Sector WIZ
Rapportage 1ste Kwartaal
2007
t.b.v. College van B&W
(t.k.n. commissie Bestuur & Werk)
Inhoudsopgave
1.1.1 Ontwikkeling Uitkeringen &
Klanten
1.4 (Andere) Inkomensondersteunende
maatregelen
1.4.1 Delft Uitkeringen Informatie
Team
2.1.1 Ontwikkeling Re-integratieaanbod
2.1.2 Sluitende aanpak 16-23 jarigen
2.2.5 ID-banen (In- en
Doorstroombanen)
|
|
2003 |
2004 |
2005 |
2006 |
2007 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1e kw |
2e kw |
3e kw |
4e kw |
Totaal |
Uitkeringen – start peilperiode |
aantal |
3.050 |
3.115 |
3.114 |
2.883 |
2.745 |
|
|
|
2.745 |
Instroom in uitkering * |
|
1.183 |
1.204 |
701 |
619 |
110 |
|
|
|
110 |
Uitstroom uit uitkering ** |
|
1.118 |
1.205 |
932 |
757 |
171 |
|
|
|
171 |
waarvan: |
|
|
||||||||
Arbeid dienstbetr./uitk.ziekte |
|
|
294 |
209 |
53 |
|
|
|
53 |
|
Uitkeringen – eind peilperiode |
|
3.115 |
3.114 |
2.883 |
2.745 |
2.684 |
|
|
|
2.684 |
Uitkeringen – cum. gemiddeld |
|
|
3.143 |
3.006 |
2.838 |
2.709 |
|
|
|
2.709 |
% groei
gemiddeld aantal uitkeringen tov 2006 |
% |
|
-0,03% |
-7,42% |
-4,79% |
|
|
|
|
-2,2% |
Bron: SDV (GWS)
|
|
2005 |
2006 |
2007 |
|
|
|
|
|||||
|
|
|
|
1e kw |
2e kw |
3e kw |
4e kw |
Totaal |
|||||
Uitkeringen – start peilperiode |
aantal |
2.814 |
2.610 |
2.462 |
|
|
|
2.462 |
|||||
Instroom in uitkering * |
|
|
581 |
47 |
|
|
|
47 |
|||||
Uitstroom uit uitkering ** |
|
|
708 |
158 |
|
|
|
158 |
|||||
waarvan: |
|
|
|
|
|
|
|
||||||
Arbeid dienstbetr./uitk.ziekte |
294 |
207 |
53 |
|
|
|
53 |
||||||
Uitkeringen – eind peilperiode |
|
2.610 |
2.462 |
2.351 |
|
|
|
2.351 |
|||||
Uitkeringen – cum. gemiddeld |
|
2.714 |
2.558 |
2.376 |
|
|
|
|
|||||
% groei gemiddeld aantal
uitkeringen tov 2005 |
% |
|
-5,7% |
|
|
|
|
-4,5% |
|||||
|
2005 |
2006 |
2007 |
|
|
|
|
|
|
1e kw |
2e kw |
3e kw |
4e kw |
|
aantal |
|
|
|
|
|
Klanten met uitkering |
3.354 |
3.165 |
3.049 |
|
|
|
waarvan: |
|
|
|
|
|
|
Fase 1 |
140 |
108 |
111 |
|
|
|
Fase 2 |
275 |
197 |
189 |
|
|
|
Fase 3 |
778 |
718 |
698 |
|
|
|
Fase 4 |
679 |
63 |
63 |
|
|
|
Fase 4 - Sociale activering |
475 |
550 |
534 |
|
|
|
Fase 4 - Zorg |
790 |
1.300 |
1.262 |
|
|
|
Nader te bepalen |
217 |
229 |
192 |
|
|
|
Ontwikkeling ontvangers Periodieke uitkering en partners
|
2005 |
|
2006 |
|
2007 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1e kw |
2e kw |
3e kw |
4e kw |
Totaal |
|
|
aantal |
% |
aantal |
% |
aantal |
|
|
|
|
% |
Totaal
bezochte klanten |
807 |
|
1.088 |
|
223 |
0 |
0 |
0 |
223 |
|
waarvan: |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Nieuwe
aanvraag uitkering* |
418 |
51,8% |
545 |
50,1% |
- |
|
|
|
|
|
Inrichtingskosten |
231 |
28,6% |
264 |
24,3% |
- |
|
|
|
|
|
Twijfel
situatie |
158 |
19,6% |
279 |
25,6% |
- |
|
|
|
|
|
Percentage is aantal per Reden t.o.v. Totaal bezochte klanten |
|
|
|
|
|
|
|
|
Bron: SDV
·
In tweede helft van 2005 is begonnen met afleggen van huisbezoeken
van alle klanten die een nieuwe aanvraag levensonderhoud deden.
In 2007 is om redenen van
bedrijfsvoering gekozen om de huisbezoeken systeemtechnisch te gaan behandelen
zoals de overige werkprocessen. Het gebruikte systeem, GWS4all, is technisch
nog niet zo ver ontwikkeld dat de aanleiding op betrouwbare wijze kunnen worden
vastgelegd.
|
|
2005 |
2006 |
2007 |
|
|
|
|
|
|
|
|
1e kw |
2e kw |
3e kw |
4e kw |
Totaal |
Behandelde
fraudezaken |
aantal |
434 |
437 |
31 |
|
|
|
31 |
% stijging
behandelde fraudezaken |
% |
31,9% |
0,1% |
|
|
|
|
|
|
|
2005 |
2006 |
2007 |
|
|
|
|
|
|
|
|
1e kw |
2e kw |
3e kw |
4e kw |
Totaal |
Teruggevorderd bedrag |
euro |
2.007.927 |
2.066.532 |
416.034 |
|
|
|
416.034 |
% stijging teruggevorderd
bedrag |
% |
33,8% |
2,9% |
|
|
|
|
|
Er is wel
meer geproduceerd maar nog niet geregistreerd omdat we er rekening mee hielden
dat we in de nieuwe fraudeapplicatie van
GWS4all
zouden werken. Dit is echter nog niet aan de orde.
|
2006 |
|
|
2007 |
|
|
|
|
|
|
|
Productie- |
Realisatie |
|
Productie- |
Realisatie |
|
|
|
|
|
|
prognose |
|
|
prognose |
1e kw |
2e kw |
3e kw |
4e kw |
Totaal |
|
|
aantal |
|
% |
aantal |
|
|
|
|
|
% |
Verstrekkingen Bijz. bijstand |
8.000 |
7.733 |
96,7% |
8.000 |
1.688 |
0 |
0 |
0 |
1.688 |
|
waarvan: |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Eenmalig |
3.500 |
3.324 |
95,0% |
3.500 |
724 |
|
|
|
724 |
20,7% |
Periodiek |
4.500 |
4.409 |
98,0% |
4.500 |
964 |
|
|
|
964 |
21,4% |
Percentage is Realisatie t.o.v. Productieprognose |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
In de zogenaamde Expeditie
klantmanagement worden op dit moment de mogelijkheden onderzocht om het gebruik
van de bijzondere bijstand te optimaliseren.
Tabel 1.3b: Financieel resultaat Bijzondere bijstand en
Minimabeleid (Ultimo)
|
2005 |
2006 |
2007 |
|
|
(bedragen in € x 1.000) |
|
|
|
|
|
Uitgaven |
Realisatie |
Realisatie |
Realisatie |
Begroting |
Verschil |
Totaal uitgaven Bijzondere
Bijstand |
|
|
|
|
|
Personeels/apparaatskosten |
|
|
|
|
|
Reguliere verstrekkingen Bijz.
Bijstand |
3.931 |
4.169 |
|
|
|
Idem (eenm.uitk.gemeentefonds) |
1.842 |
2.043 |
|
|
|
Verstrekkingen armoedebeleid |
1.251 |
1.249 |
|
|
|
Computers en Bijstand |
|
291 |
|
|
|
Voorschool |
45 |
2 |
|
|
|
werkervaring/scholingskosten |
75 |
187,64 |
|
|
|
Stichting leergeld |
8 |
6 |
|
|
|
Formulierenbrigade |
4 |
1 |
|
|
|
Budgetbegeleiding |
|
31 |
|
|
|
Collectieve
ziektekostenverzekering |
|
36 |
|
|
|
Klantenkrant |
|
31 |
|
|
|
Overige uitgaven |
334 |
248 |
|
|
|
Delftse armoedemonitor |
24 |
11 |
|
|
|
Eenmalige uitkering 2004/2005 |
69 |
6 |
|
|
|
Afwikkeling verantwoording KO
2004 |
|
24 |
|
|
|
Totaal uitgaven Minimabeleid |
128 |
2 |
|
|
|
Personeels/Apparaatkosten |
151 |
0 |
|
|
|
Delftpas |
580 |
580 |
|
|
|
Thowe / TWK |
138 |
143 |
|
|
|
Sportfonds |
361 |
355 |
|
|
|
Totaal uitgaven |
35 |
28 |
|
|
|
Baten |
46 |
54 |
|
|
|
Totaal inkomsten Bijzondere
Bijstand |
4.511 |
4.749 |
|
|
|
Inkomsten BB op cliëntniveau |
|
|
|
|
|
Inkomsten DSW |
|
|
|
|
|
Reserve werk en inkomen |
587 |
563 |
|
|
|
Totaal inkomsten Minima Beleid |
369 |
528 |
|
|
|
Inkomsten Delftpas |
14 |
35 |
|
|
|
Totaal baten |
204 |
0 |
|
|
|
|
|
0 |
|
|
|
Totaal bijdrage algemene dienst
(Saldo uitgaven/baten) |
161 |
164 |
|
|
|
I.v.m. het nog
niet up tot date zijn van de financiële administratie 2007 is het niet mogelijk
betrouwbare cijfers aan te leveren voor de 1e Kwarap 2007. Bij de 2e Kwarap
2007 zal dit wel weer mogelijk zijn.
|
2006 |
|
|
2007 |
|
|
|
|
|
Productie- |
Realisatie |
|
Realisatie |
|
|
|
|
|
prognose |
|
|
1e kw |
2e kw |
3e kw |
4e kw |
Totaal |
|
aantal |
|
% |
|
|
|
|
|
Klantcontactgesprekken |
1.660 |
1.982 |
119,4% |
495 |
|
|
|
495 |
Huisbezoeken |
390 |
320 |
82,1% |
100 |
|
|
|
100 |
Percentage is Realisatie t.o.v.
Productieprognose |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Productie- |
Realisatie |
|
|
|
|
|
|
prognose |
1e kw |
2e kw |
3e kw |
4e kw |
Totaal |
|
|
aantal |
|
|
|
|
|
% |
2005 |
6.000 |
3.263 |
1.806 |
812 |
268 |
6.149 |
102,5% |
2006 |
6.500 |
3.942 |
1.689 |
646 |
149 |
6.426 |
98,9% |
2007 |
7.000 |
4.160 |
|
|
|
4.160 |
59,4% |
Percentage is Realisatie t.o.v.
Doelstelling |
|
|
|
|
|
|
De groei van het aantal pashouders zet
(opnieuw) door. Het absolute aandeel minima (incl. kinderen) groeit mee, het
relatieve aandeel blijft stabiel rond de 46%.
|
2005 |
2006 |
2007 |
|
|
|
|
|
|
|
1e kw |
2e kw |
3e kw |
4e kw |
Totaal |
|
|
|
|
|
|
|
|
Afgehandelde aanvragen |
613 |
1.057 |
369 |
|
|
|
369 |
waarvan toegewezen |
|
918 |
341 |
|
|
|
341 |
Met ingang van 1-1-2007 is de toetsnorm verhoogd naar 120% van de
van de voor de gezinssituatie van toepassing zijnde Bijstandsnorm. Eveneens
start de wethouder Sport met ingang van 1 mei 2007 een campagne om het
sportfonds te promoten via diverse sportverenigingen. Beide maatregelen zullen
er naar alle waarschijnlijkheid toe leiden dat het aantal aanvragen hoger zal
zijn t.o.v. 2006.
We doen dit door:
-
Inzet van een breed
re-integratieinstrumentarium;
-
Vergroten van de kansen op werk – door
actief kansen op de arbeidsmarkt te benutten, via een vernieuwde
werkgeversbenadering;
-
Verkleinen van de afstand tot de
arbeidsmarkt – door scholing, vrijwilligerswerk en activeringstrajecten;
-
Het bevorderen van
activeringsmogelijkheden voor mensen met chronische beperkingen en/of
psychosociale problematiek
-
Verhogen van de kwaliteit en het
rendement van ingekochte instrumenten
-
Omvormen van Combiwerk tot
arbeidsontwikkelingsorganisatie ten behoeve van alle doelgroepen met een
afstand tot de arbeidsmarkt.
Onze inzet is om het bestand uitkeringsgerechtigden zo klein
mogelijk te laten zijn. Bij de inkoop van ons instrumentarium sluiten we aan op
de behoefte aan ondersteuning die de burger heeft. Dit betekent dat we overgaan
tot de inkoop van losse onderdelen, in plaats van volledige trajecten. Het is
daarbij, binnen grenzen, ook mogelijk dat de ondersteuning doorgaat ook al is
de uitkering beëindigd. Bijvoorbeeld door het bieden van volwasseneneducatie,
of zoals dat nu ook al gebeurt door een periode van nazorg na werkaanvaarding.
Tevens gaan we inzetten op vergroting van het rendement van
trajecten door een integraal verzuimbeleid. Voor 2007 (circa april) gaan we
hiertoe een instrument inkopen, dat erin voorziet dat bij verzuim wegens ziekte
verzuimcontrole en –beoordeling plaatsvindt.
Verbetering van het rendement is een van de manieren waarop we de
kwaliteit van instrumenten willen verbeteren. Maar daarnaast zullen we bij de
inkoop meer kwaliteitseisen gaan stellen en ons richten op behoud van zoveel
mogelijk expertise van onze huidige partners. Bij de inkoop zullen we streven
naar meerjarige raamcontracten met een beperkt aantal leveranciers. Op die
manier kunnen we, samen met leveranciers, aan productontwikkeling doen en zo de
in te kopen producten verbeteren.
Door de verbeterde sociale infrastructuur zal Combiwerk
intensiever en breder worden ingezet als re-integratiepartner bij
WWB-trajecten.
De gemeente Delft heeft de volgende out-put indicatoren
vastgesteld voor ‘werk’:
-
Het gemiddeld aantal mensen in een
re-integratieaanpak stijgt t.o.v. 2006 > 1103
-
Het aantal succesvol afgeronde
trajecten stijgt t.o.v 2006 > 246.
|
2005 |
2006 |
2007 |
|
|
|
|
|
Realisatie |
Realisatie |
Realisatie |
|
|
|
|
|
|
|
1e kw |
2e kw |
3e kw |
4e kw |
Totaal |
|
|
|
|
|
|
|
|
Klanten in traject – start
peilperiode |
809 |
1.106 |
1.192 |
|
|
|
1.192 |
Instroom in traject |
1.039 |
1.203 |
253 |
|
|
|
253 |
waarvan: |
|
|
|
|
|
|
|
Zwaar (Fase 4) |
437 |
374 |
76 |
|
|
|
76 |
Middelzwaar (Fase 2/3) |
175 |
143 |
42 |
|
|
|
42 |
Licht (Nuggers) |
13 |
3 |
2 |
|
|
|
2 |
Proefplaatsing |
203 |
285 |
41 |
|
|
|
41 |
Opstapbaan |
414 |
181 |
30 |
|
|
|
30 |
Participatiebanen |
0 |
9 |
0 |
|
|
|
0 |
Projecten |
|
111 |
14 |
|
|
|
14 |
Voortrajecten |
|
94 |
47 |
|
|
|
47 |
PRB |
|
3 |
1 |
|
|
|
1 |
Uitval voor traject |
164 |
200 |
59 |
|
|
|
59 |
Uitstroom uit traject |
578 |
898 |
201 |
|
|
|
201 |
waarvan: |
|
|
|
|
|
|
|
Betaald of gesubsidieerd werk |
197 |
246 |
73 |
|
|
|
73 |
Vrijwilliger of in de sfeer van
beschermd werk |
41 |
111 |
16 |
|
|
|
16 |
Zorg |
144 |
200 |
36 |
|
|
|
36 |
Overig |
196 |
341 |
76 |
|
|
|
76 |
Klanten in traject – eind
peilperiode |
1.106 |
1.192 |
1.185 |
|
|
|
1.185 |
waarvan: |
|
|
|
|
|
|
|
werkzaam en in de nazorg |
58 |
83 |
80 |
|
|
|
|
werkzaam op opstapbaan |
163 |
149 |
143 |
|
|
|
|
De instroom in 2007 wordt
grotendeels verklaard door aanmelding voor zware trajecten en voortrajecten.
Voortrajecten richten zich op speciale doelgroepen (alleenstaande ouders,
zorgklanten, spreekvaardigheid voor allochtonen) met als doel de klanten beter
voor te bereiden op een vervolgtraject gericht op werk/sociale activering.
Van de totale uitstroom in 1e kwartaal 2007is 36% vanuit een
traject aan het werk gegaan. T.o.v. heel 2006 is er sprake van een toename van
9%. T.o.v het 1e kwartaal 2006 is de uitstroom echter gelijk. 8% heeft een sociale
activeringsplek gevonden, t.o.v. 2006 is hier sprake van een daling van 4%. Ook
hier is een zelfde patroon waarneembaar t.o.v. 1e kwartaal 2006.
Momenteel valt 30% van de totale
instroom onder een zwaar traject. Een traject kan resulteren in een positief
resultaat, maar voor een deel van de klantengroep is de stap naar werk of
sociale activering nog te groot. Dit blijkt ook uit het hoge percentage Zorg
(18%) en Overig (38%). Het grootste deel van de klanten onder de categorie
Overig hebben de maximale trajectduur van een traject doorlopen zonder een
positief eindresultaat.
Dit kwartaal zijn er 73 klanten
via een trajectaanpak duurzaam uitgestroomd naar regulier werk en 16 naar
vrijwilligerswerk. Van de 1.185 klanten die in traject zijn hebben 80 klanten
regulier werk gevonden, maar vallen nog onder de nazorgfase ( 6 maanden). Bij
143 klanten is de uitkering beëindigd door het aanvaarden van een Opstapbaan.
Een van de belangrijkste doelen van het
Jongerenloket is te komen tot een sluitende aanpak voor jongeren in de leeftijd
van 16 tot 23 jaar.
Dit wordt als volgt mogelijk gemaakt;
-
een intensieve begeleiding ; middels
klantmanagement worden jongeren die dit niet uit zichzelf behalen, alsnog
begeleid naar een opleiding die tot een startkwalificatie leidt.
-
Jongeren die niet in staat zijn een
startkwalificatie te behalen, worden begeleid naar het hoogst haalbare niveau
op de arbeidsmarkt dan wel passende hulpverlening
-
De uitkeringsverstrekking voor jongeren
vindt plaats in het jongerenloket
De sluitende aanpak 16-23 jaar wordt
uitgevoerd door consulenten vanuit de disciplines onderwijs, werk-inkomen-zorg
en het jongerenwerk allen werkzaam in het jongerenloket. Voor de 16 en 17
jarigen (de partieel leerplichtigen) is er een nauwe samenwerking met de
collega’s leerplicht, ook werkzaam binnen dit jongerenloket.
Onderstaande tabellen geeft zicht op de
in en uitstroom in de caselaod van het jongerenloket in het afgelopen kwartaal.
Er is een splitsing gemaakt in de jongeren zonder uitkering en de jongeren met
een uitkering.
|
2006 |
2007 |
|
|
|
|
|
|
1e kw |
2e kw |
3e kw |
4e kw |
Totaal |
|
|
|
|
|
|
|
Instroom in begeleiding |
308 |
78 |
|
|
|
78 |
Uitstroom / Resultaat
begeleiding |
357 |
58 |
|
|
|
58 |
waarvan uitgestroomd naar / met
reden: |
|
|
|
|
|
|
onderwijs |
93 |
12 |
|
|
|
12 |
leerwerktraject |
90 |
8 |
|
|
|
8 |
werk |
32 |
14 |
|
|
|
14 |
verdere dienstverlening binnen
WIZ |
13 |
0 |
|
|
|
0 |
ouder dan 23 |
9 |
1 |
|
|
|
1 |
hulpverlening |
22 |
4 |
|
|
|
4 |
ongemotiveerd binnen traject |
21 |
6 |
|
|
|
6 |
na meerdere acties niet bereikbaar |
50 |
6 |
|
|
|
6 |
detentie/verhuisd |
20 |
7 |
|
|
|
7 |
overig |
7 |
0 |
|
|
|
0 |
Jongeren in begeleiding – eind
peilperiode |
190 |
210 |
|
|
|
|
|
2006 |
2007 |
|
|
|
|
||
|
|
1e kw |
2e kw |
3e kw |
4e kw |
Totaal |
||
|
|
|
|
|
|
|
||
Instroom in uitkering |
100 |
20 |
|
|
|
20 |
||
Uitstroom / Resultaat
begeleiding |
90 |
24 |
|
|
|
24 |
||
waarvan: |
|
|
|
|
|
|
||
Onderwijs / studie |
11 |
3 |
|
|
|
3 |
||
Werk |
27 |
9 |
|
|
|
9 |
||
Uitkering arbeidsongeschikth. |
7 |
|
|
|
|
0 |
||
Verhuizing |
11 |
3 |
|
|
|
3 |
|
|
Overig |
34 |
9 |
|
|
|
9 |
|
|
Jongeren in begeleiding – eind
peilperiode |
84 |
80 |
|
|
|
80 |
||
De totale instroom in de caseload over
het afgelopen kwartaal behelst 98 jongeren in de leeftijd van 16-23
jaar. In ditzelfde kwartaal zijn er 15 jongeren teruggeleid naar school, zijn
er 8 jongeren gestart op een leer-werk traject en zijn 23 jongeren duurzaam aan
het werk gegaan.
Aan het einde van het 1e
kwartaal waren er 290 jongeren in begeleiding bij het jongerenloket.
Diverse ontwikkelingen en ervaringen zorgen ervoor dat het
instrument proefplaatsing anders zal worden ingezet. Het instrument zal meer
als diagnose-instrument worden ingezet voor de bepaling van het vervolgtraject
voor de klant. De uitvoering van de proefplaatsingen zal bij één uitvoerder
plaatsvinden. Volgend kwartaal zal hier nader op in gegaan worden.
|
2005 |
2006 |
2007 |
|
|
|
|
|
Realisatie |
Realisatie |
Realisatie |
|
|
|
|
|
|
|
1e kw |
2e kw |
3e kw |
4e kw |
Totaal |
|
|
|
|
|
|
|
|
Aangemeld
naar Proefplaatsing |
203 |
285 |
41 |
|
|
|
41 |
In
afwachting start |
88 |
65 |
36 |
|
|
|
36 |
Gestart op
Proefplaatsing |
98 |
213 |
55 |
|
|
|
55 |
Niet gestart
op Proefplaatsing |
43 |
55 |
17 |
|
|
|
17 |
waarvan: |
|
|
|
|
|
|
|
Regulier werk |
13 |
19 |
4 |
|
|
|
4 |
Zorg |
18 |
13 |
7 |
|
|
|
7 |
Overig |
12 |
23 |
6 |
|
|
|
6 |
Uitstroom
uit Proefplaatsing |
52 |
215 |
53 |
|
|
|
53 |
waarvan: |
|
|
|
|
|
|
|
Regulier
werk |
11 |
43 |
16 |
|
|
|
16 |
Zorg |
14 |
53 |
8 |
|
|
|
8 |
Overig |
27 |
119 |
29 |
|
|
|
29 |
Klanten op
Proefplaatsing – eind peilperiode |
54 |
52 |
54 |
|
|
|
54 |
In de tabel is geen onderscheid gemaakt
tussen de aanmelding naar één van deze organisaties. De organisaties hebben 2
maanden de tijd om een werkplek te vinden die aansluit bij opleiding en
werkervaring van de klant. Na deze 2 maanden geldt het principe dat iedere
werkplek kan gelden voor de invulling van een geschikte proefplaatsing.
Aandachtspunt bij de proefplaatsingen
het afgelopen jaar is de wachttijd voor start proefplaatsing. Deels valt het
aantal wachtenden binnen de afgesproken termijnen, deels niet. Dit komt o.a.
door verzoek om interventies. Klanten geven veelal medische redenen aan waarom
een proefplaatsing niet van start kan gaan. Middels medisch onderzoek moet dit
nader onderzocht worden.
De uitstroom uit de proefplaatsing naar
werk is voor dit kwartaal 30%. Dit is een stijging van 10% t.o.v. het jaar 2006
en ook in vergelijking met het 1e kwartaal 2006 een forse stijging
van de uitstroom. Mogelijk speelt de gunstige arbeidsmarktsituatie een rol bij
het behalen van het resultaat.
De uitstroom op reden Overig wordt
verklaard door het doorlopen van de maximale trajectduur zonder resultaat naar
werk. Deze groep krijgt een vervolgtraject aangeboden rekening houdend met de
mogelijkheden van de klant en is door deelname aan de proefplaatsing natuurlijk
wel geactiveerd naar werk/sociale activering.
De uitstroom uit de opstapbaan komt gezien de looptijd van de
contracten (maximaal 1 jaar) op gang. De uitstroom naar werk is verdubbeld
t.o.v. 2006, van 29% naar 60%. Naast uitstroom naar regulier werk geldt dat
voor klanten die niet succesvol zijn uitgestroomd naar werk het contract veelal
niet verlengd is (uitstroom overig). Deze groep mensen komt in aanmerking voor
een WW-uitkering. De uitstroom op Zorg betreft klanten die door omstandigheden
niet in een opstapbanen kunnen blijven.
|
2005 |
2006 |
2007 |
|
|
|
|
|
Realisatie |
Realisatie |
Realisatie |
|
|
|
|
|
|
|
1e kw |
2e kw |
3e kw |
4e kw |
Totaal |
|
|
|
|
|
|
|
|
Aangemeld voor Opstapbaan |
217 |
181 |
30 |
|
|
|
30 |
In afwachting start |
72 |
42 |
30 |
|
|
|
30 |
Gestart op Opstapbaan |
166 |
153 |
31 |
|
|
|
31 |
Niet gestart op Opstapbaan |
30 |
31 |
9 |
|
|
|
9 |
Waarvan: |
|
|
|
|
|
|
|
Regulier werk |
6 |
3 |
2 |
|
|
|
2 |
Zorg |
10 |
15 |
3 |
|
|
|
3 |
Overig |
14 |
13 |
4 |
|
|
|
4 |
Uitstroom uit Opstapbaan |
29 |
167 |
42 |
|
|
|
42 |
Waarvan: |
|
|
|
|
|
|
|
Regulier werk |
13 |
49 |
25 |
|
|
|
25 |
Zorg |
7 |
56 |
8 |
|
|
|
8 |
Overig |
9 |
62 |
9 |
|
|
|
9 |
Klanten op Opstapbaan – eind
peilperiode |
163 |
149 |
138 |
|
|
|
|
|
2006 |
2007 |
|
|
|
|
|
Realisatie |
Realisatie |
|
|
|
|
|
|
1e kw |
2e kw |
3e kw |
4e kw |
Totaal |
|
|
|
|
|
|
|
Instroom in Participatiebaan |
6 |
0 |
|
|
|
0 |
Percentage
is Realisatie t.o.v. Productieprognose |
|
|
|
|
|
|
Bron: T&M |
|
|
|
|
|
|
Participatiebanen zijn
permanente werkplekken, bedoeld voor werkzoekenden van 55 jaar en ouder zonder
uitstroomperspectief op reguliere arbeid.
Op dit moment is slechts een
gering aantal participatiebanen ingevuld. Door de afbouw van de ID-banen kan
meer ruimte ontstaat voor de invulling van Participatiebanen. Dit zal in 2007
nader worden gerealiseerd.
|
2006 |
2007 |
|
|
|
|
|
Realisatie |
Realisatie |
|
|
|
|
|
|
1e kw |
2e kw |
3e kw |
4e kw |
Totaal |
|
|
|
|
|
|
|
Toekenningen |
35 |
11 |
|
|
|
11 |
Percentage is Realisatie t.o.v.
Productieprognose |
De uitvoering
van de loonkostensubsidie zal in het tweede kwartaal overgedragen worden van
Werkplan Arbeidsintegratie naar de gemeente Delft.
In 2004 is vastgesteld dat het aandeel
structureel gesubsidieerd werk eind 2006 gedaald zou moeten zijn tot circa 110
banen. Eind 1e kwartaal 2007 is het aantal ID-banen gedaald naar
114. Op dit moment zitten 39 ID-werknemers nog in een traject en zouden nog
kunnen uitstromen naar regulier werk.
Er ontstaat binnen het onderdeel
structureel gesubsidieerd werk langzaam
aan ruimte om participatiebanen in te gaan vullen. Participatiebanen zijn banen voor werkzoekenden vanaf 55
jaar. De werkgever ontvang een
jaarlijkse loonkostensubsidie van € 9.000,-.
|
2005 |
|
2006 |
|
2007 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1e kw |
2e kw |
3e kw |
4e kw |
Totaal |
|
|
aantal |
% |
aantal |
% |
aantal |
|
|
|
|
% |
Klanten met ID-baan – start
peilperiode |
199 |
|
147 |
|
117 |
|
|
|
|
|
Uitstroom uit ID-baan |
52 |
|
28 |
|
3 |
|
|
|
3 |
|
waarvan: |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Regulier werk |
29 |
55,8% |
25 |
89,3% |
2 |
|
|
|
2 |
66,7% |
Anders |
23 |
44,2% |
3 |
10,7% |
1 |
|
|
|
1 |
33,3% |
Klanten met ID-baan – eind
peilperiode |
147 |
|
119 |
|
114 |
|
|
|
|
|
Percentage is Realisatie t.o.v.
Productieprognose |
|
|
|
|
|
|
|
|
De gemeente Delft is in 2005 gestart
met een aantal vraaggerichte arbeidsmarkt/activeringsprojecten. De reden hiervoor
is dat de gemeente steeds meer concrete kansen en mogelijkheden wordt geboden
door organisaties en werkgevers die in samenwerking met de gemeente een project
willen starten. Veelal betreft het hier concrete vacatures en
activeringsplaatsen, met het verzoek kandidaten te leveren. Elk project kent
zijn eigen dynamiek.
Arbeidsmarktprojecten zijn gericht op
de uitstroom naar werk. De doelgroep, de toeleidingseisen en geldende afspraken
kunnen per project verschillend zijn.
|
2005 t/m
2007 |
|
|
|
|
Productie-
prognose* |
Realisatie
gestart |
Uitstroom
Werk |
|
|
aantal |
|
|
% |
Intec |
25 |
25 |
8 |
32% |
Combiwerk
Beveiliging |
15 |
15 |
15 |
100% |
Enter@ Work |
20 |
23 |
15 |
65% |
Loonkostensubsidie
Tuinbouw |
10 |
9 |
9 |
100% |
Maatzorg Thuishulp |
15 |
16 |
1 |
6% |
Fasos |
15 |
11 |
0 |
0% |
Wings/JTC |
45 |
40 |
4 |
10% |
Percentage is Realisatie t.o.v.
Totaal gestart |
|
|
|
|
Een groot deel van de
arbeidsmarktprojecten kent een opbouw waarin een periode van scholing en/of
stage gevolgd wordt door een dienstverband bij een werkgever. Voor dat
daadwerkelijk van start gegaan kan worden, vinden er voorlichtingsbijeenkomsten
en selectierondes plaats. In de presentatie van de cijfers in tabel 2.3.1 staan
de gestarte klanten. Tevens wordt in de laatste kolom inzicht gegeven in de
uitstroom naar werk. De uitstroom naar werk voor het project Maatzorg heeft in
januari 2007 gevonden. Van de 15 kandidaten zijn 13 kandidaten werkzaam en
bevinden zich in de nazorgfase van 6 maanden. In januari is een nieuw project
gestart Fasos richting heftruckchauffeurs en magazijnmedewerkers.
Activeringsprojecten zijn veelal
aanvullend op een bestaand Re-integratietraject als extra werk en/of
activeringselement in de vorm van een stage.
|
2005 t/m
2007 |
|
|
|
Realisatie
gestart |
Uitstroom
werk |
|
|
aantal |
|
|
Wereldzaak |
37 |
6 |
16% |
Weesfietsen |
35 |
0 |
0% |
De doelstelling van het project
Wereldzaak is om middels opleiding- en werkervaring in de horeca uiteindelijk
door te stromen naar een reguliere baan. De Wereldzaak biedt gedurende een
periode van 1 jaar gemiddeld 25 stageplaatsen aan voor klanten met een
WWB-uitkering. Klanten kunnen met behoud van hun uitkering maximaal 9 maanden
werkervaring opdoen.
Binnen het
project Weesfietsen doen deelnemers onder begeleiding alle voorkomende
werkzaamheden in een fietsenwerkplaats. Het project is bestemd voor mensen met
een zeer grote afstand tot de arbeidsmarkt (fase 4) en is zeer laagdrempelig.
De nadruk ligt op zinvolle dagbesteding, het verwerven van sociale
vaardigheden. Klanten kunnen hier 6 tot max. 12 maanden met behoud van hun
uitkering werkervaring opdoen.
Delft heeft zich de taak gesteld om
alleenstaande ouders een op maat gesneden aanbod te doen. Bij het opstarten van
trajecten dient rekening gehouden te worden met een verantwoorde invulling van
de combinatie werk en zorg. Vanaf het tweede kwartaal is een dalende tendens te
zien. Voor de periode 1 juli 2006 – 1 juli 2007 zijn 100 voortrajecten
ingekocht. Doel van deze trajecten is de deelnemers voor te bereiden op verdere
toeleiding naar de arbeidsmarkt.
|
2005 |
2006 |
2007 |
|
|
|
|
|
|
|
1e kw |
2e kw |
3e kw |
4e kw |
Totaal |
|
|
|
|
|
|
|
|
Klanten in uitkering – start
peilperiode |
774 |
761 |
723 |
|
|
|
723 |
Instroom in uitkering |
143 |
218 |
13 |
|
|
|
13 |
Uitstroom uit uitkering |
176 |
256 |
42 |
|
|
|
42 |
Klanten in uitkering – eind
peilperiode |
761 |
723 |
694 |
|
|
|
|
Verloop aantal klanten |
-13 |
-38 |
-29 |
|
|
|
-29 |
Het percentage alleenstaande ouders in
de uitkering blijft stabiel op 25%. De effecten van de voortrajecten zijn nog
niet zichtbaar. Wel blijkt dat de categorie alleenstaande ouders in gelijke
mate bijdraagt aan de verlaging van het aantal uitkeringen.
Het vakteam Activering en Inburgering
voert de Wet inburgering nieuwkomers (WIN) uit voor de gemeente Delft. De
gemeente heeft verder het mandaat om de WIN voor de gemeente Pijnacker-Nootdorp
uit te voeren.
De komst van de Wet Inburgering
Buitenland per 1 maart 2006 en nieuwe Wet Inburgering (invoeringsdatum nu
verschoven naar 1 januari 2007) hebben gevolgen (gehad) voor de instroom van
nieuwe klanten. Deze instroom neemt namelijk af. Deze tendens werd reeds
gesignaleerd in het 4e kwartaal 2005 en heeft zich versterkt en ongewijzigd
voortgezet in 2006.
|
2005 |
2006 |
2007 |
|
|
|
|
|
|
|
1e kw |
2e kw |
3e kw |
4e kw |
Totaal |
|
|
|
|
|
|
|
|
Verklaringen |
166 |
138 |
27 |
|
|
|
27 |
Klanten WIN
Trajecten - eind peilperiode |
166 |
145 |
118 |
|
|
|
118 |
In 2007 kunnen er geen nieuwe
aanmeldingen in het kader van de (oude) WIN meer plaatsvinden. De 105 Delftse
trajecten die in 2006 zijn gestart mogen o.g.v. een overgangsregeling WIN in WI
worden voorgezet in 2007. De betreffende klanten zijn inburgeringsplichtig
onder de WI.
De samenwerkingsovereenkomst met
Pijnacker-Nootdorp is met ingang van 1 januari 2007 beëindigd. De 12 lopende
trajecten uit 2006 worden nog wel afgerond in 2007.
In het 2e kwartaal 2007
zullen nieuwe kwarapcijfers m.b.t. de Wet Inburgering (waar oudkomers en
nieuwkomers onderdeel van uitmaken) worden opgenomen.
In het 2e kwartaal 2007
zullen nieuwe kwarapcijfers m.b.t. de Wet Inburgering (waar oudkomers en
nieuwkomers onderdeel van uitmaken) worden opgenomen.
|
2006 |
2007 |
|
|
|
|
|
|
1e kw |
2e kw |
3e kw |
4e kw |
Totaal |
|
aantal |
|
|
|
|
|
Klanten in opleiding – start
peilperiode |
932 |
731 |
|
|
|
731 |
Instroom |
515 |
121 |
|
|
|
121 |
Uitstroom |
716 |
204 |
|
|
|
204 |
waarvan: |
|
|
|
|
|
|
certificaat gehaald |
72 |
12 |
|
|
|
12 |
einde cursus/opleiding |
281 |
65 |
|
|
|
65 |
Uitval |
363 |
127 |
|
|
|
127 |
Klanten in opleiding – eind
peilperiode |
731 |
648 |
|
|
|
648 |
|
2005 |
2006 |
2007 |
|
|
|
|
|
|
1e kw |
2e kw |
3e kw |
4e kw |
|
|
|
|
|
|
|
% verzuim |
21,2% |
20,2% |
24,5% |
|
|
|
waarvan: |
|
|
|
|
|
|
% geoorloofd |
14,6% |
11,4% |
12,7% |
|
|
|
% ongeoorloofd* |
6,6% |
8,8% |
11,8% |
|
|
|
De verwachte daling van de in- en uitstroom van het aantal
cursisten is terug te vinden in de cijfers over het 1e kwartaal
2007. Deze daling is toe te schrijven aan de invoering van de Wet inburgering
(Wi) en de Regeling vrijwillige inburgering per 1 januari 2007. Met de
invoering van de Wi is het nog slechts in beperkte mate mogelijk om vanuit
volwasseneneducatie taalscholing Nederlands als tweede taal (NT2), niveau A1 en
A2, aan te bieden. Voorheen vormde taalscholing NT2 een belangrijk onderdeel
van de volwasseneneducatie. Voor 2007 gelden er nog wel twee
overgangsregelingen die het mogelijk maken voor cursisten die reeds voor 1
januari 2007 waren gestart met taalscholing NT2 om deze gedurende 2007 voort te
zetten of af te ronden. Dit verklaart het nog relatief hoge aantal klanten in
opleiding. Naar verwachting zal dit aantal in de loop van 2007 verder teruglopen.
Er is geen verklaring voor het
toegenomen verzuim gedurende het eerste kwartaal van 2007. Bij Mondriaan zijn
er geen wijzigingen geweest in het verzuimbeleid. Mogelijk speelt voor een deel
de onzekerheid bij cursisten ten aanzien van de nieuwe wet- en regelgeving
rondom taalscholing NT2 een rol. Verzuim blijft een punt van aandacht.
|
2005 |
2006 |
2007 |
|
|
|
Bedragen x €
1.000 |
Realisatie |
Realisatie |
Realisatie |
Begroting |
Verschil |
|
Inkomsten |
|
|
|
|
|
|
Bijdrage
Rijk / Inkomsten Abwz |
136 |
107 |
0 |
30 |
-30 |
incl. 15.000 RGSHG |
Bijdrage uit
algemene middelen |
6.846 |
6.999 |
0 |
1577 |
-1577 |
|
WVG
ontvangsten incidenteel |
17 |
|
0 |
|
0 |
|
Totaal
inkomsten |
6.999 |
7.106 |
0 |
1607 |
-1607 |
|
Uitgaven |
|
|
|
|
|
|
Apparaatskosten |
1.727 |
1.854 |
474 |
474 |
0 |
|
|
|
|
|
|
|
|
Verstrekkingen |
4.752 |
4.879 |
996 |
1.047 |
-51 |
|
Woonvoorzieningen |
845 |
907 |
337 |
347 |
-10 |
|
Rolstoelvoorzieningen |
1.067 |
1.161 |
226 |
237 |
-11 |
|
Vervoersvoorzieningen
(incl. Scootmobielen) |
2.086 |
1.818 |
433 |
463 |
-30 |
|
Storting WVG
vereveningsreserve |
754 |
993 |
|
|
0 |
|
Advisering |
469 |
373 |
100 |
100 |
0 |
|
Kosten
indicering (incl. CIZ) |
469 |
373 |
100 |
100 |
0 |
|
Overige |
|
|
|
|
|
|
Dekking voor WMO |
|
|
|
|
|
|
Totaal
uitgaven |
6.948 |
7.106 |
1570 |
1.621 |
-51 |
|
|
|
|
|
|
|
|
Saldo
begroting(nota) / realisatie |
51 |
0 |
-1570 |
-14 |
-1556 |
|
Algemeen
De prognose van de uitgaven valt
iets lager uit dan de primaire begroting door lagere huurlasten van de
scootmobielen, vervoersvoorzieningen en rolstoelen.
Kosten zijn berekend op basis
van de facturen eerste twee maanden.
Inkomsten:
Bij de inkomsten zijn nog geen
realisatiecijfers opgenomen.
Deze inkomsten worden in het 4e
kwartaal 2007 gerealiseerd.
Zie ook de info hierboven.
De posten woonvoorzieningen en
rolstoelvoorzieningen liggen
dicht bij de begroting.
Bij de vervoersvoorzieningen
valt de realisatie ook lager uit doordat de
de kosten m.b.t. de Regiotax
lager zijn dan bij vorige vervoerder.
Indicatiestelling
Wij hebben nog geen beeld van de
indicatiestelling door het CIZ. Wij hebben nog geen facturen en onderliggende
management info mogen ontvangen. Wij gaan er vooralsnog van uit dat de
realisatie cijfers redelijk dicht bij de begroting zullen liggen.
NB
Wij streven ernaar om bij de rapportage
2e kwartaal 2007 de ontwikkelingen m.b.t. hulp bij het huishouden én
persoonsgebonden budget in beeld te kunnen brengen.
Algemeen
1. Het aantal
aanmeldingen is sinds 2005 fors gestegen. Ook voor 2007 zal in Delft - conform
de landelijke trend - het niveau van het aantal aanmeldingen onveranderlijk
hoog blijven. Voor 2007 wordt dit aantal rondom de 800 geschat. (schatting op
basis van aanmeldingen vanaf 01-01-2007 tot 15-04-2007)
2. Het aantal geslaagde bemiddelingen neemt af. Dit wordt veroorzaakt door de toenemende
tegenwerking van schuldeisers die geen medewerking willen verlenen aan het
minnelijke traject van schuldsanering. Ook is de situatie van klant daar debet
aan : Grote schuldenpakketten, met een groot aantal schuldeisers. Daarnaast is sprake van toename van cliënten met
multi-problematiek. Dit alles maakt de schuldregelingen lastiger. Veel wordt
verwacht van aanstaande wetswijzigingen waardoor het minnelijke traject meer
juridische mogelijkheden heeft om schuldsaneringen tot stand te brengen.
3. Overigens
is in onderstaand overzicht nog niet opgenomen het aantal adviezen, kortdurende
verwijstrajecten en WSNP verklaringen.
|
2005 |
2006 |
2007 |
|
|
|
|
|
|
|
1e kw |
2e kw |
3e kw |
4e kw |
Totaal |
|
|
|
|
|
|
|
|
Instroom |
479 |
717 |
220 |
|
|
|
220 |
Uitstroom |
456 |
666 |
97 |
|
|
|
97 |
waarvan: |
|
|
|
|
|
|
|
geslaagde bemiddelingen |
51 |
46 |
1 |
|
|
|
1 |
Klanten in behandeling – eind
peilperiode |
243 |
396 |
525 |
|
|
|
|
waarvan: |
|
|
|
|
|
|
|
Schuldregeling |
170 |
61 |
73 |
|
|
|
|
Budgetbeheer |
73 |
74 |
77 |
|
|
|
|
|
2005 |
2006 |
2007 |
|
|
|
|
|
|
|
1e kw |
2e kw |
3e kw |
4e kw |
Totaal |
|
aantal |
|
|
|
|
|
|
Werkvoorraad
– begin peilperiode |
4 |
3 |
6 |
|
|
|
|
Ingediende
klachten |
45 |
32 |
14 |
|
|
|
14 |
Afgehandelde
klachten |
47 |
29 |
6 |
|
|
|
6 |
Waarvan: |
|
|
|
|
|
|
|
(Deels-)gegrond |
17 |
6 |
1 |
|
|
|
1 |
Ongegrond |
14 |
20 |
5 |
|
|
|
5 |
Nog in
behandeling – eind peilperiode |
3 |
6 |
14 |
|
|
|
|
|
2005 |
|
2006 |
|
2007 |
|
|
|
|
|
|
|
|
1e
hlf jr |
2e hfl jr |
Totaal |
|
|
aantal |
% |
aantal |
% |
aantal |
|
|
% |
Werkvoorraad
begin peilperiode |
|
|
217 |
|
|
|
|
|
Ingediende
bezwaarschriften |
604 |
|
557 |
|
|
|
|
|
waarvan: |
|
|
|
|
|
|
|
|
Inkomen |
550 |
91% |
514 |
92% |
|
|
|
|
WVG |
54 |
9% |
43 |
8% |
|
|
|
|
Ingetrokken
/ herzien |
|
|
145 |
|
|
|
|
|
Uitgebrachte
adviezen |
595 |
|
465 |
|
|
|
|
|
waarvan: |
|
|
|
|
|
|
|
|
Gegrond |
90 |
15% |
69 |
15% |
|
|
|
|
Gedeeltelijk
gegrond |
73 |
12% |
56 |
12% |
|
|
|
|
Ongegrond |
368 |
62% |
296 |
64% |
|
|
|
|
Niet-ontvankelijk |
64 |
11% |
44 |
9% |
|
|
|
|
Totaal in
behandeling eind peilperiode |
|
|
165 |
|
|
|
|
|