Sector WIZ
Rapportage 2e Kwartaal 2007
t.b.v. College van B&W
(t.k.n. commissie Bestuur & Werk)
Inhoudsopgave
1.1.1 Ontwikkeling Uitkeringen & Klanten
1.4 (Andere) Inkomensondersteunende maatregelen
1.4.1 Delft Uitkeringen Informatie Team
2.1.1 Ontwikkeling Re-integratieaanbod
2.1.2 Sluitende aanpak 16-23 jarigen
2.2.5 ID-banen (In- en Doorstroombanen)
3.1 Voorziening Maatschappelijke Ondersteuning
|
|
2003 |
2004 |
2005 |
2006 |
2007 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1e kw |
2e kw |
3e kw |
4e kw |
Totaal |
Uitkeringen – start peilperiode |
aantal |
3.050 |
3.115 |
3.114 |
2.883 |
2.745 |
2.684 |
|
|
2.745 |
Instroom in uitkering * |
|
1.183 |
1.204 |
701 |
619 |
110 |
144 |
|
|
254 |
Uitstroom uit uitkering ** |
|
1.118 |
1.205 |
932 |
757 |
171 |
165 |
|
|
336 |
waarvan: |
|
|
||||||||
Arbeid dienstbetr./uitk.ziekte |
|
|
294 |
209 |
53 |
58 |
|
|
111 |
|
Uitkeringen – eind peilperiode |
|
3.115 |
3.114 |
2.883 |
2.745 |
2.684 |
2.663 |
|
|
2.663 |
Uitkeringen – cum. gemiddeld |
|
|
3.143 |
3.006 |
2.838 |
2.709 |
2.682 |
|
|
2.695 |
% groei gemiddeld aantal
uitkeringen tov voorgaand jaar |
% |
|
0,0% |
-7,4% |
-5,6% |
-4,5% |
-5,5% |
|
|
-5,0% |
Bron: SDV (GWS)
|
|
2005 |
2006 |
2007 |
|
|
|
|
|
|
|
|
1e kw |
2e kw |
3e kw |
4e kw |
Totaal |
Uitkeringen – start peilperiode |
aantal |
2.814 |
2.610 |
2.462 |
2.404 |
|
|
2.462 |
Instroom in uitkering * |
|
|
560 |
100 |
138 |
|
|
238 |
Uitstroom uit uitkering ** |
|
|
708 |
158 |
153 |
|
|
311 |
waarvan: |
|
|
|
|
|
|
|
|
Arbeid dienstbetr./uitk.ziekte |
294 |
207 |
53 |
58 |
|
|
111 |
|
Uitkeringen – eind peilperiode |
|
2.610 |
2.462 |
2.404 |
2.389 |
|
|
2.389 |
Uitkeringen – cum. gemiddeld |
|
2.714 |
2.558 |
2.430 |
2.405 |
|
|
2.418 |
% groei gemiddeld aantal uitkeringen tov
voorgaand jaar |
% |
|
-5,7% |
-5,0% |
-6,0% |
|
|
-5,5% |
|
2005 |
2006 |
2007 |
|
|
|
|
|
|
1e kw |
2e kw |
3e kw |
4e kw |
|
aantal |
|
|
|
|
|
Klanten met uitkering |
3.354 |
3.165 |
3.049 |
3.019 |
|
|
waarvan: |
|
|
|
|
|
|
Fase 1 |
140 |
108 |
111 |
118 |
|
|
Fase 2 |
275 |
197 |
189 |
177 |
|
|
Fase 3 |
778 |
718 |
698 |
686 |
|
|
Fase 4 |
679 |
63 |
63 |
65 |
|
|
Fase 4 - Sociale activering |
475 |
550 |
534 |
531 |
|
|
Fase 4 - Zorg |
790 |
1.300 |
1.262 |
1.234 |
|
|
Nader te bepalen |
217 |
229 |
192 |
208 |
|
|
|
2005 |
|
2006 |
|
2007 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1e kw |
2e kw |
3e kw |
4e kw |
Totaal |
|
|
aantal |
% |
aantal |
% |
aantal |
|
|
|
|
% |
Totaal bezochte klanten |
807 |
|
1.088 |
|
223 |
158 |
0 |
0 |
381 |
|
waarvan: |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Nieuwe aanvraag
uitkering* |
418 |
51,8% |
545 |
50,1% |
- |
|
|
|
|
|
Inrichtingskosten |
231 |
28,6% |
264 |
24,3% |
- |
|
|
|
|
|
Twijfel situatie |
158 |
19,6% |
279 |
25,6% |
- |
|
|
|
|
|
Percentage is aantal per Reden t.o.v. Totaal bezochte klanten |
|
|
|
|
|
|
|
|
Bron:
SDV
·
In
tweede helft van 2005 is begonnen met afleggen van huisbezoeken van alle
klanten die een nieuwe aanvraag levensonderhoud deden.
Op dit moment (juli/augustus 2007)
wordt druk gewerkt aan een nieuwe wijze van huisbezoeken gezien de
ontwikkelingen op landelijke niveau. Huisbezoeken in het kader van de aanvraag
levensonderhoud worden thans vooraf aangekondigd.
|
|
2005 |
2006 |
2007 |
|
|
|
|
|
|
|
|
1e kw |
2e kw |
3e kw |
4e kw |
Totaal |
Behandelde fraudezaken |
aantal |
434 |
437 |
31 |
52 |
|
|
83 |
% stijging behandelde
fraudezaken |
% |
31,9% |
0,1% |
|
|
|
|
|
|
|
2005 |
2006 |
2007 |
|
|
|
|
|
|
|
|
1e kw |
2e kw |
3e kw |
4e kw |
Totaal |
Teruggevorderd bedrag |
euro |
2.007.927 |
2.066.532 |
416.034 |
813.625 |
|
|
1.229.659 |
% stijging teruggevorderd bedrag |
% |
33,8% |
2,9% |
|
|
|
|
|
We zitten in de afrondende fase van een aantal
lopende projecten zoals vermogenssignalen en waterproof, waardoor zowel het
aantal als het bedrag in het tweede kwartaal hoger ligt dan in het eerste
kwartaal. Door een hoge werkbelasting bij bijzonder onderzoek en de sociale
recherche kunnen op dit moment niet alle aangeleverde aanvragen in behandeling
genomen worden. Het streven is om beide cijfers omlaag te brengen door de
fraudebestrijding meer preventief, aan de kop van het proces, te optimaliseren.
|
2006 |
|
|
2007 |
|
|
|
|
|
|
|
Productie- |
Realisatie |
|
Productie- |
Realisatie |
|
|
|
|
|
|
prognose |
|
|
prognose |
1e kw |
2e kw |
3e kw |
4e kw |
Totaal |
|
|
aantal |
|
% |
aantal |
|
|
|
|
|
% |
Verstrekkingen Bijz. bijstand |
8.000 |
7.733 |
96,7% |
8.000 |
1.688 |
2.143 |
0 |
0 |
3.831 |
|
waarvan: |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Eenmalig |
3.500 |
3.324 |
95,0% |
3.500 |
724 |
768 |
|
|
1.492 |
42,6% |
Periodiek |
4.500 |
4.409 |
98,0% |
4.500 |
964 |
1.375 |
|
|
2.339 |
52,0% |
Percentage
is Realisatie t.o.v. Productieprognose |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Het aantal aanvragen (en toekenningen)
bijzondere bijstand is in het tweede kwartaal met bijna 27% toegenomen.
Tabel 1.3b: Financieel resultaat Bijzondere bijstand
en Minimabeleid (t/m 2e kwartaal)
|
2005 |
2006 |
2007 |
|
|
(bedragen in € x 1.000) |
Realisatie |
Realisatie |
Realisatie |
Begroting |
Verschil |
Uitgaven |
|
|
|
|
|
Totaal uitgaven Bijzondere Bijstand |
3.931 |
4.169 |
1.927 |
2.351 |
424 |
Personeels/apparaatskosten |
1.842 |
2.043 |
1.035 |
1.035 |
- |
Verstrekkingen Bijz. Bijstand |
1.383 |
1.446 |
650 |
949 |
299 |
Idem (eenm.uitk.gemeentefonds) |
|
291 |
|
146 |
146 |
Stichting leergeld |
|
31 |
15 |
25 |
10 |
Formulierenbrigade |
|
36 |
17 |
18 |
1 |
Budgetbegeleiding |
|
31 |
37 |
13 |
-25 |
Collectieve ziektekostenverzekering |
334 |
248 |
149 |
149 |
- |
Klantenkrant |
24 |
11 |
8 |
13 |
5 |
Overige uitgaven |
69 |
6 |
9 |
6 |
-4 |
Delftse armoedemonitor |
|
24 |
8 |
|
-8 |
Eenmalige uitkering 2004/2005 |
128 |
2 |
|
|
- |
Afwikkeling verantwoording KO 2004 |
151 |
0 |
|
|
- |
Totaal uitgaven Minimabeleid |
580 |
580 |
383 |
294 |
-89 |
Personeels/Apparaatkosten |
138 |
143 |
71 |
71 |
- |
Delftpas |
361 |
355 |
251 |
178 |
-73 |
Thowe / TWK |
35 |
28 |
16 |
23 |
7 |
Sportfonds |
46 |
54 |
45 |
22 |
-23 |
Totaal uitgaven |
4.511 |
4.749 |
2.310 |
2.645 |
335 |
Baten |
|
|
|
|
|
Totaal inkomsten Bijzondere Bijstand |
587 |
563 |
683 |
683 |
- |
Inkomsten BB op cliëntniveau |
369 |
528 |
164 |
164 |
- |
Inkomsten DSW |
14 |
35 |
|
|
- |
Reserve werk en inkomen |
204 |
0 |
266 |
266 |
- |
Sociale reserve |
|
|
107 |
107 |
- |
Algemene reserve (budgetoverh.) |
|
|
146 |
146 |
- |
Totaal inkomsten Minima Beleid |
161 |
164 |
118 |
96 |
-22 |
Inkomsten Delftpas |
161 |
164 |
115 |
93 |
-22 |
Reserve werk en inkomen |
|
|
4 |
4 |
- |
Totaal baten |
748 |
727 |
801 |
779 |
-22 |
|
|
|
|
|
|
Totaal bijdrage algemene dienst (Saldo
uitgaven/baten) |
3.763 |
4.022 |
1.509 |
1.866 |
357 |
|
2006 |
|
|
2007 |
|
|
|
|
|
Productie- |
Realisatie |
|
Realisatie |
|
|
|
|
|
prognose |
|
|
1e kw |
2e kw |
3e kw |
4e kw |
Totaal |
|
aantal |
|
% |
|
|
|
|
|
Klantcontactgesprekken |
1.660 |
1.982 |
119,4% |
495 |
350 |
|
|
845 |
Huisbezoeken |
390 |
320 |
82,1% |
100 |
59 |
|
|
159 |
Percentage is Realisatie t.o.v. Productieprognose |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Productie- |
Realisatie |
|
|
|
|
|
|
prognose |
1e kw |
2e kw |
3e kw |
4e kw |
Totaal |
|
|
aantal |
|
|
|
|
|
% |
2005 |
6.000 |
3.263 |
1.806 |
812 |
268 |
6.149 |
102,5% |
2006 |
6.500 |
3.942 |
1.689 |
646 |
149 |
6.426 |
98,9% |
2007 |
7.000 |
4.160 |
2.024 |
|
|
6.184 |
88,3% |
Percentage is Realisatie t.o.v.
Doelstelling |
|
|
|
|
|
|
De groei van het aantal pashouders
verloopt volgens verwachting. Het absolute aandeel minima (incl. kinderen)
groeit mee, het relatieve aandeel blijft stabiel rond de 48.8%.
|
2005 |
2006 |
2007 |
|
|
|
|
|
|
|
1e kw |
2e kw |
3e kw |
4e kw |
Totaal |
|
|
|
|
|
|
|
|
Afgehandelde aanvragen |
613 |
1.057 |
369 |
458 |
|
|
827 |
waarvan
toegewezen |
|
918 |
341 |
381 |
|
|
722 |
Met
ingang van 1-1-2007 is de toetsnorm verhoogd naar 120% van de voor de
gezinssituatie van toepassing zijnde Bijstandsorm.
Eveneens start de wethouder Sport met ingang van 1
mei 2007 een campagne om het sportregeling te promoten via diverse
sportverenigingen.
Beide maatregelen zullen er naar alle
waarschijnlijkheid toe leiden dat het aantal aanvragen hoger zal zijn t.o.v.
2006.
Inmiddels is er extra budget voor 2007 vrijgemaakt
om de verwachtte budgetoverschrijding op te vangen.
We doen dit door:
Onze inzet is om het bestand uitkeringsgerechtigden zo klein
mogelijk te laten zijn. Bij de inkoop van ons instrumentarium sluiten we aan op
de behoefte aan ondersteuning die de burger heeft. Dit betekent dat we overgaan
tot de inkoop van losse onderdelen, in plaats van volledige trajecten. Het is
daarbij, binnen grenzen, ook mogelijk dat de ondersteuning doorgaat ook al is
de uitkering beëindigd. Bijvoorbeeld door het bieden van volwasseneneducatie,
of zoals dat nu ook al gebeurt door een periode van nazorg na werkaanvaarding.
Tevens gaan we inzetten op vergroting van het rendement van
trajecten door een integraal verzuimbeleid. Voor 2007 gaan we hiertoe een
instrument inkopen, dat erin voorziet dat bij verzuim wegens ziekte verzuimcontrole
en -beoordeling plaatsvindt. Verbetering van het rendement is een van de
manieren waarop we de kwaliteit van instrumenten willen verbeteren. Maar
daarnaast zullen we bij de inkoop meer kwaliteitseisen gaan stellen en ons
richten op behoud van zoveel mogelijk expertise van onze huidige partners. Bij
de inkoop zullen we streven naar meerjarige raamcontracten met een beperkt
aantal leveranciers. Op die manier kunnen we, samen met leveranciers, aan
productontwikkeling doen en zo de in te kopen producten verbeteren. Door de
verbeterde sociale infrastructuur zal Combiwerk intensiever en breder worden
ingezet als re-integratiepartner bij WWB-trajecten (zie ook 2.2.1.).
De gemeente Delft heeft de volgende out-put indicatoren
vastgesteld voor ‘werk’:
-
Het gemiddeld aantal mensen in een
re-integratieaanpak stijgt t.o.v. 2006 > 1103
-
Het aantal succesvol afgeronde
trajecten stijgt t.o.v 2006 > 246.
|
2005 |
2006 |
2007 |
|
|
|
|
|
Realisatie |
Realisatie |
Realisatie |
|
|
|
|
|
|
|
1e kw |
2e kw |
3e kw |
4e kw |
Totaal |
|
|
|
|
|
|
|
|
Klanten in traject – start peilperiode |
809 |
1.106 |
1.192 |
1.189 |
|
|
1.192 |
Instroom in traject |
1.039 |
1.203 |
254 |
159 |
|
|
413 |
waarvan: |
|
|
|
|
|
|
|
Zwaar (Fase 4) |
437 |
374 |
77 |
52 |
|
|
129 |
Middelzwaar (Fase 2/3) |
175 |
143 |
44 |
36 |
|
|
80 |
Licht (Nuggers) |
13 |
3 |
2 |
1 |
|
|
3 |
Proefplaatsing |
203 |
285 |
39 |
0 |
|
|
39 |
Opstapbaan |
414 |
181 |
30 |
38 |
|
|
68 |
Participatiebanen |
0 |
9 |
0 |
0 |
|
|
0 |
Projecten |
|
111 |
17 |
6 |
|
|
23 |
Voortrajecten |
|
94 |
44 |
26 |
|
|
70 |
PRB |
|
3 |
1 |
0 |
|
|
1 |
Uitval voor traject |
164 |
200 |
50 |
62 |
|
|
112 |
Uitstroom uit traject |
578 |
898 |
207 |
261 |
|
|
468 |
waarvan: |
|
|
|
|
|
|
|
Betaald of gesubsidieerd werk |
197 |
246 |
76 |
86 |
|
|
162 |
Vrijwilliger of in de sfeer van beschermd
werk |
41 |
111 |
17 |
27 |
|
|
44 |
Zorg |
144 |
200 |
38 |
51 |
|
|
89 |
Overig |
196 |
341 |
76 |
97 |
|
|
173 |
Klanten in traject – eind peilperiode |
1.106 |
1.192 |
1.189 |
1.025 |
|
|
1.025 |
waarvan: |
|
|
|
|
|
|
|
werkzaam en in de nazorg |
58 |
83 |
80 |
45 |
|
|
|
werkzaam op opstapbaan |
163 |
149 |
143 |
128 |
|
|
|
De instroom in 2007 wordt
grotendeels verklaard door aanmelding voor middelzware en zware trajecten. Deze
trajecten zijn gericht op de uitstroom naar regulier werk.
Momenteel valt 31% van de totale
instroom onder een zwaar traject. Een zwaar traject kan resulteren in een
positief resultaat, maar voor een deel van de klantengroep is de stap naar werk
of sociale activering nog te groot. Dit blijkt ook uit het hoge percentage Zorg
(19%) en Overig (37%). Het grootste deel van de klanten onder de categorie
Overig hebben de maximale trajectduur van een traject doorlopen zonder een
positief eindresultaat.
Van de totale uitstroom in 2007
is 35% vanuit een traject aan het werk gegaan. Van de 1.025 klanten die in
traject zijn hebben 45 klanten regulier werk gevonden, maar vallen nog onder de
nazorgfase ( 6 maanden). Bij 128 klanten is de uitkering beëindigd door het
aanvaarden van een Opstapbaan.
Een van de belangrijkste doelen van het
Jongerenloket is te komen tot een sluitende aanpak voor jongeren in de leeftijd
van 16 tot 23 jaar.
Dit wordt als volgt mogelijk gemaakt;
-
een intensieve begeleiding ; middels
klantmanagement worden jongeren die dit niet uit zichzelf behalen, alsnog
begeleid naar een opleiding die tot een startkwalificatie leidt.
-
Jongeren die niet in staat zijn een
startkwalificatie te behalen, worden begeleid naar het hoogst haalbare niveau
op de arbeidsmarkt dan wel passende hulpverlening
-
De uitkeringsverstrekking voor jongeren
vindt plaats in het jongerenloket
De sluitende aanpak 16-23 jaar wordt
uitgevoerd door consulenten vanuit de disciplines onderwijs, werk-inkomen-zorg
en het jongerenwerk allen werkzaam in het jongerenloket. Voor de 16 en 17
jarigen (de partieel leerplichtigen) is er een nauwe samenwerking met de
collega’s leerplicht, ook werkzaam binnen dit jongerenloket.
Onderstaande tabellen geeft zicht op de
in en uitstroom in de caselaod van het jongerenloket in het afgelopen kwartaal.
Er is een splitsing gemaakt in de jongeren zonder uitkering en de jongeren met
een uitkering.
|
2006 |
2007 |
|
|
|
|
|
|
1e kw |
2e kw |
3e kw |
4e kw |
Totaal |
|
|
|
|
|
|
|
Instroom in begeleiding |
308 |
78 |
91 |
|
|
169 |
Uitstroom / Resultaat begeleiding |
357 |
58 |
38 |
|
|
96 |
waarvan uitgestroomd naar / met reden: |
|
|
|
|
|
|
onderwijs |
93 |
12 |
18 |
|
|
30 |
leerwerktraject |
90 |
8 |
6 |
|
|
14 |
werk |
32 |
14 |
5 |
|
|
19 |
verdere dienstverlening binnen WIZ |
13 |
0 |
0 |
|
|
0 |
ouder dan 23 |
9 |
1 |
0 |
|
|
1 |
hulpverlening |
22 |
4 |
1 |
|
|
5 |
ongemotiveerd binnen traject |
21 |
6 |
1 |
|
|
7 |
na
meerdere acties niet bereikbaar |
50 |
6 |
5 |
|
|
11 |
detentie/verhuisd |
20 |
7 |
1 |
|
|
8 |
overig |
7 |
0 |
0 |
|
|
0 |
Jongeren in begeleiding – eind peilperiode |
190 |
210 |
263 |
|
|
|
|
2006 |
2007 |
|
|
|
|
|
|
|
1e kw |
2e kw |
3e kw |
4e kw |
Totaal |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Instroom in uitkering |
100 |
20 |
16 |
|
|
36 |
|
Uitstroom / Resultaat begeleiding |
90 |
24 |
6 |
|
|
30 |
|
waarvan: |
|
|
|
|
|
|
|
Onderwijs / studie |
11 |
3 |
0 |
|
|
3 |
|
Werk |
27 |
9 |
4 |
|
|
13 |
|
Uitkering arbeidsongeschikth. |
7 |
0 |
1 |
|
|
1 |
|
Verhuizing |
11 |
3 |
1 |
|
|
4 |
|
Overig |
34 |
9 |
0 |
|
|
9 |
|
Jongeren in begeleiding – eind peilperiode |
84 |
80 |
90 |
|
|
90 |
De totale instroom in de caseload over
het afgelopen kwartaal behelst 107 jongeren in de leeftijd van
16-23 jaar. In ditzelfde kwartaal zijn er 18 jongeren teruggeleid naar school,
zijn er 6 jongeren gestart op een leer-werk traject en zijn 9 jongeren duurzaam
aan het werk gegaan.
Aan het einde van het 2e
kwartaal waren er 353 jongeren in begeleiding bij het jongerenloket.
Het uitgangspunt is dat alle nieuwe
instroom (m.u.v. zorgklanten) wordt toegeleid naar een proefplaatsing. Diverse ontwikkelingen en ervaringen hebben ervoor gezorgd dat het
instrument proefplaatsing anders zal worden ingezet. De proefplaatsing blijkt
een natuurlijk selectie effect te hebben. Klanten die er niets voor voelen ”om
voor niks” te werken zien vaak af van een uitkering. De klanten die wel op een
proefplaatsing zijn aangewezen, omdat het vinden van regulier werk niet lukt,
blijken ook met behulp van de uitvoerders van de proefplaatsing binnen de
huidige termijn moeilijk regulier aan het werk te kunnen. De afstand tot de
arbeidsmarkt blijkt in de praktijk toch dusdanig te zijn dat voor veel nieuwe
klanten regulier werk niet haalbaar is.
Tevens blijkt uit ervaring dat het
vinden van een geschikte werkplek (aansluitend bij CV van de klant) voor een
proefplaatsing bij een werkgever in de praktijk lastig is. Om toch uitstroom
uit de uitkering te bereiken is voor veel klanten de inzet van een traject
nodig. Om uitvoering te geven aan “de kortste weg naar werk” is het
noodzakelijk WWB-klanten z.s.m. maatwerk aan te bieden waardoor de kans om uit
te stromen wordt vergroot en de duur in de uitkering zo kort mogelijk.
In de nieuwe werkwijze Proefplaatsing,
die half maart 2007 van start is gegaan, worden alle klanten binnen maximaal
één maand na eerste contact met het CWI/BVG op een proefplaatsing geplaatst
daarvoor een maximale termijn van drie maanden. De proefplaatsing vindt plaats
binnen een speciale productieomgeving bij Combiwerk, welke dusdanig is
ingericht dat er maximale instroom/uitstroom flexibiliteit mogelijk is.
Voordeel hiervan is dat er altijd ruimte is om binnen de termijn te kunnen
plaatsen. Hierdoor kunnen klanten snel wennen aan het opdoen van werkritme en
werkervaring en wordt goed zicht verkregen op de kwaliteiten en vaardigheden
van de klant. Na een korte periode van zes weken waarbij de klant verschillende
werkzaamheden heeft verricht is er een goede diagnose beschikbaar voor de
consulent Werk (WIZ). Met deze diagnose kan de consulent Werk vanuit zijn/haar
regierol het vervolg voor de klant bepalen:
·
Proefplaatsing verlengen binnen
de productieomgeving met nogmaals 6 tot maximaal 12 weken;
·
Proefplaatsing verlengen en
plaatsen op een externe werkplek (6 tot 12 weken);
·
Proefplaatsing beëindigen en een
passend traject inzetten;
·
Proefplaatsing beëindigen en
klant (tijdelijk) geen arbeidsverplichting opleggen (zorg) en eventueel een
passend instrument aanbieden.
Met ingang van de volgende kwarap (t/m
3e kw.)
worden zowel de proefplaatsingen oude stijl als de proefplaatsingen nieuwe
stijl (Werkwijzer) gepresenteerd. De opzet van de tabel voor de Werkwijzer
blijft gelijk aan de proefplaatsingen oude stijl.
|
2005 |
2005 |
2006 |
2007 |
|
|
|
|
|
|
aantal |
|
|
|
Aangemeld |
55 |
204 |
284 |
39 |
Gestart
op Proefplaatsing |
37 |
152 |
209 |
46 |
Niet
gestart |
10 |
38 |
45 |
2 |
waarvan: |
|
|
|
|
Regulier
werk |
3 |
13 |
11 |
0 |
Zorg |
2 |
11 |
9 |
0 |
Overig |
5 |
14 |
25 |
2 |
Uitstroom
uit Proefplaatsing |
2 |
75 |
211 |
98 |
waarvan: |
|
|
|
|
Regulier
werk |
0 |
21 |
44 |
25 |
Zorg |
1 |
24 |
54 |
20 |
Overig |
1 |
30 |
113 |
53 |
Klanten
op Proefplaatsing - eind peilperiode |
35 |
112 |
110 |
58 |
|
2005 |
2006 |
2007 |
|
|
|
|
|
Realisatie |
Realisatie |
Realisatie |
|
|
|
|
|
|
|
1e kw |
2e kw |
3e kw |
4e kw |
Totaal |
|
|
|
|
|
|
|
|
Aangemeld voor Opstapbaan |
217 |
181 |
30 |
38 |
|
|
68 |
In afwachting start |
72 |
42 |
30 |
32 |
|
|
62 |
Gestart op Opstapbaan |
166 |
153 |
23 |
23 |
|
|
46 |
Niet gestart op Opstapbaan |
30 |
31 |
5 |
6 |
|
|
11 |
Waarvan: |
|
|
|
|
|
|
|
Regulier werk |
6 |
3 |
1 |
1 |
|
|
2 |
Zorg |
10 |
15 |
1 |
3 |
|
|
4 |
Overig |
14 |
13 |
3 |
2 |
|
|
5 |
Uitstroom uit Opstapbaan |
29 |
167 |
46 |
37 |
|
|
83 |
Waarvan: |
|
|
|
|
|
|
|
Regulier werk |
13 |
49 |
26 |
14 |
|
|
40 |
Zorg |
7 |
56 |
10 |
8 |
|
|
18 |
Overig |
9 |
62 |
10 |
15 |
|
|
25 |
Klanten op Opstapbaan – eind peilperiode |
163 |
149 |
126 |
112 |
|
|
112 |
De uitstroom uit de opstapbaan
komt gezien de looptijd van de contracten (maximaal 1 jaar) op gang. De
uitstroom naar werk is 48%. Naast uitstroom naar regulier werk geldt dat voor
klanten die niet succesvol zijn uitgestroomd naar werk het contract veelal niet
verlengd is (uitstroom overig). Deze groep mensen komt in aanmerking voor een
WW-uitkering. De uitstroom op Zorg betreft klanten die door omstandigheden niet
in een opstapbanen kunnen blijven.
|
2006 |
2007 |
|
|
|
|
|
Realisatie |
Realisatie |
|
|
|
|
|
|
1e kw |
2e kw |
3e kw |
4e kw |
Totaal |
|
|
|
|
|
|
|
Instroom in Participatiebaan
|
6 |
0 |
0 |
|
|
0 |
Percentage is Realisatie
t.o.v. Productieprognose |
|
|
|
|
|
|
Bron: T&M |
|
|
|
|
|
|
Een deel van de ingevulde
participatiebanen (6) is door actieve werving in 2006 naar buurthuisbeheerders, welke gedetacheerd zijn bij Breed Welzijn Delft. Het andere
deel van de participatiebanen is gevuld door omzetting van een ID-baan naar een
participatiebaan. Deze groep werknemers voldoen aan de voorwaarden van de
participatiebaan en uitstroom naar regulier werk behoorde niet tot de
mogelijkheden.
Door de gerealiseerde daling van
de ID-banen is er ruimte ontstaat voor de invulling van Participatiebanen. Hier
zal het komende halfjaar uitvoering aan gegeven worden.
|
2006 |
2007 |
|
|
|
|
|
Realisatie |
Realisatie |
|
|
|
|
|
|
1e kw |
2e kw |
3e kw |
4e kw |
Totaal |
|
|
|
|
|
|
|
Toekenningen |
35 |
11 |
24 |
|
|
35 |
Percentage is Realisatie t.o.v.
Productieprognose |
In 2004 is vastgesteld dat het aandeel structureel gesubsidieerd
werk eind 2006 gedaald zou moeten zijn tot circa 110 banen. Eind 2e
kwartaal 2007 is het aantal ID-banen gedaald naar 108. Op dit moment zitten 28
ID-werknemers nog in een traject en zouden nog kunnen uitstromen naar regulier
werk. Daarnaast worden 7 ID-werknemers regulier in dienst genomen middels de
afbouwregeling. Dit betekent dat in 2010 de werkgevers voor deze werknemers
geen subsidie meer ontvangen.
Door de gerealiseerde daling van het aantal ID-banen binnen
structureel gesubsidieerd werk is er ruimte ontstaan voor de invulling van
participatiebanen.`
|
2005 |
|
2006 |
|
2007 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1e kw |
2e kw |
3e kw |
4e kw |
Totaal |
|
|
aantal |
% |
aantal |
% |
aantal |
|
|
|
|
% |
Klanten met ID-baan – start peilperiode |
199 |
|
147 |
|
117 |
114 |
|
|
|
|
Uitstroom uit ID-baan |
52 |
|
28 |
|
3 |
6 |
|
|
9 |
|
waarvan: |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Regulier werk |
29 |
55,8% |
25 |
89,3% |
2 |
6 |
|
|
8 |
88,9% |
Anders |
23 |
44,2% |
3 |
10,7% |
1 |
0 |
|
|
1 |
11,1% |
Klanten met ID-baan – eind peilperiode |
147 |
|
119 |
|
114 |
108 |
|
|
|
|
Percentage is Realisatie t.o.v.
Productieprognose |
|
|
|
|
|
|
|
|
De gemeente Delft is in 2005
gestart met een aantal vraaggerichte arbeidsmarkt/activeringsprojecten. De
reden hiervoor is dat de gemeente steeds meer concrete kansen en mogelijkheden
wordt geboden door organisaties en werkgevers die in samenwerking met de
gemeente een project willen starten. Veelal betreft het hier concrete vacatures
en activeringsplaatsen, met het verzoek kandidaten te leveren. Elk project kent
zijn eigen dynamiek.
Arbeidsmarktprojecten zijn gericht op
de uitstroom naar werk. De doelgroep, de toeleidingseisen en geldende afspraken
kunnen per project verschillend zijn.
|
2005 t/m 2007 |
|
|
|
|
Productie- prognose* |
Realisatie gestart |
Uitstroom Werk |
|
|
aantal |
|
|
% |
Intec |
25 |
26 |
13 |
50% |
Intec
BV 2007 |
|
3 |
0 |
0% |
Combiwerk Beveiliging |
15 |
15 |
15 |
100% |
Enter@ Work 2005/06 |
20 |
23 |
16 |
70% |
Enter@ Work 2006/07 |
|
14 |
12 |
86% |
Maatzorg Thuishulp |
15 |
15 |
13 |
87% |
Fasos |
15 |
12 |
0 |
0% |
Wings/JTC |
45 |
41 |
15 |
37% |
Loonkostensubsidie Tuinbouw |
10 |
9 |
9 |
100% |
Percentage is Realisatie t.o.v. Totaal
gestart |
|
|
|
|
Een groot deel van de
arbeidsmarktprojecten kent een opbouw waarin een periode van scholing en/of
stage gevolgd wordt door een dienstverband bij een werkgever. Voor dat
daadwerkelijk van start gegaan kan worden, vinden er voorlichtingsbijeenkomsten
en selectierondes plaats. In de presentatie van de cijfers in tabel 2.3.1 staan
de gestarte klanten. Tevens wordt in de laatste kolom inzicht gegeven in de
uitstroom naar werk. In januari is een nieuw project gestart Fasos richting
heftruckchauffeurs en magazijnmedewerkers. Uitstroom wordt volgend kwartaal
verwacht.
Activeringsprojecten zijn veelal
aanvullend op een bestaand Re-integratietraject als extra werk en/of
activeringselement in de vorm van een stage.
|
2005 t/m 2007 |
|
|
|
Realisatie gestart |
Uitstroom werk |
|
|
aantal |
|
|
Wereldzaak |
44 |
12 |
16% |
Weesfietsen |
45 |
0 |
0% |
De doelstelling van het project
Wereldzaak is om middels opleiding- en werkervaring in de horeca uiteindelijk
door te stromen naar een reguliere baan. De Wereldzaak biedt gedurende een
periode van 1 jaar gemiddeld 25 stageplaatsen aan voor klanten met een
WWB-uitkering. Klanten kunnen met behoud van hun uitkering maximaal 9 maanden
werkervaring opdoen.
Binnen het
project Weesfietsen doen deelnemers onder begeleiding alle voorkomende
werkzaamheden in een fietsenwerkplaats. Het project is bestemd voor mensen met
een zeer grote afstand tot de arbeidsmarkt (fase 4) en is zeer laagdrempelig.
De nadruk ligt op zinvolle dagbesteding, het verwerven van sociale vaardigheden.
Klanten kunnen hier 6 tot max. 12 maanden met behoud van hun uitkering
werkervaring opdoen.
Delft heeft zich de taak gesteld om
alleenstaande ouders een op maat gesneden aanbod te doen. Bij het opstarten van
trajecten dient rekening gehouden te worden met een verantwoorde invulling van
de combinatie werk en zorg. Voor de periode 1 juli 2006 – 1 juli 2007 zijn 100
voortrajecten ingekocht. Doel van deze trajecten is de deelnemers voor te
bereiden op verdere toeleiding naar de arbeidsmarkt.
|
2005 |
2006 |
2007 |
|
|
|
|
|
|
|
1e kw |
2e kw |
3e kw |
4e kw |
Totaal |
|
aantal |
|
|
|
|
|
|
Klanten in uitkering – start peilperiode |
774 |
761 |
723 |
694 |
|
|
723 |
Instroom in uitkering |
143 |
218 |
13 |
33 |
|
|
46 |
Uitstroom uit uitkering |
176 |
256 |
42 |
33 |
|
|
75 |
Klanten in uitkering – eind peilperiode |
761 |
723 |
694 |
694 |
|
|
694 |
Verloop aantal klanten |
-13 |
-38 |
-29 |
0 |
|
|
-29 |
In het afgelopen kwartaal is er sprake
geweest van een gelijke in- en uitstroom waardoor het totaal klantenaantal
alleenstaande ouders gelijk is gebleven.
Het team Inburgering voert de Wet
inburgering nieuwkomers (WIN) uit voor de gemeente Delft. De gemeente heeft
verder het mandaat om de WIN voor de gemeente Pijnacker-Nootdorp uit te voeren.
De WIN is per 1 januari 2007 vervangen
door de Wet inburgering.
|
2005 |
2006 |
2007 |
|
|
|
|
|
|
|
1e kw |
2e kw |
3e kw |
4e kw |
Totaal |
|
aantal |
|
|
|
|
|
|
Verklaringen |
166 |
138 |
32 |
8 |
|
|
40 |
Klanten WIN Trajecten -
eind peilperiode |
166 |
145 |
113 |
105 |
|
|
105 |
In 2007 kunnen er geen nieuwe
aanmeldingen in het kader van de (oude) WIN meer plaatsvinden. De trajecten die
in 2006 zijn gestart mogen o.g.v. een overgangsregeling WIN in WI worden
voortgezet in 2007. De betreffende klanten zijn inburgeringsplichtig onder de
WI.
De samenwerkingsovereenkomst met
Pijnacker-Nootdorp is met ingang van 1 januari 2007 beëindigd. De lopende
trajecten uit 2006 worden nog wel afgerond in 2007.
In het 3e kwartaal
2007 zullen nieuwe kwarapcijfers m.b.t. de Wet Inburgering (waar oudkomers en
nieuwkomers deel van uitmaken) worden opgenomen.
In het 3e kwartaal 2007
zullen nieuwe kwarapcijfers m.b.t. de Wet Inburgering (waar oudkomers en
nieuwkomers onderdeel van uitmaken) worden opgenomen.
|
2006 |
2007 |
|
|
|
|
|
|
1e kw |
2e kw |
3e kw |
4e kw |
Totaal |
|
aantal |
|
|
|
|
|
Klanten in opleiding – start peilperiode |
932 |
731 |
648 |
|
|
731 |
Instroom |
515 |
121 |
50 |
|
|
171 |
Uitstroom |
716 |
204 |
93 |
|
|
297 |
waarvan: |
|
|
|
|
|
|
certificaat gehaald |
72 |
12 |
9 |
|
|
21 |
einde cursus/opleiding |
281 |
65 |
30 |
|
|
95 |
Uitval |
363 |
127 |
54 |
|
|
181 |
Klanten in opleiding – eind peilperiode |
731 |
648 |
605 |
|
|
605 |
|
2005 |
2006 |
2007 |
|
|
|
|
|
|
1e kw |
2e kw |
3e kw |
4e kw |
|
aantal |
|
|
|
|
|
% verzuim |
21,2% |
20,2% |
24,5% |
30,8% |
|
|
waarvan: |
|
|
|
|
|
|
% geoorloofd |
14,6% |
11,4% |
12,7% |
18,5% |
|
|
% ongeoorloofd* |
6,6% |
8,8% |
11,8% |
11,5% |
|
|
De verwachte daling van de in- en uitstroom van het aantal
cursisten is terug te vinden in de cijfers over het 1e en 2e
kwartaal 2007. Deze daling is toe te schrijven aan de invoering van de Wet
inburgering (Wi) en de Regeling vrijwillige inburgering per 1 januari 2007. Met
de invoering van de Wi is het nog slechts in beperkte mate mogelijk om vanuit
volwasseneneducatie taalscholing Nederlands als tweede taal (NT2), niveau A1 en
A2, aan te bieden. Voorheen vormde taalscholing NT2 een belangrijk onderdeel
van de volwasseneneducatie. Voor 2007 gelden er nog wel twee
overgangsregelingen die het mogelijk maken voor cursisten die reeds voor 1 januari
2007 waren gestart met taalscholing NT2 om deze gedurende 2007 voort te zetten
of af te ronden. Dit verklaart het nog relatief hoge aantal klanten in
opleiding. Naar verwachting zal dit aantal in de loop van 2007 verder
teruglopen. In overleg met het ROC wordt nagedacht over aanpassingen van het
opleidingsaanbod.
Er is geen verklaring voor het
toegenomen verzuim. Bij Mondriaan zijn er geen wijzigingen geweest in het
verzuimbeleid. Mogelijk speelt voor een deel de onzekerheid bij cursisten ten
aanzien van de nieuwe wet- en regelgeving rondom taalscholing NT2 een rol.
Verzuim blijft een punt van aandacht.
T/m 1e kwartaal
2007 stond hier een tabel met cijfers over de ontwikkeling van het WVG-budget
(onderdeel van WMO). Omdat deze informatie met name bestemd is voor de
commissie Welzijn, Zorg en Onderwijs (programma WZW) is er voor gekozen om deze
tabel met ingang van het 2e kwartaal 2007 uit deze kwarap tbv de commissie
Bestuur en Werk te halen.
Algemeen
1. Het aantal
aanmeldingen is sinds 2005 fors gestegen. Ook voor 2007 zal in Delft - conform
de landelijke trend - het niveau van het aantal aanmeldingen onveranderlijk
hoog blijven. Voor 2007 zal dit aantal opnieuw boven de 700 liggen. (schatting
op basis van aanmeldingen vanaf 01-01-2007 tot 01-08-2007).
2. Het aantal
geslaagde bemiddelingen in Nederland neemt de laatste jaren sterk af. Dit wordt
veroorzaakt door de toenemende tegenwerking van schuldeisers die geen
medewerking willen verlenen aan het minnelijk traject van schuldsanering. Ook de situatie van de klant is daar mede
debet aan; grote schuldenpakketten – met een groot aantal schuldeisers,
gekoppeld aan een toename van klanten met multi-problematiek. Dit alles maakt het moeilijker om een duurzame verbetering te bewerkstelligen van de (financiële) omstandigheden van de schuldenaar. De budgetwinkel wil in 2007 een trendbreuk
realiseren. Door het inzetten op een integrale benadering van de schuldenaar
zal de uitkomst van de schuldregeling positiever zijn dan de uitkomsten van
voorliggende perioden.
Naast de inzet
op een samenwerkingsverband met het Algemeen Maatschappelijk werk en de
gespecialiseerde thuiszorg die o.a.
gericht is op stabilisering van de
omstandigheden van de schuldenaar, zijn
in de afgelopen periode convenanten afgesloten met. energieleveranciers
waardoor zowel de stabilisatie van de schuldenaar als de uitkomst van het
schuldregelingsproces positief wordt beïnvloed. Veel wordt ook verwacht van aanstaande wetswijzigingen waardoor
het minnelijke traject meer juridische mogelijkheden heeft om schuldsaneringen
tot stand te brengen.
3 Gelet op
de huidige ontwikkelingen zal de kans op een positieve uitstroom in de 2e
helft van 2007 in belangrijke mate toenemen.
|
2005 |
2006 |
2007 |
|
|
|
|
|
|
|
1e kw |
2e kw |
3e kw |
4e kw |
Totaal |
|
aantal |
|
|
|
|
|
|
Instroom |
479 |
717 |
220 |
138 |
|
|
358 |
Klanten in behandeling – eind peilperiode |
243 |
396 |
525 |
302 |
|
|
|
waarvan: |
|
|
|
|
|
|
|
In schuldregeling |
170 |
61 |
73 |
114 |
|
|
|
In budgetbeheer |
73 |
74 |
77 |
78 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Uitstroom |
456 |
666 |
97 |
133 |
|
|
230 |
waarvan: |
|
|
|
|
|
|
|
Geslaagde bemiddelingen |
51 |
46 |
7 |
7 |
|
|
14 |
Geslaagde saneringen |
|
|
2 |
0 |
|
|
2 |
Verwijzingen WSNP |
|
|
19 |
13 |
|
|
32 |
Kort begeleidingstraject |
|
|
2 |
2 |
|
|
4 |
Einde begeleiding |
|
|
7 |
5 |
|
|
12 |
Totaal positieve Uitstroom |
|
|
37 |
27 |
|
|
64 |
|
|
|
|
|
|
|
|
Afwijzingen |
|
|
107 |
63 |
|
|
170 |
|
2005 |
2006 |
2007 |
|
|
|
|
|
|
|
1e kw |
2e kw |
3e kw |
4e kw |
Totaal |
|
aantal |
|
|
|
|
|
|
Werkvoorraad – begin
peilperiode |
4 |
3 |
6 |
13 |
|
|
|
Ingediende klachten |
45 |
32 |
14 |
12 |
|
|
25 |
Afgehandelde klachten |
47 |
29 |
6 |
12 |
|
|
18 |
Waarvan: |
|
|
|
|
|
|
|
(Deels-)gegrond |
17 |
6 |
0 |
4 |
|
|
4 |
Niet-ontvankelijk |
|
|
1 |
0 |
|
|
1 |
Ongegrond |
14 |
20 |
1 |
4 |
|
|
5 |
Onbekend |
|
|
4 |
4 |
|
|
8 |
Nog in behandeling –
eind peilperiode |
3 |
6 |
13 |
13 |
|
|
|
|
2005 |
|
2006 |
|
2007 |
|
|
|
|
|
|
|
|
1e hlf jr |
2e
hfl jr |
Totaal |
|
|
aantal |
% |
aantal |
% |
aantal |
|
|
% |
Werkvoorraad begin
peilperiode |
|
|
217 |
|
153 |
|
153 |
|
Ingediende
bezwaarschriften |
604 |
|
557 |
|
230 |
|
230 |
|
waarvan: |
|
|
|
|
|
|
|
|
Inkomen |
550 |
91% |
514 |
92% |
217 |
|
217 |
94% |
WVG |
54 |
9% |
43 |
8% |
13 |
|
13 |
6% |
Ingetrokken / herzien |
|
|
145 |
|
60 |
|
60 |
|
Uitgebrachte adviezen |
595 |
|
465 |
|
191 |
|
191 |
|
waarvan: |
|
|
|
|
|
|
|
|
Gegrond |
90 |
15% |
69 |
15% |
18 |
|
18 |
9% |
Gedeeltelijk gegrond |
73 |
12% |
56 |
12% |
33 |
|
33 |
17% |
Ongegrond |
368 |
62% |
296 |
64% |
120 |
|
120 |
63% |
Niet-ontvankelijk |
64 |
11% |
44 |
9% |
20 |
|
20 |
10% |
Totaal in behandeling
eind peilperiode |
|
|
165 |
|
131 |
|
131 |
|