BIJLAGE I

Inventarisatie van M&O gevoelige beleidsterreinen Delft

Augustus 2006.

 

Categorie

Wet/verordening/

regeling

Communicatie/voorlichting

Toetsing van de informatie/ gegevens

Maatregelenbeleid

subsidies

 

 

 

 

Het gaat hierbij om subsi-diëring van maatschappelijke instellingen voor diverse gemeentelijke beleidsterreinen

Van toepassing is de Alge-mene Wet Bestuursrecht, alsmede de Algemene Subsidieverordening Delft en specifieke uitvoeringsregelingen

Elke instelling beschikt over een exemplaar van de verordening. Jaarlijks worden aan de instellingen formulieren voor het aanvragen en vaststellen van de subsidies toege-zonden met een korte toelichting daarop.

Op de website van de gemeente wordt voorlichting gegeven over het subsidiebeleid.

 

Beoordeling van deze informatie en toetsing aan de voorwaarden vindt plaats bij het indienen van de aan-vragen. Indien nodig wordt schrif-telijk  aanvullende informatie opge-vraagd.

 

De Algemene Wet Bestuursrecht kent de volgende artikelen die het mogelijk maken om maatregelen te treffen:

-  artikel 4:35, 1e lid:

Subsidieverlening kan worden geweigerd indien gegronde reden bestaat om aan te nemen dat:

a.    de activiteiten niet of niet geheel zullen plaatsvinden;

b.   de aanvrager niet zal voldoen aan de ver-plichtingen die aan de subsidie zijn verbon-den;

c.    de aanvrager niet op een behoorlijke wijze rekening en verantwoording zal afleggen omtrent de verrichte activiteiten en de daar-aan verbonden uitgaven en inkomsten, voorzover deze voor de vatstelling van de subsidie van belang zijn.

-  artikel 4:35, 2e lid: 

Subsidieverlening kan worden geweigerd indien de aanvrager in het kader van de aan-vraag onjuiste of onvolledige gegevens heeft verstrekt en de verstrekking van deze gegevens tot een onjuiste beschikking op de aanvraag zou hebben geleid.

-  artikelen 4:46 en 4:48:

Een verleende subsidie kan lager worden vast-gesteld of - wanneer de subsidie nog niet is vastgesteld - worden ingetrokken of ten nadele van de subsidieontvanger worden gewijzigd, indien:

a.    de activiteiten waarvoor subsidie is verleend niet of niet geheel hebben plaatsgevonden of zullen plaatsvinden;

b.   de subsidieontvanger niet heeft voldaan aan de aan de subsidie verbonden verplichting-en;

c.    de subsidieontvanger onjuiste of onvolle-dige gegevens heeft verstekt en de verstrek-king van juiste of volledige gegevens tot een andere beschikking op de aanvraag tot sub-sidieverlening zou hebben geleid;

d.   de subsidieverlening anderszins onjuist was en de subsidieontvanger dit wist of behoor-de te weten.

-  artikel 4:49:

Een vastgestelde subsidie kan binnen 5 jaar na vaststelling worden ingetrokken of ten nadele van de subsidieontvanger worden gewijzigd:

   a. op grond van feiten en omstandigheden

      waarvan het bestuursorgaan bij de subsidie-   

      vaststelling redelijkerwijs niet op de hoogte

      kon zijn en op grond waarvan de subsidie  

      lager dan overeenkomstig de subsidieverle-

      ning zou zijn vastgesteld;

   b. indien de subsidieverlening onjuist was en

      de subsidieontvanger dit wist of behoorde te

       weten;

   c. indien de subsidieontvanger na de subsidie-  

      vaststelling niet heeft voldaan aan de aan de

      subsidie verbonden verplichtingen.

 

Volgens de Algemene Subsidieverordening (artikel 14) kan subsidieverlening tevens worden geweigerd indien gegronde redenen bestaan aan te nemen dat de gelden niet of in onvoldoende mate besteed zullen worden voor het doel waarvoor de subsidie beschikbaar wordt gesteld.

 

 

 

 

 

Categorie

Wet/verordening/

regeling

Communicatie/voorlichting

Toetsing van de informatie/

gegevens

Maatregelenbeleid

Uitkeringen/

WWB

IOAW

IOAZ

BBZ

Vangnetregeling huur-subsidie

 

 

 

 

Het gaat hierbij om het verstrekken van uitkerin-gen c.q. voorzieningen op het gebied van inkomen en reïntegratie.  

 

Het beleid is vastgelegd in:

·         de WWB

·         de IOAW

·         de IOAZ

·         het BBZ

·         de Huursubdidiewet

·         het jaarlijks vast te stellen Beleidsplan WWB;

·         de Verordening WWB reïntegratie;

·         de Verordening WWB:  maatregelen;

·         het Beleidsplan hoog-waardig handhaven;

·         het Controleplan 2006 sector WIZ Delft.

 

Bij het indienen van een aanvraag worden betrokkenen op de hoogte gebracht van hun rechten en plich-ten. In de beschikking die zij ver-volgens ontvangen zijn deze rech-ten en plichten ook opgenomen. Eén en ander is ook opgenomen in de Informatiebewaarmap voor cliënten.

 

Voorts is foldermateriaal aanwezig. Zonodig vindt publicatie plaats in de lokale media als wijzigingen in wet-en regelgeving daartoe aanleiding geven.

 

Op de website van de gemeente is voorlichting opgenomen over de mogelijkheden  van de diverse regelingen. Daarbij wordt ook aandacht geschonken aan fraude.

 

De wijze van toetsen is vastgelegd in de Wet Werk en Bijstand.

 

De wijze van toetsen is uitgewerkt in het Controleplan. Hierin is opgenomen hoe de rechtmatigheid bij de aanvraag, tijdens de uitkering en bij beëindiging is geregeld.  Naast standaard (heronderzoeken) be-hoort de inzet van signaalonder-zoeken, intensieve controles en themaonderzoeken tot de mogelijk-heden.

 

Het maatregelenbeleid is vastgelegd in, cq wordt gewaarborgd door:

·         het Beleidsplan Hoogwaardige Handhaving, het controleplan en het communicatieplan waarin regels en uitvoeringsrichtlijnen ter voorkoming en bestrijding fraude zijn vast-gelegd;

·         de Verordening WWB:  maatregelen;

·         fraudeonderzoeken IBO, Sociale Recherche Delft;

 


 

Categorie

Wet/verordening/

regeling

Communicatie/voorlichting

Toetsing van de informatie/

gegevens

Maatregelenbeleid

Uitkeringen/Wet Voorzieningen Gehandicapten

 

 

 

 

Het gaat hierbij om het financieren van woon-voorzieningen, vervoers-voorzieningen en rolstoel-voorzieningen.

 

 

Het beleid is vastgelegd in:

·         de Wet Voorziening-en Gehandicapten

·         de verordening voor-zieningen gehandi-capten 2006

·         vergoedingenbe-sluit WVG (college)

 

Bij het indienen van een aanvraag worden betrokkenen op de hoogte gebracht van hun rechten en plichten. In de beschikking die zij vervolgens ontvangen zijn deze rechten en plichten ook opge-nomen. 

 

Zonodig vindt publicatie plaats in de lokale media als wijzigingen in wet-en regelgeving daartoe aanleiding geven.

 

Op de website van de gemeente wordt voorlichting gegeven over de mogelijkheden van de regeling.

 

Bij de aanvraag wordt de overge-legde informatie getoetst op juist-heid en volledigheid. Zonodig wordt schriftelijk  aanvullende in-formatie opgevraagd. Ontvangen offertes en facturen worden kritisch beoordeeld. Er is een handboek uitvoering WVG opgesteld, waarin ook aandacht wordt besteed aan de toetsing.

 

 

In artikel 6.3 van de verordening is het volgende vermeld:

Burgemeester en wethouders kunnen een beschikking, genomen op grond van deze

verordening, intrekken indien:

a.       niet is voldaan aan de voorwaarden gesteld bij of krachtens deze verorde­ning

b.      op grond van gegevens is beschikt waarvan gebleken is dat deze zodanig onvolledig of onjuist waren dat, zouden de juiste gegevens bekend zijn geweest, een andere beslissing zou zijn genomen

c.       indien belanghebbende binnen zes maanden na de uitbetaling niet heeft aangetoond dat de financiële tegemoetkoming is aangewend voor de bekostiging van de voorziening waarvoor deze was verleend.

d.     in afwijking van c kan een beschikking tot verlening van een financiële tegemoetkoming ten behoeve van woningaanpassing van bouwkundige of woontechnische aard worden ingetrokken indien blijkt dat belanghebbende binnen twaalf maanden na de uitbetaling niet heeft aangetoond dat de financiële tegemoetkoming is aangewend voor de bekostiging van de voorziening waarvoor deze was verleend.

e.     indien blijkt dat niet (meer) aan de in deze verordening vervatte voorwaarden voor het recht op een voorziening of de voortzetting daarvan wordt voldaan

 


 

Categorie

Wet/verordening/

regeling

Communicatie/voorlichting

Toetsing van de informatie/

gegevens

Maatregelenbeleid

Belastingen en heffingen

 

 

 

 

·         Onroerende zaakbelastingen

·         Toeristenbelasting

·         Precario

·         Lijkbezorgingsrecht

·         Leges

·         Parkeerbelasting

·         Reinigingsrecht en afvalstoffenheffing

·         Rioolrecht

·         Markt- en havengelden

 

Algemene wet inzake rijksbelastingen

 

Belastingen en heffingen vinden plaats op grond van de regelingen en verordeningen op de heffing en invordering van:

·         onroerende zaakbelastingen

·         Toeristenbelasting

·         Precario

·         Lijkbezorgingsrech-ten

·         Leges

·         Parkeerbelastingen

·         Reinigingsrecht en afvalstoffenheffing

·         Rioolrechten

·         Markt- en havengelden

·         Invorderingswet

·         Leidraad bij de invorderingswet

Voorlichting over belastingen en heffingen en de van toepassing zijnde voorwaarden worden bekend gemaakt door middel van:

·         Bijsluiter bij de aanslag.

·         Website van de gemeente.

·         Publicatie in lokale media.

·         Publicatie van raadsbesluiten inzake grondslagen en hef-fingen.

 

 

 

De benodigde informatie die leidt tot het opleggen van een aanslag wordt verkregen van en getoetst door:

·         Burgerzaken (geautomatiseerd): deze gegevens zijn bij Burger-zaken gecontroleerd.

·         Waarderingsgrondslagen op grond van de Wet WOZ: toetsing op de volledigheid en juistheid van de belastingopbrengsten vindt plaats door middel van het vergelijken van kohieren met de grondslagen.

·         Precario:

·         Lijkbezorgingsrechten:

·         Leges:

·         Parkeerbelastingen:

·         Reinigingsrecht en afvalstoffenheffing:

·         Rioolrechten:

·         Markt- en havengelden:

Er zijn geen bepalingen en maatregelen opgenomen in genoemde verordeningen.

 

Invorderingswet/Leidraad bij de invorderings-wet.

Geen bepalingen en maatregelen.

 

Wanneer daartoe aanleiding is, vindt dwanginvordering plaats


 

Categorie

Wet/verordening/

regeling

Communicatie/voorlichting

Toetsing van informatir/

gegevens

Maatregelenbeleid

Kwijtschelding

 

 

 

 

Het gaat hierbij om het verlenen van kwijtschel-ding van gemeentelijke belastingen en heffingen.

 

 

 

Het verlenen van kwijt-schelding van gemeente-lijke belastingen en hef-fingen is vastgelegd in de Invorderingswet 1992 en de Leidraad Invorderings-wet. Op basis van deze wet is een aanvraagfor-mulier kwijtschelding ontwikkeld

Voorlichting hierover en over de voorwaarden voor het verlenen van kwijtschelding worden gepu-bliceerd op:

·         Lokale media

·         Website van de gemeente.

·         Voorlichting door WIZ

 

Bij het indienen van een aanvraag dienen relevante bewijsstukken te worden overgelegd, die worden getoetst op juistheid en volledigheid. Zonodig wordt aanvullend schrifte-lijke informatie opgevraagd. Op basis hiervan wordt een besluit genomen.

 

Geen maatregelenbeleid.


 

Categorie

Wet/verordening/

regeling

Communicatie/voorlichting

Toetsing van informatie/

gegevens

Maatregelenbeleid

Vergunningen/melding-en/ontheffingen

milieu

 

 

 

 

Het gaat hierbij om de volgende onderdelen:

·         Vergunningen Wet milieubeheer.

·         Meldingen Wet milieubeheer.

·         Ontheffingen Bouw-stoffenbesluit.

 

 

 

 

Het beleid is vastgelegd in de Wet milieubeheer, de afvalstoffenverordening en het Bouwstoffenbe-sluit.

Op het aanvraag-/meldingsformu-lier is aagegeven welke informatie/

Gegevens moeten worden over-gelegd. In de vergunning/onthef-fing worden de rechten en plichten vastgelegd. Bij meldingen zijn algemene regels van toepassing.

Beoordeling van deze informatie en toetsing aan de voorwaarden vindt plaats bij het beoordelen van de aanvraag/melding. Zonodig wordt aanvullend schriftelijke informatie gevraagd. Bij bestaande bedrijven wordt aan de hand van een bedrijfs-bezoek gecontroleerd of de aange-leverde gegevens correct zijn. Controle op de naleving van de vergunningvoorwaarden geschiedt door de milieu-inspecteur

Activiteiten die niet zijn aangevraagd zijn niet vergund en zijn daarmee niet toegestaan.

Indien dit bij een controle naar voren komt, wordt in eerste instantie beoordeeld of met een nieuwe vergunning legalisatie mogelijk is. Indien dit niet het geval is zal worden gehandhaafd.

 

De vergunning of ontheffing kan op grond van artikel 6 van de afvalstoffenverordening  worden ingetrokken of gewijzigd, indien ter verkrijging daarvan onjuiste of onvolledige gegevens zijn verstrekt.

 

In artikel 35 zijn strafbepalingen opgenomen.

 

Categorie

Wet/verordening/

regeling

Communicatie/voorlichting

Toetsing van informatie/

gegevens

Maatregelenbeleid

Vergunningen/

parkeren

 

 

 

 

Het gaat hierbij om het verstrekken van parkeer-vergunningen.

De Wegenverkeerswet.

Het beleid is vastgelegd in de parkeerverordening en de beleidsregels parkeer-vergunnungen.

 

Rechten, plichten en voorwaarden zijn vastgelegd in de verordening en de beleidsregels, en worden op-genomen in de desbetreffende ver-gunning. Op het aanvraagformulier is aangegeven welke infor-matie/ gegevens moeten worden overge-legd. Ook op de website van de gemeente wordt hieraan aandacht besteed.

Beoordeling van deze informatie en toetsing aan de voorwaarden vindt plaats bij het beoordelen van de ver-gunningaanvraag Zonodig wordt aanvullend schriftelijke informatie gevraagd.

Het college kan op grond van artikel 7 van de parkeerverordening de vergunning intrekken of wijzigen, wanneer blijkt dat bij de aanvraag van de vergunning onjuiste gegevens zijn verstrekt.

 

 

 

Categorie

Wet/verordening/

regeling

Communicatie/voorlichting

Toetsing van informatie/

gegevens

Maatregelenbeleid

Vergunningen/

bouwen

 

 

 

 

Het gaat hierbij om het verlenen van bouwver-gunningen, sloopvergun-ningen en gebruiksver-gunningen.

 

De bepalingen ten aanzien van bouwvergunningen zijn vastgelegd in de Wo-ningwet, de verordening duurzaam bouwen en de bouwverordening.

 

De bepalingen ten aanzien sloop-en gebruiksvergun-ningen zijn vastgelegd in de bouwverordening.

In het Besluit indieningsvereisten aanvraag bouwvergunning is be-paald welke gegevens moeten wor-den overgelegd bij het aanvragen van een bouwvergunning. Op basis hiervan is een aanvraag-formulier gemaakt.

De vereisten voor het verkrijgen van een sloop-en gebruiksvergun-ning zijn opgenomen in de Bouw-verordening. Ook hiervoor is een aanvraagformulier.

De rechten en plichten worden opgenomen in de desbetreffende vergunning.

Daarnaast is foldermateriaal aan-wezig, en vindt zonodig publicatie plaats in de lokale media. Ook op de website van de gemeente wordt hierover voorlichting gegeven.

De overgelegde gegevens worden door de desbetreffende medewerker getoetst op juistheid en volledigheid. Zonodig wordt schriftelijk aanvul-lende informatie opgevraagd.

 

In hoofdstuk 11 van de Bouwverordening zijn bepalingen opgenomen met betrekking tot hand-having.

In hoofdstuk 12 zijn strafbepalingen opgeno-men.

 

 

Categorie

Wet/verordening/

regeling

Communicatie/voorlichting

Toetsing van informatie/

gegevens

Maatregelenbeleid

Vergunningen/

Openbare orde

 

 

 

 

Het gaat hierbij om het verlenen van vergunningen en ontheffingen op het ge-bied van de openbare orde.

 

 

 

 

 

 

Het beleid is vastgelegd in de Algemene plaatselijke verordening.

De verordening is voor een ieder verkrijgbaar. Zonodig vindt publi-catie plaats in de lokale media. In de vergunning worden de voorwaarden, rechten en plichten opgenomen.

Ook op de website van de ge-meente wordt hierover voorlich-ting gegeven. 

De overlegde informatie en gege-vens worden getoetst aan de veror-dening. Zonodig wordt schriftelijk  aanvullende informatie gevraagd.

In hoofdstuk 6 van de verordening  zijn straf-bepalingen opgenomen en de wijze waarop na-leving/handhaving van het bepaalde in de verordening plaatsvindt.

 

 

Categorie

Wet/verordening/

regeling

Communicatie/voorlichting

Toetsing van informatie/

gegevens

Maatregelenbeleid

Vergunningen/

brandveiligheid

 

 

 

 

Het gaat hierbij om het verlenen van gebruiksver-gunningen op het gebied van van een brandveilig gebruik tijdens evenemen-ten en van gebouwen.

Het beleid is vastgelegd in de Brandweerwet, Brandveiligheidsverorde-ning en in hoofdstuk 6 van de Bouwverordening.

Er wordt frequent in de lokale media gepubliceerd en er is een folder.

In de vergunning worden de voor-waarden, rechten en plichten op-genomen.

Ook op de website van de ge-meente wordt hierover voorlich-ting gegeven.

De overgelegde informatie wordt getoetst aan de verordeningen. Zo-nodig wordt schriftelijk aanvullende informatie gevraagd.

In artikelen 17/18  van de Brandveiligheids-verordening zijn bepalingen opgenomen over het toezicht op de naleving van de bepalingen van de verordening, alsmede strafbepalingen.

 

Categorie

Wet/verordening/

regeling

Communicatie/voorlichting

Toetsing van de informatie/

gegevens

Maatregelenbeleid

Vergunningen/subsidies

monumenten

 

 

 

 

Het gaat hierbij om het verlenen van vergunningen en subsidies ter bescher-ming van monumenten.

Het beleid is vastgelegd in de Monumentetwet, de monumentenverordening en hoofdstuk 3  Subsidieverordening Stadsvernieuwing

Bij een aanvraag om een vergun-nung c.q. subsidie worden aan-vragers gewezen op hun rechten en plichten. Deze worden ook vastgelegd in de vergunning c.q. het subsidiebesluit. Daarnaast ontvangen aanvragers een kopie van de betreffende verordening.

De aanvragen om een vergunning c.q. subsidie-aanvrag en de daarbij overgelegde gegevens en verstrekte informatie worden getoetst op juist-heid en volledigheid. Zonodig wordt schriftelijk aanvullende infor-matie opgevraagd.

De monumentenwet kent de volgende bepalingen. In artikel 56 en 57 zijn strafbepalingen opgenomen. In artikel 58 is de opsporing van strafbare feiten geregeld.


De monumentenverordening kent de volgende bepalingen.
In artikel 13 is bepaald dat de vergunning kan door burgemeester en wethouders worden ingetrokken indien:

a. blijkt dat de vergunning ten gevolge van een onjuiste of onvolledige opgave is verleend;

b. blijkt dat de vergunninghouder de voorschriften niet naleeft;

c. de omstandigheden aan de kant van de vergunninghouder zich zodanig hebben gewijzigd, dat het belang van het monument zwaarder dient te wegen;

d. niet binnen 5 jaar van de vergunning gebruik wordt gemaakt.

In artikel 16 is een strafbepaling opgenomen.

In artikel 17 is de opsporing van strafbare feiten geregeld.

 

De subsidieverordening kent de volgende bepalingen: Ingeval van niet naleving van één of meer van de voorwaarden als bedoeld in dit hoofdstuk zullen burgemeester en wethouders al naar gelang de ernst van de overtreding:

a.         een besluit tot verlening en/of vaststelling van subsidie geheel of gedeeltelijk intrekken (en niet of niet geheel tot betaling van de subsidie overgaan);

b.        reeds betaalde subsidie (waaronder mede begrepen een eventueel voorschot op de subsidie op termijn) geheel of gedeeltelijk terugvorderen;

In het geval de niet naleving van de voorwaarden de eigenaar niet verwijtbaar is, kunnen burgemeester en wethouders besluiten de genoemde sancties geheel of gedeeltelijk niet te treffen.

 

Categorie

Wet/verordening/

regeling

Communicatie/voorlichting

Toetsing van de informatie/

gegevens

Maatregelenbeleid

Burgerzaken/informatieverstrekking op grond van de Wet GBA

 

 

 

 

Het gaat hierbij om aanvra-gen van derden om ver-strekking van persoons-informatie uit de Wet GBA.

·         Burgerlijk Wetboek

·         Wet Gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens.

·         Wet bescherming persoonsgegevens.

·         Vreemdelingenwet.

·         Besluit/regeling gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens.

·         Verordening gemeen-telijke basisadmini-stratie/verstrekken gegevens.

 

Op dit gebied vindt communicatie en voorlichting plaats via de front-office van Publiekszaken, telefo-nisch (mondeling) en via de ge-meentelijke website, de lokale media en middels foldermateriaal.

 

Op het gebied van de bescherming van persoonsgegevens wordt men via de verschillende aangifteformulieren geattendeerd op de mogelijkheid tot geheimhouding van gegevens.

 

Daarover wordt tevens jaarlijks in de lokale media gepubliceerd.

Aanvragen van derden om verstrek-king van persoonsinformatie wor-den in eerste instantie getoetst aan de GBA-verordening en het  “Handboek beveiliging GBA”. Verder wordt in het GBA-systeem nag-gaan of bevraagde al dan niet verzocht heeft om geheimhouding van gegevens.

 

De afhandeling van aanvragen om informatie door afnemers (alles wat overheid is) vindt zonder tussen-komst van de gemeente via het GBA-netwerk plaats, één en ander onder toezicht van het Agentschap BPR van het Ministerie van Binnen-landse Zaken, die deze afnemers ook autorisatie voor inzage in de gegevens verstrekt.

 

Voor het verkrijgen van gegevens uit de registers van de burgerlijke stand geldt een andere regeling. Deze is vervat in het Burgerlijk Wetboek, waaraan de aanvraag ook wordt getoetst.

De Wet GBA bevat geen maatregelen of straf-bepalingen ten aanzien van misbruik of oneigen-lijk gebruik. Wanneer misbruik en/of oneigenlijk gebruik wordt geconstateerd, wordt aangifte gedaan.

 


 

Categorie

Wet/verordening/

regeling

Communicatie/voorlichting

Toetsing van de informatie/

gegevens

Maatregelenbeleid

Burgerzaken/aangifte door burgers

 

 

 

 

Het gaat hierbij om het doen van aangifte op de volgende gebieden:

·         Geboorte.

·         Voorgenomen huwe-lijkssluiting.

·         Partnerschapsregistra-tie.

·         Overlijden.

·         Overige aangiften op grond van de Wet GBA, zoals verhuizing en vestiging.

·         Burgerlijk wetboek.

·         Besluit burgerlijke stand.

·         Besluit rechten bur-gerlijke stand.

·         Wet op de lijkbezor-ging.

·         Wet GBA.

Op dit gebied vindt communicatie en voorlichting plaats via de front-office van Publiekszaken, telefo-nisch (mondeling) en via de ge-meentelijke website, de lokale media en middels foldermateriaal.

Bij de aangifte van geboorte wordt de identiteit van de aangever vastge-steld aan de hand van een door de aangever over te leggen identiteits-bewijs in de zin van de Uitgebreide Wet op de Identificatieplicht. De termijn wordt tevens getoetst aan de bepalingen van de Algemene Termijnenwet.

 

Van de aangifte tot voorgenomen huwelijk wordt een akte opgemaakt waarvan een afschrift bij de. Toetsing vindt plaats aan de huwelijksbepalingen in het Burgerlijk wetboek.

 

Bij aangifte van overlijden vindt toetsing plaats aan de bepalingen in de Wet op de Lijkbezorging.

 

Voor alle overige aangiften op grond van  de Wet GBA zijn regels opgenomen in de Wet GBA. Deze aangiften worden  getoetst aan de desbetreffende bepalingen.

 

Voorts vindt van Rijkswege een driejaarlijkse GBA-audit plaats. Daarnaast vindt elk jaar een interne audit plaats.

 

 

Wordt de aangifte van geboorte later gedaan dan wettelijk toegestaan, dan wordt dat feit in de akte van geboorte vermeld en wordt melding gedaan bij de Officier van Justitie die vervolgens de hoogte van de op te leggen boete bepaald.

 

De burger die verzuimt of weigert te voldoen aan de verplichtingen van de Wet GBA kan op grond van het bepaalde in artikel 147 van de Wet worden veroordeeld tot een maand hechtenis of een geldboete van de tweede categorie. Dat kan echter alleen als de ambtenaar Burgerzaken officieel aangifte doet van een dergelijke over-treding, hetgeen tot nu toe nimmer is gebeurd.

 

Voorts zijn er in de Wet GBA regels opgenomen voor ambtshalve in- en uitschrijving. Deze wor-den toegepast als de burger ingebreke is.

 


 

Categorie

Wet/verordening/

regeling

Communicatie/voorlichting

Toetsing van de informatie/

gegevens

Maatregelenbeleid

Burgerzaken/verstrek-ken documenten

 

 

 

 

Het gaat hierbij om het verstrekken van de vol-gende documenten:

·         Reisdocumenten.

·         Rijbewijzen.

·         Paspoortwet.

·         Paspoort uitvoerings-regeling Nederland.

·         Wegenverkeerswet.

·         Wegenverkeersbesluit

·         Wet gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens.

·         Verordening gemeen-telijke basisadmini-stratie.

Op dit gebied vindt communicatie en voorlichting plaats via de front-office van Burgerzaken, telefo-nisch (mondeling) en via de ge-meentelijke website, de lokale media en middels foldermateriaal.

Voor de afgifte van reisdocumenten zijn regels opgenomen in de Pas-poortwet  die nader zijn uitgewerkt in de Paspoort Uitvoeringsregeling Nederland. Iedere aanvraag wordt aan de frontoffice met behulp van de in de GBA opgenomen gegevens aan de paspoortregelgeving getoetst.

 

Aanvragen om de afgifte van een rijbewijs worden getoetst aan de Wegenverkeerswet en het Wegen-verkeersbesluit.

 

Op het gebied van reisdocumenten vindt sinds 2004 regelmatig een Rijksaudit plaats.

 

Blijkt een reisdocument vermist, dan wordt  daarvan aangifte gedaan bij de politie en moet een origineel proces-verbaal worden ingeleverd. Op grond van artikel 98 van de PUN dient van geconstateerde onregelmatigheden in het docu-ment ook aangifte te worden gedaan bij de politie. Vervolgens wordt het document opge-stuurd naar de CRI die nader onderzoek ver-richt.. Het aanbrengen van eigenmachtige wijzi-gingen in het document of andere geconstateerde onregelmatigheden maken het document ook ongeldig. In dergelijke gevallen wordt het docu-ment direkt  ingenomen. Dat geldt ook voor legitimatie met verlopen documenten. Deze do-cumenten worden eveneens ingenomen en op de voorgeschreven wijze aan het verkeer onttrokken en vernietigd.

Een soortgelijke regeling geldt ook voor de do-cumenten die worden afgegeven op grond van de Wegenverkeerswetgeving (rijbewijzen). Daarmee wordt op precies dezelfde wijze omgegaan.

 

Verder zijn in de artikelen 60 t/m 63 van de Paspoortwet een aantal handelingen (bijvoor-beeld vervalsing van documenten) uitdrukkelijk verboden en strafbaar gesteld en zijn de burge-meester als afgevende instantie bevoegdheden gegeven om misbruik te voorkomen, danwel er tegen op te treden, bijvoorbeeld door het doen van aangifte, het inhouden van documenten, danwel het weigeren tot verstrekking van een (nieuw) document.