Geacht college,
Naar aanleiding van de ontvangen jaarverslagen over
2005 van het Instituut Sociaal Raadslieden, de Commissie voor Bezwaar en
Beroep, de Gemeentelijke Ombudscommissie en het Interkerkelijk Sociaal Fonds
ontvangt u hierbij een reactie van de sector Werk, Inkomen en Zorg (WIZ). Deze
reactie is in samenspraak met de medewerkers van de uitvoering van WIZ tot
stand gekomen.
In Kamer II van de Adviescommissie voor
Bezwaarschriften (ACB) worden bezwaarschriften behandeld waarvan het primaire
besluit namens het college is afgegeven door WIZ. De belangrijkste wetten en
regelingen op basis waarvan bezwaarschriften bij Kamer II worden afgehandeld
zijn onder andere:
-
de Wet werk en bijstand (WWB)
-
het Besluit bijstandsverlening zelfstandigen (Bbz)
-
de Wet Inkomensvoorziening Oudere en gedeeltelijk
Arbeidsongeschikte en Werkloze Werknemers (IOAW)
-
de Wet Inkomensvoorziening Oudere en gedeeltelijk
Arbeidsongeschikte Zelfstandigen (IOAZ)
-
het Sportfonds
In totaal werden 779 bezwaarschriften verwerkt.
Hiervan werden 184 bezwaarschriften ingetrokken, waarvan het grootste deel
nadat het primaire besluit door WIZ werd herzien; 595 bezwaarschriften werden
afgehandeld middels een advies. De uitkomst van deze adviezen is als volgt
samen te vatten:
Afgehandeld |
Wijze van afhandeling |
Aantal
2004 |
Percentage
2004 |
Aantal
2005 |
Percentage
2005 |
Adviezen |
Ongegrond |
203 |
41,3 |
368 |
47,2 |
|
Niet ontvankelijk |
43 |
8,8 |
64 |
8,3 |
|
(gedeeltelijk) Gegrond |
91 |
18,5 |
163 |
20,9 |
Ingetrokken |
Na herziening |
108 |
22,0 |
145 |
18,6 |
|
Overig |
46 |
9,4 |
39 |
5,0 |
Totaal |
|
491 |
100 |
779 |
100 |
In 2005 werden in totaal 604 bezwaarschriften
ontvangen. Ten opzichte van 2004 betekende dit een stijging van 34
bezwaarschriften (6%). In 2005 werden in totaal dus meer bezwaarschriften
afgehandeld dan werden ontvangen.
De betreffende bezwaarschriften hadden betrekking
op:
- de WWB 85%
- de WVG 9%
- overig 6%
Opvallend is, dat net als het vorig jaar het
percentage bezwaarschriften dat ongegrond wordt verklaard is toegenomen. Met
andere woorden het primaire besluit van WIZ was correct. Daarnaast is het
percentage bezwaarschriften dat (gedeeltelijk) gegrond is verklaard ook iets
toegenomen. Hier moet worden opgemerkt dat niet in alle gevallen het primaire
besluit onjuist is geweest. Vaak wordt een bezwaarschrift gegrond verklaard
omdat nieuwe feiten en omstandigheden bekend worden, of dat de commissie
bekende feiten anders weegt of interpreteert dan WIZ.
De adviescommissie doet een tweetal aanbevelingen.
De eerste aanbeveling betreft de verdere verbetering van kwaliteit van de door
WIZ te nemen besluiten.
Reactie WIZ: Er vinden periodiek
gesprekken plaats tussen JZ en het management van WIZ om opvallende zaken door
te spreken en daar waar nodig de uitvoering daarop te wijzen of aan te passen.
Onderwerpen van gesprek waren onder andere de kwaliteit van de beschikkingen
(motivering), de herberekening van teveel ontvangen uitkering en de brutering
van openstaande vorderingen.
De tweede aanbeveling van de commissie is het
vergroten van de transparantie van het beleid voor de burger door de handboeken
WWB en WVG die bij WIZ in gebruik zijn als beleidsregels te laten vaststellen.
Reactie WIZ: Om de cliënten
helderder en duidelijker te informeren over alles wat met de uitkering te maken
heeft is een speciale informatiemap ontwikkeld. Deze map zal vanaf september
verspreid worden onder alle klanten van WIZ, zowel nieuwe als bestaande
cliënten. Naast informatie over alle regelingen, de rechten en plichten komt
ook het gemeentelijk beleid hierin aan bod.
Het handboek zoals bedoeld door de adviescommissie
is een werkinstructie voor de medewerkers. Het handboek is ook beschikbaar voor
de leden van de bezwaarschriftencommissies en de lokale politiek. Het huidig
contract biedt niet de mogelijkheid het handboek beschikbaar te stellen aan
cliënten. Indien een cliënt toegang wil tot het handboek zal deze een
individueel contract moet afsluiten. Bezien zal worden of hiervoor een andere
oplossing gevonden kan worden.
Juist vanwege het vergroten van deze transparantie
heeft WIZ in 2005 verschillende beleidsregels formeel laten vaststellen.
Daarnaast kent WIZ een aantal verordeningen, zoals de re-integratieverordening
en de maatregelenverordening, waarin elke burger het beleid kan terugvinden.
Ook de beleidsnota’s zijn openbaar en worden via persberichten onder de
aandacht gebracht. De transparantie van het beleid kan vergroot worden door de
beschikbaarheid van deze beleidsnota’s, beleidsregels en verordeningen te
vergroten door deze nadrukkelijker bij de balies aan te bieden. Tevens kan ook
via internet etc. de beschikbaarheid van deze stukken, en daarmee de
transparantie van het beleid worden vergroot.
Voor het eerst sinds jaren is het beroep op het
Instituut Sociaal raadslieden (ISR) in 2005 afgenomen.
De afgelopen jaren hadden de meeste hulpvragen
betrekking op:
Dat is in 2005 niet anders. Ook nu vormt dit weer
de top 3 van de hulpvragen. Het aantal hulpvragen over de WWB is ten opzichte
van 2004 licht gestegen. Het aantal hulpvragen over het vreemdelingenrecht en
schulden is ten opzichte van 2004 licht gedaald.
Het ISR doet in haar jaarverslag een aantal
aanbevelingen.
a. aanbevelingen met
betrekking tot mensen met schulden.
De eerste aanbeveling op dit punt is een overleg
met Eneco om in het geval van wanbetaling de betrokkenen te wijzen op de
Budgetwinkel en STOED voor hulp en advies.
Reactie WIZ: Naar aanleiding van
enkele raadsvragen bent u onlangs op de hoogte gesteld van gesprekken die
gevoerd worden tussen de Nederlandse Verenging van Volkskrediet (NVVK) en Eneco
om tot afspraken te komen over energieschulden. Inmiddels zijn al convenanten
afgesloten met een vijftal energieleveranciers waaronder NUON en Essent. De
verwachting is dat in de tweede helft van dit jaar ook met Eneco afspraken
gemaakt worden.
Als bijlage is een artikel toegevoegd uit een
tijdschrift van Eneco waarin zij haar huidige werkwijze met betrekking tot
energieafsluitingen kenbaar maakt aan hun afnemers.
De tweede aanbeveling op dit vlak heeft betrekking
op huurschulden. In het geval van een huurschuld moeten huurders door de
corporaties eerder worden begeleid en verplicht worden hulp te zoeken bij de
Budgetwinkel en STOED.
Reactie WIZ: De gemeente heeft in
2005 een convenant afgesloten met de corporaties om hulp te bieden bij
huurschulden. Het college verwacht eind 2006, begin 2007 een integrale nota
schuldhulpverlening aan de Raad aan te kunnen bieden.
Tevens doet het ISR de aanbeveling om jongeren een
cursus budgetteren aan te bieden.
Reactie WIZ: De afgelopen jaren is
dit reeds door DUIT opgepakt. DUIT geeft over het omgaan met geld cursussen op
scholen voor het voortgezet onderwijs.
Ook zouden mensen met “een gat in de hand’ tegen
zichzelf in bescherming moeten kunnen worden genomen.
Reactie WIZ: In dit soort gevallen
kan men een beroep doen op STOED, die op dit punt een laagdrempelige hulp
biedt. Indien de hulp als noodzakelijk wordt aangemerkt kan voor de kosten van
de hulp bijstand worden verleend.
b. aanbeveling over de
afhandelingstermijnen
Over het aanvragen van een uitkering doet het ISR
de aanbeveling een helder beleid te formuleren over de afhandelingstermijnen.
Reactie WIZ: Voor wat betreft de
aanvragen voor een WWB uitkering geldt een wettelijke termijn van 8 weken. Een
wetswijziging is in voorbereiding die alle uitkeringsinstanties verplicht
binnen 4 weken een besluit te nemen op een aanvraag.
Op de afhandelingstermijnen van aanvragen om een
andere uitkering, die ook via het CWI worden ingediend, zoals WW en WIA heeft
de gemeente geen invloed. Overigens zijn er wel vanuit het Ministerie
richtlijnen afgegeven om het UWV te dwingen een beter voorschottenbeleid te
voeren.
c. aanbeveling met
betrekking tot de sollicitatieplicht
Verder signaleert het ISR dat er onduidelijkheid
zou bestaan bij klanten over de sollicitatieplicht. Te vaak zouden cliënten
worden geconfronteerd met een maatregel omdat zij onvoldoende bekend zijn met
de sollicitatieplicht.
Reactie WIZ: WIZ zal haar rol hierin
kritisch bezien en daar waar mogelijk haar informatie naar de individuele klant
verbeteren. De sollicitatieplicht vormt een onderdeel van de informatie die via
de eerdergenoemde informatiemap aan de klant wordt verspreid.
De klachten die bij de Gemeentelijke
Ombudscommissie worden ingediend hebben voor het merendeel betrekking op
Publiekszaken en Wijk- en Stadszaken. Dit zijn immers de gemeentediensten die
het grootste aantal contacten hebben met de burgers.
Hoeveel van de klachten betrekking hebben op WIZ is
op basis van het jaarverslag niet af te leiden. In haar jaarverslag geeft de
commissie aan dat een van de klachten betrekking had op onbehoorlijk gedrag.
Deze klacht heeft in ieder geval geen betrekking op WIZ.
Veel van de klachten die bij de Gemeentelijke
Ombudscommissie worden ingediend worden door de commissie niet in behandeling
genomen omdat zij niet voldoen aan de vereisten.
De Gemeentelijke Ombudscommissie doet in haar
jaarverslag geen aanbevelingen.
Het Interkerkelijk Sociaal Fonds (ISF) is een fonds
van de gezamenlijke Delftse kerken, waarbij men hulp biedt aan hen die in
ernstige (financiële) problemen zijn geraakt. Daarnaast is het fonds voor de
gemeente een belangrijke partner omdat zij namens de gemeente in het kader van
de ‘Uitstroomregeling” uitkeringen verstrekt aan een groep uitgeprocedeerde
asielzoekers die om verschillende redenen niet kunnen wordt uitgezet. In dit
kader vindt regelmatig overleg plaats met de gemeente.
Het ISF doet weliswaar geen concrete aanbevelingen,
maar vraagt in een begeleidende brief wel aandacht voor aantal knelpunten.
Het eerste aandachtspunt betreft de handelswijze
van de energie-leveranciers, waaronder ook Eneco, in het geval van
energieschulden. Deze bedrijven weigeren meestal, gebruik makend van hun sterke
positie, in te gaan op voorstellen rond schuldsaneringen (minnelijke
regelingen). Veelal gaan zij zonder meer over tot het afsluiten van de
energietoevoer, om dit pas weer aan te sluiten als alle kosten zijn voldaan.
Het ISF bepleit een constructie met Eneco gelijk aan die van het BAW-convenant.
Daarnaast pleit het ISF voor een experiment met ‘pinpasmeters’, zoals dit al in
enkele andere gemeenten wordt uitgevoerd.
Reactie WIZ: Dit probleem bestaat
niet uitsluitend in Delft (zie de eerder genoemde bijlage betreffende de
handelswijze van Eneco). Zoals reeds aangegeven worden gesprekken gevoerd met
Eneco door de Nederlandse Vereniging voor Volkskrediet (NVVK). Zoals ook in
deze nota reeds aangegeven zal eind 2006, begin 2007 een integrale nota
schuldhulp-verlening worden aangeboden aan de Raad. Doel van de nota is te
komen tot een verbetering van de schuldhulp, zowel in curatieve als preventieve
sfeer.
Het tweede aandachtspunt is de verdere
informatie-uitwisseling tussen het ISF en de gemeentelijke diensten. Betere
informatie zal altijd leiden tot een betere dienstverlening aan de klant.
Reactie WIZ: WIZ is altijd bereid de
noodzakelijke informatie te verstrekken. WIZ zal bij beleidswijzigingen het ISF
hiervan op de hoogte te stellen.
Het derde punt betreft de inschrijving van
daklozen. Als een burger eenmaal uit het GBA van een willekeurige gemeente is
verwijderd als zijnde ‘vertrokken met onbekende bestemming’, dan kan men alleen
via het GBA in Den Haag weer worden opgenomen. Hiervoor is echter een postadres
vereist. Als men geen postadres kan overleggen, wat bij daklozen voorkomt, dan
kan een inschrijving in het GBA niet plaatsvinden. Er kan dan ook geen
uitkering worden verstrekt.
Het ISF vraagt de gemeente dit aan te kaarten bij
de VNG en het Ministerie van Binnenlandse Zaken.
Reactie WIZ: Het probleem komt
gelukkig niet heel veel voor binnen onze gemeente. WIZ zal over dit onderwerp
een brief sturen aan het betreffende ministerie om aandacht te vragen voor dit
probleem.
Uit de jaarverslagen blijkt weer een veelheid aan
signalen, hulpvragen en suggesties voor verbetering. Deze jaarverslagen leveren
door hun opmerkingen elk jaar een belangrijke input voor een verdere
verbetering van de dienstverlening door WIZ.
De jaarverslagen worden verspreid onder medewerkers
en waar nodig worden zij besproken in overlegsituaties.
De gemeente is de verschillende organisaties
erkentelijk voor de heldere en inzichtelijke jaarverslagen.
Het Panel Werk en Inkomen heeft ingestemd met de
reactie van WIZ. Naar aanleiding van de jaarverslagen heeft het Panel een paar
aanvullende aanbevelingen gedaan. WIZ zal deze aanbevelingen beoordelen en zal
op korte termijn in het panel een reactie geven.
Voorgesteld wordt:
R.
Diemers
Bijlage
Afsluiting
ENECO NetBeheer sluit klanten om een aantal redenen af. De belangrijkste
redenen zijn wanbetaling en contractbeëindiging door uw leverancier van gas
en/of elektriciteit. Hieronder gaan we kort op de gevolgen in, wat u kunt doen
om afsluiten te voorkomen en hoe u ervoor kunt zorgen weer snel aangesloten te
worden.
Afsluiting na wanbetaling
ENECO NetBeheer gaat over tot afsluiting als u onze nota voor het transport van
energie niet op tijd betaalt. Eerst ontvangt u van ons een
betalingsherinnering, gevolgd door een aanmaning. Er zijn kosten verbonden aan
het toesturen van een aanmaning. Deze kosten worden u in rekening gebracht.
Blijft u ook na de aanmaning in gebreke, dan gaan wij tot afsluiting over. U
kunt dit op de volgende manieren voorkomen:
- Betaal uw rekening op tijd.
- Neem tijdig contact met ons op, wij onderzoeken graag of er een
betalingsregeling kan worden getroffen. Bel hiervoor het telefoonnummer dat op
de nota staat.
- Neem contact op met een instantie voor schuldbemiddeling. Zij kunnen u
helpen om uw financiële situatie op orde te brengen. Als u een uitkering krijgt
van de Sociale Dienst dan kunt u voor schuldbemiddeling terecht bij uw
Gemeentelijke Sociale Dienst. Wacht niet te lang met het aanvragen van
schuldhulp. Als uw schuld ouder is dan 3 maanden en u dient dan pas een
aanvraag voor schuldhulpverlening in, dan zijn wij toch genoodzaakt af te
sluiten.
Let op: u wordt ook
door ons afgesloten als u de getroffen betalingsregeling of de verplichtingen
in het kader van een schuldsaneringsregeling niet nakomt.
Bent u het niet eens met de hoogte van de nota? Dan kunt u dit geschil
voorleggen aan de Geschillencommissie Energie en Water. De regels hiervoor kunt
u vinden op www.sgc.nl.
Afsluiten na contractbeëindiging door
uw leverancier
De energiemarkt is vrij. Dit betekent dat u zelf uw leverancier kunt kiezen.
Als u geen contract met een leverancier heeft, dan mag u geen energie afnemen,
en zullen wij uw aansluiting buiten gebruik stellen. Indien uw leverancier tot
beëindiging van het contract over gaat, zullen wij u hier schriftelijk van op
de hoogte stellen en verzoeken om tijdig een nieuw leveringscontract te
sluiten. U vindt een overzicht van alle leveranciers op www.dte.nl.
Houdt u er rekening mee dat een leverancier meerdere dagen nodig kan hebben om
uw aanmelding te verwerken en dit formeel bij ons te bevestigen. Wacht dus niet
te lang met het zoeken van een nieuwe leverancier. Controleer eventueel bij een
nieuwe leverancier of deze uw aanmelding tijdig bij ons tijdig kan verzorgen.
Bovenstaande regels gelden ook als u bent verhuisd zonder een contract af te
sluiten met een energieleverancier voor uw nieuwe woning.
Let op:
u kunt het afsluiten voorkomen als u ons uiterlijk één dag voor de geplande
afsluiting naar een leverancier kunt verwijzen met wie u een geldig
leveringscontract heeft. Neem hiervoor contact op met onze Klantenservice.
Heraansluiten
Indien er sprake is van wanbetaling, dan hervatten wij in principe binnen één
werkdag nadat de schuld voldaan is, of bij de start van de schuldhulpverlening,
de energietoevoer. Bent u afgesloten in verband met het ontbreken van een
leveringscontract, dan moet u rekening houden met een termijn van vijf
werkdagen voor het verwerken van het formele switchbericht dat de leverancier
bij ons in dient.
Bent u van mening dat u onterecht door ons bent afgesloten? Neem dan direct
contact op met onze Klantenservice,
wij staan u graag te woord.
Tijdelijk niet afsluiten
In een aantal gevallen zal ENECO NetBeheer tijdelijk niet afsluiten. Dit is het
geval bij:
- strenge vorst.
Wij zullen u tijdelijk niet afsluiten als de gemiddelde etmaaltemperatuur
gemeten in De Bilt langer dan drie dagen onder nul graden Celsius ligt.
- een levensbedreigende situatie door ernstige of chronische ziekte.
U dient ons uiterlijk één dag voor de geplande afsluiting schriftelijk te
informeren door het overleggen van een - te controleren - doktersverklaring. U
krijgt dan van ons twee weken (tien werkdagen) de tijd om een regeling te
treffen.
(bron:
www.e-netbeheer.nl) 2-8-2006