1. Inleiding

De laatste tijd hebben er in het stadhuis tijdens raads- en/of commissievergaderingen een aantal incidenten plaatsgevonden. Daardoor is er een discussie ontstaan over de beveiligingsmaatregelen, die eventueel in het stadhuis ingevoerd zouden moeten worden.

In deze notitie wordt een voorstel gedaan over beveiliging van het stadhuis.

 

2. Voorstel te nemen maatregelen

Het stadhuis heeft van oudsher een open en publiek karakter en dat willen wij zo houden. Daarnaast speelt een rol dat in het verleden en recent Delftse politici ernstig bedreigd zijn. Naar verwachting zal het niveau van de te nemen maatregelen zodanig zijn dat dit leidt tot zichtbaar aanwezig zijn van beveiligingsmaatregelen. Indien het nodig blijkt kan in de toekomst het niveau van de maatregelen verder verhoogd worden.

 

Er wordt fysieke beveiliging ingehuurd bij iedere raadscommissie- en raadsvergadering. Er wordt uitgegaan van aanwezigheid van één beveiligingsbeambte. Deze zal voorafgaand aan de vergadering bij de ingang opgesteld staan en tijdens de vergadering op de tribune zitting nemen.

Indien nodig wordt door de burgemeester de aanwezigheid van politie op de publieke tribune geregeld.

 

Tijdens raadsvergaderingen worden alleen raadsleden, het college van B&W, de griffie en bodes in de raadszaal  toegelaten. Daartoe wordt voor de toegangsdeur naar de raadszaal een tafel met intekenlijst neergezet waarbij een bode toezicht houdt.

 

De raads- en commissievoorzitters, bodes en de beveiliger krijgen de bevoegdheid om de zaal te ontruimen. Als de mededeling “raadszaal (of commissiekamer) ontruimen” wordt uitgesproken, dienen alle aanwezigen de zaal te verlaten en zich op de begane grond in de burgerzaal te verzamelen. De bode of beveiliger roept vervolgens altijd assistentie van de politie in.

Als degene, die oorzaak van deze maatregelen is, na te zijn aangesproken de zaal niet verlaat, wordt verder niets gedaan en de komst van de politie afgewacht. Schade aan spullen in de afgesloten ruimte wordt dan verhaald op de dader.

Verlaat de veroorzaker van de onrust eveneens de zaal, dan dient naar bevind van zaken te worden gehandeld, maar in ieder geval wordt de politie ingeschakeld.

 

Ten tweede worden de hekjes tussen tribunes en raadsruimte in de raadszaal afgesloten. Tevens wordt ook bij de toegangsdeur tegenover de ingang commissiekamer door een extra bode toezicht gehouden.

 

Voorts wordt een alarmknop onder de voorzitterstafel (raadszaal en commissiekamer) geïnstalleerd. Hierdoor is stil alarm naar de politie mogelijk.

 

Ten vierde worden (zie bijlage 1) in de raads- en de Burgerzaal camera’s geplaatst met een opslagmogelijkheid van de opgenomen beelden van 48 uur.  De details hiervan worden nog uitgewerkt. Het is in aanleg de bedoeling om de camera’s op basis van beweging te laten werken. Zo zijn altijd opnamen aanwezig van iedereen die de voordeur binnengaat en van iedere vergadering in de raadszaal.

 

Tenslotte zal aan ieder raads- en commissielid een geplastificeerde kaart worden overhandigd waarop staat aangegeven op welke wijze men geacht wordt te reageren bij incidenten in de raadszaal. Tevens zal voorzien worden in een reguliere oefening.

 

De kosten bestaan uit een incidenteel (aanpassingen in het gebouw, geraamd op max. € 30.000,-) en structureel (inhuur beveiliging ca. € 15000,-/jr) deel. Beiden kunnen gedekt worden uit de reserve vervanging en inrichting meubilair gemeentebestuur

Voor het incidentele deel zal eenmalig 30.000 budget ter beschikking gesteld worden ten laste van de reserve.

Voor het structurele deel tbv. beveiliging zal de jaarlijkse storting met 15.000 verlaagd worden waardoor de effectieve storting in de reserve zal dalen tot ca. € 23.000

Beide budgetten zullen ter beschikking worden gesteld op product 13004 beheer en exploitatie Stadhuis.

 

Voorstel

1.       In te stemmen met de voorgestelde beveiligingsmaatregelen.

2.       De incidentele en structurele kosten te dekken uit de reserve vervanging meubilair en inrichting gemeentebestuur. De laatste door een deel van de jaarlijkse storting in de reserve over te zetten naar werkbudget  (beveiliging)

3.       De begrotingswijziging met de eerstvolgende Algemene Raadsbegrotingswijziging (ARB) vast te stellen.


 

BIJLAGE 1

 

 

 

   1e verdieping                                                                         begane grond

 

BODE

KAM.

 

INGANG

 

RAADSZAAL