Oplegnotitie bij de
cijfers 1e halfjaar 2007 Rechtsbeschermingsbedrijf
augustus 2007
Kenmerk: 20318602
1. Inleiding
De raad heeft in 2006 besloten met het Commissiemodel voort
te gaan met inachtneming van de doorvoering van diverse maatregelen als efficiencyverbeteringen,
instroombeperkende maatregelen en hanteren van maatwerk-plus-formule. Het
Rechtsbeschermingsbedrijf (RBB) streeft ernaar met het Commissiemodel en de
nieuwe werkwijze de doelen tijdigheid, kwaliteit en betaalbaar afhandelen van
bezwaarschriften te realiseren. Ten einde één en ander cijfermatig inzichtelijk
te maken voor het bestuursorgaan rapporteert het RBB halfjaarlijks. Daarnaast
geeft het RBB aanbevelingen om zodoende leereffecten voor de organisatie te
realiseren.
2. Digitaal bezwaarschriftensysteem in DIS
Het is niet mogelijk gebleken om per 1-1-2007 het
DIS-systeem volledig en als zelfstandig systeem in gebruik te nemen en daaruit
de cijfermatige rapportages in Reportnet te verzorgen. In maart 2007 is
Reportnet werkzaam geworden. Gevolg van het bovenstaande is dat nog niet
gerapporteerd kan worden over de doorlooptijden van afzonderlijke fasen binnen
de keten van bezwaarafhandeling.
Het RBB kan wel enkele percentages geven over de afhandeling
door de ACB binnen/buiten een termijn van 12 weken (tot en met advies dan wel
intrekking bezwaar), althans waar het bezwaarschriften betreft ingediend vanaf
1 januari 2006. Met de invoering van het nieuwe systeem in 2008 zouden
volledige overzichten gegenereerd moeten kunnen worden.
3. Samenvatting bevindingen:
De instroom van het aantal bezwaarschriften binnen het
gehele RBB laat een teruggang zien naar een gangbaar niveau. Daarnaast is te
constateren dat het aantal openstaande bezwaarschriften het normale niveau
heeft. Dat brengt de hoeveelheid openstaande zaken op de ijzeren voorraad. De
effecten tot nog toe van het project FHIRBB zijn hiermee goed zichtbaar
gemaakt. Een werkvoorraad die de ijzeren voorraad benadert, betekent dat de
capaciteit van het Rechtsbeschermingsbedrijf is afgestemd op het aantal zaken
en dat nieuwe zaken tijdig opgepakt kunnen worden, zodat bezwaarschriften
binnen de wettelijke termijn afgehandeld worden.
Het RBB behaalt met het Commissiemodel grotendeels de doelen
tijdigheid, kwaliteit en betaalbaar afhandelen van bezwaarschriften.
Bezwaarschriften worden hoofdzakelijk binnen de wettelijke termijn afgedaan.
Een mooi resultaat tot stand gekomen door de verminderde instroom van bezwaren,
door het feit dat de werkvoorraad de 'ijzeren voorraad' benadert, alsook door
de goede samenwerking met de verweervoerders om binnen de afgesproken termijn
de verweerschriften in te dienen, en last-but-not least door de inzet van de
medewerkers RBB.
In het eerste semester 2007 zijn in totaal 340 nieuwe
bezwaarschriften ingediend.
De Adviescommissie bezwaarschriften heeft in totaal 277
adviezen uitgebracht in de eerste helft van 2007. Het percentage gegrond (25%)
en ongegrond (60%) zijn teruggekeerd naar een gebruikelijk niveau.
Mw. mr. R.H.V. Buise
Teamleider Rechtsbeschermingsbedrijf
Deel I Halfjaarrapportage
Rechtsbeschermingsbedrijf 1e helft 2007
1. In- en uitstroom
bezwaarschriften 1e helft 2007
In- en uitstroom
bezwaarschriften 1e helft 2007 |
K I |
K II |
K III |
K IV |
Totaal |
Werkvoorraad per 1 januari 2007 |
37 |
165 |
22 |
9 |
233 |
Bij: nieuw ingekomen 1e helft 2007 |
67 |
230 |
30 |
13 |
340 |
Af: uitgebrachte adviezen 1e helft 2007 |
49 |
199 |
16 |
13 |
277 |
Af: ingetrokken/afgehandeld zonder advies |
14 |
66 |
20 |
3 |
103 |
Werkvoorraad
per 30 juni 2007 |
41 |
130 |
16 |
6 |
193 |
2. Afhandelcapaciteit
RBB
|
FTE |
Norm |
Totaal |
Per Halfjaar |
1e
helft |
Kamer I |
2,46 |
77 |
185 |
94 |
63 |
Kamer II |
3,9 |
138 |
538 |
269 |
265 |
Kamer III |
0,55 |
77 |
42 |
21 |
36 |
Kamer IV |
0,44 |
77 |
34 |
17 |
16 |
Totaal |
7,35 |
- |
800 |
401 |
380 |
3. Werk(voorraad)verdeling 1e
helft 2007
Peildatum 30 juni 2007 |
K I |
K II |
K III |
K IV |
Bij de
Adviescommissie voor bezwaarschriften |
20 |
71 |
5 |
2 |
Bij de
Lijn |
10 |
41 |
5 |
1 |
Overig |
11 |
18 |
6 |
3 |
Totaal werkvoorraad |
41 |
130 |
16 |
6 |
IJzeren
werkvoorraad |
50 |
145 |
10 |
8 |
In grafiek werkvoorraad
Bevindingen:
Over de hele keten heen is te zien dat de totale werkvoorraad in het
eerste semester 2007 (193) sterk afgenomen is ten opzichte van 1e
helft 2006 (325). Het merendeel van deze daling komt doordat de instroom is
genormaliseerd. Zowel Kamer I, Kamer II als Kamer IV kenden in 2006 een
bijzondere hoge instroom van bezwaren.
Kamer I, II en IV hebben op 1 juli 2007 een
werkvoorraad die iets onder haar ijzeren werkvoorraad ligt.
Bij Kamer I geldt dat het indienen van
bezwaarschriften waarbij meerdere nagenoeg gelijkluidende bezwaarschriften
tegen één besluit worden ingediend, zich in de eerste helft 2007 één maal heeft
voorgedaan (waarbij het ging om vijf bezwaren gericht tegen een besluit om bouwvergunning).
Kamer II laat in de 1e helft van 2007 een 19%
lagere instroom zien dan in de 1e helft van 2006. De belangrijkste
oorzaak van deze daling ligt waarschijnlijk in de afname van de werkloosheid en
dus van het aantal mensen dat een beroep moet doen op de Wet werk en bijstand.
Nieuw zijn de bezwaarschriften over 'hulp in de huishouding' op grond van de
Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo). Het aantal van dit soort zaken is tot
nu toe zeer beperkt gebleven, te weten 6. De verminderde instroom, in
combinatie met het feit dat Kamer II aan het begin van dit jaar de werkvoorraad
heeft kunnen terugbrengen tot de 'ijzeren voorraad' (of zelfs iets daarónder)
en dankzij de prima medewerking van de verweervoerders binnen WIZ om binnen de
afgesproken termijn de verweerschriften in te dienen, konden de in 2007 ingekomen
bezwaarschriften voor meer dan 90% binnen de wettelijke termijn worden
afgedaan.
Kamer III heeft in
de 1e helft 2007 te maken gehad met een hoge instroom.
Kamer IV laat,
wanneer je de instroom 1e helft 2007 afzet tegen de instroom 1e
helft 2006 ook een teruggang zien van de instroom van bezwaarschriften naar
normaal.
4. Totaal nieuw
ingekomen bezwaarschriften halfjaarsgewijs
|
1e
helft 2004 |
1e
helft 2005 |
1e
helft 2006 |
1e
helft 2007 |
|
Kamer I |
94 |
429 |
80 |
67 |
|
Kamer II |
295 |
303 |
284 |
230 |
|
Kamer III |
30 |
37 |
22 |
30 |
|
Kamer IV |
22 |
11 |
37 |
13 |
|
Totaal |
441 |
780 |
423 |
340 |
|
In grafiek: nieuw binnengekomen bezwaarschriften
Bevindingen:
Met
uitzondering van Kamer III laten alle Kamers een daling zien van de instroom.
Afgewacht moet worden of de WMO en de daaraan gelieerde gemeentelijke
regelgeving een verhogend effect zal hebben, vooralsnog blijven de
consequenties uit. Met de verbetervoorstellen uit de nota FHIRBB is de
capaciteit en de af te handelen norm afgestemd op de instroom.
5. Inhoud van de adviezen gehele commissie halfjaarsgewijs
|
1e
helft 2004 |
1e
helft 2005 |
1e
helft 2006 |
1e
helft 2007 |
|
Gegrond (Deels) |
44 (22%) |
248 (39%) |
80 (21%) |
72 (26%) |
|
Ongegrond |
129 (63%) |
279 (44%) |
272 (70%) |
168 (61%) |
|
Niet Ontvankelijk |
31 (15%) |
110 (17%) |
34 (9%) |
37 (13%) |
|
Totaal |
204 (100%) |
637 (100%) |
386 (100%) |
277 (100%) |
|
In grafiek: inhoud van de adviezen in percentages
Bevindingen:
De eerste helft 2007 laat voor het merendeel van de Kamers
opnieuw een terugkeer zien naar de normale verhoudingen tussen gegrond (circa
25%) en ongegrond (circa 60%) verklaringen.
Kamer I adviseerde bij 7 van de 49 zaken gegrond, 29
ongegrond en 13 niet-ontvankelijk.
Kamer II adviseerde bij 55 van de 199 zaken gegrond, 123
ongegrond en 21 niet‑ontvankelijk.
Kamer III adviseerde bij 2 van de 16 zaken
gegrond, 11 ongegrond en 3 niet-ontvankelijk.
Kamer IV adviseerde 8 van de 13 zaken gegrond, de overige 5
ongegrond.
[Het percentage (Deels) Gegronde bezwaarschriften geeft
inzicht in de mate waarin primaire besluiten van de bestuursorganen geen stand
houden. Dit kan iets zeggen over de kwaliteit van het beleid en de
besluitvorming. Voor een globale toets van de kwaliteit van de primaire
besluitvorming moet meegenomen worden het percentage bezwaarschriften dat
herzien wordt zonder dat een advies van de commissie daaraan ten grondslag
ligt. De ACB beschikt over de aantallen ingetrokken bezwaarschriften per kamer.
Hieronder worden zowel de intrekkingen als de herzieningen verstaan. Vooral in
Kamer II is er sprake van een groot aandeel herzieningen. De overige kamers
hebben hier vrijwel niet mee te maken.]
Deel II Aanbevelingen
Adviescommissie over 1e Helft 2007
Aanbevelingen
Kamer I |
1.
Opnemen van een hardheidsclausule in de
“Verordening ontheffingverlening autoluw-plusgebied 2005”, om rekening te
kunnen houden met de specifieke omstandigheden van het geval (V&O). 2.
Bij aanvragen om urgentie: opnemen van
eventuele andere mogelijkheden van de aanvrager om aan andere woonruimte te
komen in het DTV-advies en/of in het besluit op de aanvraag (WZW). 3.
Bij aanvragen om kapvergunning:
aangeven waar, binnen de marges van de nota “De juiste boom op de juiste
plaats”, de vrijheid van verweerder zit om af te wijken van het advies van de
deskundige die het vakteam Groen adviseert (Voorbereiding). 4.
De Commissie doet een aanbeveling aan
verweerder om, in de gevallen waarin een sloopvergunning is verleend aan de
Gemeente Delft, de termijn voor het indienen van een bezwaarschrift af te
wachten voordat met de sloop wordt aangevangen (BWT). |
|
Aanbevelingen
Kamer II |
1. Opnemen
van zorgvuldige en uitgebreide motivering in de (terugvordering)beschikking,
aangezien hiermee misverstanden bij de burger en het indienen van
bezwaarschriften kan worden voorkomen. Aanbevolen wordt om meer uitleg in de beschikking te
geven, met vermelding van bijv. terugvorderings-periode (en waarom juist die
periode/datum), meer details van de reden van de terugvordering (bijv.
werkaanvaarding, samenwonen, teveel inkomsten), aangeven met welke
omstandigheden reeds rekening is gehouden (eerdere inhoudingen,
uitzonderingen, etc.). Aanbevolen wordt ook dat uitgelegd wordt dat de
gemeente toch bevoegdheid heeft om terug te vorderen ook indien cliënten
alles correct hebben opgegeven en de fout niet aan hen te wijten is. Een
heldere simpele uitleg van de berekening van het terugvorderingsbedrag is ook
een pré. 2.
Meer uitleg geven in de beschikking, met vermelding
van de details van de aanvraag, de periode waarover de aanvraag gaat, de
maximale vergoeding die een cliënt kan ontvangen over dat jaar, hoeveel
vergoeding de cliënt reeds heeft ontvangen en hoeveel hij/zij nog
daadwerkelijk kan ontvangen (betreft beschikkingen in het kader van de 'sportregeling’) (2e
kwartaal 2007). |
|
Aanbevelingen
Kamer III |
1.
Nagaan in hoeverre er bij de subsidieregelen ruimte
is om als college buiten die (speciale) subsidieregelen en zonder besluit van
de gemeenteraad daartoe, nog financiële bijdragen te verstrekken, en de
alsdan geldende werkwijzen (in de vorm van bijv. een beleidsregel) vast te
leggen. 2.
Waarborgen zorgvuldige procedure, alsook een
behoorlijke dossiervorming. 3.
Waarborgen dat in alle gevallen waarin
sprake is van subsidieverstrekking, een aanvrager in de gelegenheid wordt
gesteld zijn aanvraag zonodig aan te vullen, vóórdat eventueel wordt besloten
de aanvraag niet in behandeling te nemen. 4.
Waarborgen dat in geen enkel geval van
een als ‘subsidie’ aan te merken financiële bijdrage van de gemeente, nog
wordt gewerkt met het vragen van een factuur. |
|
Aanbevelingen
Kamer IV |
Geen aanbevelingen |