In de raadsvergadering van 23 februari 2006 heeft het college de opdracht gekregen met het Meisjeshuis en de Watertoren in overleg te gaan om te komen tot een samenwerkingsovereenkomst zodat deze locaties als trouwlocatie kunnen dienen (stuk 56 II, 532082).

 

Het onderzoek moest op twee gebieden worden gedaan.

 

1. Na een gerichte opdracht vanuit het college werd een projectgroep opgericht die onderzocht of er op de lokaties huwelijken gesloten kunnen worden. Zo kwamen experts op het gebied van het sluiten van huwelijken nl. trouwambtenaren, ambtenaren van de burgerlijke stand, bodes en inkopers bij elkaar om een afgewogen oordeel te kunnen geven.

 

2. Daarnaast moest het gebruik van gebouwen getoetst worden aan de gebruiksbepalingen van het bestemmingsplan (BP) om na te gaan of er op de lokaties huwelijken gesloten mogen worden. Zowel Het Meisjeshuis als de Watertoren liggen in het gebied waar het bestemmingsplan “Binnenstad” vigeert. Naast het feit of men er mag trouwen is onderzocht worden of de horeca-activiteiten die de ondernemers zouden willen ontplooien toegestaan kunnen worden.

 

Ad 1 Kunnen er op de lokaties huwelijken gesloten worden?

Het is op grond van artikel 1:63 Bw een bevoegdheid van de Gemeenteraad om een lokatie als huis der gemeente aan te wijzen om er huwelijksvoltrekkingen en sluitingen van geregistreerd partnerschap te laten plaatsvinden.

 

Dit onderdeel van de notitie betreft de resultaten van het onderzoek met betrekking tot de haalbaarheid om huwelijken te kunnen gaan sluiten in de Watertoren en het Meisjeshuis. Het verslag diende, volgens het college, het resultaat te zijn van een positief-kritische benadering door de werkgroep. Een kernidentiteit van Delft is de historisch monumentale stad. Een trouwlokatie dient dan ook representatief en monumentaal te zijn en de titel huis der gemeente met recht te kunnen dragen. Daarnaast dienen we met de aanwijzing van extra trouwlokaties blijvend te streven naar kostendekkendheid van onze dienstverlening. Tevens dienen aspecten als de haalbaarheid van een goeie dienstverlening (logistiek) en of een gevraagd tarief nog wel reëel is, niet uit het oog te worden verloren. De werkgroep bekeek of de panden geschikt zijn voor het sluiten van huwelijken (de praktische zaken) en onder welke voorwaarden we het best een contract met de lokaties kunnen sluiten.

 

Vooraf werden verschillende aandachtspunten opgesteld, waaraan de lokaties min of meer moeten voldoen, die bij het bezoek van de lokatie moesten worden getoetst. Men moet daarbij bijvoorbeeld denken aan: bereikbaarheid van het gebouw, parkeerruimte, de toegankelijkheid van het gebouw en de trouwruimte, de grootte, het aantal zitplaatsen, de inrichting van de trouwruimte, de uitstraling van de locatie etc.. Op 30 juni 2006 vond een bezoek aan beide lokaties plaats.

 

De Watertoren

De verbouwing en inrichting van de Watertoren om het gebouw als wellnescentre te kunnen gaan gebruiken was op 30 juni nog niet begonnen. De start was na de zomervakantie. De werkgroep werd rondgeleid door de Watertoren zoals die er toen uitzag. Wèl kreeg men een behoorlijk goede indruk, door middel van bouwplannen, van hoe het zal gaan worden. De eigenaar vermoedt dat de verbouwing in het 2e kwartaal van 2007 gereed zal zijn. De vooraf opgestelde aandachtspunten los van elkaar bekijkend en de score die de toren daarop heeft doen de lokatie tekort. De toren is een prachtig bouwwerk, zowel van buiten als van binnen. De uitstraling en mogelijkheden van het gebouw werden de werkgroep al vóór de verbouwing duidelijk. Het uitzicht op Delft en omstreken vanaf het dakterras van het gebouw is overweldigend. De bedachte inrichting en sfeer van de ruimten van het pand na de verbouwing sprak de werkgroep ook erg aan. Het gebouw kent echter zijn bouwkundige beperkingen die in de verbouwing niet weggenomen kunnen of mogen worden. Zo is het in de buurt van het gebouw lastig om te parkeren en zal er (samen met de gemeente) een oplossing moeten worden gezocht voor het afzetten en ophalen van bruidsparen door trouwauto’s. Een advies van vakteam Mobiliteit is hieronder bijgevoegd.

De beoogde trouwruimte is niet zo groot en biedt plaats aan een select gezelschap van maximaal 30 á 40 personen(zitplaatsen). Het grootste manco van de lokatie is het feit dat er (ook na verbouwing) geen lift in kan komen en de trouwruimte slechts met de trap bereikt kan worden. Dit beperkt de toekomstige klandizie tot een exclusief select gezelschap dat eens iets anders wil dan het geijkte. Het bruidspaar en hun gasten dienen allen goed ter been te zijn en de trouwruimte is in wezen dus onbereikbaar voor ouderen en mindervaliden. Er rust op de eigenaar en de gemeente de belangrijke taak om in de voorlichting aan alle trouwlustigen op de beperkingen van het gebouw te wijzen om teleurstellingen te voorkomen. Ondanks die beperkingen vind de werkgroep de Watertoren een  prachtige locatie om huwelijken te gaan sluiten. Uiteraard kan de toren pas als lokatie fungeren als de verbouwing achter de rug is en de toren daarmee aan het beeld voldoet wat de werkgroep voorgeschetst is.

 

Het Meisjeshuis

Het Meisjeshuis is de laatste jaren geheel gerenoveerd en heringericht. De historische sfeer van het pand is daarbij niet uit het oog verloren zodat zowel het innerlijk als het uiterlijk van het gebouw een smaakvol geheel is. Het sociëteitsgedeelte van het pand zou als huwelijkslokatie gebruikt kunnen worden. De beoogde trouwruimte op de 1e verdieping is goed bereikbaar voor mindervaliden, ruim en geschikt voor een gezelschap van 80 mensen (zitplaatsen). De mooi aangelegde tuin kan bij mooi weer goed gebruikt worden als ontvangstplaats van het gezelschap. Voorrijden en parkeren geeft problemen. Zie hieronder het advies van Mobiliteit. Het Meisjeshuis is erg dichtbij het Stadhuis op de Markt. Het zijn de extra mogelijkheden van een receptie, borrel ed. die trouwlustigen naar het Meisjeshuis moeten trekken. Maar dit levert problemen zoals hieronder nader uitgewerkt. De werkgroep vindt het Meisjeshuis een uitstekende lokatie om huwelijken te voltrekken.

 

Parkeren

 

Watertoren

Bij de plannen tot verbouw van de watertoren is geconstateerd dat niet op eigen terrein aan de parkeernorm kan worden voldaan. Ook in de directe omgeving is niet veel restcapaciteit voor grote groepen mensen.

De Watertoren dient ook bereikbaar te zijn voor bevoorradingsverkeer. Dit verkeer kan via het Kalverbos de Watertoren bereiken. Voor de trouwauto en één of twee andere auto's lijkt het daarom niet zo'n probleem om tot voor de deur te rijden en het bruidspaar af te zetten. Parkeren ter plekke zal niet mogelijk zijn.

Een groter probleem is er met het verkeer van alle bezoekers van de trouwerij. Dit verkeer zal een plekje zoeken in de omgeving, waar al een grote parkeerdruk is. Wanneer de bruiloften voornamelijk overdag plaatsvinden is dit nog redelijk op te vangen, 's avonds is de parkeerdruk hoger. Conclusie, het betekent een verdere toename van de parkeerdruk in de omgeving. De bezoekers moeten accepteren dat niet altijd dicht in de buurt geparkeerd kan worden. Men kan natuurlijk altijd uitwijken naar de Phoenixgarage.

 

Meisjeshuis

Vanuit het autoluwplus beleid bestaat tegen het bereiken van de lokatie met een auto geen bezwaar, mits voldaan wordt aan de volgende voorwaarden:

- ontheffing om het autoluwplus gebied te betreden krijgt uitsluitend het voertuig waar het bruidspaar in wordt vervoerd.

- het voertuig van het bruidspaar mag voor in- en uitstappen halteren op de Jeronymusbrug

- het voertuig van het bruidspaar mag gedurende de huwelijkssluiting niet op de Jeronymusburg blijven staan, maar moet elders een parkeerplaats zoeken. De Phoenixgarage ligt  voor de hand.

- volgauto's krijgen geen ontheffing het autoluwplus gebied te betreden. Deze moeten elders parkeren.

 

Dit advies is ingegeven vanuit de volgende overwegingen:

- de Oude Delft (tussen Peperstraat en Oude Kerk) wordt beschouwd als de mooiste historische gracht van Delft. Dit is een zwaarwegend argument geweest om te besluiten dit deel van de Oude Delft bij het autoluwplus gebied te trekken en de parkeerfunctie langs de kade op te heffen. Noodzakelijk laden en lossen moet plaatsvinden op de rijbaan.

- de doorgang van hulpverlenende voertuigen moet gegarandeerd zijn. Wanneer een trouwauto met volgwagens op de rijbaan halteert is dit niet gewaarborgd.

 

Eindoordeel projectgroep

Beide lokaties maakten dus een positieve indruk op de werkgroep, hoe verschillend ze ook zijn. De doelgroep voor de lokaties zal bij beide een andere zijn dus dan zal het een uitbreiding van de dienstverlening betekenen. Het geeft de Delftenaar de keuze uit een ruimer aanbod. De werkgroep denkt dat de aantrekkingskracht van de nieuwe lokaties vooral bij mensen zal liggen die eens niet in het Stadhuis willen trouwen.

 

Er is een conceptcontract opgesteld dat gebruikt kan worden om overeenkomsten tussen de gemeente en de ondernemers te sluiten. Duidelijk moet zijn dat de gemeente zich ten allen tijde slechts zal bemoeien met het produkt huwelijk en niet met de organisatie van zaken eromheen. Dit komt geheel voor het conto en de verantwoordelijkheid van de ondernemers. De gemeente staat voor een perfecte huwelijkssluiting en de ondernemers zullen daaraan hun volledige medewerking moeten verlenen.

 

Voorwaarden en verantwoordelijkheden van gemeente en ondernemer staan in het conceptcontract opgenomen. De overeenkomst is in vooroverleg met de beoogde uitbreidinglokaties tot stand gekomen. De details zullen per lokatie verschillen en in het contract opgenomen moeten worden. Daarbij valt te denken aan: tijden en dagen dat getrouwd kan worden, organisatievoorwaarden, welke vergoeding wordt gevraagd, de aansprakelijkheidsregeling etc.  In een aparte bijlage zullen de tarieven worden opgenomen. De bij dit stuk bijgevoegde bijlage geeft een indicatie van de prijsstelling.

 

Ad2 Mogen er huwelijken worden gesloten op de lokaties?

Als de Raad de beide lokaties aanwijst als trouwlokatie op grond van artikel 1:63 Bw dan kunnen er huwelijken gesloten worden in de Watertoren en het Meisjeshuis. Maar er moet veel verder gekeken worden dan de huwelijken alleen.

 

De Watertoren

De ondernemer heeft een bouwvergunning aangevraagd om de toren te verbouwen en te gebruiken als ‘water-health-center’ (gezondheidsfunctie te beschouwen als ‘dienstverlening’).

 

Het gebruik hiervan past niet binnen de gebruiksbepalingen van het bestemmingsplan, hiervoor dient een vrijstelling te worden verleend op grond van artikel 19, lid 2 WRO. Hiervoor is een ruimtelijke onderbouwing geschreven, het plan ligt zeer binnenkort ter inzage. Het gebruik als trouwlocatie en de, door de ondernemer gewenste, daarmee gepaard gaande horeca-activiteiten zijn daarin niet meegenomen. Aangezien het gebouw tevens een rijksmonument is, is voor de restauratie en de wijziging van het monument inmiddels een wijzigingsvergunning verleend.

 

Het gebruik als trouwlocatie (maatschappelijke doeleinden) is strijdig met de bepalingen van het bestemmingsplan. De bestemming van de gronden waarop de toren is gelegen is ‘gemengde doeleinden’. Het gebouw is niet gelegen in een blokzijde volgens het FLS, dat betekent dat op grond van het FLS geen vrijstelling is te verlenen.

 

De horeca-functie in het gebouw is ondergeschikt aan de welness-functie en is te beschouwen als functie-ondersteunend. Indien ook hier tevens de bruiloft wordt gevierd is er geen sprake meer van functieondersteunende horeca, maar wordt het een reguliere horecagelegenheid. Hiervoor dient een drank- en horecavergunning te worden aangevraagd.

 

Conclusie

Indien het gebouw alsnog een functie zou moeten krijgen om er te kunnen trouwen en horeca-activiteiten te ontplooien, dient er een nadere ruimtelijke onderbouwing te worden opgesteld. De ondernemer zal een onderbouwde aanvraag daartoe moeten doen.  Bij het opstellen van de onderbouwing zal aandacht worden besteed aan de ruimtelijke relevantie van de functiewijziging, zoals bv. een toename van de parkeerdruk en de bereikbaarheid alsook aan de mogelijke precedentwerking  Met betrekking tot het parkeerprobleem zal dit oordeel negatief uitvallen, waarbij het gebruik als trouwlocatie op zich minder op problemen zal stuiten dan de horecafunctie.  De procedure voor een vrijstelling duurt globaal ongeveer. 3 maanden.

 

De ondernemer zal een vergunning op grond van de Drank- & Horecawet moeten aanvragen om de activiteiten te kunnen ontplooien die hij wil.

De horeca-gelegenheid moet voldoen aan de milieu-eisen zoals beschreven in de AMvB sport-, horeca- en recreatie-inrichtingen milieu (o.a. eisen t.a.v. stank- en geluidoverlast).

 

Het Meisjeshuis

Het Meisjeshuis ligt op gronden met de bestemming ‘gemengde doeleinden’, deze gronden zijn conform artikel 18 van het BP bestemd voor ‘wonen’. Voor een ander gebruik van de begane grond kunnen burgemeester en wethouders vrijstelling verlenen, mits dat andere gebruik past binnen de gebruikspercentages in de betreffende blokzijde waarin het pand is gelegen, zoals genoemd in de bijlage van het bestemmingsplan (Functielimiteringssysteem FLS). Het huidige gebruik (kantoor) ontleent zijn recht aan de overgangsbepalingen van het bestemmingsplan. In Het Meisjeshuis is tevens een sociëteit gevestigd. Dit is een gesloten vorm van horeca die functiegebonden is. Het is dus geen openbare commerciële horecagelegenheid. De verdiepingen zijn bestemd voor woondoeleinden, hierop is het FLS niet van toepassing. Het huidige gebruik als kantoor valt onder het overgangsrecht.

 

Het gebruik als trouwlocatie is aan te merken als ‘maatschappelijke doeleinden’. Het Meisjeshuis ligt in blokzijde OD-5, daarin zitten 15 panden daarvan mogen er 10% (afgerond 1) van de panden gebruikt worden voor maatschappelijke doeleinden. Er zijn al 2 panden binnen de blokzijde met die bestemming. Dat betekent dat op grond van het FLS geen vrijstelling kan worden verleend. Het gebruik als ‘maatschappelijke doeleinden’ kan alleen geregeld worden door een vrijstelling te verlenen overeenkomstig artikel 19, lid 3 van de Wet op de Ruimtelijke Ordening (WRO).

 

Maar indien na afloop van de trouwceremonie tevens ter plaatse de bruiloft wordt gevierd in de sociëteit van Het Meisjeshuis waarbij drank wordt geschonken is er geen sprake meer van functie-ondersteunende horeca. Stichting het Meisjeshuis beschikt over een Drank- en Horecawetvergunning maar voor een stichting geldt dat zij (vanuit oogpunt concurrentievervalsing) geen bijeenkomsten van persoonlijke aard mogen houden. In de Drank- & Horecawet wordt in artikel 4 lid 2a expliciet "Bruiloften en partijen" genoemd. Het betreft hier een bindend voorschrift. Landelijk is er een Bureau Eerlijke Mededinging (BEM) uit Woerden actief die misstanden op dit gebied in de gaten houdt. Dit bureau is om advies gevraagd. Men moet de wettekst als volgt interpreteren: het houden van feestjes in de vorm van een receptie of een bruiloft na de trouwerij is toegestaan, alleen het schenken van alcoholische dranken volstrekt niet.

 

Conclusie

Op dit moment is de conclusie dus dat trouwen in Meisjeshuis zou kunnen, mits men vrijstelling verleend krijgt, maar het schenken van alcohol door de stichting door de Drank- & Horecawet wordt uitgesloten.

 

Eindconclusie

Op beide lokaties zou getrouwd kunnen worden indien voor beide  een vrijstelling wordt verleend overeenkomstig artikel 19, lid 3 van de Wet op de Ruimtelijke Ordening (WRO) om het pand voor “maatschappelijke doeleinde(n)” te kunnen gebruiken.

 

Op het gebied van het fungeren als horeca-onderneming kleven aan beide lokaties ernstige bezwaren. Bij Stichting Het Meisjeshuis staat een bindend voorschrift van de Drank- en Horecawet het schenken van alcoholische dranken in de weg.

Bij de Watertoren is er een groot parkeerprobleem. Bij huwelijken zal een oplossing voor het afzetten en ophalen door trouwauto’s gezocht  moeten worden.

 

Voorstel:

De conclusies van dit onderzoek mede te delen aan de lokaties.

 

Hoogachtend,

C.M. Vloemans Hoofd Burgerzaken