Werkplan
Griffie Delft 2007-2008
Mei 2007
Inhoudsopgave 2
Voorwoord 3
1 Inleiding 4
2.Activiteiten 5
2.1 Raad en
Commissies 5
2.2
Informatievoorziening 7
2.3 Advies
en Ondersteuning 8
2.4 Voorzieningen
raadsleden 10
2.5
Management griffie 11
Bijlage 1 12
Bijlage 2 13
Voorwoord
Hierbij bied ik u namens de griffie ons Werkplan griffie
Delft 2007-2008 aan. Het werkplan begint in mei en loopt gelijk met het tweede
jaar van uw termijn als raad.
In dit werkplan zijn de resultaten van het jaarverslag 2006
betrokken.
Het werkplan biedt inzicht in de beschikbare capaciteit van
de griffie en geeft aan op welke wijze deze capaciteit wordt ingezet ter
ondersteuning van uw raad. Het werkplan geeft een uitgebreid overzicht van de
activiteiten die de griffie onderneemt en hoeveel capaciteit de verschillende
onderdelen vragen.
In 2007 en 2008 staat het team van de griffie weer tot uw
beschikking om met veel plezier en deskundigheid u te ondersteunen bij uw werk
als raadlid.
Yvonne van Delft, griffier
1. Inleiding
De griffie is de ambtelijke ondersteuning van de raad,
bestaande uit een raadsgriffier, raadsadviseur (plaatsvervangend
raadsgriffier), financieel raadsadviseur commissiegriffier, medewerker raad en
een communicatiemedewerker. De griffie bekleedt een onafhankelijke positie
t.o.v. het ambtenarenapparaat. Het presidium van de raad is de werkgever van de
griffier. De voorzitter van het presidium is het eerste aanspreekpunt voor de
griffier.
De griffie wil dit realiseren binnen het kader van
activiteiten die de griffie onderneemt ter ondersteuning van de raad. Elke
activiteit wordt in het volgende hoofdstuk beschreven door het geven van een
doelstelling en het aangeven van de ontwikkelingen en prioriteiten op ieder
deelgebied. Bovendien is iedere activiteit voorzien van een aantal (meetbare)
prestaties. De activiteiten en prestaties zullen terugkomen in het jaarverslag
2007.
2. Activiteiten
2.1 Raad en commissies
2.1.1 Doelstelling
Het ondersteunen van de raad bij zijn kaderstellende,
controlerende en volksvertegenwoordigende taak en het bevorderen van tijdige en
kwalitatief goede besluitvorming door de gemeenteraad.
2.1.2 Ontwikkelingen
De griffie zorgt voor de voorbereiding, organisatie en
afwerking van alle vergaderingen van raadscommissies en raadsvergaderingen. In
paragraaf 2.1.3 Prestaties vindt u een opsomming van alle activiteiten die in
dit kader worden uitgevoerd.
Twee keer per jaar maakt de griffier een ronde langs alle
fracties. De fracties kunnen op dat moment aangeven in welke mate men tevreden
is over de ondersteuning door de griffie.
Aan de volgende punten wil de griffie komend jaar meer
aandacht besteden.
In 2007 wordt een format ontworpen voor raadsvoorstellen.
Enerzijds komt vanuit de ambtelijke organisatie regelmatig de vraag binnen hoe
een raadsvoorstel moet worden opgesteld en wat er in moet staan. Aan de andere
kant is de raad gediend bij een helder en overzichtelijk voorstel op basis
waarvan men kan beslissen. Na een testperiode in een deel van de ambtelijke
organisatie zal op basis van de ervaringen van de gebruikers –opstellers en
raadsleden- een definitief format in gebruik worden genomen.
De griffier heeft in april 2007 een brief gestuurd naar de
burgemeester en de gemeentesecretaris waarin zij vraagt om ruimte voor de
werkzaamheden van de griffie. Momenteel worden stukken regelmatig pas op
vrijdag, de dag van verzending van de stukken, aangeleverd. Daardoor is het
onmogelijk om een kwaliteitstoets uit te voeren en om inhoudelijk advies bij te
voegen. In 2007 moet er door college, raad en griffie samen een oplossing voor
dit probleem worden bedacht.
De griffie loopt in de dagelijkse praktijk tegen een aantal
problemen op van vooral procedurele aard. Naast het eerder genoemde late
tijdstip van aanlevering van stukken kan gedacht worden aan de integrale
afweging in welke commissie specifieke agendapunten besproken moeten worden,
het overvloedige aanbod of het juist ontbreken van agendapunten bij commissies
en de (standaard) nazending van een gewijzigde raadsagenda. Thans (mei/juni
2007) wordt het presidium gesproken over het eventueel aanpassen van de
vergaderplanning. De griffie faciliteert en participeert in deze discussie op
basis van de eigen ervaring en kennisuitwisseling met andere gemeenten.
De griffie heeft een raamwerk ontworpen voor een Lange
Termijnagenda voor de raad. In het komend jaar moet de lange termijnagenda
worden aangevuld met onderwerpen die zijn aangekondigd in de
programmabegroting. Tevens moet aandacht worden besteed aan het actueel houden
van de agenda en manier van aanvullen vanuit het college. De raad zal jaarlijks
1-2 grote thema’s aan de lange termijnagenda toevoegen waar de raad
nadrukkelijk een eigen kaderstellende rol zal invullen. Voor 2007-2008 is al
het onderwerp ‘Stadsvisie’ genoemd.
De groep commissievoorzitters, die tevens samen het
presidium vormen, houden naast de reguliere vergaderingen regelmatig
werkoverleg om met elkaar afspraken te maken over de vergaderorde en de
behandeling van stukken. Dit komt de kwaliteit en de uniformering van het
vergaderproces ten goede. De griffie ondersteunt de voorzitters in het
verbeteren van de kwaliteit van de vergaderingen.
De volgende griffiemedewerkers leveren ondersteuning aan de
raadsadviescommissies:
Commissiegriffier Bestuur en Werk: Anne Post
Commissiegriffier Wonen, Integratie, Jeugd, Zorg &
Onderwijs: Erwin Geldorp
Commissiegriffier Wijken, Verkeer en Beheer: Corrie van der
Rest
Commissiegriffier Ruimtelijke Ordening: Erwin Geldorp
Commissiegriffier Economie, Milieu, Cultuur en Recreatie:
Erwin Geldorp
2.1.3
Prestaties
Organiseren van ± 12 raadsvergaderingen
Organiseren van ± 60 commissievergaderingen
Organiseren van ± 2 commissies extern
Organiseren van 1 politieke markt
Organiseren van ± 12 presidiumvergaderingen
Organiseren van ± 12 fractievoorzittersoverleggen
Organiseren van ± 20 werkbezoeken
Organiseren 1 raadsuitje
Opstellen agenda’s voor diverse vergaderingen
Opstellen langetermijnplanningen
Organiseren van vooroverleg met portefeuillehouders en
voorzitter
Advisering besluitvorming
Opstellen van begeleidingsformulieren bij alle
vergaderstukken
Verzamelen en controleren vergaderstukken
Kopiëren van stukken
Verzenden van stukken
Verslaglegging van alle commissies en vergaderingen, behalve
de raadsvergadering
Bijhouden van toezeggingen
Overzicht van moties en amendementen
Regelen notulering voor raadsvergaderingen
Benoemingen
2.2 Informatievoorziening
2.2.1
Doelstelling
Verbetering van de interne en externe informatie en
communicatie van de raad
2.2.2 Ontwikkelingen
Tijdens de begrotingsbehandeling van 2007 heeft de raad een
amendement aangenomen waarin € 50.000,- beschikbaar is gemaakt voor de
verbetering van de zoek- en archieffunctie van het RIS.
De griffie heeft onderzoek gedaan naar de mogelijkheden voor
verbetering van het huidige RIS. Daaruit bleek dat het huidige RIS tien jaar
geleden door de gemeente zelf is gebouwd en dat het zeer arbeidsintensief is om
een verbeterslag te maken. Documenten uit het RIS zouden handmatig van gegevens
moeten worden voorzien waardoor het makkelijker wordt te zoeken in het systeem.
Echter, deze ingreep verbetert het systeem niet structureel.
De griffie stelt dan ook voor om een nieuwe RIS-module aan
te schaffen, passend binnen de ICT-ontwikkelingen binnen de gemeente. Het
ontwerp van het nieuwe RIS, volgens wensen van de raad, en de implementatie van
het nieuwe systeem worden door de griffie begeleid.
Sinds mei 2006 worden commissie- en raadsvergaderingen
digitaal opgenomen en als audioverslag beschikbaar gemaakt door Notubiz. De
griffie onderzoekt de mogelijkheden om live beelden van de raadsvergaderingen
te maken en deze tevens via Notubiz op het RIS beschikbaar te maken.
In 2007 is de griffie gestart met het verzenden van een
wekelijkse nieuwsbrief waarin zoveel mogelijk nieuwsberichten van de griffie
aan de raad zijn verzameld. In 2007-2008 verkent de griffie de verdere
mogelijkheden van de nieuwsbrief.
De griffie communiceert met het college van B&W en met
de ambtelijke organisatie over inhoud en procedures. Daarmee wordt beoogd het
bestuurlijke besluitvormingsproces soepel te laten verlopen en de gevolgen van
de dualisering voor de ambtelijke organisatie te verduidelijken. Vanuit de
griffie is het nadrukkelijk ook de bedoeling om te streven naar een verbetering
van de politiek/ambtelijke/bestuurlijke
verhoudingen door betere communicatie van alle kanten te bevorderen.
In het werkplan van de griffie in 2006-2007 was een van de
speerpunten de externe communicatie van de raad naar burgers. Vanaf begin 2007
heeft dit concrete invulling kregen door de site www.delft.nl/gemeenteraad. Op deze
site verschijnen (bijna) dagelijks aankondigingen en verslagen van commissie-
en raadsvergaderingen. De nieuwsberichten en verslagen worden gemaakt door Rens
Elst, medewerker communicatie. In 2007-2008 kunnen de mogelijkheden van deze
site in samenspraak met de raad verder worden ontwikkeld, met name wat betreft
de interactie met burgers.
Medio 2007 zal tevens het langverwachte communicatieplan
raad verschijnen waarin de doelstellingen, hoe we die kunnen bereiken en wat
het mag kosten worden beschreven.
Raadscommunicatie gaat niet over politieke profilering van
raadsfracties en individuele raadsleden. Dat is aan de politieke partijen zelf.
Raadscommunicatie is nadrukkelijk bedoeld voor de gemeenteraad als collectief.
Wel kan op gebied van de raadscommunicatie een aantal gemeenschappelijke doelen
van de raad worden onderscheiden. Raadscommunicatie richt zich voornamelijk op
het publieke domein: burgers, belanghebbenden en pers en kent een aantal doelstellingen:
1.
het wettelijk verplichte publiceren van besluiten, agenda’s
en verslagen van openbare commissie- en raadsvergaderingen
2.
het vergroten van de zichtbaarheid en herkenbaarheid van de
raad
3.
het vergroten van de kennis bij burgers en belanghebbenden over
beïnvloedingsmogelijkheden van de raad
4.
het betrekken van burgers en belanghebbenden bij
beleidsvoorbereiding en planontwikkeling door de raad
5.
het versterken van het imago van het bestuur
De uitwerking van deze doelstellingen volgt in het
communicatieplan.
2.2.3
Prestaties
Actueel houden huidige RIS
Begeleiding aanschaf, ontwerp en implementatie nieuw RIS
Actueel houden verordeningen
Actueel houden adressenbestand
Doorgeleiden schriftelijke vragen
Passieve informatieplicht
Aanspreekpunt burgers
Onderhouden contacten met individuele raadsleden, college
van B&W, ambtelijke organisatie, burgers, pers en instellingen en
organisaties
Communicatie van besluiten, agenda’s en vergaderingen etc.
Werkafspraken met de afdeling communicatie
Opstellen communicatieplan
Uitvoeren acties volgend uit communicatieplan
2.3 Advies
en ondersteuning
2.3.1.Doelstelling
Adviseren en ondersteunen van raadsleden en fracties op het
gebied van inhoud en procedures en het initiëren van duale vernieuwingsimpulsen
2.3.2 Ontwikkelingen
Op veel terreinen is de taakverdeling tussen raad en college
helder. Er is echter ook een grijs gebied waarin deze taakverdeling lastig is.
Een onderwerp kan aan de ene kant ‘uitvoering’ betreffen, zodat het college
bevoegd is, maar de raad kan altijd kaders stellen, ook wanneer het om
uitvoering gaat.
De griffie wil de raad stimuleren de eigen rol beter te
definiëren en, waar nodig, op te eisen. Daar hoort ook het maken van keuzes
bij, de raad moet bewust kiezen om bepaalde zaken aan het college te laten. Het
is van groot belang dat raad en college bij grote dossiers samen afspraken
maken over het te volgende proces en de momenten waarop de raad aan zet is.
De werkzaamheden van
de griffie (commissiegriffiers) zijn voor een groot deel procedureel gericht.
Het kritisch kennisnemen van de inhoud en het invullen van de adviserende rol
verdient nadrukkelijk meer aandacht. Eerder genoemde punten (risico’s en
impliciete besluitvorming) kunnen daarmee beter tot hun recht komen. Daarnaast
kan hiermee de toetsing van (inhoudelijke) kwaliteit van de voorstellen van de
grond komen. In voorstellen zal meer aandacht moeten komen voor risico’s en
impliciete besluitvorming; door besluiten op gebied van een bepaald terrein te
nemen, worden ook de mogelijkheden op andere terreinen beïnvloedt. Waar nodig
zal de griffie eigenstandig voorstellen van een ‘aantekening van de griffier’
of een adviesnota voorzien.
Opvallend is dat er in
de raad relatief beperkt aandacht is voor Planning en Controlcyclus en de
financiële functie. De documenten uit de Planning en Controlcyclus en met name
de samenhang daarin verdient een meer sturende rol van de raad. In 2007 zal in
de commissie Bestuur en Werk een discussie gevoerd worden over de diverse
controlerende instrumenten die de raad tot zijn beschikking heeft:
rekeningencommissie, Delftse rekenkamer, onderzoeken en de accountantscontrole. Er moet gekeken worden
naar de mogelijkheden om meer samenhang in het gebruik van het beschikbare instrumentarium. De aanleiding voor deze discussie is een
verzoek van de accountant om een auditcommissie in te stellen. Daartoe dient
tevens de financiële verordening (212 GW), de verordening die de financiële
gang van zaken en voorschriften regelt, besproken te worden. Deze discussie
wordt procedureel en inhoudelijk begeleid door de financieel raadsadviseur Anne
Post.
Beslissingen die op
regionaal niveau worden genomen zijn van groot belang voor de gemeente Delft.
De gemeente zoekt (noodgedwongen) steeds meer samenwerking op verschillende
terreinen en brengt deze onder in gemeenschappelijke regelingen (Avalex,
Brandweer) en komen daardoor op grotere afstand van de raad te staan.
De griffie wil een
rol spelen in het stroomlijnen van de procedures en verbetering van de
informatievoorziening vanuit de diverse samenwerkingsverbanden, zodat stukken
ook tijdig geagendeerd kunnen worden in de raad of commissie.
De griffie wil komend
jaar een “langetermijnvisie” ontwikkelen voor de griffie. Welke rol zou de
griffie in de toekomst moeten spelen en wat is daarvoor nodig. Tevens kan
vanuit die visie jaarlijks het werkplan opgesteld worden en kunnen de wensen en
uitgangspunten voor verhuizing van de griffie naar het nieuwe stadskantoor
worden voorbereid. Over deze visie gaat de griffie met het presidium als
opdrachtgever in gesprek.
De griffie wil komend jaar aan de hand van de
opleidingsbehoefte van de raad een cursusagenda vaststellen.
2.3.3 Prestaties
Ondersteuning adhoc werkgroep, zoals de werkgroep WMO
Ondersteuning rekeningencommissie
Ondersteuning bij het opstellen van moties en amendementen
Advies en ondersteuning bij agendasetting
Advies en ondersteuning bij het opstellen van
initiatiefvoorstellen
Advies en ondersteuning bij burgerinitiatieven
Organiseren van 4 scholingsactiviteiten voor de raad
Opstellen 2 nota’s
Opstellen verordeningen
Jaarplanning P&C documenten, incl. behandelvoorstellen
Aanspreekpunt rekenkamer
Doorlichten procedures
Langetermijnvisie
griffie
Cursusagenda
2.4
Voorzieningen Raadsleden
2.4.1 Doelstelling
Het kwalitatief goed en tijdig ondersteunen van de raad op
facilitair gebied.
2.4.2 Ontwikkeling
Raadsleden hebben recht op raadsvergoedingen, secundaire
vergoedingen, fractieondersteuning en RIS-vergoeding. De griffie is
verantwoordelijk voor de administratie van betalingen en verantwoordingen en
geeft opdracht tot uitbetaling van declaraties.
Sinds de invoering van het dualisme voldoet de huidige
opstelling in de raadzaal niet meer voor het voeren van een goed debat. De
griffie en het presidium starten in 2007 een proces voor het selecteren van een
gewenste opstelling, het ontwerp en aanschaf van nieuw meubilair voor de
raadzaal.
2.4.3 Prestaties
Uitbetalen fractievergoedingen
Uitbetalen secundaire voorzieningen en onkostenvergoedingen
Verzamelen gegevens voor verantwoording fractievergoedingen
Vergaderschema’s
Nieuwe indeling en meubilair raadzaal
Vroedschapspenningen
2.5
Management griffie
2.5.1 Doelstelling
Het bevorderen van een kwalitatief goede en efficiënte
ondersteuning van de raad, waarbij de griffiemedewerkers hun talenten zo goed
mogelijk kunnen benutten en de werksfeer goed is.
2.5.2 Ontwikkelingen
De griffie kent een bezetting van 5,2 fte.
De griffier neemt tot eind 2007 wekelijks 4 uur ouderschapsverlof
op.
Neemt komend jaar 412 uur
ouderschapsverlof op
Jaarlijks bezoekt de griffie aan het eind van het seizoen
een griffie in een andere gemeente om eens te kijken hoe andere griffies hun
werk hebben georganiseerd, gecombineerd met een programma ‘ter ontspanning en
vermaak’.
De ondersteuning van de rekenkamer is officieel bij de
griffie ondergebracht. Er vindt geen inhoudelijke aansturing vanuit de griffier
plaats.
De eigen kwaliteit van de griffie kan verbeteren door het
volgen van relevante cursussen, het bezoeken van bijeenkomsten en door de
uitwisseling van kennis met andere griffies. Daarnaast moet er meer aandacht
worden besteed aan het bewaken van de eenheid van de output van de griffie,
o.a. door een onderzoek naar het opzetten van een kwaliteitssysteem.
2.5.3 Prestaties
Opstellen werkplan, begroting, stukken voor de jaarrekening
en jaarverslag
Leidinggeven griffiemedewerkers
Personeelsbeleid, inclusief scholing
Werkgeverschap ondersteuning rekenkamer
Onderzoek opzetten kwaliteitssysteem
Bijlage 1
Activiteiten |
Prestaties |
Looptijd |
Capaciteit |
|
|
|
|
2.1 Raad en commissies |
|
|
3000 uur |
|
|
Totaal
|
3000 uur |
2.2. Informatievoorziening |
RIS Communicatie |
|
800 uur 800 uur |
|
|
Totaal |
1600 uur |
2.3 Advies en ondersteuning |
|
|
1483 uur |
|
|
Totaal |
1483 uur |
2.4 Voorzieningen raadsleden |
|
|
100 uur |
|
|
Totaal |
100 uur |
2.5 Management
griffie |
|
|
350 uur |
|
|
Totaal |
350 uur |
Totaal
uren |
|
|
6533 uur |
Bijlage 2
Bij de griffie is de volgende capaciteit in 2007-2008
aanwezig:
1. griffier 0,85
fte 1167
uur
2. raadsadviseur, plv. griffier 0,8 fte 1100
uur
3. commissiegriffier 1 fte 1376 uur
4. financieel raadsadviseur 0,75
fte
964 uur
5. medewerker raad 0,9 fte 1238 uur
6. medewerker communicatie 0,5 fte 688
uur
Totaal: 4,8 fte 6533
uur
Berekening productieve uren voor 1 fte:
bruto uren (exclusief feestdagen) 1836 uur
Vakantie (158,4 uur)
Leeftijdsverlof (7,2 uur)
Lokale verlofdagen (21,6 uur) 187,2 uur-
Subtotaal 1648,8
uur
Ziekteverzuim 5,5% 91
uur-
Subtotaal 1557,8
uur
Persoonlijke verzorging 43
uur
Werkoverleg 43
uur
Bezoek dokter/tandarts 6
uur
Functioneringsgesprek/
Beoordelingsgesprek 4
uur
Overige afwezigheid (verjaardagen,
bezoek recepties, informatiebijeenkomst,
geboorte, dood) 43
uur
Bijscholing/vakliteratuur 43
uur
182
uur-
Netto productief 1375,8
uur