26 april 2007

Besluitenlijst commissie Bestuur en Werk 10 april 2007

 


naar agenda



  naar agenda     8 mei 2007


 

Voorzitter               : Mw. Van der Hoek
Commissiegriffier    : Dhr. Post
Portefeuillehouders : Dhr. Verkerk en Mw. Bolten
Aanwezige leden    : Dhr. Blinker, Mw. Stolker, Mw. Pohl, Dhr. Van Tongeren, Dhr.
                               Harpe, Dhr. Bolsenbroek, Dhr. Stoop, Dhr. De Wit, Dhr. Tas, Mw.
                               El Marini, Dhr. Guldemond, Mw. Van Empel, Dhr. Meuleman,
                               Dhr. Den Hollander, Dhr. Vokurka, Dhr. Kuijper, Dhr. De Graaf,
                               Dhr. Sipkema en Mw. Dekker

1.

Opening
De voorzitter opent de vergadering om 20.00 uur

   

2.

Vaststelling agenda

   

3.

Mededelingen
Conform aankondiging vervalt agendapunt 10 "Rekenkamerrapport Armoedebe- leid". Deze wordt in een extra vergadering Bestwe van 8 mei besproken samen met het rapport subsidiebeleid.
Het college laat een persbericht uitdelen aan- gaande de aanstelling van de raad van commissarissen Spoorzone.

4.

Inventarisatie insprekers
Er hebben zich geen insprekers gemeld.

   

5.

Vaststellen besluitenlijst openbare commissievergadering van 20-3-2007
Tekstueel:
Pagina 2: Dhr. Guldemond stelt voor bij agendapunt 8 Uitbreiding trouwlocaties dhr. Dekker te wijzigen in Mw. Dekker en tevens als woordvoerder toe te voegen Mw. Van der Poel.
Pagina 3: Dhr. Stoop stelt voor bij agendapunt 9, Beveiliging stadhuis, de vol- gende tekstwijziging op te nemen omtrent het advies commissie. "De fractie Leefbaar Delft is tegen beveiligers bij vergaderingen. De overige fracties adviseren het college positief over genoemde maatregelen
De commissie stemt met beide wijzigingen in en stelt de besluitenlijst vast.
Naar aanleiding van:
Pagina 1: Mw. Stolker vraagt naar het rapportagemoment rondom bezuinigingen.
Mw. Bolten geeft aan dat bij de jaarrekening meer informatie beschikbaar is over de voortgang van de bezuinigingen.
Pagina 2: Dhr. Meuleman vraagt naar de voortgang rondom de terrasvergunning- en van het horecabedrijf Belvedère op de Beestenmarkt en bepleit spoedige af- handeling. Dhr. Verkerk zegt toe waar mogelijk op versnelling van de procedure aan te dringen.

   

6.

Vaststellen besluitenlijst besloten commissievergadering 20-3-2007
De besluitenlijst wordt overeenkomstig vastgesteld.

 

7.

Vaststellen lijst niet te bespreken stukken
De commissie gaat akkoord met de lijst niet te bespreken stukken.

 

8.

Vaststelling jaarplanning
Mw. Stolker geeft aan dat ze een aantal onderwerpen mist. Dit zijn de 1e be- heersrapportage en de monitor werk en inkomen. De voorzitter geeft aan dat deze onderwerpen cyclische documenten zijn en zal in het vooroverleg voor de volgende commissievergadering met het college bespreken deze ook op te nemen in de jaarplanning
Dhr. Harpe ziet regelmatig `doorschuiven’ staan en vraagt zich af of er criteria zijn om te mogen doorschuiven. De voorzitter geeft aan dat die er in principe niet zijn en dat het mede afhankelijk is van de aanlevering van stukken. Mw. Bolten geeft aan dat aangaande haar stukken dit mede komt omdat deze commissieverga- dering relatief eerder stond gepland in de maand en dat daardoor de aanlevering op problemen stuitte.
Dhr. De Wit geeft aan dat de afdoening van moties veelal ontbreekt. De Voorzi- tter geeft aan dit te betrekken in het vooroverleg voor de volgende commissiever- gadering.

   

9.

Rondvraag
Dhr. De Wit heeft een drietal vragen over de website www.delft.nl/gemeenteraad.
- is er een redactie-statuut van het raadsportal?
- wie is de directe baas over de journalisten van het raadsportal? griffie, college of
  gemeenteraad?
- hoe is de invloed / controle van de gemeenteraad op het raadsportal geregeld?
Mw. Bolten geeft aan dat de griffier verantwoordelijk is voor de portal en de raads communicatieadviseur. Een eventueel redactiestatuut dient ook via de griffier opgevraagd te worden. De invloed van de raad kan mogelijk via een redactieraad.
De Voorzitter zegt toe dat zij zal overleggen met de griffier en terug zal komen op dit onderwerp.
Dhr. Meuleman heeft op 6 december vorig jaar schriftelijke vragen ingediend aangaande het verdwijnen van TNT brievenbussen. Het college heeft aangegeven dat hierover contact opgenomen zou worden met TNT. De heer Meuleman vraagt of dit reeds is gebeurd en waartoe dit heeft geleid. Mw. Bolten zal de vraag meenemen naar het college (wethouder Rensen) en hem vragen hierop terug te komen in de betreffende commissie. Dhr. Meuleman vraagt naar de hoge parkeertarieven bij het Reinier de Graaf ziekenhuis en de negatieve uitwerking die dat heeft op de omliggende wijken. Het college zegt toe de vraag mee te nemen en in de commissie WVB op terug te (laten) komen.

10.

Rekenkamerrapport "Armoedebeleid"
Is komen te vervallen. Wordt besproken in de commissievergadering van 8 mei 2007.

11.

Evaluatie Stadskrant
Achtereenvolgens komen aan het woord
Dhr. Kuijper, Dhr. Harpe, Dhr. Meuleman, Mw. Dekker, Dhr. De Wit, Dhr. Guldemond, Mw. El Marini, Mw. Pohl, Mw. Stolker, Dhr. De Graaf en Dhr Van Tongeren (vanuit de redactieraad).
De volgende onderwerpen komen aan de orde:
- Tevredenheid over de evaluatie
- Omvang van het politiek/bestuurlijke nieuws
- Mogelijkheden om het nieuws vanuit de gemeenteraad uit te breiden
- Bezorging stadskrant
- Mogelijkheden stadskrant digitaal uit te geven in de vorm van een nieuwsbrief
- Hoeveelheid raadsleden in redactieraad
- Rol communicatieadviseurs bij gevoelige onderwerpen
- Kosten van de stadskrant
- Rol van de raadscommunicatieadviseur
-0 Hoeveelheid redactioneel nieuws
Toezegging portefeuillehouder Bolten:
- Gaat na en komt terug op mogelijkheden van digitalisering van de stadskrant en
  de eventuele kosten die nodig zijn voor digitale uitbreiding zoals nieuwsbrief, per
  wijk of in zijn geheel digitaal.
- Zegt toe de kosten in beeld te brengen van aparte bezorging naast de krant op
  zondag of eventuele bezorging op zaterdag.
- De voorzitter zegt toe dat via de griffier informatie over de taakinvulling van de
  raadscommunicatieadviseur verstrekt zal worden.
Advies commissie:
- De commissie heeft overlegd met het college en adviseert het college het re-
  dactiestatuut zodanig aan te passen dat er ruimte is voor twee raadsleden in de
  redactieraad (uit de oppositie en coalitie).
- De commissie geeft aan brede behoefte te hebben aan verdere digitalisering
  van de stadskrant.
- De commissie spreekt af dat jaarlijks (in het voorjaar) door de vertegenwoor-
  diger(s) van de redactieraad verslag uitgebracht zal worden in de commissie
  Bestwe.

12.

Evaluatie FHIRBB
Achtereenvolgens komen aan het woord:
De heren Den Hollander, Harpe, Blinker, De Graaf, Sipkema, De Wit en Van Tongeren.
De volgende onderwerpen komen aan de orde:
- Achterstand bij kamer 2
- De daadwerkelijke afname van de achterstanden
- Overijsselse model
- Mogelijkheden van mediation
- Capaciteit van de afdoening van bezwaarschriften
Toezeggingen portefeuillehouder Verkerk:
- In het jaarverslag, dat in juni in de commissie Bestwe geagendeerd wordt, zal
  tevens een doorkijk gegeven worden naar 2007 inzake de achterstanden van
  kamer 2.
- In het jaarverslag zal een update verschijnen van de benchmark
Advies commissie:
De commissie overlegt met het college en is onder de gedane toezeggingen positief over de evaluatie.

 

13.

Sluiting
De vergadering wordt om 22.40 uur gesloten.

terug naar boven