03 juli 2007

Besluitenlijst commissie Bestuur en Werk 19 en 26 juni 2007

 


naar agenda
19 juni 2007



naar agenda
26 juni 2007




naar agenda

 

Voorzitter:

Mw. Van der Hoek

Commissiegriffier:

Portefeuillehouders:

Dhr. Post

Mw. Bolten, Mw. De Koning

Aanwezige leden:

Dhr. Buis, Dhr. Blinker, Mw. Thoolen, Mw. Pohl, Dhr. Van Doeveren, Dhr. Harpe, Dhr. Bolsenbroek, Dhr. De Wit, Dhr. Stoop, Dhr. Gorte, Mw. Van Empel,

Dhr. Brandligt, Dhr. Tas, Mw. El Marini, Dhr. De Koning, Dhr. Meuleman, Dhr. Kuijper, Dhr. De Graaf, Dhr. Sipkema en Mw. Dekker

1.

Opening
De voorzitter opent de vergadering om 19.30 uur.

   

2.

Vaststelling agenda
Wordt overeenkomstig vastgesteld.

   

3.

Mededelingen
1 Naar aanleiding van de vergadering van 22 mei j.l deelt de voorzitter mee dat
   het presidium heeft besloten 25 september aan te wijzen voor de vergadering
   van de commissie extern inzake het referendumverordening.
2 Dhr. De Koning spreekt zijn ongenoegen uit over de grote hoeveelheid (nage-
   zonden) stukken. Dhr. Meuleman komt later.
3 Dhr Harpe afwezig 26 juni
4 Dhr Kuijper: mw Loth is bevallen van een dochter.

4.

Inventarisatie insprekers
1 Er zijn geen insprekers

5.

Vaststellen besluitenlijsten

 

Openbare commissievergadering 8 mei 2007
Wordt overeenkomstig vastgesteld

Openbare commissievergadering 22 mei 2007
Wordt overeenkomstig vastgesteld
 

Besloten commissievergadering 8 mei 2007
Wordt overeenkomstig vastgesteld

   

6.

Vaststellen lijst niet te bespreken stukken
Wordt overeenkomstig vastgesteld. Dhr. De Koning verzoekt het onderwerp "Combiwerk" een keer te bespreken in de commissie Bestwe. In overleg met de wethouder neemt hij daarvoor t.z.t. het initiatief.

   

7.

Vaststellen jaarplanning
Verzocht wordt het punt 7 "matching deelnemingen" te laten staan omdat dit nog niet heeft plaats gevonden. Voor het overige wordt kennisgenomen van de jaar- planning.

   

8.

Rondvraag
Mw. Dekker geeft aan dat de fractie van de SP signalen ontvangt over de budget- winkel dat de tijd die tussen de intake en de daadwerkelijke hulp op kan lopen tot vijf maanden. Ook ontvangt men signalen over het kwijtraken van dossiers waardoor mensen tot drie keer toe alle documentatie moeten aanleveren. Om- trent deze signalen heeft de fractie van de SP de volgende vragen:
- Is het college hiervan op de hoogte en wat gaat het college hieraan doen
- Wat is de reden dat de wachtijd oploopt en dossiers zoek raken
Mw. Bolten geeft aan dat ze:
- naar aanleiding van de behandeling van het rekenkamerrapport in de raad, een
  memo heeft verspreid over de stroomlijning van de werkzaamheden van de bud-
  getwinkel. Zij verwijst naar dat memo.
- weet dat wachttijden soms erg lang duren maar dat heeft te maken met het
  verstrekken van onvolledige informatie die nodig is om een schuldsaneringstra-
  ject in te kunnen gaan. De wethouder kent de gevallen niet die de fractie van de
  SP noemt. Zij verzoekt de fractie van de SP de namen te verstrekken zodat zij
  dit kan nagaan. De SP zal na toestemming van de betrokkenen de namen ver-
  strekken. De wethouder voorziet de commissie van aanvullende schriftelijke
  informatie over de gang van zaken binnen de schuldhulpverlening.

   

9.

Stadskrant
Namens de commissie komen achtereenvolgens aan het woord:
Dhr. De Wit, Mw. Van Empel, Dhr. Kuijper, Dhr. Bolsenbroek, Dhr. Van Doeve- ren, Dhr. Tas, Mw. Dekker, Dhr. De Koning, Mw. Thoolen
De volgende onderwerpen komen aan de orde:
1 Voorstel van de fractie LeefbaarDelft om de stadskrant in pdf-formaat voortaan
   integraal op de website te plaatsen.
2 Voorstel van de fractie STIP om een aparte site te openen voor de stadskrant
   zoals ook andere kranten dat doen.
3 Voorstel D66 om alle informatie in de stadskrant op de regulier website te
   plaatsen en de mogelijkheid te creëren van een persoonlijke nieuwsbrief.
4 Mogelijkheden om in de toekomst de internetversie verder uit te bouwen.
Wethouder Bolten geeft aan dat de nieuwsbrief per 1-1-2008 beschikbaar kan komen. Zij geeft aan dat de commissie zich bewust moet zijn dat, indien de inte- grale versie in pdf op de website van de gemeente wordt geplaatst, ook de adver- tenties worden gepubliceerd. Het college vindt dit niet fraai. Tevens geeft zij aan geen budget te hebben voor deze digitale publicatie.
Advies commissie: De commissie geeft het college de opdracht budget te zoeken om de stadskrant integraal in pdf formaat op de website te kunnen zetten.

 

10.

Jaarverslag / jaarrekening
De accountant, dhr. Van Vliet, geeft een toelichting op de jaarstukken. Hij gaat in op de rechtmatigheidsverklaring en de positieve ontwikkeling die daar in zit om over het jaar 2007 wel een goedkeurende rechtmatigheidsverklaring te kunnen afgeven. Namens de commissie komen achtereenvolgens aan het woord: De heren Brandligt, Buis, De Wit, Van Doeveren, Harpe, Gorte, Kuijper, De Koning, De Graaf en Sipkema. De volgende onderwerpen komen aan de orde:
- De mogelijkheden om het rekeningproces te versnellen.
- Het al dan niet achteraf alsnog goedkeuren van
(begrotings)onrechtmatigheden.
- Te streven naar meer consistentie tussen de programma’s.
- Meer structuur aanbrengen in de inleiding van het jaarverslag.
- De effecten van de ontwikkeling van de reservepositie.
- Advies van de rekeningencommissie en reactie van het college hierop.
- Bevindingen accountant en reactie van het college hierop.
- Onrechtmatigheid inzake Kinderopvang.
- Vooruitbetaling voor de Koepoortgarage.
- Communicatie door het college over de jaarrekening.
- Ontwikkeling van de goedkeurende rechtmatigheidsverklaring.
- Vergelijkbaarheid met voorgaande jaren.
- Interpretatie van het resultaat.
- De overgebleven gelden van het I-deel.
- Leereffect vanuit rekening naar begroting.
- De doorloop van begrotingswijzigingen.
- De stijging van de opbrengsten lokale heffingen.
Reactie van het college:
- Er wordt een toelichting gegeven over de overschrijding kinderopvang en ver-
  ontschuldigingen aangeboden.
- Voortaan worden begrotingswijzigingen direct met het voorstel aan de raad
  aangeboden.
- De reden van de vooruitbetaling aan Parking BV.
- De jaarstukken van Parking BV wordt naar de raad gestuurd.
- Vergelijkbaarheid cijfers is in verband met herindeling pas mogelijk na 2007.
- Er zal in het vervolg een redactionele slag plaatsvinden.
- Het jaarrekeningproces 2007 wordt versneld.
- Intenties RC worden gedeeld, over de hoe-vraag verschilt het college soms van
  mening.
- Met ingang van 2007 zijn de interne audits toegenomen.
- Streven blijft om over 2007 goedkeuring over rechtmatigheid te verkrijgen.
- Managementletter wordt (geanonimiseerd) toegezonden.
- De stand van de EZH reserve wordt nagezonden.
- Er volgt een memo over de Koepoortgarage.
- Er volgt een memo over de 5% stijging opbrengst lokale lasten.
Advies commissie: Gezien de nog te ontvangen informatie van het college advi- seert de commissie het jaarverslag / de jaarrekening te agenderen als bespreek- punt in de gemeenteraad van 28 juni 2007.

10.

Burgerjaarverslag
Namens de commissie komen achtereenvolgens aan het woord:
Mw. Pohl, Mw. El Marini en dhr. De Koning
De volgende onderwerpen komen aan de orde:
1 Het bereik van het burgerjaarverslag / het verplichtende karakter;
2 Internationaal beleid volgend jaar opnemen in het verslag;
3 De effecten van burgerparticipatie op de totstandkoming van beleid;
4 Burgerinitiatief (papieren tijger);
5 De rol en positie van de jongerenraad;
6 Wachttijd bij burgerzaken / meer bekendheid geven aan de mogelijkheid tot het
   maken van een afspraak.
Advies commissie:
De commissie neemt kennis van het burgerjaarverslag. De gemaakte opmer- kingen worden doorgespeeld naar de Burgemeester die daar mogelijk volgend jaar iets mee zal doen.

 

11.

MeerjarenProgramma Vastgoed en begrotingswijziging MPV
Namens de commissie komen achtereenvolgens aan het woord: Dhr. Brandligt, Dhr. De Wit, Mw. Van Empel, Dhr. Buis, Dhr. Van Doeveren, Dhr. Meuleman, Dhr. Harpe, Dhr. Kuijper, Dhr. De Graaf, Dhr. Sipkema
De volgende onderwerpen komen aan de orde:
- Wat zijn de resultaten van de diverse acties bij Technopolis.
- Het meer kwantificeren van de risico’s.
- Groene invulling van het Brouwerpand.
- Risico Koepoortgarage.
- Risico selectieprocedure architect stadskantoor.
- Risico van tramlijn 19.
- Risicobeheersing.
- Standaard opnemen van overzicht voorzieningen.
- De genomen maatregelen ter beheersing van de risico’s.
- Waarom GGZ terrein niet is opgenomen.
- Rapportage OBS.
- Herziening Technopolis.
- Waneer Harnaschpolder bespreken.
Reactie van het college:
- Evaluatie Technopolis komt naar de raad in januari.
- Koepoortgarage is geen risico inzake de grondexploitatie maar een lening aan
  Parking BV.
- Tabellen van het MPV worden volgend jaar opgenomen en verbeterd.
- Huidige inschatting van de risico’s geeft voldoende zicht, meer detailinzicht
  geeft schijninzicht.
- GGZ is geen grondexploitatie.
- Ontwikkeling van Harnaschpolder wordt voornamelijk veroorzaakt door bijge-
  stelde ambities inzake groen / ecologische zones.
Advies commissie:
De fractie Leefbaar Delft is tegen het voorstel, de fractie SP neemt het voorstel mee terug naar de fractie. De overige fracties adviseren positief.

   

13.

Herijking subsidiesystematiek
Namens de commissie komen achtereenvolgens aan het woord:
Dhr. Bolsenbroek, Dhr. Brandligt, Dhr. Gorte, Dhr. Blinker, Dhr. Kuijper, Dhr. Stoop, Mw. Dekker, Dhr. De Graaf en Mw. Pohl
De volgende onderwerpen komen aan de orde:
- Het onderscheid tussen inkoop en subsidie.
- Het laten vervallen van artikel 4 (verstrekken aan privaatrechtelijke rechtsper-
  sonen).
- Is Art 6 (subsidieplafond) bevoegdheid raad of college.
- Is artikel Art. 8 (subsidieverlening) bevoegdheid raad of college.
- Wenselijkheid van Art. 10 d.
- Ziet de raad de door het college vast te stellen beleidsregels nog.
- Inhoudelijke deel van subsidieverstrekking nog bespreken in raad.
- Waarom worden er geen ondergrenzen gesteld ten behoeve van verslaglegging.
- Wat is de houdbaarheidsdatum van deze verordening.
- Verdere vereenvoudiging.
- Wat is de stand van zaken inzake de subsidie voor Bibob en de samenwerking
  op dit terrein.
- Wat de reden is van het nu vaststellen terwijl deze verordening per 1/1/08 in-
  gaat.
- Relatie met rechtmatigheid.
- Relatie met rekenkamerrapport.
- Het al dan niet actief terugkoppelen van beslissingen van het college inzake
  uitzonderingen.
De voorzitter schorst de vergadering na de 1e termijn van de commissie om 23:47. Het resterende deel van de agenda wordt besproken op de uitloopavond van dinsdag 26 juni 2007.

                                            Schorsing
Vervolg van de vergadering op 26 juni 2007
Aanwezig zijn
Voorzitter              : Mw. Van der Hoek
Commissiegriffier   : Dhr. Post
Portefeuillehouders :Dhr. Verkerk, Dhr. Vijk, Mw. Bolten, Mw. Koning, Mw.  
                              Merkx,
Leden                    :Dhr. Buis, Dhr. Blinker, Mw. Pohl, Dhr. Van Doeveren, Dhr.
                              Bolsenbroek, Dhr. De Wit, Dhr. Stoop, Dhr. Riphagen, Mw.
                              Van der Poel, Dhr. Bot, Dhr. Tas, Dhr. De Koning, Dhr.
                              Meuleman, Dhr. Kuijper, Dhr. De Graaf en Dhr. Sipkema.
 

De voorzitter heropent de vergadering om 19:00 uur.

 

Herijking subsidiesystematiek
Reactie op de 1e termijn door wethouder Bolten.
1 De gemeenteraad stelt de inhoudelijke beleidskaders vast, daarna stelt het
   college de beleidsregels vast waarna de huidige deelverordeningen vervallen.
2 Natuurlijke personen kunnen per activiteit één keer een subsidie aanvragen.
3 De raad kan bij het opstellen van de beleidskaders nog inhoudelijk discus-
   siëren.
4 Bij onduidelijkheden wordt een second-opinion gevraagd.
5 College zal na één jaar de uitvoering van de nota evalueren en dan met name
   ingaan op de uitzonderingen waarover het college een besluit heeft genomen.
6 Waar op pagina 4 "kredieten" staat wordt "leningen" bedoeld.
Advies commissie:
Positief advies: de fracties van STIP, PvdA, GroenLinks en SP
Mee terug naar de fractie: LeefbaarDelft, VVD, CDA, Stadsbelangen,
De fractie D66 was bij dit punt niet aanwezig.

12.

Kadernota
Namens de commissie komen achtereenvolgens aan het woord: Dhr. Buis, Dhr. Meuleman, Dhr. Bot, Dhr. Van Doeveren, Dhr. Bolsenbroek, Dhr. Riphagen, Dhr. De Graaf. Dhr. Kuijper, Dhr. De Wit en Dhr. Sipkema.
De volgende onderwerpen komen aan de orde:
- Ambities van de kadernota.
- Status van de kadernota.
- De uitvoeringskant van het programma Kennisstad en economie.
- Het al dan niet verhogen van de draagkrachtgrens naar 130%.
- Arbeidsmarkt, anoniem solliciteren.
- De nieuwe (€ 1 miljoen) en oude (€ 2 miljoen) bezuinigingen en de mogelijkheid
  om hierin keuzes over te laten aan de raad (scenario’s).
- De wenselijkheid van een oud voor nieuw operatie.
- De 1e beheersrapportage.
- De aandacht voor ouderen in de kadernota.
- Analyse van het formatiebudget in relatie tot de afname van het aantal bij-
  standsklanten.
- Niet wenselijk geachte verhoging van de OZB.
- Reservepositie in relatie met de risico’s op grote projecten.
- De opbrengsten brede school.
- De jaarlijks terugkerende tegenvallers in de kadernota/programmabegroting.
- Een realistische planning van investeringen en grote projecten / het opnemen  
  van een meerjareninvesteringsplan.
- De stadsvisie.
- Intensivering van groen en speelplekken.
- Cameratoezicht.
- Schone buurten, ook op zondag.
- Burgerparticipatie.
- Cultuurbeleid.
- De gemeentebemoeienis over de A4 / A13.
- Beperking overlast.
- Afschaffen toeristenbelasting.
- Aanjaagteam studentenhuisvesting.
- De mogelijkheid van scenario’s in de programmabegroting met betrekking tot de
  bezuinigingen.
Wethouder Bolten en andere aanwezige collegeleden geven een eerste reactie op de inbreng vanuit de commissie.
Advies commissie:
Alle fracties nemen het voorstel mee terug. De commissie adviseert, na bespre- king in de eerste termijn, het voorstel ter bespreking voor te leggen aan de raad.

   

14.

Wijziging verordeningen voorzieningen politieke ambtsdragers
Zonder verdere bespreking komt het voorstel ter bespreking op de agenda van de gemeenteraad.

   

15.

Sluiting
De vergadering wordt om 21.49 uur gesloten.

terug naar boven