Dames, Heren,

 

Door het college is het protocol voor de controle van de jaarrekening 2006 aangeboden. Het controleprotocol heeft als doel nadere aanwijzingen te geven aan de accountant over de reikwijdte van de accountantscontrole voor de jaarrekening 2006. Voor de uitvoering hiervan heeft de accountant een (concept) plan van aanpak opgesteld en aangeboden aan de gemeenteraad. Met de vaststelling van dit plan van aanpak wordt tevens de opdracht verstrekt aan de accountant. Opgemerkt wordt dat eventuele verdere aanscherpingen van het controleprotocol en daarmee aan het plan van aanpak, aanvullende werkzaamheden met zich mee kan brengen ten opzichte van het mantelcontract dat in 2005 met de accountant is gesloten.

 

Ter voorbereiding op de bespreking van deze (technische) stukken in de commissie Bestuur en Werk van januari is de rekeningencommissie (RC) bijeengekomen om dit te bespreken.

 

Om een cyclische aansluiting tussen de jaarrekening 2005 en 2006 te waarborgen acht de RC het haar taak de commissie Bestuur en Werk te adviseren over het controleprotocol. Tevens wordt hiermee invulling gegeven aan het voorstel van het college om in het kader van communicatie (bijlage 2 controleprotocol) een afvaardiging van uw commissie te betrekken bij de invulling van de controleopdracht.

 

Bij de bespreking op donderdag 14 december 2006, waar ook de accountant en een afvaardiging van de ambtelijke organisatie aanwezig was, zijn de volgende onderwerpen aan de orde gekomen:

 

  1. Goedkeurings- en rapporteringstoleranties
  2. Het rotatieplan
  3. Single Information Single Audit (SiSa)
  4. Rechtmatigheid
  5. Toepassing van rechtmatigheid op verbonden partijen

1.       Goedkeurings- en rapporteringstoleranties

De goedkeurings- en rapporteringstoleranties vallen binnen het wettelijk kader. De goedkeuringstoleranties zijn overeenkomstig het voorgaande jaar. Wel heeft er aanpassing plaatsgevonden in de rapporteringstoleranties. De rapporteringstoleranties bepaalt het kader voor  de afwijkingen die de accountant rapporteert aan de gemeenteraad. Tot en met 2005 bedroeg deze tolerantie 25% wat neer komt op een afwijking van ca. € 1 miljoen. Geadviseerd wordt deze op € 100.000 te stellen.

 

Ø       De RC adviseert positief over deze bijstelling

 

2.       Het rotatieplan

Het rotatieplan bepaalt welke deelprocessen in een organisatie “meer dan normale aandacht” krijgen bij de controle. Alle processen worden één maal per drie jaar aan deze extra controle onderworpen. Kritische processen als “kosten” en “investeringen” worden jaarlijks aan deze extra controle onderworpen. Voor de controle over 2006 staan daarnaast de volgende onderwerpen op de rol:

·         Personeel, declaraties

·         Subsidieverstrekkingen

·         Uitkeringen en inkomensoverdrachten

·         Rechtmatigheid

 

Ø       De RC adviseert positief over deze onderwerpen en ziet geen aanleiding om bepaalde processen eerder of later in het rotatieplan op te nemen.

 

3.       Single Information Single Audit (SiSa)

SiSa is een nieuwe wijze van controle op de specifieke uitkeringen. Tot en met 2005 moesten gemeenten over iedere specifieke uitkering een accountantsverklaring afgeven. Vanaf 2006 loopt dit mee in de jaarrekeningcontrole en valt daarmee onder de totale goedkeuringstolerantie van de jaarrekening. Voordeel is een administratieve lastenverlichting en er worden accountantskosten uitgespaard. Aandachtspunt is de implementatie in de organisatie. Tot op heden kon deze controle in de loop van het jaar plaatsvinden. Nu dienen de werkzaamheden afgerond te zijn voordat de accountant zijn werkzaamheden aanvangt. De soms late aanlevering van de definitieve beschikkingen van het rijk verhoogt de piekbelasting rondom de werkzaamheden van de jaarrekening.

 

Ø       De RC heeft kennisgenomen van deze ontwikkelingen.

 

4.       Rechtmatigheid

Met de accountant is gesproken over de kans van het behalen van een positieve rechtmatigheidsverklaring. Aangezien de accountant op dit moment bezig is met de tussentijdse controle kan zij daar (nog) geen uitspraak over doen. Medio februari komt de accountant met de uitkomsten van deze controle. De accountant constateert in het land dat gemeenteraden regels buiten de controle houden om op deze wijze de goedkeurende verklaring zeker te stellen. Hoewel Deloitte daar geen voorstander van is, staat het de gemeenteraad vrij te bepalen waarop de rechtmatigheidscontrole plaats moet vinden. De accountant kan zich overigens wel voorstellen dat als een gemeente dicht tegen een goedkeurende verklaring aanzit op deze wijze handelt.

 

Als de gemeenteraad van Delft in overweging neemt om bepaalde regels buiten de controle te houden kan dit het beste gebeuren nadat de interimcontrole is afgerond. Dit is op z’n vroegst in de raad van maart, doch uiterlijk in dezelfde raad dat de jaarrekening wordt vastgesteld. (agendapunt voorafgaand aan het vaststellen van de rekening 2006).

 

Ø       De RC is op voorhand voorstander van een volledige rechtmatigheidscontrole maar is zich bewust van het feit dat een klein ondergeschikt proces zeer grote gevolgen kan hebben voor de controle en daarmee voor de beeldvorming met betrekking tot rechtmatigheid.

Ø       De RC adviseert het volledige controleprotocol in januari aan te bieden aan de gemeenteraad ter besluitvorming. Mocht uit de interimcontrole blijken dat het verstandig is toch bepaalde regels buitenspel te zetten adviseert de RC dit door middel van een addendum bij het besluit op te nemen. Het initiatief hiertoe kan zowel door het college als door de raad genomen worden. De raad neemt uiteindelijk het besluit.

 

5.       Toepassing van rechtmatigheid op verbonden partijen

 

Gesproken is over het al dan niet van toepassing verklaren van verbonden partijen binnen de rechtmatigheidscontrole.  Het gaat dan om met de gemeente direct of indirect verweven organisaties zoals Combiservices B.V. Dit is thans in het controleprotocol opgenomen en doet de vraag opkomen of ook andere dergelijke partijen hierin betrokken moeten worden.

 

Ø       Op dit moment is niet helder is welke partijen dat zouden kunnen zijn. Om die reden adviseert de RC in de uitwerking van de nota deelnemingenbeleid in april,  een beoordeling mee te nemen welk controle-instrumentarium op de verbonden partijen van toepassing is. Op basis daarvan kan het controleprotocol voor de jaarrekening 2007 worden aangepast.

 

De RC hoopt met bovenstaande adviezen een bijdrage te hebben gegeven voor de bespreking van het controleprotocol in de commissie Bestuur en Werk van 16 januari en adviseert de commissie zich expliciet uit te spreken over bovenstaande adviezen. Uiteraard kan ook de commissie Bestuur en Werk en/of de Gemeenteraad nog met extra punten komen om eventueel op te nemen in het controleprotocol.

 

 

 

 

 

Martin de Graaf (voorzitter)                                Anne Post (secretaris)