Delft en Haaglanden: met elkaar verbonden


Delft en Haaglanden: Vrijheid in verbondenheid, het geheel is meer dan de som der delen.

De gemeente Delft maakt deel uit van het stadsgewest Haaglanden en de delegatie van de Delftse Raad in het Algemeen Bestuur van Haaglanden wil deze paper benutten om haar ideeën omtrent de ontwikkeling en de wederzijdse afhankelijk voor de komende vier jaar neer te zetten.

 

Het stadsgewest is in het leven geroepen om vooral economisch en sociaal een meerwaarde voor de afzonderlijke deelnemende gemeenten te creëren. Het geheel moet meer zijn dan de som der delen. Het stadsgewest Haaglanden staat de komende jaren voor grote opgaven:

·      hoe houden we Haaglanden groen en open,

·      hoe vergroten we tegelijkertijd de (economische) slagkracht en concurrentiepositie,

·      hoe houden we Haaglanden bereikbaar en

·      hoe houden we Haaglanden prettig om in te leven.

 

Delft ziet zich voor dezelfde uitdagingen geplaatst als lid van het stadsgewest. Niet alleen heeft Delft deze samenwerking nodig met andere gemeenten in Haaglanden; Delft heeft Haaglanden ook heel wat te bieden. In dit boekje vindt u de Delftse visie op het stadsgewest, met de Delftse inbreng op de verschillende terreinen, maar ook met een Delfts beroep op de regio met als motto: Samen sterk staan.

 

Als één sterke regio gezamenlijk de problemen aanpakken: samen voor een goed openbaar vervoer en wegennet zorgen, samen de economische slagkracht van de regio verhogen en samen zorgen voor een goede sociale cohesie. Dit sluit ook heel goed aan bij de adviezen van de commissie Kok, waarin de noodzaak tot samenwerking op economisch, bestuurlijk en ruimtelijk gebied wordt onderstreept, al praten we hier over een ander schaalniveau.

 


Wonen, leven, recreëren in Haaglanden, een Delfts perspectief

Wonen

Haaglanden kent een scheefgroei in de woningmarkt. Den Haag en Delft hebben een relatief groot percentage sociale woningbouw ten opzichte van de andere gemeenten. Delft streeft er naar in haar stad een evenwichtiger woningmarkt op te bouwen. Daartoe zijn in het stadsgewest woningbouwafspraken gemaakt, die er bijvoorbeeld toe moeten leiden dat in de Delftse woningmarkt een groter percentage vrije sector woningen komt in de totale woningvoorraad. Economisch is dit voor Delft van groot belang. Immers we willen voorkomen dat beter gesitueerden naar buiten trekken, omdat ze in Delft geen geschikte woning kunnen vinden. Delft zal zich de komende jaren aan de afgesproken kwantitatieve en sociale woningbouwafspraken houden en vraagt de overige gemeenten dit ook te doen. Door een consistent herverdelingsbeleid van sociale woningbouw komt er ruimte voor Delft. Wij zullen daarbij niet schromen om krachtig druk op het invullen van dit beleid te houden.

Leven

Om van Haaglanden geen grote, anonieme aaneengesloten stedelijke agglomeratie te maken, houden we de overgebleven ruimtes tussen de steden groen. Delft, Den Haag, Zoetermeer, Rijswijk, Pijnacker-Nootdorp zijn nu nog niet aan elkaar gegroeid. Delft wil dit zo houden. Wij vragen van Haaglanden dat ze het openhouden van de groene buffers tussen de kernen hoog op de agenda houdt én zorgt voor een goede aansluiting tussen deze groene en recreatieve gebieden. Voor een betere leefbaarheid en sociale cohesie.

 

Recreëren

Recreatiegebieden krijgen steeds meer een regionale functie. Dit geldt ook voor de Delftse Hout. De Delftse Hout is een belangrijk regionale asset. Samen met de omliggende gemeenten wil Delft het regionale karakter uitbouwen door verbindingen te zoeken met bijvoorbeeld het Dobbeplasgebied, het Balij en Bieslandse bos en andere groene longen. Regionale samenwerking met onder andere Den Haag en Pijnacker-Nootdorp, Zoetermeer vergroot de mogelijkheden voor dit gebied. Het Delftse Hout kan met dit beleid een schakel worden in de Ecologische Hoofdstructuur. Hierbij moet wel aangetekend worden dat ook Delftenaren in hun eigen Hout moeten kunnen recreëren. In ieder geval moet in dit kader een gebiedsvisie worden ontwikkeld, die ook toekomstbestendig is.

 

Iets soortgelijks geldt voor het tegen Midden-Delfland gelegen Abtswoudse Bos en Kerkpolder en voor de groene verbinding van de Zwethzone: Het groen houden van dit gebied is niet alleen van belang voor Delft, maar voor heel Haaglanden. Midden-Delfland is bovendien wezenlijk als recreatief uitloopgebied van Delft en andere omliggende steden en dorpen. Hier kunnen Haaglanders fietsen, wandelen, kanoën en skaten in een groene landelijke omgeving. Ook andere functies als zorgboerderijen en vrije ruimte zijn hier nog aan te treffen. Het belang van dit gebied kan niet genoeg worden onderstreept. Ten enenmale moet ook worden voorkomen dat hier kassen worden gebouwd. Delft zal stevig inzetten om de structuur van het gebied te behouden en de bestaande functie van het gebied te versterken en uit te bouwen.

Cultuur, een toeristische uitdaging.

Delft is internationaal bekend om het Delfts blauw, de historische binnenstad en de band met de Oranjes. Gezamenlijk in Haaglanden het toerisme beter op de kaart zetten is een nog liggende uitdaging. Delft zou in willen zetten op een meer regionale samenwerking bij het cultuuraanbod, met elkaar aanvullende kwaliteiten. Delft is een uitstekende uitvalsbasis om bezoeken in de regio af te leggen: Scheveningen, Den Haag, de groene gebieden van Midden-Delfland, Rotterdam, de evenementen die Zoetermeer biedt. Dit is allemaal vanuit Delft zeer goed bereikbaar.

 


Ook wordt aandacht gevraagd voor de moderne cultuur. In het hart van de binnenstad is een modern cultuurplein aanwezig. Grote evenementen kunnen plaatsvinden op het gloednieuwe evenemententerrein aan de Schie. Bekend zijn natuurlijk ook de grote evenementen als Taptoe en Mooi Weer Spelen, om maar niet te spreken van het verder ontwikkelen van de waterrecreatie. Zo levert het toerisme in Delft de regio heel wat extra bezoekers op.

Jeugd

Voor een goede toekomst moet de jeugd in Haaglanden alle kansen krijgen zich goed te ontwikkelen. Delft is een studentenstad waar opleidingen op elk niveau te vinden zijn, waar we vooroplopen in de jeugdzorg en waar steeds meer te doen is voor jongeren. Delft vraagt van Haaglanden een krachtiger inzet op het jeugdbeleid. Zoals het nu gaat heeft het beleid te weinig toegevoegde waarde en kan beter teruggegaan worden naar het gemeentelijk niveau, waar Delft haar eigen model van jeugdzorg goed kan toepassen.

 

Ruimte en infrastructuur

Regionaal Structuur Plan (RSP)

Komend jaar moet het RSP worden vastgesteld. Het RSP is voor Delft het belangrijkste voertuig om haar eigen (ruimtelijke) ambities te markeren, in regionale samenhang. Het RSP is bepalend voor het invullen van ruimtelijke functies in de komende 15 à 20 jaar.

Het concept RSP is opgebouwd langs 4 pijlers:

·      ontwikkeling van de greenport Westland;

·      ontwikkeling van de kenniseconomie;

·      bevorderen toerisme en

·      versterken Den Haag als stad van internationale samenwerking en vrede.

 

Bij de eerste 3 pijlers heeft Delft nadrukkelijk ambities. Bij de vierde pijler is een faciliterend rol voor Delft weggelegd. Delft kan via haar wegenstructuur een ontsluiting vormen naar het achterland voor de greenport Westland. Mobiliteit en internationaal transport kent echter een prijs. Samen met de gemeente Westland zou een compenserend milieubeleid uit de grond moeten worden gestampt. Voor wat, hoort wat, geldt hier.

Voor wat betreft de tweede pijler. Delft is gekend door haar Technische Universiteit, door haar kennisinfrastructuur rondom watermanagement, en door een instituut als TNO. Hier heeft Delft de regio wat te bieden en wij vragen de regio dat samen met ons uit te buiten en verder te ontwikkelen. De derde pijler is reeds beschreven. Tenslotte kan Delft met haar technologische complex aan bedrijven pogen om Den Haag te ondersteunen bij het uitbouwen van vrede en met name veiligheid.

Mobiliteit

Het stadsgewest Haaglanden zal verkeer en vervoer drastisch moeten omvormen om de regio bereikbaar te houden. Niet alleen zal stevig moeten worden ingezet op het openbaar vervoer, ook moet het wegennet efficiënter worden gebruikt om de groeiende mobiliteit het hoofd te kunnen bieden.

 

Gezien de mobiliteitsproblematiek acht Delft het noodzakelijk de dichtheid rond OV-knooppunten te concentreren. Dat betekent dat Haaglanden dit ruimtelijk mogelijk moet maken. Haaglanden zorgt voor het versneld ontwikkelen van deze knooppunten, maar moet tegelijkertijd ook de gemeenten de kans bieden en extra concentraties bedrijvigheid toestaan rond deze knooppunten.

 

Voor de bereikbaarheid van Haaglanden en de bevordering van het openbaar vervoer is een viersporig treintraject tussen Rotterdam en Den Haag een sleutelproject, zeker als we Den Haag als internationale stad van vrede en veiligheid willen promoten en afdoende concurrentie voor vliegbewegingen willen bieden. Haaglanden heeft al een grote rol gespeeld bij het verwerven van landelijke steun van het rijk voor het verwezenlijken van een spoortunnel. Het is nu zaak niet te verslappen en met elkaar te zorgen dat deze tunnel viersporig uitgevoerd wordt. Ook het stedenbaanproject in de Zuidvleugel biedt kansen om wonen, werken en mobiliteit te koppelen en leidt op deze wijze tot een optimaal ruimtegebruik. Delft wil bevorderen dat het stedenbaanproject versneld tot resultaten komt.

 

Ook op andere vlakken liggen bij Delft nog op te lossen problemen om de verbinding met het zuiden goed te houden. Als het rijk besluit de A4 Midden-Delfland aan te leggen, zal dit gebeuren volgens de IODS-variant. Delft heeft hierin het standpunt ingenomen dat als de A4 er komt, deze weg dient als compensatie voor het fileleed op de A13. Verbreding en/of uitbreiding van de A13 is dan niet op korte termijn nodig. Delft kan zijn standpunt over de A4 herzien indien capaciteitsvergroting van de A13 alsnog aan de orde komt. Delft wil voorkomen dat de gemeente een ‘eiland’ wordt omgeven door grote noord-zuidverbindingen. Het hele samenspel van A13, A13/A16 en A4 wordt door Delft nauwlettend in de gaten gehouden, niet in de laatste plaats vanwege de problemen met de luchtkwaliteit.

 

Het vervoer in Haaglanden wordt onder andere zwaar belast, doordat er uitsluitend sprake is van een systeem waarbij alle vervoersstromen via Den Haag lopen. Omdat de tangentiële lijn 37 het verkeer dat nu via de radiale structuur dóór Den Haag moet worden geleid ontlast, zou het goed zijn versneld te investeren in het omvormen van deze openbaar vervoerslijn tot tramlijn.

 

Naast het wegennet en het openbaar vervoer investeert Haaglanden de komende jaren stevig in het fietsverkeer. Dit beleid wordt door Delft van harte ondersteund en in het kader van het RSP moet het verder bevorderd worden. Het Delftse beleid gaat er vanuit dat verplaatsingen onder de 12 km in principe per fiets zouden moeten worden gedaan. Haaglanden zet de komende jaren sterk in op dit fietsvervoer. Wij vragen al onze buurgemeenten dan ook zich net zo hard als Delft en Haaglanden in te spannen voor een goed fietsnetwerk met goede doorstroming.


De economische slagkracht van Haaglanden

Profilering

Om Haaglanden beter op de kaart te zetten, is het van groot belang met elkaar een duidelijke profilering uit te dragen. Deze profilering begint zich inmiddels duidelijk af te tekenen. Zo zien we de “groene industrie” van het Westland, Den Haag als juridisch en dienstverlenend centrum. In Zoetermeer floreert de ICT-industrie. Delft heeft met haar mooie historische binnenstad èn haar kennisintensieve economiecluster sterke troeven in handen voor de regio. In Haaglanden moeten we elkaar steunen in deze profilering en zo een grotere slagkracht ontwikkelen.

Zuidvleugelagenda

De Zuidvleugelagenda is deels bepalend voor het economisch beleid dat Delft de komende jaren wil voeren. De hierin benoemde thema’s vormen de regionale investeringsagenda en moeten leiden tot een versterking van al sterke clusters. Delft wil actief bijdragen aan de realisatie van de uitdagingen als beschreven in deze agenda. Haaglanden zal hierbij stevig moeten inzetten op het aantrekken van kennisintensieve en creatieve bedrijven die zich willen vestigen op onder andere Technopolis.

Het kenniscluster

Haaglanden moet in 2020 bij de top 10 van kennisregio’s in Europa staan. Delft speelt daarbij een fikse rol en wil dat ook. Hiertoe wordt Technopolis verder ontwikkeld en beter bereikbaar gemaakt als belangrijke uitbreiding van het grootste Technologische Innovatie Complex (TIC) van Nederland: een ‘kennisbiotoop’ van ruim 300 ha groot die bestaat uit TU Delft, TNO-Delftechpark, Technopolis Innovation Park en het gebied Schie-oevers incl. station Delft-Zuid, met relaties naar het DSM-gebied en het Reinier de Graafcomplex.

 

Met Technopolis, dat onderdeel wordt van de kennisboulevard langs de A13, krijgt de kenniseconomie in de regio een nieuwe impuls. Een goede bereikbaarheid, gekoppeld aan de nabijheid van een concentratie al bestaande kennisintensieve bedrijven. De mensen in deze clusters moeten elkaar gemakkelijk kunnen ontmoeten, voor synergie en inspiratie. Bovendien kan het Delftse kenniscluster de schakel vormen naar de economische activiteiten van het Rijnmondgebied.

 

Om het verder uitbouwen van het kenniscluster tot een succes te maken, zijn inspanningen nodig van Haaglanden op het gebied van infrastructuur, maar ook in de kantoor- en bedrijvenallocatie.

 

Delft vraagt om het doortrekken van lijn 19, en lijn 16/37 en een extra autoaansluiting op de A13 ter hoogte van Technopolis.

Bedrijfsterreinen

Behalve Technopolis heeft Delft nog diverse andere bedrijfsterreinen. Een aantal hiervan zal de komende jaren geherstructureerd worden. Juist om te zorgen dat het aantal arbeidsplaatsen per hectare omhoog gaat. Ook Delft heeft ruimteproblemen en groeit tegen de gemeentegrenzen aan. Het is daarom zaak dat Delft de mogelijkheid krijgt zich minder op extensieve bedrijvigheid (bedrijvigheid, waar weinig mensen werken) te concentreren en in samenspraak gekomen kan worden tot grensaanpassingen. Met name het bundelen van wonen en werken moet daarbij centraal staan.

 

De sector die voor Delft de komende jaren steeds belangrijker wordt, mede omdat het als ondersteunende sector voor de kenniseconomie gezien wordt, is de creatieve economie. Steeds meer bedrijven in deze sector vestigen zich in Delft en veel bedrijven in deze sector starten in Delft.

 

Delft moet de kans krijgen zich steeds meer op deze belangrijke sectoren te concentreren. Daarom zou er compensatie voor andere sectoren moeten zijn in de regio. Wij denken hierbij aan bedrijfsterreinen als de Harnaschpolder.

Kantorenlocaties

Er ontstaan de komende jaren enkele zeer hoogwaardige locaties die ook buitenregionaal een grote aantrekkingskracht zullen krijgen. Rond het centraal station ontstaan in de spoorzone goed ontsloten mogelijkheden. Bij station Delft Zuid (toekomstige stedenbaanlocatie en ook nog goed bereikbaar via zowel A13 als A4) verschijnt een kantorenlocatie. Zo worden nieuwe mogelijkheden gecreëerd die niet meer afhankelijk zijn van het autoverkeer, maar geconcentreerd worden op hoogwaardig openbaar vervoerknooppunten.

 

Willen we Haaglanden bereikbaar houden, dan moeten we zorgen voor juist dit soort locaties, en mét elkaar op zoek naar juist dit soort plekken. We moeten dan niet met elkaar concurreren wie de meeste vierkante meters krijgt, maar in de gehele regio op zoek naar locaties die ook per openbaar vervoer goed bereikbaar zijn. En de nieuwe Delftse locaties voldoen wat dat betreft uitstekend.

Samenwerking

Delft wil op dit gebied de komende jaren stevig samenwerken met andere gemeenten in de regio. Vanuit de Greenport-opgave komt er de komende jaren steeds meer vraag naar technologie, waar Delft hulp kan bieden. Op het gebied van waterbeheer, ook één van de grote opgaven voor de komende jaren, is Delft vooraanstaand in de wereld. Delft zal de komende jaren actief in dialoog treden met de regio om zo een nog beter beeld te verkrijgen in waar zich ontwikkelkracht bevindt en op welke wijze Delft als kennisstad hieraan kan bijdragen. Wij vragen de regio ons te steunen in het verder uitwerken van onze slagkracht.

 

Wij gaan voor een sterker Delft en voor een sterke regio Haaglanden!