Stuk
Delft
Kenmerk:
20133267
Onderwerp:
Tweede Kamerverkiezingen.
Aan
de gemeenteraad.
Geachte
dames en heren,
Op
woensdag 22 november vinden verkiezingen plaats voor de Tweede Kamer
der Staten Generaal. Omdat op diezelfde dag in Delft ook het referendum
plaatsvindt over de uitbreiding van de camping Delftse Hout, heeft dit stuk een
verbinding met het separate stuk over het referendum.
1. Stemmen in een
Willekeurig Stembureau
Bij de Gemeenteraadsverkiezingen in maart 2006
heeft Delft meegedaan aan het verkiezingsexperiment Stemmen in een willekeurig
stemlokaal
(SWS). Dit hield in dat een kiesgerechtigde vrij was in de keuze wáár hij in
Delft zijn stem uitbracht en dus niet gebonden was aan zijn stemdistrict.
Uit de
evaluatie van de stembureaus en de algemene indrukken komt naar voren dat zowel
de kiezers als
de stembureauleden zeer positief zijn over de mogelijkheid te stemmen in een
stemlokaal naar keuze. Ook is gebleken dat Stemmen in een willekeurig
stembureau organisatorisch goed realiseerbaar is en geen grote problemen heeft
opgeleverd. Voor de stembureaus leidt deze nieuwe manier van stemmen over
het algemeen tot minder werk. De voorbereiding en uitvoering brengt hogere
organisatiekosten met zich mee, maar daar staat tegenover dat de
‘klanttevredenheid’ van de kiezer aanzienlijk toeneemt.
Meedoen met het SWS-experiment bij de
landelijke Tweede Kamerverkiezing, betekent overigens niet dat de
kiesgerechtigde in het hele land in een stemlokaal naar keuze kan stemmen. De
vrije keuze geldt alleen binnen Delft.
Het geven van veel publiciteit rondom de deelname
aan het experiment en de gevolgen voor
de kiezer, ruim voor de verkiezingsdatum,
is van groot belang gebleken. Ook de informatie bij de toegestuurde
stempas, heeft mogelijk een aanzienlijke bijdrage geleverd aan de
informatiebehoefte van de kiezer.
Voor de vorige verkiezing was er nog een
vergoeding beschikbaar om deelname aan het experiment te stimuleren. Het
Ministerie van Binnenlandse Zaken heeft deze vergoeding voor de verkiezingen
van 22 november niet meer beschikbaar gesteld. Uit de kostenevaluatie
bleek dat de meerkosten van SWS uiteindelijk uitkomen op € 24.000,-
structureel. Deze meerkosten komen vooral door de speciale stempassen met
echtheidskenmerken, de bij de stempassen meegezonden informatie en het
verpakken en verzenden van het geheel. Het levert een zwaarder
poststuk op en de bezorging daarvan kost aanzienlijk meer.
De gemeenteraad wordt met dit raadsvoorstel
uitgenodigd in te stemmen met deelname aan SWS met de verkiezingen voor de
Tweede Kamer en daarmee ook bij het referendum.
2. Extra stembureaulid
De
laatste jaren zijn geleidelijk de
openingstijden van de stemlokalen verruimd. Dit geeft de kiezer langer de tijd
om zijn stem uit te brengen. Wettelijk gezien bestaat een stembureau uit
minimaal drie personen (een voorzitter en twee leden). Het is
wettelijk aangegeven dat de bezetting van een stembureau constant bestaat uit
minimaal drie personen. In Delft is vanuit het verleden gekozen voor deze
minimale bezetting.
De stembureauleden moeten reeds vanaf 7.00 uur
aanwezig zijn. Veelal
eindigen de werkzaamheden van de stembureauleden na 21.30 uur, waarna de
voorzitter nog verplicht is om enkele zaken af te handelen bij het vakteam
Burgerzaken. Steeds vaker laten stembureauleden weten dat zij de verplichting
om ruim veertien uur constant aanwezig te zijn op het stembureau als
onprettig en erg vermoeiend ervaren.
Ondanks de uitgebreide openingstijden is in
Delft tot op heden niet gekozen om het aantal stembureauleden, in navolging van
vele andere gemeenten, uit te breiden naar vier personen of een bezetting
van een ochtend- en middagploeg. De benoeming van vier stembureauleden maakt
het mogelijk dat de stembureauleden per toerbeurt afwezig kunnen zijn. Zo
kunnen zij beter hun (controlerende) werkzaamheden verrichten en is de
bezetting minder
kwetsbaar. Een bijkomend voordeel is dat tijdens het laatste uur van de zitting
het teruggekomen vierde stembureaulid alvast zaken kan gaan opruimen, zodat na
sluiting van het stembureau iedereen sneller klaar is en een lid na 21.00 uur
met spoed het
stemgeheugen kan afleveren aan de Phoenixstraat zodat dit het tijdstip van de
vaststelling van de uitslag zal bespoedigen.
De kosten van het inzetten van een extra
stembureaulid op alle stembureaus bedragen € 7.500,-
De gemeenteraad wordt uitgenodigd om het aantal
stembureauleden te verhogen van drie naar vier
personen.
3. Communicatie
Met
het oog op de landelijke verkiezingen
beperkt de communicatie zich tot de standaardinformatie over de gang van
zaken op weg naar (stempas, volmachten
e.d.) en tijdens de verkiezingsdag. Er vinden geen speciale acties plaats ter
stimulering van de opkomst. Wel is er – indien de raad daartoe besluit -
extra aandacht voor de mogelijkheid in een willekeurig stembureau te stemmen.
Hier zal de kern van de boodschap zijn dat het daarbij gaat om stembureaus
binnen de gemeentegrenzen van Delft, ondanks dat het landelijke verkiezingen
betreft.
4. Financiën
De kosten van de organisatie van de
verkiezingen voor het vakteam Burgerzaken komen op:
-Kosten Tweede Kamerverkiezingen
(uitgaande van deelname aan
SWS en de instelling van een 4e
stembureaulid)
Stembureauleden €
37.500,-
Kosten stempassen TK + bijlagen €
20.000,-
Portokosten stempassen/kandidatenlijst € 33.000,-
Locatiekosten/Software verkiezingssysteem € 3.500,-
Uren Burgerzaken € 40.000,-
Overige kosten € 3.000,-
--------------
Totaal TK-verkiezingen € 137.000,-
Civiel
De kosten van de organisatie van de
verkiezingen voor het vakteam Civiel komen op:
-Uitvoering Stadsteam inrichten/ontruimen
verkiezingslokalen.
Inrichten/ontruimen lokalen (derden) €
14.000,-
Personeelskosten €
27.000,--
Materieel/materiaalkosten/reclameborden € 8.000,-
--------------
Raming subtotaal €
49.000,-
De extra kosten van de organisatie van de
verkiezingen
voor het vakteam Communicatie komen op:
Extra
pagina in de Stadskrant
Redactie,
beeldmateriaal, opmaak, druk €
1.000,-
-------------
Totale
kosten communicatie €
1.000,-
Resumerend:
Bedrag Burgerzaken Bedrag Civiel Bedrag Communicatie |
€137.000,- €
49.000,- €
1.000,- --------------- |
Totaal
Generaal voor Tweede Kamerverkiezingen |
€ 187.000,- |
|
|
Omdat
sprake is van vervroegde verkiezingen is met deze kosten in de begroting 2006
uiteraard geen rekening gehouden. Dekking kan geschieden vanuit de
begrotingspost onvoorziene uitgaven 2006. Deze post moet daarvoor aangevuld
worden uit het weerstandsvermogen van de Algemene Reserve om het totale bedrag
te kunnen afdekken.
7. Voorstel
Wij
stellen u voor om gelet op het bovenstaande het hierna volgende te
besluiten:
1.
In
te stemmen met deelname aan Stemmen in een Willekeurig
Stemlokaal (SWS) met de Tweede Kamerverkiezingen en daarmee ook voor het
Referendum;
2.
In
te stemmen met de uitbreiding van het aantal leden van de stemlokalen van drie
naar vier;
3.
Voor
de organisatie van de verkiezingen van de leden van de Tweede Kamer der
Staten-Generaal een budget van € 187.000,- ter beschikking te stellen, zoals
hiervoor begroot onder het onderdeel Financiën. Dekking kan geschieden vanuit
de begrotingspost
onvoorziene uitgaven 2006. Deze post moet daarvoor aangevuld worden uit het
weerstandsvermogen van de Algemene Reserve om het totale bedrag te kunnen
afdekken.
4.
Hiertoe
– onder voorbehoud van een positief advies van de commissie Werk en Bestuur - de 84ste
wijziging van de gemeentebegroting voor het dienstjaar 2006 vast te stellen;
Hoogachtend,
Het
college van burgemeester en wethouders van Delft,
mr.
drs. G.A.A. Verkerk , burgemeester.
mr. drs. H.G.L.M. Camps , secretaris.
Stuk
II
De
raad van de gemeente Delft;
Gelezen
het voorstel van het college van dinsdag 5 september 2006;
B e
s l u i t :
I.
In
te stemmen met deelname aan Stemmen in een Willekeurig Stemlokaal
(SWS) met de verkiezingen van de leden van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
en het Referendum;
II.
In
te stemmen met de uitbreiding van het aantal leden van de stemlokalen van drie
naar vier leden;
III.
Voor
de organisatie van de verkiezingen van de leden van de Tweede Kamer
der Staten-Generaal een budget van € 187.000,- ter beschikking te stellen.
Dekking kan geschieden vanuit de begrotingspost onvoorziene uitgaven 2006. Deze
post moet daarvoor aangevuld worden uit het weerstandsvermogen van de Algemene
Reserve om het totale bedrag te kunnen afdekken.
IV.
Hiertoe
– onder voorbehoud van een positief advies van de commissie Werk en Bestuur -
de 84ste
wijziging van de gemeentebegroting voor het dienstjaar 2006 vast te stellen;
Aldus
vastgesteld in de openbare
raadsvergadering van 28 september 2006.
,
burgemeester.
,
griffier.