‘Wat vindt u belangrijk?’
Burgemeester Bas Verkerk:
“Delftenaren zijn over het algemeen tevreden over de geboden service van de
gemeente. Dat blijkt uit een onderzoek naar de klanttevredenheid bij de
Publieksbalie. Maar dat is voor ons geen reden om achterover te leunen. We
blijven als gemeente werken aan een verbetering van de dienstverlening; aan de
balie, telefonisch en via het internet. In dit vijfde burgerjaarverslag van de gemeente Delft
leest u welke resultaten we in 2006 hebben geboekt.”
“Gemeente en inwoners zijn
samen verantwoordelijk voor de stad; we willen immers allemaal prettig wonen en
werken in Delft. Initiatieven van burgers voor een schone, hele en veilige wijk
zijn daarom onmisbaar. In dit jaarverslag informeren we u over de manier waarop u zich kunt inzetten voor de stad. Bijvoorbeeld door
deel te nemen aan de Delftse Wijkaanpak. Zo kunt u direct initiatief nemen voor
verbeteringen in uw straat, buurt of wijk. Maar er kan meer: via burgerparticipatie kunt u ook uw mening geven over
het beleid van de gemeente, onder andere via panels, tijdens inspraakavonden en
bij commissievergaderingen van de gemeenteraad. Laat weten wat u belangrijk vindt! Vorig jaar hebben we daar nog een
goed voorbeeld van gezien: gelijktijdig met de verkiezingen voor de Tweede
Kamer is het eerste Delftse referendum gehouden. Een belangrijke gebeurtenis
waarbij de Delftse burgers de besluitvorming in de politiek direct hebben
beïnvloed.”
“In
dit verslag blikken we terug op 2006. U vindt allerlei overzichten, feiten en
cijfers maar ook verbeterpunten. En met de verbeterpunten in de hand moeten we
in 2007 weer komen tot een nog betere dienstverlening en participatie. Ik nodig
u van harte uit om daaraan mee te werken. En heeft u vragen, opmerkingen, tips
of problemen over zaken die tot het takenpakket behoren van de burgemeester?
Dan kunt u een afspraak maken om langs te komen tijdens mijn spreekuur. Ik sta
u ook dit jaar weer graag te woord.”
Elk jaar brengt de
burgemeester van elke Nederlandse gemeente een burgerjaarverslag uit. Dat is
wettelijk verplicht en het is belangrijk dat u op de hoogte bent van alle
ontwikkelingen in de gemeente waar u woont en/of werkt. Er moet verslag worden
gedaan over de kwaliteit van de gemeentelijke dienstverlening. Ook de manieren
waarop burgers kunnen participeren in het beleid van de gemeente komt aan de
orde. In Delft schenken we daarnaast aandacht aan de afhandeling van
bezwaarschriften, klachten, maar ook de onderscheidingen die vorig jaar zijn
uitgereikt. Met het burgerjaarverslag krijgt u dus inzicht in de relatie tussen
burger en gemeentebestuur. In Delft maakt burgemeester Verkerk het
burgerjaarverslag openbaar via de Stadskrant Delft en de gemeentesite. Zo weet
u hoe u de gemeente Delft kunt benaderen, hoe de gemeente omgaat met uw vragen
en klachten en op welke manier er wordt gewerkt aan verbeteringen.
Op deze pagina’s leest u een
samenvatting van het burgerjaarverslag. De gehele tekst, aangevuld met links
naar relevante informatie, is op de gemeentesite te vinden: www.gemeentedelft.info/burgerjaarverslag
De samenvatting wordt in de stadskrant huis aan huis verspreid zodat iedere
Delftenaar zich daarvan op de hoogte kan stellen.
In 2006 zijn veel
Delftenaren in het zonnetje gezet. Maar liefst 24 personen hebben in Delft een
koninklijke onderscheiding gekregen. Zij hebben zich op bijzondere wijze
ingezet voor onze samenleving. En de samenleving heeft op haar beurt die inzet
zo gewaardeerd dat deze mensen zijn voorgedragen voor een lintje. Wie zich
heeft onderscheiden in de Delftse samenleving, kan ook in aanmerking komen voor
een gemeentepenning. Met deze penning spreekt de gemeente haar waardering uit
voor de verdiensten van die persoon. In 2006 mocht violiste Isabelle van Keulen
de erepenning in ontvangst nemen omdat zij tien jaar lang de stimulerende motor
was achter het
Delft Chamber Music Festival.
Als blijk van waardering en
om het werk van de vrijwilliger te promoten, reikt de gemeente Delft jaarlijks
de Delftse Pluim en Veer uit. Op voordracht van een onafhankelijke jury werden
de winnaars van de Pluim en de vijf Veren afgelopen jaar in De Wereldzaak
bekendgemaakt. Burgemeester Verkerk: “Het werk van vrijwilligers is van
onschatbare waarde voor onze stad. Je zou kunnen zeggen dat ze het cement van
onze samenleving vormen. Daarom zetten we één keer per jaar vrijwilligers in
het zonnetje en die waardering verdienen ze stuk voor stuk!”
Tot slot is het een goede gewoonte dat bij bijzondere jubilea de burgemeester
van Delft op bezoek komt om persoonlijk zijn gelukwensen over te brengen. In
2006 waren er maar liefst elf Delftenaren die 100 jaar werden of zelfs ouder.
Daarnaast konden 74 echtparen een bijzonder huwelijksjubileum vieren van 60
jaar of meer.
Op www.gemeentedelft.info/burgerjaarverslag
zijn alle namen van de Delftenaren te vinden die vorig jaar in het zonnetje
zijn gezet.
Pagina 2
U kunt als inwoner van Delft
invloed uitoefenen op het beleid van de gemeente. Dat gebeurt via
burgerparticipatie. In Delft zijn daar verschillende instrumenten voor. U kunt
uw mening geven via panels, inspraak tijdens speciale inspraakavonden en
commissievergaderingen van de gemeenteraad, via het burgerinitiatief, door te
participeren in de Wijkaanpak en via digitaal contact.
Burgerparticipatie betekent
niet dat burgers direct beslissen over het te voeren beleid. Daar zijn de
gekozen leden van de gemeenteraad voor. Maar u kunt wel meedenken, meepraten en meedoen. Gelukkig weten veel
Delftenaren nu al de weg naar de gemeente en de politiek te vinden. In de
wijken doen vele Delftenaren mee aan de wijkaanpak. Ze nemen zelf initiatief om
hun wijk schoner en leefbaarder te maken. En via panels geven enkele duizenden
Delftenaren hun mening over het voorgestelde beleid van de gemeente. Ze zijn
daarmee een belangrijke informatiebron.
Geef uw mening
Ook u bent van harte
uitgenodigd om uw mening te geven. De gemeente luistert graag naar u en is vaak
bereid het beleid aan te passen als u uw mening laat horen. Want
burgerparticipatie komt niet alleen de burgers ten goede in hun directe
leefomgeving. Ook de gemeente en de politiek zijn er bij gebaat. Als
burgerparticipatie goed is geregeld, kan het gemeentelijk beleid rekenen op een
breed draagvlak waardoor het beleid goed wordt geaccepteerd en daardoor beter
uitwerkt. Op www.delft.nl/gemeenteraad vindt u actuele informatie over
de Delftse gemeenteraad en nieuwsberichten over de commissie- en
raadsvergaderingen.
Burger en gemeenteraad
Delftenaren kunnen invloed
hebben op de gemeentelijke besluitvorming via de gemeenteraad. Dat kan door ‘in
te spreken’ in een raadscommissie, maar ook via een zogenoemde Commissie
Extern. U heeft het recht om uw mening te geven over een onderwerp dat op de
agenda staat van een raadscommissie. De raadsleden luisteren naar uw
opmerkingen en kunnen ze meenemen bij het bepalen van hun standpunt.
De gemeenteraad heeft in
2006 één keer een Commissie Extern georganiseerd. Dat is een bijzondere
commissievergadering waarbij raadsleden, burgers en instellingen met elkaar van
gedachten wisselen over een bepaald onderwerp. In 2006 ging de commissie extern
over Delft Kennisstad. De bijeenkomst was georganiseerd om in kaart te brengen
wat inwoners en ondernemers nu eigenlijk vinden van het feit dat Delft zich als
'kennisstad' positioneert. Naar aanleiding van het stadsdebat is de nota voor
de gemeenteraad aangepast. De belangrijkste aanpassing betrof extra aandacht
voor de zichtbaarheid van Delft Kennisstad en hiermee samenhangend het voorstel
om middelen beschikbaar te stellen voor communicatie.
Daarnaast is op 19 juni een
politieke markt georganiseerd. Hier konden leden van de gemeenteraad en
maatschappelijke organisaties met elkaar kennismaken. Op deze markt in het
stadhuis waren zo’n 45 organisaties aanwezig.
Inspraak
Sommige vormen van
burgerparticipatie zijn wettelijk vastgelegd. Bijvoorbeeld het recht op
inspraak bij procedures op het gebied van ruimtelijke ordening en milieu. In 2006 is onder andere
inspraak verleend op onder andere het bestemmingsplan TU midden, het
ontwikkelingsplan Delftse Hout, het ontwikkelingsplan Bomenwijk, het
beeldkwaliteitplan Poptahof en het beeldkwaliteitplan Harnaschpolder. In 2006 waren er ook twee inspraakavonden over de
verplaatsing van de Bloemenmarkt van de Hippolytusbuurt naar de Brabantse
Turfmarkt.
Delftenaren speelden ook een
rol in de selectie van architecten voor het ontwerp van het nieuwe
stadskantoor. Vier architecten kregen de opdracht een schetsontwerp te
maken voor een nieuw stadskantoor, met daarin de hal van het nieuwe NS-station
Delft. Om zoveel mogelijk Delftenaren kennis te laten nemen van de ontwerpen,
is in de zomermaanden van 2006 een expositie ingericht in de DOK-vestiging aan
de Kruisstraat. Duizenden bezoekers konden hier een indruk krijgen van de
ontwerpen, aan de hand van maquettes en informatiepanelen. Leden van het Delft
Internet Panel (DIP) kregen vervolgens een stem bij het beoordelen van de
ontwerpen. Eind augustus is het DIP benaderd met de vraag een waardering toe te
kennen aan de vier ontwerpen. De uitkomst van het DIP woog voor een kwart mee
bij het bepalen van de eindcijfers, naast het oordeel van een
selectiecommissie. De DIP-peiling liet een voorkeur zien voor het ontwerp van
Soeters, terwijl de selectiecommissie een lichte voorkeur had voor Uytenhaak.
Het voornemen om met beide ontwerpen een volgende fase in te gaan leidde tot
bezwaren van de architecten. De procedure heeft daarom in 2006 nog niet geleid
tot de keuze voor één ontwerp.
Eerste Delftse Referendum
Op 22 november 2006 is het
eerste Delftse referendum gehouden. Delftenaren konden aangeven of ze voor of
tegen uitbreiding van de camping Delftse Hout waren.
Voor de raadsvergadering van 1 juni 2006 stond het conceptbesluit Vaststelling
Ontwikkelingsplan uitbreiding camping Delftse Hout op de agenda. Maar kort
daarvoor had de raad een verzoek ontvangen van een Delftse burger tot het
houden van een niet-correctief referendum over dit conceptbesluit. Nadat de diverse
opeenvolgende stappen waren gezet, werd het referendum tegelijk met de Tweede
Kamerverkiezingen gehouden. Het opkomstpercentage was 65,3 procent. De uitslag
was als volgt: aantal stemmen voor uitbreiding 17.089 (35,4 procent) en
het aantal stemmen tegen uitbreiding 31.185 (64,6 procent). Op 30
november 2006 besloot de raad, gelet op de uitslag van het referendum, het
Ontwikkelingsplan uitbreiding camping Delftse Hout niet vast te stellen.
Daarmee ging de uitbreiding niet door. Een overgrote meerderheid van de
raadsleden had van tevoren aangegeven de uitslag van het referendum te zullen
volgen.
Panels hebben een
belangrijke functie in burgerparticipatie. Via panels kunt u deelnemen aan
discussies en uw mening geven. In totaal doen enkele duizenden Delftenaren mee
in verschillende panels van de gemeente. De panels verschillen sterk maar
hebben ook een gezamenlijk kenmerk: zij zijn een belangrijke informatiebron
voor zowel het gemeentebestuur als de ambtenaren en een belangrijk
ontmoetingspunt voor burger en gemeente. Voorbeelden zijn het Delft Internet
Panel (DIP), het Panel Gehandicaptenbeleid en de Klankbordgroep
Binnenstadsforum. de Klankbordgroep Binnenstadsforum bestaat uit bewoners,
ondernemers uit detailhandel en horeca, maar ook bezoekers en gebruikers. In
2006 is de Klankbordgroep Binnenstadforum een keer bij elkaar gekomen. Er is
gesproken over de autoluwe binnenstad, de evaluatie van het terrassenbeleid en
de vastgoed ontwikkelingsmaatschappij.
Burgers hebben het recht om
zelf onderwerpen op de agenda van de gemeenteraad te zetten. Iedereen kan een
onderwerp indienen. Er wordt geen minimumleeftijd gehanteerd en u hoeft zelfs
niet in Delft te wonen. Waar moet u dan wel aan voldoen? Het voorstel mag geen
bezwaar of klacht zijn en de gemeenteraad moet bevoegd zijn om er over te
beslissen. Minstens 300 inwoners uit Delft van 12 jaar en ouder moeten het
voorstel ondersteunen. Als u 100 handtekeningen heeft opgehaald, kunt u zich al
wenden tot de burgemeester met het verzoek om een oproep in de stadskrant te
plaatsen voor meer handtekeningen. In 2006 is geen gebruik gemaakt van het
burgerinitiatief.
Voor ondersteuning bij het
opstellen van een burgerinitiatiefvoorstel kunt u contact opnemen met de
griffie van de gemeenteraad (e-mail griffie@delft.nl of telefoonnummer 219 79
52). Meer informatie vindt u ook in het Raadsinformatiesysteem op www.raad.delft.nl
Pagina 3
Dienstverlening:
wat mag u verwachten?
Als inwoner van Delft mag u
erop rekenen dat uw contact met de gemeente goed verloopt. Of dat nu aan de
balie, per brief, website, telefoon of e-mail gebeurd. De gemeente heeft ook in
2006 gewerkt aan het verbeteren van die dienstverlening. Het streven is u snel
en in één keer goed van dienst te zijn - het liefst via één loket. Hoe Delft de
service aan klanten verder wil verbeteren, staat in het meerjarenplan
Dienstverlening. De gemeente streeft naar een uitbreiding van het aantal
producten dat digitaal wordt aangeboden of op afspraak kan worden verkregen.
Daarmee zal het gemak voor klanten toenemen.
Met het ontwikkelen en
publiceren van servicenormen weet u wat u van de gemeente mag verwachten. Een
servicenorm maakt direct duidelijk waar u als klant van de gemeente op mag
rekenen. Dan gaat het bijvoorbeeld om wachttijden, reactietijden,
toegankelijkheid van de gemeente, privacy en gedrag. In 2007 worden er nieuwe
servicenormen ontwikkeld en zullen de meeste producten en diensten van het
vakteam Publieksbalie ook op afspraak verkrijgbaar zijn. Daarnaast wordt
gestart met voorbereidingen om een aanzienlijk deel van de gemeente in 2008
onder één telefoonnummer bereikbaar te laten zijn.
De gemeente hecht veel
belang aan administratieve lastenverlichting voor bedrijven. Daarom worden steeds
meer producten en diensten gedigitaliseerd, zodat ze via de gemeentesite – met
behulp van DigiD en verschillende betaalmethoden – verkrijgbaar zijn. De
dienstverlening aan bedrijven verloopt via het fysieke bedrijvenloket bij de
Publieksbalie voor de meest praktische vragen. De ondernemers kunnen die vragen
via de gemeentesite, persoonlijk of via de telefoon stellen en krijgen zoveel
mogelijk meteen antwoord. Voor complexere of strategische vragen zijn de
(strategisch) accountmanagers het gemeentelijk aanspreekpunt.
Naast
de servicenormen op wacht- en transactietijden hanteert de gemeente nog een
aantal kwaliteitsnormen. Bij de aanvraag van een huisvestingsvergunning mag over de beoordeling ervan wettelijk acht weken
worden gedaan (met een verlenging van nog eens acht weken, indien daartoe
aanleiding is). De gemeente hanteert een eigen servicenorm: twee weken. In 2006
zijn 144 aanvragen beoordeeld en allemaal binnen die norm. Het antwoorden op
e-mail wil de gemeente binnen 24 uur doen (behalve in het weekend). In 2006
werden 9.271 e-mails ontvangen en in 99,9 procent van alle verzoeken werd de
servicenorm gerealiseerd. En wie tot slot via de gemeentesite op werkdagen voor
13.00 uur een uittreksel aanvraagt en betaalt, heeft het uittreksel de volgende
dag in de bus. In 2006 lukte dat voor 98,5 procent van de 930 digitaal
aangevraagde uittreksels.
Bij de Publieksbalie kunt u
terecht voor producten en diensten op het gebied van Burgerzaken, Bouwen,
Wonen, Parkeren, Belastingen, Burgerlijke Stand, Bedrijven en algemene
(gemeentelijke) informatie. Ruim 98.000 mensen brachten in 2006 een bezoek aan
de balies. De gemiddelde
wachttijd bedroeg negen minuten, net als in 2005. Gemiddeld was achtenhalve minuut nodig om een product of dienst te
leveren, een halve minuut langer dan in 2005. De reden hiervoor is dat een
aantal producten en diensten arbeidsintensiever zijn om te maken (denk
bijvoorbeeld aan de verscherpte eisen aan pasfoto’s voor reisdocumenten en
rijbewijzen).
Ruim 9.000 mensen maakten in
2006 gebruik van het afnemen van een product op afspraak. Dit is bijna een
verdubbeling ten opzichte van 2005. Daarbij streefde de gemeente naar een
maximale wachttijd van vijf minuten. In 95,5 procent van de bezoeken op
afspraak werd dit gerealiseerd (in 2005 was dat 93 procent).
Niet iedere Delftenaar kan
zelfstandig een bezoek brengen aan de Publieksbalie en daarom werden in 2006
veertig individuele en een aantal (collectieve) huisbezoeken afgelegd. Daarbij
ging het vooral om mensen in een verzorgings- of verpleeghuis. Een fotograaf
zorgde ter plaatse voor de noodzakelijke pasfoto’s voor het verplichte
identiteitsbewijs.
Vorig jaar is het aantal
telefoontjes dat binnenkwam bij het callcenter Publieksbalie afgenomen: van
65.861 in 2005 naar 58.053 in 2006. Vermoedelijk komt dit omdat de informatievoorziening
via de website is verbeterd en het aantal digitaal afgenomen producten en
contacten flink is toegenomen. In 2005 werden digitaal en via de e-mail
(exclusief het maken van afspraken) 18.197 contacten afgehandeld en producten
en diensten afgenomen. Vorig jaar liep dat aantal op tot 25.617.
In 2006 is de gemiddelde
telefonische wachttijd afgenomen tot 50 seconden (het jaar daarvoor nog een
minuut en 19 seconden). Ook de gemiddelde gespreksduur ging omlaag naar een
minuut en 31 seconden (in 2005 drie minuten en 14 seconden).
Waardering voor service
Klanten van de Publieksbalie
zijn over het algemeen tevreden over de geboden service en de locatie waar de
dienst of het product wordt afgenomen. Dat blijkt uit een onderzoek van TNS
NIPO naar de klanttevredenheid bij de Publieksbalie. Op beide onderdelen
scoorde Delft dit jaar een dikke voldoende. Ondervraagde Delftenaren gaven in
2006 een 7,8 voor de geboden service en een 7,5 voor de locatie. Delft plaatste
zich daarmee opnieuw in de top 10 van de hoogst scorende gemeenten.
Steeds meer burgers en
bedrijven weten de digitale producten en diensten van de gemeente te vinden.
Vooral het aanbieden van grofvuil via internet is populair geworden. Via de
website zijn er 14.558 meldingen gedaan van grofvuil in 2006 ten opzichte van
10.267 meldingen in 2005. Een stijging van 42 procent. Verder zijn via
www.gemeentedelft.info in 2006 930 uittreksels digitaal aangevraagd en betaalt.
Mailen met de Publieksbalie kan via het contactformulier op www.gemeentedelft.info/contact.
De Publieksbalie stuurt binnen 24 uur (uitgezonderd de weekenden) een e-mail
terug.
In de wijken
In 2006 is de gemeente in
heel Delft op het gebied van Stadsbeheer wijkgericht gaan werken. Dat betekent
een gezamenlijke aanpak van verschillende diensten van stadsbeheer, zoals
bestratingen, riolering, straatmeubilair en groenonderhoud. Er zijn vier
wijkposten ingericht waar van uit het dagelijkse onderhoud op het gebied van
schoon, heel en groen wordt geregeld.
Door het werk naar de wijken
te brengen wordt beter en sneller ingespeeld op wat er in de wijk speelt. Een
gezamenlijke aanpak vanuit verschillende diensten geeft sneller resultaat, is
efficiënter en levert een betere beeldkwaliteit op. Daarnaast vraagt de
Binnenstad met de markten en veel evenementen een andere aanpak dan
bijvoorbeeld Tanthof. Vanuit de wijkteams kan daar met maatwerk beter op worden
ingespeeld.
Eind 2006 is duidelijk
resultaat geconstateerd van deze andere aanpak. Zowel burgers als partners in
de wijken (zoals woningbouwcorporaties) hebben laten weten dat de stad er
vooral veel schoner uitziet.
De gemeente geeft op een breed terrein vele soorten vergunningen en ontheffingen af. De bekendste vergunning is wellicht die voor het parkeren. In 2006 heeft de gemeente 9.205 parkeervergunningen en 7.181 bezoekerskaarten verkocht. Opvallend is dat steeds meer mensen hun parkeervergunning kopen via internet. In 2006 is 48 procent van alle parkeervergunningen en bezoekerskaarten via de gemeentesite aangeschaft.
Een andere veel aangevraagde
vergunning is de bouwvergunning. Vorig jaar heeft de gemeente meer
bouwvergunningen verleend dan in het jaar daarvoor: 429 vergunningen tegenover
388 in 2005. Ook op het gebied van bouwen zullen er steeds meer vergunningen
komen, die digitaal kunnen worden aangevraagd en/of afgehandeld.
Pagina
4
Het kan gebeuren dat u het
niet eens bent met een besluit van de gemeente. Of dat u een klacht heeft over
de manier waarop u bent behandeld. Daar kunt u iets mee doen: bezwaar maken
bijvoorbeeld of een klacht indienen.
Als u bezwaar maakt,
behandelt een onafhankelijke
Adviescommissie uw bezwaarschrift en brengt een advies uit. Op basis van dit
advies neemt de gemeente een nieuw besluit. De Adviescommissie bestaat uit vier
Kamers en in 2006 hebben zij in totaal 607 bezwaarschriften afgehandeld.
Het
aantal openstaande bezwaarschriften is bijna op normaal niveau. In 2005 en 2006
zijn inhaalslagen gemaakt en zijn achterstanden ingelopen. Bij een hoeveelheid
van 215 openstaande bezwaarschriften is sprake van een normale werkvoorraad.
Meer openstaande bezwaarschriften op enig moment zorgt voor vertragingen in het
reguliere proces. In 2006 is er een verbeteringstraject in gang gezet om de
bezwaarschriften binnen de wettelijke termijn van 10 tot 14 weken af te
handelen. Voor 2007 is het streven om alle zaken binnen die wettelijke termijn
af te handelen.
Bij een bezwaar kijkt de
gemeente opnieuw naar het besluit waar u het niet mee eens bent op basis van
het advies van de Adviescommissie. Als u het met de beslissing op uw
bezwaarschrift niet eens bent, kunt u tegen dit nieuwe besluit in beroep. Dat
gebeurt bij de rechter. In 2006 werden 105 beroepszaken tegen de gemeente
aangespannen. Hiervan zijn er 78 afgehandeld
Daarbij is de gemeente 59 keer in het gelijk gesteld. Negentien keer
werd de burger die de zaak aanspande (gedeeltelijk) in het gelijk gesteld.
Wanneer u niet tevreden bent
over de manier waarop de gemeente u heeft behandeld, kunt u een klacht
indienen. Het gaat dus niet om een genomen besluit, maar hoe een contact met de
gemeente is verlopen. Wanneer de klacht gegrond wordt bevonden, kan dit leiden
tot maatregelen om bijvoorbeeld herhaling te voorkomen. In 2006 werden 92
klachten ingediend; 85 klachten zijn afgehandeld waarvan er dertien gegrond of
deels gegrond werden verklaard. Er zijn 33 klachten op andere wijze
afgehandeld. De overige klachten waren ongegrond, niet-ontvankelijk of zijn
ingetrokken. Op 31 december 2006 waren er nog 26 klachten in behandeling.
In 2005 konden Delftenaren
zich nog wenden tot de Gemeentelijke Ombudscommissie als ze het niet eens waren
met de afhandeling van een klacht door de gemeente. Per 1 januari 2006 is daar
verandering in gekomen. Vanaf dat moment kunnen burgers zich richten tot de
Nationale Ombudsman in Den Haag. Het jaar 2006 laat hierbij het volgende beeld
zien. De Nationale Ombudsman heeft elf klachten ontvangen, maar hierover zijn
geen rapporten uitgebracht. Acht klachten zijn afgedaan zonder onderzoek, twee
klachten zijn intern door de gemeente afgehandeld en één klacht is nog in
behandeling.
Ook een rechtmatig genomen
besluit van de gemeente of de uitvoering ervan kan een burger of bedrijf
financieel benadelen. En soms is dat nadeel
groter dan het ‘normaal maatschappelijk risico’. Dan kan het onredelijk
zijn om de persoon of het bedrijf de schade helemaal zelf te laten dragen. Voor
die gevallen heeft de gemeente twee regelingen: voor planschadevergoeding en
voor nadeelcompensatie. Vorig jaar zijn drie aanvragen om nadeelcompensatie
ingediend. Deze zijn nog in behandeling. In 2006 zijn ook 20 verzoeken
ingediend om planschadevergoeding. Negen ervan zijn afgehandeld en in vijf
gevallen betekende dat toewijzing van de planschadevergoeding. De overige elf
verzoeken zijn nog in behandeling.
<kader>
|
Aantal bezwaarschriften op
1 jan. 2006 |
Nieuw ingekomen |
Advies uitgebracht |
Teruggetrokken /
afgehandeld zonder advies |
Kamer
I |
137 |
146 |
208 |
38 |
Kamer
II |
217 |
555 |
465 |
149 |
Kamer
III |
30 |
50 |
36 |
21 |
Kamer
IV |
5 |
58 |
39 |
15 |
Soms wordt er op één
bezwaarschrift twee adviezen geschreven of andersom. Hierdoor kunnen de cijfers
in een afwijkende optelling resulteren.
<kader>
|
Aantal openstaande bezwaarschriften |
|
Kamer I |
137 |
37 |
Kamer II |
217 |
165 |
Kamer III |
30 |
22 |
Kamer IV |
5 |
9 |
Totaal |
387 |
233 |
WijkWebs
Via de digitale wegwijzer www.delft.nl
zijn de websites voor de wijken te vinden. Zo’n 30.000 bezoekers per maand
surfen op internet naar de WijkWebs om alles te weten te komen over hun wijk.
Bewoners kunnen met hun DigiD meedoen op de wijkwebs. Ze kunnen discussiëren,
berichten plaatsen en chatten. WijkWeb is dé plek om buren te leren kennen.
Ook
in 2006 hebben bewoners, corporaties, gemeente, welzijnsorganisaties, bedrijven
en politie samengewerkt aan sterkere wijken. De wijkprogramma’s 2006 vormden
daarbij een belangrijke leidraad. Naast deze jaarlijkse programma’s voor alle
zeven wijken van Delft was er natuurlijk als altijd weer ruimte om direct in te
spelen op nieuwe ontwikkelingen of ontstane problemen. Zo zijn er weer tal van
initiatieven en projecten in de wijken in gang gezet, deels gefinancierd vanuit
de wijkbudgetten. Voor een uitgebreid overzicht kunt u per wijk het wijkverslag
2006 inkijken: www.gemeentedelft.info/wijkaanpak.
In 2006 is er veel aandacht geweest voor verkeersveiligheid. Ook de sociale veiligheid blijft een vast agendapunt
binnen de wijkaanpak: de aanpak van enge plekken en het met bewoners werken aan
verbetering en handhaving van de kwaliteit van de openbare ruimte. Daarnaast hebben bewoners vorig jaar weer veel
initiatieven genomen om de onderlinge contacten in de wijk te bevorderen. De vele straatfeesten, buurtfeesten, Fleur Delft
op-acties en de Leukste straat van Delft-verkiezing spelen daarbij een
belangrijke rol. Op 7 oktober is er voor alle wijken samen weer een grote
wijkenmarkt op de Markt georganiseerd waar ook de winnaar van de Leukste Straat
van Delft-verkiezing bekend werd gemaakt. De wijkenmarkt 2006 had een andere
opzet dan voorgaande jaren. Er was gekozen voor ‘thematenten’ waarin zaken als
verkeer, groen, water, samenleven of veiligheid aan de orde kwamen.