Geacht college,

 

'Kennis vermenigvuldig je door deze te delen' deze slogan is ook van toepassing op de werkzaamheden van inkopers en inkoopadviseurs (Inkoop) binnen de gemeente Delft. Inkoop heeft de afgelopen jaren intensief geïnvesteerd in het delen en overdragen van inkoop- en aanbestedingskennis aan de gemeentelijke organisatie. Deze investering begint steeds meer zijn vruchten af te werpen. Het belang van professioneel inkopen en aanbesteden wordt steeds meer door de gemeentelijke organisatie gedeeld. Enerzijds komt dit doordat inkoop de organisatie heeft leren omgaan met de steeds stringentere (Europese) regelgeving die met het aanbesteden gepaard gaan en de invloed van deze regels op het rechtmatig handelen. Anderzijds ziet de organisatie steeds meer in dat door professioneel aanbesteden meer of kwalitatief betere producten/dienstverlening verkregen kan worden voor dezelfde- of lagere prijs. De juiste externe partner kan ertoe leiden dat de eigen dienstverlening kwalitatief verbeterd kan worden. Deze kwaliteit vertaalt zich direct naar de eigen producten, diensten van de gemeente, maar kan ook terugkomen in de verbetering of beheersing van doorloop- en levertijden en het voorkomen van onverwachte budgetoverschrijdingen.

 

Het kader waarbinnen het inkopen en aanbesteden binnen de gemeente Delft plaatsvindt is vastgelegd in het inkoop- en aanbestedingsbeleid. Het beleid dient door ontwikkelingen binnen de organisatie en wetgeving aangepast te worden. Dit betekent dat de kaders beschreven in het inkoop- en aanbestedingsbeleid op een aantal punten tekstueel geüpdate dienen te worden. Tevens dienen de inkoopvoorwaarden, welke dateren uit 1999, ook op een aantal punten geüpdate te worden.


 

Professioneel inkopen en aanbesteden kan naast financiële besparingen en voordeel voor de eigen dienstverlening tevens invloed hebben op het handelen van de gemeentelijke medewerkers. Middels de beleidswijziging voorgesteld in deze notitie kunt u de omgang met de hernieuwde richtlijnen van de (Europese) wetgever, welke in Nederland is geïmplementeerd door middel van het Besluit Aanbestedingsregels voor Overheidsopdrachten (Bao) en de omgang met de drempelbedragen vastleggen. Deze aspecten van het inkoopbeleid hebben invloed op het integer en transparant handelen van de medewerkers. Naast deze aspecten van inkopen en aanbesteden kunt u via de beleidswijzigingen ook een gemeentelijke doelstelling vastleggen, namelijk het vergroten van het aantal stage- of leerplaatsen binnen de gemeente Delft voor langdurig werklozen (social return). 

 

Het kader van de inkoopbeleidsregels: Rechtmatigheid

Sinds een aantal bedrijven en overheden te maken hebben gehad met (financiële) malversaties in de bedrijfsvoering is er een verscherpte aandacht voor rechtmatigheid. Deze gebeurtenissen hebben ook effect op het inkoopbeleid van de gemeente Delft. Zoals aangegeven in het door het college vastgestelde toetsingskader accountantscontrole, kan onderscheid gemaakt worden tussen Inkoopbeleidsregels op een drietal niveaus:

 

1.         De raad: bepalingen financiële verordening met betrekking tot de inkoop

2.         Het college: een inkoopbesluit met (als denkrichting) een tiental beleidsregels,

3.         Het GMT: het handboek voor toepassing van het gemeentelijk inkoop- en aanbestedingsbeleid (voorheen was dit de Handboek inkoop en aanbestedingen).

 

Vanuit de rechtmatigheid is het van belang, dat de inkoopbeleidsregels vastgesteld door raad en college (toetsbaar) kunnen worden gevolgd.  Het inkoopbesluit van het college en het door het GMT vast te stellen  De Nota inkoop- en aanbesteden wordt op dit moment voorbereid.

 

Voor uw overzicht behoeven middels deze notitie de volgende onderwerpen uw goedkeuring tot wijziging van het beleid:

1.         Social return;

2.         De drempelbedragen en de invloed op de integriteit en transparantie;

3.         Tekstuele en inhoudelijke aanpassingen van het Inkoop- en aanbestedingsbeleid en de Inkoopvoorwaarden.

 


 Hoofdstuk 1 Social return

In de raadsvergadering van 1 november 2005 is een motie van de PVDA aangenomen om het mogelijk te maken bij gemeentelijke aanbestedingen ondernemers te verplichten langdurig werklozen in dienst te nemen of werkervaring- en/of leerplaatsen ter beschikking te stellen. Deze vorm van aanbesteden heet  'Social Return' of ook wel 'wederzijds profijt'.

De gemeente vervult een belangrijke taak bij het integreren en reïntegreren van mensen op de arbeidsmarkt. Naast allerlei activiteiten die direct stimulerend op dit gebied worden ontplooid is het ook mogelijk aan de andere kant, de kant waar de gemeente producten afneemt, ondernemers te stimuleren zo veel mogelijk arbeidsplaatsen en leerplaatsen ter beschikking te stellen en ondernemers daar op te selecteren.

 

In het inkoop- en aanbestedingsbeleid worden geen harde doelstellingen opgenomen in de zin van aantallen werkervaring- en/of leerplaatsen die per jaar door ondernemers ter beschikking dienen te worden gesteld. Een dergelijke doelstelling zou het doel voorbij kunnen schieten. Immers niet elke aanbesteding leent zich ervoor om dergelijke doelstellingen te verwezenlijken. Een praktische oplossing is om per aanbesteding te bepalen hoeveel van dergelijke plaatsen wenselijk zijn en verwezenlijkt kunnen worden voor Delft. De hoeveelheid stage- en leerplaatsen kunnen vervolgens in de eisen en wensen van de betreffende aanbesteding verwerkt worden. De ondernemer die de opdracht gaat uitvoeren kan in een vroeg stadium rekening houden met deze gemeentelijke doelstelling en hierop in zijn aanbieding anticiperen.

 

In het Inkoop- en aanbestedingsbeleid hebben al twee maatschappelijk belangrijke onderwerpen een plek gekregen, te weten 'duurzaam inkopen' en 'arbobewust inkopen'. Op verzoek en onder verantwoordelijkheid van het vakteam Beleid en Projecten van WIZ is besloten ook het hoofdstuk over 'Social Return' toe te voegen aan het inkoop- en aanbestedingsbeleid. In dit toegevoegde hoofdstuk 9.4 staat de doelstelling van Social return opgenomen. Dit houdt in de taken en verantwoordelijkheden, het toepassen van Social Return en op welke wijze aspecten van Social Return kunnen worden beoordeeld en meegewogen in de offerteronde alsmede bij het uitvoeren van de opdracht. De integrale tekst van dit hoofdstuk is bij deze notitie opgenomen als bijlage 1. 

 

Bij de invoering van Social return gelden dezelfde regels als voor het duurzaam inkopen en arbobewust inkopen. Dit betekent dat per aanbesteding gekeken wordt of en hoe Social return een onderdeel kan uitmaken van de aanbesteding. Bij de hoe vraag dient uiteraard rekening gehouden te worden met het non-discriminatie principe uit de Europese wetgeving.

 

Combiwerk

De wettelijke kaders waarbinnen een gemeente rechtstreeks opdrachten kan plaatsen aan een eigen voorziening (inbesteden), zoals Combiwerk, zijn nog niet volledig uitgekristaliseerd in jurisprudentie of wetgeving. De tendens in wetgeving is echter om de mogelijkheden tot inbesteden te beperken. Deze tendens komt ook naar voren in de nog aan te nemen wet; Markt en overheid, welke oneigenlijke concurrentie van overheden moet tegengaan. Het is niet de bedoeling van de wetgever om inbesteden niet meer mogelijk te maken. Er zijn nog wel mogelijkheden om rechtstreeks opdrachten te plaatsen bij Combiwerk. Echter een aantal criteria waarop getoetst wordt of inbesteden mogelijk is, zoals de organisatie en het takenpakket van combiwerk met het bijbehorende toezicht door gemeente, maakt het noodzakelijk om de mogelijkheden tot inbesteden per aanbesteding te onderzoeken.  Dit betekent concreet dat de huidige lijn om per aanbesteding te bekijken of en hoe Combiwerk hierin een plaats kan krijgen, ook in de vorm van arbeidsplaatsen voor gedetacheerden, wordt gehandhaafd.

 

Hoofdstuk 2 Drempelbedragen

De drempelbedragen zoals ze in 2002 zijn vastgesteld (tabel 1) behoeven enige bijstelling. Allereerst zijn de drempelbedragen door het inwerking treden van de nieuwe Europese richtlijnen met ingang van 1 januari 2006 automatisch gewijzigd.

 

2002 (huidig)

Procedure        

Werken

Leveringen

Diensten

 

Europees

>  € 5.923.624

>  € 236.945

> € 236.945

> € 200.000

Nationaal openbaar

>    250.000

 

 

Onderhands

 3 offertes

>      50.000

> € 100.000

> € 100.000

Onderhands

2 offertes

 

> €   10.000

> €   10.000

Enkelvoudig

< €    50.000

< €   10.000

< €   10.000

Tabel 1

 

Zowel het Europese Hof van Justitie als de Europese Commissie hebben het standpunt ingenomen dat alle overheidsaanbestedingen, waaronder de overheidsaanbestedingen onder de Europese drempelbedragen openbaar moeten worden gemaakt. Gelijkschakeling en de openbaarheid van de gemeentelijke drempelbedragen heeft ook effect, zoals in de inleiding vermeld, op het handelen van de gemeentelijke medewerkers. Voor personen binnen en buiten de gemeente en bedrijven wordt het inzichtelijker en eenvoudiger toetsbaar bij welk bedrag welke procedure gevolgd dient te worden. Praktische, overzichtelijke en hanteerbare regels bevorderen de integriteit van de medewerker en de transparantie in het handelen van de gemeente.

 

Het transparant en integer aanbesteden met hulp van drempelbedragen, is  in de praktijk een goed hulpmiddel bij in gebreke zijn bij de levering van een overeengekomen aanbestede levering en/of dienst. Immers er wordt vooraf beter en navolgbaar vastgelegd wat de gewenste kwaliteitseisen zijn en tegen welke prijs deze worden geleverd. Tevens kan per aanbesteding vooraf worden vastgelegd aan welke kwaliteitseisen de leverancier moet voldoen, om er meer zeker van te zijn dat de gevraagde/gewenste prestatie ook wordt geleverd. Het risico is vele malen groter als we geen drempels hebben omdat we het risico lopen onvoldoende te hebben vastgelegd om de in gebreke zijnde leverancier te kunnen aanpakken.

 

Welk drempelbedragen zijn praktisch hanteerbaar, werkbaar, handhaafbaar en bevordert het rechtmatig handelen? In het bepalen van een werkbare drempelbedragen is o.a. gekeken naar de gehanteerde drempelbedragen van de omliggende regio gemeenten. Een overzicht van deze bedragen is opgenomen in bijlage 4. In het overzicht van drempelbedragen van regio gemeenten zijn geen eenduidig bedragen gevonden die door meerdere gemeenten gehanteerd worden en ook voor gemeente Delft zouden kunnen gelden. Uiteindelijk is een praktisch, werkbaar, handhaafbaar en hanteerbaar bedrag gevonden na een inventarisatie van gewenste drempelbedragen binnen de eigen organisatie. Door aanpassing  van de drempels en het afschaffen van de tweede kolom (Onderhans 2 offertes) wordt tegemoet gekomen aan de gewenste vereenvoudiging en bevordering van de rechtmatigheid. Wat betreft de gemeentelijke drempelbedragen wordt voorgesteld om de drempelbedragen te wijzigen overeenkomstig tabel 2.

2006 (voorgesteld)

Procedure

Werken

Leveringen

Diensten

 

Europees

>  € 5.278.000

>  € 211.000

> € 211.000

Nationaal openbaar

>    250.000

 

 

Onderhands

3 offertes

>     100.000

>     100.000

>     100.000

Enkelvoudig

<      50.000

<      50.000

<      50.000

Tabel 2

 

NB: om het werkbaar, hanteerbaar en handhaafbaar te houden, wordt gekozen om voor zowel werken, leveringen als diensten hetzelfde drempelbedrag te hanteren. In de praktijk is dit zowel naar buiten als binnen toe duidelijk en transparant.

 

Afwijken van de procedure is, behalve bij de Europese procedure, met goede motivering, mogelijk. Afwijken dient echter uitzondering te zijn. Redenen om af te wijken zijn:

·           Wet- of regelgeving.

·           Door derden veroorzaakte dringende spoed.

·           Onvoorzienbare en de aanbesteder niet te verwijten dringende spoed.

·           Specialistisch werk.

·           Uitzonderlijke marktomstandigheden.

·           Een spoedeisend bestuurlijk belang en dus het college van BenW tot het afwijken heeft besloten.

 

Het gemotiveerder besluit om af te wijken dient, voorzien van een advies van het vakteam  Inkoop en Aanbesteding, te worden goedgekeurd door de directeur van de betreffende budgethouder. Het vakteam Inkoop en Aanbesteding baseert haar advies op de regelgeving, het beleid en de jurisprudentie.

 


Hoofdstuk 3 Tekstuele wijzigingen in het Nota inkoop en aanbesteden

In dit hoofdstuk wordt een kort overzicht gegeven waarom een aantal aanpassingen plaats dienen te vinden in het inkoop- en aanbestedingsbeleid en in de inkoopvoorwaarden van april 1999. Het inkoop- en aanbestedingsbeleid en de inkoopvoorwaarden zijn namelijk op een aantal punten gedateerd. Enerzijds komt dit door organisatorische ontwikkelingen binnen de organisatie en anderzijds door wettelijke ontwikkelingen.

 

Organisatie ontwikkeling

Medio 2005 is het vakteam Inkoop en Aanbesteden opgeheven en is opgegaan als afdeling Inkoopmanagement in het vakteam FIA. Om deze reden wordt voorgesteld om in het inkoop- en aanbestedingsbeleid het woord vakteam te vervangen door het woord afdeling.

 

Wettelijke ontwikkelingen

Per 1 december 2005 is de nieuwe Europese richtlijn voor overheidsopdrachten van kracht geworden. Deze richtlijn is in Nederland geïmplementeerd door middel van het Besluit Aanbestedingsregels voor Overheidsopdrachten (Bao). Met de nieuwe richtlijn en Bao is er voor werken een nieuw aanbestedingsreglement, het ARW 2005, geïntroduceerd, welke aan deze regelingen is aangepast.

 

Datering

De Inkoopvoorwaarden dateren van juni 1999. Hoewel de inkoopvoorwaarden in de praktijk voldoen zijn er enkele ondergeschikte wijzigingen en tekstuele aanpassingen nodig. Een aantal artikelen moet aan de tijd worden aangepast. Zo is de gulden inmiddels al weer enige tijd vervangen door de Euro en is ook de millenniumproblematiek niet meer van toepassing. Ook is op verzoek van de controllers een artikel over ketenaansprakelijkheid opgenomen. De wijzigingen zijn van ondergeschikte, en veelal alleen van tekstuele aard. De integrale, gewijzigde tekst is opgenomen als bijlage 3. De tekstuele wijzigingen in het inkoop- en aanbestedingsbeleid zijn opgenomen in bijlage 1.

 

Inhoudelijke aanpassingen Nota inkoop en aanbestedingen

In deze paragraaf worden de inhoudelijke wijzigingen besproken die opgenomen worden in het inkoop- en aanbestedingsbeleid. De gearceerde gedeelten in de subparagrafen geven de letterlijke veranderingen weer.

 

In hoofdstuk 5, paragraaf 5-4. Budgethouder: taken en verantwoordelijkheden is de volgende inhoudelijke aanpassing van toepassing:

Een van de taken en verantwoordelijkheden van de budgethouder is de meldingsplicht van opdrachten boven de 50.000 euro. In verband met de voorgestelde wijziging van de drempelbedragen en de publicatie van aanbestedingen op het internet wordt voorgesteld deze taak als volgt te wijzigen: 'Het melden van een aanbesteding van boven de € 50.000 voor werken, diensten en leveringen aan de afdeling Inkoopmanagement. Aan de meldingplicht is voldaan wanneer de aanbesteding is bekendgemaakt op de gemeentelijke site op het internet'.


 

In hoofdstuk 6, paragraaf 6-3-3. Uitgangspunten van ondernemersbeleid is de volgende inhoudelijke aanpassing van toepassing:

In de Europese richtlijn en de Bao is een nieuwe, verplichte uitsluitinggrond opgenomen. Bij Europese aanbestedingen mogen overheden geen zaken doen met ondernemers die onherroepelijk zijn veroordeeld voor deelname aan een criminele organisatie. Voorgesteld wordt om deze uitsluitinggrond ook in het Delftse Inkoop- en aanbestedingsbeleid op te nemen voor de aanbestedingen die onder de Europese drempelbedragen liggen.

Voorgesteld wordt aan de opsomming in dit hoofdstuk toevoegen

'De gemeente Delft doet geen zaken met een ondernemer die onherroepelijk veroordeeld is voor deelname aan een criminele organisatie zoals beschreven in artikel 45, lid 1 van de Bao.'

 

Daaropvolgend in hoofdstuk 6, paragraaf 6-3-4. Ondernemersprofiel in het verlengde van het bij 6-3-3 voorgestelde zou het volgende mede opgenomen moeten worden:

'Een potentiële ondernemer moet kunnen aantonen dat hij niet onherroepelijk is veroordeeld voor deelname aan een criminele organisatie. Een potentiële ondernemer kan middels een eigen verklaring verklaren niet veroordeeld te zijn voor deelname aan een criminele organisatie. Bij twijfel kan in de verificatievergadering een bewijs van goed gedrag of ander toepasselijk bewijs overlegd worden'.  

 

In hoofdstuk 7, 7-1 De mate waarin concurrentie wordt gezocht bij inkopen en aanbesteden zou de volgende inhoudelijke aanpassing dienen plaats te vinden:

De Europese Commissie is van mening dat alle overheidsopdrachten voor zoveel mogelijk ondernemers toegankelijk moeten zijn en daarom openbaar bekend moeten worden gemaakt. Om tegemoet te komen aan de openbaarheid van overheidsaankopen is op de internetsite van de gemeente Delft een onderdeel 'aanbestedingen'  opgenomen. Alle organisatieonderdelen kunnen hier hun aanbestedingen openbaar maken. Dit geldt zowel voor Europese, als nationale en onderhandse aanbestedingen. Voorgesteld wordt om aan de eerste alinea van het hoofdstuk de volgende zin toe te voegen:

'De Europese commissie is van mening dat alle overheidsopdrachten openbaar moeten worden gemaakt. Alle opdrachten van € 50.000 of meer voor werken, diensten en leveringen worden bekend gemaakt op de gemeentelijke internetsite, zodat openbaarheid is gewaarborgd'.


 

Tweede alinea:

Op dit moment ontbreekt er in de Nota inkoop en aanbestedingen een aanwijzing over de wijze waarop de berekening van de drempelbedragen zou moeten plaatsvinden. Daarom wordt voorgesteld, na de tweede zin, een zin toe te voegen die verwijst naar de Bao, waar de berekeningssystematiek wel is opgenomen.

Toevoegen na de tweede zin. 'Voor de wijze waarop de drempelbedragen moeten worden berekend, wordt verwezen naar de Bao'.

 

Zesde alinea:

Omdat de melding van aanbestedingen verandert wordt voorgesteld deze alinea als volgt te wijzigen: 'Aanbestedingen van € 50.000 of meer voor werken, diensten en leveringen moeten worden aangemeld bij de afdeling Inkoopmanagement. Publicatie op de internetsite van de gemeente Delft geldt als aanmelding'. Afwijking van het drempelbedrag is mogelijk. Hiertoe dient een beargumenteerd voorstel aan de clusterdirecteur te worden voorgelegd. Deze afwijking dient ook te worden vastgelegd.

 

 


 

Hoofdstuk 4 Voorstel

U wordt verzocht in te stemmen met de in deze notitie voorgestelde wijzigingen en toevoegingen aan het inkoop- en aanbestedingsbeleid (2004) en de Inkoopvoorwaarden (juni 1999) bestaande uit:

 

1.       De voorgestelde verantwoordelijkheids- en bevoegdheidsdeling zoals verwoord in de inleiding  te accorderen;

2.       Het invoeren van Social Return;

3.       Het aanpassen van de drempelbedragen;

4.       Het instemmen met de (tekstuele) wijzigingen in het Inkoop- en aanbestedingsbeleid (april 2004, bijlage 2) en de Inkoopvoorwaarden (juni1999, bijlage 4) en deze doen verwerken in:

-                      Het door het college te nemen Inkoopbesluit;

-                      Het door het GMT vast te stellen Handboek Inkoop en Aanbesteding.

5.       Dit stuk in verband met Social Return ter kennisname aan de Raad aan

te bieden.

6.       Het besluit met terugwerkende kracht per 01-01-2006 te bekrachtigen.

7.       Het vakteam FIA verzoeken de wijzigingen te laten verwerken in  het inkoop- en aanbestedingsbeleid en de aangepaste tekst binnen de organisatie te verspreiden.

 


 

Bijlage 1 Social Return

 

9.4 Sociaal maatschappelijk inkopen (social return).

 

9.4.1. Inleiding.

In de raadsvergadering van 1 november 2005 is een motie aangenomen om het mogelijk te maken dat bij gemeentelijke aanbestedingen ondernemers  verplicht worden langdurig werklozen in dienst te nemen of werkervarings- en/of leerlingplaatsen ter beschikking te stellen. Dit heet 'Social Return' of ook wel 'wederzijds profijt. De nieuwe Europese richtlijn voor overheidsopdrachten geeft hiertoe een wettelijke grondslag (artikel 26). 

 

9.4.2. Doelstelling.

De doelstelling sociaal maatschappelijk inkopen is:

Bij het inkopen sociaal maatschappelijke verplichtingen ten behoeve van de instroom van werklozen of het openstellen van stage- en leerlingplaatsen opleggen aan ondernemers.

 

9.4.3. Taken en verantwoordelijkheden.

In aanvulling op de taken en verantwoordelijkheden als genoemd in hoofdstuk 5, bestaan ten aanzien van het sociaal maatschappelijk inkopen de volgende taken en verantwoordelijkheden:

·           Budgethouder: daadwerkelijk sociaal maatschappelijk inkopen                                        

·           Afdeling Inkoopmanagement: signaleren en doorverwijzen.

·           Vakteam Beleid en Projecten van WIZ: algemene beleidsontwikkeling m.b.t. maatschappelijk inkopen, advisering over sociaal maatschappelijk inkopen, indien gewenst  deelname in inkoopteam.

 

9.4.4. Wat en hoe sociaal maatschappelijk inkopen.

Het uitgangspunt is dat de gemeente Delft bij het inkopen van werken boven € 250.000 euro en leveringen en diensten boven € 211.000 euro zoveel mogelijk rekening houdt met mogelijkheden die kunnen ontstaan, voor werklozen en leerlingen. Boven deze drempelbedragen moet per project bekeken worden of Social Return deel kan uitmaken van het programma van eisen en wensen.

 

In het programma van eisen kunnen eisen of wensen worden gesteld aan de ondernemer. Hierbij kan gedacht worden aan verplichtingen tot het in dienst nemen van werklozen en/of het openstellen van werkervarings-, stage- of leerlingplaatsen. Daarnaast kan aan een ondernemer gevraagd worden zelf aan te geven welke invulling deze kan en wil geven aan het Delftse sociaal beleid.

 

De inschrijving wordt mede op het aspect sociaal maatschappelijk inkopen beoordeeld. Dit betekent, dat sociale eisen meewegen en dat de 'economisch meest voordelige inschrijving' veelal ook een sociaal maatschappelijke inschrijving is.

 

Sociaal maatschappelijk inkopen kan de prijs eventueel beïnvloeden. Een vergelijking van de kosten dient echter plaats te vinden op basis van de integrale kostprijs. De integrale kostprijs van sociaal maatschappelijk ingekochte werken of diensten, die op het eerste gezicht duurder lijken, blijken maatschappelijk gezien toch lager uit te vallen door:

·           Verlaging uitkeringslast;

·           Hoger rendement onderwijs;

·           Minder gebruik van voorzieningen.

Binnen het werkbudget van de Wet Werk en Bijstand is ruimte gecreëerd voor diverse arbeidsmarkt projecten. Daar waar vooraf afspraken worden gemaakt over de inzet van werkelozen of leerlingen kunnen eventuele aantoonbare extra kosten in principe voor deze reïntegratienzet in overleg met WIZ deels of geheel worden gecompenseerd uit dit budget.

 

Belangrijk is dat de ondernemer op een verantwoorde wijze met sociaal maatschappelijke aspecten omgaat. In de offertefase kan dit beoordeeld worden aan de hand van bijvoorbeeld de volgende aspecten:

·           De visie van ondernemer op Social Return.

·           De daadwerkelijke aanwezigheid van werkervarings-, stage-, en of leerlingplaatsen bij  ondernemer.

·           Het aantal werklozen dat per periode door ondernemer in dienst is genomen.

·           Het aantal in te zetten werklozen en/of leerlingen of stagiaires op het geoffreerde  project.

·           De begeleiding van in dienst genomen werklozen, leerlingen of stagiaires bij het  uitvoeren van het geoffreerde project of in het algemeen.

·           De eventuele prijsaspecten van Social Return.

Een ondernemer kan voor informatie over Social Return terecht bij het vakteam Beleid en Projecten van WIZ.

 

Tijdens de uitvoering van een gegunde opdracht waarbij Social Return is meegewogen kan controle plaatsvinden naar:

·           De daadwerkelijke inzet van werklozen bij het project.

·           De daadwerkelijke inzet van leerlingen of stagiaires bij het project.

·           De daadwerkelijke begeleiding van de ingezette personen in het kader van Social Return.

 

Inden bij deze controle zou blijken dat de eerdere verklaringen omtrent Social Return niet door de ondernemer worden nageleefd, dan dient, net als bij alle andere afwijkingen van gemaakte afspraken, ondernemer gewaarschuwd te worden, nakoming geëist te worden en is het zelfs mogelijk de overeenkomst te ontbinden.

 

9.4.5. Hulpmiddelen bij sociaal maatschappelijk inkopen.

Het vakteam Beleid en Projecten WIZ kan een organisatieonderdeel adviseren op welke wijze sociaal maatschappelijk kan worden ingekocht en welke eisen en wensen in het programma van eisen kunnen worden opgenomen. Voorts kan gebruik worden gemaakt van bestaande ketendienstverlening die in het kader van het reïntegratiebeleid van de gemeente Delft is opgezet. Hierin participeren o.a. de door de gemeente gecontracteerde partijen.

 

 

 

 

 

9.4.6. Rapportage over sociaal maatschappelijk inkopen.

In de kwartaal rapportage van WIZ welke wordt opgesteld t.b.v. het gemeentebestuur wordt gerapporteerd over sociaal maatschappelijk inkopen.

 

9.4.7. Communicatie over sociaal maatschappelijk inkopen.

De communicatie over Soctal Return is de verantwoordelijkheid van het vakteam Beleid en Projecten van WIZ. Daar waar mogelijk wordt, aangehaakt bij de communicatie over het inkoop- en aanbestedingsbeleid. Daar waar nodig wordt apart aandacht geschonken aan het sociaal maatschappelijk inkopen door het vakteam Beleid en Projecten. Zonodig wordt dit uitgewerkt in een communicatieplan, dat wordt opgesteld door het vakteam Communicatie in nauw overleg met en het vakteam Beleid & Projecten en de afdeling Inkoopmanagement.

 


Bijlage 2 Tekstuele wijzigingen in het inkoop- en aanbestedingsbeleid

 

Algemeen

Voor zowel het inkoop- en aanbestedingsbeleid als voor de inkoopvoorwaarden geldt dat een aantal gebruikte begrippen beter kunnen  worden aangepast aan de nieuwe regelgeving. Dit maakt het voor de gebruiker makkelijker het verband tussen de verschillende regelingen te zien.

In de gehele nota moeten de volgende wijzigingen worden doorgevoerd:

In verband met de wijziging van de naam 'vakteam Inkoop en aanbesteding' in 'afdeling Inkoopmanagement' wordt voorgesteld in het hele document: 'het vakteam Inkoop en aanbesteding' te vervangen door 'de Afdeling Inkoopmanagement' In de Europese Richtlijn en Bao wordt als overal begrip voor aannemer, leverancier en dienstverlener het begrip 'ondernemer' gebruikt, in het beleid wordt het woord 'leverancier' gebruikt. Voorgesteld wordt de term 'leverancier' te vervangen door 'ondernemer'.

In de Europese Richtlijn en Bao wordt voor het woord aanbieding het woord inschrijving gebruikt. Voorgesteld wordt de term 'aanbieding'  te vervangen door 'inschrijving'.

In de Europese Richtlijn en de Bao is het begrip 'raamovereenkomst' geïntroduceerd. Dit begrip komt in de plaats voor het in het beleid gehanteerde begrip 'mantelcontract'.

 

Inkoop- en aanbestedingsbeleid

 

Hoofdstuk 3 Wettelijk kader

De UAR-EG-1991 en de UAR 2001 zijn achterhaald doordat zij niet meer in lijn zijn meer de nieuwe Europese Richtlijn en de Bao, daarom wordt voorgesteld de eerste alinea onder 4: 'uniforme aanbestedingsreglementen: UAR-EG-1991, UAR 2001' te vervangen door 'aanbestedingsreglement: ARW 2005'.

 

Hoofdstuk 3, Ad. 2.2 Gemeenschapsrecht Europese richtlijnen voor overheidsopdrachten

De drie Europese Richtlijnen voor Overheidsopdrachten voor Werken, leveringen en diensten zijn vervangen door één richtlijn. Daarom wordt voorgesteld de volledige tekst van dit onderdeel te vervangen door:

'Ter verwezenlijking van de gemeenschappelijke markt zijn twee Europese Richtlijnen voor Overheidsopdrachten opgesteld:

1.         de Europese Richtlijn betreffende de coördinatie van de procedures voor het plaatsen van overheidsopdrachten voor werken, leveringen en diensten (2004/18/EG).

2.         de Europese Richtlijn voor de Nutssector (2004/17/EG).

Voor de gemeentelijke overheid is de eerste richtlijn rechtstreeks van belang. Beide richtlijnen zijn gebaseerd op drie principes uit het EG-verdrag:

1.         transparantie van procedure;

2.         non-discriminatie van ondernemers;

3.         objectieve beoordeling van inschrijvingen.

 

De richtlijnen bevatten gedetailleerde voorschriften die betrekking hebben op de toepassingssfeer, procedures, wijze van bekendmaking van opdrachten, technische specificaties, selectie van ondernemers en beoordeling van inschrijvingen. Het woord 'richtlijn' is misleidend, omdat de Europese richtlijn de status van wet heeft. De richtlijn moet worden toegepast, wanneer een aanbestedende dienst een werk, levering of dienst wil aanbesteden, waarvan de waarde boven de in tabel 2 genoemde drempelbedragen uitkomt. Ook wanneer het geraamde bedrag onder het drempelbedrag ligt, is het toegestaan Europees aan te besteden. Voordelen hiervan zijn: gratis publicatie, eenduidige werkwijze en een 'open markt'.'

 

Hoofdstuk 3, Ad 3.1 Nederlandse wetgeving: Raamwet EEG-voorschriften aanbestedingen

De wijze waarop de nieuwe Europese richtlijn in Nederland is geïmplementeerd is wezenlijk anders dan voorheen. Daarom wordt voorgesteld de kop en de tekst van dit onderdeel te vervangen door:

'ad. 3.1 Nederlandse wetgeving: Raamwet EEG-voorschriften aanbestedingen en het Besluit aanbestedingsregels voor Overheidsaanbestedingen (Bao)

'De Europese richtlijn is in Nederland geïmplementeerd door middel van de Bao. De integrale tekst van de richtlijn is in de Bao overgenomen c.q. herschreven. Verder zijn in de Bao een aantal specifiek voor Nederland geldende artikelen opgenomen.'

 

Hoofdstuk 3, Ad. 4.1 en 4.2

Ad. 4.1 Uniforme aanbestedingsreglementen: UAR-EG-1991

Ad, 4.2.Uniforme aanbestedingsreglementen: UAR (2001)

Beide onderwerpen als beschreven in deze twee paragrafen zijn niet meer actueel omdat beide reglementen zijn achterhaald.

Voorgesteld wordt om Ad. 4.1 en 4.2 geheel te vervangen door:

'Ad. 4. Aanbestedingsreglement werken 2005 (ARW 2005) Het ARW 2005 is het reglement dat in de precontractuele aanbestedingsfase de verhouding tussen de opdrachtgever en de aannemer regelt. Alle procedures zijn zowel op Europees als nationaal niveau volledig uitgeschreven.'

 

Hoofdstuk 6-3-5 Selectie van een leverancier

Door het vakteam Juridische Zaken wordt momenteel een beleidsnota voorbereid in het kader van de Wet BIBOB en aanbestedingen. Daarom wordt voorgesteld aan dit hoofdstuk de volgende zin toe te voegen:

'Indien het gemeentelijke beleid in het kader van de Wet BIBOB door het college is vastgesteld, zijn deze beleidsuitgangspunten van toepassing bij de selectie van de in dat beleid bepaalde categorieën van ondernemers, bij de in dat beleid genoemde drempelbedragen'.

 

 

Hoofdstuk 7, 7-1 De mate waarin concurrentie wordt gezocht bij inkopen en aanbesteden.

Vierde alinea, tweede zin:

In verband met het ARW 2005 en de in de regelgeving gehanteerde definities, wordt voorgesteld de zin 'Keuze tussen de openbare en de niet openbare procedure uit de Europese richtlijnen of de openbare aanbesteding en de aanbesteding met voorafgaande selectie uit het UAR 2001, is in principe vrij en wordt per aanbesteding bekeken.' te vervangen door 'De keuze tussen de openbare en de niet openbare procedure is in principe vrij en wordt per aanbesteding bekeken'.

 

 

Hoofdstuk 8, 8-3 Toe te passen aanbestedingsreglement

Dit hoofdstuk is in zijn geheel achterhaald. De, in het Inkoop- en aanbestedingsbeleid verplicht gestelde reglementen UAR-EG-1991 en UAR 2001 bij het uitvoeren van werken zijn in de praktijk niet meer bruikbaar omdat ze niet voldoen aan de nieuwe regelgeving.

 

Sinds 1 december 2005 is het ARW 2005 hiervoor in de plaats gekomen. Het staat de decentrale overheid in beginsel vrij, net als bij het UAR 2001, het ARW 2005 al dan niet van  toepassing te verklaren. In overleg met de betreffende organisatieonderdelen wordt ter vervanging van de beide reglementen voorgesteld het ARW 2005 van toepassing te verklaren bij de aanbesteding van werken.

 

Naast een speciaal reglement voor werken bestaat er nog geen reglement voor leveringen en diensten. Dit wordt als een gemis ervaren. Het reglement is een soort handboek dat de gebruiker door een te doorlopen procedure leidt. Het is goed mogelijk het ARW 2005 ook te gebruiken bij het verwerven van leveringen en diensten. In overleg met het Strategische Inkoop Platform wordt u voorgesteld de organisatie de mogelijkheid te geven het ARW 2005 ook van toepassing te verklaren op de leveringen en diensten.

 

Voorgesteld wordt het gehele hoofdstuk te vervangen door: 'Dit hoofdstuk handelt over de toe te passen aanbestedingsreglementen bij aanbestedingen van werken en van leveringen en diensten. Het aanbestedingsreglement dat van toepassing is bij alle aanbestedingen van werken is de ARW 2005. Indien noodzakelijk kan hiervan, of van onderdelen hiervan, mits gemotiveerd en bekendgemaakt, worden afgeweken'.

 

Voor leveringen en diensten geldt bij Europese aanbestedingen de Bao. Voor aanbestedingen ònder de Europese drempelbedragen bestaat nog geen equivalent van de ARW 2005. Toch moet ook bij deze aanbestedingen de procedure, termijnen, selectie- en gunningcriteria beoordelingswijze etc. worden vastgelegd en aan de deelnemers worden bekend gemaakt. De aanbestedende budgethouder/lead buyer zal een en ander dan ook per keer moeten vastleggen. Hij kan ook het ARW 2005 op een aanbesteding van toepassing verklaren.

 


Bijlage 3 Inkoopvoorwaarden gemeente Delft2

 

Artikel 1-begrippen-

In deze inkoopvoorwaarden worden de hierna gebruikte begrippen met een beginhoofdletter als volgt gedefinieerd:

Opdrachtgever: de gemeente Delft die opdracht verstrekt en gebruiker is van de IKVGD2;

Ondernemer: de opdrachtnemer;

Overeenkomst: de schriftelijk vastgelegde afspraken (in overeenkomst, order of opdracht) tussen Opdrachtgever en Ondernemer betreffende de Levering van Producten;

IKVGD2: onderhavige algemene inkoopvoorwaarden van Opdrachtgever;

Levering: het in bezit stellen c.q in de macht brengen van één of meer Producten aan Opdrachtgever, alsmede de eventuele installatie, montage, plaatsing, implementatie etc. daarvan;

Producten: verzamelbegrip voor de overheidsopdrachten voor werken, leveringen en diensten. De definities van deze drie begrippen zijn gelijk aan die in het Besluit aanbestedingsregels overheidsopdrachten (Bao).

 

Artikel 2 -toepasselijkheid-

1.         De IKVGD2 zijn volledig van toepassing op en vormen een onverbrekelijk geheel met alle aanvragen, alle aanbiedingen van Ondernemer, alle opdrachten en orders en daarmee verband houdende Overeenkomsten van Opdrachtgever met betrekking tot de Levering van Producten, inclusief de vervolgopdrachten, tenzij schriftelijk is overeengekomen van de IKVGD2 af te wijken.

2.         Op de Overeenkomst, waarvan de IKVGD2 deel uitmaken is uitsluitend het Nederlands recht van toepassing. Buitenlandse wetgeving en verdragen (zoals het Weens koopverdrag) worden uitgesloten.

3.         De wettelijke bepalingen zijn van toepassing, behalve voor zover de IKVGD2 daarvan afwijken.

4.         Eventuele algemene voorwaarden van Ondernemer zijn uitdrukkelijk uitgesloten.

5.         In geval van strijdigheid tussen hetgeen afzonderlijk tussen partijen schriftelijk is overeengekomen en de IKVGD2 prevaleert hetgeen afzonderlijk is overeengekomen.

 

Artikel 3 -geldigheid aanbod en totstandkoming Overeenkomst-

1.         Een aanbod van Ondernemer is onherroepelijk gedurende een termijn van 30 dagen nadat het Opdrachtgever heeft bereikt, tenzij de uitnodiging van Opdrachtgever tot het doen van het aanbod een afwijkende termijn inhoudt. Ingeval van een inschrijving vangt de termijn aan op de dag waarop de inschrijving sluit.

2.         De Overeenkomst komt tot stand doordat Opdrachtgever een schriftelijk aanbod van Ondernemer door middel van een schriftelijke order of opdracht aanvaardt en/of doordat partijen de gemaakte afspraken in een schriftelijke, door partijen getekende, Overeenkomst vastleggen.

3.         In het geval dat de order of de opdracht na afloop van de in lid 1 bedoelde termijn wordt verzonden of wanneer de order of de opdracht op meer dan ondergeschikte punten van het aanbod afwijkt, komt de Overeenkomst overeenkomstig de order of opdracht tot stand, tenzij Ondernemer de order of opdracht binnen 14 dagen na dagtekening schriftelijk verwerpt.

4.         Indien Ondernemer geen aanbod of een mondeling aanbod heeft gedaan, komt de Overeenkomst tot stand doordat Ondernemer een schriftelijke order of opdracht van Opdrachtgever binnen 14 dagen na dagtekening schriftelijk aanvaardt.

5.         Overeengekomen specificaties en condities zijn voor Ondernemer bindend. Afwijkingen kunnen slechts na goedkeuring door Opdrachtgever plaatsvinden.

6.         Wijziging van of aanvulling op de Overeenkomst kan alleen schriftelijk plaatsvinden en geldt alleen indien zij, door de daartoe bevoegde personen is overeengekomen en door beide partijen is ondertekend.

7.         De kosten die voortvloeien uit het opstellen van en het uitbrengen van een op verzoek van Opdrachtgever uitgebracht aanbod of opgestelde offerte komen, in principe voor rekening van Ondernemer, tenzij anders is overeengekomen.

 

Artikel 4 -wijziging omvang en hoedanigheid-

1.         Opdrachtgever is te allen tijde bevoegd Ondernemer schriftelijk te verzoeken de omvang van en/of de hoedanigheid van de te leveren Producten te wijzigen.

2.         Indien een wijziging naar het oordeel van Ondernemer gevolgen heeft voor de overeengekomen vaste prijs en/of de termijn van Levering, is Ondernemer verplicht, alvorens aan de wijziging gevolg te geven, Opdrachtgever hierover zo spoedig mogelijk, doch uiterlijk binnen 8 werkdagen na kennisgeving van de verlangde wijziging schriftelijk te informeren. Indien de gevolgen voor de prijs en/of de levertijd, naar het schriftelijke oordeel van Opdrachtgever, niet aanvaardbaar zijn, is Opdrachtgever gerechtigd het verzoek tot wijziging binnen 8 werkdagen in te trekken.

3.         Ondernemer is verplicht Opdrachtgever te informeren indien de nog te leveren Producten inmiddels in een verbeterde/gewijzigde uitgave op de markt zijn of worden gebracht. Ondernemer biedt wanneer Opdrachtgever dit wenst, deze alsnog de gelegenheid voor deze verbeterde/gewijzigde uitgave te kiezen.

 

 

 

Artikel 5 -Levering-

1.         Levering vindt plaats op de overeengekomen plaats en op het overeengekomen tijdstip.

2.         Indien een termijn van Levering is overeengekomen, vangt deze aan op de datum waarop de Overeenkomst is aangegaan.

3.         Ondernemer meldt dreigende overschrijdingen van de termijn van Levering onverwijld schriftelijk aan Opdrachtgever. Dit laat onverlet de eventuele gevolgen van deze overschrijding ingevolge de IKVGD2, de Overeenkomst of wettelijke bepalingen.

4.         Indien Ondernemer de Levering op enigerlei wijze vroeger wil doen plaatsvinden dan het overeengekomen tijdstip, is daarvoor (schriftelijke) toestemming van Opdrachtgever vereist. Indien de Levering vroeger plaatsvindt blijven de oorspronkelijke betalingsafspraken volledig in takt.

 

Artikel 6 -inspectie, keuring, controle, test-

1.         Opdrachtgever heeft het recht toezending/overlegging te verzoeken van keuringsrapporten en/of certificaten, zo die er zijn, van Producten.

2.         Opdrachtgever heeft te allen tijde het recht de bestelde of geleverde Producten te (laten) keuren, inspecteren, controleren en/of te testen.

3.         De kosten van de in lid 2 genoemde handelingen komen te allen tijde voor rekening van Ondernemer in het geval de bestelde of geleverde Producten door Opdrachtgever worden afgekeurd of niet voldoen aan de in de specificatie of Overeenkomst omschreven eisen. Indien de Producten wel blijken te voldoen komen de kosten de in lid 2 genoemde handelingen ten laste van de Opdrachtgever,

4.         Indien als gevolg van de in lid 2 genoemde handelingen blijkt, dat de bestelde of geleverde Producten niet voldoen aan de in de specificatie of Overeenkomst omschreven eisen, kan Opdrachtgever naar haar keuze, onverminderd haar overige rechten:

a.         binnen een door Opdrachtgever te stellen termijn verbetering of herlevering verlangen door  Ondernemer, zonder dat Ondernemer daartoe enige aanspraak op vergoeding heeft; indien Ondernemer niet binnen een door Opdrachtgever te stellen termijn de afgekeurde, geleverde Producten terughaalt, heeft Opdrachtgever het recht de betreffende artikelen aan Ondernemer voor diens rekening te retourneren, dan wel de diensten voor rekening van Ondernemer ongedaan maken.

b.         Overeenkomst geheel of gedeeltelijk annuleren of ontbinden zonder nadere ingebrekestelling of rechterlijke tussenkomst.

 

Artikel 7 -risico en eigendomsoverdracht-

1.         Opdrachtgever verkrijgt het eigendom van de Producten na Levering en goedkeuring. Goedkeuring gebeurt schriftelijk. Goedkeuring heeft van rechtswege plaatsgevonden indien Opdrachtgever 14 dagen na levering niet schriftelijk heeft goedgekeurd, tenzij de Producten door Opdrachtgever zijn afgekeurd of een andere termijn is overeengekomen.

2.         Het risico van de Producten gaat over op Opdrachtgever na Levering en goedkeuring.

3.         Indien Producten in delen worden opgeleverd verkrijgt Opdrachtgever het eigendom van de delen na Levering en Goedkeuring.


 

Artikel 8 -kwaliteit en garantie-

1.         Ondernemer garandeert:

a.         dat de geleverde Producten beantwoorden aan de Overeenkomst. Deze beantwoorden niet aan de Overeenkomst, indien zij niet de eigenschappen bezitten die Opdrachtgever op grond van de Overeenkomst mocht verwachten. De bewijslast ter zake rust op Ondernemer;

b.         dat de geleverde Producten geschikt zijn voor het doel waarvoor Opdrachtgever deze verwerft;

c.         op de hoogte te zijn van de wensen van Opdrachtgever ten aanzien van de Overeenkomst en dat zij in staat is het gewenste te leveren;

d.         dat de geleverde Producten (blijven) voldoen aan de daarvoor geldende dan wel overeengekomen specificaties, dat zij met goed vakmanschap zijn vervaardigd of verricht, dat zij van goede kwaliteit en vrij van constructie-, fabricage- en materiaalfouten zijn en dat zij tenminste voldoen aan de gebruikelijke eisen van deugdelijkheid, doelmatigheid en afwerking en tevens voldoen aan de in Nederland geldende relevante regelgeving;

e.         dat de geleverde Producten geheel compleet en voor gebruik gereed zijn;

f.          dat onder meer alle onderdelen, hulpmaterialen, hulpstukken, gereedschappen, reservedelen, gebruiksaanwijzingen, instructieboeken en overige documentatie, welke nodig zijn voor het realiseren van het door Opdrachtgever (schriftelijk) aangegeven doel, dan wel wettelijk zijn voorgeschreven, worden mee geleverd, ook indien zij niet met name zijn genoemd;

g.         dat haar medewerkers en de door haar ingeschakelde derden voor de duur van de Overeenkomst voldoen en blijven voldoen aan de algemene eisen van vakbekwaamheid en deskundigheid en verder aan de overeengekomen kwalificaties ten aanzien van opleiding, deskundigheid en ervaring.

h.         ten aanzien van door haar geleverde software dat deze geen virussen, logic bombs etc. bevatten.

i.          dat zij, dan wel de door haar ingeschakelde derden voor zover van toepassing, ten aanzien van de met de Opdrachtgever overeengekomen diensten over de vereiste vergunningen beschikt en aan de wettelijke verplichtingen voldoet;

j.          dat de door of namens haar verrichte diensten met voortvarendheid, op vakbekwame wijze en volgens de overeengekomen planning worden uitgevoerd, waarbij Ondernemer verantwoordelijk is voor de voortgang.

2.         Ondernemer verbindt zich alle gebreken, die zich aan de Producten voordoen na de Levering en goedkeuring, gedurende minimaal 12 maanden dan wel gedurende een in de Overeenkomst bepaalde garantieperiode vanaf de goedkeuring van het Product voor haar rekening, binnen de door Opdrachtgever bij aanzegging gestelde redelijke termijn, weg te nemen door herstel, vervanging, of aanvulling, tenzij blijkt dat deze gebreken een gevolg zijn van normale slijtage of onoordeelkundig gebruik, e.e.a. zo nodig te bepalen door een onpartijdige derde.

3.         Indien Producten in delen worden opgeleverd spreken partijen af op welk moment goedkeuring plaatsvindt. Indien niets is afgesproken geldt goedkeuring van het geheel als goedkeuring.

4.         Bij gehele of gedeeltelijke vervanging van de geleverde Producten , begint voor het vervangen deel de in lid 2 vermelde garantieperiode opnieuw te lopen.

5.         De garantieperiode als genoemd in lid 2 wordt verlengd met het aantal dagen dat het Product, waaraan of waarvoor de Levering is verricht, geen gebruik kan worden gemaakt wegens het wegnemen van gebreken in de geleverde Producten.

6.         Ondernemer blijft te allen tijde aansprakelijk voor verborgen gebreken die eerst na de in lid 2 genoemde garantieperiode blijken.

 

Artikel 9 -prijs-

1.         De prijzen zijn, indien van toepassing, exclusief omzetbelasting en omvatten alle kosten in verband met de nakoming van de verplichtingen van Ondernemer.

2.         De prijzen zijn vast voor de duur van de Overeenkomst, tenzij de Overeenkomst de omstandigheden vermeldt die tot prijsaanpassing kunnen leiden, alsmede de wijze waarop de aanpassing plaatsvindt.

3.         De prijs wordt berekend in Euro's.


 

Artikel 10 -facturering en betaling-

1.         Facturen worden aan het door Opdrachtgever kenbaar gemaakte factuuradres gezonden, voorzien van de tussen partijen afgesproken gegevens.

2.         Betaling van de factuur, indien van toepassing, inclusief omzetbelasting, door Opdrachtgever vindt plaats binnen 30 dagen na ontvangst van de factuur, onder voorbehoud van goedkeuring van de geleverde Producten door Opdrachtgever.

3.         Opdrachtgever is gerechtigd de betaling op te schorten indien zij een tekortkoming in de geleverde Producten constateert. Deze opschorting duurt totdat de tekortkoming is opgeheven dan wel de Overeenkomst is ontbonden.

4.         Opdrachtgever heeft het recht het bedrag van de factuur te verminderen met bedragen en/of boetes die Ondernemer is verschuldigd aan Opdrachtgever.

5.         Indien is overeengekomen dat Opdrachtgever een voorschot op de prijs betaalt en Ondernemer niet op het overeengekomen tijdstip presteert, is Ondernemer de wettelijke rente verschuldigd over het voorschot over de tijd dat de tekortkoming voortduurt, ongeacht of de tekortkoming aan Ondernemer kan worden toegerekend.

6.         Indien de Overeenkomst op grond van het in artikel 20, lid 1 bepaalde is ontbonden, betaalt  Ondernemer de reeds aan hem verrichte betalingen, vermeerderd met de wettelijke rente vanaf de dag van betaling, terug. Indien de Overeenkomst gedeeltelijk is ontbonden, bestaat de terugbetalingsverplichting alleen voor zover de betalingen op het ontbonden gedeelte betrekking hebben.

7.         Betaling door Opdrachtgever houdt op geen enkele wijze afstand van recht in.

 

Artikel 11 - toerekenbare tekortkoming (wanprestatie)-

1.         In geval dat één der partijen een verplichting uit de Overeenkomst niet, niet tijdig of niet deugdelijk nakomt, dan wel anderszins tekort schiet in de nakoming van één of meer van haar verplichtingen, stelt de andere partij haar deswege in gebreke, tenzij de nakoming van de betreffende verplichting reeds blijvend onmogelijk is, of een uiterlijke termijn is afgesproken, in welk geval de nalatige partij onmiddellijk in verzuim is.

2.         De ingebrekestelling geschiedt schriftelijk, waarbij aan de nalatige partij een redelijke termijn wordt gegund om alsnog zijn verplichtingen na te komen. Deze termijn heeft het karakter van een fatale termijn.

3.         Indien Ondernemer toerekenbaar tekort komt in de nakoming van haar verplichtingen tegenover Opdrachtgever, is Ondernemer aansprakelijk voor vergoeding van de door Opdrachtgever geleden c.q. nog te lijden schade, zowel direct als indirect, onverminderd diens overige rechten, waaronder begrepen het recht op ontbinding van de Overeenkomst.


 

Artikel 12 -niet-toerekenbare tekortkoming (overmacht)-

1.         Partijen kunnen zich jegens elkaar alleen op niet-toerekenbare tekortkoming beroepen indien de desbetreffende partij zo spoedig mogelijk, doch uiterlijk binnen 5 werkdagen na het intreden van de niet-toerekenbare tekortkoming, onder overlegging van de nodige bewijsstukken, de andere partij schriftelijk van een dergelijk beroep op niet-toerekenbare tekortkoming in kennis stelt.

2.         Onder niet-toerekenbare tekortkoming in het kader van de IKVGD2 wordt in ieder geval niet verstaan: gebrek aan personeel, staking van personeel, ziekte van personeel, verlate aanlevering door een toeleverancier, ongeschiktheid van Producten, toerekenbare tekortkoming van door Ondernemer ingeschakelde derden, liquiditeits- c.q solvabiliteitsproblemen aan de zijde van Ondernemer.

3.         Indien Ondernemer stelt dat er bij een of meer van haar tekortkomingen sprake is van niet-toerekenbare tekortkoming van haar kant en Opdrachtgever deze stelling aanvaardt, heeft Opdrachtgever niettemin het recht de Overeenkomst te ontbinden. In dergelijke gevallen brengen partijen bij elkaar geen schade in rekening.

 

Artikel 13 -aansprakelijkheid-

1.         Ondernemer is aansprakelijk voor schade, van welke aard dan ook, inclusief productaansprakelijkheid en gevolgschade, die kan ontstaan in verband met de uitvoering van de verplichtingen die voortvloeien uit de Overeenkomst.

2.         Ondernemer vrijwaart Opdrachtgever tegen alle financiële gevolgen van aanspraken van derden in enig verband staande met de uitvoering van verplichtingen die voortvloeien uit de Overeenkomst.

3.         Ondernemer is aansprakelijk voor vermissing van en schade aan installaties en eigendommen van Opdrachtgever en haar medewerkers, voor zover de vermissing of de schade het gevolg is van nalatigheid en/of schuld van Ondernemer of personen waar Ondernemer zich van bedient.

4.         Ondernemer sluit verzekering af ter afdekking van zijn risico's. Ondernemer heeft de plicht Opdrachtgever op verzoek inzage te geven in daartoe strekkende polissen.

5.         Ondernemer cedeert bij voorbaat aan Opdrachtgever alle aanspraken ter zake van uitkeringen van verzekeringspenningen op basis van de in lid 4 genoemde verzekeringen.

6.         Indien de Wet ketenaansprakelijkheid op de Overeenkomst van toepassing is, voldoet Ondernemer aan alle uit deze wet voortvloeiende verplichtingen.

7.         Opdrachtgever heeft de bevoegdheid om in door haar bepaalde gevallen, dat deel van de prijs, dat betrekking heeft  op loonbelasting en sociale premies, niet direct aan Ondernemer te betalen, maar te voldoen via een G-rekening, dan wel rechtstreeks aan de fiscus en de bedrijfsvereniging. Ondernemer stelt op verzoek een G-rekening aan Opdrachtgever beschikbaar.

 

Artikel 14 -boete-

1.         Indien Ondernemer niet binnen de overeengekomen termijn op de overeengekomen plaats de overeengekomen Producten levert, is deze aan Opdrachtgever zonder aanmaning of andere voorafgaande verklaring een onmiddellijke opeisbare boete verschuldigd van 1% van de prijs van de betreffende Overeenkomst, vermeerderd met de omzetbelasting, voor elke dag dat de tekortkoming voortduurt, tot een maximum van 30%. Indien de Levering blijvend onmogelijk is geworden is de boete onmiddellijk in haar geheel verschuldigd.

2.         De boete komt Opdrachtgever toe onverminderd alle andere rechten of vorderingen, daaronder mede begrepen:

3.         de vordering tot nakoming van de verplichting tot Levering van de Producten die aan de Overeenkomst beantwoorden;

4.         het recht op schadevergoeding, voorzover de schade het bedrag van de boete te boven gaat.

 

Artikel 15 -intellectuele en industriële eigendomsrechten-

1.         Ondernemer staat in voor het vrije en ongestoorde gebruik door Opdrachtgever van de Levering. Zij vrijwaart Opdrachtgever tegen de financiële gevolgen van aanspraken van derden wegens inbreuk op enig octrooi, hun intellectuele of industriële eigendomsrechten.

2.         In het geval dat tijdens de looptijd van de Overeenkomst intellectuele of industriële eigendomsrechten op welke wijze dan ook ontstaan, is Opdrachtgever de hiertoe exclusief gerechtigde. Voor zover een akte is vereist voor de overdracht van het eigendom werkt Ondernemer daaraan mee.

3.         Ondernemer is gerechtigd de informatie welke is verstrekt door Opdrachtgever te gebruiken, echter uitsluitend in verband met de Overeenkomst. De informatie is en blijft eigendom van Opdrachtgever.


 

Artikel 16 -geheimhouding-

1.         Ondernemer houdt het bestaan, de aard en de inhoud van de Overeenkomst evenals de overige bedrijfsinformatie van Opdrachtgever die haar uit hoofde van de relatie met Opdrachtgever ter kennis zijn gekomen geheim en maakt niets daarvan openbaar zonder schriftelijke toestemming van Opdrachtgever. Een en ander is tevens van toepassing op personeel van Ondernemer of door haar ingeschakelde derden.

2.         Ondernemer is verplicht de door Opdrachtgever aangehouden beveiligingsprocedures in acht te nemen.

 

Artikel 17 -documentatie-

1.         Ondernemer is verplicht bijbehorende documentatie, indien mogelijk in de Nederlandse taal, voorafgaande aan of gelijktijdig met de Levering ter beschikking te stellen aan Opdrachtgever.

2.         Opdrachtgever is vrij in het gebruik van deze documentatie, waaronder begrepen het vermenigvuldigen daarvan voor eigen gebruik.

 

Artikel 18 -verpakking-

1.         De artikelen zijn behoorlijk en deugdelijk verpakt.

2.         Opdrachtgever heeft te allen tijde het recht de (transport)verpakkingsmaterialen voor rekening van Ondernemer aan deze te retourneren. Indien Opdrachtgever statiegeld heeft moeten betalen met betrekking tot de verpakking, dan wordt deze na overdracht van de betreffende verpakking aan Opdrachtgever gecrediteerd.

3.         Verwerking, respectievelijk vernietiging van (transport)verpakkingsmaterialen is een verantwoordelijkheid van Ondernemer. Indien op verzoek van Ondernemer verpakkingsmaterialen door of namens Opdrachtgever worden verwerkt of vernietigd, gebeurt dit voor risico en rekening van de Ondernemer.

 

Artikel 19 -overdracht rechten en verplichtingen-

1.         Ondernemer kan een verplichting uit hoofde van de Overeenkomst of haar rechtsverhouding tot Opdrachtgever alleen met voorafgaande schriftelijke toestemming van Opdrachtgever overdragen aan een derde. Aan de toestemming kan Opdrachtgever voorwaarden verbinden.

2.         Indien Ondernemer bij de uitvoering van de Overeenkomst gebruik wenst te maken van diensten van derden, hetzij in onderaanneming, hetzij door tijdelijke inhuur van personeel, dan is Ondernemer daartoe slechts bevoegd na verkregen voorafgaande schriftelijke toestemming van Opdrachtgever. Opdrachtgever kan zodanige toestemming alleen met redelijke gronden weigeren. Aan de toestemming kan Opdrachtgever voorwaarden verbinden.

3.         In geval van overdracht aan een derde van (een gedeelte van) de verplichtingen uit de Overeenkomst door Ondernemer, is Ondernemer verplicht aan Opdrachtgever te melden welke zekerheden zijn gesteld voor de afdracht van omzetbelasting, loonbelasting, en sociale premies die wettelijk zijn voorgeschreven voor werkgevers.

 

Artikel 20 -ontbinding-

1.         Onverminderd alle andere rechten heeft Opdrachtgever het recht de Overeenkomst door een schriftelijke verklaring zonder rechtelijke tussenkomst eenzijdig geheel of gedeeltelijk te ontbinden indien:

a.         Ondernemer in verzuim is bij de nakoming van een verplichting uit de Overeenkomst;

b.         de nakoming door Ondernemer van een opeisbare verplichting uit hoofde van de Overeenkomst blijvend of tijdelijk onmogelijk is;

c.         Ondernemer surséance van betaling aanvraagt of wordt verleend, of Ondernemer haar faillissement aanvraagt of in staat van faillissement wordt verklaard, de onderneming van Ondernemer wordt geliquideerd of stilgelegd, beslag wordt gelegd op (een deel van) de bedrijfseigendommen van Ondernemer, of de eventuele vergunningen van Ondernemer worden ingetrokken;

d.         door Ondernemer of een van zijn medewerkers enig voordeel is of wordt aangeboden of verschaft aan een persoon die deel uitmaakt van Opdrachtgever.

2.         Opdrachtgever is bij ontbinding van de Overeenkomst als gevolg van de gevallen als genoemd in lid 1 nimmer gehouden tot enige schadevergoeding.

3.         Verplichtingen die naar hun aard bestemd zijn om ook na ontbinding van de Overeenkomst voort te duren, blijven na ontbinding van de Overeenkomst bestaan, hiertoe behoren o.m. geheimhouding, intellectuele en industriële eigendomsrechten, geschillen en toepasselijk recht.

 

Artikel 21 -voorschriften-

1.         Ondernemer, haar medewerkers, alsmede door haar ingeschakelde derden zijn gehouden alle wettelijke, veiligheids-, gezondheids-, en milieuvoorschriften in acht te nemen.

2.         Eventuele bedrijfsvoorschriften en reglementen op het gebied van veiligheid, gezondheid, en milieu van Opdrachtgever dienen te worden opgevolgd. Een exemplaar van deze voorschriften en reglementen wordt door Opdrachtgever op aanvraag onverwijld, kosteloos ter beschikking gesteld.

 

Artikel 22 -contactpersonen, projectverantwoordelijkheid, voortgangsrapportage-

1.         Ondernemer draagt de totale projectverantwoordelijkheid voor zowel de eigen diensten en eigen medewerkers, als voor de diensten en medewerkers van door haar ingeschakelde derden.

2.         Zo nodig wijzen partijen ten behoeve van de Overeenkomst schriftelijk een contactpersoon aan.

3.         Partijen geven hierbij tevens aan welke bevoegdheden de contactpersonen hebben.

4.         Op verzoek van Opdrachtgever is Ondernemer verplicht periodiek aan Opdrachtgever te rapporteren inzake de voortgang van de door haar te leveren Producten.

5.         Indien de IKVGD2 deel uitmaken van een raamovereenkomst dan is Ondernemer verplicht de gang van zaken met betrekking tot de raamovereenkomst periodiek met Opdrachtgever te evalueren.

 

Artikel 23 -opleiding en ondersteuning-

Ondernemer is op verzoek van Opdrachtgever verplicht, medewerkers van Opdrachtgever een opleiding te geven met betrekking tot de eigenschappen, gebruik en onderhoud van de geleverde/te leveren Producten, dan wel adequate ondersteuning te verlenen.

 

Artikel 24 -wijziging van IKVGD2-

1.         Opdrachtgever is bevoegd wijzigingen in de IKVGD2 aan te brengen. Deze wijzigingen treden in werking op het aangekondigde tijdstip van inwerkingtreding.

2.         Opdrachtgever zendt de gewijzigde voorwaarden tijdig toe aan Ondernemer.

3.         Indien geen tijdstip van inwerkingtreding is medegedeeld, treden de wijzigingen jegens Ondernemer in werking zodra haar de wijzigingen zijn medegedeeld, tenzij Ondernemer binnen 14 dagen na mededeling van de wijzigingen Opdrachtgever schriftelijk mededeelt de wijzigingen niet te aanvaarden

4.         Indien de mededeling als bedoeld in lid 3 door Ondernemer aan Opdrachtgever is gedaan blijven de IKVGD2 op reeds gesloten Overeenkomsten van toepassing; op nieuw te sluiten Overeenkomsten zijn dan de gewijzigde algemene inkoopvoorwaarden van toepassing.

 

Artikel 25 -geschillen-

1.         Geschillen tussen partijen, daaronder begrepen die welke slechts door één der partijen als zodanig worden beschouwd, zullen zoveel mogelijk door middel van goed overleg tot een oplossing worden gebracht.

2.         Indien partijen niet tot een oplossing komen, worden geschillen voorgelegd aan de daartoe bevoegde rechter in het arrondissement 's-Gravenhage, tenzij alsnog bindend advies wordt overeengekomen.

 

Delft, januari 2006