De
laatste tijd hebben er in het stadhuis tijdens raads- en/of
commissievergaderingen een aantal incidenten plaatsgevonden. Daardoor is er een
discussie ontstaan over de beveiligingsmaatregelen, die eventueel in het
stadhuis ingevoerd zouden moeten worden.
In
deze notitie wordt een voorstel gedaan over beveiliging van het stadhuis.
2.
Voorstel te nemen maatregelen
Het
stadhuis heeft van oudsher een open en publiek karakter en dat willen wij zo
houden. Daarnaast speelt een rol dat in het verleden en recent Delftse politici
ernstig bedreigd zijn. Naar verwachting zal het niveau van de te nemen
maatregelen zodanig zijn dat dit leidt tot zichtbaar aanwezig zijn van
beveiligingsmaatregelen. Indien het nodig blijkt kan in de toekomst het niveau van
de maatregelen verder verhoogd worden.
Er
wordt fysieke beveiliging ingehuurd bij iedere raadscommissie- en
raadsvergadering. Er wordt uitgegaan van aanwezigheid van één
beveiligingsbeambte. Deze zal voorafgaand aan de vergadering bij de ingang
opgesteld staan en tijdens de vergadering op de tribune zitting nemen.
Indien
nodig wordt door de burgemeester de aanwezigheid van politie op de publieke
tribune geregeld.
Tijdens
raadsvergaderingen worden alleen raadsleden, het college van B&W, de
griffie en bodes in de raadszaal
toegelaten. Daartoe wordt voor de toegangsdeur naar de raadszaal een
tafel met intekenlijst neergezet waarbij een bode toezicht houdt.
De
raads- en commissievoorzitters, bodes en de beveiliger krijgen de bevoegdheid
om de zaal te ontruimen. Als de mededeling “raadszaal (of commissiekamer)
ontruimen” wordt uitgesproken, dienen alle aanwezigen de zaal te verlaten en
zich op de begane grond in de burgerzaal te verzamelen. De bode of beveiliger
roept vervolgens altijd assistentie van de politie in.
Als
degene, die oorzaak van deze maatregelen is, na te zijn aangesproken de zaal
niet verlaat, wordt verder niets gedaan en de komst van de politie afgewacht.
Schade aan spullen in de afgesloten ruimte wordt dan verhaald op de dader.
Verlaat
de veroorzaker van de onrust eveneens de zaal, dan dient naar bevind van zaken
te worden gehandeld, maar in ieder geval wordt de politie ingeschakeld.
Ten
tweede worden de hekjes tussen tribunes en raadsruimte in de raadszaal
afgesloten. Tevens wordt ook bij de toegangsdeur tegenover de ingang
commissiekamer door een extra bode toezicht gehouden.
Voorts
wordt een alarmknop onder de voorzitterstafel (raadszaal en commissiekamer)
geïnstalleerd. Hierdoor is stil alarm naar de politie mogelijk.
Ten
vierde worden (zie bijlage 1) in de raads- en de Burgerzaal camera’s geplaatst
met een opslagmogelijkheid van de opgenomen beelden van 48 uur. De details hiervan worden nog uitgewerkt.
Het is in aanleg de bedoeling om de camera’s op basis van beweging te laten
werken. Zo zijn altijd opnamen aanwezig van iedereen die de voordeur binnengaat
en van iedere vergadering in de raadszaal.
Tenslotte
zal aan ieder raads- en commissielid een geplastificeerde kaart worden
overhandigd waarop staat aangegeven op welke wijze men geacht wordt te reageren
bij incidenten in de raadszaal. Tevens zal voorzien worden in een reguliere
oefening.
De
kosten bestaan uit een incidenteel (aanpassingen in het gebouw, geraamd op max.
€ 30.000,-) en structureel (inhuur beveiliging ca. € 15000,-/jr) deel. Beiden
kunnen gedekt worden uit de reserve vervanging en inrichting meubilair
gemeentebestuur
Voor
het incidentele deel zal eenmalig 30.000 budget ter beschikking gesteld worden
ten laste van de reserve.
Voor
het structurele deel tbv. beveiliging zal de jaarlijkse storting met 15.000
verlaagd worden waardoor de effectieve storting in de reserve zal dalen tot ca.
€ 23.000
Beide
budgetten zullen ter beschikking worden gesteld op product 13004 beheer en
exploitatie Stadhuis.
Voorstel
1.
In
te stemmen met de voorgestelde beveiligingsmaatregelen.
2.
De
incidentele en structurele kosten te dekken uit de reserve vervanging meubilair
en inrichting gemeentebestuur. De laatste door een deel van de jaarlijkse
storting in de reserve over te zetten naar werkbudget (beveiliging)
3.
De
begrotingswijziging met de eerstvolgende Algemene Raadsbegrotingswijziging
(ARB) vast te stellen.
BIJLAGE
1
1e verdieping begane
grond
BODE KAM. INGANG RAADSZAAL