CONTROLEPROTOCOL VOOR DE ACCOUNTANTSCONTROLE OP DE JAARREKENING 2006 VAN DE GEMEENTE Delft.

 

 

1.       Inleiding

De gemeentewet(GW), art. 213, schrijft voor dat de gemeenteraad één of meer accountants aanwijst als bedoeld in art. 393 eerste lid Boek2 Burgerlijk Wetboek voor de controle van de in art 197 GW bedoelde jaarrekening en het daarbij verstrekken van een accountantsverkla-

ring en het uitbrengen van een verslag van bevindingen. De gemeenteraad heeft op 30 oktober 2003 gelet op art. 213 GW en het Besluit Accountantscontrole Provincies en Gemeenten de verordening voor de controle op het financieel beheer en op de inrichting van de financiële organisatie vastgesteld.

 

Zowel voor de jaarrekening 2004 als 2005 heeft de gemeenteraad van Delft het controleprotocol voor de controle van de jaarrekening vastgesteld. Thans wordt een vergelijkbaar controleprotocol ten behoeve van de jaarrekening 2006 aan u ter vaststelling voorgelegd. In dit protocol wordt een aantal zaken geregeld die van belang zijn voor de uitvoering van de controleopdracht.  Separaat van dit controleprotocol wordt het door Deloitte opgestelde “Plan van aanpak accountantscontrole” aan de gemeenteraad voorgelegd.

 

Het controleprotocol heeft als doel nadere aanwijzingen te geven aan de accountant over de reikwijdte van de accountantscontrole, de daarvoor geldende normstellingen en de daarbij verder te hanteren goedkeurings- en rapporteringstoleranties voor de controle van de jaarrekening 2006. Tevens wordt aangegeven welke wet- en regelgeving in het kader van het financieel beheer onderwerp van rechtmatigheidscontrole zal zijn.

 

Ter bevordering van een efficiënte en doeltreffende accountantscontrole vindt periodiek afstemmingsoverleg plaats tussen de accountant en (een vertegenwoordiging uit) de raad resp. het college (zie de basisafspraak in bijlage 2).

 

2.       Algemene uitgangspunten voor de controle (getrouwheid én rechtmatigheid)

Zoals in art 213 GW is voorgeschreven is de accountantscontrole op de jaarrekening gericht zijn op het afgeven van een oordeel over:

·         de getrouwe weergave van de in de jaarrekening gepresenteerde baten en lasten en de activa en passiva;

·         het rechtmatig tot stand komen van de baten en lasten en balansmutaties in overeenstemming met de begroting en met de van toepassing zijnde wettelijke regelingen, waaronder gemeentelijke verordeningen;

·         de inrichting van het financieel beheer en de financiële organisatie gericht op de vraag of deze een getrouwe en rechtmatige verantwoording mogelijk maken;

·         het in overeenstemming zijn van de door het college opgestelde jaarrekening met de bij of krachtens algemene maatregel van bestuur te stellen regels bedoeld in artikel 186 Gemeentewet (Besluit Begroting en Verantwoording Provincies en Gemeenten);

·         de verenigbaarheid van het jaarverslag met de jaarrekening.

 

Ook voor de bijzondere verklaringen geldt in beginsel, dat deze vallen onder het bereik van de accountantscontrole 2006.

 

Bij de controle zijn de nadere regels die bij of krachtens algemene maatregel van bestuur worden gesteld op grond van artikel 213, lid 6 Gemeentewet (Besluit Accountantscontrole Provincies en Gemeenten) bepalend voor de uit te voeren werkzaamheden.

 

Onder rechtmatigheid wordt begrepen de definitie volgens het besluit Accountantscontrole Provincies en Gemeenten (BAPG) dat de in de rekening verantwoorde lasten, baten en balansmutaties rechtmatig tot stand zijn gekomen, dat wil zeggen “in overeenstemming zijn met de begroting en met de van toepassing zijnde wettelijke regelingen, waaronder gemeentelijke verordeningen ”.

 

3.       Te hanteren goedkeurings- en rapporteringstoleranties voor de rechtmatigheid

In het hierna opgenomen schema is de goedkeurings­tolerantie opgenomen zoals door de gemeenteraad vastgesteld voor het controlejaar 2006.

 

Goedkeuringstolerantie

Goedkeurend

Beperking

Oordeelonthouding

Afkeurend

Fouten in de jaar-
rekening (% lasten)

≤ 1%

>1%<3%

-

≥ 3%

Onzekerheden in de controle (% lasten)

≤ 3%

>3%<10%

≥ 10%

-

 

Dit is overeenkomstig de eisen in het Besluit accountantscontrole Provincies en Gemeenten. Deze toleranties zijn afzonderlijk van toepassing op de aspecten getrouwheid en financiële rechtmatigheid. Van de accountant wordt naast deze kwantitatieve benadering bij de weging van fouten en onzekerheden ook een kwalitatieve beoordeling verwacht (professional judgement).

 

Voor de rapporteringstolerantie stelt de raad als maatstaf dat de accountant op het niveau van programma’s in de begroting elke fout of onzekerheid groter of gelijk aan € 100.000 van de goedkeuringstolerantie rapporteert.

 

4.       Reikwijdte accountantscontrole rechtmatigheidtoetsing

De accountantscontrole op rechtmatigheid voor het kalenderjaar 2006 is limitatief gericht op:

 

4.1      de naleving van wettelijke kaders, zoals die in de kolom “Wetgeving extern” van de “Inventarisatie wet- en regelgeving in het kader van de rechtmatigheidcontrole bij gemeenten” is opgenomen (bijlage 1 van dit protocol). Dit uitsluitend voor zover deze directe financiële beheershandelingen betreffen of kan betreffen;

 

4.2      de naleving van regels die (voorzover niet vallend onder de bovengenoemde wettelijke kaders) daarnaast bij raadsbesluit zijn vastgesteld aangaande de in bijlage 1 geïnventariseerde regelgeving;

 

4.3   Deze afspraken in het kader van de rechtmatigheidstoets zijn tevens van toepassing
         voor Combiservices BV.

 

5.       Rapportering accountant

De accountant rapporteert naar aanleiding van de interim-controle en de jaarrekeningcontrole op de wijze als aangegeven in bijlage 3.

 

Bijlagen:

1.           Inventarisatie wet- en regelgeving in het kader van de rechtmatigheidscontrole bij gemeenten

2.           Communicatie en periodiek overleg

3.           Rapportagemomenten

 


Bijlage 1: Inventarisatie wet- en regelgeving in het kader van de rechtmatigheidscontrole bij gemeenten

 

In het navolgende overzicht is een inventarisatie gegeven van de in het kader van de rechtmatigheidscontrole voor Delft relevante algemene wet- en regelgeving.

 

Dit overzicht moet als volgt worden gelezen:

o          In de eerste kolom wordt een algemene omschrijving gegeven geordend naar de indeling van de Programmabegroting 2006-2009.

o          In de kolom wetgeving extern wordt de te toetsen algemene wet- en regelgeving aangegeven die direct een relatie heeft met het financieel beheer en de inrichting van de financiële organisatie van de gemeente. De randvoorwaarden waarbinnen uitgaven (lasten) mogen worden (aan)gedaan worden onder meer ontleend aan de begroting, en de beheersverordening

o          De verordeningen met financiële bepalingen zijn in de laatste kolom opgenomen. In samenspraak met de accountant zal in de komende jaren een ontwikkelingstraject voor de transparantie/versterking van het rechtmatigheidsbeheer.

 

 

Programma/activiteit

Wetgeving extern

Regelgeving intern

Bestuur en organisatie

 

 

Algemeen financieel middelenbeheer

Grondwet

Burgerlijk Wetboek

Gemeentewet

Besluit Begroting en Verantwoording

Wet gemeenschappelijke regelingen

Algemene Wet Bestuursrecht

Verordening ex art 212: financieel beleid, beheer en inrichting financiële organisatie

Verordening ex art. 213: controle

Delegatiebesluit

(College-)regeling: mandaat, machtiging en vertegenwoordiging

Gedragscode gemeenteraad, gedragscode college

Treasurybeheer

Wet financiering decentrale overheden

Collegeregeling: Treasurystatuut

Arbeidsvoorwaarden en personeelsbeleid

Ambtenarenwet

Fiscale wetgeving

Sociale verzekeringswetten

CAR/UWO

 

Ambtenaren reglement

Regelingen op studiefaciliteiten, reiskosten e.d.

Betreft onevenredige schade o.b.v. besluiten/handelingen gemeente

 

Verordening Algemene nadeelscompensatie, Planschadeverordening

Inkopen en contractbeheer

EU-aanbestedingsregels

Collegebesluit inkoopbeleid

Kostenvergoedingen, vacatiegelden van commissies, fracties

Gemeentewet

Verordeningen:

o      Regeling voor ambtelijke bijstand (onderdeel fractievergoedingen)

o      Verordening Secundaire voorzieningen raadsleden

Kostenvergoedingen, vacatiegelden van commissies, fracties

Gemeentewet

Verordeningen vervolgd:

o      Verordening voorzieningen raads- en commissieleden

o      Geldelijke voorzieningen raadsleden

o      Adviescommissie bezwaarschriften

o      Commissie voor advies beeldend kunstbeleid

o      Geldelijke vergoeding voor leden van de dagelijkse besturen van commissies (Commissie voor advies beeldend kunstbeleid, Commissie Welstand en Wonen, Begeleidingscommissie, ombudscommissie, commissie beroep en bezwaar, etc.)

o      Besluit vergoeding leden stichtingsbesturen

 

Diverse gemeenschappelijke regelingen

WGR

Gemeenschappelijke regeling Basisgezondheidsdienst Delft Westland Oostland

Hulpverleningsregio Haaglanden

Stadsgewest Haaglanden

Gemeenschappelijke regeling IZA

Algemene Middelen

 

 

OZB

Gemeentewet, Algemene Wet rijksbelastingen, Invorderingswet

Wet waardering Onroerende Zaken

OZB verordening

Verordening kwijtschelding gemeentelijke belastingen

Leidraad invordering

Toeristenbelasting

Gemeentewet, Algemene Wet rijksbelastingen, Algemene termijnenwet. Woningwet, Huisvestingswet

Verordening heffing en inning toeristenbelasting

Precarioheffing

Gemeentewet, Algemene Wet rijksbelastingen,

Woningwet

Verordening op de heffing en invordering van de precariobelasting

Dienstverlening

 

 

Burgerlijke stand en afgifte documenten

Burgerlijke wetboek

Gemeentewet

Wet GBA

Wet rechten burgerlijke stand

Algemene Wet rijksbelastingen,

Invorderingswet

Verordening verstrekking persoonsgegevens

Verordening heffing en inning van Leges

Werk, inkomen en Zorg

 

 

Sociale inkomensvoorzieningen

Wet Werk en Bijstand

IOAW en IOAZ

Sociale en Fiscale wetgeving

Verordening maatregelen en toeslagen WWB

Reïntegratieverordening WWB

Verordening/ raadsbesluiten inzake bijzondere bijstand

Verordening verhoging/verlaging norm categorieën bijstand

 

Wet Inburgering Nieuwkomers

Boeteverordening Wet Inburgering Nieuwkomers

Werkgelegenheid

Wet Werk en Bijstand

Wet Inkomensvoorziening Kunstenaars

WSW

Verordening/ raadsbesluiten inzake gesubsidieerde arbeid

 

Beheersverordening Bedrijven Sociale werkvoorziening Delft

Gehandicaptenzorg

Wet Voorziening Gehandicapten

Verordening voorzieningen gehandicapten

 

Algemene Wet Bijzondere Ziektekosten/WMO

 

Preventie volksgezondheid

GW, WGR, wet collectieve preventie volksgezondheid

Gemeenschappelijke regeling Zuid Holland West

Subsidies zorginstellingen

GW, AWB

Subsidieverordening Maatschappelijke activiteiten: Regeling stimuleringssubsidies volksgezondheid, gehandicaptenbeleid, vrouwengezondheid, soc. zaken

Integratie en activering

 

 

Integratie

Wet inburgering nieuwkomers

Boeteverordening inburgering nieuwkomers

Jeugd en Onderwijs

 

 

Verzorgen basis- en speciaal-onderwijs

Rijksregelgeving Basiseducatie volwassenen Wet primair onderwijs

Wet op de basiseducatie

GOA

OALT

Basiseducatie volwassenen (subsidieverlening)

Verordening leerlingenvervoer

Verordening basiseducatie volwassenen

Verordening gebruik school- en gymnastieklokalen

Verordening voorzieningen huisvesting onderwijs

Verordening financiële gelijkstelling onderwijs

Godsdienstonderwijs, vormingsonderwijs

GW, Wet basisonderwijs

Verordening subsidieverlening voor geven Godsdienstonderwijs en vormingsonderwijs

Verzorgen voortgezet onderwijs

Wet op het voortgezet onderwijs, WGR

Wet op het hoger onderwijs en wetenschappelijk  onderzoek

Wet educatie- en beroepsonderwijs

Gemeenschappelijke Regeling behartiging belangen voortgezet onderwijs

Verordening Bestuurscommissie voortgezet openbaar onderwijs Hugo Grotius

Wijkaanpak en Wonen

 

 

Grafrechten

Gemeentewet, Algemene Wet rijksbelastingen,

Wet op de lijkbezorging

Beheerverordening begraafplaatsen,

Heffing en invordering lijkbezorgingsrechten.

Afvalstoffenbeheer

Gemeentewet, Wet Milieubeheer

Afvalstoffenverordening, Verordening op de afvalstoffenheffing

Rioolbeheer en reiniging

Gemeentewet

Algemene Wet rijksbelastingen, Algemene termijnenwet, Invorderingswet

Wet op de waterhuishouding

Waterleidingwet

Aansluitverordening riolering. Lozingsverordening

Verordening heffing en inning reinigingsheffingen

Verordening heffing en inning rioolrechten

 

 

Milieubeheer

Wet belastingen op milieugrondslag

Verordening milieubeheer

Intensivering Stedelijke Vernieuwing

Wet ISV

MISV-beleid met bijbehorende subsidieregelingen

Wonen

Leegstandswet

Woningwet

Huurprijzenwet woonruimte

Huisvestingswet

Huurwet

Huursubsidiewet

Besluit woninggebonden subsidies

Wet bevordering eigen woningbezit

ABW

Huisvestingsverordening Haaglanden

Subsidieverordening Stimuleringsregeling verbetering panden

Tegemoetkoming woonlasten kamerhuurders

 

Welzijn

 

 

Algemeen welzijn en sport

Welzijnswet, GW, AWB

Subsidieverordening Maatschappelijke activiteiten

Uitvoeringsregeling activiteiten subsidie stedelijke evenementen

Verordening in gebruikneming en gebruik sportterreinen

Recreatie

WGR

Gemeenschappelijke Regeling Midden Delfland

Binnenstad

 

 

 

 

 

Duurzaamheid

 

 

Parkeerbeheer

Gemeentewet, Algemene Wet rijksbelastingen,

Wet Mulder administratiefrechtelijke heffingen

Besluit administratieve bepalingen wegverkeer

Verordening Heffing en invordering van  parkeerbelastingen

Regeling parkeergarages

Wegsleepverordening

Verordening fiscale handhaving gebruik parkeerplaatsen en verlening vergunningen

Bouwen/Grondexploitatie

Wet ruimtelijke ordening

Besluit op de ruimtelijke ordening

Verordening inzake exploitatie van gronden, Nota grondprijsbeleid, Algemene voorwaarden voor de verkoop van bouwterreinen, Beheersverordening Grondbedrijf

Algemene erfpachtbepalingen gemeente Delft

Nadeelcompensatieverordening

Planschadeverordening

Bouwverordening, Verordening duurzaam bouwen (sanctiebepaling), Legesverordening (bouwleges)

Milieu/Geluid

WGR

Wet geluidhinder

GW/AWB

Gemeenschappelijke regeling geluidssanering Delft/Pijnacker

Subsidieverordening milieureserves

 

Gemeentewet

Algemene Wet rijksbelastingen, Invorderingswet, Algemene termijnenwet

Verordening Heffing en invordering van  rioolrechten, verordening aansluiten op de openbare riolering

Kennisstad en Economie

 

 

Marktgelden

Gemeentewet

Algemene Wet rijksbelastingen, Algemene termijnenwet

Marktgeldverordening

Verordening op de warenmarkten

Havenbeheer

Binnenschepenwet

Besluit administratieve bepalingen wegverkeer

Verordening heffing en invordering kadegelden

Reclame

Gemeentewet

Algemene Wet rijksbelastingen, Invorderingswet

Verordening Subsidieverlening verwijdering of vervangen reclames aan bedrijfs- en of winkelpanden

Reclameverordening, Verordening heffing en inning reclamebelasting

Cultuur

 

 

Cultuur en lokale media

Mediawet, Wet op het specifiek cultuurbeleid;

GW, AWB

Subsidieverordening Ateliers Beeldende Kunstenaars

Subsidieverordening

Uitvoeringsregeling activiteitensubsidie Stedelijke evenementen

Betreft dientverleningsovereenkomsten (lichte GR) archeologie

WGR, Monumentenwet

Gemeenschappelijke regelingen archeologie voor de Lier en Schipluiden

Betreft dientverleningsovereenkomsten (lichte GR) archief

WGR, Archiefwet

Gemeenschappelijke regelingen archief voor de Pijnacker en Schipluiden

Musea

 

Reglement stedelijk museum Het Prinsenhof

Veiligheid

 

 

Handhaving

Gemeentewet

APV

 

Winkeltijdenwet

Marktverordening/ APV

 

Brandweer en rampenbestrijding

Brandweerwet 1995

Gemeenschappelijke regeling Brandweer Rijswijk/Delft

GR regionale brandweer

Brandbeveiligingsvergunningen

Gemeentewet

Verordening Brandbeveiligingsvergunningen

Stedelijke projecten

 

 

Grondexploitatie

Wet ruimtelijke ordening

Besluit op de ruimtelijke ordening

Verordening inzake exploitatie van gronden

Nota grondbeleid

Bouwverordening (leges)

Nadeelcompensatieverordening

Planschadeverordening

Samenwerkingsconvenant Harnaschpolder

WGR

Gemeenschappelijke Regeling Bedrijvenschap Harnaschpolder

 

 


Bijlage 2: Communicatie en periodiek overleg

Onderstaand is de overlegstructuur in een communicatiematrix vastgelegd voor het rekeningsjaar 2006.

 

Aantal per jaar

Toelichting

(Vertegenwoordiging) commissie Middelen en Bestuur

Minimaal drie

De gemeenteraad is opdrachtgever van de accountant. De commissie Middelen en Bestuur is het aanspreekpunt voor de accountant voor de opdrachtformulering. Met de commissie (dan wel een vertegenwoordiging daarvan) vindt voorafgaand aan de jaarrekening een overleg plaats om te  komen tot een afstemming inzake de nadere invulling van de controle-opdracht. Eventuele tussentijdse belangrijke bijstellingen van de controle worden tussentijds teruggekoppeld naar de commissie. Daarnaast zullen worden besproken:

o        de bevindingen van de eindejaarscontrole (op basis van het definitief rapport van bevindingen)

o        en op basis van de interimcontrole de belangrijkste bevindingen m.b.t.de beheersing van de organisatie

Griffier

Minimaal één

Met de griffier  vindt overleg plaats over de opdrachtverstrekking en de naar de gemeenteraad te volgen procedure.  informeel voortgangsoverleg naar behoefte.

Gemeentecontroller/

Financieel management

Minimaal drie

De gemeentecontroller, het hoofd vakteam financiën, en het hoofd AO/IC zijn voor de accountant belangrijke gesprekspartners binnen de gemeentelijke organisatie.

Bijeenkomsten: pre-audit gesprek, de bespreking van de bevindingen van interim-controle (op basis van de concept managementletter) en de eindejaarscontrole (op basis van het concept rapport van bevindingen).

Daarnaast kan naar behoefte worden gekozen voor tussentijdse voortgangsgesprekken.

Sectoren/ diensten

GMT

PM

PM

Binnen de sectoren/ diensten zal, in het kader van onze controle, nader overleg van toepassing kunnen zijn met de directeuren/ hoofden en verantwoordelijken voor de relevante primaire processen. Op verzoek zal de accountant verschijnen in het GMT.

Portefeuillehouder Financiën

Twee

Bespreking bevindingen interim-controle en eindejaarscontrole.

 

College van burgemeester en wethouders en gemeenteraad

PM

Op verzoek zal de accountant verschijnen in de vergaderingen van college en gemeenteraad.

 

 


Bijlage 3: Rapportage

 

De volgende standaard rapportagevormen worden onderkend:

 

Rapportage

Tijdstip

Inhoud

Gericht aan

Managementletter interim-controle[1], uit te brengen uiterlijk 1 december 2006 (tussenrapportage) en 1 februari 2007 (eindrapportage)

Na afronding van de
interim-controle.

 

Mogelijke risico’s, verbeter- en aandachtspunten betreffende de processen en procedures, beheersing specifieke subsidiestromen en overige van belang zijnde onderwerpen. Voor 2006 is sprake van een tussen- en een eindrapportage i.v.m. de door Delft eind 2006 uitgevoerde rechtmatigheidsaudits.

College

Verslag van bevindingen jaarrekening (gelijktijdig met het aanbieden van de jaarrekening aan de raad)

Na afronding van de controle van de jaarrekening.

Het gaat hierbij om bevindingen:

-           fouten, onzekerheden m.b.t. de getrouwheid en rechtmatigheid (in relatie tot de controletoleranties)

-           of de inrichting van het financieel beheer en van de financiële organisatie een getrouwe en rechtmatige verantwoording mogelijk maken.

Raad

Accountantsverklaring(gelijktijdig met het aanbieden van de jaarrekening aan de raad)

Na afronding van de controle van de jaarrekening.

Het oordeel over de mate waarin de gemeenterekening een getrouw beeld geeft i.o.m. verslaggevingsvoorschriften en voldoet aan de eisen van rechtmatigheid.

Raad

 

Uitgangspunten voor de rapportagevorm

Gesignaleerde onrechtmatigheden worden toegelicht gespecificeerd naar de aard van het criterium (begrotingscriterium, voorwaardencriterium, etc.).

 

Fouten of onzekerheden die de rapporteringstolerantie als bedoeld in hoofdstuk 3 van dit controleprotocol overschrijden, worden weergegeven in een apart overzicht bij het verslag van bevindingen.

 

De accountant rapporteert ook over eventuele bevindingen met betrekking tot de betrouwbaarheid en de continuïteit van de door de gemeente gehanteerde geautomatiseerde informatieverzorging.

 

 



[1] De belangrijke bevindingen uit de interim-controle worden ook aan de gemeenteraad gemeld.