Redactieformule
1.
De doelgroep van de Stadskrant
Delft bestaat uit alle inwoners van Delft. De inhoud en de vormgeving van de
Stadskrant Delft sluiten aan bij de behoeften van de lezers.
2.
Alle artikelen worden geschreven
in de Nederlandse taal.
3.
De onderwerpen die in de
redactionele artikelen van de Stadskrant Delft aan bod komen hebben in de
meeste gevallen een directe link met gemeentelijk beleid. Maar ook onderwerpen
die in het verlengde liggen van gemeentelijk beleid kunnen aan bod komen.
Daarnaast kunnen in interviews in de rubriek Delft door de Inwoners onderwerpen
aan bod komen die meer in het algemeen met de stad Delft te maken hebben of met
bijzondere gebeurtenissen, ontwikkelingen en prestaties e.d.
4.
De Stadskrant Delft biedt
journalistieke teksten: goed leesbaar, aantrekkelijk, toegankelijk, zonder
jargon, niet te lang. Verschillende genres komen in de Stadskrant Delft voor:
nieuwsberichten, achtergrondverhalen, reportages en interviews,
servicerubrieken etc. Zo mogelijk gaan de artikelen vergezeld van aantrekkelijk
illustratiemateriaal. Om de aandacht vooral op het beleid te richten, zijn de
voorpagina, de hoofdartikelen en het illustratiemateriaal in eerste instantie
voor de illustratie van beleid ingeruimd.
5.
Artikelen waarin de mening van de
auteur het uitgangspunt vormt, zoals bij recensies, commentaren of
beschouwingen, komen in de Stadskrant niet voor. De Stadskrant Delft is ook
niet bedoeld als discussiepodium.
6.
De Stadskrant Delft is gericht op
toelichten van beleid, wordt met name gekozen voor de volgende lezersfuncties:
het bieden van feiten (bij korte stukken), overzicht en inzicht. Teksten die
als primair doel hebben vooral te
vermaken en te ontroeren komen daarom minder aan bod. Wel kunnen vermakelijke
of ontroerende passages voorkomen, maar zij vormen geen hoofdmoot. Vermaak zit
overigens wel in de wekelijkse strip Opa. Ontroering kan door een foto
teweeggebracht worden.
7.
Artikelen in de Stadskrant Delft
worden geschreven vanuit een maatschappelijk dan wel mensgericht perspectief.
Dit houdt in dat de betekenis van gemeentelijke beleid voor het dagelijks leven
in stad, buurt, straat of persoon tot
uiting komt. Liefst verwoord door individuele inwoners of vertegenwoordigers
van groepen inwoners. Dit is aantrekkelijker voor de lezer dan schrijven vanuit
een institutioneel perspectief (‘de
gemeente heeft besloten dat...’).
8.
Er kunnen binnen de artikelen
visies van belangengroeperingen, direct betrokkenen of politici aan de orde
komen. Dit gebeurt weloverwogen. Het principe van hoor en wederhoor wordt
altijd toegepast. Artikelen zijn informatief, objectief en zo compleet
mogelijk.
9.
Wanneer bestuurders of ambtenaren
in de Stadskrant Delft aan het woord komen, gelden daarvoor de algemene
afspraken over woordvoerderschap.
10.
In de Stadskrant Delft wordt
doorgaans een positief-zakelijke toon aangeslagen. De positief-zakelijke toon
sluit aan bij het genereren van betrokkenheid. Ter toelichting: de toon van een
artikel kan in het algemeen positief (optimistisch, aardig) zijn of negatief
(cynisch, sarcastisch). Tegelijkertijd kan de toon ook zakelijk (neutraal) of
juist persoonlijk (beeldend, spitsvondig) zijn.
11.
Foto’s bij artikelen in de
Stadskrant Delft hebben professionele kwaliteit . De fotografie richt zich op
de aantrekkelijke profilering van het (beleids)onderwerp.
12.
De Stadskrant Delft biedt ook
service-informatie (zoals telefoonnummers, tijden, adressen), verwijzingen en
formele aankondigingen en uitleg (over bijvoorbeeld regelingen en evenementen).
Dergelijke informatie mag niet overheersen.
13.
Aan de inhoud van de artikelen
kunnen geen rechten worden ontleend.
14.
De Stadskrant Delft is zo actueel
mogelijk, maar primeurs of nieuws brengen is voor de Stadskrant Delf geen doel
op zich. Met de onafhankelijke media bestaat de afspraak dat zij de mogelijkheid
moeten hebben om gemeentelijke primeurs eerder te brengen dan de stadskrant.
15.
De Stadskrant Delft moet overkomen
als een eigen, uitgave van de gemeente Delft met een gemeentebrede uitstraling.
In de Stadskrant Delft profileert de gemeente zich als een herkenbare eenheid.
De verhouding in aandacht tussen
onderwerpen/organisatieonderdelen/portefeuilles moet reëel zijn, al heeft
het ene onderdeel van de gemeente nu
eenmaal meer interessante informatie voor de lezer dan het andere.
16.
Om het bestuurlijk proces
inzichtelijk te maken kunnen opinies van collegeleden, raadsleden,
raadsfracties in een artikel aandacht krijgen. Maar profilering van personen of
politieke partijen valt buiten de orde van de Stadskrant. Voor de raadsrbriek
in de Stadskrant Delft bestaat een aparte lijst met afpraken.
17.
Overige vaste elementen
-
Tijdig aangemelde verplichte
publicaties en advertenties worden altijd geplaatst. De clusters plaatsen hun
verplichte berichten in elk geval altijd in de Stadskrant Delft, dus niet meer
in de Delftse Post of andere bladen, tenzij dit gebeurt als extra advertentie
in de bladen.
-
Iedere maand staat op de
voorpagina van de Stadskrant Delft een journalistiek verslag van de
laatstgehouden raadsvergadering.
-
Iedere week staat er een
journalistiek verslag van een commissievergadering in de Stadskrant Delft.
Hierin wordt de gevoerde discussie over de belangrijkste onderwerpen behandeld
weergegeven.
-
Voor de productie van
journalistieke verslagen van discussies in raad en commissie wordt samengewerkt
met de redactie van de raadsportal.
-
Iedere week staat de rubriek Werk
in Delft een artikel over het zoeken/vinden/houden van werk of een opleiding.
De ervaring van de Delftenaar staat hierin steeds centraal.
-
Regelmatig staan in de Stadskrant
Delft speciale pagina's of katernen over onderwerpen binnen het gemeentelijk
beleid.