Stuk 191 I

                                                                                              Delft, 5 oktober 2006.

 

 

Onderwerp: Wijziging Reglement van Orde Gemeenteraad en de Verordening op de Raadscommissies

 

Aan de leden van de gemeenteraad

 

 

Geachte dames en heren,

 

Artikel 16 van de Gemeentewet schrijft voor dat de raad een reglement van orde voor zijn vergaderingen en andere werkzaamheden vaststelt. Echter, het reglement van orde (RvO) is geen statisch document, maar dient aangepast te worden indien de vastgestelde regels niet meer voldoen. In de afgelopen periode zijn een aantal knelpunten in het reglement geconstateerd waardoor herbezinning en eventueel aanpassing zinnig is.

 

In juli en augustus is een werkgroep van 7 raadsleden (de heren Bot, De Wit, Kiela, Riphagen, Sipkema, Van Doeveren en mevrouw Steffen), ondersteund door de griffier en de afdeling Juridische Zaken van de gemeente, vier keer bijeen geweest om het Reglement van Orde van de gemeenteraad en de Verordening op de Raadscommissies te herzien. De werkgroep heeft eerst een inventarisatie van de belangrijkste knelpunten gemaakt, waarna de verschillende leden voorstellen hebben gedaan. Deze voorstellen zijn besproken, waarbij er niet is gestreefd naar unanimiteit. De werkgroep heeft de wijzigingsvoorstellen als advies aan het presidium aangeboden.

 

De voornaamste geconstateerde knelpunten zijn de volgende:

 

  1. Presidium versus fractievoorzittersoverleg

Artikel 3b van het RvO beschrijft de taken en bevoegdheden van het presidium. Tevens komen regelmatig de fractievoorzitters bijeen. In de praktijk blijken de taakverdeling en de bevoegdheden niet helder.

 

  1. Motie over een niet geagendeerd onderwerp

Artikel 33, lid 2 en lid 5 bieden de mogelijkheid om een motie over een niet geagendeerd onderwerp in te dienen tijdens de raadsvergadering. Door het indienen van deze moties zijn willekeurige onderwerpen op de raadsagenda te plaatsen. Vanuit diverse partijen uit de raad is de wens geuit enige criteria op te nemen in het RvO waaraan een dergelijke motie moet voldoen om behandeld te worden.
In de huidige artikelsgewijze toelichting is een nadere toelichting opgenomen over het gebruik van de motie over een niet geagendeerd onderwerp. Gebleken is dat er binnen de raad verschil van mening bestaat over de interpretatie van deze toelichting.

 

  1. Behandeling onderwerpen die ‘maatschappelijke onrust’ veroorzaken

In de verschillende vakcommissies worden geagendeerde onderwerpen voorzien van een advies richting college (overleg) of raad (raadsvoorstel). Vanuit verschillende partijen is de wens geuit om onderwerpen, die een collegebevoegdheid betreffen, maar waarover maatschappelijke onrust is ontstaan, niet slechts in de vakcommissies te bespreken, maar ook, bijvoorbeeld in tweede termijn, in de raadsvergadering te agenderen.

 

  1. Vergadertijdstip

In de afgelopen periode is discussie ontstaan over begin- en eindtijd van commissie- en raadsvergaderingen.

 

      5.   Extra (raads)vergadering
            De Gemeentewet geeft de mogelijkheid, ingeval tenminste een vijfde van het aantal leden waaruit de raad bestaat schriftelijk met opgave van redenen daarom verzoekt, een (extra) vergadering van de raad bij
           een te roepen. In het huidige reglement van orde van de gemeenteraad ontbreekt de mogelijkheid om deze extra vergadering op korte termijn te laten plaatsvinden (reguliere termijn tussen oproep en dag van
           vergadering is tenminste 10 dagen). Ook in de verordening op de raadscommissie ontbreekt de mogelijkheid om op korte termijn een extra vergadering in te lassen.

 

 

Mogelijke oplossingen:

 

Ad 1 De meerderheid van de leden van de werkgroep heeft een voorkeur voor het behouden van de huidige situatie; het presidium blijft bestaan uit de commissievoorzitters, waarbij alle fractievoorzitters agenda en stukken voor de presidiumvergadering ontvangen. De fractievoorzitters kunnen, indien gewenst, hun mening kenbaar maken.

Politiek inhoudelijke onderwerpen worden niet door het presidium behandeld. Het fractievoorzittersoverleg wordt geformaliseerd door het opnemen van artikel 3c.

 

Een minderheid van de werkgroepleden stelt voor het presidium te laten bestaan uit de fractievoorzitters. Daarnaast is er een agendacommissie die uit de voorzitters van de commissies bestaat. Presidium en agendacommissie hebben regelmatig overleg. Er is geen fractievoorzittersoverleg.

 

Ad 2  Het gebruik van de motie over een niet geagendeerd onderwerp is besproken in het gezamenlijk presidium-?fractievoorzittersoverleg van 9 oktober jl.
In het overleg is vastgesteld dat de toelichting tot onduidelijkheid kan leiden. Het presidium stelt, met instemming van de fractievoorzitter, derhalve voor de toelichting op artikel 33 te schrappen en gen (beperkende) criteria op te nemen in de toelichting.

 

Ad 3 De werkgroep meent dat er voldoende instrumenten beschikbaar zijn voor de raad om onderwerpen te agenderen. Bovendien is ‘maatschappelijke onrust’ een zeer lastig criterium om op te nemen in een RvO.

 

Ad 4 Het komt regelmatig voor dat vergaderingen van raad en commissies na 24.00 uur doorgaan. De werkgroep stelt voor om in het RvO en de Verordening op de raadscommissies op te nemen dat er na 24.00 uur geen nieuw agendapunt meer in behandeling wordt genomen. Over de voortzetting van de raadsvergadering besluit het presidium, in overleg met de voorzitter.

Er wordt door de werkgroep geen voorstel geformuleerd voor de invoering van spreektijden. In het presidium is afgesproken dat de voorzitters de tijd strenger zullen bewaken. De commissie EMCR experimenteert met het weergeven van een indicatief tijdstip van de behandeling van een onderwerp.

 

Ad 5 Om het mogelijk te maken om het gestelde in artikel 17 lid 2 Gemeentewet (extra vergadering raad) ook op korte termijn toe te staan, stelten de leden van de werkgroep voor de tekst van artikel 7 lid 1 reglement van Orde gemeenteraad aan te passen en de vastgestelde termijn van ten minste 10 dagen oproep en vergadering niet verplicht te stellen , bij toepassing van artikel 17 lid 2 Gemeentewet. Tevens stellen de leden van de werkgroep voor om, in uitzonderlijke gevallen, eveneens het inkorten van de termijn voor het uitroepen van extra vergaderingen van de commissies mogelijk te maken.

 

Naast deze onderwerpen worden diverse kleine –tekstuele- wijzigingsvoorstellen gedaan.

 

Bovenstaande knelpunten en oplossingen leiden tot de volgende wijzigingsvoorstellen voor het Reglement van orde van de gemeenteraad:

 

·         Artikel 1: opnemen –burgerinitiatiefvoorstel: een voorstel, door een (groep) burger(s) gedaan, conform de verordening op het burgerinitiatief

 

 

Optie 1

·         Artikel 3b, lid 2: toevoegen ‘De fractievoorzitters ontvangen een uitnodiging en stukken voor de vergadering. Zij kunnen desgewenst hun mening tijdens de vergadering kenbaar maken.’

 

·         Artikel 3b lid 12: schrappen (was dubbel opgenomen)

 

·         Toevoegen artikel 3c:

Lid 1: De raad heeft een fractievoorzittersoverleg, bestaande uit alle fractievoorzitters van de in de raad vertegenwoordigde partijen

Lid 2: Fractievoorzitters kunnen zich laten vervangen door een ander raadslid uit de fractie

Lid 3: Het fractievoorzittersoverleg wordt voorgezeten door de burgemeester

Lid 4: De vergaderingen van het fractievoorzittersoverleg zijn besloten, tenzij het fractievoorzittersoverleg anders bepaalt. De agenda en de besluiten van het fractievoorzittersoverleg zijn openbaar, tenzij het fractievoorzittersoverleg anders bepaalt.

Lid 5: Het fractievoorzittersoverleg of de voorzitter kan een of meerdere leden van het college of de gemeentesecretaris uitnodigen bij de vergadering aanwezig te zijn en desgevraagd adviseren.

Lid 6: Het fractievoorzittersoverleg behandelt alle onderwerpen aangaande raad, niet zijnde onderwerpen die aan het presidium toebehoren zoals de planning en de voorlopige agenda van commissies en de raad, voorstellen voor reglementering en handhaving van de orde of uitspraken over de uitleg van reglementering en handhaving van de orde.

Lid 7: Het fractievoorzittersoverleg kan voorstellen doen aan de gemeenteraad.    

of

 

Optie 2

·         Wijzigen artikel 3b, lid 2: vervang ‘de voorzitters van raadscommissies’ door ‘de fractievoorzitters’.

 

·         Artikel 3b lid 12: schrappen (was dubbel opgenomen)

 

·         Artikel 6 lid 2: toevoegen: ‘…, waarbij het agendapunt dat in behandeling is afgemaakt kan worden. Na 24.00 uur kan er geen nieuw agendapunt meer in behandeling worden genomen.’

Artikel 6, lid 3: vervang door “De vergadering wordt geschorst en voortgezet op een ander tijdstip, als na het bereiken van het tijdstip genoemd in het tweede lid de behandeling van de onderwerpen in de oproepingsbrief niet is voltooid. Dit tijdstip wordt ter vergadering bepaald door het presidium, in overleg met de voorzitter.”

            Artikel 6, lid 4: schrappen.

  

·         Artikel 7, lid 1: aan het huidige lid 1 wordt de volgende zin toegevoegd:
’In de gevallen van artikel 17 lid 2 van de Gemeentewet kan de voorzitter, na overleg met het presidium, de in de vorige volzin genoemde termijn bekorten’.

 

·         Artikel 12, lid 2: vervang ‘presidium’ door ‘fractievoorzittersoverleg’.

 

·         Toelichting op artikel 33: schrappen.

 

 

Bovenstaande knelpunten en oplossingen leiden tot de volgende wijzigingsvoorstellen voor de Verordening op de Raadscommissies:

 

Artikel 4, lid 6 toevoegen: ‘Ieder raadslid heeft spreekrecht in elke commissie.’

 

Artikel 7, lid 2: schrappen

 

·         Artikel 9, lid 2: toevoegen ‘Na 24.00 uur wordt geen nieuw agendapunt meer in behandeling genomen.’

 

·         Artikel 10: na de eerste volzin wordt de volgende zin toegevoegd: ‘Bij uitzondering kan de voorzitter, na overleg met het presidium besluiten deze termijn te bekorten.’
Toelichting: overeenkomstig aanpassen.

 

 

 

 

 

 

Hoogachtend,

Namens het presidium,

 

 

W. Bot


Stuk 191 II

 

 

 

De raad van de gemeente Delft,

 

gelezen het voorstel van het presidium van september 2006 inzake wijziging van het Reglement van Orde van de Gemeenteraad;

 

gelet op het advies van de commissie Bestuur en Werk;

 

b e s l u i t :

 

 -het Reglement van Orde van de gemeenteraad als volgt te wijzigen:

·          Artikel 1: opnemen –burgerinitiatiefvoorstel: een voorstel, door een (groep) burger(s) gedaan, conform de verordening op het burgerinitiatief

 

 

Optie 1

·         Artikel 3b, lid 2: toevoegen ‘De fractievoorzitters ontvangen een uitnodiging en stukken voor de vergadering. Zij kunnen desgewenst hun mening tijdens de vergadering kenbaar maken.’

 

·         Artikel 3b lid 12: Schrappen (was dubbel opgenomen)

 

·         Toevoegen artikel 3c:

Lid 1: De raad heeft een fractievoorzittersoverleg, bestaande uit alle fractievoorzitters van de in de raad vertegenwoordigde partijen

Lid 2: Fractievoorzitters kunnen zich laten vervangen door een ander raadslid uit de fractie

Lid 3: Het fractievoorzittersoverleg wordt voorgezeten door de burgemeester

Lid 4: De vergaderingen van het fractievoorzittersoverleg zijn besloten, tenzij het fractievoorzittersoverleg anders bepaalt. De agenda en de besluiten van het fractievoorzittersoverleg zijn openbaar, tenzij het fractievoorzittersoverleg anders bepaalt.

Lid 5: Het fractievoorzittersoverleg of de voorzitter kan een of meerdere leden van het college of de gemeentesecretaris uitnodigen bij de vergadering aanwezig te zijn en desgevraagd adviseren.

Lid 6: Het fractievoorzittersoverleg behandelt alle onderwerpen aangaande raad, niet zijnde onderwerpen die aan het presidium toebehoren zoals de planning en de voorlopige agenda van commissies en de raad, voorstellen voor reglementering en handhaving van de orde of uitspraken over de uitleg van reglementering en handhaving van de orde.

Lid 7: Het fractievoorzittersoverleg kan voorstellen doen aan de gemeenteraad.    

of

 

Optie 2

·         Wijzigen artikel 3b, lid 2: vervang ‘de voorzitters van raadscommissies’ door ‘de fractievoorzitters’.

 

·         Artikel 3b lid 12: Schrappen (was dubbel opgenomen)

 

·         Artikel 6 lid 2: toevoegen: ‘…, waarbij het agendapunt dat in behandeling is afgemaakt kan worden. Na 24.00 uur kan er geen nieuw agendapunt meer in behandeling worden genomen.’

Artikel 6, lid 3: vervang door “De vergadering wordt geschorst en voortgezet op een ander tijdstip, als na het bereiken van het tijdstip genoemd in het tweede lid de behandeling van de onderwerpen in de oproepingsbrief niet is voltooid. Dit tijdstip wordt ter vergadering bepaald door het presidium, in overleg met de voorzitter.”

            Artikel 6, lid 4: schrappen.

·         Artikel 7, lid 1: aan het huidige lid 1 wordt de volgende zin toegevoegd: ‘In de gevallen van artikel 17 lid 2 van de Gemeentewet kan de voorzitter, na overleg met het presidium, de in de vorige volzin genoemde termijn bekorten’

 

·         Artikel 12, lid 2: vervang ‘presidium’ door ‘fractievoorzittersoverleg’.

 

·         De toelichting op artikel 33 wordt geschrapt

 

 

-de Verordening op de Raadscommissies als volgt te wijzigen:

 

Artikel 4, lid 6 toevoegen: ‘Ieder raadslid heeft spreekrecht in elke commissie.’

 

Artikel 7, lid 2: schrappen

 

·         Artikel 9, lid 2: toevoegen ‘Na 24.00 uur wordt geen nieuw agendapunt meer in behandeling genomen.’

 

·         Artikel 10: na de eerste volzin wordt de volgende zin toegevoegd: ‘Bij uitzondering kan de voorzitter, na overleg met het presidium besluiten deze termijn te bekorten.’ De toelichting wordt overeenkomstig aangepast

 

 

 

 

 

Aldus vastgesteld in de openbare raadsvergadering van 26-10-2006.

 

 

 

                                                           , burgemeester.

 

 

 

                                                           , griffier.