BIJLAGE 1        Verbetervoorstellen – Uitwerkingsplan

 

In de nota FHIRBB zoals door het GMT vastgesteld op 1 juni 2005 zijn verbetervoorstellen goedgekeurd om de afhandeling van bezwaarschriften in de keten efficiënter te laten verlopen.

Met name op verzoek van het college zijn de in de nota genoemde verbetervoorstellen opgenomen in het onderhavige uitwerkingsplan.

 

Vertegenwoordigers van alle actoren uit de keten van bezwaarschriftafhandeling (lijnmanagement[1], Rechtsbeschermingsbedrijf[2] en Adviescommissie voor bezwaarschriften[3]) zijn bij deze uitwerking betrokken om zo een optimaal effect van de verbetervoorstellen te waarborgen.

In de vorm van een bijeenkomst zijn de verbetervoorstellen per actor besproken en van actiepunten voorzien. Na de bijeenkomsten is de uitgewerkte tekst via e-mail onder diezelfde groep met wat extra personen uitgezet voor commentaar.

 

Een projectgroep zal worden opgericht bestaande uit vertegenwoordigers uit de clusters. Deze groep zal ongeveer 1 maal per maand gedurende in ieder geval een half jaar bijeenkomen om de implementatie van dit uitwerkingsplan te monitoren en gaande te houden.

 

Daar waar geen actiepunt geopperd kon worden door de betreffende vertegenwoordigers, is daar in onderstaande uitwerking melding van gemaakt. Op deze punten wordt aan het GMT expliciet gevraagd een beslissing te nemen (zie verbetervoorstellen 8 en 18).

 

 

Verbetervoorstellen werkwijze en procedure:

Voor het lijnmanagement wordt voorgesteld de volgende maatregelen door te voeren:

1.       Instroombeperkende maatregelen door verhoging kwaliteit van beleid en regelgeving.

2.       Instroombeperkende maatregelen als het hanteren van een drempelbedrag bij terugvorderingen.

3.       Opnemen van een post voor bezwaarschriftafhandeling als onderdeel van  de projectkosten.

4.       Beleid omtrent het overslaan van de bezwaarschriftenfase.

5.       Beleid omtrent de uniforme openbare voorbereidingsprocedure.

6.       Intensivering van de focus op ambtelijk herzien.

7.       Mondeling toelichten van het bestreden besluit.

8.       Verweervoering binnen 2 weken.

9.       Voorleggen van heroverwegingsbesluit aan college binnen 2 weken.

Voor het Rechtsbeschermingsbedrijf wordt voorgesteld de volgende maatregelen door te voeren:

10.   Werken met een korter preadvies.

11.   Werken met beknopte verslaglegging van de hoorzitting.

12.   Mededeling omtrent het ontbreken van de verschijningsplicht voor een hoorzitting.

13.   Instellen van de maatwerkplus-formule bij overschrijding van de formatieve capaciteit.

14.   Ontvankelijkheidbepaling binnen 1 week.

15.   Voorbereiden en houden zitting gedurende 3 weken.

16.   Opstellen advies 2 weken.

Voor de ACB wordt voorgesteld de volgende maatregelen door te voeren:

17.   Beperken tot de kern van het geschil op de hoorzitting.

18.   Horen door de voorzitter alleen.

19.   Frequenter vergaderen.

20.   Reactie op conceptadvies alleen door voorzitter en binnen 1 week.

Verbetervoorstellen lijnmanagement:

 

1. Instroombeperkende maatregelen als kwaliteit van beleid en regelgeving.

De (groeiende) complexiteit en omvang van landelijk beleid en regelgeving in combinatie met de toenemende rechtsbewustheid en mondigheid van de burgers, vragen om zorgvuldig afgewogen en verwoord lokaal beleid en regelgeving. Met name hardheidsclausules horen niet aan velerlei interpretaties onderhevig te kunnen zijn. Bestaande en toekomstige regelgeving en beleid wordt gescand op aspecten die de instroom van bezwaarschriften (kunnen) bevorderen.

-          Vorm een werkgroep van JZ, WIZ, Leefbaarheid en Mobiliteit en onderzoek gemeentelijk beleid en regelgeving op aanscherpingsmogelijkheden voor met name hardheidsclausules, open normen en aanbevelingen van de ACB in de jaarverslagen e.d.;

-          Bekijk of aangesloten kan worden bij andere gelijksoortige trajecten zoals het scannen  van de verordeningen met het oog op de vernieuwde accountantscontrole;

-          Betrek hierbij besluiten waartegen veel bezwaar is binnengekomen teneinde een leereffect te bewerkstelligen;

-          Trekker: Frank van Meggelen

-          Start/Einde: augustus 2005 / eind 2005

-          Resultaat: 1) Lijst met aanpassingsvoorstellen, 2) implementatie van de aanpassingsvoorstellen.

 

 

2. Instroombeperkende maatregelen als het hanteren van een drempelbedrag bij terugvorderingen.

Ook kan het opstellen van beleid waarbij onder een bepaald financieel bedrag geen terugvordering van teveel uitbetaalde uitkeringsgelden plaatsvindt, instroombeperkend werken. Hiermee wordt voorkomen dat er een tijds- en kostenvragend traject wordt ingezet in een poging om een relatief laag nominaal bedrag terug te laten vloeien in de gemeentekas. Dit alles moet wel bezien worden in het licht van de prioriteit die toegekend wordt aan het beleid van WIZ tot hoogwaardig handhaven waarbij vanuit het principe gewerkt wordt dat onterecht verstrekte bijstand teruggevorderd dient te worden.

-          Bekijk het aantal ingediende bezwaarschriften in het jaar 2004, uitgesplitst naar bedragen van de oorspronkelijke terugvordering;

-          Maak hierbij een onderscheid tussen boetezaken en terugvorderingszaken;

-          Trekker: Frank van Meggelen

-          Start/Einde: augustus 2005 / oktober 2005

-          Resultaat: 1) Advies over mogelijkheden van het instellen van een drempelbedrag, 2) Doorvoeren van het advies.

 

 

3. Opnemen van een post voor bezwaarschriftafhandeling als onderdeel van  de projectkosten.

Indien te voorzien is of te verwachten valt dat nieuw beleid of een voorgenomen besluit zal leiden tot een substantiële hoeveelheid bezwaarschriften, is het aan te raden om de behandeling daarvan mee te ramen in de projectkosten. De instroom van bezwaarschriften die door dit nieuwe beleid en/of besluit ontstaat, kan vervolgens via het project tijdig het hoofd geboden worden. Hier ligt een sterke relatie met de maatwerk-plus-formule die gehanteerd kan gaan worden.

-          Pas het standaardformulier ‘projectdocument’ aan door een post op te nemen voor bezwaarschriftafhandeling;

-          Instructie aan in ieder geval clustercontrollers en financieel adviseurs over het invullen van deze post en een inschatting van de kosten van bezwaarschriften;

-          Trekker: Lida Wilson-Verboom / Hanneke Koenen

-          Start/Einde: September / oktober 2005

-          Resultaat: 1) Aangepast en in de praktijk werkend projectdocument.

 

 

4. Beleid omtrent het overslaan van de bezwaarschriftenfase.

Sinds september 2004 is het wettelijk mogelijk om de bezwaarschriftprocedure op verzoek van de indiener over te slaan. Het college heeft momenteel een beleidsregel vastgesteld waarin bepaald wordt dat de bezwaarschriftenprocedure niet wordt overgeslagen tenzij er sprake is van een situatie dat alle denkbare argumenten uitgewisseld zijn en redelijkerwijs niet verwacht kan worden dat tijdens de behandeling van het bezwaarschrift nog nieuwe argumenten naar voren gebracht zullen worden. Deze beleidsregel sluit nauw aan op de bedoelingen van de wetgever. Het is aan het lijnmanagement om te bepalen of de huidige beleidsregel aanpassing behoeft.

-          Evalueer de beleidsregel en de keren dat een dergelijk verzoek is ingediend;

-          Stel eventueel een nieuwe beleidsregel vast;

-          Trekker: Jaap van der Hoest

-          Start/Einde: 4e kwartaal 2005

-          Resultaat: 1) Evaluatieverslag, 2) Beleidsregel, 3) Implementatie beleidsregel

 

 

5. Beleid omtrent de uniforme openbare voorbereidingsprocedure.

Binnen afzienbare tijd zal het mogelijk worden de bezwaarschriftenfase over te slaan als de uniforme openbare voorbereidingsprocedure gevolgd is bij de voorbereiding van een besluit. Betrokkenen kunnen hierna dan rechtstreeks in beroep bij de bestuursrechter. Met name bij voorgenomen besluiten die tot veel reacties uit de lokale samenleving aanleiding geven, kan het opstellen van een beleidsregel hieromtrent te zijner tijd nut hebben bij het verminderen van de instroom van bezwaarschriften.

-          Monitor de ontwikkelingen van dit wetsvoorstel;

-          Stel z.s.m. na inwerkingtreding van de wet eventueel een beleidsregel op;

-          Trekker: Jaap van der Hoest

-          Start/Einde: 3e en 4e kwartaal 2005

-          Resultaat: 1) Beleidsregel, 2) Implementatie beleidsregel

 

 

6. Intensivering van de focus op ambtelijk herzien.

Wanneer onmiddellijk en evident blijkt dat er sprake is van terechte bezwaren, hoort de lijn in een zo vroeg mogelijk stadium over te gaan tot ambtelijke herziening. Dit betekent dat de ACB in beginsel niet ingeschakeld hoeft te worden en de lijn geen tijd hoeft te besteden aan schriftelijke en/of mondelinge verweervoering. De werkzaamheden van het Rechtsbeschermingsbedrijf blijven dan beperkt tot signalering van en/of communicatie over de mogelijkheid tot herziening. Binnen Kamer II gebeurt dit al vele tientallen malen per jaar. Wanneer de lijn om verweer is gevraagd, hoort eerst door hen bekeken te worden of ambtelijk herzien op zijn plaats is. Bij twijfel kan (informele) afstemming hierover met het Rechtsbeschermingsbedrijf plaatsvinden. Op deze wijze wordt een grote mate van zeefwerking bewerkstelligd aan het begin van de keten.

-          Verzamel informatie van bezwaren die geheel of gedeeltelijk gegrond verklaard zijn;

-          Stel een werkinstructie op voor de verweervoerende ambtenaren en verspreid deze via de CMT’s;

-          Trekker: Ton Wiegman

-          Start/Einde: augustus 2005 / november 2005

-          Resultaat: 1) Opstellen werkinstructie, 2) Implementatie werkinstructie.

 

 

7. Mondeling toelichten van het bestreden besluit.

Uit landelijk onderzoek is gebleken dat wanneer wettelijke voorschriften, jurisprudentie en beleid duidelijk en maar voor één uitleg vatbaar zijn, een mondelinge toelichting van het bestreden besluit in een aanzienlijk aantal gevallen leidt tot intrekking van het bezwaarschrift. Hiermee kan voorkomen worden dat de hele keten doorlopen moet worden en door de lijn tijd besteed moet worden aan het voeren van schriftelijk dan wel mondeling verweer. Het Rechtsbeschermingsbedrijf en de ACB kunnen hierbij vanwege hun onafhankelijke positie geen rol spelen. De lijn moet zorgvuldig met deze toelichting omgaan, zodat de burger zich niet onder druk gezet voelt het bezwaarschrift in te trekken.

-          Maak onderscheid tussen een telefonische toelichting en een toelichting in de spreekkamer;

-          Leg een verband met het eventueel vooraf mondeling toelichten van het primaire besluit;

-          Stel een werkinstructie en telefoonprotocol op voor verweervoerende ambtenaren en verspreid deze via de CMT’s;

-          Stel een standaardbrief op waarmee de bezwaarmaker schriftelijk kan aangeven het bezwaar in te trekken;

-          Trekker: Ton Wiegman

-          Start/Einde: Augustus 2005 / november 2005

-          Resultaat: 1) Opstellen werkinstructie, 2) Implementatie werkinstructie.

 

 

8. Verweervoering binnen 2 weken.

In eerste instantie wordt een termijn van 2 weken voor het aanleveren van verweer gegeven. Uit onderzoek van het lijnmanagement over hun verweervoerende capaciteit is gebleken met enige aanpassing in taakverschuivingen tussen medewerkers en in vermoedelijk uitbreiding van formatie hieraan voldaan zal kunnen worden. Complexe materie en het niet gelijkmatig ontvangen van bezwaarschriften maakt het lastig om de verweervoeringscapaciteit adequaat in te zetten.

In deze periode zal de lijn eerst moeten bezien of herziening aan de orde is. Zoniet, dan hoort een schriftelijk verweer te worden opgesteld. Er bestaat nog een mogelijkheid voor verlenging van deze termijn met 1 week, maar dit behoort een uitzondering te zijn voor bijvoorbeeld complexe zaken. Hierover dient een goede communicatie met de verschillende actoren in de keten te worden onderhouden.

Indien de termijn voor verweervoering ongebruikt is verstreken, komt de zaak (in principe) zonder verweerschrift op zitting. Verweervoerder dient op zitting te verschijnen om het bestuursorgaan te vertegenwoordigen en zijn verweer toe te lichten. Het is niet de bedoeling dat tijdens de zitting aanzienlijk van het schriftelijke verweer wordt afgeweken of dat bij ontbreken van een schriftelijk verweer een uitgebreid mondeling verweer wordt gevoerd. Hierop heeft de bezwaarmaker zich namelijk niet kunnen voorbereiden.

-          Meer prioriteit geven aan verweervoering (actiepunt voor lijnmanagement, GMT);

-          Zorg dat er plaatsvervanging is voor verweervoering bij vakanties en ziekte;

-          Stel een werkinstructie op over wanneer (schriftelijk) verweer te voeren en hoe uitstel te vragen en verspreid deze via de CMT’s;

-          Trekker: Lida Wilson-Verboom / Hanneke Koenen

-          Start/Einde: september 2005 / oktober 2005

-          Resultaat: 1) Opstellen werkinstructie, 2) Implementatie werkinstructie.

NB: bezwaarschriften als onderdeel van een gemeentelijk project zijn in feite onderdeel van dat project en vallen derhalve onder de integrale verantwoordelijkheid van de aangewezen projectleider van dat project.

 

Nadere toelichting bij verbetervoorstel:

Er kunnen gedurende de 6 weken bezwaartermijn meerdere bezwaarschriften binnenkomen tegen hetzelfde besluit. Volgens de wet begint de afhandeltermijn (Awb-termijn, 14 weken) te lopen vanaf het moment van ontvangst van een bezwaarschrift. Wachten met het opvragen en ontvangen van een verweerschrift tot na de afloop van de bezwaartermijn zal kunnen leiden tot overschrijding van de Awb-termijn. Daarnaast bestaat de mogelijkheid voor bezwaarindieners om bij het niet tijdig nemen van een besluit op bezwaar naar de rechter te gaan. (Tijdigheid in dit geval volgt in principe uit een simpele optelling van de Awb-termijn bij de datum van ontvangst van het bezwaarschrift.)

 

Ø       Voor die besluiten waarvan verwacht wordt dat er meerdere bezwaren ingediend zullen worden, zal de termijn voor verweer pas starten als er geen bezwaarschriften meer kunnen worden ingediend. Dit in verband met de efficiency, ook al impliceert het dat de Awb-termijn in deze gevallen waarschijnlijk met een aantal weken zal worden overschreden.

Ø       Om inzicht in de uitwerking in de praktijk van dit punt te krijgen zal regelmatig gerapporteerd worden via kwartaalrapportages.

 

 

9. Nemen van heroverwegingsbesluit binnen 2 weken.

Nadat het advies is ontvangen, zijn er 2 weken waarbinnen het heroverwegingsbesluit genomen moet zijn. Directe toezending van een kopie aan de ACB is nodig en invulling van het work-flow-managementsysteem (Cerberus) is vereist.

Denkbaar is een werkwijze, zoals reeds in Kamer II plaatsvindt, waarbij het Rechtsbeschermingsbedrijf een concept-heroverwegingsbesluit opstelt voor het geval de lijn conform het advies van de ACB zou willen besluiten op bezwaar. Dit levert tijdswinst op voor de lijn, maar voor de keten als geheel heeft het geen tijdseffecten. Bekeken moet worden hoeveel tijd voor het Rechtsbeschermingsbedrijf gemoeid is met het opstellen van een concept-heroverwegingsbesluit, zodat de afhandelingsnorm daarop kan worden aangepast. Tevens moet het Rechtsbeschermingsbedrijf de mogelijkheid gelaten worden indien de aard van de zaak dat ingeeft, af te zien van het opstellen van een concept-heroverwegingsbesluit.

De lijn brengt het heroverwegingsbesluit zelf in procedure. Indien de lijn contrair wil gaan aan het advies of besluit dat de complexiteit van de zaak een nadere motivering vereist dan standaard door het secretariaat opgesteld, zal de termijn van 2 weken hoogst waarschijnlijk te kort zijn. Contrair gaan komt zeer weinig voor, dus de overschrijding van de Awb-termijnen in dergelijke zaken zal naar verwachting geen al te grote effecten hebben op de gemiddelde afhandelingsduur.

-          Onderzoek de mogelijkheden om binnen 2 weken een heroverwegingsbesluit te nemen.

-          Breng in kaart welke handelingen daarvoor nodig zijn;

-          Ga daarbij na welke rol het Rechtsbeschermingsbedrijf kan spelen;

-          Ga tevens na wat het contrair gaan betekent voor de doorlooptijd van het proces;

-          Stel een werkinstructie op voor de handelingen (nadat advies ACB is ontvangen) en verspreid deze via de CMT’s;

-          Trekker: Ton Wiegman

-          Start/Einde: augustus 2005 / november 2005

-          Resultaat: 1) Opstellen werkinstructie, 2) Implementatie werkinstructie.


 

Verbetervoorstellen Rechtsbeschermingsbedrijf

10. Effectiever en efficiënter preadvies.

Het opstellen van een preadvies door de secretarissen is voor zowel secretaris als commissielid een onmisbaar element van de voorbereiding van een zaak. Met een dergelijk preadvies worden de kern van de zaak, de feiten en de relevantie jurisprudentie en regelgeving verenigd.

Deze investering aan de voorbereidende kant van het traject verdient zich ruimschoots terug tijdens de hoorzitting en bij het opstellen van het advies. De gegroeide werkwijze en omvang zal echter aan een kritische toets worden onderworpen om te bezien waar tijdswinst te behalen is door bijvoorbeeld de omvang te beperken. Daarbij moet wel aangetekend worden dat hoe minder tijd besteed wordt aan het preadvies, hoe meer tijd nodig is voor het opstellen van het uiteindelijke advies.

-          Stel preadvies/notities in de lay-out van het uiteindelijke advies;

-          Uniformering voor alle kamers;

-          Trekker: Brigitte Ritzen

-          Start/Einde: per direct / eind september 2005

-          Resultaat: 1) Invoering nieuwe lay-out preadvies

 

 

11. Beknopte verslaglegging van de hoorzitting.

Het opstellen van een verslag van de hoorzitting betreft een wettelijke verplichting. Het ontbreken van een verslag leidt tot vernietiging van de beslissing op bezwaar. Van belang is dat het verslag een deugdelijke weergave is van hetgeen tijdens de hoorzitting is besproken. Voldoende is dat op enig moment schriftelijk wordt vastgelegd wat de kern is van het ter hoorzitting nieuw naar voren gebrachte.

Reeds geëxperimenteerd wordt met een aanzienlijk beknoptere vorm van verslaglegging, met in uiterste vorm een korte passage in het advies van de ACB met daarin een puntsgewijze opsomming van de nieuw ter hoorzitting ingebrachte feiten, argumenten en/of bezwaren.

-          Puntsgewijs samenvatten van inbreng per spreker;

-          Breng verslagomvang terug tot een korte passage en bij uitzondering tot maximaal 1 A4-tje;

-          Uniformering voor alle kamers;

-          Trekker: Brigitte Ritzen

-          Start/Einde: per direct / eind september 2005

-          Resultaat: 1) Invoering nieuwe wijze van verslaglegging

 

 

12. Mededeling verschijningsplicht.

In de standaardbrieven wordt melding gemaakt van het feit dat de bezwaarmaker niet verplicht is om op zitting te verschijnen. Tevens wordt daaraan gekoppeld het verzoek om te melden aan het secretariaat of men op de zitting wenst te verschijnen. Indien geen reactie wordt gekregen, wordt ook telefonisch geprobeerd uitsluitsel over de verschijning te verkrijgen. Hiermee kan het aantal onnodige zittingen beperkt worden en dus tijd gewonnen worden.

-          Aanpassen standaardbrieven met clausule over ontbreken van verschijningsplicht;

-          Uniformering voor alle kamers;

-          Trekker: Brigitte Ritzen

-          Start/Einde: per direct / eind september 2005

-          Resultaat: 1) Invoering nieuwe standaardbrieven

 

 


13. Instellen van maatwerk-plus-formule.

Indien de instroom van bezwaarschriften voor een bepaald organisatieonderdeel dusdanig groot is ten opzichte van de gemiddelde (maandelijkse) instroom en afhandelingscapaciteit van het Rechtsbeschermingsbedrijf, zou gewerkt kunnen gaan worden met de formule van maatwerkplus zoals die binnen het cluster Middelen van de gemeente gehanteerd wordt. Het Rechtsbeschermingsbedrijf zal via verdeelsleutels inzichtelijk maken welke extra inhuur zij zal moeten plegen om de extra instroom zo tijdig als mogelijk af te handelen zonder daarmee de Awb-termijnen voor de reguliere instroom al teveel te benadelen. Op kosten van het betreffende organisatieonderdeel zal, na overleg, vervolgens (externe) inhuur plaatsvinden.

 Op basis van de jaarcijfers over 2003, 2004 en de voorlopige cijfers 2005 kan bepaald worden hoeveel zaken per organisatieonderdeel door het Rechtsbeschermingsbedrijf zijn behandeld. Daaruit kan een verdeelsleutel vastgesteld worden voor 2006. Gekoppeld aan de formatie per kamer kan bepaald worden wanneer een organisatieonderdeel haar limiet heeft bereikt, zodat in principe de maatwerk-plus-formule inwerking moet treden. In het licht van de lerende organisatie is dit te zien als een financiële prikkel om het eigen beïnvloedingsterrein zo effectief mogelijk in te richten.

-          Werkafspraken maken tussen lijnmanagement en cluster Middelen/het RBB en betrek hierbij de sterke samenhang van dit punt met punt 3- ‘projectkosten’;

-          Bevindingen en eventuele consensus vastleggen in bijlage voor GMT besluitvorming;

-          Bepaal de rol van de clustercontrollers in deze;

-          Trekker: Eric Ossel / Hanneke Koenen

-          Start/Einde: september / oktober 2005

-          Resultaat: 1) Werkwijze ten aanzien van maatwerkplus, 2) Implementatie van de werkwijze

 

 

14. Ontvankelijkheidbepaling binnen 1 week.

Binnen 1 week na ontvangst van het bezwaarschrift zal het Rechtsbeschermingsbedrijf zich een oordeel hebben gevormd over de ontvankelijkheid van het bezwaarschrift en een eventueel verzoek om verweer hebben doen uitgaan. Het Rechtsbeschermingsbedrijf is hierbij afhankelijk van de lijn voor het toezenden van de op de zaak betrekking hebbende stukken. Indien dit niet tijdig gebeurt zal er vertraging optreden.

-          Communiceer (e-mail) naar de lijn over deze strakke termijnstelling en het belang daarvan;

-          Besteed extra aandacht aan onder meer vakteam Wonen, waar de dossiers extern gehouden worden;

-          Trekker: Brigitte Ritzen

-          Start/Einde: per direct / einde september 2005

-          Resultaat: 1) Werkinstructie ontvankelijkheid bepaling, 2) Implementatie werkinstructie

 

 

15. Voorbereiden en houden zitting gedurende 3 weken.

Na ontvangst van het verweerschrift zal de voorbereiding van de hoorzitting opgepakt worden. Binnen 3 weken zal het preadvies opgesteld worden, de uitnodigingen voor de hoorzitting verzonden worden en de hoorzitting gehouden zijn. Aan de indiener van het bezwaar wordt in principe minstens 2 weken gegeven om zich voor te bereiden op een zitting.

-          Opstellen vergaderschema voor gehele commissie voor het gehele jaar;

-          Houdt rekening met formatie, aantal personen, aantal beschikbare commissieleden, benodigde vergaderfrequentie, persoonlijke normen en vervanging;

-          Trekker: Corry Poot-Rietdijk

-          Start/Einde: 4e kwartaal 2005

-          Resultaat: 1) Opstellen vergaderschema, 2) Implementatie vergaderschema

 

 


16. Opstellen advies 2 weken.

Na de hoorzitting zal binnen 2 weken een conceptadvies aan de commissieleden ter goedkeuring worden voorgelegd. Gedurende deze 2 weken wordt het preadvies omgebouwd tot advies, wordt de verslaglegging van de hoorzitting verwerkt in het advies en worden eventuele tijdens de hoorzitting gerezen extra vragen en andere zaken afgerond.

-          Opstellen werkinstructie met prioriteit voor opstellen advies en concept heroverwegingsbesluit na hoorzitting;

-          Trekker: Ger Clemens

-          Start/Einde: per direct / einde september 2005

-          Resultaat: 1) Opstellen werkinstructie, 2) Implementatie werkinstructie.


 

Verbetervoorstellen ACB

17. Beperken tot de kern van het geschil.

Een hoorzitting dient er toe dat een bezwaarindiener zijn bezwaar kan toelichten. Hierin mag hij niet op onredelijke wijze beknot worden. Maar de commissie kan ernaar streven om door gerichte vraagstelling niet buiten de kern van het geschil te treden. De uitgebreide voorbereiding in de vorm van het preadvies vormt hiervoor een uitstekende basis. Ook moet zoveel als mogelijk afgehouden worden dat tijdens zitting nieuwe schriftelijke stukken worden ingediend of dat tot het nogmaals bestuderen of aanhouden van een zaak overgegaan wordt. Hiermee kan de duur van een hoorzitting beperkt worden, waardoor meerdere zaken op een dag behandeld kunnen worden. In de praktijk gebeurt dit al in overwegende mate.

-          Werken met vernieuwd preadvies/notitie zoals opgesteld door het RBB;

-          Trekker: niet benodigd

-          Start/Einde: per direct

 

 

18. Horen door de voorzitter alleen.

In navolging van de praktijk bij de rechtbanken waar bij eenvoudige geschillen een enkelvoudige kamer rechtspreekt, zou bij de commissie ook enkel door de voorzitter zitting gehouden kunnen worden. Echter, het advies uitbrengen zal volgens de Algemene wet bestuursrecht altijd door drie leden moeten gebeuren. De aanname is dat als er één persoon hoort, de zitting sneller verlopen kan en er meerdere zaken op een dag behandeld kunnen worden. De afhandeling van de adviezen zal overigens vervolgens meer tijd vragen, omdat de overige leden van de commissie zich moeten inlezen in dossiers en verslaglegging van de voorzitter.

-          Stel verzoek in bij wetgever of het wettelijk mogelijk gemaakt kan worden dat een enkelvoudige kamer, gelijk bij de rechtbank, bij bezwaarschriften wordt ingezet;

-          Trekker: Hans Potter

-          Start/Einde: 4e kwartaal 2005

 

Nadere toelichting bij verbetervoorstel:

Dit verbetervoorstel stuitte bij de ACB op het bezwaar dat horen door de voorzitter alleen geen tijdswinst oplevert ten opzichte van de huidige wijze van horen in een voltallige commissie. De lijn zal in beide gevallen  tijd aan verweervoering moeten besteden.

De wet laat niet toe dat met een enkelvoudige kamer gewerkt wordt. Het advies moet door 3 commissieleden getekend worden, ook als in een equivalent van de enkelvoudige kamer bij de rechtbank de zaken door de voorzitter alleen zijn gehoord. Om vervolgens 2 andere leden het advies te laten meetekenen, wordt gezien als een dubbele tijdsbesteding. De zaken moeten dan nogmaals doorgesproken worden alvorens getekend kan worden. Als door de 2 andere leden slechts pro forma meegetekend wordt en dus geen tijd aan de inhoud wordt besteed, kan het een ongewenste vermindering van de zorgvuldigheid die de wet nastreeft betekenen.

De onafhankelijkheid van de ACB maakt dat dit verbetervoorstel niet dwingend kan worden opgelegd.

 

Ø       Om efficiencywinst te behalen dient dit verbetervoorstel doorgevoerd te worden. Ingeschat wordt dat er geen onaanvaardbare vermindering van de zorgvuldigheid zal optreden. Hierover vindt met de voorzitter van de ACB nog overleg plaats.


19. Frequenter vergaderen.

Kamers I, III en IV vergaderen momenteel in de avonduren en Kamer II overdag. Een vergadering op de dag kan meer uren beslaan dan in de avond, en daarmee kunnen overdag dan ook meer zaken per vergadering worden behandeld. Daarbij komt dat de aard van de zaken van Kamers I, III en IV over het algemeen vragen om een langere zittingsduur dan de zaken van Kamer II. Resultaat is dat Kamer I gemiddeld 5 zaken per vergadering behandelt, Kamer II een aantal van 6 zaken en Kamers III en IV gemiddeld 3 zaken.

Kamers I en II vergaderen wekelijks en Kamers III en IV vergaderen 1 keer in de maand. Maximaal zijn er 47 vergaderbare weken en 11 vergaderbare maanden in een jaar.

Het aantal zaken dat niet op zitting hoeft te komen vanwege herziening of intrekking kan gemiddeld gesteld worden op 25% voor alle Kamers.

 

Het bovenstaande in acht genomen, kan het volgende beeld verkregen worden over de extra benodigde zittingen:

 

Kamers

Zaken per vergadering

Vergaderingen / zaken per jaar

Vergaderingen in 2004

Gemid. Instroom 2002-2004

Intrekkingen en herzieningen

Vergaderingen nodig gemid.

Extra zittingen tov max. nodig

Extra zittingen tov 2004 nodig

I

5

47 / 235

31

240

60

36

nvt

5

II

6

47 / 282

61-22*=39

500

125

63

16

24

III

3

11 / 33

11

44

11

11

nvt

Nvt

IV

3

11 / 33

10

32

8

8

nvt

nvt

totaal

 

116 / 583

91

816

204

118

16

29 = 32%

* 22 extra zittingen in 2004 t.b.v. het inhaalproject Wakatwee.

 

Dit heeft uiteraard financiële gevolgen vanwege de toename in uit te betalen presentiegeld en frequentere reservering van vergaderruimten.

Voor het lijnmanagement vormt dit ook een zwaardere belasting. Elke extra hoorzitting die bijgewoond moet worden, betekent minder tijd voor uitvoerende werkzaamheden waaronder verweerschrift opstellen.

-          Evaluatie van vergadertijdstippen (dag vs avond), hoeveelheid hoorzittingen per vergadering (duur per hoorzitting en vergadering) en frequentie per maand;

-          Hierbij betrekken bovenstaande tabel;

-          Evalueren of bezetting ACB voldoende is en of presentiegeld nog in verhouding is;

-          Bekijken of ondersteuning door RBB een verhoogde vergaderfrequentie aan kan.

-          Trekker: Corine Buter

-          Start/Einde: 3e kwartaal 2005 / 4e kwartaal 2005

-          Resultaat: 1) Evaluatieverslag

 

 

20. Reactie op conceptadvies 1 week.

Gewerkt zou kunnen worden met een termijn van 1 week voor de voorzitter voor een reactie op het conceptadvies, met daarin het beknopte verslag verwerkt. De overige commissieleden krijgen tegelijkertijd met de voorzitter het conceptadvies toegestuurd, maar afgesproken wordt dat een reactie van hen niet wordt afgewacht. Enkel de goedkeuring van de voorzitter is voldoende. Hiermee wordt 1 week gewonnen die momenteel nog wordt gegeven aan de overige commissieleden voor hun reactie nadat de voorzitter zijn goedkeuring heeft verleend.

-          Opstellen werkinstructie dat overige leden binnen die ene week horen te reageren, als geen reactie dan geldt het als goedgekeurd;

-          Breng alle commissieleden op de hoogte van deze werkinstructie (e-mail);

-          Trekker: Hans Potter

-          Start/Einde: per direct / einde september 2005

-          Resultaat: 1) Opstellen werkinstructie, 2) Implementatie werkinstructie

 

 



[1] Lijnmanagement: Frank van Meggelen, Ton Wiegman, Jaap van den Berg en Wim van den Berg.

[2] RBB: Brigitte Ritzen, Ger Clemens en Corry Poot-Rietdijk.

[3] ACB: Hans Potter, Corine Buter en Ferry Ester.