Aan de raad

 

                                                                                            Delft, 12 juni 2007

 

Onderwerp:  reactie college op jaarverslag 2006

                        Van de Adviescommissie voor bezwaarschriften

 

Geachte dames en heren,

 

De Adviescommissie bezwaarschriften (verder: ACB) geeft in haar jaarverslag over 2006 (hoofdzakelijk kwantitatieve) informatie over de in het verslagjaar door haar behandelde bezwaarschriften. Wij leggen u hierbij ter kennisneming onze beleidsreactie op de inhoud van dit jaarverslag voor. In de bijlage treft u onze reactie op de specifieke aandachtspunten van de kamers van de ACB aan.

 

Beleidsreactie

Op basis van de in het jaarverslag gepresenteerde gegevens kunnen wij, met de ACB, constateren, dat er in 2006 minder bezwaarschriften zijn ingediend dan in 2005 (resp. 809 en 1362). Hierbij moet opgemerkt worden, dat er bewegingen zijn in de aantallen bezwaarschriften die in een jaar binnenstromen. Er is zowel een relatie met het aantal primaire besluiten als met de aard (met name de ingrijpendheid voor derden-belanghebbenden) van primaire besluiten. In 2006 was er, anders dan in 2005, geen sprake van enkele besluiten waartegen een groot aantal bezwaarschriften werd ingediend.

 

Positief is de aanzienlijke daling van de gegrondverklaringen van bezwaarschriften. In 2006 werd in 21% van de adviezen geadviseerd tot gegrondverklaring. In 2005 was dat in 39% van de adviezen. Wij vinden het jammer, dat het voor de ACB lastig blijft om een volledig overzicht te geven van de oorzaken van de gehele of gedeeltelijke gegrondverklaringen van bezwaarschriften (in de gegeven adviezen), ook al is er meer dan eens geen sprake van een enkele oorzaak maar van een combinatie van redenen. Het beeld van de  gegrondverklaringen houdt zodoende een diffuus karakter. Wij hebben in onze beleidsreactie op het jaarverslag over 2005 de ACB in overweging gegeven te komen -eventueel per kamer- tot een methode voor een verbeterd inzicht in de oorzaken van de gegrondverklaringen. Wij hechten eraan om in een jaarverslag steeds te kunnen zien wat er mankeert aan besluiten. Inzicht in wat niet goed is gegaan, zorgt voor een belangrijke opstap tot de verbetering van de kwaliteit van de primaire besluiten.

 

Het verheugt ons, dat de ACB aangeeft er dit jaar (2007) naar te streven haar aandeel in het tijdig beslissen op bezwaarschriften te vergroten. De ACB wijst er terecht op, dat er in dit verband van een ketenproces gesproken moet worden en dat er blijvende aandacht moet bestaan voor de termijn waarbinnen een verweerschrift moet worden ingediend en de tijd waarin, na uitgebrachte adviezen, besluitvorming op de bezwaarschriften moet plaatsvinden.

 

Het doet ons deugd in het jaarverslag de te lezen dat de ACB constateert, dat de afhandelingcapaciteit van het rechtsbeschermingsbedrijf mede door de uitbreiding van de formatie in eerdere jaren steeds beter is afgestemd op het afhandelen van het aantal bezwaarschriften. Voorts vinden wij het aangenaam te lezen dat de ACB constateert, dat de positieve effecten van de nota FHIRBB en de veranderde werkwijze en samenwerking bij de afhandeling van bezwaarschriften die in 2005 zijn ingezet zich hebben voortgezet in 2006.

 

Op de algemene aandachtspunten die de ACB naar voren brengt willen wij als volgt reageren:

 

1.       Feedback.  Met de ACB hechten wij groot belang aan de terugkoppeling door de gemeentelijke bestuursorganen van wat is gedaan met de aanbevelingen die de ACB heeft gegeven. Ons college zal deze terugkoppeling monitoren. Voorts zien wij in dat de ACB het van belang acht in alle gevallen een gedateerd heroverwegingsbesluit te ontvangen. Ons college zal de toezending van de heroverwegingsbesluiten in kopie (doen) effectueren.

2.       Boete voor te laat beslissen op bezwaarschriften. Evenals de ACB dit doet, volgen wij met interesse de ontwikkelingen met betrekking tot een wetsvoorstel over een boete ingeval van o.a. het te laat beslissen op een bezwaarschrift. Deze ontwikkelingen doen ons college nog eens extra beseffen dat er onverminderd aandacht moet bestaan voor een goed lopend proces van afhandeling van bezwaarschriften binnen de wettelijke termijn.

 

Hoogachtend,

 

Het college,

 

 

            , burgemeester

 

 

 

                                                                       , secretaris

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

bijlage 1

 

reactie op de aandachtspunten van de kamers

 

In het jaarverslag worden per kamer van de ACB aandachtspunten genoemd. In onderstaande matrix worden deze punten weergegeven en voorzien van te bieden acties en voorstellen voor de organisatieonderdelen die gevolg zouden moeten geven aan deze acties

 

Aandachtspunten Kamer I

Beleidsreactie

Eventuele bijzonderheden

Kamer I vraagt blijvende aandacht voor de toezending van heroverwegingsbesluiten

Het college zal de toezending van de heroverwegingsbesluiten in kopie (doen) effectueren.

Dit aandachtspunt is ook algemeen in het jaarverslag gepresenteerd.

Aandachtspunten Kamer II

Beleidsreactie

Eventuele bijzonderheden

1. Zorg voor –juridisch- goede gemeentelijke regelgeving, zoals op het gebied van de WMO, het ‘Sportfonds’ , de eenmalige uitkering voor chronisch zieken en gehandicapten e.d.

Het college heeft oog voor het belang van kwalitatief goede regelgeving. Als regelgeving niet voldoende juridische kwaliteit heeft, zal herstel ervan worden bevorderd.

 

2. De handelwijze van het CWI is, naar de mening van de ACB, niet altijd in overeenstemming met de regelgeving, zulks ten nadele van de burgers, met name m.b.t. de ingangsdatum van de WWB-uitkering.

Als het CWI niet in overeenstemming met de regelgeving handelt, zal in overleg tussen het college en CWI tot verbetering gekomen worden.

 

3. De kwaliteit van de besluiten van WIZ.

Zie de geïntegreerde reactie van Sector WIZ op de verschillende jaarverslagen.

 

Aandachtspunten Kamer III

Beleidsreactie

Eventuele bijzonderheden

1. De motivering van de bestreden besluiten laat (ook in 2006) te wensen over.

In een aantal gevallen heeft Kamer III geadviseerd het besluit in stand te laten onder aanvulling van de motivering. Met namen op het gebied van subsidie zijn aanbevelingen gedaan over de procedure. De ACB heeft begrepen dat binnen de gemeente hieraan  inmiddels de nodige aandacht is gegeven.

Het adequaat  (voldoende en deugdelijk) motiveren van primaire besluiten verdient permanente aandacht. Voor subsidie loopt een verbeterings-project .

 

2.  Kamer III vindt het van belang dat de aanbevelingen  daadwerkelijk zijn terug te vinden in de periodieke managementrapportages of anderszins.  Eveneens van belang is, dat vanuit de vakteams terugkoppeling plaatsvindt van deze aanbevelingen. En daadwerkelijk iets gedaan wordt met deze handreikingen.

Het college zal er zorg voor dragen dat gedane aanbevelingen zijn terug te vinden in het kader van de te bieden terugkoppeling.

 

3. De terugkoppeling laat , een uitzondering daar gelaten, in veel gevallen nog veel te wensen over. Van belang is dat de heroverwegingsbesluiten op den duur structureel door alle vakteams worden teruggekoppeld. Kamer III vraagt eveneens aandacht voor consequente terugkoppeling  i,g,v, van vervolgprocedures bij de rechter.

Het college zal deze terugkoppeling monitoren. Voorts zien wij in dat de ACB het van belang acht in alle gevallen een gedateerd heroverwegingsbesluit te ontvangen. Het college zal de toezending van de heroverwegingsbesluiten in kopie (doen) effectueren.

 

 

4.Kamer III stelt vast dat de termijn waarbinnen de verweerschriften worden aangeleverd,sterk is verbeterd. In dit verband kan worden vastgesteld dat vrijwel alle verweerschriften binnen de termijn van 14 dagen worden aangeleverd.

Het college neemt verheugd kennis van deze vaststelling.

 

Aandachtspunten Kamer IV

Beleidsreactie

Eventuele bijzonderheden

1. Kamer IV heeft het afgelopen jaar enkele malen geconstateerd dat besluiten m.b.t. het al dan niet verlenen van een aanstelling in vaste dienst genomen waren zonder dat de eindbeoordeling van de proeftijd tijdig en conform de voorgeschreven procedure was vastgesteld. Daar is inmiddels bij het verwerend vakteam aandacht voor gevraagd.

Aan besluiten mogen geen gebreken kleven, ook niet qua het volgen van de voorgeschreven procedure.  Het behandelend vakteam zal voor verbetering.zorgdragen.

 

2. Bij korting op bezoldiging vanwege langdurige ziekte, waarbij betrokkene heeft gesteld dat deze ziekte veroorzaakt is/wordt door het werk, is het raadzaam altijd schriftelijk advies van de bedrijfsarts in te winnen m.b.t. de vraag of er een causaal verband is tussen werk en ziekte. Kamer Ivheeft tweemaal een zaak gehad waarin dit niet is gebeurd.

Dit aandachtspunt wordt opgepakt.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Bijlage 2

 

Bijlage behorend bij de beleidsreactie bij het Jaarverslag 2006 naar aanleiding van toezegging van de portefeuillehouder, burgemeester G.A.A. Verkerk, om in het voorjaar met nadere informatie te komen omtrent het inlopen van achterstanden bij Kamer II, gedaan tijdens de bespreking evaluatie-nota FHIRBB d.d. 10-4-2007 in de Commissie Bestuur en Werk.

 

Tussentijdse cijfers over de periode t/m 30 april 2007 met betrekking tot afhandelingstermijnen bij Kamer II

 

De cijfers betreffen bezwaarschriften, binnengekomen vanaf 1 januari 2006 en afgehandeld in de periode van 1 oktober 2006 t/m 30 april 2007

 

Afgehandelde zaken, binnen/buiten de termijn

maand

aantal afgehandeld

aantal binnen termijn

aantal buiten termijn

percentage binnen termijn

percentage buiten termijn

2006

 

 

 

 

 

Oktober

29

5

24

17

83

November

72

27

45

38

62

December

80

44

36

55

45

2007

 

 

 

 

 

Januari 

56

30

26

54

46

Februari

48

31

17

65

35

Maart

44

33

11

75

25

April

26

20

  6

77

23

 

 

Uit deze tabel blijkt dat een steeds hoger percentage van de ingekomen bezwaarschriften binnen de termijn wordt afgehandeld.

 

Aangezien medio januari 2007 de ijzeren voorraad van 145 zaken werd bereikt en er sindsdien geen achterstand meer is, bestaat de verwachting dat de bezwaarschriften die vanaf 1 januari 2007 worden ingediend tijdig zullen worden afgehandeld, enkele uitzonderingen daargelaten.

 

In de periode 1 januari 2007 tot en met 30 april 2007 werden in totaal 174 bezwaarschriften afgehandeld. Daarvan waren er 129 binnengekomen in 2006 en 45 in 2007. Van deze 45 zijn er 44 binnen de termijn afgehandeld; in de ene zaak waarbij de termijn is overschreden, is de termijnoverschrijding slechts 2 dagen.