Stuk 191 I
Delft,
5 oktober 2006.
Onderwerp: Wijziging Reglement van Orde Gemeenteraad en de
Verordening op de Raadscommissies
Aan de leden van de gemeenteraad
Geachte dames en heren,
Artikel 16 van de Gemeentewet schrijft voor dat de raad een
reglement van orde voor zijn vergaderingen en andere werkzaamheden vaststelt.
Echter, het reglement van orde (RvO) is geen statisch document, maar dient
aangepast te worden indien de vastgestelde regels niet meer voldoen. In de
afgelopen periode zijn een aantal knelpunten in het reglement geconstateerd
waardoor herbezinning en eventueel aanpassing zinnig is.
In juli en augustus is een werkgroep van 7 raadsleden (de
heren Bot, De Wit, Kiela, Riphagen, Sipkema, Van Doeveren en mevrouw Steffen),
ondersteund door de griffier en de afdeling Juridische Zaken van de gemeente,
vier keer bijeen geweest om het Reglement van Orde van de gemeenteraad en de
Verordening op de Raadscommissies te herzien. De werkgroep heeft eerst een
inventarisatie van de belangrijkste knelpunten gemaakt, waarna de verschillende
leden voorstellen hebben gedaan. Deze voorstellen zijn besproken, waarbij er
niet is gestreefd naar unanimiteit. De werkgroep heeft de wijzigingsvoorstellen
als advies aan het presidium aangeboden.
De voornaamste geconstateerde knelpunten zijn de volgende:
Artikel 3b van het RvO beschrijft
de taken en bevoegdheden van het presidium. Tevens komen regelmatig de fractievoorzitters
bijeen. In de praktijk blijken de taakverdeling en de bevoegdheden niet helder.
Artikel 33, lid 2 en lid 5 bieden
de mogelijkheid om een motie over een niet geagendeerd onderwerp in te dienen
tijdens de raadsvergadering. Door het indienen van deze moties zijn
willekeurige onderwerpen op de raadsagenda te plaatsen. Vanuit diverse
partijen uit de raad is de wens geuit enige criteria op te nemen in het RvO
waaraan een dergelijke motie moet voldoen om behandeld te worden.In de huidige artikelsgewijze toelichting is een nadere toelichting
opgenomen over het gebruik van de motie over een niet geagendeerd onderwerp.
Gebleken is dat er binnen de raad verschil van mening bestaat over de
interpretatie van deze toelichting.
In de verschillende vakcommissies
worden geagendeerde onderwerpen voorzien van een advies richting college
(overleg) of raad (raadsvoorstel). Vanuit verschillende partijen is de wens
geuit om onderwerpen, die een collegebevoegdheid betreffen, maar waarover
maatschappelijke onrust is ontstaan, niet slechts in de vakcommissies te
bespreken, maar ook, bijvoorbeeld in tweede termijn, in de raadsvergadering te
agenderen.
In de afgelopen periode is
discussie ontstaan over begin- en eindtijd van commissie- en
raadsvergaderingen.
5. Extra (raads)vergadering
De Gemeentewet geeft de
mogelijkheid, ingeval tenminste een vijfde van het aantal leden waaruit de raad
bestaat schriftelijk met opgave van redenen daarom verzoekt, een (extra)
vergadering van de raad bij
een te roepen. In het
huidige reglement van orde van de gemeenteraad ontbreekt de mogelijkheid om
deze extra vergadering op korte termijn te laten plaatsvinden (reguliere
termijn tussen oproep en dag van
vergadering is tenminste 10
dagen). Ook in de verordening op de raadscommissie ontbreekt de mogelijkheid om
op korte termijn een extra vergadering in te lassen.
Mogelijke oplossingen:
Ad 1 De meerderheid van de leden van de werkgroep heeft een voorkeur
voor het behouden van de huidige situatie; het presidium blijft bestaan uit de
commissievoorzitters, waarbij alle fractievoorzitters agenda en stukken voor de
presidiumvergadering ontvangen. De fractievoorzitters kunnen, indien gewenst,
hun mening kenbaar maken.
Politiek inhoudelijke onderwerpen worden niet door het
presidium behandeld. Het fractievoorzittersoverleg wordt geformaliseerd door
het opnemen van artikel 3c.
Een minderheid van de werkgroepleden stelt voor het
presidium te laten bestaan uit de fractievoorzitters. Daarnaast is er een
agendacommissie die uit de voorzitters van de commissies bestaat. Presidium en
agendacommissie hebben regelmatig overleg. Er is geen
fractievoorzittersoverleg.
Ad 2 Het gebruik van
de motie over een niet geagendeerd onderwerp is besproken in het gezamenlijk
presidium-?fractievoorzittersoverleg van 9 oktober jl.
In het overleg is vastgesteld dat de toelichting tot onduidelijkheid kan
leiden. Het presidium stelt, met instemming van de fractievoorzitter, derhalve
voor de toelichting op artikel 33 te schrappen en gen (beperkende) criteria op
te nemen in de toelichting.
Ad 3 De werkgroep meent dat
er voldoende instrumenten beschikbaar zijn voor de raad om onderwerpen te
agenderen. Bovendien is ‘maatschappelijke onrust’ een zeer lastig criterium om
op te nemen in een RvO.
Ad 4 Het komt regelmatig
voor dat vergaderingen van raad en commissies na 24.00 uur doorgaan. De
werkgroep stelt voor om in het RvO en de Verordening op de raadscommissies op te
nemen dat er na 24.00 uur geen nieuw agendapunt meer in behandeling wordt
genomen. Over de voortzetting van de raadsvergadering besluit het presidium, in
overleg met de voorzitter.
Er wordt door de werkgroep
geen voorstel geformuleerd voor de invoering van spreektijden. In het presidium
is afgesproken dat de voorzitters de tijd strenger zullen bewaken. De commissie
EMCR experimenteert met het weergeven van een indicatief tijdstip van de
behandeling van een onderwerp.
Ad 5 Om het mogelijk te
maken om het gestelde in artikel 17 lid 2 Gemeentewet (extra vergadering raad)
ook op korte termijn toe te staan, stelten de leden van de werkgroep voor de
tekst van artikel 7 lid 1 reglement van Orde gemeenteraad aan te passen en de
vastgestelde termijn van ten minste 10 dagen oproep en vergadering niet
verplicht te stellen , bij toepassing van artikel 17 lid 2 Gemeentewet. Tevens
stellen de leden van de werkgroep voor om, in uitzonderlijke gevallen, eveneens
het inkorten van de termijn voor het uitroepen van extra vergaderingen van de
commissies mogelijk te maken.
Naast deze onderwerpen
worden diverse kleine –tekstuele- wijzigingsvoorstellen gedaan.
Bovenstaande knelpunten en
oplossingen leiden tot de volgende wijzigingsvoorstellen voor het Reglement van
orde van de gemeenteraad:
·
Artikel
1: opnemen –burgerinitiatiefvoorstel: een voorstel, door een (groep)
burger(s) gedaan, conform de verordening op het burgerinitiatief
Optie 1
·
Artikel
3b, lid 2: toevoegen ‘De fractievoorzitters ontvangen een uitnodiging en
stukken voor de vergadering. Zij kunnen desgewenst hun mening tijdens de
vergadering kenbaar maken.’
·
Artikel
3b lid 12: schrappen (was dubbel opgenomen)
·
Toevoegen
artikel 3c:
Lid 1: De raad heeft een fractievoorzittersoverleg,
bestaande uit alle fractievoorzitters van de in de raad vertegenwoordigde
partijen
Lid 2: Fractievoorzitters kunnen
zich laten vervangen door een ander raadslid uit de fractie
Lid 3: Het
fractievoorzittersoverleg wordt voorgezeten door de burgemeester
Lid 4: De vergaderingen van het
fractievoorzittersoverleg zijn besloten, tenzij het fractievoorzittersoverleg
anders bepaalt. De agenda en de besluiten van het fractievoorzittersoverleg zijn
openbaar, tenzij het fractievoorzittersoverleg anders bepaalt.
Lid 5: Het
fractievoorzittersoverleg of de voorzitter kan een of meerdere leden van het
college of de gemeentesecretaris uitnodigen bij de vergadering aanwezig te zijn
en desgevraagd adviseren.
Lid 6: Het
fractievoorzittersoverleg behandelt alle onderwerpen aangaande raad, niet
zijnde onderwerpen die aan het presidium toebehoren zoals de planning en de
voorlopige agenda van commissies en de raad, voorstellen voor reglementering en
handhaving van de orde of uitspraken over de uitleg van reglementering en
handhaving van de orde.
Lid 7: Het
fractievoorzittersoverleg kan voorstellen doen aan de gemeenteraad.
of
Optie 2
·
Wijzigen
artikel 3b, lid 2: vervang ‘de voorzitters van raadscommissies’ door ‘de
fractievoorzitters’.
·
Artikel
3b lid 12: schrappen (was dubbel opgenomen)
·
Artikel
6 lid 2: toevoegen: ‘…, waarbij het agendapunt dat in behandeling is
afgemaakt kan worden. Na 24.00 uur kan er geen nieuw agendapunt meer in
behandeling worden genomen.’
Artikel 6, lid 3: vervang
door “De vergadering wordt geschorst en voortgezet op een ander tijdstip,
als na het bereiken van het tijdstip genoemd in het tweede lid de behandeling
van de onderwerpen in de oproepingsbrief niet is voltooid. Dit tijdstip
wordt ter vergadering bepaald door het presidium, in overleg met de
voorzitter.”
Artikel 6, lid 4:
schrappen.
·
Artikel
7, lid 1: aan het huidige lid 1 wordt de volgende zin toegevoegd:
’In de gevallen van artikel 17 lid 2 van de Gemeentewet kan de voorzitter, na
overleg met het presidium, de in de vorige volzin genoemde termijn bekorten’.
·
Artikel
12, lid 2: vervang ‘presidium’ door ‘fractievoorzittersoverleg’.
·
Toelichting
op artikel 33: schrappen.
Bovenstaande knelpunten en
oplossingen leiden tot de volgende wijzigingsvoorstellen voor de Verordening op
de Raadscommissies:
Artikel 4, lid 6 toevoegen: ‘Ieder
raadslid heeft spreekrecht in elke commissie.’
Artikel 7, lid 2: schrappen
·
Artikel
9, lid 2: toevoegen ‘Na 24.00 uur wordt geen nieuw agendapunt meer in
behandeling genomen.’
·
Artikel
10: na de eerste volzin wordt de volgende zin toegevoegd: ‘Bij uitzondering kan
de voorzitter, na overleg met het presidium besluiten deze termijn te bekorten.’
Toelichting: overeenkomstig aanpassen.
Hoogachtend,
Namens het presidium,
W. Bot
Stuk 191 II
De raad van de gemeente Delft,
gelezen het voorstel van het presidium van september 2006
inzake wijziging van het Reglement van Orde van de Gemeenteraad;
gelet op het advies van de commissie Bestuur en Werk;
b e s l u i t :
-het Reglement van
Orde van de gemeenteraad als volgt te wijzigen:
·
Artikel 1: opnemen –burgerinitiatiefvoorstel:
een voorstel, door een (groep) burger(s) gedaan, conform de verordening op het
burgerinitiatief
Optie 1
·
Artikel
3b, lid 2: toevoegen ‘De fractievoorzitters ontvangen een uitnodiging en
stukken voor de vergadering. Zij kunnen desgewenst hun mening tijdens de
vergadering kenbaar maken.’
·
Artikel
3b lid 12: Schrappen (was dubbel opgenomen)
·
Toevoegen
artikel 3c:
Lid 1: De raad heeft een
fractievoorzittersoverleg, bestaande uit alle fractievoorzitters van de in de raad
vertegenwoordigde partijen
Lid 2: Fractievoorzitters kunnen
zich laten vervangen door een ander raadslid uit de fractie
Lid 3: Het
fractievoorzittersoverleg wordt voorgezeten door de burgemeester
Lid 4: De vergaderingen van het
fractievoorzittersoverleg zijn besloten, tenzij het fractievoorzittersoverleg
anders bepaalt. De agenda en de besluiten van het fractievoorzittersoverleg zijn
openbaar, tenzij het fractievoorzittersoverleg anders bepaalt.
Lid 5: Het
fractievoorzittersoverleg of de voorzitter kan een of meerdere leden van het
college of de gemeentesecretaris uitnodigen bij de vergadering aanwezig te zijn
en desgevraagd adviseren.
Lid 6: Het
fractievoorzittersoverleg behandelt alle onderwerpen aangaande raad, niet
zijnde onderwerpen die aan het presidium toebehoren zoals de planning en de
voorlopige agenda van commissies en de raad, voorstellen voor reglementering en
handhaving van de orde of uitspraken over de uitleg van reglementering en
handhaving van de orde.
Lid 7: Het fractievoorzittersoverleg
kan voorstellen doen aan de gemeenteraad.
of
Optie 2
·
Wijzigen
artikel 3b, lid 2: vervang ‘de voorzitters van raadscommissies’ door ‘de
fractievoorzitters’.
·
Artikel
3b lid 12: Schrappen (was dubbel opgenomen)
·
Artikel
6 lid 2: toevoegen: ‘…, waarbij het agendapunt dat in behandeling is
afgemaakt kan worden. Na 24.00 uur kan er geen nieuw agendapunt meer in
behandeling worden genomen.’
Artikel 6, lid 3: vervang
door “De vergadering wordt geschorst en voortgezet op een ander tijdstip,
als na het bereiken van het tijdstip genoemd in het tweede lid de behandeling
van de onderwerpen in de oproepingsbrief niet is voltooid. Dit tijdstip
wordt ter vergadering bepaald door het presidium, in overleg met de
voorzitter.”
Artikel 6, lid 4:
schrappen.
·
Artikel
7, lid 1: aan het huidige lid 1 wordt de volgende zin toegevoegd: ‘In de
gevallen van artikel 17 lid 2 van de Gemeentewet kan de voorzitter, na overleg
met het presidium, de in de vorige volzin genoemde termijn bekorten’
·
Artikel
12, lid 2: vervang ‘presidium’ door ‘fractievoorzittersoverleg’.
·
De
toelichting op artikel 33 wordt geschrapt
-de Verordening op de
Raadscommissies als volgt te wijzigen:
Artikel 4, lid 6 toevoegen: ‘Ieder
raadslid heeft spreekrecht in elke commissie.’
Artikel 7, lid 2: schrappen
·
Artikel
9, lid 2: toevoegen ‘Na 24.00 uur wordt geen nieuw agendapunt meer in
behandeling genomen.’
·
Artikel
10: na de eerste volzin wordt de volgende zin toegevoegd: ‘Bij uitzondering kan
de voorzitter, na overleg met het presidium besluiten deze termijn te bekorten.’
De toelichting wordt overeenkomstig aangepast
Aldus vastgesteld in de openbare raadsvergadering van
26-10-2006.
,
burgemeester.
,
griffier.