Van binnen en buiten de gemeentelijke organisatie komen veel signalen
over de toenemende armoede en daaraan gekoppelde schuldenproblematiek. Tegelijk
geven de signalen aan dat er onvoldoende mogelijkheden zijn om deze
schuldenproblemen zowel in preventieve als curatieve zin het hoofd te bieden.
Dit wordt ook expliciet onderkend door brancheorganisatie de Nederlandse
Vereniging van Volkskredietbanken (NVVK).
In
het coalitieakkoord 2006 – 2010 is bij inkomen en armoedebestrijding
opgenomen dat iedereen moet kunnen deelnemen aan de samenleving en gebruik moet
kunnen maken van de voorzieningen die Delft biedt.
De
armoedemonitor zal ons zicht geven op de inkomenssituatie van de Delftenaren,
in het bijzonder de lage inkomenssituatie, de achtergronden daarvan en ook de
consequenties die dit meebrengt. Deze inzichten gaan mede de basis vormen voor
een toegesneden instrumentarium.
Naast
de armoedemonitor vindt er op dit moment een verkenning plaats van het huidige
aanbod aan schuldhulpverlening, budgetbeheer en budget–begeleiding in Delft en
van de toereikendheid van de huidige instrumenten van de gemeente.
Tenslotte
zal ook de armoedeconferentie, die in het najaar van 2006 wordt georganiseerd,
de nodige input verschaffen.
Dit
voorstel omvat de opdracht om op basis van de verzamelde kwantitatieve en
kwalitatieve gegevens te komen tot een – te ontwikkelen – samenhangend pakket van instrumenten waarmee
de schuldenproblematiek teruggedrongen kan worden. Omdat de gemeente Delft
schuldhulpverlening ook als een belangrijk re-integratieinstrument beschouwt,
wordt met het terugdringen van deze problematiek tevens de effectiviteit van de
re-integratieinspanningen van de gemeente vergroot.
De
opdracht is als volgt gefaseerd:
Fase
1: Situatieschets en probleemanalyse (onder andere op basis van input uit
verkenning huidig aanbod, effectiviteit huidige instrumenten, armoedemonitor,
armoededag en partners in het veld).
Fase
2: Formuleren toekomstvisie en doelstellingen.
Fase
3: In kaart brengen van instrumenten en samenwerkingsverbanden.
Fase
4: Plan van aanpak, inclusief de benodigde randvoorwaarden op gebied van
personeel, communicatie en financien.
Fase
5: Bestuurlijke besluitvorming.
Fase 6: Implementatieplan.
De
planning is:
01-09-2006: Start opdracht.
31-12-2006: Plan van aanpak gereed voor
bestuurlijke besluitvorming.
Januari
2007: Besluitvorming.
Vanaf
februari 2007 kan de invoering dan zijn beslag krijgen.
Met
een capaciteitsinvestering van gemiddeld 16 uren per week verwachten we de
opdracht te kunnen realiseren. Deze ureninzet kan vanwege de drukke lopende
werkzaamheden binnen WIZ niet vanuit de bestaande capaciteit worden geleverd.
Sector WIZ, vakteam
Beleid&Projecten