In de raadsvergadering van 23 februari 2006
heeft het college de opdracht gekregen met het Meisjeshuis en de Watertoren in
overleg te gaan om te komen tot een samenwerkingsovereenkomst zodat deze
locaties als trouwlocatie kunnen dienen (stuk 56 II, 532082).
Het onderzoek moest op twee gebieden worden
gedaan.
1. Na een gerichte opdracht vanuit het college
werd een projectgroep opgericht die onderzocht of er op de lokaties huwelijken
gesloten kunnen
worden. Zo kwamen experts op het gebied van het sluiten van huwelijken nl.
trouwambtenaren, ambtenaren van de burgerlijke stand, bodes en inkopers bij
elkaar om een afgewogen oordeel te kunnen geven.
2. Daarnaast moest het gebruik van gebouwen
getoetst worden aan de gebruiksbepalingen van het bestemmingsplan
(BP) om na te gaan of er op de lokaties huwelijken gesloten mogen
worden. Zowel Het Meisjeshuis als de Watertoren liggen in het gebied waar het
bestemmingsplan “Binnenstad” vigeert. Naast het feit of men er mag trouwen is
onderzocht worden of de horeca-activiteiten die de ondernemers zouden willen
ontplooien toegestaan kunnen worden.
Ad 1 Kunnen er
op de lokaties huwelijken gesloten worden?
Het
is op grond van artikel 1:63 Bw een bevoegdheid van de Gemeenteraad om een
lokatie als huis der gemeente aan te wijzen om er huwelijksvoltrekkingen en
sluitingen van geregistreerd partnerschap te laten plaatsvinden.
Dit
onderdeel van de notitie betreft de resultaten van het onderzoek met betrekking
tot de haalbaarheid om huwelijken te kunnen
gaan sluiten in de Watertoren
en het Meisjeshuis. Het verslag diende, volgens het college, het resultaat te
zijn van een positief-kritische benadering door de werkgroep. Een
kernidentiteit van Delft is de historisch monumentale stad. Een trouwlokatie
dient dan ook representatief
en monumentaal te zijn en de titel huis der gemeente met recht te kunnen
dragen. Daarnaast dienen we met de aanwijzing van extra trouwlokaties blijvend
te streven naar kostendekkendheid van onze dienstverlening. Tevens dienen
aspecten als de haalbaarheid van een goeie dienstverlening (logistiek) en
of een gevraagd tarief nog wel reëel is, niet uit het oog te worden verloren.
De werkgroep bekeek of de panden geschikt zijn voor het sluiten van huwelijken
(de praktische zaken) en onder welke voorwaarden we het best een contract
met de lokaties kunnen sluiten.
Vooraf werden verschillende aandachtspunten
opgesteld, waaraan de lokaties min of meer moeten voldoen, die bij het bezoek
van de lokatie moesten worden getoetst. Men moet daarbij bijvoorbeeld denken aan:
bereikbaarheid van het gebouw, parkeerruimte, de toegankelijkheid van het
gebouw en de trouwruimte, de grootte, het aantal zitplaatsen, de inrichting van
de trouwruimte, de uitstraling van de locatie etc.. Op 30 juni 2006 vond een
bezoek aan beide lokaties
plaats.
De verbouwing en inrichting van de Watertoren
om het gebouw als wellnescentre te kunnen gaan gebruiken was op 30 juni nog
niet begonnen. De start was na de zomervakantie. De werkgroep werd rondgeleid
door de Watertoren zoals die er toen uitzag. Wèl kreeg men een behoorlijk
goede indruk, door middel van bouwplannen, van hoe het zal gaan worden. De
eigenaar vermoedt dat de verbouwing in het 2e
kwartaal van 2007 gereed zal zijn. De vooraf opgestelde aandachtspunten los van
elkaar bekijkend
en de score die de toren daarop heeft doen de lokatie tekort. De toren is een
prachtig bouwwerk, zowel van buiten als van binnen. De uitstraling en
mogelijkheden van het gebouw werden de werkgroep al vóór de verbouwing
duidelijk. Het uitzicht op Delft en omstreken vanaf het dakterras van het
gebouw is overweldigend. De bedachte inrichting en sfeer van de ruimten van het
pand na de verbouwing sprak de werkgroep ook erg aan. Het gebouw kent echter
zijn bouwkundige beperkingen die in de verbouwing niet weggenomen kunnen of
mogen worden. Zo is het in de buurt van het gebouw lastig om te parkeren en zal
er (samen met de gemeente) een oplossing moeten worden gezocht voor het
afzetten en ophalen van bruidsparen door trouwauto’s. Een advies van vakteam Mobiliteit
is hieronder bijgevoegd.
De beoogde trouwruimte is niet zo groot en
biedt plaats aan een select gezelschap van maximaal 30 á 40
personen(zitplaatsen). Het grootste manco van de lokatie is het feit dat er
(ook na verbouwing) geen lift in kan komen en de trouwruimte slechts
met de trap bereikt kan worden. Dit beperkt de toekomstige klandizie tot een
exclusief select gezelschap dat eens iets anders wil dan het geijkte. Het
bruidspaar en hun gasten dienen allen goed ter been te zijn en de trouwruimte is in
wezen dus onbereikbaar voor ouderen en mindervaliden. Er rust op de eigenaar en
de gemeente de belangrijke taak om in de voorlichting aan alle trouwlustigen op
de beperkingen van het gebouw te wijzen om teleurstellingen te voorkomen.
Ondanks die beperkingen
vind de werkgroep de Watertoren een
prachtige locatie om huwelijken te gaan sluiten. Uiteraard kan de toren
pas als lokatie fungeren als de verbouwing achter de rug is en de toren daarmee
aan het beeld voldoet wat de werkgroep voorgeschetst is.
Het Meisjeshuis is de laatste jaren geheel
gerenoveerd en heringericht. De historische sfeer van het pand is daarbij niet
uit het oog verloren zodat zowel het innerlijk als het uiterlijk van het gebouw
een smaakvol geheel is. Het sociëteitsgedeelte van het pand zou
als huwelijkslokatie gebruikt kunnen worden. De beoogde trouwruimte op de 1e
verdieping is goed bereikbaar voor mindervaliden, ruim en geschikt voor een
gezelschap van 80 mensen (zitplaatsen). De mooi aangelegde tuin kan bij mooi
weer
goed gebruikt worden als ontvangstplaats van het gezelschap. Voorrijden en
parkeren geeft problemen. Zie hieronder het advies van Mobiliteit. Het
Meisjeshuis is erg dichtbij het Stadhuis op de Markt. Het zijn de extra
mogelijkheden van een receptie, borrel ed. die trouwlustigen naar het Meisjeshuis
moeten trekken. Maar dit levert problemen zoals hieronder nader uitgewerkt. De
werkgroep vindt het Meisjeshuis een uitstekende lokatie om huwelijken te
voltrekken.
Bij
de plannen tot verbouw
van de watertoren is geconstateerd dat niet op eigen terrein aan de parkeernorm
kan worden voldaan. Ook in de directe omgeving is niet veel restcapaciteit voor
grote groepen mensen.
De
Watertoren dient ook bereikbaar te zijn voor bevoorradingsverkeer. Dit
verkeer kan via het Kalverbos de Watertoren bereiken. Voor de trouwauto en één
of twee andere auto's lijkt het daarom niet zo'n probleem om tot voor de deur
te rijden en het bruidspaar af te zetten. Parkeren ter plekke zal niet mogelijk
zijn.
Een
groter
probleem is er met het verkeer van alle bezoekers van de trouwerij. Dit verkeer
zal een plekje zoeken in de omgeving, waar al een grote parkeerdruk is. Wanneer
de bruiloften voornamelijk overdag plaatsvinden is dit nog redelijk op te
vangen, 's avonds is
de parkeerdruk hoger. Conclusie, het betekent een verdere toename van de
parkeerdruk in de omgeving. De bezoekers moeten accepteren dat niet altijd
dicht in de buurt geparkeerd kan worden. Men kan natuurlijk altijd uitwijken
naar de Phoenixgarage.
Vanuit het autoluwplus beleid bestaat tegen het
bereiken van de lokatie met een auto geen bezwaar, mits voldaan wordt aan de
volgende voorwaarden:
- ontheffing om het autoluwplus gebied te
betreden krijgt uitsluitend het voertuig waar het bruidspaar in
wordt vervoerd.
- het voertuig van het bruidspaar mag voor in-
en uitstappen halteren op de Jeronymusbrug
- het voertuig van het bruidspaar mag gedurende
de huwelijkssluiting niet op de Jeronymusburg blijven staan, maar moet elders
een parkeerplaats zoeken.
De Phoenixgarage ligt voor de hand.
- volgauto's krijgen geen ontheffing het
autoluwplus gebied te betreden. Deze moeten elders parkeren.
Dit advies is ingegeven vanuit de volgende
overwegingen:
- de Oude Delft (tussen Peperstraat en Oude
Kerk) wordt
beschouwd als de mooiste historische gracht van Delft. Dit is een zwaarwegend
argument geweest om te besluiten dit deel van de Oude Delft bij het autoluwplus
gebied te trekken en de parkeerfunctie langs de kade op te heffen. Noodzakelijk
laden en lossen
moet plaatsvinden op de rijbaan.
- de doorgang van hulpverlenende voertuigen
moet gegarandeerd zijn. Wanneer een trouwauto met volgwagens op de rijbaan
halteert is dit niet gewaarborgd.
Beide lokaties maakten dus een positieve indruk
op de werkgroep, hoe verschillend ze ook zijn. De doelgroep voor de lokaties
zal bij beide een andere zijn dus dan zal het een uitbreiding van de
dienstverlening betekenen. Het geeft de Delftenaar de keuze uit een ruimer
aanbod. De werkgroep denkt dat de aantrekkingskracht van de nieuwe lokaties
vooral bij mensen zal liggen die eens niet in het Stadhuis willen trouwen.
Er is een conceptcontract opgesteld dat
gebruikt kan worden om overeenkomsten tussen de gemeente en de ondernemers te
sluiten. Duidelijk
moet zijn dat de gemeente zich ten allen tijde slechts zal bemoeien met het
produkt huwelijk en niet met de organisatie van zaken eromheen. Dit komt geheel
voor het conto en de verantwoordelijkheid van de ondernemers. De gemeente staat
voor een perfecte
huwelijkssluiting en de ondernemers zullen daaraan hun volledige medewerking
moeten verlenen.
Voorwaarden en verantwoordelijkheden van
gemeente en ondernemer staan in het conceptcontract opgenomen. De overeenkomst
is in vooroverleg met de beoogde uitbreidinglokaties tot stand
gekomen. De details zullen per lokatie verschillen en in het contract opgenomen
moeten worden. Daarbij valt te denken aan: tijden en dagen dat getrouwd kan
worden, organisatievoorwaarden, welke vergoeding wordt gevraagd, de aansprakelijkheidsregeling
etc. In een aparte bijlage zullen de
tarieven worden opgenomen. De bij dit stuk bijgevoegde bijlage geeft een
indicatie van de prijsstelling.
Ad2 Mogen er
huwelijken worden gesloten op de lokaties?
Als de Raad de beide lokaties aanwijst
als trouwlokatie op grond van artikel 1:63 Bw dan kunnen er huwelijken gesloten
worden in de Watertoren en het Meisjeshuis. Maar er moet veel verder gekeken
worden dan de huwelijken alleen.
De ondernemer heeft een bouwvergunning aangevraagd
om de toren te verbouwen en te gebruiken als ‘water-health-center’
(gezondheidsfunctie te beschouwen als ‘dienstverlening’).
Het gebruik hiervan past niet binnen de
gebruiksbepalingen van het bestemmingsplan, hiervoor dient een vrijstelling te
worden verleend
op grond van artikel 19, lid 2 WRO. Hiervoor is een ruimtelijke onderbouwing
geschreven, het plan ligt zeer binnenkort ter inzage. Het gebruik als
trouwlocatie en de, door de ondernemer gewenste, daarmee gepaard gaande
horeca-activiteiten zijn daarin niet meegenomen. Aangezien het gebouw
tevens een rijksmonument is, is voor de restauratie en de wijziging van het
monument inmiddels een wijzigingsvergunning verleend.
Het gebruik als trouwlocatie (maatschappelijke
doeleinden) is strijdig met de bepalingen van het bestemmingsplan. De bestemming
van de gronden waarop de toren is gelegen is ‘gemengde doeleinden’. Het gebouw
is niet gelegen in een blokzijde volgens het FLS, dat betekent dat op grond van
het FLS geen vrijstelling is te verlenen.
De horeca-functie in het gebouw
is ondergeschikt aan de welness-functie en is te beschouwen als
functie-ondersteunend. Indien ook hier tevens de bruiloft wordt gevierd is er
geen sprake meer van functieondersteunende horeca, maar wordt het een reguliere
horecagelegenheid.
Hiervoor dient een drank- en horecavergunning te worden aangevraagd.
Indien het gebouw alsnog een functie zou moeten
krijgen om er te kunnen trouwen en horeca-activiteiten te ontplooien, dient er
een nadere ruimtelijke onderbouwing te worden opgesteld. De
ondernemer zal een onderbouwde aanvraag daartoe moeten doen. Bij het opstellen van de onderbouwing zal
aandacht worden besteed aan de ruimtelijke relevantie van de functiewijziging,
zoals bv. een toename van de parkeerdruk en de bereikbaarheid alsook aan de
mogelijke precedentwerking Met
betrekking tot het parkeerprobleem zal dit oordeel negatief uitvallen, waarbij
het gebruik als trouwlocatie op zich minder op problemen zal stuiten dan de
horecafunctie. De
procedure voor een vrijstelling
duurt globaal ongeveer. 3 maanden.
De ondernemer zal een vergunning op grond van
de Drank- & Horecawet moeten aanvragen om de activiteiten te kunnen
ontplooien die hij wil.
De horeca-gelegenheid moet voldoen aan de
milieu-eisen zoals beschreven in de AMvB sport-, horeca- en
recreatie-inrichtingen milieu (o.a. eisen t.a.v. stank- en geluidoverlast).
Het Meisjeshuis ligt op gronden met de
bestemming ‘gemengde doeleinden’, deze gronden zijn conform artikel 18 van het
BP bestemd voor ‘wonen’.
Voor een ander gebruik van de begane grond kunnen burgemeester en wethouders
vrijstelling verlenen, mits dat andere gebruik past binnen de
gebruikspercentages in de betreffende blokzijde waarin het pand is gelegen,
zoals genoemd in de bijlage van het bestemmingsplan (Functielimiteringssysteem
FLS). Het huidige gebruik (kantoor) ontleent zijn recht aan de
overgangsbepalingen van het bestemmingsplan. In Het Meisjeshuis is tevens een
sociëteit gevestigd. Dit is een gesloten vorm van horeca die functiegebonden
is. Het is dus geen openbare commerciële horecagelegenheid. De verdiepingen
zijn bestemd voor woondoeleinden, hierop is het FLS niet van toepassing. Het
huidige gebruik als kantoor valt onder het overgangsrecht.
Het gebruik als trouwlocatie is aan te
merken als ‘maatschappelijke doeleinden’. Het Meisjeshuis ligt in blokzijde
OD-5, daarin zitten 15 panden daarvan mogen er 10% (afgerond 1) van de panden
gebruikt worden voor maatschappelijke doeleinden. Er zijn al 2 panden binnen de
blokzijde met die bestemming.
Dat betekent dat op grond van het FLS geen vrijstelling kan worden verleend.
Het gebruik als ‘maatschappelijke doeleinden’ kan alleen geregeld worden door
een vrijstelling te verlenen overeenkomstig artikel 19, lid 3 van de Wet op de
Ruimtelijke
Ordening (WRO).
Maar
indien na afloop van de trouwceremonie tevens ter plaatse de bruiloft wordt
gevierd in de sociëteit van Het Meisjeshuis waarbij drank wordt geschonken is
er geen sprake meer van functie-ondersteunende horeca. Stichting
het Meisjeshuis
beschikt over een Drank- en Horecawetvergunning maar voor een stichting geldt
dat zij (vanuit oogpunt concurrentievervalsing) geen bijeenkomsten van
persoonlijke aard
mogen
houden. In de Drank- & Horecawet wordt in artikel 4 lid 2a expliciet
"Bruiloften
en partijen" genoemd. Het betreft hier een bindend voorschrift. Landelijk
is er een Bureau Eerlijke Mededinging (BEM) uit Woerden actief die misstanden
op dit gebied in de gaten houdt. Dit bureau is om advies gevraagd. Men moet de
wettekst als volgt interpreteren:
het houden van feestjes in de vorm van een receptie of een bruiloft na de
trouwerij is toegestaan, alleen het schenken van alcoholische dranken volstrekt
niet.
Op
dit moment is de conclusie dus dat trouwen in Meisjeshuis zou kunnen, mits
men vrijstelling verleend krijgt, maar het schenken van alcohol door de
stichting door de Drank- & Horecawet wordt uitgesloten.
Op beide lokaties zou getrouwd kunnen worden
indien voor beide een vrijstelling
wordt verleend overeenkomstig
artikel 19, lid 3 van de Wet op de Ruimtelijke Ordening (WRO) om
het pand voor “maatschappelijke doeleinde(n)” te kunnen gebruiken.
Op het gebied van het fungeren als
horeca-onderneming kleven aan beide lokaties ernstige bezwaren. Bij Stichting
Het Meisjeshuis
staat een bindend voorschrift van de Drank- en Horecawet het schenken van
alcoholische dranken in de weg.
Bij
de Watertoren is er een groot parkeerprobleem. Bij huwelijken zal een oplossing
voor het afzetten en ophalen door trouwauto’s gezocht moeten
worden.
Voorstel:
De
conclusies van dit onderzoek mede te delen aan de lokaties.
Hoogachtend,
C.M. Vloemans Hoofd Burgerzaken