29 november 2007

Besluitenlijst commissie Bestuur en Werk d.d. 20 november 2007

 


naar agenda
20 november 2007



naar agenda
11 december 2007


 

Voorzitter:

Mw. Van der Hoek

Commissiegriffier:

Dhr. Post

Portefeuillehouder(s):

Mw. Bolten

Aanwezige leden:

Mw. Stolker, Dhr. Buis, Mw. Pohl, Dhr. Van Oort, Dhr. Harpe, Dhr. Bolsenbroek, Dhr. Stoop, Dhr. Gorte, Dhr. Guldemond, Mw. Van der Poel, Dhr. Brandligt, Dhr. Tas, Dhr. De Koning (tot en met agendapunt 9), Dhr. Van der Pot en Dhr. Sipkema.

 

1.

Opening en vaststelling agenda
De voorzitter opent de vergadering om 20.00 uur.

2.

Mededelingen
o De voorzitter beveelt bij de commissie de brief van de griffie aan. In deze brief,
   ontvangen dd. 23 oktober 2007, wordt ingegaan op de nieuwe werkwijze bij het
   onderdeel "ingekomen stukken van de raad" ingaande de decembercyclus.
o Van het college van B&W is een brief ontvangen inzake de stadsvisie. In het
   presidium is deze brief besproken. De aantekeningen van het presidium en de
   brief van het college worden geagendeerd voor de maand december in de
   commissie Bestwe.
o Wethouder Bolten deelt mee dat de ontwikkelingen rondom Eneco, als gevolg
   van de splitsingswet, in een cruciale fase zitten. Op 12 december zal tijdens
   de aandeelhoudersvergadering de discussie op gang komen hoe de gemeente
   staat ten opzichte van verkoop van aandelen in relatie met de visie van de
   directie van Eneco. Hoewel deze handeling een bevoegdheid is van het college
   heeft de commissie verzocht dit te bespreken voordat het college een besluit
   neemt. Omdat op 12 december de aandeelhoudersvergadering is stelt
   wethouder Bolten voor op 11 december 2007 een voorlichtingsbijeenkomst te
   organiseren.
o De voorzitter geeft aan dat als de commissie iets wil meegeven er geen
   voorlichting gegeven kan worden maar dat er een commissievergadering
   uitgeschreven dient te worden.
o De commissie geeft aan behoefte te hebben aan een formeel overleg
   voorafgaande aan de aandeelhoudersvergadering. De portefeuillehouder geeft
   aan dat er voorafgaand geen schriftelijke aanvullende informatie komt omdat
   alle openbare informatie reeds bij de commissie bekend is.
o De voorzitter gaat in overleg met de wethouder voor een extra vergadering van
   de commissie voorafgaand aan de aandeelhouders vergadering van 12
   december.

3.

Inventarisatie insprekers
o Er zijn geen insprekers

4.

Vaststellen besluitenlijsten

 

o Openbare commissievergadering 2 oktober 2007
   Wordt overeenkomstig vastgesteld.

 

 

o Openbare commissievergadering 6 november 2007
   Wordt overeenkomstig vastgesteld.

5.

Vaststellen lijst niet te bespreken stukken
De voorzitter wijst de commissie op het stuk aangaande de raadsinformatiebrief commissie Extern inzake het referendum. Als er fracties zijn die hier in willen participeren kunnen zij zich aanmelden bij de griffie.

Dhr. Buis geeft aan dat tav de planning jaarrekening 2007 graag uitgewerkt ziet in een ordevoorstel voor de raad van december.

Dhr. Brandligt verzoekt dan tevens de onderdelen controleprotocol en plan van aanpak van de accountant te behandelen. Een verzoek waarin de commissie zich kan vinden.

Dhr. Buis geeft aan dat het in dat kader verstandig is als de RC hiervoor nog bij elkaar komt.

6.

Vaststellen jaarplanning
Dhr. Koning. Wil graag geïnformeerd worden over de stand van zaken omtrent de motie homohuwelijken. In de volgende jaarplanning zal hier nadere informatie over worden opgenomen.

Voor het overige heeft de commissie kennis genomen van de jaarplanning

   

7.

Rondvraag
Dhr. Sipkema vraagt wanneer de evaluatie schuldhulpverlening naar de raad komt waarin ook de capaciteit aan de orde zou komen. Wethouder Bolten geeft aan dat toegezegd is dat een jaar na het aannemen van het plan, februari 2008 een evaluatie naar de raad komt. Eventuele probleem in de capaciteit komen daarin aan de orde.

Dhr. De Koning begrijpt vanuit het Instituut sociale raadsleden dat sommige aanvragers van een invaliden parkeervergunning soms niet kunnen betalen. Hij vraagt of dit onder de kwijtschelding kan komen te vallen. Wethouder Bolten geeft aan het probleem te kennen maar dat er nog geen mogelijkheid is dit onder de kwijtschelding te laten vallen. Zij heeft binnen het college wethouder Koning gevraagd met een oplossing te komen.

8.

Plan van aanpak accountant 2007
De voorzitter herinnert de commissie er aan dat dit voorstel, op verzoek van de commissie, pas in december in de gemeenteraad ter besluitvorming komt voor te liggen.

De heren Vermaas en Van Vliet van Deloitte accountants geven een toelichting.
o Raad en accountant dienen jaarlijks afspraken te maken over de
   rekeningcontrole;
o De controletolerantie is het belangrijkste instrument voor de werkzaamheden
   van de accountant. Deloitte ziet geen aanleiding voor aanscherping hiervan;
o Ten aanzien van de "uitgebreide aandacht" dienen alle onderdelen één keer per
   drie jaar aan de orde te komen. De gemeenteraad heeft mogelijkheid om zaken
   te prioriteren;
o Controle is gestart;
o Ontvlechting met OBS;
o Nieuwe uitspraken van de commissie BBV worden in controle betrokken.

Namens de commissie komen achtereenvolgens aan het woord:
De heren Buis, Brandligt, Harpe, Van der Pot, Gorte en Van Oort.

De volgende onderwerpen komen aan de orde:
o Over stand van zaken rechtmatigheid kan de accountant op dit moment geen
   nadere mededelingen doen;
o Handhaven van de huidige controle en rapporteringtoleranties;
o Er komt extra aandacht aan voor Reserves en Voorzieningen vanwege de
   nieuwe "kadernota platform rechtmatigheid provincies en gemeenten";
o Deloitte zal toezien op de ontvlechting (waaronder het treasurystatuut) van het
   OBS. Gelijktijdig zal hierop door de accountant van het OBS worden
   toegezien;
o Toleranties kunnen worden gehandhaafd in Nederland zijn slechts drie
   gemeenten die afwijkende (scherpere) toleranties hebben afgesproken dan de
   wettelijke norm.

 

Advies commissie:
Het plan van aanpak hoeft niet te worden gewijzigd en zal samen met andere stukken rondom het jaarverslag in raad van december aan de orde komen.

9.

Beheersrapportage

Namens de commissie komen achtereenvolgens aan het woord:
Dhr. Brandligt, Dhr. Van der Pot, Dhr. Harpe, Dhr. Buis, Dhr. Stoop, Dhr. Sipkema, Dhr. De Koning, Mw. Pohl en Mw. Van der Poel.

De volgende onderwerpen komen aan de orde:
o Gezien het beleidsinhoudelijke deel in het vervolg de beheersrapportage in alle
   commissies behandelen;
o De incidentele meevallers in relatie met de structureel sluitende begroting;
o Het gebruik van de risicobuffer als bezuiniging beperkt inzetten;
o De oorzaak van de achterblijvende legesopbrengsten;
o Relatie met en inzage in de reserves en de voorzieningen;
o De reservering van € 335.000 voor WIZ;
o Risico’s vertraging renovatie sporthal Buitenhof;
o Risico’s warmtebedrijf;
o De mogelijkheid om de tijd tussen peildatum en bestuurlijke behandeling te
   verkorten;
o Juist verwerken van raadsbesluiten in relatie met de motie "verkorting
   aanvraagtijd uitkeringen";

Wethouder Bolten zegt toe dat de openstaande vragen voorafgaand aan de raadsvergadering van 29 november door het college worden beantwoord. Tevens geeft zij aan dat de nota reserves en voorzieningen die staat gepland voor de decembercyclus vermoedelijk in januari aan de raad wordt aangeboden.

Advies commissie:
o De commissie spreekt zich positief uit over voorliggende beheersrapportage;
o De fracties van ChristenUnie-SGP, SP, Stadsbelangen en het CDA geven aan
   het stuk mee terug te nemen naar de fractie. De overige fracties geven een
   positief advies onder de voorwaarde dat de openstaande vragen tijdig worden
   beantwoord.

10.

Brief GS jaarrekening 2006

Namens de commissie komen achtereenvolgens aan het woord:
De heren Brandligt, Van der Pot, Buis, Stoop, Van Oort, Gorte en Harpe

De volgende onderwerpen komen aan de orde:
o Onduidelijkheid over doel en uitkomsten van de briefwisseling;
o Definitie materieel evenwichtig;
o Toonzetting van de brief.

Wethouder Bolten zegt toe de toon van de brief nader te beoordelen en zo nodig aan te passen in het licht van de door de commissie gemaakte opmerkingen en in gesprek te gaan met de provincie

 

Advies commissie:
De commissie adviseert de aangepaste brief als hamerpunt voor de raad te agenderen.

11.

Inkomensondersteunende voorzieningen

Namens de commissie komen achtereenvolgens aan het woord:
Dhr. Tas, Dhr. Bolsenbroek, Dhr. Sipkema, Dhr. Stoop, Dhr. Van Oort, Dhr. Van der Pot en Mw. Stolker

De volgende onderwerpen komen aan de orde:
o Schoolkostenfonds;
o Relatie met de armoedeconferenties;
o Effecten van de diverse maatregelen;
o Eigen verantwoordelijkheid en particulier initiatief behouden;
o Bestandskoppeling;
o Armoedeval;
o Invulling van het noodfonds;
o Advies met betrekking tot het gat in de sportregeling van kamer II te betrekken;
o De toename van het gebruik/bereik bij het optrekken van de norm van 120
  naar 130% van de bijstandsnorm.

Wethouder Bolten zegt toe:
o In 2008 en 2010 wederom met een monitor naar de commissie te komen;
o Uitwerking noodfonds komt medio 2008 naar de commissie.

Advies commissie:
o De commissie heeft overlegd met het college en acht de notitie voldoende besproken.

15.

Sluiting
De vergadering wordt om 22.33 uur gesloten.

terug naar boven