Jaarverslag Griffie Delft
2006
Mei 2007
Inhoudsopgave
2
1
Inleiding 3
2.Activiteiten
Ontwikkelingen in 2006 3
2.1 Raad en Commissies 6
2.2 Informatievoorziening 6
2.3 Advies en Ondersteuning 8
2.4 Voorzieningen raadsleden 8
2.5 Management griffie 9
3.
Financiële verantwoording 10
Bijlage
1 11
De
griffie heeft als taak de gemeenteraad te ondersteunen. De ondersteuning kan
secretarieel, inhoudelijk, strategisch of organisatorisch van aard zijn.
De
eerste maanden van het jaar 2006 stonden in het teken van de
gemeenteraadsverkiezingen op 7 maart. Na de verkiezingen zijn de nieuwe
raadsleden door de griffie ondersteund door middel van een documentatiemap en
een divers inwerkprogramma. De griffie heeft geen rol gespeeld in de
ondersteuning bij de collegeonderhandelingen. Na een periode van
personeelswisselingen in 2005, werd de bezetting van de griffie in 2006
definitief. Per 1 januari startte de nieuwe commissiegriffier en vanaf mei werd
de griffie versterkt met een financieel raadsadviseur.
In
mei 2006 heeft de griffier een werkplan 2006-2007 aangeboden aan de raad. Het
werkplan loopt vanaf de maand mei en heeft de looptijd van een jaar. Enerzijds
om parallel te lopen met de zittingsjaren van de raad. Anderzijds is het
voordeel dat de resultaten in het jaarverslag kunnen worden meegenomen in het
werkplan van het volgende jaar. Om die reden hanteert het jaarverslag dezelfde
systematiek als het jaarplan.
Voor
de griffie betekende de gemeenteraadsverkiezingen op 7 maart veel
niet-reguliere werkzaamheden.
In
december 2005 maakte de griffier een ronde langs de fracties, waarin werd
gevraagd wat voor soort ondersteuning van de griffie werd verwacht voor en na
de verkiezingen. Vrijwel unaniem gaven de fracties aan dat activiteiten in de
periode voorafgaande aan de verkiezingen door de partijen zelf werden
georganiseerd en dat er geen specifieke raadsbrede ondersteuning vanuit de
griffie nodig was. Wat betreft de ondersteuning na de verkiezingen werd door
een zeer grote meerderheid aangegeven dat ondersteuning vanuit de griffie
gewenst was in de informatieperiode richting een nieuw college. Wanneer een
nieuw college geformeerd zou zijn, zou de ondersteuning worden verzorgd door de
gemeentesecretaris en het ambtelijk apparaat. Nadat de verkiezingsuitslagen
bekend waren bleek er geen behoefte aan ondersteuning vanuit de griffie.
De
overgang naar een nieuwe raadsperiode bracht de volgende werkzaamheden voor de
griffie met zich mee:
Tijdens
de begrotingsbehandeling 2006-2009 werd door middel van een amendement
€15.000,- beschikbaar gesteld voor het éénmalig uitzenden van een
lijsttrekkersdebat via een lokale televisie/internetuitzending, die ook op de
radio wordt uitgezonden. Tevens was door de griffier €15.000,- aangevraagd en toegekend
voor opkomstbevorderende maatregelen. De bestedingen van beide budgetten is
door de griffie gedaan in nauw overleg met het presidium en de afdeling
communicatie van de gemeente.
Op
1 maart werd een lijsttrekkersdebat in de VAK georganiseerd door diverse lokale
partijen die aan de raadsverkiezingen deelnamen. Aan het debat namen 13
partijen deel en het evenement werd via internet live uitgezonden op www.gemeentedelft.info en herhaald
via InfoThuis TV. InfoThuis zond een één uur durende samenvatting uit op
vrijdag 3, zaterdag 4 en maandag 6 maart om 11.00, 16.00 en 23.00 uur en op
zondag 5 maart om 12.00, 16.00, en 23.00 uur. De organisatie van het debat werd
gesteund met €3600,-, het resterende deel van het budget werd besteed aan de
uitzendingen.
Onder
de titel opkomstbevorderende maatregelen zijn diverse publiciteitsacties
georganiseerd. Een aankondiging van de verkiezingen
op acht grote roterende billboards waren van 14 februari tot en met 7 maart te
zien. Dezelfde aankondiging is gebruikt voor de advertenties in Delft op
Zondag. Stadsradio Delft heeft 4 speciale themaprogramma’s gemaakt rond
de gemeenteraadsverkiezingen van 2006. In ruil daarvoor heeft de gemeente Delft
eind 2006 de aanschaf van een technische voorziening (codec installatie) van
€10.000 voor uitzendingen op locatie mogelijk gemaakt. Met
Stadsradio Delft is de afspraak gemaakt dat zij de huidige raadsperiode
regelmatig programma’s rondom raadsvergaderingen maken.
De griffie heeft een inwerkprogramma voor de
nieuwe raad voorbereid en begeleid. Het inwerkprogramma bestond uit de volgende
bijeenkomsten:
Voor
ieder nieuw raads- en commissielid heeft de griffie een uitgebreide
documentatiemap samengesteld waarin de aangeboden informatie tijdens het
inwerkprogramma terug gevonden kon worden. Het inwerkprogramma en de
documentatiemap werden mede voorbereid door Wouter van der Torre, stagiaire
bestuurskunde (6 weken) van de Erasmus Universiteit.
Sinds
2005 werden alle commissie- en raadsvergaderingen digitaal opgenomen. Deze
digitale bestanden worden vanaf mei beschikbaar gemaakt via het RIS via
Notubiz. Alle vergaderingen worden geïndexeerd op spreker en op onderwerp. Deze
mogelijkheid biedt een extra service naast de besluitenlijst van de commissie
en de handelingen van de raadsvergaderingen.
In
mei werd door de heer R.G. Kiel een inleidend verzoek ingediend tot het houden
van een niet-correctief referendum over het Ontwikkelingsplan uitbreiding
Camping Delftse Hout. Dit inleidend verzoek voorzien van voldoende geldige
handtekeningen werd op 1 juni ontvankelijk verklaard. De heer Kiel diende
vervolgens een definitief verzoek in, opnieuw vergezeld van voldoende geldige
handtekeningen, waarna de raad besloot op 22 november, gelijktijdig met de
landelijke verkiezingen een lokaal referendum
te houden over het conceptraadsbesluit Uitbreiding Camping Delftse Hout.
Dit gehele proces is begeleid door de griffie en de afdeling Juridische Zaken.
De
griffie heeft in 2006 afscheid genomen van diverse tijdelijke krachten en Erwin
Geldorp (commissiegriffier, per 1 januari) en een Anne Post (financieel
raadsadviseur, per 1 mei) kunnen verwelkomen. De griffier is na een
ziekteperiode van 6 weken in oktober en november in december weer voor 50% aan
het werk gegaan.
Op
11 januari vond een commissie Extern plaats over Delft Kennisstad naar
aanleiding van de aanbevelingen van het rapport van de Delftse Rekenkamer over
Delft Kennisstad. Tachtig professionals vanuit de kennissector, dertig burgers,
diverse ambtenaren en politici debatteerden over de (on)zin van de
stadsstrategie en mogelijkheden tot verbetering. De uitkomsten van de commissie
Extern zijn betrokken bij de nota “Kennis als motor, Instrumenten voor een
nieuwe economische elan”.
Dit
komt overeen met de prestaties zoals neergezet in het werkplan 2006-2007. Door
de griffie is sterk gestuurd om de regierol van de commissiegriffiers in het
verkeer tussen raad en college te verbeteren. Er is ingezet op het scheiden van
hoofdlijnen en uitvoering, waarbij de commissiegriffiers onderling afstemmen
over inhoud en procedures.
2.2.
Informatievoorziening
De
griffie informeert raad, college, ambtelijke organisatie en burgers tijdig en
helder over alle zaken met betrekking tot de raad, raadscommissies en het
complete besluitvormingsproces. Daarin speelt het RIS een zeer belangrijke rol.
Het actueel houden van het RIS is een belangrijke taak van de griffie in de
informatievoorziening.
Een
speerpunt van de griffie in 2006-2007 is de externe communicatie van de raad.
In het werkplan is aangegeven de griffie wil inzetten op het vergroten van de
zichtbaarheid en herkenbaarheid van de raad; het vergroten van de kennis bij
burgers en belanghebbenden over beïnvloedingsmogelijkheden van de raad; het
betrekken van burgers en belanghebbenden bij beleidsvoorbereiding en
planontwikkeling door de raad en het versterken van het imago van het bestuur.
Op
28 juni heeft de griffie in samenwerking met de afdeling communicatie een
workshop communicatie georganiseerd. Vertegenwoordigers van diverse partijen
gaven tijdens deze workshop aan in welke ideeën er in de raad leefden met
betrekking tot raadscommunicatie. Men gaf duidelijk aan dat de communicatie
zich in eerste instantie op verbetering van de website zou moeten richten. Het
RIS is immers geen gebruiksvriendelijke site voor burgers.
De
inbreng vanuit deze workshop heeft geleid tot het bouwen van de raadsportal www.delft.nl/gemeenteraad in het
laatste kwartaal van het jaar. Deze site is bedoeld als ‘poort’ waardoor de
burgers binnen kunnen stappen in
begrijpelijke informatie over de raad: Wie zitten er in de raad?; Waar
praten ze over?; Hoe kan ik laten weten wat ik van een plan vind?
Bij
de begrotingsbehandeling 2007-2011 heeft de raad het budget goedgekeurd voor
het aantrekken van een medewerker communicatie voor de raad voor 18 uur per
week. Eind 2006 is gestart met de werving, in samenwerking met de afdeling
communicatie. In het werkplan 2006-2007 stond het voornemen om in 2006 een
communicatieplan aan de raad aan te bieden. Dit is niet haalbaar gebleken met
de bezetting in 2006, waardoor het communicatieplan is uitgesteld tot 2007. De
communicatiemedewerker speelt een belangrijke inhoudelijke rol bij het
opstellen van het plan spelen.
Bij
diezelfde begrotingsbehandeling is een amendement aangenomen waarin €50.000,-
beschikbaar is gemaakt voor de verbetering van de zoek- en archieffunctie van
het RIS. Dit amendement wordt in 2007 verder uitgewerkt.
De
griffier speelt een rol in de structurele verbetering van de kwaliteit van
raadsvoorstellen die door het college en ambtelijke organisatie worden
voorbereid. Iedere leidinggevende in de gemeente Delft volgt een traject van
Management Development Modules waarin diverse vaardigheden worden getraind. De
griffier organiseert i.s.m. de adjunct-secretaris en met ondersteuning vanuit
GITP twee keer per jaar de 3-daagse module Bestuurlijke Agenda. Tijdens deze module
krijgen de deelnemers meer inzicht in de theorie en praktijk van politiek en
besluitvorming en wordt er tevens aandacht besteed aan hoe een goed
raadsvoorstel eruit zou moeten zien. Bij iedere module worden twee raadsleden
uitgenodigd om vragen van ambtenaren te beantwoorden.
Bij
diverse grote stukken uit de planning en controlcyclus heeft de griffie
notities gemaakt die kunnen dienen als leeswijzer, bijvoorbeeld de notitie over
de begroting en de nota reserves en voorzieningen.
2.3
Advies en Ondersteuning
De
griffie ondersteunt en adviseert raadsleden op gebied van inhoud en procedures.
In 2006 heeft de griffie de volgende conceptraadsvoorstellen opgesteld:
-Voorstel
benoemingen Delftse Rekenkamer
-Voorstel
invulling stelpost bezuinigingen raad
-Voorstel
voor voorbereiding van aanpassing verordeningen adviescommissies aan het duale
systeem
-Voorstel
tot intrekken verordening hoorcommissie artikel 23 WRO
-Verordening
voorzieningen fracties, raads- en commissieleden
-Herziene
Instructie griffier
-Diverse
wijzigingsvoorstellen voor het
Reglement van Orde
Overige
reguliere werkzaamheden:
-Secretariaat
rekeningencommissie
-Ondersteuning
bij het opstellen van moties en amendementen en agendasetting (dit is lastig in
cijfers uit te drukken)
-Aanspreekpunt
rekenkamer; organisatie van gesprek tussen een afvaardiging van de raad en de
Delftse Rekenkamer op 6 september.
-Werkplan
2006-2007
-Jaarverslag
2005
-Vergaderplanningen
-Evaluatie
proces van de behandeling van de begroting
Overige
éénmalige werkzaamheden:
-Ondersteuning
werkgroep bestuurlijke vernieuwing; opstellen slotdocument
-Organiseren
van de evaluatie van de gedragscode door Bureau Integriteit Nederlandse
Gemeenten
-Selectie,
aanschaf en installatie van een nieuw geluidssysteem in de raadzaal en
commissiekamer
-Voorstel
voor nieuwe indeling fractiekamers en raadzaal
-Procedure
voor de selectie van commissievoorzitters
-Opstellen
protocol incidenten
-Deelname Taskforce referendum
-Ondersteuning
werkgroep wijziging Reglement van Orde
-Notitie
zelfstandig agenderen door raadsleden
-Ontwerpen
termijnagenda
-Notitie
geheimhouding
-Procedurevoorstel
m.b.t. moties over een niet-geagendeerd onderwerp
-Ondersteuning
fractievoorzitters bij het voorbereiden van een voortgangsgesprek met de
burgemeester.
Scholing:
-Inwerkprogramma
nieuwe raad (zie inleiding)
-Training
commissievoorzitters
-Korte
cursus gemeentebelastingen
2.4
Voorzieningen raadsleden
De
griffie zorgt dat raadsleden hun raadsvergoedingen, secundaire vergoedingen,
fractieondersteuning en RIS-bijdragen krijgen.
2.5
Management griffie
De
griffier heeft functie- en competentieprofielen van alle functies bij de
griffie opgesteld. Daarbij zijn alle medewerkers in dienst van de griffie per 1
januari 2007 ook daadwerkelijk bij de griffie in dienst. Voorheen werden Corry
van der Rest en Helma Horree gedetacheerd vanuit de afdeling Bestuurlijke
Processturing (BPS). De Centrale Waarderingscommissie (CWC) van de gemeente
heeft een advies over de waardering van de verschillende functies opgesteld.
De
griffier heeft met alle nieuwe medewerkers elke 3 maanden voortgangsgesprekken
en een functioneringsgesprek gehouden.
Op
6 juli is de griffie een dag op stap geweest, waarbij we onder leiding van
Dreamfactory in Voorburg hebben gesproken over samenwerking en wensen/dromen
voor de griffie.
De
griffier heeft tevens als taak de ontwikkelingen bij andere gemeenten te
volgen. De kennisuitwisseling met andere gemeenten gebeurt door actieve
participatie van de griffier in de griffierskring Haaglanden en door
lidmaatschap van de commissie Openbaar Bestuur van de Vereniging van Griffiers.
Personele
bezetting in 2006
De
griffie kent een bezetting van 5,2 fte*.
Griffier,
Yvonne van Delft 1,0
fte
In
2006 heeft de griffier 208 uur ouderschapsverlof opgenomen.
Plv.
griffier, Corrie van der Rest 0,8 fte
Financieel
raadsadviseur Anne Post 1,0 fte
Commissiegriffier,
Erwin Geldorp 1,0 fte
Medewerker
raad, Helma Horree 0,9 fte
*Toos
van Starrenburg is voor 8 uur per week werkzaam als ondersteuning bij de
Delftse Rekenkamer. Zij is administratief ondergebracht bij de griffie.
Functioneel wordt zij door de leden van de Delftse Rekenkamer aangestuurd en is
dus niet meegeteld als beschikbare capaciteit voor de griffie.
De
griffie heeft in 2006 meer tijd besteed aan de functies raad- en
raadscommissies en advies en ondersteuning, ten koste van de functie
informatievoorziening. Dit kan verklaard worden door een scherpere definitie
van de verschillende categorieën; er heeft geen inhoudelijke verschuiving
plaats gevonden. De functie voorzieningen raadsleden heeft meer tijd gekost
wegens de nieuwe verordening die in 2006 is opgesteld door de griffie. De
urenrealisatie in 2006 zal worden vertaald naar de planning in het werkplan
griffie 2007-2008.
3.
Financiële Verantwoording
Integrale
kosten van de gemeenteraad, inclusief griffie
|
Begroting
2006 |
Werkelijk |
Resultaat
2006 |
%
afwijking |
Lasten |
1.418.271 |
1.440.914 |
- 22.643 |
|
Baten |
0 |
- 25.000 |
25.000 |
|
Resultaat |
1.418.270 |
1.415.914 |
2.356 |
2% |
Positief
saldo = voordeel / negatief saldo is nadeel ( in exploitatie en ten opzichte van budget )
De afwijking is voornamelijk
veroorzaakt door overschrijdende accountantskosten. Er is €162.600 uitgegeven,
terwijl € 85.100 was begroot. Daartegenover staat een compensatie van €25.000
in deze kosten van de Stichting Maatzorg De Werven. De kosten voor de
accountantsverklaring waren in eerste instantie door de gemeente betaald. De stichting
heeft een ESF project gedaan, waarin de gemeente Delft bemiddelend is geweest.
De wetgeving stond niet toe dat instellingen dit rechtstreeks konden doen. De
gemeente was de formele aanvrager van de ESF subsidie bij het agentschap en
tussenpersoon voor de opdrachtverlening aan de accountant. De kosten die
gemaakt zijn zijn 1 op 1 verrekend met de stichting Maatzorg.
Begrote accountantskosten 85.100
Gerealiseerde accountantskosten 162.600
Budgetoverschrijding
77.500
Terugontvangen van Stichting Maatzorg De
Werven 25.000-
Overschrijding per saldo 52.500
Verklaring
van de overschrijding:
€ 25.000 In de declaratie van de accountant
was een bedrag begrepen voor de Stichting Maatzorg. Dit bedrag is door de
Stichting terugbetaald (zie baten)
€ 15.500 Meerkosten van de controle wegens
controle fractiekassen, herclassificatie reserves en voorzieningen, en de
interpretatie van het BBV
€
10.000 Kosten van de
visitatieronde gesubsidieerde instellingen (besl. b&w 28-11-06)
€
27.000 Extra kosten voor het
project rechtmatigheidscontrole (met name subsidies)
De
overschrijding op de accountantskosten wordt gecompenseerd door een
onderschrijding op het budget van de raad. Deze wordt voornamelijk veroorzaakt
door een overschot van
€
27.000 op bureaukosten raadsgriffie.
Bijlage 1
Activiteiten |
|
Realisatie |
Planning |
|
|
|
|
2.1
Raad
en commissies |
|
3200 uur |
2500 uur |
|
|
|
|
2.2.
Informatievoorziening |
|
800 uur |
1700 uur |
|
|
|
|
2.3
Advies
en ondersteuning |
|
1720 uur |
1357 uur |
|
|
|
|
2.4 Voorzieningen
raadsleden |
|
200 uur |
100 uur |
|
|
|
|
2.5 Management griffie |
|
335 uur |
400 uur |
|
|
|
|
Toelichting: De medewerkers van de
griffie hielden hun werkzaamheden vrijwillig bij in het tijdschrijfprogramma
van de gemeente. Echter, de mogelijkheid om vrijwillig tijd te schrijven is
niet meer beschikbaar. Alleen afdelingen die uren aan projecten en budget
kunnen toeschrijven kunnen nog deelnemen aan het tijdschrijfprogramma.
Het
blijkt echter lastig de verschillende werkzaamheden onder te brengen in
verschillende categorieën. Advies en ondersteuning hebben namelijk ook altijd
met de raadsvergadering en de commissies te maken; informatievoorziening hangt
ook nauw samen met de raad en de commissies.
Echter,
op basis van een inschatting achteraf van alle medewerkers van de griffie zijn
we tot de volgende realisatie van besteding van de beschikbare uren gekomen.