Tijdens het vaststellen van de
programmabegroting 2007-2010 is een amendement aangenomen dat € 50.000,-
beschikbaar stelt voor het verbeteren van de zoekfunctie en de archieffunctie
van het Raadsinformatiesysteem (RIS). Deze notitie beschrijft een voorstel van
de griffier voor de wijze waarop de doelstellingen die zijn opgenomen in het
amendement kunnen worden gerealiseerd, binnen de beschikbaar gestelde middelen.
Op 2 april jl. is in het presidium
een eerdere notitie van de griffier besproken waarin werd aangegeven dat de
verbetering van de zoek- en archieffunctie van het RIS niet eenvoudig
structureel te realiseren is binnen het huidige RIS. Het huidige systeem is in
1995 door de gemeentelijke ICT-afdeling ontworpen en gebouwd om de grote papieren
stukkenstroom terug te dringen. Het RIS is een digitale postbus voor
raadsleden. Alle documenten die in de commissies en in de raad worden behandeld
zijn te vinden op het RIS. Inmiddels zijn sinds 1995 ± 100.000 documenten op het
RIS geplaatst. Het RIS kent een beperkte archieffunctie in de zin dat oude
documenten oproepbaar blijven. Echter, deze worden na behandeling in de
commissie of raad niet meer aangepast. Indien een gebruiker een oud document
raadpleegt moet hij/zij tevens het verslag van de behandeling van het stuk
oproepen om te verifiëren of de besluitvorming tot wijzigingen in het
uiteindelijke document tot gevolg heeft gehad.
De
zoekfunctie binnen het RIS is in 2005 enigszins verbeterd door de toevoeging
‘zoeken in het RIS met Google’. Echter, de zoekopdacht kan niet begrensd worden
en het blijkt nog steeds lastig te zijn om documenten te vinden.
Op 2 april is het
presidium akkoord gegaan met de door de griffier geschetste manier van
uitvoeren van het RIS-amendement, nl. vervanging van het oude RIS. De griffier
is gevraagd een voorstel uit te werken voor besluitvorming in de raad van juni.
Het voorstel is voorzien van een kostenraming en een voorstel voor het aantal
te converteren dossiers uit het oude RIS.
Relevante ICT-ontwikkelingen
binnen de gemeente Delft
Een
relevante ontwikkeling die binnen de gemeente gaande is, is de introductie van
een klantcontactcentrum (KCC)[1]:
de centrale toegang tot de gemeente met één centraal telefoonnummer en één
mailadres. Het KCC bundelt de dienstverlening
aan de balie, via internet, per post en telefoon, en mogelijk andere kanalen.
Het is een vorm van dienstverlening waarbij burgers en bedrijven ervaren
dat vragen zoveel mogelijk direct worden afgehandeld aan balie, telefoon en
internet.
Om
dit te realiseren moet een midoffice in gericht worden: een ‘tussenlaag’
die alle processen en de bijbehorende applicaties en gegevens in het
klantcontactcentrum (frontoffice) en de rest van de organisatie (backoffice)
met elkaar verbindt. Het midoffice zorgt dat informatie op de juiste plek komt,
maar is ook een plek waar gegevens kunnen worden opgeslagen.
In
de midoffice zitten verschillende functionele onderdelen die nodig zijn om het
RIS te laten werken.
Een
Document Management Systeem (DMS) is één van de functionele onderdelen van het
midoffice. Een DMS slaat documenten op, voert versiebeheer en kent een
archieffunctie. Een ander onderdeel van de mid office is een Content Management
Systeem (CMS), een applicatie die onder andere gegevens op internet publiceert.
In de besluitvoorbereiding zullen ambtenaren
stukken opslaan in het DMS.
In
de eindsituatie zal het RIS gevoed worden met documenten die worden aangeleverd
via een Bestuurlijk informatiesysteem (BIS) ingericht in het DMS. Een BIS zorgt
dat documenten uit het DMS een ambtelijk-bestuurlijk traject van parafenronde
tot collegebesluit doorlopen. Op dit moment worden de mogelijkheden van een BIS
nog nader onderzocht, evenals de benodigde financiële middelen. Een BIS vraagt
bovendien een andere werkwijze van het ambtelijk apparaat, waarin de
parafenrondes worden vervangen door digitale procedures. Een BIS-oplossing zal
niet eerder dan 2009 geïmplementeerd zijn. Zie bijlage I.
Voorstel nieuwe RIS-module
De
griffier stelt voor om over te gaan tot de aankoop van een nieuwe RIS-module,
aansluitend bij het DMS en CMS dat de gemeente in gebruik neemt. Aangezien de
gemeente niet onmiddellijk overgaat tot het implementeren van een BIS, zal
tijdelijk voor een oplossing worden gekozen waarbij het CMS alvast wordt ingericht
om de documenten die op het RIS worden gezet van de juiste gegevens te voorzien
die het ‘zoeken’ mogelijk maken. Nadat een BIS de juiste documenten en gegevens
aan het RIS kan aanleveren moet een beperkte conversie worden uitgevoerd om de
beide systemen op elkaar aan te laten sluiten.
De
inrichting van het nieuwe RIS (functionaliteiten en ‘look & feel’) worden
in samenspraak met de raad ontwikkeld. In een tweetal workshops zullen de
wensen van de raad en overige gebruikers worden benoemd en vervolgens verwerkt
in de het ontwerp voor het nieuwe RIS. Na de ontwerpfase start de
implementatiefase waarin met de ‘bouwstenen’ die de nieuwe RIS-module bevat een
‘Delfts systeem’ wordt ingericht. Dit systeem zal na een testfase in januari
2008 worden opgeleverd. Indien de wensen qua inrichting en functionaliteiten
bovengemiddeld zijn kan extra tijd worden gevraagd voor de ontwerp- en
implementatiefase.
Oude RIS
Het
voorstel is om het oude RIS beschikbaar te houden zodat de documenten
raadpleegbaar blijven. Een deel van de oude documenten zal worden opgenomen in
het nieuwe RIS. Het voorstel is om de volgende documenten te converteren:
·
Verordeningen
(±175 documenten)
·
Besluitenlijsten
commissievergaderingen uit deze raadsperiode (±125)
·
Handelingen
raadsvergaderingen uit deze raadsperiode (±18)
·
Besluitenlijsten
collegevergaderingen uit deze raadsperiode (±90)
·
Besluitenlijsten
presidium uit deze raadsperiode (±18)
·
Schriftelijke
vragen uit deze raadsperiode (±125)
·
Div
algemene documenten, zoals collegeprogramma, adressen etc. (±150)
·
Documenten
die te maken hebben met de volgende dossiers:
-Spoorzone (±30)
-Het Nieuwe Kantoor (±20)
-Bomenwijk (±25)
-Poptahof (±15)
Totaal:
± 800 documenten
Kosten:
± €5000,-
Juni 2007 Raadsbesluit aanschaf
nieuwe RIS-module
Juni
2007 Vooronderzoek
Zomer
2007 Midoffice wordt in
gebruik genomen
September
2007 Ontwerpfase, i.s.m. de
eindgebruikers
Oktober
2007 Start
implementatiefase RIS-module
November
2007 Start conversie documenten uit het
oude RIS*
Opleiding medewerkers
Testfase
Januari
2008 Nieuwe RIS
beschikbaar
2010 Midoffice wordt in
de hele gemeente gebruikt
Kosten
Aanschaf
software RIS € 2.000
Ontwerp
en bouw nieuw RIS €
40.000
Opleiding
redacteuren € 4.000
Conversie
documenten oud RIS € 5.000
Onvoorzien € 9.000
Totaal: €
60.000
Dekking
Amendement
RIS €
50.000
Eigen
begroting griffie €
10.000
Totaal: €
60.000
Gevraagd
besluit:
-over
te gaan tot de aanschaf van een nieuwe RIS-module;
-de
volgende documenten te converteren naar het nieuwe RIS:
·
Verordeningen
(±175 documenten)
·
Besluitenlijsten
commissievergaderingen uit deze raadsperiode (±125)
·
Handelingen
raadsvergaderingen uit deze raadsperiode (±18)
·
Besluitenlijsten
collegevergaderingen uit deze raadsperiode (±90)
·
Besluitenlijsten
presidium uit deze raadsperiode (±18)
·
Schriftelijke
vragen uit deze raadsperiode (±125)
·
Diverse
algemene documenten, zoals collegeprogramma, adressen etc. (±150)
·
Documenten
die te maken hebben met de volgende dossiers:
-Spoorzone (±30)
-Het Nieuwe Kantoor (±20)
-Bomenwijk (±25)
-Poptahof (±15)
-het
oude RIS beschikbaar te houden
yvd