Geachte commissieleden,

 

Op 16 mei 2007 heeft het college van B&W de jaarrekening / jaarverslag 2006 (jaarrekening) aangeboden aan de gemeenteraad. Dit was ook de start voor de werkzaamheden voor de rekeningencommissie (RC) om zich een oordeel te vormen over de jaarstukken betreffende 2006. In dit advies treft u een weergave van de bevindingen en aanbevelingen aan.

 

De RC is in de volgende samenstelling bijeen geweest:


·         Martin de Graaf (vrz.)

·         Johan Buis

·         Stephan Brandligt

·         David Riphagen

·         Lennart Harpe

·         Aad van Tongeren


 

Opdracht

De opdracht voor de commissie komt voort uit de “verordening rekeningencommissie” de opdrachtformulering treft u als bijlage 1 bij dit advies aan. Conform de opdracht heeft de commissie zich gericht op de financiële aspecten.

 

Tevens is de relatie met het Meerjaren Programma Vastgoed (MPV), dat voorafgaand in de gemeenteraad wordt behandeld maar onlosmakelijk verband houdt met de jaarrekening, nadrukkelijk betrokken.

 

Indien u voor de behandeling in de commissie Bestuur en Werk nog vragen heeft over ons advies zijn wij gaarne bereid deze te beantwoorden. Deze vragen kunnen ingediend worden bij de secretaris van onze commissie dhr. Anne Post via anpost@delft.nl of telefoon 015-2602639.

 

 

Namens de rekeningencommissie,

 

 

 

 

M.P. de Graaf


Algemene bevindingen

In zijn algemeenheid constateert de RC dat ten aanzien van de kwaliteit van de jaarrekening wederom progressie is geboekt. De inzichtelijkheid is  vergroot, er is betere samenhang tussen de tabellen en vooruitgang geboekt op het gebied van de outputindicatoren. Toch constateert de RC - mede naar aanleiding van gestelde vragen - dat er enkele fouten in de rekening aanwezig waren die uiteindelijk hebben geleid tot een fors erratum.

 

Tussen de programma’s worden kwaliteits- en stijlverschillen geconstateerd. Ook de invulling van de bezuinigingen is per programma wisselend beschreven.

 

Het gebruik van de tabellen waarin de afwijkingen > € 100.000 worden geclassificeerd heeft een grote meerwaarde in de rekening. De RC vraagt zich wel af of het gebruik van zeven categorieën noodzakelijk is. Hierdoor dreigt het overzicht wat verloren te gaan. Sommige categorieën worden ook niet of nauwelijks gebruikt (wat voor categorie 4 ook positief is). Gesproken is over een eenvoudiger overzicht waarin per afwijking aangegeven wordt of deze tijdig is gemeld, goedgekeurd is en/of binnen het bestaande beleid past. Nadere uitwerking hiervan dient plaats te vinden.

 

De RC heeft gesproken over de grens van het noemen van afwijkingen. In deze rekening is hiervoor de grens van € 100.000 gehanteerd. Deze grens is voor kleine (politiek relevante) budgetten misschien wat hoog terwijl deze voor sommige grote/omvangrijke (beheersmatige) budgetten te laag zou kunnen zijn. Indien politiek relevante[1] afwijkingen vermeld worden, kan de discussie in de raad van een technisch naar een politiek niveau getild worden.

 

Er heeft in de RC een discussie plaatsgevonden of er ook een vergelijking gemaakt moet worden met het voorgaande jaar. Hierdoor zou een bepaalde trend zichtbaar kunnen worden. Voor de financiële gegevens is dat sinds de invoering van het BBV niet meer verplicht maar deze gegevens zouden facultatief opgenomen kunnen worden.

 

De RC heeft uitgebreid stilgestaan bij het hoofdstuk “Het financiële resultaat over 2006”. Er is een aantal noemenswaardige elementen.

 

o        Er is behoefte om dit hoofdstuk meer tot samenvatting om te bouwen waarin duidelijk wordt aangegeven wat er financieel is gebeurd en wat de consequenties daarvan zijn. Zo kunnen we constateren dat de gemeente Delft ‘armer’ is geworden maar minder arm dan we op basis van de begroting zouden verwachten. Een nadere beschouwing van hoe dit komt, had in dit hoofdstuk op z’n plaats geweest. Hebben we taken goedkoper kunnen uitvoeren of is een deel van de werkzaamheden (nog) niet uitgevoerd? Dit beschouwend lijkt het resultaat van € 400.000 enigszins gerelativeerd te moeten worden. (Zie ook hetgeen de accountant in paragraaf 6 “Resultaat 2006” van zijn rapport van bevindingen hierover weergeeft).

 

o        Het hoofdstuk moet aansluiten bij de tekst in de programma’s. Thans wordt ingegaan op het resultaat ná bestemming terwijl in de programma’s zelf de afwijkingen worden beschreven op het resultaat vóór bestemming.

 

o        Ten slotte heeft de RC behoefte aan een leeswijzer waarin bijvoorbeeld wordt aangegeven hoe de rekening in elkaar zit en wat de samenhang tussen de tabellen is. Tevens kan in deze leeswijzer aangegeven worden waar de raad een besluit over dient te nemen. Mogelijk dat een mondelinge technische toelichting bij de overhandiging van de rekening daar een bijdrage aan kan leveren.

 

Advies 1:

Adviseer het college een centrale coördinator te benoemen voor de programmarekening en -begroting die zorgt dat stijl- en kwaliteitsverschillen tussen de programma’s verminderen.

 

Advies 2:

Adviseer het college om de classificatie van de budgetafwijkingen wel te handhaven maar te vereenvoudigen en betrek de RC en/of de commissie Bestuur en Werk bij het uitwerken van deze nieuwe indeling.

 

Advies 3:

Adviseer het college om in de inleiding van het programmaverslag een hoofdstuk op te nemen dat ingaat op de hoofdlijnen van de financiële resultaten, zelfstandig leesbaar is, een samenvatting vormt en afgesloten wordt met een leeswijzer.

 

Het proces

Als gevolg van de beperkte tijd die de RC in 2006 beschikbaar had, is in december 2006 in gezamenlijk overleg met college een nieuwe planning opgesteld. Hierin was - conform toezegging - drie weken tijd opgenomen voor de RC. Hoewel de jaarrekening/-verslag op tijd is aangeleverd, ontbrak op dat moment de accountantsverklaring, het rapport van bevindingen van de accountant en het raadsvoorstel. De RC was hierdoor genoodzaakt de planning aan te passen en dit advies na te zenden. 

 

Als gevolg van het niet gereed zijn van de accountantscontrole op het moment dat de rekening is aangeboden aan de raad, is het tevens noodzakelijk gebleken een erratum toe te voegen aan de jaarrekening.

 

De RC heeft als gevolg van de ontstane vertraging overwogen om de commissie Bestuur en Werk te adviseren de jaarrekening een cyclus (maand) later in behandeling te nemen. Gezien het feit dat het verslag reeds besproken werd in de diverse commissies heeft de RC hier geen invulling aan gegeven.

 

De RC constateert dat de beschikbare tijd voor het stellen van technische vragen door de RC en de raad als kort wordt ervaren. De uiterste data voor inleveren zijn strikt gehandhaafd. De RC pleit voor iets meer flexibiliteit, zoals ook geldt voor het college.

 

De RC ziet een extra meerwaarde als de beleidsuitkomsten zoals vermeld in de jaarrekening, betrokken kunnen worden bij het opstellen van de kadernota 2008-2011. Hoewel verondersteld mag worden dat het college de uitkomsten van het jaarverslag/-rekening betrekt bij het opstellen van de kadernota, is het voor de gemeenteraad bij gelijktijdige behandeling[2] lastig hier invulling aan te geven. Indien de jaarrekening in volgende jaren een maand eerder beschikbaar komt, ontstaat er een betere samenhang in de gehele cyclus van Planning en Control.

 

Zowel in het overleg met de ambtelijke organisatie als blijkend uit de analyse van de accountant wordt geconstateerd dat de inrichting van de financiële administratie op een behoorlijk laag detailniveau is opgesteld. Uit die analyse blijkt dat hierdoor de foutenkans groter is bij het opstellen van begroting/-rekening en bij de opstelling en verwerking van begrotingswijzigingen.

Tekstvak: Advies 4:
Het college verzoeken een plan van aanpak op te stellen om het proces van de jaarrekening beter te stroomlijnen. De beschikbare tijd voor het stellen en beantwoorden van vragen beter in verhouding met elkaar te brengen en er naar te streven de jaarrekening een maand eerder aan de raad aan te bieden. Tevens kan hier in worden gegaan op de vraag wat het college hiervoor nodig acht.

Advies 5:
Het college te verzoeken in het vervolg de jaarrekening pas aan te bieden aan de gemeenteraad indien ook alle aanverwante stukken (m.n. raadsvoorstel, accountantsverklaring en rapport van bevindingen) beschikbaar zijn. Indien de planning niet wordt gehaald wordt geadviseerd dit tijdig, met redenen omkleed te melden aan de gemeenteraad en de behandeling van de rekening een maand uit te stellen.

Advies 6:
Begrotingswijzigingen dienen niet meer via verzamelwijziging te gaan. Voorstellen met budgettaire consequenties dienen alleen nog goedgekeurd te worden door de raad indien er een begrotingswijziging is bijgesloten. Er kan worden nagedacht of dit ook noodzakelijk is voor begrotingswijzigingen beneden een bepaald bedrag. Deze kunnen eventueel alsnog bij verzamelwijziging doorgevoerd worden, zoals bijvoorbeeld bij een bestuursrapportage.

 

 

 

 

Navolging adviezen bij rekening 2005

De RC constateert dat voor een groot deel invulling is gegeven aan de adviezen bij de rekening 2005. De follow-up hiervan is integraal opgenomen in bijlage 2 van deze notitie.

 

Een aantal adviezen brengt de RC nog onder de aandacht aangezien de commissie van mening is dat deze nog steeds actueel zijn. De commissie Bestuur en Werk wordt geadviseerd ook hierover een uitspraak te doen.

 

Rekeningresultaat

Voor een nadere beschouwing omtrent het rekeningresultaat verwijzen we naar de passage hierover in het accountantsrapport. (zie paragraaf 6 Resultaat 2006).

 

De bestemming van het resultaat geeft de mutatie van het eigen vermogen weer en is een uitvloeisel van reeds door de gemeenteraad genomen besluiten. De accountant heeft hierop toetsing uitgevoerd. Hij merkt daarbij wel op dat - net als vorig jaar -  deze toets moeizaam is verlopen”. “In de praktijk blijkt niet altijd duidelijk of expliciet autorisatie door de raad heeft plaatsgevonden”. Tevens meldt hij “dat een aantal begrotingswijzigingen door het college waren geautoriseerd in plaats van door de raad”. Aangezien alle mutaties in de jaarrekening zijn gemeld, spreekt de raad zich hier bij het vaststellen van de rekening over uit. Bij de rekening 2005 heeft de accountant geadviseerd “in de toekomst alle toevoegingen en onttrekkingen aan de reserves voorafgaand aan de jaarrekening aan de raad ter besluitvorming voor te leggen”. Het over 2006 ontvangen rapport gaat daar niet meer op in.

 

Eerder is al opgemerkt dat het resultaat van € 400.000 met enige nuance gelezen moet worden. Die nuancering wordt nog sterker als ook de niet gecorrigeerde fouten - met een omvang van totaal bijna € 800.000 -gecorrigeerd zouden zijn.

 

Reserves en voorzieningen

De RC benadrukt dat – met het teruglopen van de reservepositie - het belangrijk is dat de gemeenteraad zich voortdurend bewust is van haar rol rondom de vermogenspositie van de gemeente Delft.

 

Voorzieningen en risico’s

Conform art. 44 van het BBV kunnen voorzieningen gevormd worden wegens “risico’s waarvan de omvang redelijker wijze is in te schatten”. In de rekening wordt niet duidelijk gemaakt waarom voor het ene risico wel en voor het andere andere geen voorziening wordt gevormd.

 

 

Voorbeeld 1:

Voor het project Technopolis is een voorziening gevormd van € 14,8 miljoen. Het te verwachte tekort bedraagt € 7,4 miljoen. Er loopt binnen dit project een aantal risico’s met de kwalificatie “hoog”. Onduidelijk is wat de afweging is om een bedrag van € 7,4 miljoen extra in de voorziening op te nemen. Tevens zien we in de jaarrekening staan dat het risico op dit project hoog is met een geschat risico van € 1,6 miljoen. De rekening noch het MPV maken duidelijk of hiervoor een voorziening is getroffen. Gezien de hoogte van dit risico zou dit wenselijk zijn. Indien dit al is gebeurd kan afgevraagd worden of dit dan nog als een risico bestempeld moet worden.

 

Voorbeeld 2

De accountant constateert in het rapport van bevindingen dat de gemeente een risico loop van € 2,9 miljoen (excl. rente) op de Koepoort garage. De commissie kan noch in de jaarrekening noch in het MPV hier nadere informatie over vinden. Ook is niet duidelijk of de genoemde € 1 miljoen aan risico die in de risicoparagraaf wordt genoemd hier een relatie mee heeft en/of wanneer hier een voorziening voor getroffen dient te worden.

 

Advies 7:

Maak in het MPV én de jaarrekening inzichtelijk voor welke risico’s een voorziening wordt gecreëerd en welke overwegingen daarbij een rol hebben gespeeld.

 

Deelnemingen

De RC heeft nadrukkelijk gesproken over de inzichtelijkheid van de raad in BV-structuren. De informatievoorziening vanuit de BV’s richting de raad is niet eenduidig. Zo wordt het jaarverslag/ -rekening van Combiwerk services BV actief naar de raad gezonden en zijn met betrekking tot OBS BV in de commissie RO afspraken gemaakt over de wijze van het informeren van de Raad. In de Nota Deelnemingenbeleid is opgenomen dat de raad zelf moet aangeven welke informatie hij nodig acht:

 

“Algemeen geldt dat het College (artikel 169 Gemeentewet) een verantwoordings- en informatieplicht naar de gemeenteraad heeft. Het College moet aan de gemeenteraad de informatie verschaffen die de gemeenteraad nodig heeft voor de uitoefening van zijn controletaak. De jaarlijkse begroting- en rekeningcyclus is hiervoor, op basis van het Besluit Begroting en Verantwoording 2004 (BBV 2004), het geëigende instrument.”

 

Advies 8:

Maak voor het college duidelijk welke informatie de Raad noodzakelijk acht over grote projecten en deelnemingen.

 

Het accountantsrapport

De accountant geeft in het rapport van bevindingen een heldere analyse en goede adviezen weer. Wij zullen in dit advies niet herhalen wat daarin is geschreven.

 

Wel adviseren wij u het college te verzoeken de adviezen van de accountant op te volgen en de commissie Bestuur en Werk regelmatig te informeren over de voortgang daarvan. De commissie mist in de jaarrekening of in de accountantsrapportage zelf een (actuele) follow-up van de adviezen van de accountant bij de jaarrekening 2005.

 

Rechtmatigheid

De accountant heeft op het gebied van subsidies en aanbestedingen een aantal fouten geconstateerd. Op basis daarvan wordt een verklaring met beperking afgegeven voor wat betreft de rechtmatigheid. Enerzijds verwacht de accountant dat, indien het college diverse verbeteracties doorvoert, over 2007 een goedkeurende rechtmatigheidsverklaring mogelijk moet zijn. Anderzijds constateert de accountant dat fouten in het aanbestedingsbeleid niet herstelbaar zijn en zich mogelijk ook al in 2007 hebben voorgedaan. Gezien de blijvende ambitie om over 2007 een goedkeurende rechtmatigheidsverklaring te ontvangen, adviseert de RC op het terrein van het aanbestedingsbeleid (zo dat al niet gedaan is) snel maatregelen te nemen om niet opnieuw met dergelijke fouten geconfronteerd te worden. Uiteraard dienen ook de oorzaken van de geconstateerde fouten voor wat betreft de subsidies te worden opgepakt. In het verlengde daarvan verdienen de interne controles nadrukkelijk meer aandacht.

 

Grondexploitaties

De accountant heeft op verzoek van de raad “meer dan normale aandacht” gegeven aan de grondexploitaties. Hij constateert een positieve ontwikkeling en geeft aan dat voldoende wordt onderkend dat er geen dekking voorhanden is om verdere tegenvallers op te vangen.

 

Advies 9:

De accountant doet in zijn rapportage diverse aanbevelingen. De RC ondersteunt deze adviezen en adviseert het college te verzoeken om een plan van aanpak waarin wordt aangegeven op welke wijze het college daar (inclusief voortgang rechtmatigheid) invulling aan geeft en tevens per kwartaal te rapporteren over de voortgang van de acties.

 

 

 


Bijlage 1 Opdracht Rekeningencommissie.

 

De commissie doet onderzoek naar de financiële aspecten (en de technische achtergrond daarvan) van de jaarrekening en maakt daarbij mede gebruik van de uitkomsten van de wettelijke controle van de accountant.

 

De commissie rapporteert aan de raadscommissie Bestuur en Werk over de resultaten van het uitgevoerde onderzoek, en brengt op basis van het onderzoek advies uit over de onderwerpen waaraan de commissie in haar bespreking van de jaarrekening specifiek aandacht zou kunnen besteden.

 

Daarbij heeft de commissie, conform de verordening, de volgende werkwijze:

 

De commissie onderzoekt – voorafgaand aan de raadsbehandeling van de jaarstukken – de jaarrekening, het verslag van de bevindingen en de strekking van de accountantsverklaring.

 

De commissie brengt haar rapportage en haar adviezen ten behoeve van de behandeling van de jaarrekening in de commissie Bestuur en Werk schriftelijk aan die commissie uit. Dit advies wordt tegelijkertijd met de jaarstukken aan de commissie Bestuur en Werk aangeboden.

 

De commissie wordt, evenals de commissie Bestuur en Werk, onmiddellijk in kennis gesteld van alle informatie die na het opmaken van de jaarrekening en vóór de behandeling van de jaarrekening in de raad beschikbaar komt en die van invloed is op de beeldvorming op basis van de jaarstukken.

 


Bijlage 2 Navolging adviezen RC bij rekening 2005

 

Advies 1:

Schenk in het najaar 2006 nadrukkelijk aandacht aan het beleid omtrent reserves, toets jaarlijks de aanwezige en de nieuw in te stellen reserves aan dit beleid en wees bewust van de effecten die het instellen van een reserve heeft op de kaderstellende en controlerende rol van de raad.

 

Uitwerking:

Op 31 augustus 2006 heeft de gemeenteraad het beleid omtrent reserves en voorzieningen vastgesteld. Tevens heeft in het traject van de begroting 2007 een beoordeling van de reserves plaatsgevonden en is per 31 december 2006 een rereclassificatie van reserves en voorzieningen doorgevoerd.

 

Advies 2

Verzoek het college om een plan van aanpak met betrekking tot de aanbevelingen van de accountant .

 

Uitwerking:

De aanbevelingen van de accountant zijn in een overzicht opgenomen dat naar de commissie Bestuur en Werk is gezonden voor de behandeling van de jaarrekening 2005. Bij de 2e beheersrapportage 2006 is een hernieuwde rapportage opgesteld. Inmiddels is er voor de raad geen inzicht in de actuele stand van zaken. Het verdient aanbeveling om in/bij de rekening een overzicht op te nemen over de afloop van de uitgezette acties.

 

Advies 3

Spreek een realistisch ambitieniveau uit over rechtmatigheid en houdt voeling met de voortgang door het uitbrengen van  “voortgangsrapportages rechtmatigheid” (bijvoorbeeld 2 keer per jaar).

 

Uitwerking:

In november 2006 is een voortgangsrapportage besproken. Zowel de raad als het college heeft zich uitgesproken over de ambitie tot het behalen van een goedkeurende rechtmatigheidsverklaring over 2006 dan wel 2007. De accountant constateert dat er in 2006 een belangrijke stap is gezet naar een goedkeurende rechtmatigheidsverklaring over 2007 maar dat daarvoor wel (en op korte termijn) de nodige acties door het college dienen te worden uitgezet.

 

Advies 4

Werk de paragraaf weerstandsvermogen uit door een inventarisatie van de (omvang en kans van voordoen van) risico’s en beoordeel de daar tegenoverstaande weerstandscapaciteit.

 

Uitwerking:

In de begroting 2007 is de paragraaf weerstandsvermogen nader uitgewerkt. Hierin zijn de risico's nader benoemd, een risicoscore meegegeven en een onder- en bovengrens van de risico's benoemd. Deze werkwijze is ook in de jaarrekening opgenomen.

 

 

 

Advies 5

Breng bij tussentijdse besluitvorming risico’s nadrukkelijk in beeld.

 

Uitwerking:

Hierop zijn nog geen maatregelen genomen. Gedacht zou kunnen worden aan een vaste structuur van de raadsvoorstellen waar van het kopje "risico's" standaard onderdeel uit maakt. De griffie werkt op dit moment aan een pilot omtrent een vaste indeling van raadsvoorstellen. Hoewel het kopje “risico's” niet is opgenomen, wordt hier in de financiële paragraaf "wat mag het kosten" ruimte voor geboden.

 

Advies 6

Herzie jaarlijks alle grondexploitaties rondom de begrotingsbehandeling.

 

Uitwerking:

In de commissie RO van oktober is een presentatie gegeven over de toepassing van grondexploitaties. Het tussentijdse MPV (t-MPV) is behandeld in de commissie RO van november 2006. De raad van november heeft kennisgenomen van het t-MPV. Hierin zijn geen herziene grondexploitaties opgenomen, wel een nadere analyse van de afwijkingen op de diverse grondexploitaties.

 

Advies 7

Breng door training en opleiding, financiële kennis (in de breedste zin van het woord) op een hoger niveau bij zowel de organisatie als bij de raads- en commissieleden.

 

Uitwerking:

In 2006 is de raad op diverse fronten "bijgespijkerd" o.a. door Nota Deelnemingenbeleid; cursus belastingen; nota reserves en voorzieningen; presentatie grondexploitaties in de cie RO. In welke mate dit ook in de organisatie expliciet is gebeurd is niet bekend.

 

Advies 8

Stel kaders omtrent tussentijdse rapportages.

 

Uitwerking:

De raad heeft op dit onderdeel nog geen actie ondernomen. De eerst volgende tussentijdse rapportage komt in november 2007 in de commissie Bestuur en Werk. De 1e tussentijdse rapportage 2007 maakt onderdeel uit van de kadernota 2008-2011.

 

Advies 9

Verzoek om een rapportage in het najaar 2006 omtrent de stand van zaken inzake de bezuinigingen.

 

Uitwerking:

In de begroting 2007 is een overzicht opgenomen met betrekking tot de stand van zaken van de ingang gezette c.q. de omvang van de nog in te zetten bezuinigingen. Over de bezuinigingen 2006 is gerapporteerd bij Beheersrapportage 2006-II. In de rekening 2006 is dit bij de programma’s opgenomen, hierin constateert de RC verschillen per programma.

 

Advies 10

De rekeningencommissie verzoekt nadrukkelijk er voor te zorgen dat er minimaal 3 weken beschikbaar is om haar werk te doen.

 

Uitwerking:

In de planning heeft dit nadrukkelijk als uitgangspunt gegolden. In de uitvoering is dit slechts gedeeltelijk gelukt. Zie verder ook onderdeel "proces" van dit advies.

 



[1] In de literatuur wordt de volgende definitie gehanteerd voor politiek relevant:

[2] De behandeling van de jaarrekening zal gelijktijdig plaatsvinden met de kadernota 2008-2011 in de gemeenteraadsvergadering van 28 juni 2007.