1. Inleiding
Op 28 november 2006 is in een memo aan de
gemeenteraad beschreven hoe de gemeente geanticipeerd heeft op de invoering van
het nieuwe zorgstelsel en de algemene wet inkomensondersteunende
regelingen (AWIR). Hierin is onder andere
beschreven hoe wij royementen van
uitkeringsgerechtigden zoveel mogelijk willen voorkomen. Hieronder volgt de
huidige stand van zaken, zowel op lokaal, als op landelijk niveau.
2. Lokale ontwikkelingen
De gemeente Delft krijgt vanuit twee instanties,
namelijk zorgverzekeraar DSW en het Inlichtingbureau signalen door over
betalingsachterstanden. Het Inlichtingenbureau geeft alleen signalen door over
uitkeringsgerechtigde Delftenaren. DSW geeft signalen door over zowel
uitkeringsgerechtigde Delftenaren met een verzekering van DSW als niet
uitkeringsgerechtigden minima met een AV-Delft verzekering.
Meer dan de helft van de uitkeringsgerechtigden is
verzekerd bij DSW (circa 65%). Met DSW zijn afspraken gemaakt over het
voorkomen van (grote) betalingsachterstanden. DSW geeft een signaal aan WIZ
wanneer een uitkeringsgerechtigde 2
maanden achter is met zijn premie. WIZ houdt de premie in van de uitkering en
betaalt deze aan DSW door. Indien mogelijk wordt ook een aflossing van de
ontstane achterstand ingehouden en doorbetaald. Ook komen via deze lijn
signalen binnen over achterstanden van niet uitkeringsgerechtigden Delftenaren
met een AV-Delft verzekering. Op dit moment wordt er niets gedaan met deze
signalen. Hoewel er geen uitkering is om de premie van in te houden en door te
betalen, kunnen deze signalen wel worden opgepakt en de gegevens gebruikt voor
communicatie.
Het inlichtingenbureau geeft vanaf heden
maandelijks aan de gemeente door hoeveel uitkeringsgerechtigden achter zijn met
het betalen van de premie zorgverzekering. De informatie wordt aan het
inlichtingenbureau verstrekt door een aantal zorgverzekeraars. Niet alle
zorgverzekeraars verstrekken deze informatie. De lijst geeft daarom geen
totaalbeeld. Onlangs is de eerste lijst
met namen van uitkeringsgerechtigden door de gemeente ontvangen. Het gaat om 54
uitkeringsgerechtigden. Met deze 54 personen is door WIZ telefonisch contact
opgenomen. In dit gesprek wordt medegedeeld dat er een premie achterstand is en
dat de premie direct door WIZ kan worden doorbetaald vanuit de uitkering.
Wanneer een belanghebbende hier niet aan wil meewerken kan op grond van artikel
57 WWB een verplichting opgelegd worden aan de belanghebbende om mee te werken
aan de doorbetaling.
Inmiddels is één van deze 54 mensen geroyeerd door
de zorgverzekeraar (Agis), omdat vanaf de ingangsdatum van de nieuwe
zorgverzekeringswet (1 januari 2006) geen premie is betaald. Door de
betreffende consulent is een betalingsregeling getroffen. Premie en afbetaling
worden vanuit de uitkering doorbetaald. De schuld is tot een hoog bedrag
opgelopen. Waardoor zelfs wanneer deze persoon een betalingsregeling treft en
zijn schuld aflost hij/ zij drie jaar onverzekerd is.
Naast de groep uitkeringsgerechtigden wil de
gemeente aandacht hebben voor alle Delftse burgers (met een laag inkomen). Ook
binnen deze groep kunnen zich problemen voordoen met de betaling van de
zorgpremie. Echter is het voor de gemeente veel moeilijker om voor deze groep
een oplossing aan te reiken. Het is niet bekend om welke burgers het gaat.
Landelijk zijn er ongeveer 240.000 wanbetalers. Dit is twee procent van alle
verzekerden. (bron minvws).
In januari 2007 is de nota “Aanpak schuldhulpverlening”
vastgesteld door het College van B&W. Eén van de uitgangspunten die in deze
nota worden genoemd is het investeren in preventie, zorg en nazorg. Signalering
wordt beschouwd als een belangrijk instrument van preventie. De signalen die
binnenkomen met betrekking tot betalingsachterstanden bij de zorgverzekeraar
zullen beschouwd moeten worden als signalen in het kader van
schuldhulpverlening. Door de belanghebbende uit te nodigen voor een gesprek kan
worden onderzocht of er nog meer schulden zijn of dreigen te ontstaan. Op basis
van deze informatie kan worden bepaald of het wenselijk is een, en zo ja welk,
instrument in te zetten. Een instrument kan, voor uitkeringsgerechtigden,
preventief budgetbeheer zijn door consulenten van WIZ. Niet uitkeringsgerechtigden
kunnen doorverwezen worden naar of, aangemeld bij de Frontoffice, zodra deze is
gerealiseerd.
3. Landelijke ontwikkelingen
Tussen het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn
en Sport en Zorgverzekeraars Nederland is vorig jaar de afspraak gemaakt dat
zorgverzekeraars tot 1 juli 2007 geen verzekerden mochten royeren. Deze
afspraak is recent verlengd tot medio 2009. Zorgverzekeraars worden
gecompenseerd voor de kosten van het verzekerd houden van wanbetalers, mits zij
er alles aan hebben gedaan om de premie te innen. Het kabinet streeft er na dat
er in 2009 een bronheffing komt. De zorgverzekeraars hebben een
acceptatieplicht ten opzichte van mensen die elders hun premie niet hebben
betaald.
In Nederland zijn 241.000 verzekeringsplichtigen
onverzekerd. De Minister van Volksgezondheid is voornemens onverzekerden door
middel van een bestandskoppeling op te sporen. Indien mogelijk zal de premie
ingehouden worden op het inkomen van deze verzekeringsplichtigen.
Landelijk is er aandacht voor deze problematiek.
Tussen het Ministerie van SZW en Zorgverzekeraars Nederland zijn afspraken
gemaakt over het verstrekken van informatie aan gemeenten en het niet royeren
van verzekerden. Niet alle zorgverzekeraars houden zich aan deze afspraken. Dit
is een knelpunt, ook lokaal.
Voorgesteld wordt via de VNG druk uit te oefenen op
die verzekeraars die zich niet houden aan de afspraken en geen inlichtingen
verstrekken.
Van de signalen die binnenkomen bij WIZ wordt al
gebruik gemaakt. Hiermee worden echter tot op heden alleen
uitkeringsgerechtigden geholpen en alleen op het onderdeel zorgverzekering, dit
terwijl er ook andere schulden kunnen zijn of dreigen te ontstaan.
Daarom wordt voorgesteld om belanghebbende uit te
nodigen voor een gesprek met zijn consulent inkomen. In dit gesprek wordt de
inkomenssituatie van belanghebbende onder de loep genomen. Zodat beoordeeld kan
worden of er van een zodanige schuldensituatie sprake is dat een vorm van
schuldhulpverlening wenselijk is. De belanghebbende wordt in dit geval begeleid
naar de juiste vorm van schuldhulpverlening.
Er blijft bij de gemeente een groep buiten beeld,
namelijk, minima zonder uitkering en zonder AV-Delft verzekering. Ook deze
groep willen we informeren over het belang van het op tijd voldoen van de
zorgverzekering. Daarnaast willen we de groep ook de weg wijzen naar hulp
wanneer zij hiermee in de problemen, dreigen te, raken.
Voorgesteld
wordt deze groep middels diverse communicatiekanalen (waaronder de stadskrant
en het boekje: “Dit geld(t) voor U”) te informeren.
Bijlage:
Artikel
57 - Noodzakelijke betalingen en bijstand in natura
Indien en zolang er gegronde redenen zijn om aan
te nemen dat de belanghebbende zonder hulp niet in staat is tot een
verantwoorde besteding van zijn bestaansmiddelen, kan het college: |
|
a. |
aan de bijstand de verplichting verbinden dat de
belanghebbende eraan meewerkt dat het college in naam van de belanghebbende
noodzakelijke betalingen uit de toegekende bijstand verricht; |
b. |
de bijstand in natura verstrekken. |