1.
Burgerjaarverslag
a. Delftenaren in het zonnetje
2.
Burgerparticipatie
a. Burgerparticipatie in 2006
b. Panels
i.
Klankbordgroep
Binnenstadsforum
ii.
DIP
iii.
Panel Gehandicapten
iv.
Onbenut talent
v.
Werkgroep Migranten Communicatie
vi.
Panel Werk en Inkomen
c. Burger en gemeenteraad
i.
Inspreken
raadscommissies
ii.
Commissie extern
iii.
Politieke markt
iv.
Anti-armoedeconferentie
d. De Economische Agenda van Delft
e. Burgerinitiatief
f.
Inspraak
i.
Spoorzone -
stadskantoor
ii.
Ruimtelijke plannen
g. Samenwerken
in de Wijken
i.
Voor alle wijken
ii.
Communicatie met en in
de wijken
iii.
Wijkwebs
h. Delft Digitaal
i.
Stadskrant
j.
Kinderen en Jongeren
i.
Brede school
ii.
Jongerenraad
3.
Dienstverlening
a. Dienstverlening in 2006
b. Waardering voor dienstverlening
c. Aan de balie
i.
Publieksbalie
ii.
Meldpunt TOR
iii.
Infopunt Stadsbeheer
d. Callcenter
e. Delft Digitaal
f.
Vergunningen en
ontheffingen
i.
Parkeervergunningen
ii.
Bouwvergunningen
g. Dienstverlening in de wijken
4.
Bezwaarschriften, klachten, nadeelcompensatie
a. Bezwaarschriften
i.
Kamer I
ii.
Kamer II
iii.
Kamer III
iv.
Kamer IV
b. Interne klachtenafhandeling
c. Ombudsman
d. Nadeelcompensatie
e. Beroepszaken
NB Tekst is onderverdeeld in drie niveaus volgens de
internetindeling: 1,2,3.
Burgerjaarverslag 2006
Inleiding
Burgemeester Bas Verkerk:
“Delftenaren zijn over het algemeen tevreden over de geboden service van de
gemeente. Dat blijkt uit een onderzoek naar de klanttevredenheid bij de
Publieksbalie. Maar dat is voor ons geen reden om achterover te leunen. We
blijven als gemeente werken aan een verbetering van de dienstverlening; aan de
balie, telefonisch en via het internet. In dit vijfde burgerjaarverslag van de
gemeente Delft leest u welke resultaten we in 2006 hebben geboekt.”
“Gemeente en inwoners zijn
samen verantwoordelijk voor de stad; we willen immers allemaal prettig wonen en
werken in Delft. Initiatieven van burgers voor een schone, hele en veilige wijk
zijn daarom onmisbaar. In dit jaarverslag informeren we u over de manier waarop
u zich kunt inzetten voor de stad. Bijvoorbeeld door deel te nemen aan ‘Samen
werken in de Wijken’. Zo kunt u direct initiatief nemen voor verbeteringen in
uw straat, buurt of wijk. Maar er kan
meer: via burgerparticipatie kunt u ook uw mening geven over het beleid van de
gemeente, onder andere via panels, tijdens inspraakavonden en bij
commissievergaderingen van de gemeenteraad.
Laat weten wat u belangrijk vindt! Vorig jaar hebben we daar nog een goed
voorbeeld van gezien: gelijktijdig met de verkiezingen voor de Tweede Kamer is
het eerste Delftse referendum gehouden. Een belangrijke gebeurtenis waarbij de
Delftse burgers de besluitvorming in de politiek direct hebben beïnvloed.”
“In dit verslag blikken we
terug op 2006. U vindt allerlei overzichten, feiten en cijfers maar ook
verbeterpunten. En met de verbeterpunten in de hand moeten we in 2007 weer
komen tot een nog betere dienstverlening en participatie. Ik nodig u van harte
uit om daaraan mee te werken. En heeft u vragen, opmerkingen, tips of problemen
over zaken die tot het takenpakket behoren van de burgemeester? Dan kunt een
afspraak maken om langs te komen tijdens mijn spreekuur. Ik sta u ook dit jaar
weer graag te woord.”
Burgerparticipatie (link)
Dienstverlening (link)
Beroep en bezwaar (link)
Delftenaren in het zonnetje (link)
In 2006 zijn veel
Delftenaren in het zonnetje gezet. Maar liefst 24 personen hebben in Delft een
koninklijke onderscheiding gekregen. Zij hebben zich op bijzondere wijze
ingezet voor onze samenleving. En de samenleving heeft op haar beurt die inzet
zo gewaardeerd dat deze mensen zijn voorgedragen voor een lintje. Wie zich
heeft onderscheiden in de Delftse samenleving, kan ook in aanmerking komen voor
een gemeentepenning. Met deze penning spreekt de gemeente haar waardering uit
voor de verdiensten van die persoon. In 2006 mocht violiste Isabelle van Keulen
de erepenning in ontvangst nemen als programmadirecteur van het Delft Chamber Music Festival.
Als blijk van waardering en om het werk van de
vrijwilliger te promoten, reikt de gemeente Delft jaarlijks de Delftse Pluim en
Veer <link naar pluimenveer.nl> uit. De
pluim bestaat uit een geldprijs van € 1000. Winnaars van de veren krijgen een
oorkonde, een keramisch aandenken en een dinerbon om de huldiging ook in eigen
kring te vieren. De Gouden Veerwinnaar (publieksprijs) heeft daarnaast ook een
plaquette in ontvangst genomen. Op zaterdag 3 februari vond tijdens een
feestelijke avond in De Wereldzaak, onder grote belangstelling van een groot
aantal vrijwilligers de uitreiking van de ‘Delftse Pluim en Veer’ plaats,
georganiseerd door Het Bureau Vrijwilligerswerk. De
Delftse Pluim 2006 ging naar De Wereldwinkel. En de vijf veren 2006 waren voor:
·
Alex Wiersma van
Stichting Robin Hood Delft (gouden Veer 2006), voor zijn inzet en ondersteuning
van de minima huishoudens in Delft;
·
Cornelis Notenboom van
Buurt en Ontspanningsvereniging Geerweg, voor 58 jaar inzet voor het clubhuis
en de speeltuin;
·
Loes Dubbeldeman-Stigt
van museum Paul Tetar van Elven, voor al bijna 25 jaar inzet voor het museum;
·
Corry Verspuy van de
bewonerscommissie Debussyflat, voor haar inzet voor het vergroten van de
betrokkenheid van de bewoners bij de leefbaarheid in het complex en hun
woonomgeving;
·
Ronald Wittenberg,
verkeersouder bij het Mozaïek, voor zijn grote bijdrage aan de
verkeersveiligheid voor de leerlingen van basisschool het Mozaïek.
Tot slot is het een goede
gewoonte dat bij bijzondere jubilea de burgemeester van Delft op bezoek komt om
persoonlijk zijn gelukwensen over te brengen. In 2006 waren er maar liefst elf
Delftenaren die 100 jaar werden of zelfs ouder. Daarnaast konden 74 echtparen
een bijzonder huwelijksjubileum vieren van 60 jaar of meer.
Burgerparticipatie
U kunt als inwoner van Delft
invloed uitoefenen op het beleid van de gemeente. Dat gebeurt via
burgerparticipatie. In Delft zijn daar verschillende instrumenten voor. U kunt
uw mening geven via panels, inspraak tijdens speciale inspraakavonden en
commissievergaderingen van de gemeenteraad, via het burgerinitiatief, door te
participeren aan het ‘Samenwerken in de Wijken’ en via digitaal contact.
Burgerparticipatie betekent
niet dat burgers direct beslissen over het te voeren beleid. Daar zijn de
gekozen leden van de gemeenteraad voor. Maar u kunt wel meedenken, meepraten en meedoen. Gelukkig weten veel
Delftenaren nu al de weg naar de gemeente en de politiek te vinden. In de
wijken doen vele Delftenaren mee aan het ‘Samenwerken in de Wijken’. Ze nemen
zelf initiatief om hun wijk schoner en leefbaarder te maken. En via panels
geven enkele duizenden Delftenaren hun mening over het voorgestelde beleid van
de gemeente. Ze zijn daarmee een belangrijke informatiebron.
Vooraf meepraten
Burgerparticipatie verloopt
in Delft vaak via inspraak. Dat betekent dat Delftenaren hun mening kunnen
geven over het voorgestelde beleid van de gemeente. Maar de gemeenteraad vindt
het belangrijk dat Delftse burgers eerder worden betrokken bij het maken van
plannen voor de stad. Dat komt de kwaliteit van het beleid ten goede en kan de
tijdsduur van de besluitvorming verkorten. Daarnaast geldt dat als ideeën van
belanghebbenden direct in de plannen worden verwerkt, minder vaak achteraf
bezwaar wordt gemaakt. In de Inspraak- en Participatieverordening staat hoe
Delftenaren al bij de voorbereiding van gemeentelijk beleid kunnen worden
betrokken via interactieve beleidsvorming.
Ook u bent van harte
uitgenodigd om uw mening te geven. De gemeente luistert graag naar u en is vaak
bereid het beleid aan te passen als u uw mening laat horen. Want
burgerparticipatie komt niet alleen de burgers ten goede in hun directe
leefomgeving. Ook de gemeente en de politiek zijn er bij gebaat. Als
burgerparticipatie goed is geregeld, kan het gemeentelijk beleid rekenen op een
breed draagvlak waardoor het beleid goed wordt geaccepteerd en daardoor beter
uitwerkt.
<2>Burgerparticipatie in 2006
2006 is een belangrijk jaar
geweest voor de burgerparticipatie in Delft. Want op 22 november werd het
eerste Delftse referendum gehouden. Delftenaren konden aangeven of ze voor of
tegen uitbreiding van de camping Delftse Hout waren.
Voor de raadsvergadering van 1 juni 2006 stond het conceptbesluit Vaststelling
Ontwikkelingsplan uitbreiding camping Delftse Hout op de agenda. Maar kort
daarvoor had de raad een verzoek ontvangen van een Delftse burger tot het
houden van een niet-correctief referendum over dit conceptbesluit. Nadat de
diverse opeenvolgende stappen waren gezet, werd het referendum tegelijk met de
Tweede Kamerverkiezingen gehouden. Het opkomstpercentage was 65,3 %.
De uitslag was als volgt:
aantal stemmen voor uitbreiding
17.089 (35,4 %) en het aantal stemmen tegen
uitbreiding 31.185 (64,6 %). Op 30 november 2006 besloot de raad, gelet op
de uitslag van het referendum, het Ontwikkelingsplan uitbreiding camping
Delftse Hout niet vast te stellen. Daarmee ging de uitbreiding niet door. Een
overgrote meerderheid van de raadsleden had van tevoren aangegeven de uitslag
van het referendum te zullen volgen.
<2>Panels
Panels hebben een
belangrijke functie in burgerparticipatie. Via panels kunt u deelnemen aan
discussies en uw mening geven. In totaal doen enkele duizenden Delftenaren mee
in verschillende panels van de gemeente, zoals het Panel Werk en Inkomen of de
Internationale Business Club. De panels verschillen sterk qua grootte, doel,
oorsprong, samenstelling en werkwijze. Maar ze hebben ook een gezamenlijk
kenmerk: ze zijn een belangrijke informatiebron voor zowel het gemeentebestuur
als de ambtenaren en een belangrijk ontmoetingspunt voor burger en gemeente. Er
zijn vele panels en een aantal daarvan worden beschreven.
<3>Klankbordgroep Binnenstadsforum
De Klankbordgroep
Binnenstadsforum fungeert als klankbord voor het college van burgemeester en
wethouders: in een vroegtijdig stadium kunnen beleidsvoornemens voor de
binnenstad worden getoetst op maatschappelijk draagvlak. De Klankbordgroep
Binnenstadsforum bestaat uit bewoners, ondernemers uit detailhandel en horeca,
maar ook bezoekers en gebruikers van de binnenstad en leden afkomstig uit
maatschappelijke organisaties. In 2006 is het Binnenstadforum een keer bij
elkaar gekomen. Er is gesproken over de autoluwe binnenstad, de evaluatie van
het terrassenbeleid en de vastgoed ontwikkelingsmaatschappij.
<3>Delft Internet Panel
(DIP)
De gemeente Delft vraagt
regelmatig naar de mening van Delftenaren via het Delft Internet Panel (DIP).
Het DIP heeft inmiddels 2.200 volwassen leden en 300 jongeren (tot en met 17
jaar). In 2006 zijn de volwassen leden zes keer ondervraagd en de jongeren twee
keer. De resultaten van deze meningspeilingen worden gebruikt voor het
ontwikkelen en evalueren van beleid en het opstellen van communicatieplannen.
De resultaten van de metingen staan op de website
(=link). Zowel de panelleden als andere geïnteresseerden kunnen de
uitkomsten van de onderzoeken bekijken.
De meningspeilingen gingen
over verschillende onderwerpen. Zo hebben de volwassen leden hun mening kunnen
geven over het handhavingsbeleid fietsparkeren, de vier ontwerpen voor het
nieuwe stadskantoor, Delftse zwembaden en de Stadskrant Delft. Andere
onderwerpen waren Meldpunt Bezorgd?, stedenbanden, integratie, GSEM,
risicobronnen, de rubriek van de publieksbalie in de stadskrant, onderhoud
openbare ruimte, vrijwilligerswerk en communicatiemiddelen die ingezet worden
om evenementen in de stad aan te kondigen. De jongeren in het DIP zijn
ondervraagd over de Stadskrant Delft, over hun bekendheid met stedenbanden en over
de communicatiemiddelen die ingezet worden om evenementen in de stad aan te
kondigen.
<3>Panel Gehandicapten
Het Panel Gehandicapten
heeft in 2006 negen maal vergaderd. In dit orgaan zijn zowel
belangenorganisaties als professionele organisaties vertegenwoordigd. Zij
spreken namens mensen met een functiebeperking. Naast de discussie rond de Wmo
zijn er nog andere onderwerpen behandeld, zoals het project Ouderenproof, de
voortgangsrapportage Wonen, Zorg en Welzijn, het project Toegankelijkheid
openbare ruimtes en de Regiotaxi. Ten aanzien van de Wmo heeft het Panel
Gehandicapten in 2006 gefungeerd als inspraakorgaan van de gemeente op dit
beleidsterrein. Het Panel heeft diverse adviezen uitgebracht over de Wmo.
In 2006 heeft het Panel voor
de tweede maal een stemming in Delft georganiseerd om te kiezen voor het meest
toegankelijke gebouw in de categorieën horeca en sportaccommodaties. Winnaar
van de Prijs Toegankelijkheid 2006 is Partycentrum De Altenahoeve.
<3>Onbenut Talent
Ook in 2006 heeft Onbenut Talent
<link> hoogopgeleide allochtonen geholpen
bij het aanboren van netwerken en begeleid naar vrijwilligerswerk. Ook zijn kandidaten via Onbenut Talent al
dan niet in samenwerking met reïntegratiebedrijven aan de slag gegaan in een
betaalde (opstap) baan.
Met het project
‘Stuurvrouwen’ worden vrouwen (die bekend zijn van Onbenut Talent) voorgesteld
om als stuurvrouw aan de slag te gaan. Doelstelling van het project
‘Stuurvrouwen’ is het bevorderen van de deelname van allochtone vrouwen in
besturen van organisaties waar meningsvorming en besluitvorming plaatsvindt. 33
zeer enthousiaste vrouwen nemen deel aan het project; achttien deelnemers
hebben al een bestuursfunctie gevonden.
Ook werden in 2006 kandidaten voorgesteld voor het
mentorproject ‘De juiste keuze’ waarbij ouders en kinderen worden begeleid in
het maken van een schoolkeuze. Inmiddels zijn zeventien mentoren actief. Ook
dit is een goedlopend project dat voorziet in een behoefte binnen het
basisonderwijs (met name bij basisscholen De Omnibus/De Horizon).
Binnen het bestand Onbenut
Talent is er ook een groep die moeilijk te bemiddelen is. Het zijn mensen die
in het land van herkomst een functie op niveau hadden, maar die met hun
opleiding en werkervaring op de Nederlandse arbeidsmarkt een stap terug moeten
doen of zelfs niet meer aan de slag komen.
Een overzicht van de
resultaten:
Opstapbaan - 13
Baan - 14
Vrijwilligerswerk -
3
Proefplaatsing -
1
Zelfstandige - 2
Participatiebaan - 1
Verhuizing - 7
Vertrek buitenland -
2
Studie TU /EUR - 2
<3> Werkgroep Migranten Communicatie
In
Delft zijn zo’n twaalf migrantenverenigingen actief op het gebied van
cultuurbeleving en integratie. Zij zijn verenigd in de Werkgroep Migranten
Communicatie (WMC). De WMC brengt de zelforganisaties dichter bij elkaar en
probeert tevens een brug te slaan met de ‘autochtone’ Delftenaren.
De
gemeente Delft zit regelmatig aan tafel met de WMC om uit te wisselen over het
integratiebeleid. Thema’s van het afgelopen jaar waren onder andere de Wet
inburgering, kadervorming besturen, multiculturele 4-5 mei viering.
<3> Panel Werk en Inkomen
Het
Panel Werk en Inkomen adviseert het gemeentebestuur gevraagd en ongevraagd over
het beleid (en uitvoering daarvan) op het gebied van werk en inkomen. In 2006
is het panel acht keer bij elkaar geweest. De belangrijkste adviezen van het
Panel in 2006 hadden betrekking op de beleidsplannen voor de Wet werk en
bijstand voor 2007, de anti-armoedeconferentie en de Delftpas. Daarnaast heeft
het Panel Werk en Inkomen een keer gezamenlijk vergadert met het Panel
Gehandicapten. Het Panel heeft toen een advies uitgebracht over de
inkomensgevolgen van de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo).
In
2006 heeft het panel nog een manifest geformuleerd met wensen op het gebied van
armoedebeleid. Dit manifest werd uitgebracht ter ondersteuning van de lokale
politiek gelet op de gehouden gemeenteraadsverkiezingen.
Het
Panel Werk en Inkomen heeft in 2006 geen ongevraagd advies uitgebracht.
<2>Burger en gemeenteraad
Delftenaren kunnen invloed
hebben op de gemeentelijke besluitvorming via de gemeenteraad. Dat kan
bijvoorbeeld door in te spreken in een raadscommissie. In het
Raadsinformatiesysteem (RIS) <doorlink> vindt
u online alle agenda’s en vergaderstukken van de raads- en
commissievergaderingen. Daarnaast kunt u vanaf deze site onder het kopje
‘bestuur en organisatie’ doorklikken naar de gemeenteraad en de verschillende
politieke partijen. Op www.delft.nl/gemeenteraad
vindt u actuele informatie over de Delftse gemeenteraad en nieuwsberichten over
de commissie- en raadsvergaderingen.
<3>Inspreken bij raadscommissies
Iedere burger kan zijn of
haar mening geven over een onderwerp dat op de agenda staat van een
raadscommissie. De raadsleden luisteren naar uw opmerkingen en kunnen ze
meenemen bij het bepalen van hun standpunt. Delftenaren die willen spreken
tijdens de commissievergaderingen krijgen daarvoor drie minuten. Ook in 2006
hebben veel burgers gebruik gemaakt van deze mogelijkheid. In sommige gevallen
leidde het inspreken ertoe dat het gemeentebestuur opnieuw met bewoners ging
overleggen of dat plannen werden aangepast. Voor insprekers is op het raadsinformatiesysteem <doorlink> een praktische
handleiding geplaatst.
<3>Commissie Extern
De gemeenteraad heeft in
2006 één keer een Commissie Extern georganiseerd. Dat is een bijzondere
commissievergadering waarbij raadsleden, burgers en instellingen met elkaar van
gedachten wisselen over een bepaald onderwerp. In 2006 ging de commissie extern
over Delft Kennisstad. De bijeenkomst was georganiseerd om in kaart te brengen
wat inwoners en ondernemers nu eigenlijk vinden van het feit dat Delft zich als
'kennisstad' positioneert.
Weten inwoners wat de
kennisstadstrategie is? Zien ze er genoeg van terug in de stad? Hoe kan de
strategie worden uitgebreid? Deze vragen stonden centraal tijdens het debat.
Zo’n 30 burgers en een behoorlijk aantal professionals hebben op deze avond
gediscussieerd. Naar aanleiding van het stadsdebat is de nota voor de
gemeenteraad aangepast. De belangrijkste aanpassing betrof extra aandacht voor
de zichtbaarheid van Delft Kennisstad en hiermee samenhangend het voorstel om
middelen beschikbaar te stellen voor communicatie.
<3>Politieke markt
Op 19 juni organiseerde de
gemeenteraad een politieke markt in het stadhuis. Hier stond de kennismaking
tussen gemeenteraad en maatschappelijke organisaties centraal. Er waren zo’n 45
organisaties aanwezig bij deze bijeenkomst.
<3>
Anti-armoedeconferentie
Op 20 september 2006 heeft
de anti-armoedeconferentie plaatsgevonden. Voor deze conferentie zijn zowel
burgers, organisaties en raadsleden uitgenodigd. Tijdens deze conferentie is
onder andere de Monitor Lage Inkomens Delft gepresenteerd. In deze monitor
wordt een analyse gegeven van Delftenaren met een laag inkomen en het gebruik
van inkomensondersteunende voorzieningen.
Verder hebben deelnemers
ideeën, suggesties en tips middels workshops over diverse thema’s kunnen
aandragen als input voor het anti-armoedebeleid. Thema’s waren: werkende armen,
kinderen in armoede en schulden. Deze ideeën, suggesties en tips komen terug in
de nota inkomensondersteunende voorzieningen. In september 2007 wordt wederom
een anti-armoedeconferentie gehouden.
<2> De Economische
Agenda van Delft
De gemeente Delft, de KvK,
VNO/NCW, MKB-Delft en KHN Delft hebben op 6 februari 2006 een
intentieovereenkomst ondertekend voor de Economische Agenda van Delft. Dit
initiatief levert een bijdrage aan de ambitie van de gemeente en het
bedrijfsleven om betere antennes te ontwikkelen voor kansen en mogelijkheden.
Dit door samen te werken en informatie uit te wisselen over behaalde successen
en kansrijke regelingen. De Economische Agenda biedt ruimte voor allerlei
initiatieven op het gebied van de kenniseconomie en duurzaamheid. De gemeente
speelt hierbij een faciliterende en motiverende rol. Ondernemers worden
gestimuleerd te investeren in innovatie. Nieuw elan komt door ondernemerschap
en innovatie.
In de zomermaanden van 2006
zijn vijf werkgroepen met in totaal 75 deelnemers aan de slag gegaan voor de
Economische Agenda. Deelnemers kwamen vanuit verschillende sectoren:
ondernemers, onderwijs, overheid en onderzoek. (www.economischeagenda.nl)
<2>Burgerinitiatief
Burgers hebben het recht om
zelf onderwerpen op de agenda van de gemeenteraad te zetten. Als u vindt dat de
gemeenteraad een bepaalde zaak moet oppakken, kunt u daar dus zelf voor zorgen.
De raad heeft zichzelf verplicht om vervolgens over het aangedragen onderwerp
te discussiëren. Het doel van het burgerinitiatief is Delftenaren een (extra)
instrument te geven om de politiek te beïnvloeden. Burgers kunnen hun invloed
op de besluitvorming vergroten en tegelijkertijd kan het gat tussen de politiek
en de burger worden verkleind. In 2006 is geen gebruik gemaakt van het
burgerinitiatief.
Iedereen kan een onderwerp
indienen. Er wordt geen minimumleeftijd gehanteerd en u hoeft zelfs niet in
Delft te wonen. Waar moet u dan wel aan voldoen? Het voorstel mag geen bezwaar
of klacht zijn en de gemeenteraad moet bevoegd zijn om er over te beslissen.
Minstens 300 inwoners uit Delft van 12 jaar en ouder moeten het voorstel
ondersteunen. Als u 100 handtekeningen heeft opgehaald, kunt u zich al wenden
tot de burgemeester met het verzoek om een oproep in de stadskrant te plaatsen
voor meer handtekeningen. Voor hulp bij het indienen van een voorstel, kunnen
initiatiefnemers ook contact opnemen met de raadsgriffier, via e-mail griffie@delft.nl of telefoonnummer 219 79
52.
<2>Inspraak
Sommige vormen van
burgerparticipatie zijn wettelijk vastgelegd. Dat geldt ook voor het recht op
inspraak bij procedures op het gebied van ruimtelijke ordening en milieu. In
2006 organiseerde de gemeente inspraak voor uiteenlopende plannen. Zo waren er
twee inspraakavonden over de verplaatsing van de Bloemenmarkt van de
Hippolytusbuurt naar de Brabantse Turfmarkt. Om inzicht te geven in de
verscheidenheid aan onderwerpen, zijn enkele voorbeelden uitgewerkt.
<3>
Spoorzone - stadskantoor
Centraal in de Spoorzone
komt een bijzonder gebouw dat de stationshal en het gemeentelijk stadskantoor
herbergt. Eén gebouw met twee gezichten: een herkenbaar en functioneel station
én een representatief en doelmatig onderkomen voor de gemeentelijke
organisatie.
Om een architect te
selecteren voor dit gebouw volgen de gemeente, NS en ProRail een
aanbestedingsprocedure. In het kader van de selectieprocedure kregen begin
2006 vier architecten de uitnodiging om een schetsontwerp te maken
voor het nieuwe stadskantoor met stationshal: Francine Houben (Mecanoo
Architecten), Dirk Jan Postel (Kraaijvanger Urbis), Sjoerd Soeters (Soeters Van
Eldonk) en Rudy Uytenhaak (Rudy Uytenhaak Architectenbureau). De
schetsontwerpen zijn eind 2006 beoordeeld door een selectiecommissie en door
inwoners van de stad, via het Delft Internet Panel (DIP). De ontwerpen zijn ook
tentoongesteld in de bibliotheek aan de Kruisstraat, waar duizenden Delftenaren
een kijkje kwamen nemen.
Na beoordeling van de
schetsontwerpen eindigden Soeters en Uytenhaak gelijk. Tegen het voornemen van
het college om beide architecten een vervolgopdracht te geven, maakten de
architecten bezwaar. Voor de selectie is inmiddels een vervolgprocedure
ingezet, waaraan de vier architecten deelnemen. Hierin krijgen de
architecten de gelegenheid om hun schetsontwerp verder te vervolmaken. De
aangepaste ontwerpen worden vervolgens beoordeeld door de selectiecommissie.
Bij de selectie van de ontwerpen weegt de mening van de Delftenaren opnieuw
mee, via DIP. In 2007 volgt de keuze voor één architect die de ontwerpopdracht
krijgt.
<3>Ruimtelijke
plannen
De gemeente heeft in 2006 op
de volgende ruimtelijke plannen inspraak verleend:
§
bestemmingsplan TU-Midden
§
ontwerpbestemmingsplan
TU-Noord
§
ontwikkelingsplan
Delftse Hout
§
ontwikkelingsplan
Abtswoude 42
§
ontwikkelingsplan
Bomenwijk, deelplan 1
§
ontwikkelingsvisie
Pauwmolen
§
beeldkwaliteitplan
Bomenwijk
§
beeldkwaliteitplan
Poptahof
§
beeldkwaliteitplan
Harnaschpolder
<2>Samenwerken in de Wijken
Ook in 2006 hebben bewoners, corporaties, gemeente,
welzijnsorganisaties, bedrijven en politie weer volop samengewerkt aan sterkere
wijken. De wijkprogramma’s voor 2006 vormden daarbij een belangrijk
uitgangspunt. Maar naast deze jaarlijkse programma’s voor alle zeven wijken van
Delft was er zoals gebruikelijk ruimte om direct in te spelen op nieuwe
ontwikkelingen of ontstane problemen. Zo zijn er weer tal van initiatieven en
projecten in de wijken in gang gezet, deels gefinancierd vanuit de
wijkbudgetten. Voor een uitgebreid overzicht kunt u per wijk het wijkverslag 2006 (=link) inkijken.
Net als in 2005 was er in 2006 weer veel aandacht voor het
verbeteren van de verkeersveiligheid, waarbij de aandacht in 2006 nog meer
gericht was op verbetering van rijgedrag van de weggebruikers. Samen met
bewoners zijn hiertoe tal van ludieke acties gehouden. De sociale veiligheid
blijft een vast agendapunt binnen het ‘Samenwerken in de Wijken’: de aanpak van
enge plekken en het met bewoners werken aan verbetering en handhaving van de
kwaliteit van de openbare ruimte is niet meer weg te denken van de wijkagenda.
Onderlinge
contacten
Veel energie ging opnieuw uit naar het stimuleren en
verbeteren van de onderlinge contacten tussen buurtbewoners. De vele
straatfeesten, buurtfeesten, Fleur Delft op-acties, de Leukste straat van
Delft-verkiezing spelen daarbij een belangrijke rol. Op een aantal plekken in
de wijken is er hard gewerkt aan het verbeteren van de relatie tussen jongeren
en ouderen. Dit door onder andere het op gang brengen van een dialoog en
stimuleren van wederzijds begrip. In 2006 is er ook weer een aantal bijzondere
projecten in het kader van ‘Kunst in de Wijken’ uitgevoerd. Ook zijn er nieuwe
projecten in gang gezet waarvan de resultaten in 2007 zichtbaar worden. De
kunstprojecten blijken steeds weer belangrijk te zijn bij het verbeteren van de
contacten in de wijken.
In het kader van het stedelijke vertelproject is in 2006
een spraakmakend project gerealiseerd in de Wippolder: de WippolderExpress –
een tocht langs plaatsen in de Wippolder waar verhalen werden verteld over de
Wippolder van vroeger. Vele organisaties hebben hier een bijdrage aan geleverd.
Ook een groot aantal bewoners hebben een actieve rol gespeeld in het project:
zelfs bewoners die al lang niet meer in de Wippolder wonen.
Wmo
en ‘Samenwerken in de Wijken’
Doordat in 2007 een nieuwe wet van kracht wordt, de Wet
maatschappelijke ondersteuning (Wmo), is er in tweede helft van 2006 al
nagedacht wat de uitvoering van deze wet gaat betekenen voor de wijken en het
‘Samenwerken in de Wijken’. Om hier ervaring mee op te doen is een pilot
voorbereid die begin 2007 gaat draaien in de wijk Vrijenban.
<3>Voor alle wijken
In 2006 was er ook opnieuw aandacht voor zaken die in alle
zeven wijken speelden en dus om stedelijke activiteiten en projecten vroegen.
Immers niet alles kan op het niveau van de wijken zelf worden opgepakt. Een
goed voorbeeld hiervan is de voortzetting van de samenwerking tussen
corporaties, politie en gemeente bij de aanpak van lastige situaties van
woonoverlast. Een ander voorbeeld is het ontwikkelen van een nieuw beleidskader
speelvoorzieningen voor kinderen en jongeren. In 2006 is een start gemaakt met
de uitwerking ervan en in 2007 zal de nieuwe beleidslijn op interactieve wijze
worden besproken met bewoners en kinderen.
<3> Communicatie met en in de wijken
Alle initiatieven en projecten hebben alleen kans van
slagen als er veel contact en overleg is tussen bewoners, gemeente en de partners.
Contact en overleg in allerlei soorten en maten hebben dan ook weer volop
plaatsgevonden: per telefoon, e-mail, brief en in allerlei soorten
bijeenkomsten van bewoners en professionals. In het leggen van alle contacten,
het onderhouden daarvan en het organiseren van de vele bijeenkomsten spelen de
wijkcoördinatoren een belangrijke rol.
Om de wijze van ‘Samenwerken in de Wijken’ en de opbrengst
daarvan goed onder de aandacht te brengen, zijn bewoners en partners weer breed
geïnformeerd. Dit is middels de tweewekelijkse rubriek ‘samenwerken in de
wijken’ in de Stadskrant Delft, de regelmatige berichtgeving in de Delft Op
Zondag, in de wijkkranten, de gemeentelijke website en de wijkwebs. In de
stadskrant heeft ook in 2006 de tweewekelijkse rubriek ‘Samen werken in de
wijken’ gestaan. Ook is er weer met regelmaat een katern gevuld met de
belangrijkste resultaten van het
‘Samenwerken in de Wijken’. In Delft Op Zondag werd weer uitgebreid ingegaan op ‘Samenwerken in de Wijken’ en de leuke
straten van Delft.
Vanwege de belangrijke rol van de wijkkranten in
communicatie met en in de wijken, zijn in 2006 alle redacties bezocht en is
gekeken naar de wensen en behoeften van redactieleden om hun vrijwillige
activiteiten voor de wijkkranten een steun in de rug te geven. Bij alle
redacties bleek een wens te zijn om korter en bondiger te leren schrijven. In
2007 begint daarom dan ook een tweede cursus voor wijkkrantredactieleden:
‘schrijven voor wijkkranten’.
De WijkWebs werden in 2006
beter bezocht. Zo’n 30.000 bezoekers
per maand surfen op internet naar de WijkWebs om alles te weten te komen over
hun wijk. Bewoners kunnen met hun DigiD meedoen op de wijkwebs. Ze kunnen
discussiëren, berichten plaatsen en chatten. Nieuw was dat de
wijkkrantredacties ook de wijkkranten op de sites plaatsten. Het doel van de
interactieve WijkWebs is het versterken van het 'buurtgevoel' en het vergroten
van de leefbaarheid in de wijk. De WijkWebs zijn te benaderen via www.delft.nl of via www.delft.nl/naam
van de wijk.
<2>Delft digitaal
Internet is niet alleen een goed middel om Delftenaren te informeren over
het gemeentebeleid. Het biedt ook mogelijkheden voor burgers om invloed uit te
oefenen op het beleid. De gemeentesite www.gemeentedelft.info is daarvoor het eerste instrument. Zo zijn onder
andere de webpagina’s van de leden van het gemeentebestuur te bezoeken. Maar
ook het Raadsinformatiesysteem is te raadplegen. Daar zijn de agenda’s en
vergaderstukken van de raads- en commissievergaderingen te vinden.
Naast de algemene gemeentesite en de WijkWebs zijn er via www.delft.nl
diverse portals te bezoeken waar uitgebreide informatie is geplaatst per thema:
nieuwsberichten, achtergrondinformatie en wetenswaardigheden. De portals zijn
er voor de gemeenteraad, sport, onderwijs, de
Delftpas, Kunst in de wijken en natuur en
milieu.
<2>Stadskrant
De Stadskrant Delft wordt in
onze stad goed gelezen en gewaardeerd. Het blijkt dat 57% van alle Delftenaren
(van 12 jaar en ouder) het gemeentelijke huis-aan-huisblad iedere week leest.
Daarnaast leest 18% de krant eens in de twee weken en 7% één keer per maand.
Opgeteld levert dat een bereik op van 82%. Deze gegevens komen uit een
representatief onderzoek dat in 2006 onder Delftenaren is gehouden.
De lezers geven de
stadskrant een 7 als rapportcijfer. De krant is een belangrijke informatiebron
als het gaat om plannen van de gemeente, vinden ze. Ook de verplichte
publicaties van de gemeente zijn wekelijks in de stadskrant te vinden. Deze
zijn ingedeeld per wijk, wat de lezers in grote meerderheid waarderen. Lezers
vinden dat de vormgeving beter kan, maar de krant hoeft niet in full-colour te
verschijnen, vindt meer dan de helft van de ondervraagden. De blauwe steunkleur
maakt de krant juist herkenbaar als ‘het blauwe krantje van de gemeente’, zoals
een lezer het omschreef. De gegevens van het onderzoek worden gebruikt voor de
evaluatie van de Stadskrant Delft in 2007.
In 2006 kende de stadskrant
weer tal van specials en extra pagina’s, zoals, onder andere, over het
fietsbeleid (Delft Fietst!), Oud en Nieuw, de Wmo en de Delftse Pluim en Veer.
In samenwerking met het Hoogheemraadschap verscheen de Waterkrant als bijlage
van de stadskrant. Uiteraard werden ook extra pagina’s gewijd aan de Verkiezingen
en het eerste Delftse Referendum. En voor het eerst verscheen het
Burgerjaarverslag (2005) als bijlage in deze krant.
<2>Kinderen
en jongeren
<3>
Brede school
Voor de Delftse
jeugd is er de brede schoolaanpak. Per wijk wordt een programma van naschoolse
activiteiten ontwikkeld door scholen, buitenschoolse opvangs (=bso’s) en ouders
(in de wijkwerkgroepen) in samenwerking met zo’n 50 activiteitenaanbieders.
Deze activiteitenaanbieders bestaan uit: sportverenigingen, VAK, Papaver, bso’s
etc. De gemeente bekostigt de activiteiten en faciliteert dit proces met brede
schoolmakelaars en door het verzorgen van de inschrijving.
De scholen, bso’s en ouders uit de wijk
bepalen zo mede het aanbod. In 2006 zijn in enkele wijken speciale
kinderenquêtes gehouden om zo goed mogelijk aan te sluiten bij de wensen van de
kinderen.
Kinderpartcipatie is een
structureel onderdeel in het Brede Schoolprogramma geworden. Ieder schooljaar
wordt in één of meer wijken een kinderparticipatieproject gedraaid gekoppeld aan het ‘Samenwerken in de
Wijken’. Het doel is kinderen te betrekken bij (de plannen voor) hun wijk. In
2006 draaide in Tanthof en in Hof van Delft de Kinderactieraad. De kinderen
vonden dat er nog meer te doen moest zijn in de wijk en hebben daar zelf de
schouders onder gezet. In Hof van Delft hebben ze een eigen wijkfeest opgezet,
in Tanthof een wijkspeurtocht. In Buitenhof heeft eind 2006 het project De
Wenswijk gedraaid: kinderen dachten mee over de veiligheid in hun wijk en
hebben hiervoor ideeën en wensen aangedragen. Begin 2007 kreeg de gemeente deze
overhandigd. Er wordt nu samen met de kinderen bekeken welke wensen uitgevoerd
kunnen worden en hoe dat het beste kan.
<3>Jongerenraad
Delft heeft een
jongerenraad, die signalen van jongeren weet te vertalen in concrete ideeën.
Die ideeën legt de Jongerenraad voor aan de gemeente. Gedurende het afgelopen
jaar zat de Jongerenraad regelmatig aan tafel met de burgemeester en de
wethouder Jeugdzaken.
In aanloop naar de
gemeenteraadsverkiezingen organiseerde de Jongerenraad het participatieproject
‘Keuze voor je Kiezen. De Jongerenraad wilde hiermee de politieke
jongerenparticipatie binnen de gemeente Delft bevorderen en de jongeren
ínformeren over de lokale politiek. De doelgroep bestond uit eerste kiezers en
jongeren die over 4 jaar voor het eerst mogen stemmen. Hoogtepunten/ blikvangers van het project
waren een verkiezingskrant, scholierenverkiezingen op scholen voor het
voortgezet onderwijs en een jongerendebat/manifestatie op 2 maart.
Dienstverlening
Als inwoner van Delft mag u
erop rekenen dat uw contact met de gemeente goed verloopt. Of dat nu aan de
balie, per brief, website, telefoon of e-mail gebeurd. De gemeente heeft ook in
2006 gewerkt aan het verbeteren van die dienstverlening. Het streven is u snel
en in één keer goed van dienst te zijn - het liefst via één loket. Hoe Delft de
service aan klanten verder wil verbeteren, staat in het meerjarenplan
Dienstverlening. De gemeente streeft naar een uitbreiding van het aantal
producten dat digitaal wordt aangeboden of op afspraak kan worden verkregen.
Daarmee zal het gemak voor klanten toenemen.
Met het ontwikkelen en
publiceren van servicenormen weet u wat u van de gemeente mag verwachten. Een
servicenorm maakt direct duidelijk waar u als klant van de gemeente op mag
rekenen. Dan gaat het bijvoorbeeld om wachttijden, reactietijden,
toegankelijkheid van de gemeente, privacy en gedrag. In 2007 worden er nieuwe
servicenormen ontwikkeld en zullen de meeste producten en diensten van het
vakteam Publieksbalie ook op afspraak verkrijgbaar zijn. Daarnaast wordt
gestart met voorbereidingen om een aanzienlijk deel van de gemeente in 2008
onder één telefoonnummer bereikbaar te laten zijn.
De gemeente hecht veel
belang aan administratieve lastenverlichting voor bedrijven. Daarom worden
steeds meer producten en diensten gedigitaliseerd, zodat ze via de gemeentesite
– met behulp van DigiD en verschillende betaalmethoden – verkrijgbaar zijn. De
dienstverlening aan bedrijven verloopt via het fysieke bedrijvenloket bij de Publieksbalie
voor de meest praktische vragen. De ondernemers kunnen die vragen via de
gemeentesite, persoonlijk of via de telefoon stellen en krijgen zoveel mogelijk
meteen antwoord. Voor complexere of strategische vragen zijn de (strategisch)
accountmanagers het gemeentelijk aanspreekpunt.
<2>Dienstverlening in 2006
De gemeente hanteert naast
servicenormen op wacht- en transactietijden ook enkele kwaliteitsnormen. Bij de
aanvraag van een huisvestingsvergunning bijvoorbeeld mag over de beoordeling
ervan wettelijk 8 weken worden gedaan (met een verlenging van nog eens 8 weken,
indien daartoe aanleiding is). De gemeente hanteert een eigen norm: 2 weken. In
2006 zijn 144 aanvragen beoordeeld en allemaal binnen die norm.
Het bevestigen van de e-mail
doet de gemeente binnen 24 uur (behalve in het weekend). In 2006 werden 9.271
e-mails ontvangen en in 99,9 procent van alle verzoeken werd de servicenorm
gerealiseerd. En wie tot slot via de gemeentesite op werkdagen voor 13.00 uur
een uittreksel aanvraagt en betaalt, heeft het uittreksel de volgende dag in de
bus. In 2006 lukte dat voor 98,5 procent van de 930 digitaal aangevraagde
uittreksels.
Hoe Delft de service aan
klanten verder wil verbeteren, staat in het meerjarenplan ‘dienstverlening’.
<2>Waardering voor dienstverlening
Klanten van de Publieksbalie
zijn over het algemeen tevreden over de geboden service en de locatie waar de
dienst of het product wordt afgenomen. Dat blijkt uit een onderzoek van TNS
NIPO naar de klanttevredenheid bij de Publieksbalie: nog steeds een dikke
voldoende. Ondervraagde Delftenaren gaven in 2006 opnieuw een 7,8 voor de
geboden service en een 7,4 (een tiende punt lager dan in 2005) voor de locatie.
Een citaat uit het rapport; ‘De gemeente
Delft krijgt een ruim voldoende tot goede beoordeling en significant beter dan
gemiddeld’.
Delft plaatste zich daarmee
op een gedeelde zesde plaats van de top 10 van de hoogst scorende gemeenten.
Het onderzoek vond tegelijkertijd plaats bij 59 andere gemeenten in Nederland
en maakte deel uit van een onderlinge vergelijking (benchmark). TNS NIPO vroeg
in totaal 6.454 bezoekers van de Publieksbalies in de deelnemende gemeenten om
een oordeel.
Bij de Publieksbalie kunt u
terecht voor producten en diensten op het gebied van Burgerzaken, Bouwen,
Wonen, Parkeren, Belastingen, Burgerlijke Stand en algemene (gemeentelijke)
informatie. Sinds begin 2006 is hieraan ook de dienstverlening aan bedrijven
(bedrijvenloket en het accountmanagement bedrijven) toegevoegd.
<3>Publieksbalie
Evenals in voorgaande jaren
werd de Publieksbalie aan de Phoenixstraat 16 ook in 2006 weer druk bezocht. Om
precies te zijn bezochten 98.574 mensen de Publieksbalie, waarvan 9.012 op
afspraak. Daarnaast bezochten 1.951 mensen het ziekenhuisloket (balie van de Publieksbalie
in het Reinier de Graaf Gasthuis) voor een geboorteaangifte. De verschillen in
aantallen ten opzichte van 2005 zijn marginaal, met uitzondering van het aantal
bezoeken op afspraak. Dit aantal is ten opzichte van 2005 bijna verdubbeld.
Net als in 2005 werd in 2006
actief gestuurd op de beperking van de wachttijd. Voor een bezoek zonder
afspraak geldt een maximale wachttijd van 30 minuten. In 2005 werd dit in 97.3
procent van het aantal gerealiseerd, in 2006 voor 97.4 procent. Voor een bezoek
op afspraak geldt een maximale wachttijd van 5 minuten. Dit werd in 2005 in 93
procent van het aantal bezoeken op afspraak gerealiseerd en in 2006 voor 95.5
procent van het aantal bezoeken. De gemiddelde wacht- en transactietijd (de tijd
aan de balie voor het leveren van een product of dienst) bedroeg in 2006
respectievelijk 9 en 8,5 minuten. De wachttijd was in 2006 hetzelfde als in
2005. De transactietijd liep gemiddeld met een halve minuut op, met name omdat
een aantal producten en diensten arbeidsintensiever zijn om te maken. Denk
bijvoorbeeld aan de verscherpte eisen aan pasfoto’s voor reisdocumenten en
rijbewijzen.
Van ruim 14.500 inwoners van
Delft verliep in 2006 het rijbewijs, paspoort en/of identiteitsbewijs. Wie
circa 2 maanden voor de verloopdatum van het document nog geen nieuw bewijs had
aangevraagd, werd hierop door de Publieksbalie schriftelijk geattendeerd.
Daarbij werd de mogelijkheid van het maken van een afspraak voor een nieuw
document sterk gepromoot. Dit kan de wachttijd voor de aanvrager immers
aanzienlijk verkorten. Zoals gezegd maakten ruim 9.000 mensen gebruik van dit
aanbod.
Niet iedere Delftenaar is in
staat is om zelfstandig een bezoek te brengen aan de Publieksbalie om
bijvoorbeeld een verplicht identificatiebewijs te laten maken. Daarom legde de
Publieksbalie in 2006 veertig individuele en een aantal (collectieve)
huisbezoeken af. Daarbij ging het vooral om mensen in een verzorgings- of
verpleeghuis. Een fotograaf zorgde ter plaatse voor de noodzakelijke pasfoto’s
voor het verplichte identificatiebewijs.
<3>Meldpunt
Toezicht Openbare Ruimte
In 2006 kon u met vragen en meldingen over parkeren
terecht bij het Meldpunt Toezicht Openbare Ruimte (TOR). Het ging hierbij om
parkeren in de breedste zin van het woord.
Ook voor andere taken van de sector Toezicht Openbare
Ruimte was het meldpunt bereikbaar. Denk bijvoorbeeld aan meldingen van
(brom)fietswrakken, autowrakken, illegaal geparkeerde aanhangers en
recreatievoertuigen, defecte parkeerapparatuur en overbodige, ontbrekende of
tegenstrijdige bebording. Ook voor hulp bij de aangifte via het internet van
diefstal of vernieling en hulp bij het indienen van een bezwaarschrift tegen de
ontvangen naheffingsaanslag kon men hier terecht. Natuurlijk was het ook
mogelijk om de naheffingsaanslagen parkeerbelasting te betalen.
In
2006 zijn 1.278 meldingen afgehandeld, waarvan ruim de helft per telefoon werd
gemeld. Ondanks intensivering in de samenwerking met partners zoals TAS, TIP en
infopunt Stadsbeheer is geen stijgende lijn in bezoekersaantallen gerealiseerd.
Slechts de helft van het aantal contacten stond in het teken van
dienstverlening van TOR. Vanwege de tegenvallende bezoekeraantallen is het
Meldpunt TOR per 1 januari 2007 gesloten. Dit was mogelijk omdat alle contact-
en meldpunten van de gemeente worden ondergebracht in een
klantencontactcentrum.
<3>Infopunt Stadsbeheer
In
2005 is een aantal servicenormen met betrekking tot het schoonhouden en het
onderhoud van de openbare ruimte stapsgewijs ingevoerd. Om de transparantie naar burgers te
vergroten, zijn de servicenormen voor 2006 aangepast:
-
uw melding met betrekking tot het schoonhouden van
de openbare ruimte: de locatie wordt binnen 48 uur opgeruimd;
-
uw melding met betrekking tot het onderhoud van de openbare
ruimte: de reparatie wordt binnen 10 dagen uitgevoerd.
In 2006 zijn bij het
Infopunt 20.402 meldingen over de openbare ruimte binnengekomen. Ten opzichte
van 2005 is dit aantal met 3 procent afgenomen. De meeste meldingen hebben
betrekking op illegale stortingen van (grof)vuil, maar ook voor scheve
stoeptegels, overhangende takken en vermiste afvalbakken wordt regelmatig
gebeld.
2005 |
2006 |
resultaat |
21.023 |
20.402 |
-3% |
Grofvuil
Het aantal grofvuilmeldingen
is in 2006 na een aantal jaren van forse stijging voor het eerst weer
afgenomen.
|
2005 |
2006 |
Resultaat |
Digitale meldingen |
10.267 |
14.558 |
+ 42 % |
Telefonische meldingen |
26.158 |
14.961 |
- 42 % |
Totaal |
36.425 |
29.519 |
- 18 % |
Grofvuil meldingen die via
het internet binnenkomen, worden volledig automatisch verwerkt. Het kost de
gemeente dus minder tijd om deze te verwerken dan wanneer een melding
telefonisch wordt gedaan. Het percentage meldingen dat via internet wordt
gedaan, is in 2006 opnieuw toegenomen ten opzichte van 2005.
Wachttijd infopunt
Voor
2006 is als doelstelling voor het Infopunt afgesproken dat in 80 procent van de
gesprekken de telefoon binnen 90 seconden (na het maken van een keuze in het
keuzemenu) wordt opgenomen. In 2006 is de norm alleen gehaald in de maand
november. Wel is een stijgende lijn zichtbaar.
<2>Callcenter
Telefonisch contact met de
gemeente verloopt voornamelijk via het callcenter van de Publieksbalie,
bereikbaar via telefoonnummer 260 22 22. In 2006 nam het aantal telefonische
contacten ten opzichte van 2005 af, van 65.861 in 2005 naar 58.053 in 2006. Dit
komt onder andere door de verbeterde informatievoorziening via de gemeentelijke
website en het feit dat het aantal digitaal afgenomen producten en contacten
flink is toegenomen. In 2005 werden digitaal en via e-mail (exclusief het maken
van afspraken) 18.197 contacten afgehandeld en producten en diensten afgenomen.
In 2006 waren dat maar liefst 25.617 contacten. De gemiddelde telefonische wachttijd
is vorig jaar beduidend afgenomen. Van 1 minuut en 19 seconden in 2005 naar 50
seconden in 2006. Ook de gemiddelde gespreksduur ging omlaag naar 1 minuut en
31 seconden (3 minuten en 14 seconden in 2005).
<2> Delft Digitaal
Steeds meer burgers en
bedrijven weten de digitale producten en diensten van de gemeente te vinden.
Vooral het aanbieden van grofvuil via internet is populair geworden. Via de
website zijn er 14.558 meldingen gedaan van grofvuil in 2006 ten opzichte van
10.267 meldingen in 2005. Een stijging van 42 procent. Verder zijn via
www.gemeentedelft.info in 2006 930 uittreksels digitaal aangevraagd en betaalt.
Mailen met de Publieksbalie kan via het contactformulier op www.gemeentedelft.info/contact.
<2>Vergunningen en ontheffingen
De gemeente geeft op een
breed terrein vele soorten vergunningen en ontheffingen af: van standaard tot
maatwerk. Aanvragen voor vergunningen worden getoetst aan de betreffende
verordening of andere wetgeving. Daarbij kan een spanningsveld ontstaan: een burger
wil iets van de gemeente en tegelijkertijd vragen omwonenden om bescherming van
de omgeving. Bij het verlenen van vergunningen en ontheffingen zijn er dus twee
soorten klantgerichtheid. Het is aan de gemeente om daar heldere afwegingen in
te maken. In dit burgerjaarverslag komen twee veelvoorkomende vergunningen aan
de orde: parkeervergunningen en bouwvergunningen.
<3>Parkeervergunningen
In 2006 heeft de gemeente 9.205 parkeervergunningen en 7.181 bezoekerskaarten verkocht. Steeds meer van deze parkeerproducten worden verkocht via de gemeentelijke website www.gemeentedelft.info/parkeren. In 2006 is de verkoop op deze wijze al gestegen naar gemiddeld 48 procent. Dit zijn 7.916 parkeerproducten. Bij de laatste uitgifte (december 2006) van parkeervergunningen en bezoekerskaarten voor de binnenstad is de verkoop via internet zelfs gestegen naar 61 procent. Van de bewoners die de parkeervergunning via internet heeft gekocht was 28 procent ouder dan 50 jaar.
<3>Bouwvergunningen
Wie
(ver)bouwplannen heeft, kan op www.gemeentedelft.info bekijken welke eisen (ook
die van welstand) de gemeente stelt aan het verlenen van een bouwvergunning. U
kunt dus thuis achter de pc al zien of uw plan aan de eisen voldoet. Ook wie
geïnteresseerd is in de aangevraagde of verleende bouwvergunningen in Delft kan
terecht op de gemeentesite. U kunt zich gratis aanmelden voor een wekelijks
e-mailbericht met de aangevraagde bouwvergunningen in uw buurt.
In 2006 zijn er 10 procent
meer bouwvergunningen verleend dan in 2005: 429 vergunningen tegen 388. In 2006
waren er grote aanvragen in behandeling voor twee hotels (Ikea en Chinees
zakenhotel), voor twee hogescholen (Haagse Hogeschool en
InHolland), voor woningbouw
op het TNO-terrein in de Wippolder, voor herstructurering van Die Buytenweye,
voor appartementsgebouwen Hoornse Zoom en voor projecten studentenhuisvesting
in het TU-gebied.
Verdeeld naar soort zijn in
2006 de volgende bouwvergunningen verleend:
lichte bouwvergunning 154
reguliere bouwvergunning 264
gefaseerde bouwvergunning
fase 1 7
gefaseerde bouwvergunning
fase 2 4
Daarnaast zijn nog de
volgende aan bouw gerelateerde vergunningen verleend:
monumentenvergunning 51
splitsingsvergunning 7
sloopvergunning 66
<2>
Dienstverlening in de wijken
Wijkgericht werken staat voor een gezamenlijke aanpak van
verschillende diensten van de gemeente Delft. In 2006 heeft een reorganisatie
plaatsgevonden bij de sector Stadsbeheer om wijkgericht werken voor de hele
stad te kunnen realiseren. Er zijn vier wijkposten ingericht van waaruit de
Delftse woonwijken voor het dagelijkse onderhoud op het gebied van schoon, heel
en groen worden beheerd.
Door ‘het werk naar de
wijken’ te brengen, wordt beter en sneller ingespeeld op wat er in de wijk aan
de hand is en wat er leeft. Zo ligt in de Binnenstad het accent op schoon.
Zowel voor de burgers als voor het aantrekken van toeristen is het belangrijk
dat het centrum er netjes uitziet. Voor Voorhof/Buitenhof ligt het accent op
groen, hetgeen in die wijken ruim aanwezig is. Eind 2006 is duidelijk resultaat
geconstateerd van deze andere aanpak. Burgers en partners zoals
woningbouwverenigingen hebben duidelijk gemaakt dat de stad er vooral veel
schoner uitziet.
Door deze aanpak zijn
bijzondere acties op het gebied van bijvoorbeeld schoonmaken niet altijd meer
nodig. Wel richt Stadsbeheer zich in nauwe samenwerking met Wijkzaken op de
eigen verantwoordelijkheid van de burgers. De gemeente stimuleert eigen
initiatieven in de wijken door deze regelmatig met mens en materieel te
faciliteren en/of te ondersteunen. In 2007 wordt vooral ingezet op de eigen
verantwoordelijkheid van de burgers, op (betere) afspraken met partners en op toezicht en handhaving om een betere
kwaliteit van de openbare ruimte te bewerkstelligen.
<2>Bezwaarschriften
Delftenaren die het niet eens zijn met een besluit van de
gemeente of een klacht hebben, kunnen daar iets mee doen: bijvoorbeeld bezwaar
maken of een klacht indienen.
Wie het niet eens is met een besluit van de gemeente, kan
een bezwaarschrift indienen.
Besluiten worden doorgaans bekendgemaakt door toezending
aan belanghebbenden; besluiten met meer belanghebbenden worden bekendgemaakt
door publicatie in de Stadskrant Delft. Daarbij staat ook aangegeven hoe een
bezwaarschrift ingediend kan worden. Een onafhankelijke Adviescommissie
behandelt de bezwaarschriften en brengt een advies uit aan het college van
burgemeester en wethouders. Op basis van dit advies neemt de gemeente een nieuw
besluit. Dit alles hoort binnen een wettelijke termijn van 10 tot 14 weken
plaats te vinden. Wie het met het nieuwe besluit niet eens is, kan in beroep
gaan bij de bestuursrechter in Den Haag.
De Adviescommissie voor
bezwaarschriften is verdeeld in vier Kamers:
Kamer I :
bezwaarschriften op het gebied van bouwen, wonen en verkeer.
Kamer II :
bezwaarschriften op het gebied van werk, inkomen en zorg.
Kamer III : bezwaarschriften die niet in Kamer I, II of
IV horen.
Kamer IV : bezwaarschriften van eigen werknemers van de
gemeente.
|
Aantal bezwaarschriften op
1 jan. 2006 |
Nieuw ingekomen |
Advies uitgebracht |
Teruggetrokken /
afgehandeld zonder advies |
Kamer I |
137 |
146 |
208 |
38 |
Kamer II |
217 |
555 |
465 |
149 |
Kamer III |
30 |
50 |
36 |
21 |
Kamer IV |
5 |
58 |
39 |
15 |
Soms wordt er op één bezwaarschrift twee adviezen
geschreven of andersom. Hierdoor kunnen de cijfers in een afwijkende optelling
resulteren.
Het aantal openstaande
bezwaarschriften is op nagenoeg normaal niveau. In 2005 en 2006 zijn
inhaalslagen gemaakt en zijn achterstanden ingelopen. Bij een hoeveelheid van
215 openstaande bezwaarschriften is sprake van een normale werkvoorraad. Al het
meerdere aan openstaande bezwaarschriften op enig moment zorgt voor
vertragingen in het reguliere proces.
Kamer |
Aantal openstaande
bezwaarschriften op |
Aantal openstaande
bezwaarschriften op |
Kamer I |
137 |
37 |
Kamer II |
217 |
165 |
Kamer III |
30 |
22 |
Kamer IV |
5 |
9 |
Totaal |
387 |
233 |
Oordelen
Onderstaande grafiek geeft
aan hoe de Adviescommissie voor bezwaarschriften heeft geoordeeld over
bezwaarschriften (in procenten).
Kamer I afgehandeld (deels) gegrond 26
ongegrond 170
niet ontvankelijk 12
Kamer II afgehandeld (deels) gegrond 125
ongegrond 296
niet ontvankelijk 44
Kamer III afgehandeld (deels) gegrond 6
ongegrond 24
niet ontvankelijk 5
Kamer IV afgehandeld (deels) gegrond 16
ongegrond
19
niet ontvankelijk 4
Wilt u meer weten over de
Adviescommissie voor bezwaarschriften? De commissie brengt een eigen
jaarverslag uit, dat ongeveer gelijktijdig met dit burgerjaarverslag
verschijnt. Doorlink
<3> Kamer I
Kamer I van de Adviescommissie heeft in 2006 veel
bezwaarschriften ontvangen. Anders dan in 2005 waren hierbij minder
bezwaarschriften tegen één en hetzelfde besluit. Het gevolg hiervan is dat er
meer verschillende zaken en bijgevolg adviezen geschreven dienden te worden.
<3> Kamer II
Kamer II van de
Adviescommissie voor bezwaarschriften behandelt de sociale zaken. In 2006 zijn
555 nieuwe bezwaarschriften ingekomen. Dit is een daling van 49
bezwaarschriften (acht procent) ten opzichte van de 604 in 2005 ingekomen
bezwaarschriften. Er zijn in het afgelopen jaar 607 bezwaarschriften
afgehandeld. De werkvoorraad is teruggebracht van 217 op 1 januari 2006 tot 165
op 31 december 2006. Vanwege de achterstand die gedurende het afgelopen jaar
bestond, is de afhandelingstermijn helaas regelmatig overschreden (met
gemiddeld vijf weken). Aangezien nu bijna de normale werkvoorraad voor Kamer II
is bereikt, is er een goed uitgangspunt voor het halen van de
Awb-afhandelingstermijn voor de bezwaarschriften die in 2007 zullen
binnenkomen.
<3> Kamer III
Kamer III is ‘restkamer’ en
behandelt bezwaarschriften die op grond van de verordening ter advisering aan
de Commissie moeten worden voorgelegd en die niet behoren tot de competentie
van de Kamers I, II en IV. In 2006 zijn vijftig nieuwe bezwaarschriften
ingediend. Er zijn meer bezwaarschriften afgehandeld dan in 2005. Dat komt door
de inhaalslag die in januari 2006 heeft plaatsgevonden en het feit dat de
capaciteit structureel is versterkt. De
capaciteit is hierdoor beter afgestemd op de hoeveelheid bezwaarschriften, die
jaarlijks instroomt.
<3> Kamer IV
Kamer
IV behandelt bezwaren van
werknemers van de gemeente voorzover zij ambtenaar zijn in de zin van artikel 1
van de Ambtenarenwet. Kamer IV heeft in 2006 te maken gehad met een grote
instroom aan bezwaarschriften.
<2>Interne klachtafhandeling
Burgers die niet tevreden
zijn over de manier waarop de gemeente hen heeft behandeld, kunnen een klacht
indienen. Het gaat dan dus niet om een genomen besluit, maar hoe een contact
met de gemeente is verlopen. De klacht wordt gericht tot de gemeente. De
directeur van de afdeling/ambtenaar waarover de klacht gaat, geeft namens het
college van burgemeester en wethouders via een brief een reactie. Wanneer de
klacht gegrond is bevonden, kan dit leiden tot maatregelen om bijvoorbeeld
herhaling te voorkomen.
Een overzicht van alle
klachten en de bijbehorende afhandeling wordt besproken in het Gemeentelijke
Management Team (GMT). Hierin hebben de directeuren en de gemeentesecretaris
zitting. Voor de hele gemeente geldt dezelfde regeling, zodat het mogelijk is
om vergelijkingen te maken tussen de verschillende organisatieonderdelen en
voorgaande jaren. Daarbij gaat het om aantallen, soorten klachten, aantal
gegronde klachten en de termijn van afhandeling.
In 2006 werden 92 klachten
ingediend en zijn 85 klachten afgehandeld (waarvan negentien klachten uit 2005)
waarbij dertien klachten gegrond of deels gegrond werden verklaard. Er zijn 33
klachten op andere wijze afgehandeld. De overige klachten waren ongegrond,
niet-ontvankelijk of zijn ingetrokken. Op 31 december 2006 waren er nog 26
klachten in behandeling.
<2>Ombudsman
In 2005 konden Delftenaren
zich nog wenden tot de Gemeentelijke Ombudscommissie als ze het niet eens waren
met de afhandeling van een klacht door de gemeente. Per 1 januari 2006 is daar
verandering in gekomen. Vanaf dat moment kunnen burgers zich richten tot de
Nationale ombudsman in Den Haag. Het jaar 2006 laat hierbij het volgende beeld
zien. Er zijn door de Nationale ombudsman elf klachten ontvangen, maar hierover
zijn geen rapporten uitgebracht. Een aantal van acht klachten is afgedaan
zonder onderzoek, twee klachten zijn intern door de gemeente afgehandeld en een
klacht is nog in behandeling.
<2>Nadeelcompensatie
Een rechtmatig genomen
besluit van de gemeente of de uitvoering ervan kan een burger of bedrijf
financieel benadelen. Bijvoorbeeld als de gemeente besluit een weg aan te
leggen of te verleggen omdat het algemeen belang daarmee gediend is. In
principe dient elke burger een zeker ongerief en/of financieel nadeel te dulden
als daar het gemeenschappelijk belang van alle burgers mee is gediend. Maar
soms is het nadeel ernstiger dan het ‘normaal maatschappelijk risico’. Daardoor
kan het onredelijk zijn om de persoon of het bedrijf de schade helemaal zelf te
laten dragen. Voor die gevallen heeft de gemeente een regeling tot
planschadevergoeding en een nadeelcompensatieverordening. Meer informatie over
die regeling vindt u op (www.gemeentedelft.info).
Vorig jaar zijn drie
aanvragen om nadeelcompensatie ingediend. Deze aanvragen zijn nog in
behandeling. In 2006 zijn ook twintig verzoeken ingediend om
planschadevergoeding. Op negen daarvan is besloten. In vijf gevallen hield het
besluit de toewijzing van het verzoek in. De overige elf verzoeken zijn nog in
behandeling.
<2>Beroepszaken
Bij een bezwaar neemt het
college van burgemeester en wethouders op basis van het advies van de
Adviescommissie een nieuw besluit. Wie het daar niet mee eens is, kan tegen dit
nieuwe besluit in beroep. Dat gebeurt bij de bestuursrechter. In 2006 werden in
totaal 105 beroepszaken tegen de gemeente aangespannen. De gemeente spande zelf
18 zaken tegen burgers aan bij de civiele rechter. In het onderstaand overzicht
is een uitsplitsing te zien van het aantal zaken en de uitkomsten.
|
Bestuursrechter |
Voorlopige voorziening |
Hoger beroep
(bestuursrechtelijk) |
Civiele
rechter |
Totaal |
Gemeente in gelijk gesteld |
38 |
9 |
5 |
7 |
59 |
Eiser/appellant in gelijk
gesteld |
14 |
4 |
1 |
0 |
19 |
Nog geen uitspraak |
29 |
0 |
5 |
11 |
45 |
Totaal |
81 |
13 |
11 |
18 |
123 |