Inleiding

De laatste tijd heeft er in het stadhuis tijdens raads- en/of commissie-vergaderingen een aantal incidenten plaatsgevonden. Hierdoor is er een discussie ontstaan over de beveiligingsmaatregelen, die eventueel in het stadhuis ingevoerd zouden moeten worden.

 

Het ernstig verstoren van raads- en/of commissievergaderingen zorgt ervoor dat het democratisch functioneren van de rechtstaat in gevaar komt en wordt in ons land als een misdrijf aangemerkt waarvoor 9 jaar gevangenisstraf kan worden opgelegd. In het wetboek van Strafrecht is dit onder Misdrijven in artikel 124 en 124a nader beschreven.

Gezien de ernst van dergelijke verstoringen wordt in deze notitie een aantal beveiligingsmaatregelen voorgesteld. Daarbij wordt echter wel rekening gehouden met het open en publieke karakter van het stadhuis.

 

Voorstel te nemen maatregelen

De volgende maatregelen worden voorgesteld:

1.       Er wordt een beveiligingsbeambte ingehuurd bij iedere raadscommissie- en raadsvergadering. Deze zal voorafgaand aan de vergadering bij de ingang opgesteld staan en tijdens de vergadering op de tribune zitting nemen. De beveiliger heeft als taak om de orde te bewaken, het aanspreken van mensen op het gedrag en het zonodig begeleiden van ‘lastgevende personen’ naar buiten toe. De beveiliger mag geen fysiek geweld gebruiken. Indien nodig wordt op verzoek van de burgemeester de aanwezigheid van politie op de publieke tribune geregeld. De politie is geautoriseerd om mensen met geweld uit de raadszaal te verwijderen.

 

2.       De raads- en commissievoorzitters, bodes en de beveiliger krijgen de bevoegdheid om de zaal te ontruimen. Als de mededeling “raadszaal (of commissiekamer) ontruimen” wordt uitgesproken, dienen alle aanwezigen de zaal te verlaten en zich op de begane grond in de burgerzaal te verzamelen. De bode of beveiliger roept vervolgens altijd assistentie van de politie in. Als degene, die oorzaak van deze maatregelen is, na te zijn aangesproken de zaal niet verlaat, wordt verder niets gedaan en de komst van de politie afgewacht. Schade aan spullen wordt verhaald op de dader. Verlaat de veroorzaker van de onrust eveneens de zaal, dan dient naar bevind van zaken te worden gehandeld, maar in ieder geval wordt de politie ingeschakeld.

 

3.       De hekjes tussen tribunes en raadsruimte in de raadszaal worden afgesloten. Tevens wordt ook bij de toegangsdeur tegenover de ingang commissiekamer door een extra bode toezicht gehouden. Indien nodig schakelt deze de beveiliger in.

 

4.       Er wordt een alarmknop onder de voorzitterstafel (raadszaal en commissiekamer) geïnstalleerd. Hierdoor is stil alarm naar de politie mogelijk.

 

5.       In de raads- en de Burgerzaal (zie bijlage 1) worden camera’s geplaatst met een opslagmogelijkheid van de opgenomen beelden van in principe 72 uur (om het weekend te overbruggen).  De details van deze maatregel worden nog uitgewerkt. Het is in aanleg de bedoeling om de camera’s op basis van beweging te laten werken. Zo zijn altijd opnamen aanwezig van iedereen die de voordeur binnengaat en van iedere vergadering in de raadszaal.

 

Naast het gebruik van camera’s om de veiligheid te verhogen, zullen voorzieningen voor internetuitzendingen worden getroffen, conform de reeds aanwezige voorzieningen in de trouwzaal. Vooralsnog wordt er vanuit gegaan dat deze in het huidige budget kunnen worden meegenomen.

 

6.       Aan ieder raads- en commissielid zal een geplastificeerde kaart worden overhandigd waarop staat aangegeven op welke wijze men geacht wordt te reageren bij incidenten in de raadszaal. Tevens zal voorzien worden in een reguliere oefening.

 

7.       Er zal vervoer naar huis of andere gewenste locatie geregeld worden in geval een raadslid aangeeft zich onveilig te voelen.

 

Na instemming met de voorgestelde maatregelen, kunnen twee maanden daarna de maatregelen ingevoerd zijn. In de financiële dekking van de uitvoering van deze maatregelen is verder voorzien. De effecten van bovengenoemde maatregelen zullen na 1 jaar geëvalueerd worden. Indien nodig kan in de toekomst het niveau van de maatregelen verder verhoogd dan wel verlaagd worden.

 

Stand van zaken juli 2007

Maatregel 1 (het inhuren van beveiliging tijdens commissie- en raadsvergaderingen) is reeds ingevoerd.

 

Voorstel

1.       In te stemmen met de voorgestelde beveiligingsmaatregelen.


BIJLAGE 1

 

 

   1e verdieping                                                                         begane grond

 

BODE

KAM.

 

INGANG

 

RAADSZAAL