1. Inleiding

Op 28 november 2006 is in een memo aan de gemeenteraad beschreven hoe de gemeente geanticipeerd heeft op de invoering van het nieuwe zorgstelsel en de algemene wet inkomensondersteunende regelingen  (AWIR). Hierin is onder andere beschreven hoe wij  royementen van uitkeringsgerechtigden zoveel mogelijk willen voorkomen. Hieronder volgt de huidige stand van zaken, zowel op lokaal, als op landelijk niveau.

 

2. Lokale ontwikkelingen

 

Signalering

De gemeente Delft krijgt vanuit twee instanties, namelijk zorgverzekeraar DSW en het Inlichtingbureau signalen door over betalingsachterstanden. Het Inlichtingenbureau geeft alleen signalen door over uitkeringsgerechtigde Delftenaren. DSW geeft signalen door over zowel uitkeringsgerechtigde Delftenaren met een verzekering van DSW als niet uitkeringsgerechtigden minima met een AV-Delft verzekering.

 

DSW

Meer dan de helft van de uitkeringsgerechtigden is verzekerd bij DSW (circa 65%). Met DSW zijn afspraken gemaakt over het voorkomen van (grote) betalingsachterstanden. DSW geeft een signaal aan WIZ wanneer een  uitkeringsgerechtigde 2 maanden achter is met zijn premie. WIZ houdt de premie in van de uitkering en betaalt deze aan DSW door. Indien mogelijk wordt ook een aflossing van de ontstane achterstand ingehouden en doorbetaald. Ook komen via deze lijn signalen binnen over achterstanden van niet uitkeringsgerechtigden Delftenaren met een AV-Delft verzekering. Op dit moment wordt er niets gedaan met deze signalen. Hoewel er geen uitkering is om de premie van in te houden en door te betalen, kunnen deze signalen wel worden opgepakt en de gegevens gebruikt voor communicatie.  

 

Het Inlichtingenbureau

Het inlichtingenbureau geeft vanaf heden maandelijks aan de gemeente door hoeveel uitkeringsgerechtigden achter zijn met het betalen van de premie zorgverzekering. De informatie wordt aan het inlichtingenbureau verstrekt door een aantal zorgverzekeraars. Niet alle zorgverzekeraars verstrekken deze informatie. De lijst geeft daarom geen totaalbeeld.  Onlangs is de eerste lijst met namen van uitkeringsgerechtigden door de gemeente ontvangen. Het gaat om 54 uitkeringsgerechtigden. Met deze 54 personen is door WIZ telefonisch contact opgenomen. In dit gesprek wordt medegedeeld dat er een premie achterstand is en dat de premie direct door WIZ kan worden doorbetaald vanuit de uitkering. Wanneer een belanghebbende hier niet aan wil meewerken kan op grond van artikel 57 WWB een verplichting opgelegd worden aan de belanghebbende om mee te werken aan de doorbetaling.

 

Inmiddels is één van deze 54 mensen geroyeerd door de zorgverzekeraar (Agis), omdat vanaf de ingangsdatum van de nieuwe zorgverzekeringswet (1 januari 2006) geen premie is betaald. Door de betreffende consulent is een betalingsregeling getroffen. Premie en afbetaling worden vanuit de uitkering doorbetaald. De schuld is tot een hoog bedrag opgelopen. Waardoor zelfs wanneer deze persoon een betalingsregeling treft en zijn schuld aflost hij/ zij drie jaar onverzekerd is.

 

Niet-uitkeringsgerechtigden

Naast de groep uitkeringsgerechtigden wil de gemeente aandacht hebben voor alle Delftse burgers (met een laag inkomen). Ook binnen deze groep kunnen zich problemen voordoen met de betaling van de zorgpremie. Echter is het voor de gemeente veel moeilijker om voor deze groep een oplossing aan te reiken. Het is niet bekend om welke burgers het gaat. Landelijk zijn er ongeveer 240.000 wanbetalers. Dit is twee procent van alle verzekerden. (bron minvws).

 

Schuldhulpverlening

In januari 2007 is de nota “Aanpak schuldhulpverlening” vastgesteld door het College van B&W. Eén van de uitgangspunten die in deze nota worden genoemd is het investeren in preventie, zorg en nazorg. Signalering wordt beschouwd als een belangrijk instrument van preventie. De signalen die binnenkomen met betrekking tot betalingsachterstanden bij de zorgverzekeraar zullen beschouwd moeten worden als signalen in het kader van schuldhulpverlening. Door de belanghebbende uit te nodigen voor een gesprek kan worden onderzocht of er nog meer schulden zijn of dreigen te ontstaan. Op basis van deze informatie kan worden bepaald of het wenselijk is een, en zo ja welk, instrument in te zetten. Een instrument kan, voor uitkeringsgerechtigden, preventief budgetbeheer zijn door consulenten van WIZ. Niet uitkeringsgerechtigden kunnen doorverwezen worden naar of, aangemeld bij de Frontoffice, zodra deze is gerealiseerd. 

 

3. Landelijke ontwikkelingen

Tussen het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport en Zorgverzekeraars Nederland is vorig jaar de afspraak gemaakt dat zorgverzekeraars tot 1 juli 2007 geen verzekerden mochten royeren. Deze afspraak is recent verlengd tot medio 2009. Zorgverzekeraars worden gecompenseerd voor de kosten van het verzekerd houden van wanbetalers, mits zij er alles aan hebben gedaan om de premie te innen. Het kabinet streeft er na dat er in 2009 een bronheffing komt. De zorgverzekeraars hebben een acceptatieplicht ten opzichte van mensen die elders hun premie niet hebben betaald.

Onverzekerden

In Nederland zijn 241.000 verzekeringsplichtigen onverzekerd. De Minister van Volksgezondheid is voornemens onverzekerden door middel van een bestandskoppeling op te sporen. Indien mogelijk zal de premie ingehouden worden op het inkomen van deze verzekeringsplichtigen. 

 

4. Conclusie en aanbevelingen

Landelijk is er aandacht voor deze problematiek. Tussen het Ministerie van SZW en Zorgverzekeraars Nederland zijn afspraken gemaakt over het verstrekken van informatie aan gemeenten en het niet royeren van verzekerden. Niet alle zorgverzekeraars houden zich aan deze afspraken. Dit is een knelpunt, ook lokaal.

Voorgesteld wordt via de VNG druk uit te oefenen op die verzekeraars die zich niet houden aan de afspraken en geen inlichtingen verstrekken.

 

Van de signalen die binnenkomen bij WIZ wordt al gebruik gemaakt. Hiermee worden echter tot op heden alleen uitkeringsgerechtigden geholpen en alleen op het onderdeel zorgverzekering, dit terwijl er ook andere schulden kunnen zijn of dreigen te ontstaan.

Daarom wordt voorgesteld om belanghebbende uit te nodigen voor een gesprek met zijn consulent inkomen. In dit gesprek wordt de inkomenssituatie van belanghebbende onder de loep genomen. Zodat beoordeeld kan worden of er van een zodanige schuldensituatie sprake is dat een vorm van schuldhulpverlening wenselijk is. De belanghebbende wordt in dit geval begeleid naar de juiste vorm van schuldhulpverlening.

 

Er blijft bij de gemeente een groep buiten beeld, namelijk, minima zonder uitkering en zonder AV-Delft verzekering. Ook deze groep willen we informeren over het belang van het op tijd voldoen van de zorgverzekering. Daarnaast willen we de groep ook de weg wijzen naar hulp wanneer zij hiermee in de problemen, dreigen te, raken.

Voorgesteld wordt deze groep middels diverse communicatiekanalen (waaronder de stadskrant en het boekje: “Dit geld(t) voor U”) te informeren. 

 

 

 

Bijlage:

Artikel 57 - Noodzakelijke betalingen en bijstand in natura

Actuele tekst

Indien en zolang er gegronde redenen zijn om aan te nemen dat de belanghebbende zonder hulp niet in staat is tot een verantwoorde besteding van zijn bestaansmiddelen, kan het college:

a.

aan de bijstand de verplichting verbinden dat de belanghebbende eraan meewerkt dat het college in naam van de belanghebbende noodzakelijke betalingen uit de toegekende bijstand verricht;

b.

de bijstand in natura verstrekken.