JAARVERSLAG
2006
Reg.nr. 20267520
INHOUDSOPGAVE pagina
3.1.
Begeleiding aspirant ondernemers.
4
3.2.
Startende ondernemers.
4
3.3.
Gevestigde ondernemers.
5
4.1.
Allochtoon ondernemerschap.
6
4.2. Man/vrouw verhouding.
6
5.1.
Invoering Wet inkomensvoorziening ondernemers.
7
5.2.
Borgstellingregeling.
7
5.3.
Samenwerking ketenpartners.
7
5.4.
Betere info aan gevestigde zelfstandigen.
8
5.5.
Schuldsanering gevestigde/ beëindigende zelfstandigen. 8
1. Inleiding.
Ieder jaar stelt het Bureau Zelfstandigen (BZ) van de
gemeente Delft een verslag op met een overzicht van de uitvoering en resultaten
van de verschillende regelingen die bij hen zijn ondergebracht. BZ is
verantwoordelijk voor de uitvoering van het besluit Bijstandsverlening
zelfstandigen 2004 (Bbz), de inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk
arbeidsongeschikte zelfstandigen (IOAZ) en de gemeentelijke regeling
zelfstandigen van bescheiden omvang (ZBO).
In het Bbz staat beschreven wanneer zelfstandigen
voor een bijstandsuitkering en/of een bedrijfskapitaal in aanmerking komen. In
2006 werd er in Delft door 69 zelfstandigen beroep gedaan op bijstand. Daarvan
zijn in totaal 41 aanvragen toegekend. Het grootste gedeelte kwam van startende
ondernemers (38 in totaal) maar ook 19 zelfstandigen in de
voorbereidingsperiode naar een eigen bedrijf dienden een aanvraag in. Er deden 12
reeds gevestigde ondernemers (zelfstandigen in financiële problemen, met een
niet-levensvatbaar bedrijf of ondernemers die hun bedrijf willen beëindigen)
een beroep op bijstand. In totaal kwamen er 28 aanvragen van allochtone
ondernemers binnen en 8 aanvragen werden ingediend door vrouwen.
Er zijn in 2006 slechts drie aanvragen voor IOAZ
binnengekomen, waarvan er één is toegekend. Voor het ZBO kwam één aanvraag
binnen die ook is toegekend.
Omdat in de praktijk blijkt dat veel (potentiële)
ondernemers vaak niet of onvoldoende op de hoogte zijn van de mogelijkheden van
het Bbz, gaat de gemeente werken aan de
informatievoorziening. De informatie op de gemeentelijke website moet makkelijk
vindbaar, actueel en duidelijk zijn. De gemeente zoekt ook samenwerking met
partners als het CWI, het UWV en de Kamer van Koophandel om de doelgroep via
meerdere kanalen te bereiken.
Bureau
Zelfstandigen,
Joke van Blerck
Roy Remeeus
14 februari 2007.
2. Taak en
doelstelling.
Bureau Zelfstandigen voert
de volgende regelingen uit:
Dit doen wij voor de
volgende doelgroepen;
Het geven van informatie
en advies aan startende ondernemers neemt een belangrijke plaats in.
Daarnaast adviseren wij
de overige afdelingen van Wiz, zoals Ibo, Sociale Dienstverlening en Bureau
Productondersteuning in situaties waar men te maken krijgt met het beoordelen
van jaarrekeningen, het vaststellen van vermogen in een bedrijf, het bepalen
van het netto inkomen over een bepaald boekjaar, hoe om te gaan met
freelancers, stichtingen en dergelijke.
Op afroep geven wij
informatie over de regelingen voor zelfstandigen aan externe organisaties.
Tijdens de banenmarkt van het CWI geven wij, op verzoek van het CWI, informatie
over de starterregeling aan aspirant-ondernemers.
Bij wijzigingen in de
regelingen doen de BZ-medewerkers een beleidsvoorstel en leggen dit voor aan
het MT.
Bureau Zelfstandigen
heeft begeleidingsbureaus geselecteerd voor aspirant ondernemers, onderhoudt de
contacten met deze bureaus en bewaakt de kwaliteit.
Bij bezwaarschriften van
zelfstandigen schrijven de BZ-medewerkers het verweerschrift en
vertegenwoordigen Wiz tijdens hoorzittingen van de commissie.
Bureau Zelfstandigen
gebruikt eigen aanvraag- en inlichtingenformulieren, zelf ontwikkelde
ondernemingsplannen, standaardrapporten en brieven. Tevens is sprake van een
afwijkende invoer in GWS4all.
Alle werkzaamheden hebben
tot doel de diverse groepen zelfstandigen zo goed mogelijk te adviseren en,
indien niet in strijd met de regelingen,
te helpen met een bedrijfsfinanciering of een uitkering levensonderhoud.
Alles om uitstroom te bevorderen en te voorkomen dat een bedrijf noodgedwongen
beëindigd moet worden. Soms is beëindiging echter onvermijdelijk. Ook dan is
het van belang de ondernemer goed te adviseren.
Delft zoekt naar
mogelijkheden om het ondernemerschap onder allochtone Delftenaren te
stimuleren. In verband hiermee geven wij in paragraaf 4.1. aan hoeveel
aanvragen door allochtonen zijn ingediend en wat het resultaat was.
3. Resultaten en
praktijkvoorbeelden.
3.1 Begeleiding
aspirant ondernemers, inclusief aanvragen pre-starter krediet.
In 2006 kregen wij 19
aanvragen, in verschillende branches: montage van kabelgoten, im/export,
internetwinkel, fotograaf, chauffeursdiensten, welzijn, pedicurepraktijk,
detailhandel etc.
De gemeente Delft werkt
samen met Atlas in Rotterdam en J&C
te Den Haag. Met beide organisaties onderhouden wij intensief contact.
Het uitstroomresultaat
van de begeleiding is goed. In het jaarverslag 2003 zijn wij hier uitgebreid op
ingegaan.
Beide
begeleidingsorganisaties werken uitsluitend met zelfstandigen. Atlas begeleidt
niet alleen starters, maar ook gevestigde ondernemers in alle aspecten die met
de bedrijfsvoering te maken hebben. Continue zijn we op zoek naar geschikte
begeleidings-instanties want een goede begeleiding kan goud waard zijn. Dat
blijkt uit onderstaand praktijkvoorbeeld.
Praktijkvoorbeelden:
- Detailhandel:
Een cliënt van WIZ wilde
graag een winkel starten. Hij had wel ideeën over het soort bedrijf en het pand
waar hij zich wilde vestigen, maar wist niet goed hoe hij zijn plannen verder
kon uitwerken. Deze persoon werd begeleid door Atlas te Rotterdam. Tijdens de
begeleiding volgde hij verschillende cursussen, zoals administratie,
acquisitie/promotie, marktonderzoek en belastingen. Intussen werkte hij aan
zijn ondernemingsplan.
Na afloop van het
begeleidingstraject vroeg hij startkapitaal en een uitkering levensonderhoud aan.
Deze aanvraag werd toegekend; de financiering was rond. Belanghebbende blij,
hij kon aan de slag.
Helaas kreeg hij
problemen met de verhuurder van het pand. Deze makelaar wilde niet aan starters
verhuren; hij vond het financiële risico te groot. Omdat het ondernemingsplan
specifiek op dit pand was geschreven viel het hele plan in duigen.
Belanghebbende heeft het
probleem besproken met zijn begeleider van Atlas. Deze begeleider is samen met
belanghebbende naar de makelaar gegaan. Hij heeft het ondernemingsplan
besproken met de makelaar en gewezen op de goede (financiële) onderbouwing. Ook
zou belanghebbende na de start begeleid worden door Atlas, zodat eventuele
problemen in het begin al konden worden aangepakt. Na dit gesprek kreeg
belanghebbende alsnog het huurcontract, zelfs met een korting gedurende het 1e
jaar.
3.2 Startende
ondernemers.
We kregen in totaal 38
aanvragen. Ook weer verschillende branches: loonbedrijf, ICT, dansexpressie,
koeriersbedrijf, personal organizer, glazenier, restauratie van kunst,
autorijschool, praktijk acupunctuur, klussenbedrijf, lasergraveringen, het
organiseren van cursussen voor mensen die stotteren, montage van kabelgoten,
chauffeursdiensten.
Praktijkvoorbeelden:
- Het organiseren
van stottercursussen.
Eind 2005 is deze persoon
(als ervaringsdeskundige) een bedrijf gestart dat cursussen organiseert voor
mensen die stotteren. Voorafgaande aan de start van het bedrijf had
belanghebbende een WW-uitkering.
De stottercursussen zijn
gebaseerd op het McGuire programma. Dit is een internationale organisatie die
al 12 jaar in het buitenland actief is, met name in de Engels sprekende landen.
Deze starter heeft een heleboel gratis publiciteit gekregen, zowel in
Tv-programma’s als in grote krantenartikelen in de landelijke dagbladen zoals
de Telegraaf, Algemeen Dagblad, Nederlands Dagblad e.d.
Het aantal aanmeldingen
voor de cursus valt echter tegen.
Het bedrijf van
belanghebbende levert momenteel nog onvoldoende op voor het levensonderhoud.
- Montage van
kabelgoten:
Dit
betrof twee familieleden die samen een bedrijf wilden starten. Beiden werkten
in deze branche in loondienst. De laatste twee werkgevers zijn failliet gegaan,
waardoor beiden in de WW belandden. Zij hebben toen, min of meer noodgedwongen, besloten zelf in deze branche te starten.
Vanaf aanvang hadden zij al personeel in loondienst. Zij hadden geen hoge
financiering nodig en hadden vanaf het begin voldoende klanten.
Deze
ondernemers hebben alleen de eerste drie maanden een uitkering levensonderhoud
ontvangen. Daarna was het inkomen uit bedrijf voldoende.
-
Chauffeursdiensten:
Deze
persoon ontving al jaren een bijstandsuitkering. Hij heeft veel trajecten
richting een baan gehad, steeds zonder resultaat. In feite vond hij zichzelf
ook niet zo geschikt voor een baan in loondienst. Ook wilde hij geen traject
richting een eigen bedrijf. Hij heeft zelf een ondernemingsplan opgesteld en is
gestart, met een Bbz-uitkering voor levensonderhoud gedurende de 1e
zes maanden. Het viel hem tegen om klanten te werven. Op ons advies heeft hij
contact opgenomen met Atlas (begeleidingsorganisatie). Atlas adviseerde
belanghebbende om zich (mede) te richten op andere doelgroepen. Belanghebbende
zou dit overwegen en ook proberen een parttime baan te vinden, zodat hij in
ieder geval een basisinkomen zou hebben. Belanghebbende wil sowieso geen
bijstand meer.
3.3
Gevestigde ondernemers.
In
totaal 12 aanvragen. Branches: im/export, detailhandel, schoonmaakbedrijf,
horeca, autorijschool, taxibedrijf,
zzp-er in de bouw.
Praktijkvoorbeeld:
-
Zzp-er in de bouw:
Betreft
een man van 59 jaar. Hij werkt al jaren in de bouw, heeft in principe voldoende
inkomsten uit bedrijf om in zijn levensonderhoud te voorzien. Door allerlei
problemen in de privé situatie zijn hoge schulden ontstaan, vooral bij de
Belastingdienst (€ 30.000,-). Belanghebbende heeft in 1e instantie
zelf geprobeerd een regeling te treffen met de Belastingdienst.
Deze
instantie heeft tegenwoordig echter strikte regels: een schuld moet binnen
korte tijd (in deze situatie binnen 10 maanden) afgelost zijn. Dat was, gezien
het inkomen, onmogelijk. Het gevolg was dat belanghebbende zijn bedrijf moest
beëindigen en bleef zitten met een grote schuld. De kans op een baan was erg
klein.
Wij
hebben bedrijfskrediet toegekend, met als doel schuldsanering. In dat geval
moesten wel alle schuldeisers akkoord gaan met een betaling ineens tegen finale
kwijting. De concurrente schuldeisers kregen 10%, de Belastingdienst (preferente schuldeiser) kreeg 20%. Het heeft
ruim 8 maanden geduurd voordat alle schuldeisers akkoord gingen. De schulden
zijn nu geregeld. Belanghebbende heeft wel een schuld bij WIZ, maar is in staat
dit bedrag ruim voordat hij 65 jaar wordt af te lossen.
Voor
gedetailleerde informatie over de resultaten van 2006 en vergelijking met
voorgaande jaren: zie bijlage 1.
4.
Doelgroepen.
4.1.
Allochtoon ondernemerschap.
-
Aspirant ondernemers:
Van
de 19 aanvragen zijn 8 aanvragen ingediend door allochtonen. Hiervan zijn 5
aanvragen toegekend en 3 afgewezen. Reden voor afwijzing:
·
1 persoon vond tijdens de procedure een baan in
loondienst (inkomen boven bijstandnorm)
·
1 persoon zat al in een werkgelegenheidstraject met
een goede kans op een baan
·
1 persoon kon het beoogde bedrijf niet rechtmatig
vestigen. In dat geval heeft begeleiding geen zin.
·
-
Startende ondernemers:
Van
de 38 aanvragen waren16 aanvragen van allochtonen. Hiervan zijn 7 aanvragen
toegekend en 9 afgewezen.
Reden
afwijzing:
·
7 keer omdat het bedrijf niet levensvatbaar was.
·
2 x is een aanvraag niet in behandeling genomen
omdat de aanvrager onvoldoende informatie heeft ingediend.
·
-
Gevestigde ondernemers:
Van
de 12 aanvragen waren 4 aanvragen van allochtonen. 2 aanvragen zijn toegekend,
2 afgewezen.
Reden
voor afwijzing:
·
1 aanvraag is niet in behandeling genomen (onvoldoende
gegevens ingediend).
·
1 bedrijf was niet levensvatbaar
4.2.
Man/vrouw verhouding.
-
Aspirant ondernemers:
Van
de 19 aanvragen zijn 2 aanvragen ingediend door vrouwen. 1 aanvraag is
toegekend en 1 afgewezen. Reden voor afwijzing: belanghebbende kreeg een baan
met inkomsten boven de bijstandnorm.
-
Startende ondernemers:
Van
de 38 aanvragen zijn 4 aanvragen ingediend door vrouwen. 3 aanvragen zijn
toegekend. 1 aanvraag werd afgewezen omdat het bedrijf niet levensvatbaar was.
-
Gevestigde ondernemers:
Van
de 12 aanvragen zijn 2 aanvragen ingediend door vrouwen. 1 aanvraag is
toegekend. 1 aanvraag is ingetrokken.
5. Toekomst.
5.1. Invoering Wet
inkomensvoorziening ondernemers (Wio).
De minister van Sociale
Zaken en Werkgelegenheid (SZW) heeft in de memorie van toelichting op de Wwb
aangegeven dat hij van plan is om een aparte regeling te maken voor
zelfstandigen en die geen onderdeel meer te laten zijn van de Wwb.
Per 01-01-2004 is de Bbz
in een tijdelijke regeling ondergebracht, in principe tot 01-01-2005. Voor de
periode na 01-01-2005 zou er een nieuwe, eigen regeling komen voor
zelfstandigen, de Wet Inkomensvoorziening voor Ondernemers (WIO).
In de WIO kunnen ook elementen van andere sociale wetten
worden opgenomen zoals de Ioaz en het Besluit starterkrediet
arbeidsgehandicapten (Bsa, nu uitgevoerd door de UWV). Tot nu toe is er echter
nog geen eigen regeling voor zelfstandigen.
Voor zover ons bekend
denkt men na over drie scenario’s:
Bij het 1e en
2e scenario blijft Delft verantwoordelijk voor alle regelingen voor
zelfstandigen.
Als de minister kiest voor
het 3e scenario zal de
starterregeling en de begeleiding van aspirant starters hoogstwaarschijnlijk
voor verantwoording van de gemeente blijven.
Het Ministerie heeft
onderzoek gedaan naar de uitvoering van het Besluit bijstandverlening
zelfstandigen (Bbz). Een van de conclusies was dat de uitvoering van de
regeling over het algemeen onvoldoende was. Dit geldt overigens niet voor
Delft, waar de regeling wel goed wordt uitgevoerd. Om de kwaliteit van de
Bbz-uitvoering te verhogen werd aanbevolen de Bbz te regionaliseren, op basis
van (in eerste instantie) vrijwillige deelname van de gemeenten. Delft heeft in
2006 ingezet op een samenwerkingsverband met Zoetermeer, Berkel en Rodenrijs en
Rijswijk. Tot nu toe heeft dit nog niet geleid tot concrete samenwerkingsafspraken.
5.2.
Borgstellingregeling.
Daarnaast is het
Ministerie bezig met het ontwikkelen van de Borgstellingregeling starters. Deze
regeling zou voor alle starters moeten gaan gelden. In de huidige Bbz is de
doelgroep voor starters beperkt tot personen die werkloos zijn en een (gezins)
inkomen onder bijstandniveau hebben. De nieuwe regeling zou ook gaan gelden
voor personen die werkloos zijn en een (gezins)inkomen boven bijstandniveau
hebben. Bijvoorbeeld personen met een WW-uitkering en een partner met
inkomsten. Het startkrediet zou dan door commerciële banken verstrekt moeten
worden, onder borgstelling van de gemeente. In 2007 start een pilot
Borgstellingregeling starters. Rotterdam is 1 van de deelnemers aan de pilot.
De meerderheid van de gemeenten
is nadrukkelijk van mening dat de regie bij de gemeenten moet blijven. De
pilotgemeenten willen 1 loket voor alle startende ondernemers.
Meerdere schakels zou de
beheersing van de starterregeling onnodig ingewikkeld en bureaucratisch maken,
met bovendien diverse bezwaarmomenten.
Het Ministerie wil de
haalbaarheidsonderzoeken uitbesteden aan SenterNovem. De pilotgemeenten denken
beter gebruik te kunnen maken van hun lokale partijen. De gemeente Delft is in
afwachting van deze ontwikkelingen.
5.3. Samenwerking
ketenpartners.
Op initiatief van het CWI
geven wij al geruime tijd workshops aan mensen die geïnteresseerd zijn in het
starten van een bedrijf. Ook het UWV is hierbij betrokken en, sinds een jaar,
een startende ondernemer die zijn praktijkervaring inbrengt. Het CWI heeft
voorgesteld op dit punt intensiever samen te werken.
De workshops kunnen nog
beter en praktischer ingericht worden, met als doel potentiële ondernemers met
een uitkering (WW of WWB) inzicht te laten krijgen in de aspecten die met het
starten van een bedrijf te maken hebben. Als zij willen en aan de voorwaarden
voldoen kunnen zij daarna een begeleidingstraject aanvragen.
Een begeleidingstraject
duurt maximaal 12 maanden en moet
aangevraagd worden bij de instantie waar men een uitkering ontvangt; het UWV of
WIZ. Er zijn steeds meer kortlopende WW-uitkeringen. Het zal dus ook steeds
vaker voorkomen dat men nog in een traject zit als een WWB-uitkering wordt
aangevraagd. In feite zou WIZ zo’n traject dan over moeten nemen. Het ligt voor
de hand om te proberen afspraken te maken met het UWV over procedures,
beoordeling trajecten en begeleidingsorganisaties, financiering etc.
In 2007 zal samen met het
UWV hiertoe een voorstel worden ontwikkeld. Belangrijk is in dit kader te
vermelden dat er eind 2006 gestart is met onderzoeken naar mogelijke
samenwerking tussen Bureau Zelfstandigen en de ketenpartners in het nieuw te
ontwikkelen werkgeversloket in het bedrijfsverzamelgebouw van de gemeente
Delft.
5.4. Betere
informatie aan doelgroep gevestigde zelfstandigen.
Gevestigde ondernemers
blijken vaak niet op de hoogte te zijn van de Bbz-mogelijkheden.
Gevestigde ondernemers
geven aan dat de informatie over het Bbz op de website van de gemeente moeilijk
te vinden is. Wij streven naar betere voorziening op de website
Als er problemen zijn
komen gevestigde ondernemers via via terecht bij WIZ. Meestal via een
boekhouder of de Kamer van Koophandel. Ook geven gevestigde ondernemers aan dat
zij het moeilijk vinden naar het kantoor van WIZ te komen. Zij zijn bang om
bekenden of klanten tegen te komen.
Mogelijk kan deze
situatie verbeterd worden door nauwer samen te werken met de Kamer van
Koophandel te Delft.
Te denken valt aan:
Samen met de Kamer van
Koophandel zal hierover in 2007 een plan van aanpak worden ontwikkeld.
5.5.
Schuldsanering gevestigde/beëindigende zelfstandigen.
In 2006 zijn de
mogelijkheden geïnventariseerd voor schuldhulpverlening aan gevestigde
(ex)zelfstandigen. Daartoe hadden wij op
10-10-2006 een gesprek met mevrouw mr. Jacqueline Zuidweg en Peter Benard (voormalig hoofd Bbz
Amsterdam) van Zuidweg Insolventie-bemiddeling.
Zelfstandigen die binnen
de doelgroep vallen kunnen geholpen worden met een Bbz-krediet voor
schuldsanering. Betreft voornamelijk doorstart.
Ondernemers die niet tot
de doelgroep van het Bbz horen (b.v. omdat er een partner is met een inkomen
boven bijstandniveau) en beëindigende zelfstandigen die nog niet direct kunnen
stoppen (b.v. omdat zij vast zitten aan een huurcontract voor een bedrijfspand,
nog voorraad kunnen/moeten uitverkopen etc) kunnen niet geholpen worden via het
Bbz.
Ook de weg naar de
Budgetwinkel is afgesloten voor ondernemers. Pas als het bedrijf is beëindigd
en er een ander inkomen is kan de Budgetwinkel worden ingeschakeld.
Het gevolg is dat de
schulden alleen maar groter worden.
Zuidweg Insolventie heeft
een plan van aanpak om tot een adequate schuldhulpverlening te komen aan alle
(ex)ondernemers die hoofdelijk aansprakelijk zijn voor hun vorderingen.
Deze schuldhulpverlening
moet gratis toegankelijk en laagdrempelig zijn.
Dat betekent dat de
gemeente de kosten op zich moet nemen.
De winst voor de gemeente
zit in besparingen op korte en lange termijn en behoud van werkgelegenheid.
In samenwerking met
Beleid en projecten wordt bekeken of het product schuldhulpverlening aan
zelfstandigen ingekocht kan worden. Dit zal onderdeel uitmaken van de aanpak
schuldhulpverlening welke de komende jaren ontwikkeld wordt.
Bijlage 1. Aantal
aanvragen en overige werkzaamheden zelfstandigen. |
|
|
|
|||||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Starters:
|
|
|
|
2003 |
2004 |
2005 |
2006 |
|
- bedrijfskapitaal |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
toegekend |
|
2 |
2 |
2 |
4 |
|
|
|
afgewezen |
|
5 |
8 |
3 |
6 |
|
|
|
niet in behandeling/ingetrokken |
5 |
4 |
3 |
1 |
|
||
- levensonderhoud |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
toegekend |
|
6 |
7 |
5 |
10 |
|
|
|
afgewezen |
|
6 |
4 |
7 |
6 |
|
|
|
niet in behandeling/ingetrokken |
6 |
4 |
3 |
1 |
|
||
- verlenging levensonderhoud |
|
|
|
|
|
|
||
|
toegekend |
|
9 |
11 |
7 |
9 |
|
|
|
afgewezen |
|
2 |
4 |
0 |
1 |
|
|
Totaal |
|
|
|
51 |
54 |
39 |
38 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Gevestigden:
|
|
|
|
|
|
|
|
|
- bedrijfskapitaal |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
toegekend |
|
2 |
1 |
2 |
1 |
|
|
|
afgewezen |
|
2 |
1 |
1 |
3 |
|
|
|
niet in behandeling/ingetrokken |
0 |
1 |
1 |
2 |
|
||
|
nog in behandeling |
|
1 |
2 |
0 |
1 |
|
|
- levensonderhoud |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
toegekend |
|
11 |
2 |
2 |
2 |
|
|
|
afgewezen |
|
2 |
2 |
0 |
0 |
|
|
|
niet in behandeling/ingetrokken |
1 |
2 |
3 |
0 |
|
||
|
nog in behandeling |
|
0 |
3 |
1 |
0 |
|
|
- verlenging levensonderhoud |
|
|
|
|
|
|
||
|
toegekend |
|
4 |
2 |
3 |
1 |
|
|
|
afgewezen |
|
0 |
0 |
0 |
2 |
|
|
|
nog in behandeling |
|
0 |
1 |
0 |
0 |
|
|
Totaal |
|
|
|
23 |
17 |
13 |
12 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Voorbereidingsperiode:
|
|
|
|
|
|
|
||
|
toegekend |
|
6 |
8 |
5 |
8 |
|
|
|
afgewezen |
|
5 |
2 |
6 |
4 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
- pre starterkrediet |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
toegekend |
|
1 |
3 |
1 |
3 |
|
|
|
afgewezen |
|
0 |
0 |
2 |
1 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
- begeleiding na de start |
|
|
|
|
|
|
||
|
toegekend |
|
2 |
2 |
0 |
3 |
|
|
|
afgewezen |
|
0 |
0 |
0 |
0 |
|
|
Totaal |
|
|
|
14 |
15 |
14 |
19 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Aanvragen IOAZ: |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
toegekend |
|
4 |
2 |
1 |
1 |
|
|
|
afgewezen |
|
1 |
4 |
0 |
2 |
|
|
Totaal |
|
|
|
5 |
6 |
1 |
3 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Aanvragen ZBO:
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
toegekend |
|
6 |
3 |
1 |
1 |
|
|
|
afgewezen |
|
0 |
0 |
0 |
0 |
|
|
Totaal |
|
|
|
6 |
3 |
1 |
1 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Bijlage 2.
Lijst met afkortingen.
Bsa Besluit starterkrediet
arbeidsgehandicapten
Bbz Besluit bijstandverlening
zelfstandigen
BZ Bureau zelfstandigen
CWI Centrum voor Werk en Inkomen
Ibo Invordering en bijzonder
onderzoek
Ioaz Inkomensvoorziening oudere en
gedeeltelijk arbeidsongeschikte zelfstandigen
KvK Kamer van koophandel
MT Management Team
UWV Uitvoeringsorganisatie
werknemers verzekeringen
SZW Sociale zaken en werkgelegenheid
Wio Wet inkomensvoorziening
ondernemers
WIZ Werk, Inkomen en Zorg
WW Wet werkloosheidsvoorziening
WWB Wet werk en bijstand
ZBO Zelfstandigen van bescheiden
omvang
Zzp Zelfstandige zonder personeel