Pagina 1

 

 

‘Wat vindt u belangrijk?’

 

Burgemeester Bas Verkerk: “Delftenaren zijn over het algemeen tevreden over de geboden service van de gemeente. Dat blijkt uit een onderzoek naar de klanttevredenheid bij de Publieksbalie. Maar dat is voor ons geen reden om achterover te leunen. We blijven als gemeente werken aan een verbetering van de dienstverlening; aan de balie, telefonisch en via het internet. In dit vijfde burgerjaarverslag van de gemeente Delft leest u welke resultaten we in 2006 hebben geboekt. 

 

“Gemeente en inwoners zijn samen verantwoordelijk voor de stad; we willen immers allemaal prettig wonen en werken in Delft. Initiatieven van burgers voor een schone, hele en veilige wijk zijn daarom onmisbaar. In dit jaarverslag informeren we u over de manier waarop u zich kunt inzetten voor de stad. Bijvoorbeeld door deel te nemen aan de Delftse Wijkaanpak. Zo kunt u direct initiatief nemen voor verbeteringen in uw straat, buurt of wijk. Maar er kan meer: via burgerparticipatie kunt u ook uw mening geven over het beleid van de gemeente, onder andere via panels, tijdens inspraakavonden en bij commissievergaderingen van de gemeenteraad. Laat weten wat u belangrijk vindt! Vorig jaar hebben we daar nog een goed voorbeeld van gezien: gelijktijdig met de verkiezingen voor de Tweede Kamer is het eerste Delftse referendum gehouden. Een belangrijke gebeurtenis waarbij de Delftse burgers de besluitvorming in de politiek direct hebben beïnvloed.”

 

“In dit verslag blikken we terug op 2006. U vindt allerlei overzichten, feiten en cijfers maar ook verbeterpunten. En met de verbeterpunten in de hand moeten we in 2007 weer komen tot een nog betere dienstverlening en participatie. Ik nodig u van harte uit om daaraan mee te werken. En heeft u vragen, opmerkingen, tips of problemen over zaken die tot het takenpakket behoren van de burgemeester? Dan kunt u een afspraak maken om langs te komen tijdens mijn spreekuur. Ik sta u ook dit jaar weer graag te woord.”

 

 

Wat is een burgerjaarverslag?

 

Elk jaar brengt de burgemeester van elke Nederlandse gemeente een burgerjaarverslag uit. Dat is wettelijk verplicht en het is belangrijk dat u op de hoogte bent van alle ontwikkelingen in de gemeente waar u woont en/of werkt. Er moet verslag worden gedaan over de kwaliteit van de gemeentelijke dienstverlening. Ook de manieren waarop burgers kunnen participeren in het beleid van de gemeente komt aan de orde. In Delft schenken we daarnaast aandacht aan de afhandeling van bezwaarschriften, klachten, maar ook de onderscheidingen die vorig jaar zijn uitgereikt. Met het burgerjaarverslag krijgt u dus inzicht in de relatie tussen burger en gemeentebestuur. In Delft maakt burgemeester Verkerk het burgerjaarverslag openbaar via de Stadskrant Delft en de gemeentesite. Zo weet u hoe u de gemeente Delft kunt benaderen, hoe de gemeente omgaat met uw vragen en klachten en op welke manier er wordt gewerkt aan verbeteringen.

 

 

Burgerjaarverslag op internet

 

Op deze pagina’s leest u een samenvatting van het burgerjaarverslag. De gehele tekst, aangevuld met links naar relevante informatie, is op de gemeentesite te vinden: www.gemeentedelft.info/burgerjaarverslag De samenvatting wordt in de stadskrant huis aan huis verspreid zodat iedere Delftenaar zich daarvan op de hoogte kan stellen.

 

Delftenaren in het zonnetje

 

In 2006 zijn veel Delftenaren in het zonnetje gezet. Maar liefst 24 personen hebben in Delft een koninklijke onderscheiding gekregen. Zij hebben zich op bijzondere wijze ingezet voor onze samenleving. En de samenleving heeft op haar beurt die inzet zo gewaardeerd dat deze mensen zijn voorgedragen voor een lintje. Wie zich heeft onderscheiden in de Delftse samenleving, kan ook in aanmerking komen voor een gemeentepenning. Met deze penning spreekt de gemeente haar waardering uit voor de verdiensten van die persoon. In 2006 mocht violiste Isabelle van Keulen de erepenning in ontvangst nemen omdat zij tien jaar lang de stimulerende motor was achter het

Delft Chamber Music Festival.

 

Als blijk van waardering en om het werk van de vrijwilliger te promoten, reikt de gemeente Delft jaarlijks de Delftse Pluim en Veer uit. Op voordracht van een onafhankelijke jury werden de winnaars van de Pluim en de vijf Veren afgelopen jaar in De Wereldzaak bekendgemaakt. Burgemeester Verkerk: “Het werk van vrijwilligers is van onschatbare waarde voor onze stad. Je zou kunnen zeggen dat ze het cement van onze samenleving vormen. Daarom zetten we één keer per jaar vrijwilligers in het zonnetje en die waardering verdienen ze stuk voor stuk!”
Tot slot is het een goede gewoonte dat bij bijzondere jubilea de burgemeester van Delft op bezoek komt om persoonlijk zijn gelukwensen over te brengen. In 2006 waren er maar liefst elf Delftenaren die 100 jaar werden of zelfs ouder. Daarnaast konden 74 echtparen een bijzonder huwelijksjubileum vieren van 60 jaar of meer.

Op www.gemeentedelft.info/burgerjaarverslag zijn alle namen van de Delftenaren te vinden die vorig jaar in het zonnetje zijn gezet.


Pagina 2

 

 

Burgerparticipatie: doe mee!

 

U kunt als inwoner van Delft invloed uitoefenen op het beleid van de gemeente. Dat gebeurt via burgerparticipatie. In Delft zijn daar verschillende instrumenten voor. U kunt uw mening geven via panels, inspraak tijdens speciale inspraakavonden en commissievergaderingen van de gemeenteraad, via het burgerinitiatief, door te participeren in de Wijkaanpak en via digitaal contact.

 

Burgerparticipatie betekent niet dat burgers direct beslissen over het te voeren beleid. Daar zijn de gekozen leden van de gemeenteraad voor. Maar u kunt wel meedenken, meepraten en meedoen. Gelukkig weten veel Delftenaren nu al de weg naar de gemeente en de politiek te vinden. In de wijken doen vele Delftenaren mee aan de wijkaanpak. Ze nemen zelf initiatief om hun wijk schoner en leefbaarder te maken. En via panels geven enkele duizenden Delftenaren hun mening over het voorgestelde beleid van de gemeente. Ze zijn daarmee een belangrijke informatiebron.

 

Geef uw mening

Ook u bent van harte uitgenodigd om uw mening te geven. De gemeente luistert graag naar u en is vaak bereid het beleid aan te passen als u uw mening laat horen. Want burgerparticipatie komt niet alleen de burgers ten goede in hun directe leefomgeving. Ook de gemeente en de politiek zijn er bij gebaat. Als burgerparticipatie goed is geregeld, kan het gemeentelijk beleid rekenen op een breed draagvlak waardoor het beleid goed wordt geaccepteerd en daardoor beter uitwerkt. Op www.delft.nl/gemeenteraad vindt u actuele informatie over de Delftse gemeenteraad en nieuwsberichten over de commissie- en raadsvergaderingen.

 

 

Burger en gemeenteraad

 

Delftenaren kunnen invloed hebben op de gemeentelijke besluitvorming via de gemeenteraad. Dat kan door ‘in te spreken’ in een raadscommissie, maar ook via een zogenoemde Commissie Extern. U heeft het recht om uw mening te geven over een onderwerp dat op de agenda staat van een raadscommissie. De raadsleden luisteren naar uw opmerkingen en kunnen ze meenemen bij het bepalen van hun standpunt.

 

De gemeenteraad heeft in 2006 één keer een Commissie Extern georganiseerd. Dat is een bijzondere commissievergadering waarbij raadsleden, burgers en instellingen met elkaar van gedachten wisselen over een bepaald onderwerp. In 2006 ging de commissie extern over Delft Kennisstad. De bijeenkomst was georganiseerd om in kaart te brengen wat inwoners en ondernemers nu eigenlijk vinden van het feit dat Delft zich als 'kennisstad' positioneert. Naar aanleiding van het stadsdebat is de nota voor de gemeenteraad aangepast. De belangrijkste aanpassing betrof extra aandacht voor de zichtbaarheid van Delft Kennisstad en hiermee samenhangend het voorstel om middelen beschikbaar te stellen voor communicatie.

 

Daarnaast is op 19 juni een politieke markt georganiseerd. Hier konden leden van de gemeenteraad en maatschappelijke organisaties met elkaar kennismaken. Op deze markt in het stadhuis waren zo’n 45 organisaties aanwezig.

 

 


Inspraak

 

Sommige vormen van burgerparticipatie zijn wettelijk vastgelegd. Bijvoorbeeld het recht op inspraak bij procedures op het gebied van ruimtelijke ordening en milieu. In 2006 is onder andere inspraak verleend op onder andere het bestemmingsplan TU midden, het ontwikkelingsplan Delftse Hout, het ontwikkelingsplan Bomenwijk, het beeldkwaliteitplan Poptahof en het beeldkwaliteitplan Harnaschpolder. In 2006 waren er ook twee inspraakavonden over de verplaatsing van de Bloemenmarkt van de Hippolytusbuurt naar de Brabantse Turfmarkt.

 

Delftenaren speelden ook een rol in de selectie van architecten voor het ontwerp van het nieuwe stadskantoor. Vier architecten kregen de opdracht een schetsontwerp te maken voor een nieuw stadskantoor, met daarin de hal van het nieuwe NS-station Delft. Om zoveel mogelijk Delftenaren kennis te laten nemen van de ontwerpen, is in de zomermaanden van 2006 een expositie ingericht in de DOK-vestiging aan de Kruisstraat. Duizenden bezoekers konden hier een indruk krijgen van de ontwerpen, aan de hand van maquettes en informatiepanelen. Leden van het Delft Internet Panel (DIP) kregen vervolgens een stem bij het beoordelen van de ontwerpen. Eind augustus is het DIP benaderd met de vraag een waardering toe te kennen aan de vier ontwerpen. De uitkomst van het DIP woog voor een kwart mee bij het bepalen van de eindcijfers, naast het oordeel van een selectiecommissie. De DIP-peiling liet een voorkeur zien voor het ontwerp van Soeters, terwijl de selectiecommissie een lichte voorkeur had voor Uytenhaak. Het voornemen om met beide ontwerpen een volgende fase in te gaan leidde tot bezwaren van de architecten. De procedure heeft daarom in 2006 nog niet geleid tot de keuze voor één ontwerp.

 

 

Eerste Delftse Referendum

 

Op 22 november 2006 is het eerste Delftse referendum gehouden. Delftenaren konden aangeven of ze voor of tegen uitbreiding van de camping Delftse Hout waren.
Voor de raadsvergadering van 1 juni 2006 stond het conceptbesluit Vaststelling Ontwikkelingsplan uitbreiding camping Delftse Hout op de agenda. Maar kort daarvoor had de raad een verzoek ontvangen van een Delftse burger tot het houden van een niet-correctief referendum over dit conceptbesluit. Nadat de diverse opeenvolgende stappen waren gezet, werd het referendum tegelijk met de Tweede Kamerverkiezingen gehouden. Het opkomstpercentage was 65,3 procent. De uitslag was als volgt: aantal stemmen voor uitbreiding 17.089 (35,4 procent) en het aantal stemmen tegen uitbreiding 31.185 (64,6 procent). Op 30 november 2006 besloot de raad, gelet op de uitslag van het referendum, het Ontwikkelingsplan uitbreiding camping Delftse Hout niet vast te stellen. Daarmee ging de uitbreiding niet door. Een overgrote meerderheid van de raadsleden had van tevoren aangegeven de uitslag van het referendum te zullen volgen.

 

 

Panels: informatiebron en ontmoetingsplaats

 

Panels hebben een belangrijke functie in burgerparticipatie. Via panels kunt u deelnemen aan discussies en uw mening geven. In totaal doen enkele duizenden Delftenaren mee in verschillende panels van de gemeente. De panels verschillen sterk maar hebben ook een gezamenlijk kenmerk: zij zijn een belangrijke informatiebron voor zowel het gemeentebestuur als de ambtenaren en een belangrijk ontmoetingspunt voor burger en gemeente. Voorbeelden zijn het Delft Internet Panel (DIP), het Panel Gehandicaptenbeleid en de Klankbordgroep Binnenstadsforum. de Klankbordgroep Binnenstadsforum bestaat uit bewoners, ondernemers uit detailhandel en horeca, maar ook bezoekers en gebruikers. In 2006 is de Klankbordgroep Binnenstadforum een keer bij elkaar gekomen. Er is gesproken over de autoluwe binnenstad, de evaluatie van het terrassenbeleid en de vastgoed ontwikkelingsmaatschappij.

 

 

Burgerinitiatief

 

Burgers hebben het recht om zelf onderwerpen op de agenda van de gemeenteraad te zetten. Iedereen kan een onderwerp indienen. Er wordt geen minimumleeftijd gehanteerd en u hoeft zelfs niet in Delft te wonen. Waar moet u dan wel aan voldoen? Het voorstel mag geen bezwaar of klacht zijn en de gemeenteraad moet bevoegd zijn om er over te beslissen. Minstens 300 inwoners uit Delft van 12 jaar en ouder moeten het voorstel ondersteunen. Als u 100 handtekeningen heeft opgehaald, kunt u zich al wenden tot de burgemeester met het verzoek om een oproep in de stadskrant te plaatsen voor meer handtekeningen. In 2006 is geen gebruik gemaakt van het burgerinitiatief.

Voor ondersteuning bij het opstellen van een burgerinitiatiefvoorstel kunt u contact opnemen met de griffie van de gemeenteraad (e-mail griffie@delft.nl of telefoonnummer 219 79 52). Meer informatie vindt u ook in het Raadsinformatiesysteem op www.raad.delft.nl


Pagina 3

 

 

Dienstverlening: wat mag u verwachten?

 

Als inwoner van Delft mag u erop rekenen dat uw contact met de gemeente goed verloopt. Of dat nu aan de balie, per brief, website, telefoon of e-mail gebeurd. De gemeente heeft ook in 2006 gewerkt aan het verbeteren van die dienstverlening. Het streven is u snel en in één keer goed van dienst te zijn - het liefst via één loket. Hoe Delft de service aan klanten verder wil verbeteren, staat in het meerjarenplan Dienstverlening. De gemeente streeft naar een uitbreiding van het aantal producten dat digitaal wordt aangeboden of op afspraak kan worden verkregen. Daarmee zal het gemak voor klanten toenemen.

 

Met het ontwikkelen en publiceren van servicenormen weet u wat u van de gemeente mag verwachten. Een servicenorm maakt direct duidelijk waar u als klant van de gemeente op mag rekenen. Dan gaat het bijvoorbeeld om wachttijden, reactietijden, toegankelijkheid van de gemeente, privacy en gedrag. In 2007 worden er nieuwe servicenormen ontwikkeld en zullen de meeste producten en diensten van het vakteam Publieksbalie ook op afspraak verkrijgbaar zijn. Daarnaast wordt gestart met voorbereidingen om een aanzienlijk deel van de gemeente in 2008 onder één telefoonnummer bereikbaar te laten zijn.

 

De gemeente hecht veel belang aan administratieve lastenverlichting voor bedrijven. Daarom worden steeds meer producten en diensten gedigitaliseerd, zodat ze via de gemeentesite – met behulp van DigiD en verschillende betaalmethoden – verkrijgbaar zijn. De dienstverlening aan bedrijven verloopt via het fysieke bedrijvenloket bij de Publieksbalie voor de meest praktische vragen. De ondernemers kunnen die vragen via de gemeentesite, persoonlijk of via de telefoon stellen en krijgen zoveel mogelijk meteen antwoord. Voor complexere of strategische vragen zijn de (strategisch) accountmanagers het gemeentelijk aanspreekpunt.

 

Naast de servicenormen op wacht- en transactietijden hanteert de gemeente nog een aantal kwaliteitsnormen. Bij de aanvraag van een huisvestingsvergunning mag over de beoordeling ervan wettelijk acht weken worden gedaan (met een verlenging van nog eens acht weken, indien daartoe aanleiding is). De gemeente hanteert een eigen servicenorm: twee weken. In 2006 zijn 144 aanvragen beoordeeld en allemaal binnen die norm. Het antwoorden op e-mail wil de gemeente binnen 24 uur doen (behalve in het weekend). In 2006 werden 9.271 e-mails ontvangen en in 99,9 procent van alle verzoeken werd de servicenorm gerealiseerd. En wie tot slot via de gemeentesite op werkdagen voor 13.00 uur een uittreksel aanvraagt en betaalt, heeft het uittreksel de volgende dag in de bus. In 2006 lukte dat voor 98,5 procent van de 930 digitaal aangevraagde uittreksels.

 

 

 

Aan de balie

 

Bij de Publieksbalie kunt u terecht voor producten en diensten op het gebied van Burgerzaken, Bouwen, Wonen, Parkeren, Belastingen, Burgerlijke Stand, Bedrijven en algemene (gemeentelijke) informatie. Ruim 98.000 mensen brachten in 2006 een bezoek aan de balies. De gemiddelde wachttijd bedroeg negen minuten, net als in 2005. Gemiddeld was achtenhalve minuut nodig om een product of dienst te leveren, een halve minuut langer dan in 2005. De reden hiervoor is dat een aantal producten en diensten arbeidsintensiever zijn om te maken (denk bijvoorbeeld aan de verscherpte eisen aan pasfoto’s voor reisdocumenten en rijbewijzen).

Ruim 9.000 mensen maakten in 2006 gebruik van het afnemen van een product op afspraak. Dit is bijna een verdubbeling ten opzichte van 2005. Daarbij streefde de gemeente naar een maximale wachttijd van vijf minuten. In 95,5 procent van de bezoeken op afspraak werd dit gerealiseerd (in 2005 was dat 93 procent).

Niet iedere Delftenaar kan zelfstandig een bezoek brengen aan de Publieksbalie en daarom werden in 2006 veertig individuele en een aantal (collectieve) huisbezoeken afgelegd. Daarbij ging het vooral om mensen in een verzorgings- of verpleeghuis. Een fotograaf zorgde ter plaatse voor de noodzakelijke pasfoto’s voor het verplichte identiteitsbewijs.

 

 

Bellen en e-mailen met de gemeente

 

Vorig jaar is het aantal telefoontjes dat binnenkwam bij het callcenter Publieksbalie afgenomen: van 65.861 in 2005 naar 58.053 in 2006. Vermoedelijk komt dit omdat de informatievoorziening via de website is verbeterd en het aantal digitaal afgenomen producten en contacten flink is toegenomen. In 2005 werden digitaal en via de e-mail (exclusief het maken van afspraken) 18.197 contacten afgehandeld en producten en diensten afgenomen. Vorig jaar liep dat aantal op tot 25.617.

In 2006 is de gemiddelde telefonische wachttijd afgenomen tot 50 seconden (het jaar daarvoor nog een minuut en 19 seconden). Ook de gemiddelde gespreksduur ging omlaag naar een minuut en 31 seconden (in 2005 drie minuten en 14 seconden).

 

 

Waardering voor service

 

Klanten van de Publieksbalie zijn over het algemeen tevreden over de geboden service en de locatie waar de dienst of het product wordt afgenomen. Dat blijkt uit een onderzoek van TNS NIPO naar de klanttevredenheid bij de Publieksbalie. Op beide onderdelen scoorde Delft dit jaar een dikke voldoende. Ondervraagde Delftenaren gaven in 2006 een 7,8 voor de geboden service en een 7,5 voor de locatie. Delft plaatste zich daarmee opnieuw in de top 10 van de hoogst scorende gemeenten.

 

 

Digitale dienstverlening

 

Steeds meer burgers en bedrijven weten de digitale producten en diensten van de gemeente te vinden. Vooral het aanbieden van grofvuil via internet is populair geworden. Via de website zijn er 14.558 meldingen gedaan van grofvuil in 2006 ten opzichte van 10.267 meldingen in 2005. Een stijging van 42 procent. Verder zijn via www.gemeentedelft.info in 2006 930 uittreksels digitaal aangevraagd en betaalt. Mailen met de Publieksbalie kan via het contactformulier op www.gemeentedelft.info/contact. De Publieksbalie stuurt binnen 24 uur (uitgezonderd de weekenden) een e-mail terug.

 

 

In de wijken

 

In 2006 is de gemeente in heel Delft op het gebied van Stadsbeheer wijkgericht gaan werken. Dat betekent een gezamenlijke aanpak van verschillende diensten van stadsbeheer, zoals bestratingen, riolering, straatmeubilair en groenonderhoud. Er zijn vier wijkposten ingericht waar van uit het dagelijkse onderhoud op het gebied van schoon, heel en groen wordt geregeld.

Door het werk naar de wijken te brengen wordt beter en sneller ingespeeld op wat er in de wijk speelt. Een gezamenlijke aanpak vanuit verschillende diensten geeft sneller resultaat, is efficiënter en levert een betere beeldkwaliteit op. Daarnaast vraagt de Binnenstad met de markten en veel evenementen een andere aanpak dan bijvoorbeeld Tanthof. Vanuit de wijkteams kan daar met maatwerk beter op worden ingespeeld.

Eind 2006 is duidelijk resultaat geconstateerd van deze andere aanpak. Zowel burgers als partners in de wijken (zoals woningbouwcorporaties) hebben laten weten dat de stad er vooral veel schoner uitziet.

 

 

Vergunningen en ontheffingen

 

De gemeente geeft op een breed terrein vele soorten vergunningen en ontheffingen af. De bekendste vergunning is wellicht die voor het parkeren. In 2006 heeft de gemeente 9.205 parkeervergunningen en 7.181 bezoekerskaarten verkocht. Opvallend is dat steeds meer mensen hun parkeervergunning kopen via internet. In 2006 is 48 procent van alle parkeervergunningen en bezoekerskaarten via de gemeentesite aangeschaft.

Een andere veel aangevraagde vergunning is de bouwvergunning. Vorig jaar heeft de gemeente meer bouwvergunningen verleend dan in het jaar daarvoor: 429 vergunningen tegenover 388 in 2005. Ook op het gebied van bouwen zullen er steeds meer vergunningen komen, die digitaal kunnen worden aangevraagd en/of afgehandeld.


Pagina 4

 

 

Wat als u het oneens bent met de gemeente?

 

Het kan gebeuren dat u het niet eens bent met een besluit van de gemeente. Of dat u een klacht heeft over de manier waarop u bent behandeld. Daar kunt u iets mee doen: bezwaar maken bijvoorbeeld of een klacht indienen.

 

Als u bezwaar maakt, behandelt  een onafhankelijke Adviescommissie uw bezwaarschrift en brengt een advies uit. Op basis van dit advies neemt de gemeente een nieuw besluit. De Adviescommissie bestaat uit vier Kamers en in 2006 hebben zij in totaal 607 bezwaar­schriften afgehandeld.

Het aantal openstaande bezwaarschriften is bijna op normaal niveau. In 2005 en 2006 zijn inhaalslagen gemaakt en zijn achterstanden ingelopen. Bij een hoeveelheid van 215 openstaande bezwaarschriften is sprake van een normale werkvoorraad. Meer openstaande bezwaarschriften op enig moment zorgt voor vertragingen in het reguliere proces. In 2006 is er een verbeteringstraject in gang gezet om de bezwaarschriften binnen de wettelijke termijn van 10 tot 14 weken af te handelen. Voor 2007 is het streven om alle zaken binnen die wettelijke termijn af te handelen.

 

Beroepszaken

Bij een bezwaar kijkt de gemeente opnieuw naar het besluit waar u het niet mee eens bent op basis van het advies van de Adviescommissie. Als u het met de beslissing op uw bezwaarschrift niet eens bent, kunt u tegen dit nieuwe besluit in beroep. Dat gebeurt bij de rechter. In 2006 werden 105 beroepszaken tegen de gemeente aangespannen. Hiervan zijn er 78 afgehandeld  Daarbij is de gemeente 59 keer in het gelijk gesteld. Negentien keer werd de burger die de zaak aanspande (gedeeltelijk) in het gelijk gesteld.

 

Interne klachtafhandeling

Wanneer u niet tevreden bent over de manier waarop de gemeente u heeft behandeld, kunt u een klacht indienen. Het gaat dus niet om een genomen besluit, maar hoe een contact met de gemeente is verlopen. Wanneer de klacht gegrond wordt bevonden, kan dit leiden tot maatregelen om bijvoorbeeld herhaling te voorkomen. In 2006 werden 92 klachten ingediend; 85 klachten zijn afgehandeld waarvan er dertien gegrond of deels gegrond werden verklaard. Er zijn 33 klachten op andere wijze afgehandeld. De overige klachten waren ongegrond, niet-ontvankelijk of zijn ingetrokken. Op 31 december 2006 waren er nog 26 klachten in behandeling.

 

Nationale Ombudsman

In 2005 konden Delftenaren zich nog wenden tot de Gemeentelijke Ombudscommissie als ze het niet eens waren met de afhandeling van een klacht door de gemeente. Per 1 januari 2006 is daar verandering in gekomen. Vanaf dat moment kunnen burgers zich richten tot de Nationale Ombudsman in Den Haag. Het jaar 2006 laat hierbij het volgende beeld zien. De Nationale Ombudsman heeft elf klachten ontvangen, maar hierover zijn geen rapporten uitgebracht. Acht klachten zijn afgedaan zonder onderzoek, twee klachten zijn intern door de gemeente afgehandeld en één klacht is nog in behandeling.

 

Nadeelcompensatie

Ook een rechtmatig genomen besluit van de gemeente of de uitvoering ervan kan een burger of bedrijf financieel benadelen. En soms is dat nadeel  groter dan het ‘normaal maatschappelijk risico’. Dan kan het onredelijk zijn om de persoon of het bedrijf de schade helemaal zelf te laten dragen. Voor die gevallen heeft de gemeente twee regelingen: voor planschadevergoeding en voor nadeelcompensatie. Vorig jaar zijn drie aanvragen om nadeelcompensatie ingediend. Deze zijn nog in behandeling. In 2006 zijn ook 20 verzoeken ingediend om planschadevergoeding. Negen ervan zijn afgehandeld en in vijf gevallen betekende dat toewijzing van de planschadevergoeding. De overige elf verzoeken zijn nog in behandeling.

 

 

 

<kader>

Instroom en uitstroom bezwaarschriften

 

 

Aantal bezwaarschriften op 1 jan. 2006

Nieuw ingekomen

Advies uitgebracht

Teruggetrokken / afgehandeld zonder advies

Kamer I

137

146

208

38

Kamer II

217

555

465

149

Kamer III

30

50

36

21

Kamer IV

5

58

39

15

 

Soms wordt er op één bezwaarschrift twee adviezen geschreven of andersom. Hierdoor kunnen de cijfers in een  afwijkende optelling resulteren.

 

<kader>

Openstaande bezwaarschriften

 

 

Aantal openstaande bezwaarschriften op
1 jan 2006

Aantal openstaande bezwaarschriften
op 31 dec 2006

Kamer I   

137

37

Kamer II 

217

165

Kamer III

30

22

Kamer IV

5

9

Totaal

387

233

 

 

 

WijkWebs

 

Via de digitale wegwijzer www.delft.nl zijn de websites voor de wijken te vinden. Zo’n 30.000 bezoekers per maand surfen op internet naar de WijkWebs om alles te weten te komen over hun wijk. Bewoners kunnen met hun DigiD meedoen op de wijkwebs. Ze kunnen discussiëren, berichten plaatsen en chatten. WijkWeb is dé plek om buren te leren kennen.

 

 

 

Wijkaanpak in 2006

 

Ook in 2006 hebben bewoners, corporaties, gemeente, welzijnsorganisaties, bedrijven en politie samengewerkt aan sterkere wijken. De wijkprogramma’s 2006 vormden daarbij een belangrijke leidraad. Naast deze jaarlijkse programma’s voor alle zeven wijken van Delft was er natuurlijk als altijd weer ruimte om direct in te spelen op nieuwe ontwikkelingen of ontstane problemen. Zo zijn er weer tal van initiatieven en projecten in de wijken in gang gezet, deels gefinancierd vanuit de wijkbudgetten. Voor een uitgebreid overzicht kunt u per wijk het wijkverslag 2006 inkijken: www.gemeentedelft.info/wijkaanpak.

 

In 2006 is er veel aandacht geweest voor verkeersveiligheid. Ook de sociale veiligheid blijft een vast agendapunt binnen de wijkaanpak: de aanpak van enge plekken en het met bewoners werken aan verbetering en handhaving van de kwaliteit van de openbare ruimte.  Daarnaast hebben bewoners vorig jaar weer veel initiatieven genomen om de onderlinge contacten in de wijk te bevorderen. De vele straatfeesten, buurtfeesten, Fleur Delft op-acties en de Leukste straat van Delft-verkiezing spelen daarbij een belangrijke rol. Op 7 oktober is er voor alle wijken samen weer een grote wijkenmarkt op de Markt georganiseerd waar ook de winnaar van de Leukste Straat van Delft-verkiezing bekend werd gemaakt. De wijkenmarkt 2006 had een andere opzet dan voorgaande jaren. Er was gekozen voor ‘thematenten’ waarin zaken als verkeer, groen, water, samenleven of veiligheid aan de orde kwamen.