De
laatste tijd heeft er in het stadhuis tijdens raads- en/of
commissie-vergaderingen een aantal incidenten plaatsgevonden. Hierdoor is er
een discussie ontstaan over de beveiligingsmaatregelen, die eventueel in het
stadhuis ingevoerd zouden moeten worden.
Het
ernstig verstoren van raads- en/of commissievergaderingen zorgt ervoor dat het
democratisch functioneren van de rechtstaat in gevaar komt en wordt in ons land
als een misdrijf aangemerkt waarvoor 9 jaar gevangenisstraf kan worden opgelegd.
In het wetboek van Strafrecht is dit onder Misdrijven in artikel 124 en 124a
nader beschreven.
Gezien
de ernst van dergelijke verstoringen wordt in deze notitie een aantal
beveiligingsmaatregelen voorgesteld. Daarbij wordt echter wel rekening gehouden
met het open en publieke karakter van het stadhuis.
Voorstel
te nemen maatregelen
De
volgende maatregelen worden voorgesteld:
1.
Er
wordt een beveiligingsbeambte ingehuurd bij iedere raadscommissie- en
raadsvergadering. Deze zal voorafgaand aan de vergadering bij de ingang
opgesteld staan en tijdens de vergadering op de tribune zitting nemen. De
beveiliger heeft als taak om de orde te bewaken, het aanspreken van mensen op
het gedrag en het zonodig begeleiden van ‘lastgevende personen’ naar buiten
toe. De beveiliger mag geen fysiek geweld gebruiken. Indien nodig wordt op
verzoek van de burgemeester de aanwezigheid van politie op de publieke tribune
geregeld. De politie is geautoriseerd om mensen met geweld uit de raadszaal te
verwijderen.
2.
De
raads- en commissievoorzitters, bodes en de beveiliger krijgen de bevoegdheid
om de zaal te ontruimen. Als de mededeling “raadszaal (of commissiekamer)
ontruimen” wordt uitgesproken, dienen alle aanwezigen de zaal te verlaten en
zich op de begane grond in de burgerzaal te verzamelen. De bode of beveiliger
roept vervolgens altijd assistentie van de politie in. Als degene, die oorzaak
van deze maatregelen is, na te zijn aangesproken de zaal niet verlaat, wordt
verder niets gedaan en de komst van de politie afgewacht. Schade aan spullen
wordt verhaald op de dader. Verlaat de veroorzaker van de onrust eveneens de
zaal, dan dient naar bevind van zaken te worden gehandeld, maar in ieder geval
wordt de politie ingeschakeld.
3.
De
hekjes tussen tribunes en raadsruimte in de raadszaal worden afgesloten. Tevens
wordt ook bij de toegangsdeur tegenover de ingang commissiekamer door een extra
bode toezicht gehouden. Indien nodig schakelt deze de beveiliger in.
4.
Er
wordt een alarmknop onder de voorzitterstafel (raadszaal en commissiekamer)
geïnstalleerd. Hierdoor is stil alarm naar de politie mogelijk.
5.
In
de raads- en de Burgerzaal (zie bijlage 1) worden camera’s geplaatst met een
opslagmogelijkheid van de opgenomen beelden van in principe 72 uur (om het
weekend te overbruggen). De details van
deze maatregel worden nog uitgewerkt. Het is in aanleg de bedoeling om de
camera’s op basis van beweging te laten werken. Zo zijn altijd opnamen aanwezig
van iedereen die de voordeur binnengaat en van iedere vergadering in de
raadszaal.
Naast het gebruik van camera’s om de veiligheid te
verhogen, zullen voorzieningen voor internetuitzendingen worden getroffen,
conform de reeds aanwezige voorzieningen in de trouwzaal. Vooralsnog wordt er
vanuit gegaan dat deze in het huidige budget kunnen worden meegenomen.
6.
Aan
ieder raads- en commissielid zal een geplastificeerde kaart worden overhandigd
waarop staat aangegeven op welke wijze men geacht wordt te reageren bij
incidenten in de raadszaal. Tevens zal voorzien worden in een reguliere
oefening.
7.
Er
zal vervoer naar huis of andere gewenste locatie geregeld worden in geval een
raadslid aangeeft zich onveilig te voelen.
Na
instemming met de voorgestelde maatregelen, kunnen twee maanden daarna de
maatregelen ingevoerd zijn. In de financiële dekking van de uitvoering van deze
maatregelen is verder voorzien. De effecten van bovengenoemde maatregelen
zullen na 1 jaar geëvalueerd worden. Indien nodig kan in de toekomst het niveau
van de maatregelen verder verhoogd dan wel verlaagd worden.
Maatregel
1 (het inhuren van beveiliging tijdens commissie- en raadsvergaderingen) is
reeds ingevoerd.
Voorstel
1.
In
te stemmen met de voorgestelde beveiligingsmaatregelen.
BIJLAGE 1
1e verdieping begane
grond
BODE KAM. INGANG RAADSZAAL