Inhoud Burgerjaarverslag Internet

 

 

1.       Burgerjaarverslag

a.       Delftenaren in het zonnetje

 

2.       Burgerparticipatie

a.       Burgerparticipatie in 2006

b.       Panels

                                                   i.      Klankbordgroep Binnenstadsforum

                                                 ii.      DIP

                                                iii.      Panel Gehandicapten

                                                iv.      Onbenut talent

                                                  v.       Werkgroep Migranten Communicatie

                                                vi.      Panel Werk en Inkomen

c.       Burger en gemeenteraad

                                                   i.      Inspreken raadscommissies

                                                 ii.      Commissie extern

                                                iii.      Politieke markt

                                                iv.      Anti-armoedeconferentie

d.       De Economische Agenda van Delft

e.       Burgerinitiatief

f.         Inspraak

                                                   i.      Spoorzone - stadskantoor

                                                 ii.      Ruimtelijke plannen

g.        Samenwerken in de Wijken

                                                   i.      Voor alle wijken

                                                 ii.      Communicatie met en in de wijken

                                                iii.      Wijkwebs

h.       Delft Digitaal

i.         Stadskrant

j.         Kinderen en Jongeren

                                                   i.      Brede school

                                                 ii.      Jongerenraad

 


3.       Dienstverlening

a.       Dienstverlening in 2006

b.       Waardering voor dienstverlening

c.       Aan de balie

                                                   i.      Publieksbalie

                                                 ii.      Meldpunt TOR

                                                iii.      Infopunt Stadsbeheer

d.       Callcenter

e.       Delft Digitaal

f.         Vergunningen en ontheffingen

                                                   i.      Parkeervergunningen

                                                 ii.      Bouwvergunningen

g.       Dienstverlening in de wijken

 

 

4.       Bezwaarschriften, klachten, nadeelcompensatie

a.       Bezwaarschriften

                                                   i.      Kamer I

                                                 ii.      Kamer II

                                                iii.      Kamer III

                                                iv.      Kamer IV

b.       Interne klachtenafhandeling

c.       Ombudsman

d.       Nadeelcompensatie

e.       Beroepszaken


NB Tekst is onderverdeeld in drie niveaus volgens de internetindeling: 1,2,3.

 

Burgerjaarverslag 2006

 

 

Inleiding

Burgemeester Bas Verkerk: “Delftenaren zijn over het algemeen tevreden over de geboden service van de gemeente. Dat blijkt uit een onderzoek naar de klanttevredenheid bij de Publieksbalie. Maar dat is voor ons geen reden om achterover te leunen. We blijven als gemeente werken aan een verbetering van de dienstverlening; aan de balie, telefonisch en via het internet. In dit vijfde burgerjaarverslag van de gemeente Delft leest u welke resultaten we in 2006 hebben geboekt. 

 

“Gemeente en inwoners zijn samen verantwoordelijk voor de stad; we willen immers allemaal prettig wonen en werken in Delft. Initiatieven van burgers voor een schone, hele en veilige wijk zijn daarom onmisbaar. In dit jaarverslag informeren we u over de manier waarop u zich kunt inzetten voor de stad. Bijvoorbeeld door deel te nemen aan ‘Samen werken in de Wijken’. Zo kunt u direct initiatief nemen voor verbeteringen in uw straat, buurt of wijk. Maar er kan meer: via burgerparticipatie kunt u ook uw mening geven over het beleid van de gemeente, onder andere via panels, tijdens inspraakavonden en bij commissievergaderingen van de gemeenteraad. Laat weten wat u belangrijk vindt! Vorig jaar hebben we daar nog een goed voorbeeld van gezien: gelijktijdig met de verkiezingen voor de Tweede Kamer is het eerste Delftse referendum gehouden. Een belangrijke gebeurtenis waarbij de Delftse burgers de besluitvorming in de politiek direct hebben beïnvloed.”

 

“In dit verslag blikken we terug op 2006. U vindt allerlei overzichten, feiten en cijfers maar ook verbeterpunten. En met de verbeterpunten in de hand moeten we in 2007 weer komen tot een nog betere dienstverlening en participatie. Ik nodig u van harte uit om daaraan mee te werken. En heeft u vragen, opmerkingen, tips of problemen over zaken die tot het takenpakket behoren van de burgemeester? Dan kunt een afspraak maken om langs te komen tijdens mijn spreekuur. Ik sta u ook dit jaar weer graag te woord.”

 

 

Burgerparticipatie (link)         

 

Dienstverlening (link)

 

Beroep en bezwaar (link)

 

Delftenaren in het zonnetje (link)

 

In 2006 zijn veel Delftenaren in het zonnetje gezet. Maar liefst 24 personen hebben in Delft een koninklijke onderscheiding gekregen. Zij hebben zich op bijzondere wijze ingezet voor onze samenleving. En de samenleving heeft op haar beurt die inzet zo gewaardeerd dat deze mensen zijn voorgedragen voor een lintje. Wie zich heeft onderscheiden in de Delftse samenleving, kan ook in aanmerking komen voor een gemeentepenning. Met deze penning spreekt de gemeente haar waardering uit voor de verdiensten van die persoon. In 2006 mocht violiste Isabelle van Keulen de erepenning in ontvangst nemen als programmadirecteur van het Delft Chamber Music Festival.

 

Als blijk van waardering en om het werk van de vrijwilliger te promoten, reikt de gemeente Delft jaarlijks de Delftse Pluim en Veer <link naar pluimenveer.nl> uit. De pluim bestaat uit een geldprijs van € 1000. Winnaars van de veren krijgen een oorkonde, een keramisch aandenken en een dinerbon om de huldiging ook in eigen kring te vieren. De Gouden Veerwinnaar (publieksprijs) heeft daarnaast ook een plaquette in ontvangst genomen. Op zaterdag 3 februari vond tijdens een feestelijke avond in De Wereldzaak, onder grote belangstelling van een groot aantal vrijwilligers de uitreiking van de ‘Delftse Pluim en Veer’ plaats, georganiseerd door Het Bureau Vrijwilligerswerk. De Delftse Pluim 2006 ging naar De Wereldwinkel. En de vijf veren 2006 waren voor:

 

·         Alex Wiersma van Stichting Robin Hood Delft (gouden Veer 2006), voor zijn inzet en ondersteuning van de minima huishoudens in Delft;

·         Cornelis Notenboom van Buurt en Ontspanningsvereniging Geerweg, voor 58 jaar inzet voor het clubhuis en de speeltuin;

·         Loes Dubbeldeman-Stigt van museum Paul Tetar van Elven, voor al bijna 25 jaar inzet voor het museum;

·         Corry Verspuy van de bewonerscommissie Debussyflat, voor haar inzet voor het vergroten van de betrokkenheid van de bewoners bij de leefbaarheid in het complex en hun woonomgeving;

·         Ronald Wittenberg, verkeersouder bij het Mozaïek, voor zijn grote bijdrage aan de verkeersveiligheid voor de leerlingen van basisschool het Mozaïek.

 

Tot slot is het een goede gewoonte dat bij bijzondere jubilea de burgemeester van Delft op bezoek komt om persoonlijk zijn gelukwensen over te brengen. In 2006 waren er maar liefst elf Delftenaren die 100 jaar werden of zelfs ouder. Daarnaast konden 74 echtparen een bijzonder huwelijksjubileum vieren van 60 jaar of meer.

 

 


Burgerparticipatie

 

U kunt als inwoner van Delft invloed uitoefenen op het beleid van de gemeente. Dat gebeurt via burgerparticipatie. In Delft zijn daar verschillende instrumenten voor. U kunt uw mening geven via panels, inspraak tijdens speciale inspraakavonden en commissievergaderingen van de gemeenteraad, via het burgerinitiatief, door te participeren aan het ‘Samenwerken in de Wijken’ en via digitaal contact.

 

Burgerparticipatie betekent niet dat burgers direct beslissen over het te voeren beleid. Daar zijn de gekozen leden van de gemeenteraad voor. Maar u kunt wel meedenken, meepraten en meedoen. Gelukkig weten veel Delftenaren nu al de weg naar de gemeente en de politiek te vinden. In de wijken doen vele Delftenaren mee aan het ‘Samenwerken in de Wijken’. Ze nemen zelf initiatief om hun wijk schoner en leefbaarder te maken. En via panels geven enkele duizenden Delftenaren hun mening over het voorgestelde beleid van de gemeente. Ze zijn daarmee een belangrijke informatiebron.

 

Vooraf meepraten

Burgerparticipatie verloopt in Delft vaak via inspraak. Dat betekent dat Delftenaren hun mening kunnen geven over het voorgestelde beleid van de gemeente. Maar de gemeenteraad vindt het belangrijk dat Delftse burgers eerder worden betrokken bij het maken van plannen voor de stad. Dat komt de kwaliteit van het beleid ten goede en kan de tijdsduur van de besluitvorming verkorten. Daarnaast geldt dat als ideeën van belanghebbenden direct in de plannen worden verwerkt, minder vaak achteraf bezwaar wordt gemaakt. In de Inspraak- en Participatieverordening staat hoe Delftenaren al bij de voorbereiding van gemeentelijk beleid kunnen worden betrokken via interactieve beleidsvorming.

 

Geef uw mening

Ook u bent van harte uitgenodigd om uw mening te geven. De gemeente luistert graag naar u en is vaak bereid het beleid aan te passen als u uw mening laat horen. Want burgerparticipatie komt niet alleen de burgers ten goede in hun directe leefomgeving. Ook de gemeente en de politiek zijn er bij gebaat. Als burgerparticipatie goed is geregeld, kan het gemeentelijk beleid rekenen op een breed draagvlak waardoor het beleid goed wordt geaccepteerd en daardoor beter uitwerkt.

 

 

<2>Burgerparticipatie in 2006

 

2006 is een belangrijk jaar geweest voor de burgerparticipatie in Delft. Want op 22 november werd het eerste Delftse referendum gehouden. Delftenaren konden aangeven of ze voor of tegen uitbreiding van de camping Delftse Hout waren.
Voor de raadsvergadering van 1 juni 2006 stond het conceptbesluit Vaststelling Ontwikkelingsplan uitbreiding camping Delftse Hout op de agenda. Maar kort daarvoor had de raad een verzoek ontvangen van een Delftse burger tot het houden van een niet-correctief referendum over dit conceptbesluit. Nadat de diverse opeenvolgende stappen waren gezet, werd het referendum tegelijk met de Tweede Kamerverkiezingen gehouden. Het opkomstpercentage was 65,3 %.

 

De uitslag was als volgt: aantal stemmen voor uitbreiding 17.089 (35,4 %) en het aantal stemmen tegen uitbreiding 31.185 (64,6 %). Op 30 november 2006 besloot de raad, gelet op de uitslag van het referendum, het Ontwikkelingsplan uitbreiding camping Delftse Hout niet vast te stellen. Daarmee ging de uitbreiding niet door. Een overgrote meerderheid van de raadsleden had van tevoren aangegeven de uitslag van het referendum te zullen volgen.

 

 

<2>Panels

 

Panels hebben een belangrijke functie in burgerparticipatie. Via panels kunt u deelnemen aan discussies en uw mening geven. In totaal doen enkele duizenden Delftenaren mee in verschillende panels van de gemeente, zoals het Panel Werk en Inkomen of de Internationale Business Club. De panels verschillen sterk qua grootte, doel, oorsprong, samenstelling en werkwijze. Maar ze hebben ook een gezamenlijk kenmerk: ze zijn een belangrijke informatiebron voor zowel het gemeentebestuur als de ambtenaren en een belangrijk ontmoetingspunt voor burger en gemeente. Er zijn vele panels en een aantal daarvan worden beschreven.

 

<3>Klankbordgroep Binnenstadsforum

De Klankbordgroep Binnenstadsforum fungeert als klankbord voor het college van burgemeester en wethouders: in een vroegtijdig stadium kunnen beleidsvoornemens voor de binnenstad worden getoetst op maatschappelijk draagvlak. De Klankbordgroep Binnenstadsforum bestaat uit bewoners, ondernemers uit detailhandel en horeca, maar ook bezoekers en gebruikers van de binnenstad en leden afkomstig uit maatschappelijke organisaties. In 2006 is het Binnenstadforum een keer bij elkaar gekomen. Er is gesproken over de autoluwe binnenstad, de evaluatie van het terrassenbeleid en de vastgoed ontwikkelingsmaatschappij.

 

<3>Delft Internet Panel (DIP)

De gemeente Delft vraagt regelmatig naar de mening van Delftenaren via het Delft Internet Panel (DIP). Het DIP heeft inmiddels 2.200 volwassen leden en 300 jongeren (tot en met 17 jaar). In 2006 zijn de volwassen leden zes keer ondervraagd en de jongeren twee keer. De resultaten van deze meningspeilingen worden gebruikt voor het ontwikkelen en evalueren van beleid en het opstellen van communicatieplannen. De resultaten van de metingen staan op de website (=link). Zowel de panelleden als andere geïnteresseerden kunnen de uitkomsten van de onderzoeken bekijken.

 

De meningspeilingen gingen over verschillende onderwerpen. Zo hebben de volwassen leden hun mening kunnen geven over het handhavingsbeleid fietsparkeren, de vier ontwerpen voor het nieuwe stadskantoor, Delftse zwembaden en de Stadskrant Delft. Andere onderwerpen waren Meldpunt Bezorgd?, stedenbanden, integratie, GSEM, risicobronnen, de rubriek van de publieksbalie in de stadskrant, onderhoud openbare ruimte, vrijwilligerswerk en communicatiemiddelen die ingezet worden om evenementen in de stad aan te kondigen. De jongeren in het DIP zijn ondervraagd over de Stadskrant Delft, over hun bekendheid met stedenbanden en over de communicatiemiddelen die ingezet worden om evenementen in de stad aan te kondigen.

 

<3>Panel Gehandicapten

Het Panel Gehandicapten heeft in 2006 negen maal vergaderd. In dit orgaan zijn zowel belangenorganisaties als professionele organisaties vertegenwoordigd. Zij spreken namens mensen met een functiebeperking. Naast de discussie rond de Wmo zijn er nog andere onderwerpen behandeld, zoals het project Ouderenproof, de voortgangsrapportage Wonen, Zorg en Welzijn, het project Toegankelijkheid openbare ruimtes en de Regiotaxi. Ten aanzien van de Wmo heeft het Panel Gehandicapten in 2006 gefungeerd als inspraakorgaan van de gemeente op dit beleidsterrein. Het Panel heeft diverse adviezen uitgebracht over de Wmo.

 

In 2006 heeft het Panel voor de tweede maal een stemming in Delft georganiseerd om te kiezen voor het meest toegankelijke gebouw in de categorieën horeca en sportaccommodaties. Winnaar van de Prijs Toegankelijkheid 2006 is Partycentrum De Altenahoeve.

 

<3>Onbenut Talent

Ook in 2006 heeft Onbenut Talent <link> hoogopgeleide allochtonen geholpen bij het aanboren van netwerken en begeleid naar vrijwilligerswerk.  Ook zijn kandidaten via Onbenut Talent al dan niet in samenwerking met reïntegratiebedrijven aan de slag gegaan in een betaalde (opstap) baan.

 

Met het project ‘Stuurvrouwen’ worden vrouwen (die bekend zijn van Onbenut Talent) voorgesteld om als stuurvrouw aan de slag te gaan. Doelstelling van het project ‘Stuurvrouwen’ is het bevorderen van de deelname van allochtone vrouwen in besturen van organisaties waar meningsvorming en besluitvorming plaatsvindt. 33 zeer enthousiaste vrouwen nemen deel aan het project; achttien deelnemers hebben al een bestuursfunctie gevonden.

 

Ook werden in 2006  kandidaten voorgesteld voor het mentorproject ‘De juiste keuze’ waarbij ouders en kinderen worden begeleid in het maken van een schoolkeuze. Inmiddels zijn zeventien mentoren actief. Ook dit is een goedlopend project dat voorziet in een behoefte binnen het basisonderwijs (met name bij basisscholen De Omnibus/De Horizon).

 

Binnen het bestand Onbenut Talent is er ook een groep die moeilijk te bemiddelen is. Het zijn mensen die in het land van herkomst een functie op niveau hadden, maar die met hun opleiding en werkervaring op de Nederlandse arbeidsmarkt een stap terug moeten doen of zelfs niet meer aan de slag komen.

 

Een overzicht van de resultaten:

 

Opstapbaan             - 13

Baan                       - 14 

Vrijwilligerswerk       -  3

Proefplaatsing          -  1

Zelfstandige             -  2

Participatiebaan        - 1 

Verhuizing                - 7

Vertrek buitenland    -  2

Studie TU /EUR         - 2

 

<3> Werkgroep Migranten Communicatie

 

In Delft zijn zo’n twaalf migrantenverenigingen actief op het gebied van cultuurbeleving en integratie. Zij zijn verenigd in de Werkgroep Migranten Communicatie (WMC). De WMC brengt de zelforganisaties dichter bij elkaar en probeert tevens een brug te slaan met de ‘autochtone’ Delftenaren.

De gemeente Delft zit regelmatig aan tafel met de WMC om uit te wisselen over het integratiebeleid. Thema’s van het afgelopen jaar waren onder andere de Wet inburgering, kadervorming besturen, multiculturele 4-5 mei viering.

 

<3> Panel Werk en Inkomen

 

Het Panel Werk en Inkomen adviseert het gemeentebestuur gevraagd en ongevraagd over het beleid (en uitvoering daarvan) op het gebied van werk en inkomen. In 2006 is het panel acht keer bij elkaar geweest. De belangrijkste adviezen van het Panel in 2006 hadden betrekking op de beleidsplannen voor de Wet werk en bijstand voor 2007, de anti-armoedeconferentie en de Delftpas. Daarnaast heeft het Panel Werk en Inkomen een keer gezamenlijk vergadert met het Panel Gehandicapten. Het Panel heeft toen een advies uitgebracht over de inkomensgevolgen van de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo).

In 2006 heeft het panel nog een manifest geformuleerd met wensen op het gebied van armoedebeleid. Dit manifest werd uitgebracht ter ondersteuning van de lokale politiek gelet op de gehouden gemeenteraadsverkiezingen.

Het Panel Werk en Inkomen heeft in 2006 geen ongevraagd advies uitgebracht.

 

<2>Burger en gemeenteraad

 

Delftenaren kunnen invloed hebben op de gemeentelijke besluitvorming via de gemeenteraad. Dat kan bijvoorbeeld door in te spreken in een raadscommissie. In het Raadsinformatiesysteem (RIS) <doorlink> vindt u online alle agenda’s en vergaderstukken van de raads- en commissievergaderingen. Daarnaast kunt u vanaf deze site onder het kopje ‘bestuur en organisatie’ doorklikken naar de gemeenteraad en de verschillende politieke partijen. Op www.delft.nl/gemeenteraad vindt u actuele informatie over de Delftse gemeenteraad en nieuwsberichten over de commissie- en raadsvergaderingen.


<3>Inspreken bij raadscommissies

Iedere burger kan zijn of haar mening geven over een onderwerp dat op de agenda staat van een raadscommissie. De raadsleden luisteren naar uw opmerkingen en kunnen ze meenemen bij het bepalen van hun standpunt. Delftenaren die willen spreken tijdens de commissievergaderingen krijgen daarvoor drie minuten. Ook in 2006 hebben veel burgers gebruik gemaakt van deze mogelijkheid. In sommige gevallen leidde het inspreken ertoe dat het gemeentebestuur opnieuw met bewoners ging overleggen of dat plannen werden aangepast. Voor insprekers is op het raadsinformatiesysteem  <doorlink> een praktische handleiding geplaatst.

 

<3>Commissie Extern

De gemeenteraad heeft in 2006 één keer een Commissie Extern georganiseerd. Dat is een bijzondere commissievergadering waarbij raadsleden, burgers en instellingen met elkaar van gedachten wisselen over een bepaald onderwerp. In 2006 ging de commissie extern over Delft Kennisstad. De bijeenkomst was georganiseerd om in kaart te brengen wat inwoners en ondernemers nu eigenlijk vinden van het feit dat Delft zich als 'kennisstad' positioneert.

 

Weten inwoners wat de kennisstadstrategie is? Zien ze er genoeg van terug in de stad? Hoe kan de strategie worden uitgebreid? Deze vragen stonden centraal tijdens het debat. Zo’n 30 burgers en een behoorlijk aantal professionals hebben op deze avond gediscussieerd. Naar aanleiding van het stadsdebat is de nota voor de gemeenteraad aangepast. De belangrijkste aanpassing betrof extra aandacht voor de zichtbaarheid van Delft Kennisstad en hiermee samenhangend het voorstel om middelen beschikbaar te stellen voor communicatie.

 

<3>Politieke markt

Op 19 juni organiseerde de gemeenteraad een politieke markt in het stadhuis. Hier stond de kennismaking tussen gemeenteraad en maatschappelijke organisaties centraal. Er waren zo’n 45 organisaties aanwezig bij deze bijeenkomst.

 

<3> Anti-armoedeconferentie

Op 20 september 2006 heeft de anti-armoedeconferentie plaatsgevonden. Voor deze conferentie zijn zowel burgers, organisaties en raadsleden uitgenodigd. Tijdens deze conferentie is onder andere de Monitor Lage Inkomens Delft gepresenteerd. In deze monitor wordt een analyse gegeven van Delftenaren met een laag inkomen en het gebruik van inkomensondersteunende voorzieningen.

Verder hebben deelnemers ideeën, suggesties en tips middels workshops over diverse thema’s kunnen aandragen als input voor het anti-armoedebeleid. Thema’s waren: werkende armen, kinderen in armoede en schulden. Deze ideeën, suggesties en tips komen terug in de nota inkomensondersteunende voorzieningen. In september 2007 wordt wederom een anti-armoedeconferentie gehouden.

 

 

<2> De Economische Agenda van Delft

 

De gemeente Delft, de KvK, VNO/NCW, MKB-Delft en KHN Delft hebben op 6 februari 2006 een intentieovereenkomst ondertekend voor de Economische Agenda van Delft. Dit initiatief levert een bijdrage aan de ambitie van de gemeente en het bedrijfsleven om betere antennes te ontwikkelen voor kansen en mogelijkheden. Dit door samen te werken en informatie uit te wisselen over behaalde successen en kansrijke regelingen. De Economische Agenda biedt ruimte voor allerlei initiatieven op het gebied van de kenniseconomie en duurzaamheid. De gemeente speelt hierbij een faciliterende en motiverende rol. Ondernemers worden gestimuleerd te investeren in innovatie. Nieuw elan komt door ondernemerschap en innovatie.

In de zomermaanden van 2006 zijn vijf werkgroepen met in totaal 75 deelnemers aan de slag gegaan voor de Economische Agenda. Deelnemers kwamen vanuit verschillende sectoren: ondernemers, onderwijs, overheid en onderzoek. (www.economischeagenda.nl)

 

<2>Burgerinitiatief

 

Burgers hebben het recht om zelf onderwerpen op de agenda van de gemeenteraad te zetten. Als u vindt dat de gemeenteraad een bepaalde zaak moet oppakken, kunt u daar dus zelf voor zorgen. De raad heeft zichzelf verplicht om vervolgens over het aangedragen onderwerp te discussiëren. Het doel van het burgerinitiatief is Delftenaren een (extra) instrument te geven om de politiek te beïnvloeden. Burgers kunnen hun invloed op de besluitvorming vergroten en tegelijkertijd kan het gat tussen de politiek en de burger worden verkleind. In 2006 is geen gebruik gemaakt van het burgerinitiatief.

 

Iedereen kan een onderwerp indienen. Er wordt geen minimumleeftijd gehanteerd en u hoeft zelfs niet in Delft te wonen. Waar moet u dan wel aan voldoen? Het voorstel mag geen bezwaar of klacht zijn en de gemeenteraad moet bevoegd zijn om er over te beslissen. Minstens 300 inwoners uit Delft van 12 jaar en ouder moeten het voorstel ondersteunen. Als u 100 handtekeningen heeft opgehaald, kunt u zich al wenden tot de burgemeester met het verzoek om een oproep in de stadskrant te plaatsen voor meer handtekeningen. Voor hulp bij het indienen van een voorstel, kunnen initiatiefnemers ook contact opnemen met de raadsgriffier, via e-mail griffie@delft.nl of telefoonnummer 219 79 52.

 

<2>Inspraak

Sommige vormen van burgerparticipatie zijn wettelijk vastgelegd. Dat geldt ook voor het recht op inspraak bij procedures op het gebied van ruimtelijke ordening en milieu. In 2006 organiseerde de gemeente inspraak voor uiteenlopende plannen. Zo waren er twee inspraakavonden over de verplaatsing van de Bloemenmarkt van de Hippolytusbuurt naar de Brabantse Turfmarkt. Om inzicht te geven in de verscheidenheid aan onderwerpen, zijn enkele voorbeelden uitgewerkt.

 

<3> Spoorzone - stadskantoor

Centraal in de Spoorzone komt een bijzonder gebouw dat de stationshal en het gemeentelijk stadskantoor herbergt. Eén gebouw met twee gezichten: een herkenbaar en functioneel station én een representatief en doelmatig onderkomen voor de gemeentelijke organisatie.

Om een architect te selecteren voor dit gebouw volgen de gemeente, NS en ProRail een aanbestedingsprocedure. In het kader van de selectieprocedure kregen begin 2006 vier architecten de uitnodiging om een schetsontwerp te maken voor het nieuwe stadskantoor met stationshal: Francine Houben (Mecanoo Architecten), Dirk Jan Postel (Kraaijvanger Urbis), Sjoerd Soeters (Soeters Van Eldonk) en Rudy Uytenhaak (Rudy Uytenhaak Architectenbureau). De schetsontwerpen zijn eind 2006 beoordeeld door een selectiecommissie en door inwoners van de stad, via het Delft Internet Panel (DIP). De ontwerpen zijn ook tentoongesteld in de bibliotheek aan de Kruisstraat, waar duizenden Delftenaren een kijkje kwamen nemen.

 

Na beoordeling van de schetsontwerpen eindigden Soeters en Uytenhaak gelijk. Tegen het voornemen van het college om beide architecten een vervolgopdracht te geven, maakten de architecten bezwaar. Voor de selectie is inmiddels een vervolgprocedure ingezet, waaraan de vier architecten deelnemen. Hierin krijgen de architecten de gelegenheid om hun schetsontwerp verder te vervolmaken. De aangepaste ontwerpen worden vervolgens beoordeeld door de selectiecommissie. Bij de selectie van de ontwerpen weegt de mening van de Delftenaren opnieuw mee, via DIP. In 2007 volgt de keuze voor één architect die de ontwerpopdracht krijgt.

 

 

<3>Ruimtelijke plannen

De gemeente heeft in 2006 op de volgende ruimtelijke plannen inspraak verleend:

 

§         bestemmingsplan  TU-Midden

§         ontwerpbestemmingsplan TU-Noord

§         ontwikkelingsplan Delftse Hout

§         ontwikkelingsplan Abtswoude 42

§         ontwikkelingsplan Bomenwijk, deelplan 1

§         ontwikkelingsvisie Pauwmolen

§         beeldkwaliteitplan Bomenwijk

§         beeldkwaliteitplan Poptahof

§         beeldkwaliteitplan Harnaschpolder

 

 

<2>Samenwerken in de Wijken

 

Ook in 2006 hebben bewoners, corporaties, gemeente, welzijnsorganisaties, bedrijven en politie weer volop samengewerkt aan sterkere wijken. De wijkprogramma’s voor 2006 vormden daarbij een belangrijk uitgangspunt. Maar naast deze jaarlijkse programma’s voor alle zeven wijken van Delft was er zoals gebruikelijk ruimte om direct in te spelen op nieuwe ontwikkelingen of ontstane problemen. Zo zijn er weer tal van initiatieven en projecten in de wijken in gang gezet, deels gefinancierd vanuit de wijkbudgetten. Voor een uitgebreid overzicht kunt u per wijk het wijkverslag 2006 (=link) inkijken. 

 

Net als in 2005 was er in 2006 weer veel aandacht voor het verbeteren van de verkeersveiligheid, waarbij de aandacht in 2006 nog meer gericht was op verbetering van rijgedrag van de weggebruikers. Samen met bewoners zijn hiertoe tal van ludieke acties gehouden. De sociale veiligheid blijft een vast agendapunt binnen het ‘Samenwerken in de Wijken’: de aanpak van enge plekken en het met bewoners werken aan verbetering en handhaving van de kwaliteit van de openbare ruimte is niet meer weg te denken van de wijkagenda.

 

Onderlinge contacten

Veel energie ging opnieuw uit naar het stimuleren en verbeteren van de onderlinge contacten tussen buurtbewoners. De vele straatfeesten, buurtfeesten, Fleur Delft op-acties, de Leukste straat van Delft-verkiezing spelen daarbij een belangrijke rol. Op een aantal plekken in de wijken is er hard gewerkt aan het verbeteren van de relatie tussen jongeren en ouderen. Dit door onder andere het op gang brengen van een dialoog en stimuleren van wederzijds begrip. In 2006 is er ook weer een aantal bijzondere projecten in het kader van ‘Kunst in de Wijken’ uitgevoerd. Ook zijn er nieuwe projecten in gang gezet waarvan de resultaten in 2007 zichtbaar worden. De kunstprojecten blijken steeds weer belangrijk te zijn bij het verbeteren van de contacten in de wijken.

 

In het kader van het stedelijke vertelproject is in 2006 een spraakmakend project gerealiseerd in de Wippolder: de WippolderExpress – een tocht langs plaatsen in de Wippolder waar verhalen werden verteld over de Wippolder van vroeger. Vele organisaties hebben hier een bijdrage aan geleverd. Ook een groot aantal bewoners hebben een actieve rol gespeeld in het project: zelfs bewoners die al lang niet meer in de Wippolder wonen.

 

Wmo en ‘Samenwerken in de Wijken’

Doordat in 2007 een nieuwe wet van kracht wordt, de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo), is er in tweede helft van 2006 al nagedacht wat de uitvoering van deze wet gaat betekenen voor de wijken en het ‘Samenwerken in de Wijken’. Om hier ervaring mee op te doen is een pilot voorbereid die begin 2007 gaat draaien in de wijk Vrijenban.  

 

<3>Voor alle wijken

In 2006 was er ook opnieuw aandacht voor zaken die in alle zeven wijken speelden en dus om stedelijke activiteiten en projecten vroegen. Immers niet alles kan op het niveau van de wijken zelf worden opgepakt. Een goed voorbeeld hiervan is de voortzetting van de samenwerking tussen corporaties, politie en gemeente bij de aanpak van lastige situaties van woonoverlast. Een ander voorbeeld is het ontwikkelen van een nieuw beleidskader speelvoorzieningen voor kinderen en jongeren. In 2006 is een start gemaakt met de uitwerking ervan en in 2007 zal de nieuwe beleidslijn op interactieve wijze worden besproken met bewoners en kinderen.

 

<3> Communicatie met en in de wijken

Alle initiatieven en projecten hebben alleen kans van slagen als er veel contact en overleg is tussen bewoners, gemeente en de partners. Contact en overleg in allerlei soorten en maten hebben dan ook weer volop plaatsgevonden: per telefoon, e-mail, brief en in allerlei soorten bijeenkomsten van bewoners en professionals. In het leggen van alle contacten, het onderhouden daarvan en het organiseren van de vele bijeenkomsten spelen de wijkcoördinatoren een belangrijke rol.

 

Om de wijze van ‘Samenwerken in de Wijken’ en de opbrengst daarvan goed onder de aandacht te brengen, zijn bewoners en partners weer breed geïnformeerd. Dit is middels de tweewekelijkse rubriek ‘samenwerken in de wijken’ in de Stadskrant Delft, de regelmatige berichtgeving in de Delft Op Zondag, in de wijkkranten, de gemeentelijke website en de wijkwebs. In de stadskrant heeft ook in 2006 de tweewekelijkse rubriek ‘Samen werken in de wijken’ gestaan. Ook is er weer met regelmaat een katern gevuld met de belangrijkste resultaten van  het ‘Samenwerken in de Wijken’. In Delft Op Zondag werd weer uitgebreid ingegaan op  ‘Samenwerken in de Wijken’ en de leuke straten van Delft.

 

Vanwege de belangrijke rol van de wijkkranten in communicatie met en in de wijken, zijn in 2006 alle redacties bezocht en is gekeken naar de wensen en behoeften van redactieleden om hun vrijwillige activiteiten voor de wijkkranten een steun in de rug te geven. Bij alle redacties bleek een wens te zijn om korter en bondiger te leren schrijven. In 2007 begint daarom dan ook een tweede cursus voor wijkkrantredactieleden: ‘schrijven voor wijkkranten’. 

 

<3>WijkWebs

De WijkWebs werden in 2006 beter bezocht. Zo’n 30.000 bezoekers per maand surfen op internet naar de WijkWebs om alles te weten te komen over hun wijk. Bewoners kunnen met hun DigiD meedoen op de wijkwebs. Ze kunnen discussiëren, berichten plaatsen en chatten. Nieuw was dat de wijkkrantredacties ook de wijkkranten op de sites plaatsten. Het doel van de interactieve WijkWebs is het versterken van het 'buurtgevoel' en het vergroten van de leefbaarheid in de wijk. De WijkWebs zijn te benaderen via www.delft.nl of via www.delft.nl/naam van de wijk.

 

 

<2>Delft digitaal

 

Internet is niet alleen een goed middel om Delftenaren te informeren over het gemeentebeleid. Het biedt ook mogelijkheden voor burgers om invloed uit te oefenen op het beleid. De gemeentesite www.gemeentedelft.info is daarvoor het eerste instrument. Zo zijn onder andere de webpagina’s van de leden van het gemeentebestuur te bezoeken. Maar ook het Raadsinformatiesysteem is te raadplegen. Daar zijn de agenda’s en vergaderstukken van de raads- en commissievergaderingen te vinden.

 

Naast de algemene gemeentesite en de WijkWebs zijn er via www.delft.nl diverse portals te bezoeken waar uitgebreide informatie is geplaatst per thema: nieuwsberichten, achtergrondinformatie en wetenswaardigheden. De portals zijn er voor de gemeenteraad, sport, onderwijs, de Delftpas, Kunst in de wijken en natuur en milieu.

 

<2>Stadskrant

 

De Stadskrant Delft wordt in onze stad goed gelezen en gewaardeerd. Het blijkt dat 57% van alle Delftenaren (van 12 jaar en ouder) het gemeentelijke huis-aan-huisblad iedere week leest. Daarnaast leest 18% de krant eens in de twee weken en 7% één keer per maand. Opgeteld levert dat een bereik op van 82%. Deze gegevens komen uit een representatief onderzoek dat in 2006 onder Delftenaren is gehouden.

 

De lezers geven de stadskrant een 7 als rapportcijfer. De krant is een belangrijke informatiebron als het gaat om plannen van de gemeente, vinden ze. Ook de verplichte publicaties van de gemeente zijn wekelijks in de stadskrant te vinden. Deze zijn ingedeeld per wijk, wat de lezers in grote meerderheid waarderen. Lezers vinden dat de vormgeving beter kan, maar de krant hoeft niet in full-colour te verschijnen, vindt meer dan de helft van de ondervraagden. De blauwe steunkleur maakt de krant juist herkenbaar als ‘het blauwe krantje van de gemeente’, zoals een lezer het omschreef. De gegevens van het onderzoek worden gebruikt voor de evaluatie van de Stadskrant Delft in 2007.

 

In 2006 kende de stadskrant weer tal van specials en extra pagina’s, zoals, onder andere, over het fietsbeleid (Delft Fietst!), Oud en Nieuw, de Wmo en de Delftse Pluim en Veer. In samenwerking met het Hoogheemraadschap verscheen de Waterkrant als bijlage van de stadskrant. Uiteraard werden ook extra pagina’s gewijd aan de Verkiezingen en het eerste Delftse Referendum. En voor het eerst verscheen het Burgerjaarverslag (2005) als bijlage in deze krant.

 

 

<2>Kinderen en jongeren

 

<3> Brede school

Voor de Delftse jeugd is er de brede schoolaanpak. Per wijk wordt een programma van naschoolse activiteiten ontwikkeld door scholen, buitenschoolse opvangs (=bso’s) en ouders (in de wijkwerkgroepen) in samenwerking met zo’n 50 activiteitenaanbieders. Deze activiteitenaanbieders bestaan uit: sportverenigingen, VAK, Papaver, bso’s etc. De gemeente bekostigt de activiteiten en faciliteert dit proces met brede schoolmakelaars en door het verzorgen van de inschrijving.

 

 

 

De scholen, bso’s en ouders uit de wijk bepalen zo mede het aanbod. In 2006 zijn in enkele wijken speciale kinderenquêtes gehouden om zo goed mogelijk aan te sluiten bij de wensen van de kinderen.

 

Kinderpartcipatie is een structureel onderdeel in het Brede Schoolprogramma geworden. Ieder schooljaar wordt in één of meer wijken een kinderparticipatieproject gedraaid  gekoppeld aan het ‘Samenwerken in de Wijken’. Het doel is kinderen te betrekken bij (de plannen voor) hun wijk. In 2006 draaide in Tanthof en in Hof van Delft de Kinderactieraad. De kinderen vonden dat er nog meer te doen moest zijn in de wijk en hebben daar zelf de schouders onder gezet. In Hof van Delft hebben ze een eigen wijkfeest opgezet, in Tanthof een wijkspeurtocht. In Buitenhof heeft eind 2006 het project De Wenswijk gedraaid: kinderen dachten mee over de veiligheid in hun wijk en hebben hiervoor ideeën en wensen aangedragen. Begin 2007 kreeg de gemeente deze overhandigd. Er wordt nu samen met de kinderen bekeken welke wensen uitgevoerd kunnen worden en hoe dat het beste kan.

 

<3>Jongerenraad

Delft heeft een jongerenraad, die signalen van jongeren weet te vertalen in concrete ideeën. Die ideeën legt de Jongerenraad voor aan de gemeente. Gedurende het afgelopen jaar zat de Jongerenraad regelmatig aan tafel met de burgemeester en de wethouder Jeugdzaken.

In aanloop naar de gemeenteraadsverkiezingen organiseerde de Jongerenraad het participatieproject ‘Keuze voor je Kiezen. De Jongerenraad wilde hiermee de politieke jongerenparticipatie binnen de gemeente Delft bevorderen en de jongeren ínformeren over de lokale politiek. De doelgroep bestond uit eerste kiezers en jongeren die over 4 jaar voor het eerst mogen stemmen.  Hoogtepunten/ blikvangers van het project waren een verkiezingskrant, scholierenverkiezingen op scholen voor het voortgezet onderwijs en een jongerendebat/manifestatie op 2 maart. 


Dienstverlening

 

Als inwoner van Delft mag u erop rekenen dat uw contact met de gemeente goed verloopt. Of dat nu aan de balie, per brief, website, telefoon of e-mail gebeurd. De gemeente heeft ook in 2006 gewerkt aan het verbeteren van die dienstverlening. Het streven is u snel en in één keer goed van dienst te zijn - het liefst via één loket. Hoe Delft de service aan klanten verder wil verbeteren, staat in het meerjarenplan Dienstverlening. De gemeente streeft naar een uitbreiding van het aantal producten dat digitaal wordt aangeboden of op afspraak kan worden verkregen. Daarmee zal het gemak voor klanten toenemen.

 

Met het ontwikkelen en publiceren van servicenormen weet u wat u van de gemeente mag verwachten. Een servicenorm maakt direct duidelijk waar u als klant van de gemeente op mag rekenen. Dan gaat het bijvoorbeeld om wachttijden, reactietijden, toegankelijkheid van de gemeente, privacy en gedrag. In 2007 worden er nieuwe servicenormen ontwikkeld en zullen de meeste producten en diensten van het vakteam Publieksbalie ook op afspraak verkrijgbaar zijn. Daarnaast wordt gestart met voorbereidingen om een aanzienlijk deel van de gemeente in 2008 onder één telefoonnummer bereikbaar te laten zijn.

 

De gemeente hecht veel belang aan administratieve lastenverlichting voor bedrijven. Daarom worden steeds meer producten en diensten gedigitaliseerd, zodat ze via de gemeentesite – met behulp van DigiD en verschillende betaalmethoden – verkrijgbaar zijn. De dienstverlening aan bedrijven verloopt via het fysieke bedrijvenloket bij de Publieksbalie voor de meest praktische vragen. De ondernemers kunnen die vragen via de gemeentesite, persoonlijk of via de telefoon stellen en krijgen zoveel mogelijk meteen antwoord. Voor complexere of strategische vragen zijn de (strategisch) accountmanagers het gemeentelijk aanspreekpunt.

 

 

<2>Dienstverlening in 2006

De gemeente hanteert naast servicenormen op wacht- en transactietijden ook enkele kwaliteitsnormen. Bij de aanvraag van een huisvestingsvergunning bijvoorbeeld mag over de beoordeling ervan wettelijk 8 weken worden gedaan (met een verlenging van nog eens 8 weken, indien daartoe aanleiding is). De gemeente hanteert een eigen norm: 2 weken. In 2006 zijn 144 aanvragen beoordeeld en allemaal binnen die norm.

Het bevestigen van de e-mail doet de gemeente binnen 24 uur (behalve in het weekend). In 2006 werden 9.271 e-mails ontvangen en in 99,9 procent van alle verzoeken werd de servicenorm gerealiseerd. En wie tot slot via de gemeentesite op werkdagen voor 13.00 uur een uittreksel aanvraagt en betaalt, heeft het uittreksel de volgende dag in de bus. In 2006 lukte dat voor 98,5 procent van de 930 digitaal aangevraagde uittreksels.

Hoe Delft de service aan klanten verder wil verbeteren, staat in het meerjarenplan ‘dienstverlening’.

 

 

<2>Waardering voor dienstverlening

Klanten van de Publieksbalie zijn over het algemeen tevreden over de geboden service en de locatie waar de dienst of het product wordt afgenomen. Dat blijkt uit een onderzoek van TNS NIPO naar de klanttevredenheid bij de Publieksbalie: nog steeds een dikke voldoende. Ondervraagde Delftenaren gaven in 2006 opnieuw een 7,8 voor de geboden service en een 7,4 (een tiende punt lager dan in 2005) voor de locatie. Een citaat uit het rapport; ‘De gemeente Delft krijgt een ruim voldoende tot goede beoordeling en significant beter dan gemiddeld’.

 

Delft plaatste zich daarmee op een gedeelde zesde plaats van de top 10 van de hoogst scorende gemeenten. Het onderzoek vond tegelijkertijd plaats bij 59 andere gemeenten in Nederland en maakte deel uit van een onderlinge vergelijking (benchmark). TNS NIPO vroeg in totaal 6.454 bezoekers van de Publieksbalies in de deelnemende gemeenten om een oordeel.

 

<2>Aan de balie

 

Bij de Publieksbalie kunt u terecht voor producten en diensten op het gebied van Burgerzaken, Bouwen, Wonen, Parkeren, Belastingen, Burgerlijke Stand en algemene (gemeentelijke) informatie. Sinds begin 2006 is hieraan ook de dienstverlening aan bedrijven (bedrijvenloket en het accountmanagement bedrijven) toegevoegd.

 

<3>Publieksbalie

Evenals in voorgaande jaren werd de Publieksbalie aan de Phoenixstraat 16 ook in 2006 weer druk bezocht. Om precies te zijn bezochten 98.574 mensen de Publieksbalie, waarvan 9.012 op afspraak. Daarnaast bezochten 1.951 mensen het ziekenhuisloket (balie van de Publieksbalie in het Reinier de Graaf Gasthuis) voor een geboorteaangifte. De verschillen in aantallen ten opzichte van 2005 zijn marginaal, met uitzondering van het aantal bezoeken op afspraak. Dit aantal is ten opzichte van 2005 bijna verdubbeld.

 

Wacht- en transactietijd

Net als in 2005 werd in 2006 actief gestuurd op de beperking van de wachttijd. Voor een bezoek zonder afspraak geldt een maximale wachttijd van 30 minuten. In 2005 werd dit in 97.3 procent van het aantal gerealiseerd, in 2006 voor 97.4 procent. Voor een bezoek op afspraak geldt een maximale wachttijd van 5 minuten. Dit werd in 2005 in 93 procent van het aantal bezoeken op afspraak gerealiseerd en in 2006 voor 95.5 procent van het aantal bezoeken. De gemiddelde wacht- en transactietijd (de tijd aan de balie voor het leveren van een product of dienst) bedroeg in 2006 respectievelijk 9 en 8,5 minuten. De wachttijd was in 2006 hetzelfde als in 2005. De transactietijd liep gemiddeld met een halve minuut op, met name omdat een aantal producten en diensten arbeidsintensiever zijn om te maken. Denk bijvoorbeeld aan de verscherpte eisen aan pasfoto’s voor reisdocumenten en rijbewijzen.

 

Reisdocumenten en rijbewijzen

Van ruim 14.500 inwoners van Delft verliep in 2006 het rijbewijs, paspoort en/of identiteitsbewijs. Wie circa 2 maanden voor de verloopdatum van het document nog geen nieuw bewijs had aangevraagd, werd hierop door de Publieksbalie schriftelijk geattendeerd. Daarbij werd de mogelijkheid van het maken van een afspraak voor een nieuw document sterk gepromoot. Dit kan de wachttijd voor de aanvrager immers aanzienlijk verkorten. Zoals gezegd maakten ruim 9.000 mensen gebruik van dit aanbod.

 

Huisbezoeken

Niet iedere Delftenaar is in staat is om zelfstandig een bezoek te brengen aan de Publieksbalie om bijvoorbeeld een verplicht identificatiebewijs te laten maken. Daarom legde de Publieksbalie in 2006 veertig individuele en een aantal (collectieve) huisbezoeken af. Daarbij ging het vooral om mensen in een verzorgings- of verpleeghuis. Een fotograaf zorgde ter plaatse voor de noodzakelijke pasfoto’s voor het verplichte identificatiebewijs.

 

<3>Meldpunt Toezicht Openbare Ruimte

In 2006 kon u met vragen en meldingen over parkeren terecht bij het Meldpunt Toezicht Openbare Ruimte (TOR). Het ging hierbij om parkeren in de breedste zin van het woord.

Ook voor andere taken van de sector Toezicht Openbare Ruimte was het meldpunt bereikbaar. Denk bijvoorbeeld aan meldingen van (brom)fietswrakken, autowrakken, illegaal geparkeerde aanhangers en recreatievoertuigen, defecte parkeerapparatuur en overbodige, ontbrekende of tegenstrijdige bebording. Ook voor hulp bij de aangifte via het internet van diefstal of vernieling en hulp bij het indienen van een bezwaarschrift tegen de ontvangen naheffingsaanslag kon men hier terecht. Natuurlijk was het ook mogelijk om de naheffingsaanslagen parkeerbelasting te betalen.

 

In 2006 zijn 1.278 meldingen afgehandeld, waarvan ruim de helft per telefoon werd gemeld. Ondanks intensivering in de samenwerking met partners zoals TAS, TIP en infopunt Stadsbeheer is geen stijgende lijn in bezoekersaantallen gerealiseerd. Slechts de helft van het aantal contacten stond in het teken van dienstverlening van TOR. Vanwege de tegenvallende bezoekeraantallen is het Meldpunt TOR per 1 januari 2007 gesloten. Dit was mogelijk omdat alle contact- en meldpunten van de gemeente worden ondergebracht in een klantencontactcentrum.

 

 

<3>Infopunt Stadsbeheer

In 2005 is een aantal servicenormen met betrekking tot het schoonhouden en het onderhoud van de openbare ruimte stapsgewijs ingevoerd.  Om de transparantie naar burgers te vergroten, zijn de servicenormen voor 2006 aangepast:

-          uw melding met betrekking tot het schoonhouden van de openbare ruimte: de locatie wordt binnen 48 uur opgeruimd;

-          uw melding met betrekking tot het onderhoud van de openbare ruimte: de reparatie wordt binnen 10 dagen uitgevoerd.

 

In 2006 zijn bij het Infopunt 20.402 meldingen over de openbare ruimte binnengekomen. Ten opzichte van 2005 is dit aantal met 3 procent afgenomen. De meeste meldingen hebben betrekking op illegale stortingen van (grof)vuil, maar ook voor scheve stoeptegels, overhangende takken en vermiste afvalbakken wordt regelmatig gebeld.

 

2005

2006

resultaat

21.023

20.402

-3%

 

Grofvuil

Het aantal grofvuilmeldingen is in 2006 na een aantal jaren van forse stijging voor het eerst weer afgenomen.

 

 

2005

2006

Resultaat

Digitale meldingen

10.267

14.558

+ 42 %

Telefonische meldingen

26.158

14.961

-  42 %

Totaal

36.425

29.519

-  18 %

 

Grofvuil meldingen die via het internet binnenkomen, worden volledig automatisch verwerkt. Het kost de gemeente dus minder tijd om deze te verwerken dan wanneer een melding telefonisch wordt gedaan. Het percentage meldingen dat via internet wordt gedaan, is in 2006 opnieuw toegenomen ten opzichte van 2005.

 

 

Wachttijd infopunt

Voor 2006 is als doelstelling voor het Infopunt afgesproken dat in 80 procent van de gesprekken de telefoon binnen 90 seconden (na het maken van een keuze in het keuzemenu) wordt opgenomen. In 2006 is de norm alleen gehaald in de maand november. Wel is een stijgende lijn zichtbaar.

 



<2>Callcenter

 

Telefonisch contact met de gemeente verloopt voornamelijk via het callcenter van de Publieksbalie, bereikbaar via telefoonnummer 260 22 22. In 2006 nam het aantal telefonische contacten ten opzichte van 2005 af, van 65.861 in 2005 naar 58.053 in 2006. Dit komt onder andere door de verbeterde informatievoorziening via de gemeentelijke website en het feit dat het aantal digitaal afgenomen producten en contacten flink is toegenomen. In 2005 werden digitaal en via e-mail (exclusief het maken van afspraken) 18.197 contacten afgehandeld en producten en diensten afgenomen. In 2006 waren dat maar liefst 25.617 contacten. De gemiddelde telefonische wachttijd is vorig jaar beduidend afgenomen. Van 1 minuut en 19 seconden in 2005 naar 50 seconden in 2006. Ook de gemiddelde gespreksduur ging omlaag naar 1 minuut en 31 seconden (3 minuten en 14 seconden in 2005). 

 

 

 


<2> Delft Digitaal

 

Steeds meer burgers en bedrijven weten de digitale producten en diensten van de gemeente te vinden. Vooral het aanbieden van grofvuil via internet is populair geworden. Via de website zijn er 14.558 meldingen gedaan van grofvuil in 2006 ten opzichte van 10.267 meldingen in 2005. Een stijging van 42 procent. Verder zijn via www.gemeentedelft.info in 2006 930 uittreksels digitaal aangevraagd en betaalt. Mailen met de Publieksbalie kan via het contactformulier op www.gemeentedelft.info/contact.

 

 

<2>Vergunningen en ontheffingen

De gemeente geeft op een breed terrein vele soorten vergunningen en ontheffingen af: van standaard tot maatwerk. Aanvragen voor vergunningen worden getoetst aan de betreffende verordening of andere wetgeving. Daarbij kan een spanningsveld ontstaan: een burger wil iets van de gemeente en tegelijkertijd vragen omwonenden om bescherming van de omgeving. Bij het verlenen van vergunningen en ontheffingen zijn er dus twee soorten klantgerichtheid. Het is aan de gemeente om daar heldere afwegingen in te maken. In dit burgerjaarverslag komen twee veelvoorkomende vergunningen aan de orde: parkeervergunningen en bouwvergunningen.


<3>Parkeervergunningen

In 2006 heeft de gemeente 9.205 parkeervergunningen en 7.181 bezoekerskaarten verkocht. Steeds meer van deze parkeerproducten worden verkocht via de gemeentelijke website www.gemeentedelft.info/parkeren. In 2006 is de verkoop op deze wijze al gestegen naar gemiddeld 48 procent. Dit zijn 7.916 parkeerproducten. Bij de laatste uitgifte (december 2006) van parkeervergunningen en bezoekerskaarten voor de binnenstad is de verkoop via internet zelfs gestegen naar 61 procent. Van de bewoners die de parkeervergunning via internet heeft gekocht was 28 procent ouder dan 50 jaar. 


<3>Bouwvergunningen

Wie (ver)bouwplannen heeft, kan op www.gemeentedelft.info bekijken welke eisen (ook die van welstand) de gemeente stelt aan het verlenen van een bouwvergunning. U kunt dus thuis achter de pc al zien of uw plan aan de eisen voldoet. Ook wie geïnteresseerd is in de aangevraagde of verleende bouwvergunningen in Delft kan terecht op de gemeentesite. U kunt zich gratis aanmelden voor een wekelijks e-mailbericht met de aangevraagde bouwvergunningen in uw buurt. 

 

In 2006 zijn er 10 procent meer bouwvergunningen verleend dan in 2005: 429 vergunningen tegen 388. In 2006 waren er grote aanvragen in behandeling voor twee hotels (Ikea en Chinees zakenhotel), voor twee hogescholen (Haagse Hogeschool en

InHolland), voor woningbouw op het TNO-terrein in de Wippolder, voor herstructurering van Die Buytenweye, voor appartementsgebouwen Hoornse Zoom en voor projecten studentenhuisvesting in het TU-gebied.

 

Verdeeld naar soort zijn in 2006 de volgende bouwvergunningen verleend:

lichte bouwvergunning                           154

reguliere bouwvergunning                                   264

gefaseerde bouwvergunning fase 1                        7

gefaseerde bouwvergunning fase 2                        4

 

Daarnaast zijn nog de volgende aan bouw gerelateerde vergunningen verleend:

monumentenvergunning                           51

splitsingsvergunning                                              7

sloopvergunning                                      66

 

<2> Dienstverlening in de wijken

Wijkgericht werken staat voor een gezamenlijke aanpak van verschillende diensten van de gemeente Delft. In 2006 heeft een reorganisatie plaatsgevonden bij de sector Stadsbeheer om wijkgericht werken voor de hele stad te kunnen realiseren. Er zijn vier wijkposten ingericht van waaruit de Delftse woonwijken voor het dagelijkse onderhoud op het gebied van schoon, heel en groen worden beheerd.

 

Door ‘het werk naar de wijken’ te brengen, wordt beter en sneller ingespeeld op wat er in de wijk aan de hand is en wat er leeft. Zo ligt in de Binnenstad het accent op schoon. Zowel voor de burgers als voor het aantrekken van toeristen is het belangrijk dat het centrum er netjes uitziet. Voor Voorhof/Buitenhof ligt het accent op groen, hetgeen in die wijken ruim aanwezig is. Eind 2006 is duidelijk resultaat geconstateerd van deze andere aanpak. Burgers en partners zoals woningbouwverenigingen hebben duidelijk gemaakt dat de stad er vooral veel schoner uitziet.

 

Door deze aanpak zijn bijzondere acties op het gebied van bijvoorbeeld schoonmaken niet altijd meer nodig. Wel richt Stadsbeheer zich in nauwe samenwerking met Wijkzaken op de eigen verantwoordelijkheid van de burgers. De gemeente stimuleert eigen initiatieven in de wijken door deze regelmatig met mens en materieel te faciliteren en/of te ondersteunen. In 2007 wordt vooral ingezet op de eigen verantwoordelijkheid van de burgers, op (betere) afspraken met partners en op toezicht en handhaving om een betere kwaliteit van de openbare ruimte te bewerkstelligen.   

 


Bezwaarschriften, klachten, nadeelcompensatie

 


<2>Bezwaarschriften

Delftenaren die het niet eens zijn met een besluit van de gemeente of een klacht hebben, kunnen daar iets mee doen: bijvoorbeeld bezwaar maken of een klacht indienen. 

Wie het niet eens is met een besluit van de gemeente, kan een bezwaarschrift indienen.

 

Besluiten worden doorgaans bekendgemaakt door toezending aan belanghebbenden; besluiten met meer belanghebbenden worden bekendgemaakt door publicatie in de Stadskrant Delft. Daarbij staat ook aangegeven hoe een bezwaarschrift ingediend kan worden. Een onafhankelijke Adviescommissie behandelt de bezwaarschriften en brengt een advies uit aan het college van burgemeester en wethouders. Op basis van dit advies neemt de gemeente een nieuw besluit. Dit alles hoort binnen een wettelijke termijn van 10 tot 14 weken plaats te vinden. Wie het met het nieuwe besluit niet eens is, kan in beroep gaan bij de bestuursrechter in Den Haag.

 

De Adviescommissie voor bezwaarschriften is verdeeld in vier Kamers:

            Kamer I   : bezwaarschriften op het gebied van bouwen, wonen en verkeer.

            Kamer II  : bezwaarschriften op het gebied van werk, inkomen en zorg.

            Kamer III : bezwaarschriften die niet in Kamer I, II of IV horen.

            Kamer IV : bezwaarschriften van eigen werknemers van de gemeente.

 

 

Instroom en uitstroom bezwaarschriften 2006

 

 

Aantal bezwaarschriften op 1 jan. 2006

Nieuw ingekomen

Advies uitgebracht

Teruggetrokken / afgehandeld zonder advies

Kamer I

137

146

208

38

Kamer II

217

555

465

149

Kamer III

30

50

36

21

Kamer IV

5

58

39

15

 

Soms wordt er op één bezwaarschrift twee adviezen geschreven of andersom. Hierdoor kunnen de cijfers in een afwijkende optelling resulteren.

 

Openstaande bezwaarschriften

Het aantal openstaande bezwaarschriften is op nagenoeg normaal niveau. In 2005 en 2006 zijn inhaalslagen gemaakt en zijn achterstanden ingelopen. Bij een hoeveelheid van 215 openstaande bezwaarschriften is sprake van een normale werkvoorraad. Al het meerdere aan openstaande bezwaarschriften op enig moment zorgt voor vertragingen in het reguliere proces.

 

Kamer

Aantal openstaande bezwaarschriften op
1-1-2006

Aantal openstaande bezwaarschriften op
31-12-2006

Kamer I   

137

37

Kamer II 

217

165

Kamer III

30

22

Kamer IV

5

9

Totaal

387

233

 

 

Oordelen

Onderstaande grafiek geeft aan hoe de Adviescommissie voor bezwaarschriften heeft geoordeeld over bezwaarschriften (in procenten).

Kamer I afgehandeld      (deels) gegrond 26

ongegrond                    170

niet ontvankelijk            12

 

Kamer II afgehandeld     (deels) gegrond 125      

ongegrond                    296      

                                               niet ontvankelijk       44

 

Kamer III afgehandeld    (deels) gegrond             6

ongegrond                    24

                                               niet ontvankelijk      5

 

Kamer IV afgehandeld    (deels) gegrond             16

                                               ongegrond                     19

                                               niet ontvankelijk      4

 

Wilt u meer weten over de Adviescommissie voor bezwaarschriften? De commissie brengt een eigen jaarverslag uit, dat ongeveer gelijktijdig met dit burgerjaarverslag verschijnt. Doorlink

 

 

<3> Kamer I

Kamer I van de Adviescommissie heeft in 2006 veel bezwaarschriften ontvangen. Anders dan in 2005 waren hierbij minder bezwaarschriften tegen één en hetzelfde besluit. Het gevolg hiervan is dat er meer verschillende zaken en bijgevolg adviezen geschreven dienden te worden.

 

<3> Kamer II

Kamer II van de Adviescommissie voor bezwaarschriften behandelt de sociale zaken. In 2006 zijn 555 nieuwe bezwaarschriften ingekomen. Dit is een daling van 49 bezwaarschriften (acht procent) ten opzichte van de 604 in 2005 ingekomen bezwaarschriften. Er zijn in het afgelopen jaar 607 bezwaar­schriften afgehandeld. De werkvoorraad is teruggebracht van 217 op 1 januari 2006 tot 165 op 31 december 2006. Vanwege de achterstand die gedurende het afgelopen jaar bestond, is de afhandelingstermijn helaas regelmatig overschreden (met gemiddeld vijf weken). Aangezien nu bijna de normale werkvoorraad voor Kamer II is bereikt, is er een goed uitgangspunt voor het halen van de Awb-afhandelingstermijn voor de bezwaarschriften die in 2007 zullen binnenkomen.

 

<3> Kamer III

Kamer III is ‘restkamer’ en behandelt bezwaarschriften die op grond van de verordening ter advisering aan de Commissie moeten worden voorgelegd en die niet behoren tot de competentie van de Kamers I, II en IV. In 2006 zijn vijftig nieuwe bezwaarschriften ingediend. Er zijn meer bezwaarschriften afgehandeld dan in 2005. Dat komt door de inhaalslag die in januari 2006 heeft plaatsgevonden en het feit dat de capaciteit  structureel is versterkt. De capaciteit is hierdoor beter afgestemd op de hoeveelheid bezwaarschriften, die jaarlijks instroomt.

 

<3> Kamer IV

Kamer

IV behandelt bezwaren van werknemers van de gemeente voorzover zij ambtenaar zijn in de zin van artikel 1 van de Ambtenarenwet. Kamer IV heeft in 2006 te maken gehad met een grote instroom aan bezwaarschriften.

 


<2>Interne klachtafhandeling

 

Burgers die niet tevreden zijn over de manier waarop de gemeente hen heeft behandeld, kunnen een klacht indienen. Het gaat dan dus niet om een genomen besluit, maar hoe een contact met de gemeente is verlopen. De klacht wordt gericht tot de gemeente. De directeur van de afdeling/ambtenaar waarover de klacht gaat, geeft namens het college van burgemeester en wethouders via een brief een reactie. Wanneer de klacht gegrond is bevonden, kan dit leiden tot maatregelen om bijvoorbeeld herhaling te voorkomen.

 

Een overzicht van alle klachten en de bijbehorende afhandeling wordt besproken in het Gemeentelijke Management Team (GMT). Hierin hebben de directeuren en de gemeentesecretaris zitting. Voor de hele gemeente geldt dezelfde regeling, zodat het mogelijk is om vergelijkingen te maken tussen de verschillende organisatieonderdelen en voorgaande jaren. Daarbij gaat het om aantallen, soorten klachten, aantal gegronde klachten en de termijn van afhandeling.

 

In 2006 werden 92 klachten ingediend en zijn 85 klachten afgehandeld (waarvan negentien klachten uit 2005) waarbij dertien klachten gegrond of deels gegrond werden verklaard. Er zijn 33 klachten op andere wijze afgehandeld. De overige klachten waren ongegrond, niet-ontvankelijk of zijn ingetrokken. Op 31 december 2006 waren er nog 26 klachten in behandeling.

 

 

<2>Ombudsman

 

In 2005 konden Delftenaren zich nog wenden tot de Gemeentelijke Ombudscommissie als ze het niet eens waren met de afhandeling van een klacht door de gemeente. Per 1 januari 2006 is daar verandering in gekomen. Vanaf dat moment kunnen burgers zich richten tot de Nationale ombudsman in Den Haag. Het jaar 2006 laat hierbij het volgende beeld zien. Er zijn door de Nationale ombudsman elf klachten ontvangen, maar hierover zijn geen rapporten uitgebracht. Een aantal van acht klachten is afgedaan zonder onderzoek, twee klachten zijn intern door de gemeente afgehandeld en een klacht is nog in behandeling.

 

 

<2>Nadeelcompensatie

 

Een rechtmatig genomen besluit van de gemeente of de uitvoering ervan kan een burger of bedrijf financieel benadelen. Bijvoorbeeld als de gemeente besluit een weg aan te leggen of te verleggen omdat het algemeen belang daarmee gediend is. In principe dient elke burger een zeker ongerief en/of financieel nadeel te dulden als daar het gemeenschappelijk belang van alle burgers mee is gediend. Maar soms is het nadeel ernstiger dan het ‘normaal maatschappelijk risico’. Daardoor kan het onredelijk zijn om de persoon of het bedrijf de schade helemaal zelf te laten dragen. Voor die gevallen heeft de gemeente een regeling tot planschadevergoeding en een nadeelcompensatieverordening. Meer informatie over die regeling vindt u op (www.gemeentedelft.info).

 

Vorig jaar zijn drie aanvragen om nadeelcompensatie ingediend. Deze aanvragen zijn nog in behandeling. In 2006 zijn ook twintig verzoeken ingediend om planschadevergoeding. Op negen daarvan is besloten. In vijf gevallen hield het besluit de toewijzing van het verzoek in. De overige elf verzoeken zijn nog in behandeling.

 

 

<2>Beroepszaken

 

Bij een bezwaar neemt het college van burgemeester en wethouders op basis van het advies van de Adviescommissie een nieuw besluit. Wie het daar niet mee eens is, kan tegen dit nieuwe besluit in beroep. Dat gebeurt bij de bestuursrechter. In 2006 werden in totaal 105 beroepszaken tegen de gemeente aangespannen. De gemeente spande zelf 18 zaken tegen burgers aan bij de civiele rechter. In het onderstaand overzicht is een uitsplitsing te zien van het aantal zaken en de uitkomsten.

 

 

Bestuursrechter

  Voorlopige voorziening

 

Hoger beroep (bestuursrechtelijk)

 

Civiele rechter

Totaal

Gemeente in gelijk gesteld

38

  9

 5

 7

 59

Eiser/appellant in gelijk gesteld

14

  4

 1

 0

 19

Nog geen uitspraak

29

  0

 5

11

 45

Totaal

81

13

11

18

123