BIJLAGE I
Inventarisatie van M&O gevoelige beleidsterreinen Delft
Augustus 2006.
Categorie |
Wet/verordening/ regeling |
Communicatie/voorlichting |
Toetsing van de informatie/ gegevens |
Maatregelenbeleid |
subsidies |
|
|
|
|
Het gaat hierbij om
subsi-diëring van maatschappelijke instellingen voor diverse gemeentelijke
beleidsterreinen |
Van toepassing is de
Alge-mene Wet Bestuursrecht, alsmede de Algemene Subsidieverordening Delft en
specifieke uitvoeringsregelingen |
Elke instelling beschikt
over een exemplaar van de verordening. Jaarlijks worden aan de instellingen
formulieren voor het aanvragen en vaststellen van de subsidies toege-zonden
met een korte toelichting daarop. Op de website van de
gemeente wordt voorlichting gegeven over het subsidiebeleid. |
Beoordeling van deze
informatie en toetsing aan de voorwaarden vindt plaats bij het indienen van
de aan-vragen. Indien nodig wordt schrif-telijk aanvullende informatie opge-vraagd. |
De Algemene Wet
Bestuursrecht kent de volgende artikelen die het mogelijk maken om
maatregelen te treffen: - artikel
4:35, 1e lid: Subsidieverlening kan worden geweigerd indien
gegronde reden bestaat om aan te nemen dat: a.
de activiteiten niet
of niet geheel zullen plaatsvinden; b.
de aanvrager niet zal
voldoen aan de ver-plichtingen die aan de subsidie zijn verbon-den; c.
de aanvrager niet op
een behoorlijke wijze rekening en verantwoording zal afleggen omtrent de
verrichte activiteiten en de daar-aan verbonden uitgaven en inkomsten,
voorzover deze voor de vatstelling van de subsidie van belang zijn. - artikel
4:35, 2e lid: Subsidieverlening kan worden geweigerd indien de
aanvrager in het kader van de aan-vraag onjuiste of onvolledige gegevens
heeft verstrekt en de verstrekking van deze gegevens tot een onjuiste
beschikking op de aanvraag zou hebben geleid. - artikelen
4:46 en 4:48: Een verleende subsidie kan lager worden vast-gesteld
of - wanneer de subsidie nog niet is vastgesteld - worden ingetrokken of ten
nadele van de subsidieontvanger worden gewijzigd, indien: a.
de activiteiten
waarvoor subsidie is verleend niet of niet geheel hebben plaatsgevonden of
zullen plaatsvinden; b.
de subsidieontvanger
niet heeft voldaan aan de aan de subsidie verbonden verplichting-en; c.
de subsidieontvanger
onjuiste of onvolle-dige gegevens heeft verstekt en de verstrek-king van
juiste of volledige gegevens tot een andere beschikking op de aanvraag tot
sub-sidieverlening zou hebben geleid; d.
de subsidieverlening
anderszins onjuist was en de subsidieontvanger dit wist of behoor-de te
weten. - artikel 4:49: Een
vastgestelde subsidie kan binnen 5 jaar na vaststelling worden ingetrokken of
ten nadele van de subsidieontvanger worden gewijzigd: a. op grond van feiten en omstandigheden waarvan het bestuursorgaan bij de subsidie- vaststelling redelijkerwijs niet op de hoogte kon zijn en op grond waarvan de subsidie lager dan overeenkomstig de subsidieverle- ning zou zijn vastgesteld; b. indien de subsidieverlening onjuist was en de subsidieontvanger dit wist of behoorde te weten; c. indien de subsidieontvanger na de subsidie- vaststelling niet heeft voldaan aan de aan de subsidie verbonden verplichtingen. Volgens de Algemene
Subsidieverordening (artikel 14) kan subsidieverlening tevens worden
geweigerd indien gegronde redenen bestaan aan te nemen dat de gelden niet of
in onvoldoende mate besteed zullen worden voor het doel waarvoor de subsidie
beschikbaar wordt gesteld. |
Categorie |
Wet/verordening/ regeling |
Communicatie/voorlichting |
Toetsing van de informatie/ gegevens |
Maatregelenbeleid |
Uitkeringen/ WWB IOAW IOAZ BBZ Vangnetregeling huur-subsidie |
|
|
|
|
Het
gaat hierbij om het verstrekken van uitkerin-gen c.q. voorzieningen op het
gebied van inkomen en reïntegratie. |
Het
beleid is vastgelegd in: ·
de
WWB ·
de
IOAW ·
de
IOAZ ·
het
BBZ ·
de
Huursubdidiewet ·
het
jaarlijks vast te stellen Beleidsplan WWB; ·
de
Verordening WWB reïntegratie; ·
de
Verordening WWB: maatregelen; ·
het
Beleidsplan hoog-waardig handhaven; ·
het
Controleplan 2006 sector WIZ Delft. |
Bij
het indienen van een aanvraag worden betrokkenen op de hoogte gebracht van
hun rechten en plich-ten. In de beschikking die zij ver-volgens ontvangen
zijn deze rech-ten en plichten ook opgenomen. Eén en ander is ook opgenomen
in de Informatiebewaarmap voor cliënten. Voorts
is foldermateriaal aanwezig. Zonodig vindt publicatie plaats in de lokale
media als wijzigingen in wet-en regelgeving daartoe aanleiding geven. Op de
website van de gemeente is voorlichting opgenomen over de mogelijkheden van de diverse regelingen. Daarbij wordt
ook aandacht geschonken aan fraude. |
De
wijze van toetsen is vastgelegd in de Wet Werk en Bijstand. De
wijze van toetsen is uitgewerkt in het Controleplan. Hierin is opgenomen hoe
de rechtmatigheid bij de aanvraag, tijdens de uitkering en bij beëindiging is
geregeld. Naast standaard
(heronderzoeken) be-hoort de inzet van signaalonder-zoeken, intensieve
controles en themaonderzoeken tot de mogelijk-heden. |
Het
maatregelenbeleid is vastgelegd in, cq wordt gewaarborgd door: ·
het
Beleidsplan Hoogwaardige Handhaving, het controleplan en het communicatieplan
waarin regels en uitvoeringsrichtlijnen ter voorkoming en bestrijding fraude
zijn vast-gelegd; ·
de
Verordening WWB: maatregelen; ·
fraudeonderzoeken
IBO, Sociale Recherche Delft; |
Categorie |
Wet/verordening/ regeling |
Communicatie/voorlichting |
Toetsing van de informatie/ gegevens |
Maatregelenbeleid |
Uitkeringen/Wet Voorzieningen Gehandicapten |
|
|
|
|
Het
gaat hierbij om het financieren van woon-voorzieningen,
vervoers-voorzieningen en rolstoel-voorzieningen. |
Het
beleid is vastgelegd in: ·
de
Wet Voorziening-en Gehandicapten ·
de
verordening voor-zieningen gehandi-capten 2006 ·
vergoedingenbe-sluit WVG (college) |
Bij het indienen van een aanvraag worden betrokkenen op de hoogte gebracht van hun rechten en plichten. In de beschikking die zij vervolgens ontvangen zijn deze rechten en plichten ook opge-nomen. Zonodig
vindt publicatie plaats in de lokale media als wijzigingen in wet-en
regelgeving daartoe aanleiding geven. Op de
website van de gemeente wordt voorlichting gegeven over de mogelijkheden van
de regeling. |
Bij
de aanvraag wordt de overge-legde informatie getoetst op juist-heid en
volledigheid. Zonodig wordt schriftelijk
aanvullende in-formatie opgevraagd. Ontvangen offertes en facturen
worden kritisch beoordeeld. Er is een handboek uitvoering WVG opgesteld,
waarin ook aandacht wordt besteed aan de toetsing. |
In artikel 6.3 van de
verordening is het volgende vermeld: Burgemeester en wethouders
kunnen een beschikking, genomen op grond van deze verordening, intrekken indien: a. niet is voldaan aan de voorwaarden gesteld bij of krachtens deze verordening b. op
grond van gegevens is beschikt waarvan gebleken is dat deze zodanig
onvolledig of onjuist waren dat, zouden de juiste gegevens bekend zijn
geweest, een andere beslissing zou zijn genomen c.
indien belanghebbende binnen zes maanden na de
uitbetaling niet heeft aangetoond dat de financiële tegemoetkoming is
aangewend voor de bekostiging van de voorziening waarvoor deze was verleend. d. in
afwijking van c kan een beschikking tot verlening van een financiële
tegemoetkoming ten behoeve van woningaanpassing van bouwkundige of
woontechnische aard worden ingetrokken indien blijkt dat belanghebbende
binnen twaalf maanden na de uitbetaling niet heeft aangetoond dat de
financiële tegemoetkoming is aangewend voor de bekostiging van de voorziening
waarvoor deze was verleend. e. indien
blijkt dat niet (meer) aan de in deze verordening vervatte voorwaarden voor
het recht op een voorziening of de voortzetting daarvan wordt voldaan |
Categorie |
Wet/verordening/ regeling |
Communicatie/voorlichting |
Toetsing van de informatie/ gegevens |
Maatregelenbeleid |
Belastingen en heffingen |
|
|
|
|
·
Onroerende
zaakbelastingen ·
Toeristenbelasting ·
Precario ·
Lijkbezorgingsrecht ·
Leges ·
Parkeerbelasting ·
Reinigingsrecht en
afvalstoffenheffing ·
Rioolrecht ·
Markt- en havengelden |
Algemene wet inzake
rijksbelastingen Belastingen en heffingen
vinden plaats op grond van de regelingen en verordeningen op de heffing en
invordering van: ·
onroerende
zaakbelastingen ·
Toeristenbelasting ·
Precario ·
Lijkbezorgingsrech-ten ·
Leges ·
Parkeerbelastingen ·
Reinigingsrecht en
afvalstoffenheffing ·
Rioolrechten ·
Markt- en havengelden ·
Invorderingswet ·
Leidraad bij de
invorderingswet |
Voorlichting over
belastingen en heffingen en de van toepassing zijnde voorwaarden worden
bekend gemaakt door middel van: ·
Bijsluiter bij de
aanslag. ·
Website van de
gemeente. ·
Publicatie in lokale
media. ·
Publicatie van
raadsbesluiten inzake grondslagen en hef-fingen. |
De benodigde informatie die
leidt tot het opleggen van een aanslag wordt verkregen van en getoetst door: ·
Burgerzaken
(geautomatiseerd): deze gegevens zijn bij Burger-zaken gecontroleerd. ·
Waarderingsgrondslagen
op grond van de Wet WOZ: toetsing op de volledigheid en juistheid van de
belastingopbrengsten vindt plaats door middel van het vergelijken van
kohieren met de grondslagen. ·
Precario: ·
Lijkbezorgingsrechten: ·
Leges: ·
Parkeerbelastingen: ·
Reinigingsrecht en
afvalstoffenheffing: ·
Rioolrechten: ·
Markt- en havengelden: |
Er zijn geen bepalingen en
maatregelen opgenomen in genoemde verordeningen. Invorderingswet/Leidraad
bij de invorderings-wet. Geen bepalingen en
maatregelen. Wanneer daartoe aanleiding
is, vindt dwanginvordering plaats |
Categorie |
Wet/verordening/ regeling |
Communicatie/voorlichting |
Toetsing van informatir/ gegevens |
Maatregelenbeleid |
Kwijtschelding |
|
|
|
|
Het gaat hierbij om het
verlenen van kwijtschel-ding van gemeentelijke belastingen en heffingen. |
Het verlenen van
kwijt-schelding van gemeente-lijke belastingen en hef-fingen is vastgelegd in
de Invorderingswet 1992 en de Leidraad Invorderings-wet. Op basis van deze
wet is een aanvraagfor-mulier kwijtschelding ontwikkeld |
Voorlichting hierover en
over de voorwaarden voor het verlenen van kwijtschelding worden gepu-bliceerd
op: ·
Lokale media ·
Website van de gemeente. ·
Voorlichting door WIZ |
Bij
het indienen van een aanvraag dienen relevante bewijsstukken te worden
overgelegd, die worden getoetst op juistheid en volledigheid. Zonodig wordt
aanvullend schrifte-lijke informatie opgevraagd. Op basis hiervan wordt een
besluit genomen. |
Geen maatregelenbeleid. |
Categorie |
Wet/verordening/ regeling |
Communicatie/voorlichting |
Toetsing van informatie/ gegevens |
Maatregelenbeleid |
Vergunningen/melding-en/ontheffingen milieu |
|
|
|
|
Het gaat hierbij om de
volgende onderdelen: ·
Vergunningen Wet
milieubeheer. ·
Meldingen Wet
milieubeheer. ·
Ontheffingen
Bouw-stoffenbesluit. |
Het beleid is vastgelegd in
de Wet milieubeheer, de afvalstoffenverordening en het Bouwstoffenbe-sluit. |
Op het
aanvraag-/meldingsformu-lier is aagegeven welke informatie/ Gegevens moeten worden
over-gelegd. In de vergunning/onthef-fing worden de rechten en plichten
vastgelegd. Bij meldingen zijn algemene regels van toepassing. |
Beoordeling van deze
informatie en toetsing aan de voorwaarden vindt plaats bij het beoordelen van
de aanvraag/melding. Zonodig wordt aanvullend schriftelijke informatie
gevraagd. Bij bestaande bedrijven wordt aan de hand van een bedrijfs-bezoek
gecontroleerd of de aange-leverde gegevens correct zijn. Controle op de
naleving van de vergunningvoorwaarden geschiedt door de milieu-inspecteur |
Activiteiten die niet zijn
aangevraagd zijn niet vergund en zijn daarmee niet toegestaan. Indien dit bij een controle
naar voren komt, wordt in eerste instantie beoordeeld of met een nieuwe
vergunning legalisatie mogelijk is. Indien dit niet het geval is zal worden
gehandhaafd. De vergunning of ontheffing
kan op grond van artikel 6 van de afvalstoffenverordening worden ingetrokken of gewijzigd, indien
ter verkrijging daarvan onjuiste of onvolledige gegevens zijn verstrekt. In artikel 35 zijn
strafbepalingen opgenomen. |
Categorie |
Wet/verordening/ regeling |
Communicatie/voorlichting |
Toetsing van informatie/ gegevens |
Maatregelenbeleid |
Vergunningen/ parkeren |
|
|
|
|
Het gaat hierbij om het
verstrekken van parkeer-vergunningen. |
De Wegenverkeerswet. Het beleid is vastgelegd in
de parkeerverordening en de beleidsregels parkeer-vergunnungen. |
Rechten, plichten en
voorwaarden zijn vastgelegd in de verordening en de beleidsregels, en worden
op-genomen in de desbetreffende ver-gunning. Op het aanvraagformulier is
aangegeven welke infor-matie/ gegevens moeten worden overge-legd. Ook op de
website van de gemeente wordt hieraan aandacht besteed. |
Beoordeling van deze
informatie en toetsing aan de voorwaarden vindt plaats bij het beoordelen van
de ver-gunningaanvraag Zonodig wordt aanvullend schriftelijke informatie
gevraagd. |
Het college kan op grond
van artikel 7 van de parkeerverordening de vergunning intrekken of wijzigen,
wanneer blijkt dat bij de aanvraag van de vergunning onjuiste gegevens zijn
verstrekt. |
Categorie |
Wet/verordening/ regeling |
Communicatie/voorlichting |
Toetsing van informatie/ gegevens |
Maatregelenbeleid |
Vergunningen/ bouwen |
|
|
|
|
Het gaat hierbij om het
verlenen van bouwver-gunningen, sloopvergun-ningen en gebruiksver-gunningen. |
De bepalingen ten aanzien
van bouwvergunningen zijn vastgelegd in de Wo-ningwet, de verordening
duurzaam bouwen en de bouwverordening. De bepalingen ten aanzien
sloop-en gebruiksvergun-ningen zijn vastgelegd in de bouwverordening. |
In het Besluit
indieningsvereisten aanvraag bouwvergunning is be-paald welke gegevens moeten
wor-den overgelegd bij het aanvragen van een bouwvergunning. Op basis hiervan
is een aanvraag-formulier gemaakt. De vereisten voor het
verkrijgen van een sloop-en gebruiksvergun-ning zijn opgenomen in de
Bouw-verordening. Ook hiervoor is een aanvraagformulier. De rechten en plichten
worden opgenomen in de desbetreffende vergunning. Daarnaast is
foldermateriaal aan-wezig, en vindt zonodig publicatie plaats in de lokale
media. Ook op de website van de gemeente wordt hierover voorlichting gegeven. |
De overgelegde gegevens
worden door de desbetreffende medewerker getoetst op juistheid en
volledigheid. Zonodig wordt schriftelijk aanvul-lende informatie opgevraagd. |
In hoofdstuk 11 van de
Bouwverordening zijn bepalingen opgenomen met betrekking tot hand-having. In hoofdstuk 12 zijn
strafbepalingen opgeno-men. |
Categorie |
Wet/verordening/ regeling |
Communicatie/voorlichting |
Toetsing van informatie/ gegevens |
Maatregelenbeleid |
Vergunningen/ Openbare orde
|
|
|
|
|
Het gaat hierbij om het
verlenen van vergunningen en ontheffingen op het ge-bied van de openbare
orde. |
Het beleid is vastgelegd in
de Algemene plaatselijke verordening. |
De verordening is voor een
ieder verkrijgbaar. Zonodig vindt publi-catie plaats in de lokale media. In
de vergunning worden de voorwaarden, rechten en plichten opgenomen. Ook op de website van de
ge-meente wordt hierover voorlich-ting gegeven. |
De overlegde informatie en
gege-vens worden getoetst aan de veror-dening. Zonodig wordt
schriftelijk aanvullende informatie
gevraagd. |
In hoofdstuk 6 van de
verordening zijn straf-bepalingen
opgenomen en de wijze waarop na-leving/handhaving van het bepaalde in de
verordening plaatsvindt. |
Categorie |
Wet/verordening/ regeling |
Communicatie/voorlichting |
Toetsing van informatie/ gegevens |
Maatregelenbeleid |
Vergunningen/ brandveiligheid |
|
|
|
|
Het gaat hierbij om het
verlenen van gebruiksver-gunningen op het gebied van van een brandveilig
gebruik tijdens evenemen-ten en van gebouwen. |
Het beleid is vastgelegd in
de Brandweerwet, Brandveiligheidsverorde-ning en in hoofdstuk 6 van de
Bouwverordening. |
Er wordt frequent in de
lokale media gepubliceerd en er is een folder. In de vergunning worden de
voor-waarden, rechten en plichten op-genomen. Ook op de website van de
ge-meente wordt hierover voorlich-ting gegeven. |
De overgelegde informatie
wordt getoetst aan de verordeningen. Zo-nodig wordt schriftelijk aanvullende
informatie gevraagd. |
In artikelen 17/18 van de Brandveiligheids-verordening zijn
bepalingen opgenomen over het toezicht op de naleving van de bepalingen van
de verordening, alsmede strafbepalingen. |
Categorie |
Wet/verordening/ regeling |
Communicatie/voorlichting |
Toetsing
van de informatie/ gegevens |
Maatregelenbeleid |
Vergunningen/subsidies monumenten |
|
|
|
|
Het gaat hierbij om het verlenen van vergunningen en
subsidies ter bescher-ming van monumenten. |
Het beleid is vastgelegd in de Monumentetwet, de
monumentenverordening en hoofdstuk 3
Subsidieverordening Stadsvernieuwing |
Bij een aanvraag om een vergun-nung c.q. subsidie
worden aan-vragers gewezen op hun rechten en plichten. Deze worden ook
vastgelegd in de vergunning c.q. het subsidiebesluit. Daarnaast ontvangen
aanvragers een kopie van de betreffende verordening. |
De aanvragen om een vergunning c.q. subsidie-aanvrag
en de daarbij overgelegde gegevens en verstrekte informatie worden getoetst
op juist-heid en volledigheid. Zonodig wordt schriftelijk aanvullende
infor-matie opgevraagd. |
De monumentenwet kent de volgende bepalingen. In
artikel 56 en 57 zijn strafbepalingen opgenomen. In artikel 58 is de
opsporing van strafbare feiten geregeld.
a. blijkt dat de vergunning ten gevolge van een onjuiste of onvolledige opgave is verleend; b. blijkt dat de vergunninghouder de voorschriften niet naleeft; c. de omstandigheden aan de kant van de vergunninghouder zich zodanig hebben gewijzigd, dat het belang van het monument zwaarder dient te wegen; d. niet binnen 5 jaar van de vergunning gebruik wordt gemaakt. In artikel 16 is een strafbepaling opgenomen. In artikel 17 is de opsporing van strafbare feiten
geregeld. De
subsidieverordening kent de volgende bepalingen: Ingeval van niet naleving
van één of meer van de voorwaarden als bedoeld in dit hoofdstuk zullen
burgemeester en wethouders al naar gelang de ernst van de overtreding: a.
een besluit tot verlening en/of vaststelling van subsidie geheel of
gedeeltelijk intrekken (en niet of niet geheel tot betaling van de subsidie
overgaan); b.
reeds betaalde subsidie (waaronder mede begrepen een eventueel
voorschot op de subsidie op termijn) geheel of gedeeltelijk terugvorderen; In het geval de niet
naleving van de voorwaarden de eigenaar niet verwijtbaar is, kunnen
burgemeester en wethouders besluiten de genoemde sancties geheel of
gedeeltelijk niet te treffen. |
Categorie |
Wet/verordening/ regeling |
Communicatie/voorlichting |
Toetsing van de informatie/ gegevens |
Maatregelenbeleid |
Burgerzaken/informatieverstrekking op grond van de
Wet GBA |
|
|
|
|
Het gaat hierbij om
aanvra-gen van derden om ver-strekking van persoons-informatie uit de Wet
GBA. |
·
Burgerlijk Wetboek ·
Wet Gemeentelijke
basisadministratie persoonsgegevens. ·
Wet bescherming
persoonsgegevens. ·
Vreemdelingenwet. ·
Besluit/regeling
gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens. ·
Verordening
gemeen-telijke basisadmini-stratie/verstrekken gegevens. |
Op dit gebied vindt
communicatie en voorlichting plaats via de front-office van Publiekszaken,
telefo-nisch (mondeling) en via de ge-meentelijke website, de lokale media en
middels foldermateriaal. Op het gebied van de
bescherming van persoonsgegevens wordt men via de verschillende
aangifteformulieren geattendeerd op de mogelijkheid tot geheimhouding van
gegevens. Daarover wordt tevens
jaarlijks in de lokale media gepubliceerd. |
Aanvragen van derden om
verstrek-king van persoonsinformatie wor-den in eerste instantie getoetst aan
de GBA-verordening en het “Handboek
beveiliging GBA”. Verder wordt in het GBA-systeem nag-gaan of bevraagde al
dan niet verzocht heeft om geheimhouding van gegevens. De afhandeling van
aanvragen om informatie door afnemers (alles wat overheid is) vindt zonder
tussen-komst van de gemeente via het GBA-netwerk plaats, één en ander onder
toezicht van het Agentschap BPR van het Ministerie van Binnen-landse Zaken,
die deze afnemers ook autorisatie voor inzage in de gegevens verstrekt. Voor het verkrijgen van gegevens
uit de registers van de burgerlijke stand geldt een andere regeling. Deze is
vervat in het Burgerlijk Wetboek, waaraan de aanvraag ook wordt getoetst. |
De Wet GBA bevat geen
maatregelen of straf-bepalingen ten aanzien van misbruik of oneigen-lijk gebruik.
Wanneer misbruik en/of oneigenlijk gebruik wordt geconstateerd, wordt
aangifte gedaan. |
Categorie |
Wet/verordening/ regeling |
Communicatie/voorlichting |
Toetsing van de informatie/ gegevens |
Maatregelenbeleid |
Burgerzaken/aangifte door burgers |
|
|
|
|
Het gaat hierbij om het
doen van aangifte op de volgende gebieden: ·
Geboorte. ·
Voorgenomen
huwe-lijkssluiting. ·
Partnerschapsregistra-tie. ·
Overlijden. ·
Overige aangiften op
grond van de Wet GBA, zoals verhuizing en vestiging. |
·
Burgerlijk wetboek. ·
Besluit burgerlijke
stand. ·
Besluit rechten
bur-gerlijke stand. ·
Wet op de
lijkbezor-ging. ·
Wet GBA. |
Op dit gebied vindt
communicatie en voorlichting plaats via de front-office van Publiekszaken,
telefo-nisch (mondeling) en via de ge-meentelijke website, de lokale media en
middels foldermateriaal. |
Bij de aangifte van
geboorte wordt de identiteit van de aangever vastge-steld aan de hand van een
door de aangever over te leggen identiteits-bewijs in de zin van de
Uitgebreide Wet op de Identificatieplicht. De termijn wordt tevens getoetst
aan de bepalingen van de Algemene Termijnenwet. Van de aangifte tot
voorgenomen huwelijk wordt een akte opgemaakt waarvan een afschrift bij de.
Toetsing vindt plaats aan de huwelijksbepalingen in het Burgerlijk wetboek. Bij aangifte van overlijden
vindt toetsing plaats aan de bepalingen in de Wet op de Lijkbezorging. Voor alle overige aangiften
op grond van de Wet GBA zijn regels
opgenomen in de Wet GBA. Deze aangiften worden getoetst aan de desbetreffende bepalingen. Voorts vindt van Rijkswege
een driejaarlijkse GBA-audit plaats. Daarnaast vindt elk jaar een interne
audit plaats. |
Wordt de aangifte van
geboorte later gedaan dan wettelijk toegestaan, dan wordt dat feit in de akte
van geboorte vermeld en wordt melding gedaan bij de Officier van Justitie die
vervolgens de hoogte van de op te leggen boete bepaald. De burger die verzuimt of
weigert te voldoen aan de verplichtingen van de Wet GBA kan op grond van het
bepaalde in artikel 147 van de Wet worden veroordeeld tot een maand hechtenis
of een geldboete van de tweede categorie. Dat kan echter alleen als de
ambtenaar Burgerzaken officieel aangifte doet van een dergelijke
over-treding, hetgeen tot nu toe nimmer is gebeurd. Voorts zijn er in de Wet
GBA regels opgenomen voor ambtshalve in- en uitschrijving. Deze wor-den
toegepast als de burger ingebreke is. |
Categorie |
Wet/verordening/ regeling |
Communicatie/voorlichting |
Toetsing van de informatie/ gegevens |
Maatregelenbeleid |
Burgerzaken/verstrek-ken documenten |
|
|
|
|
Het gaat hierbij om het verstrekken
van de vol-gende documenten: ·
Reisdocumenten. ·
Rijbewijzen. |
·
Paspoortwet. ·
Paspoort
uitvoerings-regeling Nederland. ·
Wegenverkeerswet. ·
Wegenverkeersbesluit ·
Wet gemeentelijke
basisadministratie persoonsgegevens. ·
Verordening
gemeen-telijke basisadmini-stratie. |
Op dit gebied vindt
communicatie en voorlichting plaats via de front-office van Burgerzaken,
telefo-nisch (mondeling) en via de ge-meentelijke website, de lokale media en
middels foldermateriaal. |
Voor de afgifte van
reisdocumenten zijn regels opgenomen in de Pas-poortwet die nader zijn uitgewerkt in de Paspoort
Uitvoeringsregeling Nederland. Iedere aanvraag wordt aan de frontoffice met
behulp van de in de GBA opgenomen gegevens aan de paspoortregelgeving getoetst.
Aanvragen om de afgifte van
een rijbewijs worden getoetst aan de Wegenverkeerswet en het
Wegen-verkeersbesluit. Op het gebied van
reisdocumenten vindt sinds 2004 regelmatig een Rijksaudit plaats. |
Blijkt een reisdocument
vermist, dan wordt daarvan aangifte
gedaan bij de politie en moet een origineel proces-verbaal worden ingeleverd.
Op grond van artikel 98 van de PUN dient van geconstateerde onregelmatigheden
in het docu-ment ook aangifte te worden gedaan bij de politie. Vervolgens
wordt het document opge-stuurd naar de CRI die nader onderzoek ver-richt..
Het aanbrengen van eigenmachtige wijzi-gingen in het document of andere
geconstateerde onregelmatigheden maken het document ook ongeldig. In
dergelijke gevallen wordt het docu-ment direkt ingenomen. Dat geldt ook voor legitimatie met verlopen
documenten. Deze do-cumenten worden eveneens ingenomen en op de
voorgeschreven wijze aan het verkeer onttrokken en vernietigd. Een soortgelijke regeling
geldt ook voor de do-cumenten die worden afgegeven op grond van de
Wegenverkeerswetgeving (rijbewijzen). Daarmee wordt op precies dezelfde wijze
omgegaan. Verder zijn in de artikelen
60 t/m 63 van de Paspoortwet een aantal handelingen (bijvoor-beeld vervalsing
van documenten) uitdrukkelijk verboden en strafbaar gesteld en zijn de
burge-meester als afgevende instantie bevoegdheden gegeven om misbruik te
voorkomen, danwel er tegen op te treden, bijvoorbeeld door het doen van
aangifte, het inhouden van documenten, danwel het weigeren tot verstrekking
van een (nieuw) document. |