op heden) €
38.000.
inzet offerte Radar / BKWI: € 128.000.
inzet pilot nieuwe samenwerking klantmanagement CWI/ WIZ/UWV: € 74.000.
onderzoek implementatie werkgeversloket: € 45.000.
onvoorzien:
€ 15.000.
Totaal € 300.000.
Naast deze gemeentelijke financiële inzet, wordt door de andere ketenpartners ten behoeve van de pilot klantmanagement en het werkgeversloket personele inzet gerealiseerd. Wij zijn van mening dat deze investeringen noodzakelijk zijn om het BVG straks goed te kunnen laten draaien.
Voor de dekking hiervoor willen we in 2006 eenmalig
een beroep doen op de reserve Werk en Inkomen. In deze reserve zit ultimo 2005
circa € 9.5 miljoen, waarvan € 5.4 miljoen min of meer bestemd is.
Samenvattend wordt gevraagd akkoord te gaan met:
·
De visie dienstverleningsconcept WIZ, CWI en
gemeente
·
Bovengenoemde incidentele kosten ten laste te brengen van de reserve werk en
inkomen.
4. Investeringen en financiële exploitatie
kantorengebouw de Rode Haan.
De gezamenlijke huisvesting van CWI en WIZ met
betrekking tot werk, inkomen en zorg betekent een betere service naar de burger
en een verbetering van de samenwerking en synergie tussen WIZ en CWI. In deze
paragraaf wordt ingegaan op de stichtingskosten en dekking van de
herhuisvesting van WIZ en CWI in de kantoren van De Rode Haan aan de
Westlandseweg te Delft. Huisvesting van WIZ en CWI in de kantoren betekent:
Financieel |
Praktisch |
- afdekking
van het leegstandrisico - beperkte
onrendabele top van - kostprijsdekkende
huur van WIZ ligt onder markthuur (€106<€130) |
- samenwerking
en synergie tussen WIZ en CWI - verbetering
werkomgeving en arbo - ruimtegebruik
WIZ conform gemeentelijke ruimtenorm |
Voor de huisvesting betekent dit:
-
verhuizing van WIZ uit Hooikade 13 en Hooikade 30;
-
verhuizing van RMC (13 fte) uit Barbarasteeg 2;
-
verhuizing van CWI uit Nieuwelaan 178;
-
huisvesting van WIZ, RMC en CWI in kantoor Rode
Haan
(tot definitieve huisvesting in nieuwe Stadskantoor);
-
verhuur van Hooikade 30 aan MEE;
-
verkoop van Hooikade 13 in de huidige staat;
-
herontwikkeling van Nieuwelaan;
-
verkoop kantoor Rode Haan bij ingebruikname van de
definitieve huisvesting in het nieuwe Stadskantoor in 2015.
Op basis van de huidige inzichten is door het
Ingenieursbureau een berekening opgesteld van de stichtingskosten van het
kantoorgebouw voor WIZ/CWI. Alle kosten
tot en met bouwlaag 2 zijn daarbij aan de brandweerkazerne toegerekend en alle
kosten voor de bovenliggende bouwlagen aan het kantoorgebouw.
tabel 1: stichtingskosten
De Rode Haan: kantoor in €.
stichtingskosten CWI/WIZ |
|
Kantoorgebouw |
verrekening |
Totaal |
|||
|
|
excl.
BTW |
niet
ver- |
incl.
niet |
positief
saldo |
excl.
BTW |
incl.
niet |
|
|
|
rekenbare |
verrekenbare |
grond- |
|
verrekenbare |
|
|
|
bare
BTW |
BTW) |
exploitatie |
|
BTW) |
|
12.922.281
|
641.459
|
13.563.740
|
-1.100.000* |
22.677.097
|
22.218.556
|
|
* gewijzigd in MPV 2005-2008 |
|
|
|
|
|
|
|
Met de verhuizing van WIZ
naar de Rode Haan zijn de onderstaande
investeringen en eenmalige kosten gemoeid.
tabel
2: eenmalige kosten en investeringen inbouwpakket WIZ, verhuizing en ICT
1. Aanpassingen casco
gebouw De Rode Haan |
€ 55.000 |
2. Kosten inbouwpakket,
inrichting gemeente |
€
2.100.000 |
3. ICT aanpassingen |
€ 690.000 |
4. Eenmalige kosten
verhuizing gemeente |
€ 95.200 |
Totaal |
€
2.940.200 |
5. Reservering t.b.v.
verhuisvergoeding MEE |
€ 25.000 |
6. Reservering t.b.v.
Verhuisvergoeding CWI |
€ 25.000 |
Totaal |
€ 50.000 |
Aan eenmalige kosten is een investering van ca € 3
miljoen voor inbouwpakket en verhuizing benodigd. Voorgesteld wordt op het
inbouwpakket nog een taakstellend bezuinigingsbedrag van € 440.000 op te nemen.
Het totaal benodigde bedrag is dan ruim € 2,5 miljoen.
·
Dekking deel stichtingskosten en eenmalige
kosten
Voorgesteld wordt een
deel van de investeringskosten en eenmalige kosten (onrendabele top) als volgt
ineens af te dekken.
Positief saldo
grondexploitatie €
1.100.000
Onttrekking aan de
reserve huisvesting €
1.500.000
Onttrekking reserve Werk
en Inkomen €
1.400.000
Totaal €
4.000.000
Hierdoor ontstaat het
volgende beeld met betrekking de structurele huisvestingslasten WIZ:
Uit de berekeningen van
de exploitatie van het kantorendeel De Rode Haan blijkt dat de kostendekkende
huur voor de te huisvesten gemeentelijke onderdelen € 106,-/m² VVO bedraagt.
Bij het benodigde metrage komt dit over een periode van 10 jaar neer op een
bedrag aan huisvestingskosten van circa € 8,3 miljoen. Het huidige
huisvestingsbudget van WIZ en RMC is echter lager. Een voortzetting van de
huidige budgetten over 10 jaar zou resulteren in een beschikbaar huisvestingsbudget
van € 4,3 miljoen. Of wel een gemiddelde huur van € 66,-/m².
Deze huidige kosten zijn
zeer laag. Dit wordt enerzijds veroorzaakt door de kwalitatief mindere staat
van de huidige huisvesting (met name Hooikade 13) en anderzijds door de gehanteerde
boekhoudkundige methoden. Tenslotte zijn bij een voortgezet gebruik de in de
komende jaren eventuele benodigde kwalitatieve verbeteringen en investeringen
niet opgenomen. De huidige huisvestingslasten à € 66,-/m² geven daarom een
gunstiger beeld dan de in deze situatie werkelijk te verwachten kosten en
daarbij is de huidige huisvesting in kwalitatief opzicht duidelijk minder dan
de huisvesting in de Rode Haan.
Rekening houdende met de
voorgestelde afdekking ineens van eenmalige kosten (onrendabele top) ad € 1,5
miljoen bedraagt de totale investering € 6,8 miljoen. Op basis hiervan is het
huisvestingsbudget (kapitaallasten/huurlasten) voor het casco te berekenen op €
690.000. Het huidige huisvestingsbudget voor WIZ zal dan bij vestiging van het
BVG in De Rode Haan moeten worden verhoogd. In het totaal is dit € 250.000 per
jaar. Dit kan gedekt worden uit:
- taakstellend bedrag voor WIZ, structureel € 200.000.*
- toepassing kapitaalmarktrente, structureel € 50.000.
* Toelichting taakstellend bedrag voor WIZ,
structureel
De achtergrond is hierbij dat door de gebundelde
samenwerking WIZ/CWI het mogelijk moet zijn de doorstroom/uitstroom van de
bijstand te bevorderen, uiteraard los van autonome exogene (economische)
ontwikkelingen die daar hun eigen invloed op hebben. In dit verband wordt de
taakstelling dan ook ingeboekt als € 150.000 besparing door lagere
uitkeringslasten WWB (ca 12,5 klanten minder) en € 50.000 besparing op de
apparaatskosten van WIZ.
5.
Beslispunten
Aan de raad voorstellen:
a. akkoord te gaan met de visie dienstverleningsconcept WIZ, CWI en gemeente
b. voor de implementatiekosten van het dienstverleningsconcept een incidenteel budget ten bedrage van € 300.000 beschikbaar te stellen, en ten laste te brengen van de reserve werk en inkomen.
c. Voor de investeringen in het Bedrijfsverzamelgebouw en het Inbouwpakket een eenmalig bedrag ad € 4 miljoen beschikbaar te stellen en dit te dekken vanuit:
- positief saldo
grondexploitatie €
1.100.000
- reserve huisvesting €
1.500.000
- reserve werk en inkomen €
1.400.000.
d. het huisvestingbudget van WIZ (thans € 440.000) te verhogen met 250.000 voor een periode van 10 jaar en dit als volgt te dekken:
-
taakstellende besparing uitkeringslasten WWB,
structureel € 150.000
-
taakstellende besparing apparaatskosten WIZ,
structureel € 50.000
-
toepassing kapitaalmarktrente, structureel € 50.000
e. hiertoe de begroting te wijzigen door middel van de xxxxxe wijziging