BIJLAGE 4        Methode Overijssel
Mondeling toelichten van het bestreden besluit

 

Inleiding

 

In het verbetervoorstel staat aangegeven dat uit landelijk onderzoek is gebleken dat wanneer wettelijke voorschriften, jurisprudentie en beleid duidelijk en maar voor één uitleg vatbaar zijn, een mondelinge toelichting van het bestreden besluit in een aanzienlijk aantal gevallen leidt tot intrekking van het bezwaarschrift. Het rechtsbeschermingsbedrijf en de ACB kunnen hierbij vanwege hun onafhankelijke positie geen rol spelen. De lijn moet zorgvuldig met deze toelichting omgaan, zodat de burger zich niet onder druk gezet voelt het bezwaarschrift in te trekken.

De opdracht is de mogelijkheden te onderzoeken om bij een bezwaar tegen een primair besluit een mondelinge toelichting te verstrekken in die gevallen waar het kennelijk gaat om onduidelijkheid bij de belanghebbende. Hierbij moet onderscheid gemaakt worden tussen een telefonische toelichting en een toelichting in de spreekkamer. Tevens dient een verband te worden gelegd met het eventueel vooraf mondeling toelichten van het primaire besluit.

Mogelijke problemen dienen in kaart gebracht te worden en daarvoor oplossingen gegenereerd te worden. Aangegeven moet worden waar de mogelijke efficiency voordelen kunnen worden behaald.

Het resultaat van deze opdracht dient uit te monden in een schriftelijke werkinstructie voor de verweervoerders van de gemeente Delft. Daarnaast dient een telefoonprotocol opgesteld te worden en een standaardbrief, waarmee de belanghebbende het bezwaarschrift kan intrekken. De projectgroep is samengesteld uit vertegenwoordigers van de gemeentebreed bij verweer betrokken medewerkers.

 

 

Informatieverwerking

 

Soorten besluiten

Uit de antwoorden die gegeven zijn naar aanleiding van de gestelde vragen met betrekking tot het project blijkt dat er in de gemeente grofweg gewerkt wordt met twee soorten besluiten, namelijk besluiten die individueel gelden (bijvoorbeeld in het kader van de Wet voorzieningen gehandicapten, de Wet werk en bijstand en vergunningen en ontheffingen) en besluiten die algemeen geldend zijn (zoals bijvoorbeeld verkeersbesluiten en onttrekkingsbesluiten).

 

Mogelijkheid en haalbaarheid toepassen van een mondelinge toelichting op het bestreden besluit

Bij de besluiten die individueel gelden blijkt uit de gegeven antwoorden dat in principe mondelinge toelichting van het bestreden besluit wel mogelijk is in bepaalde gevallen (denk hierbij bijvoorbeeld aan een gemaakte herberekening waar onduidelijkheid over bestaat in het kader van teruggevorderde bijstand of bij de meeste besluiten in het kader van de Wet voorzieningen gehandicapten). Aangegeven wordt door verschillende vakteams dat zij daar waar mondelinge toelichting van het (bestreden) besluit mogelijk is, zij dit vaak al toepassen.

·         Zo neemt het vakteam Voorzieningen Gehandicapten nu reeds al daar waar mogelijk vooraf contact op met de klant om zonodig in een persoonlijk gesprek een en ander toe te lichten.

·         Het vakteam Invordering en Bijzonder Onderzoek (IBO) van Werk, Inkomen en Zorg (WIZ) meent dat het mondeling toelichten van het bestreden besluit wel mogelijk is, maar slechts daar waar bezwaarschriften zich alleen richten tegen een herberekening van teveel dan wel onterecht verstrekte bijstand en er over deze herberekening evident onduidelijkheid bestaat. Het vakteam IBO heeft een aantal keer in een persoonlijk gesprek met de belanghebbende een herberekening toegelicht waarover onduidelijkheid bestond. Deze gesprekken waren niet erg succesvol, maar hierover later meer.

·         Het vakteam Sociale Dienstverlening van WIZ geeft aan dat zij besluiten nemen (in het kader van de Wet werk en bijstand) die vaak gebaseerd zijn op de individuele situatie van de klant. Bij besluiten is de klant in de meeste gevallen al van tevoren op de hoogte gesteld van het besluit en is er al een mondelinge toelichting geweest. Een mondelinge toelichting van het bestreden besluit is derhalve niet zinvol en is gezien de omvang van het aantal besluiten en de vele bezwaarschriften die er te behandelen zijn, geen optie naar de mening van het vakteam.

·         Het vakteam Uitkeringsadministratie en Archivering van WIZ geeft aan dat in zoverre er geen beoordeling plaatsvindt naar aanleiding van het maken van een verweerschrift ieder besluit mondeling toegelicht wordt bij de Commissie.

·         Bij Toezicht Openbare Ruimte (TOR) gaat het, wat betreft bezwaarschriften, voornamelijk om (al dan niet deels) geweigerde of verleende vergunningen of ontheffingen. TOR is van mening dat als het goed is, het uit het bestreden besluit duidelijk blijkt om welke reden / op grond van welke regelgeving de vergunning/ontheffing niet kan worden verleend. Nog eens de regels uitleggen heeft, als het bestreden besluit goed in elkaar zit, geen toegevoegde waarde en zal ook niet leiden tot “berusting” en intrekking van het bezwaarschrift.

·         Het vakteam Welzijn, dat subsidies verstrekt, stelt dat mondelinge toelichting wel mogelijk is maar als dit bij ieder besluit gedaan zou moeten worden het niet haalbaar is wegens de omvang van het aantal beschikkingen.

·         Het vakteam Wonen, dat als werkveld met name de woonruimteverdeling van de sociale woningvoorraad heeft, is van mening dat een mondelinge toelichting in principe wel mogelijk is, maar dat zij er geen voorstander van zijn omdat je dan immers het hele debat weer van voren af aan krijgt. Het zou zeer tijdrovend zijn.

·         Bij het vakteam Groen, dat kapvergunningen verleend, is het zo geregeld dat een aanvraag twee weken ter inzage ligt voor een belanghebbende. In deze twee weken kan men zijn bedenking/zienswijze indienen. Dit wordt meegenomen in de belangenafweging en men krijgt het besluit altijd thuisgestuurd. Hierna is er pas een bezwaar mogelijk. Hierdoor is het aantal bezwaarschriften niet zo groot.

·         De besluiten van het vakteam Bouw & Woningtoezicht kenmerken zich door het feit dat er voorafgaand aan het besluit een uitgebreid vooroverleg gevoerd wordt en dat verzoekers op de hoogte zijn van het voorgenomen besluit inclusief een toelichting daarop. In een substantieel deel van de gevallen waar bezwaar wordt gemaakt, gebeurt dit door derden-belanghebbenden. Hierop kan de mogelijkheid van toelichting op het besluit vooraf welhaast niet van toepassing zijn.

·         Bij besluiten die algemeen geldend zijn zoals de verkeersbesluiten en de onttrekkings­besluiten die het vakteam Mobiliteit neemt, geldt dat deze bekend worden gemaakt in de Stadskrant en dat ze vaak een uitvoering betreffen van vastgesteld beleid. Er is derhalve een heel proces aan vooraf gegaan, veelal kunnen burgers tijdens het proces participeren en direct invloed nemen. Zodra het besluit is bekendgemaakt in de Stadskrant, kunnen belanghebbenden binnen een termijn van zes weken na de dag waarop het besluit is bekendgemaakt bezwaar indienen.

 

Ervaringen / verwachte problemen

Zoals hierboven reeds vermeld is, heeft het vakteam IBO een aantal keer in een persoonlijk gesprek met de belanghebbende een herberekening toegelicht waarover onduidelijkheid bestond. Deze gesprekken waren niet erg succesvol. De redenen hiervoor zijn de volgende. Alhoewel aan het begin van het gesprekken duidelijk werd gesteld dat degene die namens het vakteam IBO het gesprek voerde met de belanghebbende geen lid van de Commissie is maar werkzaam is voor het vakteam IBO dat het verweerschrift namens de gemeente dient te schrijven en dat het gesprek plaatsvond om onduidelijkheid over een herberekening op te heffen, was er telkens toch duidelijk verwarring bij de belanghebbende. Blijkbaar is het toch zo dat een belanghebbende zodra hij voor zo’n dergelijk gesprek wordt uitgenodigd verwacht dat zijn bezwaarschrift wordt behandeld, terwijl dat dus juist niet zo is. Er wordt slechts een mondelinge toelichting gegeven op het bestreden besluit. Daarnaast is het zo dat een bezwaarschrift (of wat geleid heeft tot het indienen van een bezwaarschrift) vaak niet alleen gaat om bijvoorbeeld een herberekening. Een belanghebbende wil zijn verhaal kwijt en wil het gevoel hebben dat hij door een onafhankelijk iemand wordt gehoord. Zodra in de gevoerde gesprekken duidelijk was voor de belanghebbende (hoewel dat bij de uitnodiging voor het gesprek duidelijk gesteld was) dat degene met wie hij het gesprek voerde werkzaam is voor de gemeente en namens de gemeente verweer voert en dat het doel van het gesprek was onduidelijkheid op te heffen waarna het bezwaarschrift mogelijk ingetrokken kon worden, maakten belanghebbenden veelal duidelijk dat zij hun grieven tegenover een onafhankelijke Commissie kenbaar wilden maken en dat zij zich op deze manier “gepusht” voelden om hun bezwaarschrift in te trekken. Een ander probleem was dat belanghebbenden vaak een inschatting wilden hebben van de slagingskans van hun bezwaarschrift en dat je daar als tegenpartij natuurlijk geen antwoord op kan en mag geven. De gesprekken bleken zeer tijdrovend te zijn en gingen vaak over heel andere zaken dan waar over bezwaar was ingediend omdat belanghebbenden toch hun zegje wensten te doen. De ervaring van het vakteam IBO is dan ook dat het mondelinge toelichten van het bestreden besluit niet succesvol was omdat het ten eerste niet heeft geleid tot het intrekken van het bezwaarschrift en het ten tweede zeer tijdrovend was. De gesprekken moesten voorbereid worden, duurden vaak ruim een uur en daarna moest er nog steeds een verweerschrift geschreven worden. Het vakteam IBO heeft het mondelinge toelichten van het bestreden besluit derhalve niet voortgezet.

 

Het vakteam Mobiliteit heeft op het vragenformulier aangegeven dat zij een paar keer hebben geprobeerd het besluit toe te lichten of een maatregel voor te stellen om aan een deel van het bezwaar tegemoet te komen. In alle gevallen werd het bezwaar doorgezet wat tot gevolg had dat de afhandeling van het bezwaar nog meer tijd in beslag nam.

 

Een ander probleem dat te verwachten valt, is dat een vakteam – na doorzending van het bezwaarschrift – twee weken de tijd heeft om een verweerschrift te schrijven. Indien in deze twee weken nog een mondelinge toelichting van het bestreden besluit gepland moet worden (waaraan natuurlijk een aantal dagen vooraf gaat wegens het plannen van de mondelinge toelichting en de uitnodiging van de belanghebbende) waarna de belanghebbende zeer goed mogelijk het bezwaarschrift niet wenst in te trekken, wordt de verweertermijn van twee weken wel heel kort.

 

In hoeverre kan een efficiencyslag behaald worden?

Aangegeven wordt in het algemeen dat er natuurlijk voor het rechtsbeschermingsbedrijf een efficiencyslag te behalen zou kunnen vallen wanneer het mondelinge toelichten van het bestreden besluit wordt ingevoerd. Beoogd wordt immers dat het bezwaar wordt ingetrokken en dat heeft tot gevolg dat het rechtsbeschermingsbedrijf niet meer hoeft te handelen. De vraag is echter of het mondelinge toelichten van het bestreden besluit gemeentebreed zou gaan leiden tot intrekking van zodanig veel bezwaarschriften dat er gesproken kan worden van een efficiencyslag.

 

Voor het eigen werk van de verschillende vakteams zou het invoeren van het mondelinge toelichten van het bestreden besluit een werkverzwaring betekenen omdat te verwachten valt, mede op basis van de opgedane (summiere) ervaring, dat belanghebbenden die de moeite hebben genomen een bezwaarschrift in te dienen een advies wensen van een onafhankelijke Commissie en derhalve hun bezwaarschrift – ondanks een eventuele mondelinge toelichting – niet wensen in te trekken. Indien een belanghebbende naar aanleiding van de mondelinge toelichting op het bestreden besluit wel zijn bezwaarschrift wenst in te trekken zou de besparing voor de vakteams erin kunnen liggen dat het opstellen van een verweerschrift komt te vervallen.

 

 

De meeste vakteams verwachten voor het eigen werkveld geen efficiencywinst, zeker omdat sommige besluiten al door middel van de te volgen procedures uitgebreid zijn toegelicht en omdat vakteams als het vakteam Voorzieningen gehandicapten en het vakteam Sociale Dienstverlening al daar waar mogelijk de besluiten (voordat of zodra ze genomen zijn) mondeling toelichten.

 

Wijze van mondelinge toelichting (telefonisch of spreekkamer)

Veelal wordt de voorkeur gegeven aan een mondelinge toelichting in een spreekkamer. Dit levert het meest directe contact op met een belanghebbende. Voorwaarde hierbij is wel dat er een spreekkamer in het gebouw aanwezig is. Daarnaast wordt een aantal keer opgemerkt dat het van de behoefte van de klant dient af te hangen op welke manier er een mondelinge toelichting gegeven wordt. Hierbij kan bijvoorbeeld ook gedacht worden aan een toelichting per email. Het vakteam Sociale Dienstverlening lijkt een mondelinge toelichting per telefoon het meest efficiënt. Spreekkamerruimte is namelijk schaars en de kans dat een belang­hebbende niet op komt dagen voor de toelichting groot. Als nadeel van een mondelinge toelichting per telefoon wordt aangevoerd dat de mondelinge toelichting per telefoon weliswaar wel sneller zal werken, maar dat het minder efficiënt is waarschijnlijk. De belang­hebbende zal zich eerder overdonderd voelen door een dergelijk telefoontje, waarbij ervoor moet worden gewaakt dat de belanghebbende de indruk krijgt dat de gemeente persé onder de afhandeling van het bezwaar wil uitkomen. Een mondelinge toelichting in een spreek­kamer komt formeler en zorgvuldiger over en geeft de gelegenheid om rustig de gedachte achter het gesprek uit te leggen.

 

Andere mogelijkheden

Andere mogelijkheden die genoemd zijn anders dan het mondeling toelichten van het bestreden besluit om de instroom van de bezwaarschriften te beperken, zijn zoal in het algemeen:

-                      Voorlichting naar de klant verbeteren en bijhouden, bijvoorbeeld via website en Stadskrant;

-                      Duidelijk beleid;

-                      Meer aandacht voor ontwikkeling en op peil houden van kennis;

-                      Strengere controle van rapporten en beschikkingen;

-                      Zorgen voor besluiten die “Awb-proof” zijn;

-                      Niet door de vakteams zelf, maar op individuele basis uit naam van de Commissie met belanghebbenden in gesprek gaan om toelichting te geven op het bestreden besluit.

Daarnaast zijn er nog vakgebiedspecifiek een aantal mogelijkheden genoemd. Zie hiervoor de vragenlijsten.

 


Conclusie

 

Bij de bijeenkomst die is gehouden naar aanleiding van de verschillende projecten, waarbij een aantal verweervoerders van de verschillende vakteams aanwezig was, bleek bij de bespreking van dit project dat de algemene reactie was dat waar mogelijk er door de huidige werkwijze (bijvoorbeeld door de te volgen procedure) al voldoende (mondelinge) toelichting op een te nemen dan wel genomen besluit gegeven wordt. Dit wordt bevestigd door de ingevulde vragenformulieren. Er wordt dus al heel efficiënt gewerkt. Dat wil niet zeggen dat er geen verbetering mogelijk is in de zin van minder bezwaarschriften die naar de Commissie gaan. De vraag is alleen of deze verbetering behaald moet worden middels het invoeren waar mogelijk van het mondeling toelichten van een bestreden besluit nu blijkt dat waar mogelijk er door de huidige werkwijze al voldoende (mondelinge) toelichting op een te nemen dan wel genomen besluit gegeven wordt. Als uit het bestreden besluit duidelijk blijkt om welke reden / op grond van welke regelgeving het besluit genomen is, heeft het nogmaals de regels mondeling uitleggen geen toegevoegde waarde en zal het dan ook naar verwachting niet leiden tot intrekking van het bezwaarschrift.

 

Naar verwachting kan meer winst behaald worden door een duidelijke communicatie naar de belanghebbenden toe, bijvoorbeeld via de website en de stadskrant, door een duidelijk beleid en door duidelijke en goed gemotiveerde beschikkingen, waarin staat op basis van welke regelgeving en om welke reden het besluit genomen is.

 

 

Advies

 

Gezien het gestelde in de conclusie wordt voorgesteld het mondeling toelichten van het bestreden besluit niet als standaard werkwijze in te voeren, behoudens in die gevallen waar uit het bezwaarschrift blijkt dat er sprake is van een evidente misvatting bij de belanghebbende die opgelost zou kunnen worden door het bestreden besluit mondeling toe te lichten. De vakteams die verweer voeren dienen deze zaken zelf te selecteren.

Indien het mondelinge toelichten van het bestreden besluit wel zou worden ingevoerd, zal dit tot een aanzienlijke werkverzwaring bij de vakteams waarbij afgevraagd dient te worden welke efficiency hiermee behaald kan worden (kosten/baten). Voorgesteld wordt dat de vakteams zelf gaan monitoren in welke gevallen zij een bestreden besluit mondeling hebben toegelicht, op welke wijze dit is gebeurd (spreekkamer of telefonisch) en wat de resultaten zijn. De manier waarop de mondelinge toelichting wordt gegeven, telefonisch of in een spreekkamer, zou af kunnen hangen van de zwaarte van een zaak en de keuze van de belanghebbende zelf. Er zal geen telefoonprotocol worden opgesteld, maar verweervoerders dienen bij die zaken waarin zij mondeling toelichting geven op een bestreden besluit de schijn van partijdigheid te vermijden door duidelijk te stellen wie zij zijn, wat hun rol is en wat de doel is van het gesprek (namelijk puur het bestreden besluit toelichten en eventuele vragen daaromheen beantwoorden). Een belanghebbende mag zich nooit gedwongen voelen om het bezwaarschrift in te trekken.

 

Een goede communicatie naar belanghebbenden toe en goed gemotiveerde besluiten zijn de beste preventie voor het indienen van bezwaarschriften. Voorkomen aan de basis dus. Het dient dan ook aanbeveling om onderzoek te doen naar hoeverre de communicatie naar belanghebbenden toe nog verbeterd kan worden en of er een verbeterslag te behalen valt door de besluiten kwalitatief, dus qua motivatie, te verbeteren. Daarbij dient tevens bekeken te worden welke efficiencyslag hiermee behaald zou kunnen worden. Voor de standaard­brief, waarmee een belanghebbende kan aangeven dat hij zijn bezwaarschrift wenst in te trekken, wordt verwezen naar de standaardbrief zoals die gevoegd is bij het project Intensivering van de focus op het ambtelijk herzien.