Geacht
college,
'Kennis
vermenigvuldig je door deze te delen' deze slogan is ook van toepassing op de
werkzaamheden van inkopers en inkoopadviseurs (Inkoop) binnen de gemeente
Delft. Inkoop heeft de afgelopen jaren intensief geïnvesteerd in het delen en
overdragen van inkoop- en aanbestedingskennis aan de gemeentelijke organisatie.
Deze investering begint steeds meer zijn vruchten af te werpen. Het belang van
professioneel inkopen en aanbesteden wordt steeds meer door de gemeentelijke
organisatie gedeeld.
Enerzijds komt dit doordat inkoop de organisatie heeft leren omgaan met de
steeds stringentere (Europese) regelgeving die met het aanbesteden gepaard gaan
en de invloed van deze regels op het rechtmatig handelen. Anderzijds ziet de
organisatie steeds meer
in dat door professioneel aanbesteden meer of kwalitatief betere
producten/dienstverlening verkregen kan worden voor dezelfde- of lagere prijs.
De juiste externe partner kan ertoe leiden dat de eigen dienstverlening
kwalitatief verbeterd kan worden. Deze kwaliteit vertaalt zich direct naar de eigen
producten, diensten van de gemeente, maar kan ook terugkomen in de verbetering
of beheersing van doorloop- en levertijden en het voorkomen van onverwachte
budgetoverschrijdingen.
Het
kader waarbinnen het inkopen
en aanbesteden binnen de gemeente Delft plaatsvindt is vastgelegd in het
inkoop- en aanbestedingsbeleid. Het beleid dient door ontwikkelingen binnen de
organisatie en wetgeving aangepast te worden. Dit betekent dat de kaders
beschreven in het inkoop-
en aanbestedingsbeleid op een aantal punten tekstueel geüpdate dienen te
worden. Tevens dienen de inkoopvoorwaarden, welke dateren uit 1999, ook op een
aantal punten geüpdate te worden.
Professioneel
inkopen en aanbesteden kan naast financiële besparingen en voordeel voor de
eigen dienstverlening tevens invloed hebben op het handelen van de
gemeentelijke medewerkers. Middels de beleidswijziging voorgesteld in deze
notitie kunt u de omgang met de hernieuwde richtlijnen van de (Europese)
wetgever, welke in
Nederland is geïmplementeerd door middel van het Besluit Aanbestedingsregels
voor Overheidsopdrachten (Bao) en de omgang met de drempelbedragen vastleggen.
Deze aspecten van het inkoopbeleid hebben invloed op het integer en transparant
handelen van de medewerkers.
Naast deze aspecten van inkopen en aanbesteden kunt u via de beleidswijzigingen
ook een gemeentelijke doelstelling vastleggen, namelijk het vergroten van het
aantal stage- of leerplaatsen binnen de gemeente Delft voor langdurig werklozen
(social return).
Sinds
een aantal bedrijven en overheden te maken hebben gehad met (financiële)
malversaties in de bedrijfsvoering is er een verscherpte aandacht voor
rechtmatigheid. Deze gebeurtenissen hebben ook effect op het
inkoopbeleid van de gemeente Delft. Zoals aangegeven in het door het college
vastgestelde toetsingskader accountantscontrole, kan onderscheid gemaakt worden
tussen Inkoopbeleidsregels op een drietal niveaus:
1. De raad: bepalingen financiële
verordening met betrekking tot de inkoop
2. Het college: een
inkoopbesluit met (als denkrichting) een tiental beleidsregels,
3. Het GMT: het handboek
voor toepassing van het gemeentelijk inkoop- en aanbestedingsbeleid (voorheen
was dit de Handboek
inkoop en aanbestedingen).
Vanuit
de rechtmatigheid is het van belang, dat de inkoopbeleidsregels vastgesteld
door raad en college (toetsbaar) kunnen worden gevolgd. Het inkoopbesluit van het college en het
door het GMT vast te stellen De Nota
inkoop-
en aanbesteden wordt op dit moment voorbereid.
Voor
uw overzicht behoeven middels deze notitie de volgende onderwerpen uw
goedkeuring tot wijziging van het beleid:
1. Social return;
2. De drempelbedragen en de
invloed op de integriteit en transparantie;
3. Tekstuele en
inhoudelijke aanpassingen van het Inkoop- en aanbestedingsbeleid en de
Inkoopvoorwaarden.
Hoofdstuk 1 Social return
In
de raadsvergadering van 1 november 2005 is een motie van de PVDA aangenomen om
het mogelijk te maken bij gemeentelijke aanbestedingen
ondernemers te verplichten langdurig werklozen in dienst te nemen of
werkervaring- en/of leerplaatsen ter beschikking te stellen. Deze vorm van
aanbesteden heet 'Social Return' of ook
wel 'wederzijds profijt'.
De
gemeente vervult een belangrijke
taak bij het integreren en reïntegreren van mensen op de arbeidsmarkt. Naast
allerlei activiteiten die direct stimulerend op dit gebied worden ontplooid is
het ook mogelijk aan de andere kant, de kant waar de gemeente producten
afneemt, ondernemers
te stimuleren zo veel mogelijk arbeidsplaatsen en leerplaatsen ter beschikking
te stellen en ondernemers daar op te selecteren.
In
het inkoop- en aanbestedingsbeleid worden geen harde doelstellingen opgenomen
in de zin van aantallen werkervaring- en/of leerplaatsen die per
jaar door ondernemers ter beschikking dienen te worden gesteld. Een dergelijke
doelstelling zou het doel voorbij kunnen schieten. Immers niet elke
aanbesteding leent zich ervoor om dergelijke doelstellingen te verwezenlijken.
Een praktische
oplossing is om per aanbesteding te bepalen hoeveel van dergelijke plaatsen
wenselijk zijn en verwezenlijkt kunnen worden voor Delft. De hoeveelheid stage-
en leerplaatsen kunnen vervolgens in de eisen en wensen van de betreffende
aanbesteding verwerkt
worden. De ondernemer die de opdracht gaat uitvoeren kan in een vroeg stadium
rekening houden met deze gemeentelijke doelstelling en hierop in zijn
aanbieding anticiperen.
In
het Inkoop- en aanbestedingsbeleid hebben al twee maatschappelijk belangrijke
onderwerpen een plek gekregen, te weten 'duurzaam inkopen' en 'arbobewust
inkopen'. Op verzoek en onder verantwoordelijkheid van het vakteam Beleid en
Projecten van WIZ is besloten ook het hoofdstuk over 'Social Return' toe te
voegen aan het inkoop- en aanbestedingsbeleid. In dit toegevoegde
hoofdstuk 9.4 staat de doelstelling van Social return opgenomen. Dit houdt in
de taken en verantwoordelijkheden, het toepassen van Social Return en op welke
wijze aspecten van Social Return kunnen worden beoordeeld en
meegewogen in de offerteronde alsmede bij het uitvoeren van de opdracht. De
integrale tekst van dit hoofdstuk is bij deze notitie opgenomen als bijlage
1.
Bij
de invoering van Social return gelden dezelfde regels als voor het duurzaam
inkopen en arbobewust
inkopen. Dit betekent dat per aanbesteding gekeken wordt of en hoe Social
return een onderdeel kan uitmaken van de aanbesteding. Bij de hoe vraag dient
uiteraard rekening gehouden te worden met het non-discriminatie principe uit de
Europese wetgeving.
De
wettelijke kaders waarbinnen een gemeente rechtstreeks opdrachten kan plaatsen
aan een eigen voorziening (inbesteden), zoals Combiwerk, zijn nog niet volledig
uitgekristaliseerd in jurisprudentie of wetgeving. De tendens in wetgeving is
echter
om de mogelijkheden tot inbesteden te beperken. Deze tendens komt ook naar
voren in de nog aan te nemen wet; Markt en overheid, welke oneigenlijke
concurrentie van overheden moet tegengaan. Het is niet de bedoeling van de
wetgever om inbesteden niet meer mogelijk te maken. Er zijn nog wel
mogelijkheden om rechtstreeks opdrachten te plaatsen bij Combiwerk. Echter een
aantal criteria waarop getoetst wordt of inbesteden mogelijk is, zoals de
organisatie en het takenpakket van combiwerk met het bijbehorende
toezicht door gemeente, maakt het noodzakelijk om de mogelijkheden tot
inbesteden per aanbesteding te onderzoeken.
Dit betekent concreet dat de huidige lijn om per aanbesteding te
bekijken of en hoe Combiwerk hierin een plaats kan krijgen, ook in de vorm van
arbeidsplaatsen voor gedetacheerden, wordt gehandhaafd.
De
drempelbedragen zoals ze in 2002 zijn vastgesteld (tabel 1) behoeven enige
bijstelling. Allereerst zijn de drempelbedragen door het inwerking treden van
de nieuwe Europese
richtlijnen met ingang van 1 januari 2006 automatisch gewijzigd.
2002
(huidig)
Procedure |
Werken |
Leveringen |
Diensten |
Europees |
> € 5.923.624 |
> € 236.945 |
>
€ 236.945 >
€ 200.000 |
Nationaal
openbaar |
> €
250.000 |
|
|
Onderhands 3 offertes |
> €
50.000 |
>
€ 100.000 |
>
€ 100.000 |
Onderhands
2
offertes |
|
>
€ 10.000 |
>
€ 10.000 |
Enkelvoudig |
<
€ 50.000 |
<
€ 10.000 |
<
€ 10.000 |
Tabel
1
Zowel
het Europese Hof van Justitie als de Europese Commissie hebben het standpunt
ingenomen dat alle overheidsaanbestedingen, waaronder de
overheidsaanbestedingen onder de Europese drempelbedragen openbaar moeten
worden gemaakt. Gelijkschakeling en de openbaarheid van de gemeentelijke
drempelbedragen heeft ook effect, zoals in de inleiding vermeld, op het
handelen van de gemeentelijke medewerkers. Voor personen binnen en buiten de
gemeente en bedrijven wordt het inzichtelijker en eenvoudiger toetsbaar
bij welk bedrag welke procedure gevolgd dient te worden. Praktische,
overzichtelijke en hanteerbare regels bevorderen de integriteit van de
medewerker en de transparantie in het handelen van de gemeente.
Het
transparant en integer aanbesteden met hulp van drempelbedragen,
is in de praktijk een goed hulpmiddel
bij in gebreke zijn bij de levering van een overeengekomen aanbestede levering
en/of dienst. Immers er wordt vooraf beter en navolgbaar vastgelegd wat de
gewenste kwaliteitseisen zijn en tegen welke prijs deze worden
geleverd. Tevens kan per aanbesteding vooraf worden vastgelegd aan welke
kwaliteitseisen de leverancier moet voldoen, om er meer zeker van te zijn dat
de gevraagde/gewenste prestatie ook wordt geleverd. Het risico is vele malen groter
als we geen drempels hebben omdat we het risico lopen onvoldoende te hebben
vastgelegd om de in gebreke zijnde leverancier te kunnen aanpakken.
Welk
drempelbedragen zijn praktisch hanteerbaar, werkbaar, handhaafbaar en bevordert
het rechtmatig handelen?
In het bepalen van een werkbare drempelbedragen is o.a. gekeken naar de
gehanteerde drempelbedragen van de omliggende regio gemeenten. Een overzicht
van deze bedragen is opgenomen in bijlage 4. In het overzicht van
drempelbedragen van regio gemeenten zijn geen eenduidig
bedragen gevonden die door meerdere gemeenten gehanteerd worden en ook voor
gemeente Delft zouden kunnen gelden. Uiteindelijk is een praktisch, werkbaar,
handhaafbaar en hanteerbaar bedrag gevonden na een inventarisatie van gewenste
drempelbedragen
binnen de eigen organisatie. Door aanpassing
van de drempels en het afschaffen van de tweede kolom (Onderhans 2
offertes) wordt tegemoet gekomen aan de gewenste vereenvoudiging en bevordering
van de rechtmatigheid. Wat betreft de gemeentelijke drempelbedragen wordt
voorgesteld om de drempelbedragen te wijzigen overeenkomstig tabel 2.
2006
(voorgesteld)
Procedure |
Werken |
Leveringen |
Diensten |
Europees |
> € 5.278.000 |
> € 211.000 |
>
€ 211.000 |
Nationaal
openbaar |
> €
250.000 |
|
|
Onderhands
3
offertes |
> €
100.000 |
> €
100.000 |
> €
100.000 |
Enkelvoudig |
< €
50.000 |
< €
50.000 |
< €
50.000 |
Tabel
2
NB:
om het werkbaar, hanteerbaar en handhaafbaar te houden, wordt
gekozen om voor zowel werken, leveringen als diensten hetzelfde drempelbedrag
te hanteren. In de praktijk is dit zowel naar buiten als binnen toe duidelijk
en transparant.
Afwijken
van de procedure is, behalve bij de Europese procedure, met goede
motivering, mogelijk. Afwijken dient echter uitzondering te zijn. Redenen om af
te wijken zijn:
· Wet- of regelgeving.
· Door derden veroorzaakte
dringende spoed.
· Onvoorzienbare en de
aanbesteder niet te verwijten dringende spoed.
· Specialistisch
werk.
· Uitzonderlijke
marktomstandigheden.
· Een spoedeisend
bestuurlijk belang en dus het college van BenW tot het afwijken heeft besloten.
Het
gemotiveerder besluit om af te wijken dient, voorzien van een advies van het
vakteam Inkoop en Aanbesteding,
te worden goedgekeurd door de directeur van de betreffende budgethouder. Het
vakteam Inkoop en Aanbesteding baseert haar advies op de regelgeving, het
beleid en de jurisprudentie.
Hoofdstuk
3 Tekstuele wijzigingen in het Nota inkoop en aanbesteden
In
dit hoofdstuk wordt een kort overzicht gegeven waarom een aantal aanpassingen
plaats dienen te vinden in het inkoop- en aanbestedingsbeleid en in de
inkoopvoorwaarden van april 1999. Het inkoop- en aanbestedingsbeleid en de
inkoopvoorwaarden zijn namelijk
op een aantal punten gedateerd. Enerzijds komt dit door organisatorische
ontwikkelingen binnen de organisatie en anderzijds door wettelijke
ontwikkelingen.
Medio
2005 is het vakteam Inkoop en Aanbesteden opgeheven en is opgegaan
als afdeling Inkoopmanagement in het vakteam FIA. Om deze reden wordt
voorgesteld om in het inkoop- en aanbestedingsbeleid het woord vakteam te
vervangen door het woord afdeling.
Per
1 december 2005 is de nieuwe Europese richtlijn voor
overheidsopdrachten van kracht geworden. Deze richtlijn is in Nederland
geïmplementeerd door middel van het Besluit Aanbestedingsregels voor
Overheidsopdrachten (Bao). Met de nieuwe richtlijn en Bao is er voor werken een
nieuw aanbestedingsreglement,
het ARW 2005, geïntroduceerd, welke aan deze regelingen is aangepast.
De
Inkoopvoorwaarden dateren van juni 1999. Hoewel de inkoopvoorwaarden in de
praktijk voldoen zijn er enkele ondergeschikte wijzigingen en tekstuele
aanpassingen nodig.
Een aantal artikelen moet aan de tijd worden aangepast. Zo is de gulden
inmiddels al weer enige tijd vervangen door de Euro en is ook de
millenniumproblematiek niet meer van toepassing. Ook is op verzoek van de
controllers een artikel over ketenaansprakelijkheid opgenomen.
De wijzigingen zijn van ondergeschikte, en veelal alleen van tekstuele aard. De
integrale, gewijzigde tekst is opgenomen als bijlage 3. De tekstuele
wijzigingen in het inkoop- en aanbestedingsbeleid zijn opgenomen in bijlage 1.
In
deze paragraaf worden de inhoudelijke wijzigingen besproken die opgenomen
worden in het inkoop- en aanbestedingsbeleid. De gearceerde gedeelten in de
subparagrafen geven de letterlijke veranderingen weer.
In
hoofdstuk 5, paragraaf 5-4. Budgethouder: taken en verantwoordelijkheden is de
volgende inhoudelijke aanpassing van toepassing:
Een
van de taken en verantwoordelijkheden van de budgethouder is de meldingsplicht
van opdrachten boven de 50.000 euro. In verband met de voorgestelde wijziging van
de drempelbedragen en de publicatie van aanbestedingen op het internet wordt
voorgesteld deze taak als volgt te wijzigen: 'Het
melden van een aanbesteding van boven de € 50.000 voor werken,
diensten en leveringen aan de afdeling Inkoopmanagement. Aan de meldingplicht
is voldaan wanneer de aanbesteding is bekendgemaakt op de gemeentelijke site op
het internet'.
In
hoofdstuk 6, paragraaf 6-3-3. Uitgangspunten van ondernemersbeleid
is de volgende inhoudelijke aanpassing van toepassing:
In
de Europese richtlijn en de Bao is een nieuwe, verplichte uitsluitinggrond
opgenomen. Bij Europese aanbestedingen mogen overheden geen zaken doen met
ondernemers die onherroepelijk zijn veroordeeld voor deelname aan een criminele
organisatie. Voorgesteld wordt om deze uitsluitinggrond ook in het Delftse
Inkoop- en aanbestedingsbeleid op te nemen voor de aanbestedingen die onder de
Europese drempelbedragen liggen.
Voorgesteld
wordt aan de opsomming
in dit hoofdstuk toevoegen
'De
gemeente Delft doet geen zaken met een ondernemer die onherroepelijk
veroordeeld is voor deelname aan een criminele organisatie zoals beschreven in
artikel 45, lid 1 van de Bao.'
Daaropvolgend
in hoofdstuk 6, paragraaf
6-3-4. Ondernemersprofiel in het verlengde van het bij 6-3-3 voorgestelde zou
het volgende mede opgenomen moeten worden:
'Een
potentiële ondernemer moet kunnen aantonen dat hij niet onherroepelijk is
veroordeeld voor deelname aan een criminele organisatie. Een potentiële
ondernemer kan middels een eigen verklaring verklaren niet veroordeeld te zijn
voor deelname aan een criminele organisatie. Bij twijfel kan in de
verificatievergadering een bewijs van goed gedrag of ander toepasselijk bewijs
overlegd worden'.
In
hoofdstuk 7, 7-1 De mate waarin concurrentie wordt gezocht bij inkopen en
aanbesteden zou de volgende inhoudelijke aanpassing dienen plaats te vinden:
De
Europese Commissie is van mening dat alle overheidsopdrachten voor zoveel
mogelijk ondernemers
toegankelijk moeten zijn en daarom openbaar bekend moeten worden gemaakt. Om
tegemoet te komen aan de openbaarheid van overheidsaankopen is op de
internetsite van de gemeente Delft een onderdeel 'aanbestedingen' opgenomen. Alle organisatieonderdelen
kunnen hier hun aanbestedingen openbaar maken. Dit geldt zowel voor Europese,
als nationale en onderhandse aanbestedingen. Voorgesteld wordt om aan de eerste
alinea van het hoofdstuk de volgende zin toe te voegen:
'De
Europese commissie is van mening dat alle overheidsopdrachten openbaar moeten
worden gemaakt. Alle opdrachten van € 50.000 of meer voor werken, diensten en
leveringen worden bekend gemaakt op de gemeentelijke internetsite, zodat
openbaarheid is gewaarborgd'.
Tweede
alinea:
Op
dit moment ontbreekt
er in de Nota inkoop en aanbestedingen een aanwijzing over de wijze waarop de
berekening van de drempelbedragen zou moeten plaatsvinden. Daarom wordt
voorgesteld, na de tweede zin, een zin toe te voegen die verwijst naar de Bao,
waar de berekeningssystematiek
wel is opgenomen.
Toevoegen
na de tweede zin. 'Voor
de wijze waarop de drempelbedragen moeten worden berekend, wordt verwezen naar
de Bao'.
Zesde
alinea:
Omdat
de melding van aanbestedingen verandert wordt voorgesteld deze alinea als volgt
te
wijzigen: 'Aanbestedingen
van € 50.000 of meer voor werken, diensten en leveringen moeten worden
aangemeld bij de afdeling Inkoopmanagement. Publicatie op de internetsite van
de gemeente Delft geldt als aanmelding'.
Afwijking van het drempelbedrag is mogelijk. Hiertoe dient een
beargumenteerd voorstel aan de clusterdirecteur te worden voorgelegd. Deze
afwijking dient ook te worden vastgelegd.
U
wordt verzocht in te stemmen met de in deze notitie voorgestelde wijzigingen en
toevoegingen
aan het inkoop- en aanbestedingsbeleid (2004) en de Inkoopvoorwaarden (juni
1999) bestaande uit:
1. De
voorgestelde verantwoordelijkheids- en bevoegdheidsdeling zoals verwoord in de
inleiding te accorderen;
2. Het
invoeren van Social Return;
3. Het
aanpassen
van de drempelbedragen;
4. Het
instemmen met de (tekstuele) wijzigingen in het Inkoop- en aanbestedingsbeleid
(april 2004, bijlage 2) en de Inkoopvoorwaarden (juni1999, bijlage 4) en deze
doen verwerken in:
-
Het door het college te nemen Inkoopbesluit;
-
Het door het GMT vast te stellen Handboek Inkoop en
Aanbesteding.
5. Dit
stuk in verband met Social Return ter kennisname aan de Raad aan
te
bieden.
6. Het
besluit met terugwerkende kracht per 01-01-2006 te bekrachtigen.
7. Het
vakteam FIA verzoeken de wijzigingen te laten verwerken in het inkoop- en aanbestedingsbeleid en de
aangepaste tekst binnen de organisatie te verspreiden.
Bijlage
1 Social Return
9.4
Sociaal maatschappelijk inkopen (social return).
9.4.1.
Inleiding.
In
de raadsvergadering van 1 november 2005 is een motie aangenomen om het mogelijk te
maken dat bij gemeentelijke aanbestedingen ondernemers verplicht worden langdurig werklozen in
dienst te nemen of werkervarings- en/of leerlingplaatsen ter beschikking te
stellen. Dit heet 'Social Return' of ook wel 'wederzijds
profijt. De nieuwe Europese richtlijn voor overheidsopdrachten geeft hiertoe
een wettelijke grondslag (artikel 26).
9.4.2.
Doelstelling.
De
doelstelling sociaal maatschappelijk inkopen is:
Bij
het inkopen sociaal maatschappelijke verplichtingen ten behoeve
van de instroom van werklozen of het openstellen van stage- en leerlingplaatsen
opleggen aan ondernemers.
9.4.3.
Taken en verantwoordelijkheden.
In
aanvulling op de taken en verantwoordelijkheden als genoemd in hoofdstuk 5,
bestaan
ten aanzien van het sociaal maatschappelijk inkopen de volgende taken en
verantwoordelijkheden:
· Budgethouder:
daadwerkelijk sociaal maatschappelijk inkopen
· Afdeling
Inkoopmanagement: signaleren en doorverwijzen.
· Vakteam Beleid en
Projecten van WIZ: algemene beleidsontwikkeling m.b.t. maatschappelijk inkopen,
advisering over sociaal maatschappelijk inkopen, indien gewenst deelname in inkoopteam.
9.4.4.
Wat en hoe sociaal maatschappelijk inkopen.
Het
uitgangspunt
is dat de gemeente Delft bij het inkopen van werken boven € 250.000 euro en
leveringen en diensten boven € 211.000 euro zoveel mogelijk rekening houdt met
mogelijkheden die kunnen ontstaan, voor werklozen en leerlingen. Boven deze
drempelbedragen moet
per project bekeken worden of Social Return deel kan uitmaken van het programma
van eisen en wensen.
In
het programma van eisen kunnen eisen of wensen worden gesteld aan de
ondernemer. Hierbij kan gedacht worden aan verplichtingen tot het in dienst
nemen
van werklozen en/of het openstellen van werkervarings-, stage- of
leerlingplaatsen. Daarnaast kan aan een ondernemer gevraagd worden zelf aan te
geven welke invulling deze kan en wil geven aan het Delftse sociaal beleid.
De
inschrijving wordt mede op het aspect sociaal maatschappelijk inkopen
beoordeeld. Dit betekent, dat sociale eisen meewegen en dat de 'economisch
meest voordelige inschrijving' veelal ook een sociaal maatschappelijke
inschrijving is.
Sociaal
maatschappelijk inkopen kan de prijs eventueel beïnvloeden. Een
vergelijking van de kosten dient echter plaats te vinden op basis van de
integrale kostprijs. De integrale kostprijs van sociaal maatschappelijk
ingekochte werken of diensten, die op het eerste gezicht duurder lijken,
blijken maatschappelijk
gezien toch lager uit te vallen door:
· Verlaging
uitkeringslast;
· Hoger rendement
onderwijs;
· Minder gebruik van
voorzieningen.
Binnen
het werkbudget van de Wet Werk en Bijstand is ruimte gecreëerd voor diverse
arbeidsmarkt projecten. Daar waar vooraf afspraken worden gemaakt over de inzet
van werkelozen of leerlingen kunnen eventuele aantoonbare extra kosten in
principe voor deze reïntegratienzet in overleg met WIZ deels of geheel worden
gecompenseerd uit dit budget.
Belangrijk
is dat de ondernemer
op een verantwoorde wijze met sociaal maatschappelijke aspecten omgaat. In de
offertefase kan dit beoordeeld worden aan de hand van bijvoorbeeld de volgende
aspecten:
· De visie van ondernemer
op Social Return.
· De daadwerkelijke
aanwezigheid van werkervarings-,
stage-, en of leerlingplaatsen bij
ondernemer.
· Het aantal werklozen dat
per periode door ondernemer in dienst is genomen.
· Het aantal in te zetten
werklozen en/of leerlingen of stagiaires op het geoffreerde project.
· De begeleiding van in
dienst genomen werklozen, leerlingen of stagiaires bij het uitvoeren van het geoffreerde project of in
het algemeen.
· De eventuele
prijsaspecten van Social Return.
Een
ondernemer kan voor informatie over Social Return terecht bij het vakteam
Beleid en
Projecten van WIZ.
Tijdens
de uitvoering van een gegunde opdracht waarbij Social Return is meegewogen kan
controle plaatsvinden naar:
· De daadwerkelijke inzet
van werklozen bij het project.
· De daadwerkelijke inzet
van leerlingen of stagiaires bij het project.
· De daadwerkelijke
begeleiding van de ingezette personen in het kader van Social Return.
Inden
bij deze controle zou blijken dat de eerdere verklaringen omtrent Social Return
niet door de ondernemer worden nageleefd, dan dient, net als bij alle andere
afwijkingen van gemaakte afspraken, ondernemer gewaarschuwd te worden, nakoming
geëist te worden en is het zelfs mogelijk de overeenkomst te ontbinden.
9.4.5.
Hulpmiddelen bij sociaal maatschappelijk inkopen.
Het
vakteam Beleid en Projecten WIZ kan een organisatieonderdeel adviseren op welke
wijze sociaal maatschappelijk kan worden ingekocht en welke eisen en wensen in
het programma van eisen kunnen worden opgenomen. Voorts kan gebruik worden
gemaakt van bestaande ketendienstverlening die in het kader
van het reïntegratiebeleid van de gemeente Delft is opgezet. Hierin
participeren o.a. de door de gemeente gecontracteerde partijen.
9.4.6.
Rapportage over sociaal maatschappelijk inkopen.
In
de kwartaal rapportage van WIZ welke wordt opgesteld t.b.v.
het gemeentebestuur wordt gerapporteerd over sociaal maatschappelijk inkopen.
9.4.7.
Communicatie over sociaal maatschappelijk inkopen.
De
communicatie over Soctal Return is de verantwoordelijkheid van het vakteam
Beleid en Projecten van WIZ. Daar waar mogelijk wordt,
aangehaakt bij de communicatie over het inkoop- en aanbestedingsbeleid. Daar
waar nodig wordt apart aandacht geschonken aan het sociaal maatschappelijk
inkopen door het vakteam Beleid en Projecten. Zonodig wordt dit uitgewerkt in
een communicatieplan,
dat wordt opgesteld door het vakteam Communicatie in nauw overleg met en het
vakteam Beleid & Projecten en de afdeling Inkoopmanagement.
Voor
zowel het inkoop- en
aanbestedingsbeleid als voor de inkoopvoorwaarden geldt dat een aantal
gebruikte begrippen beter kunnen worden
aangepast aan de nieuwe regelgeving. Dit maakt het voor de gebruiker
makkelijker het verband tussen de verschillende regelingen te zien.
In de
gehele nota moeten de volgende wijzigingen worden doorgevoerd:
In
verband met de wijziging van de naam 'vakteam
Inkoop en aanbesteding' in 'afdeling
Inkoopmanagement' wordt voorgesteld in het hele document: 'het
vakteam Inkoop en aanbesteding' te vervangen door 'de
Afdeling Inkoopmanagement' In
de Europese Richtlijn en Bao wordt als overal begrip voor aannemer, leverancier
en dienstverlener het begrip 'ondernemer' gebruikt,
in het beleid wordt het woord 'leverancier'
gebruikt. Voorgesteld wordt de term 'leverancier' te
vervangen door 'ondernemer'.
In
de Europese Richtlijn en Bao wordt voor het woord aanbieding het woord
inschrijving gebruikt. Voorgesteld wordt de term 'aanbieding' te vervangen door 'inschrijving'.
In
de Europese Richtlijn en de Bao is het begrip 'raamovereenkomst'
geïntroduceerd.
Dit begrip komt in de plaats voor het in het beleid gehanteerde begrip 'mantelcontract'.
De
UAR-EG-1991 en de UAR 2001 zijn achterhaald doordat zij niet
meer in lijn zijn meer de nieuwe Europese Richtlijn en de Bao, daarom wordt
voorgesteld de eerste alinea onder 4: 'uniforme
aanbestedingsreglementen: UAR-EG-1991, UAR 2001' te
vervangen door 'aanbestedingsreglement:
ARW 2005'.
Hoofdstuk
3, Ad. 2.2 Gemeenschapsrecht
Europese richtlijnen voor overheidsopdrachten
De
drie Europese Richtlijnen voor Overheidsopdrachten voor Werken, leveringen en
diensten zijn vervangen door één richtlijn. Daarom wordt voorgesteld de
volledige tekst van dit onderdeel te vervangen door:
'Ter
verwezenlijking van de gemeenschappelijke markt zijn twee Europese Richtlijnen
voor Overheidsopdrachten opgesteld:
1. de Europese Richtlijn
betreffende de coördinatie van de procedures voor het plaatsen van
overheidsopdrachten voor werken, leveringen en diensten (2004/18/EG).
2. de Europese Richtlijn
voor de Nutssector (2004/17/EG).
Voor
de gemeentelijke overheid is de eerste richtlijn rechtstreeks van belang. Beide
richtlijnen zijn gebaseerd op drie principes uit het EG-verdrag:
1. transparantie
van procedure;
2. non-discriminatie van
ondernemers;
3. objectieve beoordeling
van inschrijvingen.
De
richtlijnen bevatten gedetailleerde voorschriften die betrekking hebben op de
toepassingssfeer, procedures, wijze van bekendmaking van opdrachten, technische
specificaties, selectie van ondernemers en beoordeling van inschrijvingen. Het
woord 'richtlijn' is misleidend, omdat de Europese richtlijn de status van wet
heeft. De richtlijn moet worden toegepast, wanneer een aanbestedende dienst een
werk, levering
of dienst wil aanbesteden, waarvan de waarde boven de in tabel 2 genoemde
drempelbedragen uitkomt. Ook wanneer het geraamde bedrag onder het
drempelbedrag ligt, is het toegestaan Europees aan te besteden. Voordelen
hiervan zijn: gratis publicatie, eenduidige werkwijze en een 'open markt'.'
Hoofdstuk
3, Ad 3.1 Nederlandse wetgeving: Raamwet EEG-voorschriften aanbestedingen
De
wijze waarop de nieuwe Europese richtlijn in Nederland is geïmplementeerd is
wezenlijk anders dan voorheen. Daarom wordt voorgesteld de kop en de tekst
van dit onderdeel te vervangen door:
'ad.
3.1 Nederlandse wetgeving: Raamwet EEG-voorschriften aanbestedingen en het
Besluit aanbestedingsregels voor Overheidsaanbestedingen (Bao)
'De
Europese richtlijn is in Nederland geïmplementeerd door middel van de
Bao. De integrale tekst van de richtlijn is in de Bao overgenomen c.q.
herschreven. Verder zijn in de Bao een aantal specifiek voor Nederland geldende
artikelen opgenomen.'
Ad.
4.1 Uniforme aanbestedingsreglementen: UAR-EG-1991
Ad,
4.2.Uniforme aanbestedingsreglementen: UAR (2001)
Beide
onderwerpen als beschreven in deze twee paragrafen zijn niet meer actueel omdat
beide reglementen zijn achterhaald.
Voorgesteld
wordt om Ad. 4.1 en 4.2 geheel te vervangen door:
'Ad.
4. Aanbestedingsreglement werken 2005 (ARW 2005) Het ARW 2005 is het reglement
dat in de precontractuele aanbestedingsfase de verhouding tussen de
opdrachtgever en de aannemer regelt. Alle procedures zijn zowel op Europees als
nationaal niveau volledig
uitgeschreven.'
Door
het vakteam Juridische Zaken wordt momenteel een beleidsnota voorbereid in het
kader van de Wet BIBOB en aanbestedingen. Daarom wordt voorgesteld aan dit
hoofdstuk de volgende zin toe te voegen:
'Indien
het gemeentelijke beleid in het kader van de Wet BIBOB door het college is
vastgesteld, zijn deze beleidsuitgangspunten van toepassing bij de selectie van
de in dat beleid bepaalde categorieën van ondernemers, bij de in dat beleid
genoemde
drempelbedragen'.
Hoofdstuk
7, 7-1 De mate waarin concurrentie wordt gezocht bij inkopen en aanbesteden.
Vierde
alinea, tweede zin:
In
verband met het ARW 2005 en de in de regelgeving gehanteerde definities, wordt
voorgesteld de zin 'Keuze
tussen de
openbare en de niet openbare procedure uit de Europese richtlijnen of de
openbare aanbesteding en de aanbesteding met voorafgaande selectie uit het UAR
2001, is in principe vrij en wordt per aanbesteding bekeken.' te
vervangen door 'De
keuze tussen de openbare
en de niet openbare procedure is in principe vrij en wordt per aanbesteding
bekeken'.
Dit
hoofdstuk is in zijn geheel achterhaald. De, in het Inkoop- en
aanbestedingsbeleid verplicht gestelde reglementen UAR-EG-1991
en UAR 2001 bij het uitvoeren van werken zijn in de praktijk niet meer
bruikbaar omdat ze niet voldoen aan de nieuwe regelgeving.
Sinds
1 december 2005 is het ARW 2005 hiervoor in de plaats gekomen. Het staat de
decentrale overheid
in beginsel vrij, net als bij het UAR 2001, het ARW 2005 al dan niet van toepassing te verklaren. In overleg met de
betreffende organisatieonderdelen wordt ter vervanging van de beide reglementen
voorgesteld het ARW 2005 van toepassing te verklaren bij de
aanbesteding van werken.
Naast
een speciaal reglement voor werken bestaat er nog geen reglement voor
leveringen en diensten. Dit wordt als een gemis ervaren. Het reglement is een
soort handboek dat de gebruiker door een te doorlopen procedure leidt. Het
is goed mogelijk het ARW 2005 ook te gebruiken bij het verwerven van leveringen
en diensten. In overleg met het Strategische Inkoop Platform wordt u
voorgesteld de organisatie de mogelijkheid te geven het ARW 2005 ook van
toepassing te verklaren op de leveringen en diensten.
Voorgesteld
wordt het gehele hoofdstuk te vervangen door: 'Dit
hoofdstuk handelt over de toe te passen aanbestedingsreglementen bij
aanbestedingen van werken en van leveringen en diensten. Het
aanbestedingsreglement dat van toepassing is bij alle
aanbestedingen van werken is de ARW 2005. Indien noodzakelijk kan hiervan, of
van onderdelen hiervan, mits gemotiveerd en bekendgemaakt, worden afgeweken'.
Voor
leveringen en diensten geldt bij Europese aanbestedingen de Bao. Voor aanbestedingen
ònder de Europese drempelbedragen bestaat nog geen equivalent van de ARW 2005.
Toch moet ook bij deze aanbestedingen de procedure, termijnen, selectie- en
gunningcriteria beoordelingswijze etc. worden vastgelegd en aan de deelnemers
worden bekend gemaakt.
De aanbestedende budgethouder/lead buyer zal een en ander dan ook per keer
moeten vastleggen. Hij kan ook het ARW 2005 op een aanbesteding van toepassing
verklaren.
Bijlage 3 Inkoopvoorwaarden gemeente Delft2
In deze inkoopvoorwaarden worden de
hierna gebruikte begrippen met een beginhoofdletter als volgt gedefinieerd:
Opdrachtgever: de gemeente Delft die opdracht
verstrekt en gebruiker is van de IKVGD2;
Ondernemer: de opdrachtnemer;
Overeenkomst: de schriftelijk vastgelegde afspraken
(in overeenkomst, order of opdracht) tussen Opdrachtgever en Ondernemer
betreffende de Levering van Producten;
IKVGD2: onderhavige algemene inkoopvoorwaarden
van Opdrachtgever;
Levering: het in bezit stellen c.q in de macht
brengen van één of meer
Producten aan Opdrachtgever, alsmede de eventuele installatie, montage,
plaatsing, implementatie etc. daarvan;
Producten: verzamelbegrip voor de
overheidsopdrachten voor werken, leveringen en diensten. De definities van deze
drie begrippen zijn gelijk aan die in het Besluit aanbestedingsregels
overheidsopdrachten (Bao).
1. De IKVGD2 zijn volledig
van toepassing op en vormen een onverbrekelijk geheel met alle aanvragen, alle
aanbiedingen van Ondernemer, alle opdrachten en orders en daarmee verband
houdende Overeenkomsten van Opdrachtgever met betrekking tot de Levering van
Producten, inclusief de vervolgopdrachten, tenzij schriftelijk is
overeengekomen van de IKVGD2 af te wijken.
2. Op de Overeenkomst,
waarvan de IKVGD2 deel uitmaken is uitsluitend het Nederlands recht van
toepassing. Buitenlandse wetgeving en verdragen (zoals het Weens koopverdrag)
worden uitgesloten.
3. De wettelijke bepalingen
zijn van toepassing, behalve voor zover de IKVGD2 daarvan afwijken.
4. Eventuele
algemene
voorwaarden van Ondernemer zijn uitdrukkelijk uitgesloten.
5. In geval van
strijdigheid tussen hetgeen afzonderlijk tussen partijen schriftelijk is
overeengekomen en de IKVGD2 prevaleert hetgeen afzonderlijk is overeengekomen.
1. Een aanbod van
Ondernemer is onherroepelijk gedurende een termijn van 30 dagen nadat het
Opdrachtgever heeft bereikt, tenzij de uitnodiging van Opdrachtgever tot het
doen van het aanbod een afwijkende termijn inhoudt. Ingeval van een
inschrijving vangt de termijn aan op de dag waarop de inschrijving sluit.
2. De Overeenkomst komt tot
stand doordat Opdrachtgever een schriftelijk aanbod van Ondernemer door middel
van een schriftelijke order of opdracht aanvaardt en/of
doordat partijen de gemaakte afspraken in een schriftelijke, door partijen
getekende, Overeenkomst vastleggen.
3. In het geval dat de
order of de opdracht na afloop van de in lid 1 bedoelde termijn wordt verzonden
of wanneer de order of de opdracht op meer dan ondergeschikte
punten van het aanbod afwijkt, komt de Overeenkomst overeenkomstig de order of
opdracht tot stand, tenzij Ondernemer de order of opdracht binnen 14 dagen na
dagtekening schriftelijk verwerpt.
4. Indien Ondernemer geen
aanbod of een mondeling
aanbod heeft gedaan, komt de Overeenkomst tot stand doordat Ondernemer een
schriftelijke order of opdracht van Opdrachtgever binnen 14 dagen na
dagtekening schriftelijk aanvaardt.
5. Overeengekomen
specificaties en condities zijn voor Ondernemer bindend. Afwijkingen
kunnen slechts na goedkeuring door Opdrachtgever plaatsvinden.
6. Wijziging van of
aanvulling op de Overeenkomst kan alleen schriftelijk plaatsvinden en geldt
alleen indien zij, door de daartoe bevoegde personen is overeengekomen en door
beide partijen is ondertekend.
7. De kosten die
voortvloeien uit het opstellen van en het uitbrengen van een op verzoek van
Opdrachtgever uitgebracht aanbod of opgestelde offerte komen, in principe voor
rekening van Ondernemer, tenzij anders is overeengekomen.
1. Opdrachtgever is te
allen tijde bevoegd Ondernemer schriftelijk te verzoeken de omvang van en/of de
hoedanigheid van de te leveren Producten te wijzigen.
2. Indien een wijziging
naar het oordeel van Ondernemer
gevolgen heeft voor de overeengekomen vaste prijs en/of de termijn van
Levering, is Ondernemer verplicht, alvorens aan de wijziging gevolg te geven,
Opdrachtgever hierover zo spoedig mogelijk, doch uiterlijk binnen 8 werkdagen
na kennisgeving van de
verlangde wijziging schriftelijk te informeren. Indien de gevolgen voor de
prijs en/of de levertijd, naar het schriftelijke oordeel van Opdrachtgever,
niet aanvaardbaar zijn, is Opdrachtgever gerechtigd het verzoek tot wijziging
binnen 8 werkdagen in te
trekken.
3. Ondernemer is verplicht
Opdrachtgever te informeren indien de nog te leveren Producten inmiddels in een
verbeterde/gewijzigde uitgave op de markt zijn of worden gebracht. Ondernemer
biedt wanneer Opdrachtgever dit wenst, deze alsnog de gelegenheid
voor deze verbeterde/gewijzigde uitgave te kiezen.
1. Levering
vindt plaats op de overeengekomen plaats en op het overeengekomen tijdstip.
2. Indien een termijn van
Levering is overeengekomen, vangt deze aan op de datum waarop de
Overeenkomst is aangegaan.
3. Ondernemer meldt
dreigende overschrijdingen van de termijn van Levering onverwijld schriftelijk
aan Opdrachtgever. Dit laat onverlet de eventuele gevolgen van deze
overschrijding ingevolge de IKVGD2, de Overeenkomst of wettelijke
bepalingen.
4. Indien Ondernemer de
Levering op enigerlei wijze vroeger wil doen plaatsvinden dan het
overeengekomen tijdstip, is daarvoor (schriftelijke) toestemming van
Opdrachtgever vereist. Indien de Levering vroeger plaatsvindt blijven de oorspronkelijke
betalingsafspraken volledig in takt.
Artikel 6 -inspectie, keuring, controle, test-
1. Opdrachtgever heeft het
recht toezending/overlegging te verzoeken van keuringsrapporten en/of
certificaten, zo die er zijn, van Producten.
2. Opdrachtgever
heeft te allen tijde het recht de bestelde of geleverde Producten te (laten)
keuren, inspecteren, controleren en/of te testen.
3. De kosten van de in lid
2 genoemde handelingen komen te allen tijde voor rekening van Ondernemer in het
geval de bestelde of geleverde
Producten door Opdrachtgever worden afgekeurd of niet voldoen aan de in de
specificatie of Overeenkomst omschreven eisen. Indien de Producten wel blijken
te voldoen komen de kosten de in lid 2 genoemde handelingen ten laste van de
Opdrachtgever,
4. Indien als gevolg van de
in lid 2 genoemde handelingen blijkt, dat de bestelde of geleverde Producten
niet voldoen aan de in de specificatie of Overeenkomst omschreven eisen, kan
Opdrachtgever naar haar keuze, onverminderd haar overige rechten:
a. binnen
een door Opdrachtgever te stellen termijn verbetering of herlevering verlangen
door Ondernemer, zonder dat Ondernemer
daartoe enige aanspraak op vergoeding heeft; indien Ondernemer niet binnen een
door Opdrachtgever te stellen termijn de afgekeurde, geleverde
Producten terughaalt, heeft Opdrachtgever het recht de betreffende artikelen
aan Ondernemer voor diens rekening te retourneren, dan wel de diensten voor
rekening van Ondernemer ongedaan maken.
b. Overeenkomst geheel of
gedeeltelijk annuleren of ontbinden zonder nadere ingebrekestelling of
rechterlijke tussenkomst.
1. Opdrachtgever verkrijgt
het eigendom van de Producten na Levering en goedkeuring. Goedkeuring gebeurt
schriftelijk. Goedkeuring heeft van rechtswege plaatsgevonden
indien Opdrachtgever 14 dagen na levering niet schriftelijk heeft goedgekeurd,
tenzij de Producten door Opdrachtgever zijn afgekeurd of een andere termijn is
overeengekomen.
2. Het
risico van de Producten gaat over op Opdrachtgever na Levering en
goedkeuring.
3. Indien Producten in
delen worden opgeleverd verkrijgt Opdrachtgever het eigendom van de delen na
Levering en Goedkeuring.
1. Ondernemer
garandeert:
a. dat de geleverde
Producten beantwoorden aan
de Overeenkomst. Deze beantwoorden niet aan de Overeenkomst, indien zij niet de
eigenschappen bezitten die Opdrachtgever op grond van de Overeenkomst mocht
verwachten. De bewijslast ter zake rust op Ondernemer;
b. dat
de geleverde Producten geschikt zijn voor het doel waarvoor Opdrachtgever deze
verwerft;
c. op de hoogte te zijn van
de wensen van Opdrachtgever ten aanzien van de Overeenkomst en dat zij in staat
is het gewenste te leveren;
d. dat de geleverde
Producten (blijven) voldoen aan de daarvoor geldende dan wel
overeengekomen specificaties, dat zij met goed vakmanschap zijn vervaardigd of
verricht, dat zij van goede kwaliteit en vrij van constructie-, fabricage- en
materiaalfouten zijn en dat zij tenminste voldoen aan de gebruikelijke eisen
van deugdelijkheid,
doelmatigheid en afwerking en tevens voldoen aan de in Nederland geldende
relevante regelgeving;
e. dat
de geleverde Producten geheel compleet en voor gebruik gereed zijn;
f. dat onder meer alle
onderdelen, hulpmaterialen, hulpstukken, gereedschappen,
reservedelen, gebruiksaanwijzingen, instructieboeken en overige documentatie,
welke nodig zijn voor het realiseren van het door Opdrachtgever (schriftelijk)
aangegeven doel, dan wel wettelijk zijn voorgeschreven, worden mee geleverd,
ook indien
zij niet met name zijn genoemd;
g. dat haar medewerkers en
de door haar ingeschakelde derden voor de duur van de Overeenkomst voldoen en
blijven voldoen aan de algemene eisen van vakbekwaamheid en deskundigheid en
verder aan de overeengekomen kwalificaties ten aanzien van
opleiding, deskundigheid en ervaring.
h. ten aanzien van door
haar geleverde software dat deze geen virussen, logic bombs etc. bevatten.
i. dat zij, dan wel de door
haar ingeschakelde derden voor zover van toepassing, ten aanzien van de met
de Opdrachtgever overeengekomen diensten over de vereiste vergunningen beschikt
en aan de wettelijke verplichtingen voldoet;
j. dat de door of namens
haar verrichte diensten met voortvarendheid, op vakbekwame wijze en volgens de
overeengekomen planning
worden uitgevoerd, waarbij Ondernemer verantwoordelijk is voor de voortgang.
2. Ondernemer verbindt zich
alle gebreken, die zich aan de Producten voordoen na de Levering en
goedkeuring, gedurende minimaal 12 maanden dan wel gedurende een in de
Overeenkomst
bepaalde garantieperiode vanaf de goedkeuring van het Product voor haar
rekening, binnen de door Opdrachtgever bij aanzegging gestelde redelijke
termijn, weg te nemen door herstel, vervanging, of aanvulling, tenzij blijkt
dat deze gebreken een gevolg zijn van normale slijtage of onoordeelkundig
gebruik, e.e.a. zo nodig te bepalen door een onpartijdige derde.
3. Indien Producten in
delen worden opgeleverd spreken partijen af op welk moment goedkeuring
plaatsvindt. Indien niets is afgesproken geldt goedkeuring
van het geheel als goedkeuring.
4. Bij gehele of
gedeeltelijke vervanging van de geleverde Producten , begint voor het vervangen
deel de in lid 2 vermelde garantieperiode opnieuw te lopen.
5. De garantieperiode als
genoemd in lid 2 wordt verlengd met het aantal dagen dat het Product, waaraan of
waarvoor de Levering is verricht, geen gebruik kan worden gemaakt wegens het
wegnemen van gebreken in de geleverde Producten.
6. Ondernemer blijft te
allen tijde aansprakelijk voor verborgen gebreken die eerst na de
in lid 2 genoemde garantieperiode blijken.
Artikel 9 -prijs-
1. De prijzen zijn, indien
van toepassing, exclusief omzetbelasting en omvatten alle kosten in verband met
de nakoming van de verplichtingen van Ondernemer.
2. De prijzen zijn vast
voor de duur
van de Overeenkomst, tenzij de Overeenkomst de omstandigheden vermeldt die tot
prijsaanpassing kunnen leiden, alsmede de wijze waarop de aanpassing
plaatsvindt.
3. De
prijs wordt berekend in Euro's.
1. Facturen worden
aan het door Opdrachtgever kenbaar gemaakte factuuradres gezonden, voorzien van
de tussen partijen afgesproken gegevens.
2. Betaling van de factuur,
indien van toepassing, inclusief omzetbelasting, door Opdrachtgever vindt
plaats binnen 30 dagen na ontvangst van de factuur, onder voorbehoud van
goedkeuring van de geleverde Producten door Opdrachtgever.
3. Opdrachtgever is
gerechtigd de betaling op te schorten indien zij een tekortkoming in de
geleverde Producten constateert. Deze opschorting duurt totdat
de tekortkoming is opgeheven dan wel de Overeenkomst is ontbonden.
4. Opdrachtgever heeft het
recht het bedrag van de factuur te verminderen met bedragen en/of boetes die
Ondernemer is verschuldigd aan Opdrachtgever.
5. Indien is overeengekomen
dat Opdrachtgever
een voorschot op de prijs betaalt en Ondernemer niet op het overeengekomen
tijdstip presteert, is Ondernemer de wettelijke rente verschuldigd over het
voorschot over de tijd dat de tekortkoming voortduurt, ongeacht of de
tekortkoming aan Ondernemer
kan worden toegerekend.
6. Indien de Overeenkomst
op grond van het in artikel 20, lid 1 bepaalde is ontbonden, betaalt Ondernemer de reeds aan hem verrichte
betalingen, vermeerderd met de wettelijke rente vanaf de dag van betaling,
terug. Indien de Overeenkomst
gedeeltelijk is ontbonden, bestaat de terugbetalingsverplichting alleen voor
zover de betalingen op het ontbonden gedeelte betrekking hebben.
7. Betaling
door Opdrachtgever houdt op geen enkele wijze afstand van recht in.
1. In geval dat één der
partijen een verplichting uit de Overeenkomst niet, niet tijdig of niet
deugdelijk nakomt, dan wel anderszins tekort schiet in de nakoming van één of
meer van haar verplichtingen, stelt de andere partij haar deswege in
gebreke, tenzij de nakoming van de betreffende verplichting reeds blijvend
onmogelijk is, of een uiterlijke termijn is afgesproken, in welk geval de
nalatige partij onmiddellijk in verzuim is.
2. De ingebrekestelling
geschiedt schriftelijk,
waarbij aan de nalatige partij een redelijke termijn wordt gegund om alsnog
zijn verplichtingen na te komen. Deze termijn heeft het karakter van een fatale
termijn.
3. Indien Ondernemer
toerekenbaar tekort komt in de nakoming van haar verplichtingen tegenover
Opdrachtgever, is Ondernemer aansprakelijk voor vergoeding van de door
Opdrachtgever geleden c.q. nog te lijden schade, zowel direct als indirect,
onverminderd diens overige rechten, waaronder begrepen het recht op ontbinding
van de Overeenkomst.
1. Partijen kunnen zich
jegens elkaar alleen op niet-toerekenbare tekortkoming beroepen indien de
desbetreffende partij zo spoedig mogelijk, doch uiterlijk binnen 5 werkdagen na
het intreden van de niet-toerekenbare
tekortkoming, onder overlegging van de nodige bewijsstukken, de andere partij
schriftelijk van een dergelijk beroep op niet-toerekenbare tekortkoming in
kennis stelt.
2. Onder niet-toerekenbare
tekortkoming in het kader van de IKVGD2 wordt in ieder geval niet
verstaan: gebrek aan personeel, staking van personeel, ziekte van personeel,
verlate aanlevering door een toeleverancier, ongeschiktheid van Producten,
toerekenbare tekortkoming van door Ondernemer ingeschakelde derden,
liquiditeits- c.q
solvabiliteitsproblemen aan de zijde van Ondernemer.
3. Indien Ondernemer stelt
dat er bij een of meer van haar tekortkomingen sprake is van niet-toerekenbare
tekortkoming van haar kant en Opdrachtgever deze stelling aanvaardt, heeft
Opdrachtgever niettemin
het recht de Overeenkomst te ontbinden. In dergelijke gevallen brengen partijen
bij elkaar geen schade in rekening.
1. Ondernemer is
aansprakelijk voor schade, van welke aard dan ook, inclusief
productaansprakelijkheid
en gevolgschade, die kan ontstaan in verband met de uitvoering van de
verplichtingen die voortvloeien uit de Overeenkomst.
2. Ondernemer vrijwaart
Opdrachtgever tegen alle financiële gevolgen van aanspraken van derden in enig
verband staande met de uitvoering van verplichtingen die voortvloeien uit de
Overeenkomst.
3. Ondernemer is
aansprakelijk voor vermissing van en schade aan installaties en eigendommen van
Opdrachtgever en haar medewerkers, voor zover de vermissing of de schade het
gevolg is van nalatigheid
en/of schuld van Ondernemer of personen waar Ondernemer zich van bedient.
4. Ondernemer sluit
verzekering af ter afdekking van zijn risico's. Ondernemer heeft de plicht
Opdrachtgever op verzoek inzage te geven in daartoe strekkende polissen.
5. Ondernemer
cedeert bij voorbaat aan Opdrachtgever alle aanspraken ter zake van uitkeringen
van verzekeringspenningen op basis van de in lid 4 genoemde verzekeringen.
6. Indien de Wet
ketenaansprakelijkheid op de Overeenkomst van toepassing is, voldoet Ondernemer
aan alle uit deze wet voortvloeiende verplichtingen.
7. Opdrachtgever heeft de
bevoegdheid om in door haar bepaalde gevallen, dat deel van de prijs, dat
betrekking heeft op loonbelasting en
sociale premies, niet direct aan Ondernemer te betalen, maar te
voldoen via een G-rekening, dan wel rechtstreeks aan de fiscus en de
bedrijfsvereniging. Ondernemer stelt op verzoek een G-rekening aan
Opdrachtgever beschikbaar.
1. Indien Ondernemer niet
binnen de overeengekomen termijn op de overeengekomen plaats de
overeengekomen Producten levert, is deze aan Opdrachtgever zonder aanmaning of
andere voorafgaande verklaring een onmiddellijke opeisbare boete verschuldigd
van 1% van de prijs van de betreffende Overeenkomst, vermeerderd met de omzetbelasting,
voor elke dag dat de tekortkoming voortduurt, tot een maximum van 30%. Indien
de Levering blijvend onmogelijk is geworden is de boete onmiddellijk in haar
geheel verschuldigd.
2. De boete komt
Opdrachtgever toe onverminderd alle andere rechten of vorderingen,
daaronder mede begrepen:
3. de vordering tot
nakoming van de verplichting tot Levering van de Producten die aan de
Overeenkomst beantwoorden;
4. het
recht op schadevergoeding, voorzover de schade het bedrag van de boete te boven
gaat.
1. Ondernemer staat in voor
het vrije en ongestoorde gebruik door Opdrachtgever van de Levering. Zij
vrijwaart Opdrachtgever tegen de financiële gevolgen van aanspraken van derden
wegens inbreuk op enig octrooi, hun intellectuele of industriële
eigendomsrechten.
2. In het geval dat tijdens
de looptijd van de Overeenkomst intellectuele of industriële eigendomsrechten
op welke wijze dan ook ontstaan, is Opdrachtgever de hiertoe exclusief
gerechtigde. Voor zover
een akte is vereist voor de overdracht van het eigendom werkt Ondernemer
daaraan mee.
3. Ondernemer is gerechtigd
de informatie welke is verstrekt door Opdrachtgever te gebruiken, echter
uitsluitend in verband met de Overeenkomst. De informatie is en blijft
eigendom van Opdrachtgever.
1. Ondernemer houdt het
bestaan, de aard en de inhoud van de Overeenkomst evenals de overige
bedrijfsinformatie van Opdrachtgever die haar uit hoofde van de relatie met
Opdrachtgever ter kennis zijn
gekomen geheim en maakt niets daarvan openbaar zonder schriftelijke toestemming
van Opdrachtgever. Een en ander is tevens van toepassing op personeel van
Ondernemer of door haar ingeschakelde derden.
2. Ondernemer is verplicht
de door Opdrachtgever aangehouden
beveiligingsprocedures in acht te nemen.
1. Ondernemer is verplicht
bijbehorende documentatie, indien mogelijk in de Nederlandse taal, voorafgaande
aan of gelijktijdig met de Levering ter beschikking te stellen aan Opdrachtgever.
2. Opdrachtgever is vrij in
het gebruik van deze documentatie, waaronder begrepen het vermenigvuldigen
daarvan voor eigen gebruik.
1. De
artikelen zijn behoorlijk en deugdelijk verpakt.
2. Opdrachtgever heeft te
allen tijde
het recht de (transport)verpakkingsmaterialen voor rekening van Ondernemer aan
deze te retourneren. Indien Opdrachtgever statiegeld heeft moeten betalen met
betrekking tot de verpakking, dan wordt deze na overdracht van de betreffende
verpakking aan Opdrachtgever
gecrediteerd.
3. Verwerking,
respectievelijk vernietiging van (transport)verpakkingsmaterialen is een
verantwoordelijkheid van Ondernemer. Indien op verzoek van Ondernemer
verpakkingsmaterialen door of namens Opdrachtgever worden verwerkt of vernietigd,
gebeurt dit voor risico en rekening van de Ondernemer.
1. Ondernemer kan een
verplichting uit hoofde van de Overeenkomst of haar rechtsverhouding tot
Opdrachtgever alleen met voorafgaande schriftelijke toestemming van
Opdrachtgever overdragen aan een derde. Aan de toestemming kan Opdrachtgever
voorwaarden verbinden.
2. Indien Ondernemer bij de
uitvoering van de Overeenkomst gebruik wenst te maken van diensten van derden,
hetzij in onderaanneming, hetzij door tijdelijke inhuur van personeel,
dan is Ondernemer daartoe slechts bevoegd na verkregen voorafgaande
schriftelijke toestemming van Opdrachtgever. Opdrachtgever kan zodanige
toestemming alleen met redelijke gronden weigeren. Aan de toestemming kan
Opdrachtgever voorwaarden verbinden.
3. In geval van overdracht
aan een derde van (een gedeelte van) de verplichtingen uit de Overeenkomst door
Ondernemer, is Ondernemer verplicht aan Opdrachtgever te melden welke
zekerheden zijn gesteld voor de afdracht van omzetbelasting,
loonbelasting, en sociale premies die wettelijk zijn voorgeschreven voor
werkgevers.
1. Onverminderd alle andere
rechten heeft Opdrachtgever het recht de Overeenkomst door een schriftelijke
verklaring zonder rechtelijke
tussenkomst eenzijdig geheel of gedeeltelijk te ontbinden indien:
a. Ondernemer
in verzuim is bij de nakoming van een verplichting uit de Overeenkomst;
b. de nakoming door
Ondernemer van een opeisbare verplichting uit hoofde van de Overeenkomst blijvend
of tijdelijk onmogelijk is;
c. Ondernemer surséance van
betaling aanvraagt of wordt verleend, of Ondernemer haar faillissement
aanvraagt of in staat van faillissement wordt verklaard, de onderneming van
Ondernemer wordt geliquideerd of stilgelegd, beslag wordt gelegd op
(een deel van) de bedrijfseigendommen van Ondernemer, of de eventuele
vergunningen van Ondernemer worden ingetrokken;
d. door Ondernemer of een
van zijn medewerkers enig voordeel is of wordt aangeboden of verschaft aan een
persoon die
deel uitmaakt van Opdrachtgever.
2. Opdrachtgever is bij
ontbinding van de Overeenkomst als gevolg van de gevallen als genoemd in lid 1
nimmer gehouden tot enige schadevergoeding.
3. Verplichtingen die naar
hun aard bestemd zijn om ook na ontbinding van de Overeenkomst voort
te duren, blijven na ontbinding van de Overeenkomst bestaan, hiertoe behoren
o.m. geheimhouding, intellectuele en industriële eigendomsrechten, geschillen
en toepasselijk recht.
1. Ondernemer, haar medewerkers,
alsmede door haar ingeschakelde derden zijn gehouden alle wettelijke,
veiligheids-, gezondheids-, en milieuvoorschriften in acht te nemen.
2. Eventuele
bedrijfsvoorschriften en reglementen op het gebied van veiligheid, gezondheid,
en milieu van Opdrachtgever
dienen te worden opgevolgd. Een exemplaar van deze voorschriften en reglementen
wordt door Opdrachtgever op aanvraag onverwijld, kosteloos ter beschikking
gesteld.
1. Ondernemer draagt de
totale projectverantwoordelijkheid voor zowel de eigen diensten en eigen
medewerkers, als voor de diensten en medewerkers van door haar ingeschakelde
derden.
2. Zo nodig wijzen partijen
ten behoeve van de Overeenkomst schriftelijk een contactpersoon aan.
3. Partijen
geven hierbij tevens aan welke bevoegdheden de contactpersonen hebben.
4. Op verzoek van
Opdrachtgever is Ondernemer verplicht periodiek aan Opdrachtgever te
rapporteren inzake de voortgang van de door haar te leveren Producten.
5. Indien de IKVGD2 deel
uitmaken van een raamovereenkomst dan is Ondernemer verplicht de gang van zaken
met betrekking tot de raamovereenkomst periodiek met Opdrachtgever te
evalueren.
Ondernemer is op verzoek
van Opdrachtgever verplicht, medewerkers van Opdrachtgever een opleiding te
geven met betrekking tot de eigenschappen, gebruik en onderhoud van de
geleverde/te leveren Producten, dan wel adequate ondersteuning te verlenen.
1. Opdrachtgever is bevoegd
wijzigingen in de IKVGD2 aan te brengen. Deze wijzigingen treden in werking op
het aangekondigde tijdstip van inwerkingtreding.
2. Opdrachtgever
zendt de gewijzigde voorwaarden tijdig toe aan Ondernemer.
3. Indien geen tijdstip
van inwerkingtreding is medegedeeld, treden de wijzigingen jegens Ondernemer in
werking zodra haar de wijzigingen zijn medegedeeld, tenzij Ondernemer binnen 14
dagen na mededeling van de wijzigingen Opdrachtgever schriftelijk mededeelt de
wijzigingen niet
te aanvaarden
4. Indien de mededeling als
bedoeld in lid 3 door Ondernemer aan Opdrachtgever is gedaan blijven de IKVGD2
op reeds gesloten Overeenkomsten van toepassing; op nieuw te sluiten
Overeenkomsten zijn dan de gewijzigde algemene inkoopvoorwaarden
van toepassing.
1. Geschillen tussen
partijen, daaronder begrepen die welke slechts door één der partijen als
zodanig worden beschouwd, zullen zoveel mogelijk door middel van goed overleg
tot een oplossing worden gebracht.
2. Indien
partijen niet tot een oplossing komen, worden geschillen voorgelegd aan de
daartoe bevoegde rechter in het arrondissement 's-Gravenhage, tenzij alsnog
bindend advies wordt overeengekomen.
Delft, januari 2006